صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلیل ایمان نیاوردن خسرو پرویز / مطلبی که امروزه در محیط های مجازی گسترش می یابد

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 10 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4349

    اشاره دلیل ایمان نیاوردن خسرو پرویز / مطلبی که امروزه در محیط های مجازی گسترش می یابد




    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا رسول الله(ص)

    السلام علیک یا امیرالمومنین(ع)

    السلام علیک یا اهل بیت نبوه(ع)

    السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

    ---------------------------------------------------


    با سلام خدمت دوستان


    مدتی است در محیط مجازی مثل وایبر و همین سایت ها مطلبی به شرح زیر پخش می شود:



    شایدخیلی از شما دلیل ایمان نیاوردن خسروپرویز
    شاه ایران را به اسلام این میدانید که پیامبر مسلمانان
    اسم وی را در نامه ننوشته و او نامه را پاره کرده,
    در حقیقت این یک توجیه تاریخی بیش نیست
    اما بگذارید حقیقت را بازگو کنم ،
    پیکی از اسلام به ایران آمد خسروپرویز او را به حضور پذیرفت,از وی درباره اسلام پرسید:
    وی گفت: در دین ما پرستش خدا مهم ترین مورد است,
    خسروپرویز گفت: ما 1100 سال است که خدا پرستیم.
    پیک گفت: دراسلام زنده به گور کردن دختر کار حرامی است,
    خسروپرویز گفت: مگر این کار را انجام میدادید؟ ننگ برشما!دختران ما الهه هستند.
    پیک گفت: برده داری در اسلام حرام است,
    خسرو پرویز گفت: ما از زمان کوروش بزرگ برده داری نکرده ایم.
    پیک گفت: در اسلام همه برابرند,
    خسرو پرویز گفت: در ایران من هم اگر اشتباه کنم به دادگاه میروم,
    و تا آنجا بحث طول کشید که اسلام چیز جدیدی برای ایران نداشت, خسرو پرویز نامه را پاره کرد, و به پیک گفت: اگر شما هم اکنون میخواهید راه انسانیت را پیدا کنید, ما 1100سال پیش آنرا پیدا کردیم.






    استاد محترم لطفا پاسخ متقن همراه با سند بدهید تا دهانشان بسته شود،البته من پاسخ هایی به شرح زیر داده ام:


    1.اولا اثبات کنید که چنین مطالبی بین خسروپرویز وقاصد مسلمانان رد و بدل شده است
    در متون تاریخی چنین چیزی نیامده است،لذا این مطالب اساس و بنیان علمی ندارد
    2.ثانیابه فرض محال هم اگر چنین مطلبی رد و بدل شده است ،مگر آن قاصد اجازه و صلاحیت علمی مناظره با خسرو پرویز را داشته است!!
    مگر آن قاصد نماینده علمی مسلمانان بوده است!!وی فقط یک نامه رسان بوده است

    در پاسخ گفتند این مطلب را از کتاب تاریخ تمدن شریعتی آورده اند!

    جواب دادیم:

    اولا آدرس دهی باید کامل باشد،باذکر شماره صفحه و جلد و اسم چاپخانه و تاریخ چاپ
    ثانیا کتب مرحوم شریعتی کتب تاریخی نیست،ما از شما سند علمی خواستیم که در کدام منبع علمی چنین گفتگویی بین خسرو پرویز و پیک رد و بدل شده است
    اگر چنین مطلبی در کتب مرحوم شریعتی آمده است ،صرفا ادعاهای ایشان است نه مستند تاریخی
    ثالثاحتی اگر چنین فرضی موجود باشد سوال پرسیدیدم که مگر آن پیک صلاحیت علمی داشته است و یا این که از طرف پیامبر (ص) اجازه گفتگو و مناظره علمی داشته است؟وی فقط یک پیک بوده است که نامه را ببرد


    =============================


    البته این پاسخ های اولیه بود، اما اگر بیشتر روی اون متن فکر کنیم ایرادات اساسی موجود است در متن:

    مثلا این که ادعا شد :


    پیک گفت: برده داری در اسلام حرام است,
    خسرو پرویز گفت: ما از زمان کوروش بزرگ برده داری نکرده ایم.




    خوب همین قسمت به خوبی نشان می دهد این مطلب اساسی ندارد و پوچ است ،زیرا مبارزه اسلام با برده داری سالها طول کشید و حتی اهل بیت(ع) برای مبارزه با برده داری برده ای را آزاد می کردند و با وی ازدواج می کردند

    اسلام قوانین برده داری را وضع کرد تا به برده ها ظلم نشود....کم کم و در طول تاریخ برده داری توسط اسلام منسوخ شد.

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در ساعت ۰۷:۳۶

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    دلیل ایمان نیاوردن خسرو پرویز / مطلبی که امروزه در محیط های مجازی گسترش می یابد








    کارشناس بحث: استاد عماد


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    همانطور که فرمودید این نوشته نه تنها در منابع تاریخی نیست با ادبیات امروزی و به قول معروف لوسانجلسی بیشتر هماهنگ است تا منابع تاریخی قدیمی
    و ازاین قبیل جعلیات فراوان است که نه این اولی است و نه اخری
    شبیه همین نوشته ، نامه عمر بن خطاب به یزدگرد وجواب یزد گرد است که نه تنها در هیچ منبعی نیست بلکه جاعل به خود زحمت نداده لااقل ادبیات را به ادبیات زمان صدور نامه شبیه کند ، بلکه یا بی اطلاع از ادبیات ایران باستان و عرب صدر اسلام بوده یا اینکه مخاطبش را نادانتر از این فرض کرده که به این اشکال پی ببرد ، بلکه تصور کرده ، عده هر چه بگویی قبول می کنند، و به محتوا سند مطلب اصلا توجه ندارند
    نمونه دیگر این جعلیات ، نوشته و کلمات قصار و .... که به کورش هخامنشی نسبت می دهند که نه تنها در هیج مدرک تاریخی حتی مدرک تاریخی ضد اسلامی دیده نمی شود، بلکه با ادبیات ایران باستان نیز تنافی دارد.


  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط sayedali نمایش پست ها
    پیکی از اسلام به ایران آمد خسروپرویز او را به حضور پذیرفت,از وی درباره اسلام پرسید:
    وی گفت: در دین ما پرستش خدا مهم ترین مورد است,
    خسروپرویز گفت: ما 1100 سال است که خدا پرستیم.
    پیک گفت: دراسلام زنده به گور کردن دختر کار حرامی است,
    خسروپرویز گفت: مگر این کار را انجام میدادید؟ ننگ برشما!دختران ما الهه هستند.
    پیک گفت: برده داری در اسلام حرام است,
    خسرو پرویز گفت: ما از زمان کوروش بزرگ برده داری نکرده ایم.
    پیک گفت: در اسلام همه برابرند,
    خسرو پرویز گفت: در ایران من هم اگر اشتباه کنم به دادگاه میروم,
    و تا آنجا بحث طول کشید که اسلام چیز جدیدی برای ایران نداشت, خسرو پرویز نامه را پاره کرد, و به پیک گفت: اگر شما هم اکنون میخواهید راه انسانیت را پیدا کنید, ما 1100سال پیش آنرا پیدا کردیم.
    اما بررسی این نوشته در نگاه اول اگر چه این قدر سطحی است که نیاز به جواب ندارد ولی از باب اینکه شاید بعضی به راحتی فریب این نوشته ها را بخورند عرض می شود که:
    اولا : و مهمترین مطلب این است که این مکالمه یا مناظره در هیج سند تاریخی که نمی خواهیم 1000سال پیش باشد بلکه کتابی که پنجاه سال پیش نوشته شده موجود نمی باشد.
    ثانیا: ادبیات نگارش و کلمات بکار رفته در آن به مستشرقانی می ماند که امروزه اسلام را زیر سوال می برند، و هیچ سنخیتی با ادبیات ایران باستان و عرب عصر پیامبرصلی الله علیه واله وسلم ندارند، شاید بعضی بگویند که ترجمه شده و به ادبیات امروزی برگشته ، اما این گفته نیز قابل قبول نیست چرا که کلمات و اشکالات اشکالات امروزی است نه نحوه پارا گراف بندی و ....


  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط sayedali نمایش پست ها
    وی گفت: در دین ما پرستش خدا مهم ترین مورد است,
    خسروپرویز گفت: ما 1100 سال است که خدا پرستیم.
    اما اگر بخواهیم جزئی تر نگاه کنیم
    پرستش خداوند حتی در میان مشرکان نیز موجود بوده است، مشکل مشرکان شریک قرار دادن برای خدا بود نه عدم پرستش خداوند
    همه داده های تاریخی و ادیانی دال بر این است که زردشتیت قائل به ثنویت(دوگانه پرستی) هستند، نه اینکه تنها خدای یکتا را پرستش کنند،
    کلمه هزار وصد سال نیز از عجایب است، هیچ نشانه در کتابهای تاریخی نیست که زمان ساسانیان می دانسته اند مثلا 1100سال پیش کورش زندگی می کرده، بلکه این 2500سال ، توسط باستان شناسان و تخمین اینکه فلان شی تاریخی مربوط به کورش از 2500 سال است بدست آمده و از کشفیات باستان شناسان امروزی است، مگر اینکه بگوییم ساسانیان علاوه بر خداپرستی مورد تایید ناسیونالیتسها در علوم امروزی نیز متبحر بوده اند ، و از علم باستان شناسی نیز آگاه بوده اند


  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط sayedali نمایش پست ها
    پیک گفت: دراسلام زنده به گور کردن دختر کار حرامی است,
    خسروپرویز گفت: مگر این کار را انجام میدادید؟ ننگ برشما!دختران ما الهه هستند.
    در اینکه کار اعراب جاهلی بسیار زشت بوده بحثی نیست اما الهه بودن زنان در زمان خسرو پرویز قابل قبول نیست
    به بعضی از نمونه های مقام زن در ایران باستان و زمان خسرو پرویز اشاره می کنیم
    نمونه اول: زن اگر فرزند مرده زائید باید زندانی شوددر این هنگام مزداپرستانِ زرتشتی می‌باید در جایی بی‌آب و علف، اتاقکی بسازند و زن را به آنجا ببرند. زن موظف
    بود در آن اتاقک چند جام از آمیخته پیشاب گاو نر با خاکستر را بنوشد در حالیکه تا سه روز حق نوشیدن آب را نداشته است (1)
    در جای دیگر درباره زنی که مرده زائیده آمده :"ای آفرینندة جهان جسمانی و ای مقدس، بگو بدانم، نخستین خوراک و غذای این زن چه خواهد بود؟ اهورامزدا پاسخ داد و گفت: این زن باید یک مقدار خاکستر آمیخته باشاش گاو به اندازة سه لقمه، شش لقمه یا نه لقمه میل کند"(2)
    1.وندیداد، در مجموعه اوستا، گزارش استاد جلیل دوستخواه، جلد دوم، ص 713 تا 716
    2.وندیداد دکتر جوان ص 128
    ادامه


  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نمونه دوم: زن حائض كه اصطلاحا او را «زن دشتان» گویند، احکام غریبی دارد. از جمله آن که در وندیداد می‌خوانیم:
    [ای آفرینندة جهان جسمانی و ای مقدس، بگو بدانم مردی که برای این زن غذا و خوراک همراه آورد – زنی که نشان حیض دیده و یا در قاعدگی زنانه باشد – باید از وی در چه فاصله باشد؟
    اهورامزدا پاسخ داد و گفت: مردی که برای این زن غذا و خوراک همراه آورد – زنی که نشان حیض دیده و یا در قاعدگی باشد – باید از وی سه گام فاصله داشته
    باشد.

    در کدام ظرف باید نان برای وی همراه آورد، در کدام ظرف باید آب جو برای وی همراه آورد؟
    در یک ظرف آهنی یا سربی و یا هر ظرف فلزی معمولی.چه مقدار نان و چه مقدار آب جو باید همراه آورد؟
    اهورامزدا پاسخ داد و گفت: دو قطعه نان خشک و یک مقدار آب جو – یا شربت جو – و از خوراک کم
    ممکن است ناتوان و ضعیف شود.هرگاه وی را کودک لمس نماید باید دست‌ها و سپس تن کودک شستشو شود (1)
    "این زن هرگاه پس از نه شب بازهم در خون حیض باشد چنین معلوم خواهد شد که دیوها در جشن و بزرگداشت خودشان آفت خود را به این زن نازل ساخته اند. مزداپرستان در این موقع باید یک معبر (گذرگاه)که از درخت و گیاه خالی باشد انتخاب نمایند و سه سوراخ در زمین بکنند و زن را در دو سوراخ اول با شاش گاو و در سوراخ سوم با آب شستشو دهند"(وندیداد ت دکتر جوان ص 240). البته این شستشو و یژة زن حائض نیست، وضوء با گمیز یا گومز یعنی ادرار گاو! در آئین زرتشت شهرت دارد(2).

    1.وندیداد ترجمه دکتر موسی جوان ص 239
    2.وندیداد پژوهش آقای هاشم ضی.ج3 ص 725


  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط sayedali نمایش پست ها
    پیک گفت: برده داری در اسلام حرام است,خسرو پرویز گفت: ما از زمان کوروش بزرگ برده داری نکرده ایم.

    اولا: اسلام برده داری را حرام نکرده است، بلکه طوری برنامه ریزی کرده که بمرور زمان از بین رود، چون جامعه آنروزی آمادگی تعطیلی کامل برده داری را نمی توانسته تحمل کند
    ثانیا: هیج مدرک معتبری نمی توانید پیدا کنید که کورش برده داری را برداشته است.
    ثالثا: هیج مدرکی نمی توانید پیدا کنید که بر فرض اگر کورش برداری را برداشته پس از وی شاهات تا خسرو پرویز بر عقیده وی بوده اند
    و رابعا: کِلمان هِوار (Huar) خاور شناس فرانسوی در کتاب «ایران و تمدن ایرانی» ترجمه ی حسن انوشه، صفحه ی۱۶۰ می نویسد: «آثاری از خرید زن در دوره ی ساسانی وجود داشت. بنابر این رسم، همسر آینده مبلغی معین پول یا کالایی معادل آن مبلغ، به والدین زن می داد
    لیکن بنابر [کتاب] دینکرد: اگر پس از ازدواج معلوم می گردید که زن ارزش مبلغ پرداخت شده را ندارد یعنی نازا بود، این پول می بایست به شوهر پس داده شود(1)

    1..طباطبایی، مصطفی حسین، زن در آیین زرتشت و بهایی، ص۲.


  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    کرامت انسانی در زمان ساسانیان:
    از ديگر آدابي كه در ميان زردشتيان مرسوم بود ازدواج با محارم بود .
    ازدواج با محارم یا «خْـویدودَه» بدون در نظر داشتن رضایت یا نارضایتی زن، به گستردگی تبلیغ می‌شد. بطوریکه گناه مرد لواط‌کار تنها در صورتی پاک می‌شد که با مادر یا خواهر و یا دختر خود وصلت می‌کرد (1)
    در خصوص ازدواج با محارم ، اسناد بسياري وجود دارد ، امروزه زرتشتيان به انكار اين رسم در دين خود پرداخته اند اما آقاي رضامرادي غياث آبادي -كه خود يكي از ايران باستان پرستان است - در بررسي و نقد بر احكام آئئن زرتشت مي گويد:
    "با اینکه موضوع ازدواج با محارم اینروزها به شدت تکذیب و برای توجیه و تحریف آن کوشش‌های زیادی می‌شود، اما منابع و اسناد مکتوب زرتشتی و غیر آن بسیار فراوان‌تر از آنند که جایی برای تردید باقی بماند. سراسر بخش مفصل و طولانی هشتادم از کتاب سوم «دینکرد» به بحث در این باره پرداخته و جزئیات آنرا به دقت بازگو کرده است. جزئیاتی مانند حق‌الارث دختری که در عین حال زن پدر خود نیز هست و موارد دیگر." (2)

    1.- خرده مقالات، بیژن غیبی، چاپ آلمان، ص 350
    2- دینکرد، کتاب سوم، ترجمه فارسی از فریدون فضیلت؛ ترجمه انگلیسی از م. شکی؛ همچنین در زمینه ازدواج با محارم در دین زرتشتی بنگرید به گفتاری از دکتر جلیل دوستخواه


  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط sayedali نمایش پست ها
    پیک گفت: دراسلام زنده به گور کردن دختر کار حرامی است,خسروپرویز گفت: مگر این کار را انجام میدادید؟ ننگ برشما!دختران ما الهه هستند.پیک گفت: برده داری در اسلام حرام است,خسرو پرویز گفت: ما از زمان کوروش بزرگ برده داری نکرده ایم.
    در فتوح البلدان بلاذری آمده
    فتوح البلدان، یکی از کهنترین اسناد تاریخی، در مورد فتوحات اعراب در قرون ابتدایی اسلام است. در این کتاب داستانی می خوانیم که نشانگر وجود کنیز در ایران باستان است:

    عبدالله بن صالح از شخص مورد وثوقی و او از مجالد بن سعید و او از شعبی روایت کرد که گفت: «در نبرد مدائن، مسلمانان کنیزکانی از کنیزان کسری[=خسرو، عنوان شاهان ساسانی] را به دست آوردند که ایشان را از آفاق جهان آورده و برای کسری می پروریدند و مادر من یکی از آن کنیزان بود.»(1)
    اما ممکن است بگویند بلاذری مسلمان بوده و با ایرانیها دشمن بوده واین را ساخته است
    اما نمی توانند بگویند فردوسی نیز با ایران باستان دشمن بوده است، چون همه اعتراف دارند که فردوسی از هر ایرانی ایرانیسیم تر بوده است. به اشعار فردوسی مراجعه کنیم تا وضعیت برده داری را در ایران باستان بیایبم
    در اندرز کردن کیخسرو به ایرانیان‏:
    همان بدره و برده و چارپاى براندیشم آرم شمارش بجاى

    داستان در بند انداختن بهمن زال را:
    همان برده و بدره‏هاى درم ز مشک و ز کافور و ز بیش و کم

    داستان رزم کردن داراب با فیلپوس و به زنى گرفتن دخترش را:
    ابا برده و بدره و با نثار دو صندوق پر گوهر شاهوار

    داستان آمدن شنگل با هفت پادشاه نزد بهرام گور ساسانی:
    همان هدیه‏ها را که آورده بود اگر بدره و تاج و گر برده بود

    در داد و فرهنگ نوشین روان‏:
    بهشتى بد آراسته بارگاه ز بس برده و بدره و بار خواه

    داستان سزا دادن کسرى الانان و بلوچیان و گیلانیان را:
    همه جامه و برده و سیم و زر گرانمایه اسبان بسیار مر

    داستان آشتى جستن قیصر روم از نوشین روان‏:
    پذیرفت زو هرچ آورده بود اگر بدره زرّ و گر برده بود
    بیاورد چندان سلیح و سپاه همان برده و بدره و تاج و گاه

    داستان فرستادن راى هند ، شطرنج نزد نوشین روان‏:
    همین بدره و برده و باژ و ساو فرستیم چندانک داریم تاو

    گفتار اندر فرمان نوشین روان‏:
    بشمشیر خواهیم ز ایشان گهر همان بدره و برده و سیم و زر

    داستان گریختن خسرو پرویز به روم‏:
    سراپرده دیبه و گنج و تاج همان بدره و برده و تخت عاج

    داستان کشته شدن شیر کپى بر دست بهرام چوبین:
    فرستاد ده بدره گنجى درم همان بدره و برده از بیش و کم

    داستان فرستادن کیخسرو بندیان را با گنج نزد کاوس‏:
    دگر بردگان مهتران را سپرد بایوان ببرد از بزرگان و خرد

    داستان بازگشتن رستم به جنگ اسفندیار:
    هزارت کنیزک دهم خلّخى که زیباى تاج‏اند با فرّخى

    1. فتوح البلدان، ص377، تألیف بلاذری و ترجمه دکتر محمد توکل، نشر نقره، چاپ اوّل: سال 1337


  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۱۱/۱۱, ۱۴:۲۳ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود