صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حضرت آسیه (س) و لقمه حرام فرعون

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    1,860
    حضور
    190 روز 4 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    22
    صلوات
    7931

    اشاره حضرت آسیه (س) و لقمه حرام فرعون




    سلام علیکم
    ابتدا برخود لازم میدانم از زحمات شما بزرگواران در این مجموعه ارزشمند سپاسگزاری کنم ، انشاالله خداوند به شما بزرگواران سلامتی ، طول عمر، ، عاقبت به خیری ،رضایت اهل بیت (ع) و رسیدن به کمال الهی را عطا فرماید

    استاد گرامی ، مدتی پیش یکی از اساتید محترم حوزه امان میفرمودند اگر انسان گناه کند و توبه کند بخشیده میشود اما اثر وضعی گناه از بین نمی رود!مثال میزدند اگر کسی شراب بنوشد و توبه کند توبه اش قبول است اما اثر وضعی شراب می ماند بعد درمورد خوردن حرام گفتند و فرمودند مال های ما ناخواسته امیخته با حرام است هرچند خودمان دنبال حلال باشیم ! چون ممکن است کسی که فرض از او میوه میخریم نزول خور باشد و اثرش را روی زندگی و عبادادات خریدار میگذارد هرچند خریدار گناهی مرتکب نشده چون اطلاعی از نزول خور بودن فروشنده ندارد ، اما چون فروشنده مالش حرام است و شما این میوه را میخرید پس این میوه که اصلش با پول حرام بوده است وارد زندگیتان میشود و اثر وضعی میگذارد و معنویت انسان را کم میکند و حال عبادت را میگیردو در رسیدن به سعادتتان اثر منفی دارد ، یا باز مثال شراب را زدند کسی که نمداند لیوانی داخلش شراب است و مینوشد گناهی مرتکب نشده اما اثر وضعی دارد
    اما سوالی که ذهن مرا درگیر کرده این است ، حضرت آسیه (س) در خانه فرعون زندگی میکردند ،اگر قرار باشد اثرات وضعی از بین نرود و مانع رشد انسان شود پس حضرت آسیه(س) چگونه از زنان بهشتی شدند در حالی که لقمه فرعون را خورده اند در حالی که مال فرعون که حلال نبوده بوده ؟ یا محیط کفرآمیز خانه فرعون قطعا اثر گذار بوده است نبوده است ؟! اما حضرت آسیه(س) به خاطر آن تقوایی که داشتند شدند زنان بهشتی! یعنی هیچ چیزی در خانه فرعون اثر وضعی بر روی ایشان نگذاشت چون خودشان تقوا داشتند یعنی حتی لقمه حرام فرعون هم اثر نگذاشت!
    هم چنین در مورد افراد گنه کار پشیمان از گناه ،پس خداوند اگر بخواهد با قدرت نامحدود خود و رحمت بی منتهایش میتواند اثر وضعی را بردارد یعنی اگر بداند بنده اش آرزوی رسیدن به خدایش را دارد اما در گذشته گناه کار بوده ولی حالا سخت پشیمان است و توبه کرده و راه تقوا را پیش گرفته اثرات وضعی آن گناه را برمیدارد تا مانع رسدنش به کمال الهی نشود !
    ببخشید استاد اینهایی که خدمتتان عرض کردم برداشت شخصی بود که ممکن است کاملا اشتباه باشد! لطفا من حقیر را در پاسخ درست راهنمایی بفرمایید
    التماس دعا ، یا زهرا(س)

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۹/۰۲ در ساعت ۲۰:۲۸ دلیل: جزئی!

  2. صلوات ها 14


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست








    حضرت آسیه (س) و لقمه حرام فرعون








    کارشناس بحث: استاد سمیع


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط یارب نمایش پست ها
    سلام علیکم
    ابتدا برخود لازم میدانم از زحمات شما بزرگواران در این مجموعه ارزشمند سپاسگزاری کنم ، انشاالله خداوند به شما بزرگواران سلامتی ، طول عمر، ، عاقبت به خیری ،رضایت اهل بیت (ع) و رسیدن به کمال الهی را عطا فرماید

    استاد گرامی ، مدتی پیش یکی از اساتید محترم حوزه امان میفرمودند اگر انسان گناه کند و توبه کند بخشیده میشود اما اثر وضعی گناه از بین نمی رود!مثال میزدند اگر کسی شراب بنوشد و توبه کند توبه اش قبول است اما اثر وضعی شراب می ماند بعد درمورد خوردن حرام گفتند و فرمودند مال های ما ناخواسته امیخته با حرام است هرچند خودمان دنبال حلال باشیم ! چون ممکن است کسی که فرض از او میوه میخریم نزول خور باشد و اثرش را روی زندگی و عبادادات خریدار میگذارد هرچند خریدار گناهی مرتکب نشده چون اطلاعی از نزول خور بودن فروشنده ندارد ، اما چون فروشنده مالش حرام است و شما این میوه را میخرید پس این میوه که اصلش با پول حرام بوده است وارد زندگیتان میشود و اثر وضعی میگذارد و معنویت انسان را کم میکند و حال عبادت را میگیردو در رسیدن به سعادتتان اثر منفی دارد ، یا باز مثال شراب را زدند کسی که نمداند لیوانی داخلش شراب است و مینوشد گناهی مرتکب نشده اما اثر وضعی دارد
    اما سوالی که ذهن مرا درگیر کرده این است ، حضرت آسیه (س) در خانه فرعون زندگی میکردند ،اگر قرار باشد اثرات وضعی از بین نرود و مانع رشد انسان شود پس حضرت آسیه(س) چگونه از زنان بهشتی شدند در حالی که لقمه فرعون را خورده اند در حالی که مال فرعون که حلال نبوده بوده ؟ یا محیط کفرآمیز خانه فرعون قطعا اثر گذار بوده است نبوده است ؟! اما حضرت آسیه(س) به خاطر آن تقوایی که داشتند شدند زنان بهشتی! یعنی هیچ چیزی در خانه فرعون اثر وضعی بر روی ایشان نگذاشت چون خودشان تقوا داشتند یعنی حتی لقمه حرام فرعون هم اثر نگذاشت!
    هم چنین در مورد افراد گنه کار پشیمان از گناه ،پس خداوند اگر بخواهد با قدرت نامحدود خود و رحمت بی منتهایش میتواند اثر وضعی را بردارد یعنی اگر بداند بنده اش آرزوی رسیدن به خدایش را دارد اما در گذشته گناه کار بوده ولی حالا سخت پشیمان است و توبه کرده و راه تقوا را پیش گرفته اثرات وضعی آن گناه را برمیدارد تا مانع رسدنش به کمال الهی نشود !
    ببخشید استاد اینهایی که خدمتتان عرض کردم برداشت شخصی بود که ممکن است کاملا اشتباه باشد! لطفا من حقیر را در پاسخ درست راهنمایی بفرمایید
    التماس دعا ، یا زهرا(س)
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید

    تأثیر لقمه حرام و محیط نامساعد و فساد انگیز در حدّ زمینه و مقتضی است نه علّت تامه؛ یعنى کسی که از لقمه حرام ارتزاق می کند زمینه مناسب تری را براى برخى گرایش‏هاى ناروا دارد، نه آن که لقمه حرام از انسان سلب اختیار کند. و لذا انسان می تواند با اراده قوی تر جلوی این مقتضی را بگیرد.


  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    1,860
    حضور
    190 روز 4 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    22
    صلوات
    7931



    سلام علیکم
    با تشکر و سپاس از شما استاد بزرگوار
    ببخشید استاد اگر امکان دارد بیشتر توضیح بفرمایید

    ما روایات زیادی در مورد حرام خواری داریم برای مثال :

    سول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: مَنْ أَكَلَ لُقْمَةَ حَرَامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاةٌ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً؛ نماز کسی که لقمه‌اش حرام است تا چهل روز از ارزش چندانی برخوردار نیستوَ لَمْ تُسْتَجَبْ لَهُ دَعْوَةٌ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً و تا چهل روز دعای او مستجاب نمی گردد وَ كُلُّ لَحْمٍ یُنْبِتُهُ الْحَرَامُ فَالنَّارُ أَوْلَى بِهِ و هر مقدار از بدن که پرورش یافته لقمه حرام باشد سزاوار آتش و سوختن است.

    امیرالمومنین علیه السلام در وصیت خود به امام حسن علیه السلام فرمود:وَ لَا یَرِدُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص مَنْ أَكَلَ مَالًا حَرَاماً لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ؛ به خدا سوگند به خدا سوگند به خدا سوگند کسی که ذره ای مال حرام بخورد در قیامت از رسول خدا صلی الله علیه و آله دور می افتدوَ لَا یَشْرَبُ مِنْ حَوْضِهِ وَ لَا یَنَالُ شَفَاعَتَهُ؛ و از حوض کوثر نمی نوشد و مشمول شفاعت آن حضرت نمی گردد.

    همانطور که میدانید این روایات و روایات فراوانی که در این زمینه است به شدت دارد افراد را از خوردن حرام نهی میکند و عواقب آن را گوش زد میکند
    بنده حقیرهم کاملا قبول دارم که انسان اراده دارد و با اراده می تواند از گناهان دست بکشد و توبه کند و به سعادت برسد
    اما ما داریم از حضرت آسیه (س) صحبت می کنیم که جزو چهار زن بهشتی هستند یعنی دارای مقام خیلی والایی هستند ، علمای ما برای رسیدن به کمترین مقاما ت معنوی حتی باید مکروهات را هم رعایت میکردند چه رسد به حرام! اما ایشان با وجود لقمه حرام و محیط نامساعد به والاترین مقام رسیده اند!

    برای من اینجا دو سال وجود دارد

    1_ با توجه به جایگاه والای حضرت آسیه(س) در آخرت که لازمه اش تقوای بالاست و تقوای بالا جز بارعایت تمام امور به دست نمی آید، پس جایگاه اثرات وضعی حرام و محیط نا سالم در زندگی انسان کجاست؟

    2- مقام حضرت آسیه(س) مقام کمی نیست چگونه با وجود لقمه حرام و محیط کفر ایشان به این مقام دست یافته اند ؟ پاسخ این سوال می تواند راهکاری باشد برای زنان امروزی که در چنین محیط هایی گرفتارند از طرفی دلشان میخواهد به سعادت برسند(مثلا زن و فرزند مرد نزول خور )

    3-آیا توابین هم همین گونه اند؟ یعنی با توبه اثرات وضعی گناه هم کامل از بین میرود؟

    بنده حقیر با تفکر در داستان زندگی حضرت آسیه (س) به این نتیجه رسیدم که اگر خانمی تقوای الهی پیشه کند اما همسرش حرام خور باشد یا محیطش پراز فساد باشد، خداوند اثرات وضعی را از او برمیدارد
    یا گنه کاری که توبه کند بعد از توبه خداوند هم گناه را می بخشد هم اثرات وضعی گناه را بر میدارد( در حالی که بعضی اساتید حوزه امان میفرمودند یعد توبه گناه بخشیده میشود اما اثرات وضعی میماند !)
    میخواهم بدانم نتیجه ای که بنده حقیر گرفته ام درست است یا نه !


    با تشکر از صبوری شما در امر پاسخگویی، التماس دعا ، یا زهرا(س)


    ویرایش توسط یارب : ۱۳۹۳/۰۵/۱۴ در ساعت ۱۱:۲۵

  9. صلوات ها 7


  10. #5
    لبیک یا علی النقی آنلاین نیست. همکار اجرایی دانستنیهای قران و اقوام و اشخاص

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,673
    حضور
    72 روز 15 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    60
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7565



    نقل قول نوشته اصلی توسط یارب نمایش پست ها
    - مقام حضرت مریم(س)
    سه بار گفتید حضرت مریم!!! منظورتان همان حضرت آسیه هست دیگه؟

    اتفاقاً علت اینکه ایشان، جزء زنان بهشتی شدند همین رشد صحیح در محیط نامساعد است. مثل شقایقی که در مرداب می روید.
    به این نکته هم توجه فرمایید که مادر حضرت موسی علیه السلام(یوکابد) هم زن بسیار پاک سیرتی بود به طوری که خداوند به ایشان وحی می فرستاد(البته درجات وحی، متفاوت است.).
    خداوند به حضرت مریم و حضرت زهرا سلام الله علیهما هم وحی می فرستاد به مادر موسی هم می فرستاد اما مادرموسی به مرتبه ی آن زنان نرسیدند. درحالی که درجه ی تقوای ایشان به حدی بود که خداوند شیر همه ی مادران را برموسی علیه السلام حرام کرد تا فقط و فقط از شیر چنین زن پاکی تغذیه کند تا به رسالت برسد(همانطور که می دانید ویژگی های شیردهنده بر نوزاد، تاثیر بسیارزیادی دارد.)

    علت اینکه آسیه به این مرتبه رسید اما مادر موسی نرسید همین است که آسیه در محیط نامساعدی بودند که امکان هرگونه گناه و فسادی برای ایشان فراهم بود و اگر هم مرتکب می شدند کسی ایشان را ملامت نمی کرد، بلکه تشویقش هم می کردند و بهش حق می دادند!!
    ویژگی مهم ایشان این بود که با اینکه قصرنشین و همسر پادشاه بودند، هرگز به دنبال تجملات و زیورآلات نبودند. (برعکس بسیاری از زنان کنونی که حتی همسر خود را به زحمت می اندازند برای زنجیرطلا!!! و معیار مهم ازدواجشان مهریه ی نجومی بوده و همواره به دنبال چشم و هم چشمی اند!)
    ویژگی مهم دیگرشان این بود که به حضرت موسی علیه السلام ایمان آوردند آخر سر هم به جرم همین ایمان، با شکنجه های شدید فرعون به شهادت رسیدند. برخی گفته اند که دست و پایش را با میخ به زمین کوبیدند و صخره ی داغ بر بدنش نهادند. مگر یک زن چقدر تحمل دارد؟!
    اما افرادی مثل من کافی است که یک تمسخر بشنویم کلاً دین را می بوسیم و می ذاریم کنار!!!!
    مسلماً اگر آسیه دست از ایمان به موسی علیه السلام می کشید، امتیازهای بیشتری از جانب فرعون، نصیبش می شد.

    موفق باشید...
    السلام علیک یا علی بن محمد - السلام علیک یا علی النقی الهادی
    اگر به سامره ام اوفتد گذر، سر و جان را -- کنم نثار به گنبدنمای حضرت هادی
    ز دست رفته شکیبم خدا کند که نصیبم -- شود زیارت صحن و سرای حضرت هادی
    ز خاک، عِطر بهشتی، پراکند اگر آید -- نسیمی از طرف سامرای حضرت هادی
    مرا رضایت ابن الرضا خوش است که دانم -- بُود رضای خدا در رضای حضرت هادی
    ----------------

    ...سریال ازدواج مرا در ""اینجا"" بخوانید...
    التماس دعا


  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    1,860
    حضور
    190 روز 4 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    22
    صلوات
    7931



    نقل قول نوشته اصلی توسط لبیک یا علی النقی نمایش پست ها
    سه بار گفتید حضرت مریم!!! منظورتان همان حضرت آسیه هست دیگه؟
    سلام علیکم
    کاربر گرامی از تذکر شما بسیار سپاسگزارم بله منظورم حضرت آسیه (س) بود
    احسنت ،کاملا فرمایشات شما ودلایل شماصحیح است ، اما سوال من در مورد اثرات وضعی لقمه حرام و محیط است ،بنده حقیر با تفکر در داستان زندگی حضرت آسیه (س) به این نتیجه رسیدم که اگر خانمی تقوای الهی پیشه کند اما همسرش حرام خور باشد، محیطش پراز فساد باشد، خداوند اثرات وضعی را برمیدارد، یا گنه کاری که توبه کند بعد از توبه خداوند هم گناه را می بخشد هم اثرات وضعی گناه را بر میدارد، در حالی که بعضی اساتید حوزه امان میفرمودند یعد توبه گناه بخشیده میشود اما اثرات وضعی میماند !،میخواهم بدانم نتیجه ای که بنده حقیر گرفته ام درست است یا نه !
    التماس دعا ، یا زهرا(س)
    ویرایش توسط یارب : ۱۳۹۳/۰۵/۱۴ در ساعت ۱۰:۵۴

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط یارب نمایش پست ها

    یا گنه کاری که توبه کند بعد از توبه خداوند هم گناه را می بخشد هم اثرات وضعی گناه را بر میدارد( در حالی که بعضی اساتید حوزه امان میفرمودند یعد توبه گناه بخشیده میشود اما اثرات وضعی میماند !)
    میخواهم بدانم نتیجه ای که بنده حقیر گرفته ام درست است یا نه !


    با تشکر از صبوری شما در امر پاسخگویی، التماس دعا ، یا زهرا(س)

    باسمه تعالی

    در رابطه با توبه شخص گنه کار و منتفی بودن یا باقی بودن اثرات وضعی آن باید عرض کنم :

    ما باید بین

    الف:اثر وضعی گناه در قلب و جانمان
    ب:و اثر وضعی گناه در خارج از جانمان

    فرق قائل شویم

    شخصی که گناه می کند اثر وضعی گناه در جان او این است که آن گناه باعث تیرگی و کدورت روحش می گردد. چنانچه مرحوم علامه حسینی طهرانی در این رابطه می فرمایند:
    «اثر وضعى گناه همان كدورت نفسانى است كه پس از ارتكاب گناه در نفس حاصل مى شود و باعث از بين رفتن نورانيت قلب و احساس حضور قلب درپيشگاه پروردگار است ميل انسان به ذكر خدا كم مى شود و در مقابل توجّه و اشتياق به دنيا ونفسانيّات زياد مى گردد وجرأت انسان براى انجام گناه ديگر بيشتر مى شود.»[1]
    کسی که توبه می کند و تصمیم جدی می گیرد که دیگر سراغ گناه نرود و تغییر مسیر جدی می دهد و اعمال صالح انجام می دهد، این توبه باعث از بین رفتن آن اثر وضعی می گردد.
    ولی توبه دیگر آن اثر وضعی که مربوط به خارج از جانش می شود را از بین نمی برد.
    مثلا کسی که نعوذ بالله زنا کرده و مبتلای به ایدز شده ، با این عمل دو اثر وضعی ایجاد شده :
    1- تیرگی و ظلمت روح
    2-مبتلا شدن به ایدز
    حال اگر کسی که توبه جدی می کند و با اعمال صالحه جبران می کند ، آن اثر وضعی گناه که مربوط یه تیرگی روحش بود از بین می رود ولی اثر وضعی دیگر که ایدز باشد و مربوط به جسمش می باشد همچنان پابرجاست .
    پی‌نوشت:
    [1].علامه طهرانى،مجموعه پرسش و پاسخ‏،ص39

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۵/۱۵ در ساعت ۱۱:۳۹

  15. صلوات ها 10


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    229
    حضور
    8 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    617



    نقل قول نوشته اصلی توسط یارب نمایش پست ها
    سلام علیکم
    اما سوالی که ذهن مرا درگیر کرده این است ، حضرت آسیه (س) در خانه فرعون زندگی میکردند ،اگر قرار باشد اثرات وضعی از بین نرود و مانع رشد انسان شود پس حضرت آسیه(س) چگونه از زنان بهشتی شدند در حالی که لقمه فرعون را خورده اند در حالی که مال فرعون که حلال نبوده بوده ؟ یا محیط کفرآمیز خانه فرعون قطعا اثر گذار بوده است نبوده است ؟! اما حضرت آسیه(س) به خاطر آن تقوایی که داشتند شدند زنان بهشتی! یعنی هیچ چیزی در خانه فرعون اثر وضعی بر روی ایشان نگذاشت چون خودشان تقوا داشتند یعنی حتی لقمه حرام فرعون هم اثر نگذاشت!
    هم چنین در مورد افراد گنه کار پشیمان از گناه ،پس خداوند اگر بخواهد با قدرت نامحدود خود و رحمت بی منتهایش میتواند اثر وضعی را بردارد یعنی اگر بداند بنده اش آرزوی رسیدن به خدایش را دارد اما در گذشته گناه کار بوده ولی حالا سخت پشیمان است و توبه کرده و راه تقوا را پیش گرفته اثرات وضعی آن گناه را برمیدارد تا مانع رسدنش به کمال الهی نشود !
    ببخشید استاد اینهایی که خدمتتان عرض کردم برداشت شخصی بود که ممکن است کاملا اشتباه باشد! لطفا من حقیر را در پاسخ درست راهنمایی بفرمایید
    التماس دعا ، یا زهرا(س)
    باسلام خدمت شما

    بعضی مواقع خداوند به بنده بیماریی میدهد که وی را ضعیف میکند و گوشت و غذای حرام بر بدنش اصطلاحا ذوب میشود و تنها قسمتی از آن جذب میکند در نتیجه صفای باطنی همراه با برخی تیرگیهای درونی خواهد داشت تا زمانی که کامل از همه اینها پاک شود و خداوند به طرقی روزی بنده اش را حلال کند!
    در یکی از دستورات افزایش رزق از ائمه نازنین آمده : که سوره واقعه را چندبار بخوانید و بعد دعایی را باید بخوانیم. در قسمتی از این دعا آمده که اِنْ کَانَ حَرامَاً فَحَلِّلْهُ یعنی خدایا اگر روزی ام حرام است برایم حلالش کن!

    و در جای دیگر میفرماید: اَلَّلَهُمَّ اَرْزُقنَا رِزْقاً حَلاَلاً طَیِّباً خدایا رزق حلال را روزی ام گردان.

    اَلَّلَهُمَّ اَرْزُقنَا رِزْقاً حَلاَلاً طَیِّباً وَاسِعاً مِنْ غَیْرِ کَدٍّ. اَلَّلَهُمَ اِنْ کَانَ رِزْقیِ فیِ اَلسَّمَاءِ فَاَنْزِلْهُ وَ اِنْ کَانَ فیِ اَلاَرضِ فَاَخْرِجْهُ وَ اِنْ کَانَ بَعیِداً فَقَرِّبْهُ وَ اِنْ کَانَ قَریِباً فَیَسِّرْهُ وَ اِنْ کَانَ یَسیِراً فَکَثِّرهُ وِ اِنْ کَانَ کَثَیِراً فَخَلِّدْهُ و اِنْ کَانَ حَرامَاً فَحَلِّلْهُ وَ اِنْ کَانَ حَلاَلاً فَطَیِّبْهُ


    ما از جناب آسیه دقیقا خبر نداریم که بیماری داشته اند یا خیر ؟ یا چه بسا مانند حضرت مریم از سوی خداوند، رزقی برایشان نازل میشده!

    فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَـذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ إنَّ اللّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاء بِغَيْرِ حِسَابٍ
    هر زمان زکریا وارد محراب مریم میشد، غذاى(رزق) مخصوصى در آن جا مى‏ دید. از او پرسید: «اى مریم! این را از کجا آورده ‏اى؟!» گفت: «این از سوى خدا است. خداوند به هر کس بخواهد، بى حساب روزى مى ‏دهد

    بنظر بنده جناب آسیه علیها السلام از اولیای خدا بوده که چنین دعای عارفانه ای کرده که رَبِّ ابْنِ لى عِنْدَكَ بَیْتاً فِى الْجَنَّةِ خدایا نزد خودت در بهشت برایم خانه ای بنا کن! نگفته حوری و زیبارو و هزار جور نعمت و .. میخوام بلکه گفته فقط جایی باشه تو باشی!

    بوقت صبح قیامت که سر از خاک بر آرم *** به گفت گوی تو خیزم به جستجوی تو باشم

    حدیث روضه نگویم، گل بهشت نبویم *******جمال حور نجویم، دوان به سوی تو باشم

    خداوند به اولیایش هم روزی هایی میدهد که کسی از آنها باخبر نیست! روزی فقط پول و غذا و ... نیست! علم، فهم، کرامات و... هم روزی است!

    وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا

    و هر كس از خدا پروا كند [خدا] براى او راه بيرون‏ شدنى قرار مى‏دهد و از جايى كه حسابش را نمى‏ كند به او روزى مى‏ رساند و هر كس بر خدا اعتماد كند او براى وى بس است‏ خدا فرمانش را به انجام‏رساننده است به راستى خدا براى هر چيزى اندازه‏ اى مقرر كرده است

    در جایی آیت الله بهجت هم بنظرم فرموده بودند اگر میدانید غذای میزبان از کسب حرام یا مخلوط به حرام است و..... نخورید بهتر است!

    بهتر است دعای ما هم این باشد که خدایا روزی حلال نصیبم گردان و هر روزیی که حرام است برایمان حلالش کن! و خودمان هم مراقب باشیم!


    ویرایش توسط حسبنا الله : ۱۳۹۳/۰۵/۱۵ در ساعت ۲۰:۲۹

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    1,860
    حضور
    190 روز 4 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    22
    صلوات
    7931



    نقل قول نوشته اصلی توسط "قلب سلیم" نمایش پست ها
    ما از جناب آسیه دقیقا خبر نداریم که بیماری داشته اند یا خیر ؟ یا چه بسا مانند حضرت مریم از سوی خداوند، رزقی برایشان نازل میشده!

    سلام علیکم

    از پاسخ بسیار خوب شما کاربر گرامی سپاسگزارم ،تبارک الله، تا کنون به این نکته دقت نکرده بودم ! بله ممکن است این گونه باشد، برایم خیلی قابل قبول بود هرچند یقیین نیست ، اما اگر اینگونه بوده باشد که بسیار هم قابل قبول است نباید در آیات و روایات به آن اشاره ای میشد ؟

    درپناه خداوند سربلند و پیروز باشید ، التماس دعا ، یازهرا(س)

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    1,860
    حضور
    190 روز 4 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    22
    صلوات
    7931



    نقل قول نوشته اصلی توسط "قلب سلیم" نمایش پست ها
    وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا
    این که از شما کاربر محترم پرسیدم آیا اگر این چنین بوده نباید اشاره ای میشد؟ حالا که در این آیه تامل کردم میبینم این آیه میتواند اشاره به حضرت آسیه (س) یا هرکس دیگری هم باشد! یعنی می تواند ایشان را هم در بر بگیرد، چون همیشه لازم نیست اشارات مستقیم باشد خیلی جاها هم غیر مستقیم است ،
    واقعا رسیدن به این جواب برایم لذت بخش بود ، بازهم سپاسگزارم ، اجرکم عندالله

    التماس دعا ، یا زهرا(س)

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود