جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برهانی برای امتناع تسلسل

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    الله و چهارده معصوم و دوستان آن ها
    نوشته
    1,527
    حضور
    75 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4592

    اشاره برهانی برای امتناع تسلسل





    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام
    از دوستان تقاضا دارم نظر خود را درباره برهان زیر بفرمایند و اشکالات آن را نشان دهند:

    1-تسلسل باطل نیست (فرض خلف).
    2-سلسله ممکنات بدون واجب امکان تحقق دارد (نتیجه از 1).
    3-سلسله ممکنات را به عنوان یک کل در نظر می گیریم.
    4-این کل یا واجب است یا ممکن یا ممتنع (حصر عقلی).
    5-این کل نمی تواند واجب باشد،چون بسیط نیست (نتیجه از 4 و بسیط بودن واجب).
    6-این کل نمی تواند ممتنع باشد،چون این خلاف فرض است (نتیجه از 4 و 2).
    7-این کل باید ممکن باشد (نتیجه از 4 و 5 و 6).
    8-این کل ممکن است،پس جزئی است از کل ممکنات (نتیجه از 3 و 7).
    9-کل ممکنات،جزء کل ممکنات است (نتیجه از 8).
    10-کل جزء خود شده است (نتیجه از 9).
    11-مورد " 10 " تناقض است.پس فرض خلف باطل و حکم ثابت است.

    نتیجه:تسلسل باطل است. به این نکته توجه شود که این برهان با برهان اسد و اخصر فارابی تفاوت دارد.لذا لطفاً این برهان را با آن برهان اشتباه نکنید،چون شبیه هستند.همچنین اشکالاتی از قبیل این که:تقسیم بندی به ممکن و واجب و ممتنع را قبول ندارم،علیت را قبول ندارم و ... را نفرمایید.چون فرض را بر صحت این موارد گرفته ایم و می خواهیم ببینیم در صورت صحت این موارد،می شود استدلال بالا را انجام داد یا نه.

    لبیک یا مهدی و من الله التوفیق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۱۶ در ساعت ۲۱:۰۹
    لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم
    یا لثارت الحسین

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    684
    حضور
    48 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    18
    صلوات
    1995



    با نام و یاد دوست





    برهانی برای امتناع تسلسل








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام
    استدلالی که ذکر شد از نظر صورت خوب است ولی ایراد ومغالطه آن در مقدمه دوم یا حداقل در مقدمه سوم(با اختلاف تفسیری از سلسله ممکنات که سخن از تحقق آن در مقدمه دوم شده بود) صورت گرفته است و در نتیجه ادامه مقدمات تا مقدمه 8 بر اساس همین مغالطه پیش رفته است.
    اشتباه بودن مقدمه دوم به این دلیل است که:
    مجموعه و کل، واقعیتی جدای از اجزا و افراد خود ندارند. آنچه وجود دارد تک تک افراد است. البته این تک تک افراد، در صورتی که به تنهایی وجود داشته باشند، یک اثری دارند و زمانی که در کنار یکدیگر باشند اثری دیگر. ولی این نشان نمیدهد که مجموعه و کل، واقعیتی مستقل از افرادش داشته باشد.
    بر اساس این مبنایی که صدرا به خوبی آنرا در مباحث جلد6 اسفار اربعه مطرح کرده است، نشان میدهد که سلسله ممکنات، صرفا اعتباری ذهنی است و واقعیتی در خارج ندارد تا از امکان، وجوب یا امتناع آن بحث کنیم.
    شبیه این مغالطه را شیخ اشراق در اثبات واجب الوجود مرتکب شده است و صدرا به او خاطر نشان میکند که کل از آن جهت که کل و کثیر است، وجودی مستقل از افرادش ندارد تا بخواهیم بعد از ابطال وجوب و امتناع آن کل و رسیدن به امکانش، از علت آن بحث کنیم.(1)

    ـــــــــــــ
    1. اسفار اربعه، ملاصدرا، ج6، ص31(احیاء التراث، بیروت، 1981، چاپ سوم)


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    جمع بندی




    پرسش:
    لطفا نظر خود را درباره برهان زیر بفرمایند و اشکالات آن را نشان دهید:
    1- تسلسل باطل نیست (فرض خلف).
    2- سلسله ممکنات بدون واجب امکان تحقق دارد (نتیجه از 1).
    3- سلسله ممکنات را به عنوان یک کل در نظر می گیریم.
    4- این کل یا واجب است یا ممکن یا ممتنع (حصر عقلی).
    5- این کل نمی تواند واجب باشد،چون بسیط نیست (نتیجه از 4 و بسیط بودن واجب).
    6- این کل نمی تواند ممتنع باشد،چون این خلاف فرض است (نتیجه از 4 و 2).
    7- این کل باید ممکن باشد (نتیجه از 4 و 5 و 6).
    8- این کل ممکن است،پس جزئی است از کل ممکنات (نتیجه از 3 و 7).
    9- کل ممکنات،جزء کل ممکنات است (نتیجه از 8).
    10- کل جزء خود شده است (نتیجه از 9).
    11- مورد " 10 " تناقض است.پس فرض خلف باطل و حکم ثابت است.
    نتیجه:تسلسل باطل است. به این نکته توجه شود که این برهان با برهان اسد و اخصر فارابی تفاوت دارد.

    پاسخ:
    استدلالی که ذکر شد از نظر صورت خوب است ولی ایراد و مغالطه آن در مقدمه دوم یا حداقل در مقدمه سوم (با اختلاف تفسیری از سلسله ممکنات که سخن از تحقق آن در مقدمه دوم شده بود) صورت گرفته است و در نتیجه ادامه مقدمات تا مقدمه 8 بر اساس همین مغالطه پیش رفته است.
    اشتباه بودن مقدمه دوم به این دلیل است که:
    مجموعه و کل، واقعیتی جدای از اجزا و افراد خود ندارند. آن چه وجود دارد تک تک افراد است. البته این تک تک افراد، در صورتی که به تنهایی وجود داشته باشند، یک اثری دارند و زمانی که در کنار یکدیگر باشند اثری دیگر. ولی این نشان نمی دهد که مجموعه و کل، واقعیتی مستقل از افرادش داشته باشد.
    بر اساس این مبنایی که صدرا به خوبی آن را در مباحث جلد 6 اسفار اربعه مطرح کرده است، نشان می دهد که سلسله ممکنات، صرفا اعتباری ذهنی است و واقعیتی در خارج ندارد تا از امکان، وجوب یا امتناع آن بحث کنیم.
    شبیه این مغالطه را شیخ اشراق در اثبات واجب الوجود مرتکب شده است و صدرا به او خاطر نشان می کند که کل از آن جهت که کل و کثیر است، وجودی مستقل از افرادش ندارد تا بخواهیم بعد از ابطال وجوب و امتناع آن کل و رسیدن به امکانش، از علت آن بحث کنیم.(1)

    ـــــــــــــ
    (1) اسفار اربعه، ملاصدرا، ج6، ص31 (احیاء التراث، بیروت، 1981، چاپ سوم).


    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۵/۰۱/۱۸ در ساعت ۰۸:۳۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  9. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود