صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا ديه زن نصف ديه مرد است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511

    پرسش چرا ديه زن نصف ديه مرد است؟




    براى روشن شدن برخياز ابعاد مسأله توجّه به نكات زير سودمند مى‏نمايد :
    1- اسلام نظامى جامع و به همپيوسته دارد كه نظام حقوقى بخشى از آن است. فقه اسلامى زواياى گوناگون زندگى انسانرا از پيش از ولادت تا پس از مرگ مورد توجّه قرار داده است. بنابراين، بايد تمامزوايا و مسائل ريز را در نگاه كلان و در راستاى آن برنامه كلى لحاظ كرد. پس تكيه بهبرخى نكات ريز و نگاه استقلالى به آن، بدون توجّه به پيكره كلى و برنامه كلان،نتيجه مطلوب نمى‏دهد؛ براى مثال، امروزه كشورهاى پيشرفته بر اساس نظام مالياتى خاصاداره مى‏شوند. كشور آلمان نظام اقتصادى خود را بر 16درصد ماليات در تمام معاملاتاستوار ساخته است. اگر كسى به پرداخت ماليات 16درصدى در مقابل خريد يك كبريت اعتراضداشته باشد، اين اعتراض بدون در نظر گرفتن برنامه كلان آن كشور كه نظام اقتصادى خود را بر اساس آن استوار داشته، صورت گرفته است.
    پس از آن‏ جا كه قانون به طور كلىوضع مى‏شود ، قانون گذار مصلحت عمومى را رعايت مى‏كند و موارد استثنايى و تبصره‏اى سبب نقض حكم كلى نمى‏شود .
    2- در حقوق اسلامى وظايفى خاص به عهده زن و مرد نهادهشده است كه تخلف‏ناپذير است؛ براى مثال نفقه و خرجى همسر، تهيه مسكن، خوراك، لباس،پرداخت مهريه به عهده مرد گذاشته شده است. اگر زنى خود از منبع اقتصادى مستقل وموقعيت شغلى عالى برخوردار باشد، اشكال ندارد؛ ولى از نظر شرع، وظيفه پرداخت مخارجخانه و هزينه مسكن به عهده او نيست و شوهر نمى‏تواند وى را به پرداخت كمك هزينهخانه و زندگى مجبور سازد. البتّه اگر زن با رضايت خاطر و تمايل درونى شوهر را دراداره بهتر خانه يارى دهد، مسأله‏اى ديگر است؛ ولى اين وظيفه شرعاً به عهده مردنهاده شده است.
    3- ديه مالى است كه در برابر آسيبى كه به انسان وارد شده است،گرفته مى‏شود. مقدار آن به ارزش‏ . شخص آسيب ديدهارتباط ندارد. بنابراين، كسى نمى‏تواند بگويد چون ديه زن نصف ديه مرد است، زن نصفمرد ارزش دارد. عظمت و ارزش انسان به صفات و كسب مراتب علمى و عملى وابسته است و در اين جهت مرد و زن يكسانند. قرآن مجيد مى‏فرمايد:
    فَاستَجابَ لَهُم رَبُّهُم أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنكُم مِن ذَكَرٍ أَو أُنثى بَعضُكُم مِن بَعضٍ&raquo.
    پس پروردگارشان دعاى آنان را اجابت كرد [و فرمود] من عمل هيچ صاحب عملى از شما را، از مرد يا زن كه همه از يكديگرند، تباه نمى‏كنم.
    آل عمران آيه 195.
    بنابراين، ارزش انسان به انسانيت او و نائل شدن وى بهمراتب والاى قرب الاهى است. در اين جهت جنسيت نقشى ندارد؛ زن و مرد يكسانند و چهبسا زنان از استعداد بهترى برخوردار باشند.
    ديه به معناى قيمت نهادن شخص و شخصيتنيست. بدين سبب، اگر يكى از شخصيت‏هاى بزرگ علمى يا سياسى كشور در جريان يك قتل غيرعمد كشته شود، ديه‏اش با ديه كارگر ساده‏اى كه اين گونه جان باخته، برابر است. كسىنمى‏تواند بگويد چون فقدان آن شخصيت خلأ بزرگى در جامعه ايجاد مى‏كند، ديه‏اشبيش‏تراست! چنان كه قتل عمد گناهى بسيار بزرگ است و در اين زمينه زن و مرد تفاوتندارند. قرآن كريم مى‏فرمايد:
    مَن قَتَلَ نَفساً بِغَيرِنَفسٍ أَو فَسادٍ فِي الأَرضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمِيعاً وَ مَن أَحياهافَكَأَنَّما أَحيَا النّاسَ جَمِيعاً&raquo.
    مائده (5): 32. .
    هر كس كسى را -جز به قصاص قتل يا [به كيفر] فسادى در زمين- بكشد، چنان است كه گويا همه مردم را كشته باشد.
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    اين‏كه گفته مى‏شود سهم زن در ديه نصف سهم مرد است، در همه جا نيست. ديه زن در كم‏تر از ثلث با مرد يكسان است؛ يعنى ديه زن تا به ثلث ديه كامل نرسيده باشد، با ديه مرد برابر است.يعني مثلا اگر يك انگشت زن قطع شود يا يك انگشت مرد ديه آن يكي است اگر دو انگشت يا سه انگشت زن قطع شود ديه آن با سه انگشت مرد يكسان است ولي اگر از يك سوم ديه يك كامل يك مرد بيشتر شود تبديل به نصف ميشود.
    النهاية، شيخ طوسى؛ قواعد الاحكام، علامه حلى، ج 3، ص 594؛ ايضاح الفوائد، فخرالحققين، ج 4، ص 571؛ مجمع الفائدة و البرهان، محقق اردبيلى، ج‏13، ص 452؛ موطأ مالك، ج 2، ص 854.
    اين مسأله در ارث نيز مطرح است. در آن ‏جا هم در مواردى سهم زن با مرد تفاوت ندارد .مثلا پدر و مادر ميت به يك اندازه يعني يك ششم ارث ميبرند .
    و در مواردي هم زن بيشتر از مرد ارثت ميبرد مثل جايي كه ورثه يك پدر از ميت و يك دختر از ميت باشند آنگاه پدر يك ششم و بقيه اموال يعني پنج ششم را دختر ارث ميبرد.
    -4 اسلام مسؤوليت اداره اقتصادى خانواده را به عهده مرد قرار داده است و زن از اين مسؤوليت معاف است. با توجّه به اين‏كه ديه براى غرامت و جبران بخشى از خلأ ايجاد شده در خانواده آسيب ديده است، و از نظر اقتصادى نقش اصلى و كليدى به عهده مرد نهاده شده، اين ديه در مرد به طور كامل گرفته مى‏شود.
    ممكن است گفته شود، در مواردى كه زن نقش اول اقتصادى را ايفا مى‏كند، حكم مسأله چه خواهد بود؟پاسخ آن است كه قانون به نحو عام وضع و اجرا مى‏شود، و موارد استثنايى كه زن نقش عمده اقتصادى را به عهده گرفته است، سبب نمى‏شود اصل قانون ملغا گردد يا استثنا پذيرد. البتّه حتّى در اين فرض نيز مسؤوليت اقتصادى خانواده به عهده مرد است و مرد نمى‏تواند از اين مسؤوليت شانه خالى كن
    5- حكم به نقص ديه زن به معناى كم‏تر بودن حق زندگى و سلامتى زن نيست. اين قانون با توجّه به ديدگاه اقتصادى اسلام و مسؤوليت‏هاى مرد و زن كه مرد را عامل اول اقتصادى مى‏داند، وضع شده است. حق زندگى در زن و مرد يكسان است. بدين سبب، اگر مردى زنى را بكشد، مى‏توان قاتل را با پرداخت نيم ديه آن قصاص كرد و شارع ولىّ دم را به پذيرش نصف ديه و صرف نظر از قصاص نفس مجبور نمى‏سازد. اين بدان معنا است كه در ديه مسأله به حق زندگى و سلامت باز نمى‏گردد و پيامدهاى اقتصادى لحاظ شده است. مرد، با توجّه به خصوصيات طبيعى‏اش قوى‏تر و در بُعد اقتصادى ظاهرتر است؛ و در صورت عدم، خلأ وجودش بيش‏تر احساس مى‏شود؛ وگرنه زن و مرد هر دو انسانند و از حق زندگى و سلامتى يكسان برخوردارند.
    القضاء فى الفقه الاسلامى، ص 73.
    6- با اجراى قوانين اسلام در همه ابعاد، تعادلى كامل ميان زن و مرد ايجاد مى‏شود؛ زيرا از يك طرف مرد دو برابر سهم زن ارث مى‏برد؛ ولى وظيفه اداره اقتصادى و پرداخت هزينه‏هاى جارى خانه (خوراك، پوشاك و مسكن) بر دوش او است؛ زن سهم خويش را براى خود نگاه مى‏دارد و در موارد دلخواهش مصرف مى‏كند، بى‏آن كه مسؤوليتى خاص بر دوش داشته باشد. در نتيجه‏گاه سهم مصرف اختصاصى زن از سهم مصرف اختصاصى مرد بيش‏تر مى‏گردد.
    با توجّه به اين ديد جامع، تعادلى كامل در نظام خانواده ايجاد مى‏شود. زن با ديد عاطفى خود، بر اساس ملاحظه مسائل اخلاقى، گاه در جهت حلّ مشكلات اقتصادى خانواده گام بر مى‏دارد؛ ولى شرعاً در اين مورد وظيفه‏اى ندارد.
    7- مسأله تنصيف ديه زن از ديرباز در كتب فقهى مطرح شده است. شيخ طوسى پس از ذكر مسأله، آن را نظر تمام فقيهان شيعه و سنى جز دو تن ازعلماى اهل سنّت معرفى مى‏كند و دليل خود را اجماع و برخى روايات مى‏داند.
    ر. ك: احكام القرآن، احمد بن على الجصاص، ج 2، ص 238؛ المبسوط، شمس الدين السرخسى، ج 26، ص 79؛ الهداية، ابوالخطاب الكلوذانى، ج‏8، ص‏306.
    گروه پاسخ به شبهات


    مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۱/۲۷ در ساعت ۰۵:۳۷
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    مذهبی
    نوشته
    41
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    209

    پرسش چرا دیه زن نصف دیه مرد است؟




    سلام
    ديه در اسلام بر معيار ارزش معنوى انسان مقتول نيست، بلكه يك دستور خاصى است كه ناظر ‏به مرتبه بدن انسان كشته شده مى‏باشد، نشانه آن اين است كه اسلام بسيارى از افراد اعم از ‏زن و مرد را كه داراى اختلاف علمى يا عملى‏اند متفاوت مى‏بيند و تساوى آنها را نفى مى‏كند، و در ‏عين حال ديه آنها را مساوى مى‏داند، مثلاً درباره تفاوت عالم و جاهل مى‏گويد:‏
    » ... ‎هل يستوى الّذين يعلمون والّذين لا يعلمون»(1)‏
    آيا كسانى كه مى‏دانند با كسانى كه نمى‏دانند مساويند؟
    ‎ ‎و درباره تفاوت مجاهد قائم و غير مجاهد قاعد چنين مى‏فرمايد:‎
    » لا يستوى القاعدون من المؤمنين غير أُولى الضرر والمجاهدون فى سبيل اللَّه»(2)‏
    مؤمنان خانه‏نشين كه زيان ديده نيستند با آن مجاهدانى كه با مال خود در راه خدا جهاد مى‏كنند ‏يكسان نمى‏باشند.‎
    ‎ ‎و درباره اختلاف كسى كه قبل از فتح مكه و پيروزى چشمگير اسلام درباره آن جهاد و كمك مالى ‏مى‏كرد و در راه خدا مبارزه و انفاق مى‏نمود با كسى كه بعد از فتح مكه در جهاد شركت مى‏كرد و ‏در راه كمك مالى مى‏نمود چنين مى‏فرمايد:‎
    » ... ‎لا يستوى منكم من أنفق من قبل الفتح وقاتل أُولئك أعظم درجة من الّذين أنفقوا من بعد ‏وقاتلوا وكلّاً وعد اللَّه الحسنى واللَّه بما تعملون خبير»(3)‏
    كسانى از شما كه پيش از فتح مكه انفاق و جهاد كرده‏اند با ديگران يكسان نيستند، آنان از ‏حيث درجه بزرگتر از كسانى‏اند كه بعداً به انفاق و جهاد پرداخته‏اند.‏

    ‎ ‎غرض آن كه قرآن كريم با تصريح به عدم تساوى ارزش‏هاى الهى افراد ياد شده و با اصرار بر ‏تفاوت معنوى آنان تصريح به تساوى آنان در قصاص و ديه دارد و در اين باره راجع به تساوى همگان ‏چنين مى‏فرمايد:‎
    » ‎وكتبنا عليهم فيها انّ النفس بالنفس والعين بالعين والأنف بالأنف والأُذن بالأُذن والسنّ بالسنّ ‏والجروح قصاصٌ فمن تصدّق به فهو كفّارة له»(4)‏
    ‎ ‎و مقرّر كرديم برايشان كه جان در مقابل جان و چشم در برابر چشم و بينى در برابر بينى و گوش ‏در برابر گوش و دندان در برابر دندان مى‏باشد و زخم‏ها به همان‏ترتيب قصاص دارند وهر كه آن را ‏ببخشد پس كفاره)گناهان(اوخواهد بود
    .‏
    يعنى هر انسانى اعم از زن و مرد در قبال انسان ديگر خواه زن و مرد قصاص مى‏شود چه اين كه ‏قصاص اجزا و اطراف و قصاص جراحت‏ها نيز مساوى است، ليكن همين عموم يا اطلاق در آيه ديگر ‏تقييد و تخصيص مى‏پذيرد زيرا خداوند در آيه ديگر چنين فرمود:‎

    » يا أيّها الّذين آمنوا كُتب عليكم القصاص فى القتلى الحرّ بالحرّ والعبد بالعبد والأُنثى بالأُنثى»(5)‏
    ‎ ‎اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد درباره كُشتگان، بر شما قصاص مقرّر شده: آزاد عوض آزاد و بنده ‏عوض بنده و زن عوض زن.‏
    ‎ ‎
    با اين آيه، عموم يا اطلاق آيه قبلى تخصيص يا تقييد مى‏پذيرد، يعنى زن در قبال زن قصاص ‏مى‏شود نه مرد، و حكم ديه هم در اسلام با تفاوت بين زن و مرد تدوين شد. امّا از جهت ارزش‏هاى ‏معنوى ممكن است زنى بيش از مرد مقرّب نزد خدا باشد، بنابراين تساوى ديه عالم و جاهل نه از ‏ارج و منزلت عالِم مى‏كاهد و نه بر مقام جاهل مى‏افزايد و نيز تفاوت ديه مرد و زن نه بر منزلت مرد ‏مى‏افزايد و نه از مقام زن مى‏كاهد، زيرا برخى از تفاوت‏هاى مادى و مالى هيچگونه ارتباطى به ‏مقام‏هاى معنوى ندارد، و هيچ تلازم عقلى يا نقلى بين ديه و كمال معنوى وجود ندارد تا هر اندازه ‏ديه بيشتر شود، قداست روح مقتول و تقرّب وى نزد خدا افزون‏تر باشد چون حكم كلامى قتل ناظر ‏به ارزش معنوى انسان مقتول است لذا قتل عمدى مرد يا زنِ مؤمن از جهت بحث‏هاى كلامى ‏يكسان است يعنى اگر قتل عمدى مؤمن عذاب اَبَد يا دراز مدّت را به دنبال دارد هرگز فرقى بين آن ‏كه مؤمن مقتولِ عمدى زن باشد يا مرد وجود ندارد، چه اين كه از جهت لزوم كفاره هيچ فرقى بين ‏قتل زن و مرد نيست يعنى در قتل عمدى كفاره جمع بين آزاد كردن برده و روزه شصت روز و اطعام ‏شصت مسكين واجب است و در قتل غير عمد كفاره به نحو ترتيب نه به نحو جمع و نه به طور ‏تخيير، واجب مى‏شود و از اين لحاظ فقهى نيز فرقى بين قتل زن و مرد نيست.‏
    ‎ ‎
    ‏‏(1) سوره زمر، آيه 9.‏
    (2) سوره نساء، آيه 95.‏
    (3) سوره حديد، آيه 10.‏
    (4) سوره مائده، آيه 45.‏
    (5) سوره بقره، آيه 178.‏


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    باسلام خدمت دوستان خوبم
    بررسي جامع و همه جانبه اين مسأله در خور تحقيقي ژرف و گسترده است، ولی خوب بنده در اينجا چند نكته را به صورت خلاصه خدمت دوستان عرض می کنم:
    الف) در نظام حقوقي اسلام بيش از هر مكتب ديگري تساوي حقوق زن و مرد رعايت گرديده است. در آغاز بايد فرق بين تساوي(Equality) و تشابه(Similarity) را به خوبي دريافت. بي‏توجهي به اين مسأله موجب خلط و مغالطه بسياري مي‏شود.
    تشابه به معناي همانندي و همشكلي روبناهاي حقوقي است. اين همان جرياني است كه فمنيسم(Feminism) غربي در دام آن گرفتار آمد و پنداشت كه تبعيض‏زدايي در روابط زن و مرد در گرو وضع حقوق كاملاً مشابه است. در حالي كه اين رويكرد نه سودي براي مرد در پي داشت و نه براي زن؛ بلكه روند انهدام بنيان خانواده را سرعت بخشيد و برآيندهاي ناگواري براي جامعه بشري در پي آورد.
    تساوي به معناي برابري است، نه يكنواختي. در تساوي شرايط گوناگون، تفاوت‏هاي طبيعي، وظايف و جوانب مختلف ملاحظه مي‏شود و چه بسا احكام نامشابهي وضع مي‏گردد، بدون آن كه بر كسي ستمي روا شود. ولي در تشابه همه اين امور ناديده انگاشته شده و فقط به يكنواختي روبناهاي حقوقي بسنده مي‏شود. بنابراين بايد توجه داشت كه هرگونه عدم تشابه قواعد حقوقي به منزله نفي تساوي نيست و هر نوع تشابه و يكنواختي به منزله رعايت تساوي نمي‏باشد.
    ب ) تفاوتهاي حقوقي به معناي تفاوت در ارزش‏ها و كمالات انساني نيست و اسلام بر برابري زن و مرد در كرامت‏هاي انساني تأكيد فراوان دارد.
    ج ) مسأله ارث و ديه زن در نظام حقوقي اسلام جزئي از كل است و نگاه به آن به صورت گسسته و بي‏ارتباط با ديگر اجزاي اين مجموعه راهزن انديشه و موجب برداشت‏هاي ناصواب مي‏شود، بنابراين نمي‏توان اين احكام را جدا از مجموعه نظام خانواده در اسلام مورد توجه قرار داد.
    توجه به عوامل ذيل در فهم بهتر مسأله مؤثر است:
    1- قانون براي نوع افراد وضع مي شود نه براي اشخاص و موارد استثنايي، لذا بايد مصلحت نوعيه ملاك قانونگذاري و تعيين حق و تكليف باشد.
    2- بين حق و تكليف يك نوع تلازم و توازني وجود دارد، وقتي در اسلام نفقه را بر عهده مرد گذاشته است، بايد يك منبع درآمدي براي او تعريف و تعيين شود و هرگاه اين مرجع پرداخت نفقه حذف شود به يك نحو جايگزين در نظر گرفته شود.

    بقیه مطالب را دوستان سابق ذکر کردند
    براي آگاهي بيشتر ر.ك:
    1- نظام حقوق زن در اسلام شهيد مطهري
    2- زن در آيينه جمال و جلال آيت‏اللّه‏جوادي آملي
    3- قرآن و مقام زن سيد علي كمالي
    4- بررسي ميراث زوجه در حقوق اسلام و ايران حسين مهرپور
    5- قوانين فقه اسلامي، ج 1 دكتر صبحي محمصاني، ترجمه: جمال‏الدين جمالي محلاتي
    6- روشنفكر و روشنفكرنما داود الهامي
    7- زن از ديدگاه اسلام رباني خلخالي
    8- درآمدي بر نظام شخصيت زن در اسلام محمد رضا زيبايي‏نژاد - محمد تقي سبحاني
    9- يكنواختي حقوق زن و مرد (فمينيسم، فراز يا فرود) سيد ابراهيم حسيني، مجله پرسمان سال 2، شماره 4 (دي ماه 81)




    ویرایش توسط شیخ هادی : ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ در ساعت ۲۲:۲۳
    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    دیه مثل ارث میمونه دلیلش نفقه و این چیزاست:
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=91&page=6

    اما خیلی دربارش سوال دارم حالا نمیپرسم
    بعدا

    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  11. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    قران مطالعه شب راه رفتن زیر باران نجوم وبگردی عکاسی مسا
    نوشته
    204
    حضور
    1 روز 3 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    622



    در هیچ کجای قران نیامده دیه زن نصفه دیه مرد است . این احکام ساختگی از جانب جوامع بخاطر این است که در طول قرنهای متمادی مردسالاری حاکم بر اجتماع بوده و این احکام نا عادلانه را ساخته اند و اسم اسلام را روی ان گذاشته اند .
    و چهره زیبای اسلام را در اذهان عمومی مخدوش کرده اند
    محرم راز دل شیدای خود
    کس نمی بینم زخاص و عام را


  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    در هیچ کجای قران نیامده دیه زن نصفه دیه مرد است . ا
    گفته باهم فرق دارن ،درباره قصاص گفته ولی نگفته نصفه

    الحر بالحر و العبد بالعبد و الانثی بالانثی


    پسر اگه سه ماهش هم باشه دیش از دیه زن بزرگسال بیشتره و دوبرابرشه؟



    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۲/۰۵ در ساعت ۱۷:۰۷
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  14. صلوات ها 3


  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    556
    حضور
    2 روز 9 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4037



    همچنین در قران در بحث قصاص داریم نفس در ازای نفس و همچنین «خلقكم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا و نساء كثيرا؛ خداوند شما انسان ها را از نفس واحده آفريد و از آن نفس جفتش را بيافريد...».

    ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
    ویرایش توسط بی دل : ۱۳۹۰/۰۲/۰۵ در ساعت ۱۸:۵۳
    ولایه علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی



  16. صلوات ها 3


  17. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    556
    حضور
    2 روز 9 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4037



    حق زندگى در زن و مرد يكسان است. بدين سبب، اگر مردى زنى را بكشد، مى‏توان قاتل را با پرداخت نيم ديه آن قصاص كرد و شارع ولىّ دم را به پذيرش نصف ديه و صرف نظر از قصاص نفس مجبور نمى‏سازد.
    بحث زنان که میشه با کلی منت بر سر زنان ار باب اکرام میگن زن از نظر ارزشی با مرد برابر است(که البته در برخی تاپیک های سایت خلاف آن تبلیغ میشود و اکثریت تحصیل کنندگان علم دین با سکوت آن را تایید کرده اند!!) حاکم شرع او را مجبور نمیکنه نصف دیه رو بگیره و رضایت بده مگر قراره چنین کاری بشه که عدم اون در مورد زنان لطف باشه ضمنا در مواردی که خانواده مقتول(زن) توان پرداخت نصف دیه برای اجرای قصاص رو ندارن ایا این خودش یک اجبار بوسیله شرایط نیست؟؟؟؟

    ولایه علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی



  18. صلوات ها 3


  19. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    ضمنا در مواردی که خانواده مقتول(زن) توان پرداخت نصف دیه برای اجرای قصاص رو ندارن ایا این خودش یک اجبار بوسیله شرایط نیست؟؟؟؟
    من نصف بودن دیه رو تا حدی قبول کردم چون تو کشورای دیگه حکم دیه نیست و همه نمیگیرن یعنی فقط ولی دم تو شورای مسلمون،با دیه نمیشه جون آدما رو خرید دیه قیمت جان آدم نیست،این حکم میخواسته یه خسارت مالی از خانواده رو جبران کنه پس چون زنا خیلی نقش ندارن تو اقتصاد خونه دیشون نصفه مثل ارث چون نفقه گردنشون نیست، ولی نمیتونم قبول کنم که برای قصاص مرد قاتل که یک زنو کشته، باید اول پول دیشو بدن وگرنه حکم قصاص اجرا نمیشه!!!

    اون خانواده ای که پول ندارن بدن چی؟ ببینن قاتل عزیزشون راست راست میگرده؟؟؟
    تازه ضعیف کشی کرده باید یه چیزیم بهشون بدن؟؟؟؟

    تو اینجور موقعا باید برن قاتلو خودشون بکشن بعدم به قاضی بگن ما ولی دمیم خودمون قاتلو قصاص کردیم اون وقت دیگه قصاص هم نمیشن



    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۲/۱۰ در ساعت ۱۶:۴۹
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  20. صلوات


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود