صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند ما را خلق کرد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    9
    حضور
    3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    27

    اشاره چرا خداوند ما را خلق کرد؟




    مدت ها هستش که سوالی ذهنم رو مشغول کرده

    چرا خدا انسان رو افرید؟ که بهش قدرت اختیار بده پیامبر بفرسته و بگه که خدارو نیایشش بکنه و اخر سرم یا بهشت یا جهنم بره؟

    خداوندی که بی نیازه و قادر به هرکاری هستش چرا اصلا باید انسان رو به وجود بیاره که تستشم بکنه سختی و ناراحتی وظلم رو هم رو زمین ببینه و دخالتی نکنه؟

    قبلنا یه استدلالی با خودم داشتم میگفتم زمین و انسان ها عین بازی جی تی ای 5 برا خدا میمونن و خدا از دیدنش لذت میبره و ادم های خاصش رو دوست داره...اما این جواب دیگه برام قانع کننده نیست

    چرا مارو کلا باید به وجود بیاره؟ چرا موجودات مختلف و دنیارو باید به وجود بیاره و بگه که ستایشش بشکنن و بهش سجده بکنن؟

    لطفا دوستان از دادن جواب های پیچیده و با مفهوم هایی گنگ که فقط جهت دادن جواب باشه خود داری کنن...

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۶/۲۷ در ساعت ۰۲:۳۶

  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست





    چرا خداوند ما را خلق کرد؟








    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    با سلام و عرض ادب و تشکر از پرسش زیبایتان

    يكي از صفات خداوند تبارك تعالي خالقيت و فياضيت است، بنابراين بر خداست كه خلق كند؛ هر چيزي كه امكان وجود دارد بر خداوند لازم است كه آن را بيافريند، وجود تك تك انسان ها و تك تك موجودات ديگر امكان داشت فلذا آفريده شدند، اگر آفريده نمي شد جاي شبهه بود كه خدايا فلان چيز امكان وجود داشت چرا خلق نكردي ؟
    برای مثال ما انسان ها قوّه شنوايي و بينايي داريم اينها كمالات ذاتي ماست اگر اين قوا نباشند موجودي بنام انسان نيز نخواهد بود. اگر كسي از ما بپرسد كه شما چرا مي بينيد يا مي شنويد؟ چه جوابي مي دهيم؟ جواب مي دهيم: مي شنوم و مي بينيم چون انسانم و قوّه شنوايي و بينايي دارم.
    خدا جامع جميع كمالات وجودیست؛ خلق مي كند چون خالق است رزق مي دهد چون رازق است؛ زنده می کند حی ّ و محیی است و ... اگر خدا خلق نمي كرد خدا نبود؛ چون اگر خلق نمي كرد خالق نبود؛ و اگر خالق نبود فاقد اين صفت كمالي بود؛ و اگر فاقد يكي از كمالات بود ناقص بود و اگر ناقص بود واجب الوجود نبود و موجودي كه واجب الوجود نيست خدا نيست. پس خدا مي آفريند چون آفريدن كمال اوست.

    شهید مطهری در این رابطه می فرماید:
    «از نظر عقلی آفرینش نوعی احسان و فیض از جانب خداوند نسبت به موجودات ممکن است؛ یعنی آنچه امکان خلق شدن دارد، خداوند از خلق کردن آن بخل نمی‌ورزد و دریغ نمی‌کند، چنین آفرینشی «حُسن ذاتی دارد» و قیام به چنین فعلی که ذاتاً پسندیده است، جز آن که خود فعل زیبا باشد، به چیز دیگری نیاز ندارد، زیرا نشانه جود و فضل اوست. محال است که موجودی قابلیت وجود پیدا کند اما خداوند نیافریند».[ مطهری، مرتضی، معارف اسلامی، در آثار استاد مطهری، قم، معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی، چاپ سوّم، ۱۳۷۷، ص ۱۷٫] از نظر عقلی هر موجودی که امکان خلق شدن دارد، با زبان حال درخواست وجود و کمال می‌کند، آفرینش جهان در واقع پاسخ به این امکان و درخواست‌های طبیعی و ذاتی اشیاء است.


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۳/۰۵/۱۴ در ساعت ۰۱:۱۴

  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738




    مطلب دیگر اینکه طبق فرمایش قرآن کریم خداوند سبحان، عالم و آدم را عبث و بیهوده نیافرید؛ قرآن کریم می‌فرماید: «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُونَ» آیا می‌پندارید که شما را بیهوده آفریده‌ایم و به سوی ما باز نمی‌گردید؟
    در آیه دیگر فرمود:«یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً» حال باید دید هدف از خلقت از دیدگاه قرآن کریم چیست؟

    قرآن کریم برای آفرینش انسان چهار هدف را بیان نموده در این جا به هدف اصلی اشاره می شود:
    الف) آزمایش و ابتلاء:
    در آیاتی از قرآن کریم، هدف از آفرینش انسان‌ها آزمایش و امتحان دانسته آن شده است، از جمله که می‌فرماید: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»[ملک 2] خداوند مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل می‌کنید و او شکست‌ناپذیر و بخشنده است.» این امتحان برمی‌گردد به ظهور و بروز کمالات انسانی.
    ب) عبودیت و بندگی
    در موردی دیگر، از عبادت به عنوان هدف آفرینش انسان و جن نام برده شده است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ»[ذاریات 56] من جنس و انس را نیافریدم جز برای این‌که عبادتم کنند.» (و بدین‌وسیله به قلّه کمالات راه یابد).
    نکته : امتحان همیشه برای تست کردن نیست زیرا یک معلم کاملا بر دانش آموزان خود مسلط است، می داند کدام یک شاگردانش در چه حدی از دانش و معلومات می باشد، امتحان در بسیاری از مواقع برای این است که شاگرد تلاش خود را برای درس و مطالعه مضاعف کند، چون سختی ها انسان را می سازد، هیچ انسانی بدون سختی و تلاش به مقامات عالیه (حتی مقامات دنیوی) نرسیده است، رسیدن به مقامات عالیه در نتیجه تلاش و کوشش بی وقفه است؛ نتیجه امتحان نیز همین است چون امتحان انسان را به تلاش وا می دارد و تلاش موجب شکوفایی استعدادهای درون شده و انسان را به کمال می رساند.


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۳/۰۵/۱۴ در ساعت ۱۱:۱۸

  9. صلوات ها 11


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    نتیجه اینکه:
    هدف از خلقت انسان عبودیت و رسیدن به مرتبه کمال و استفاده از رحمت بی‌پایان الهی است. دادن رحمت نیز، مقتضای ذات الهی است؛ یعنی ذات او این‌گونه فیاض است که رحمت از او صادر می‌شود و هر موجود را به کمال شایسته خویش می‌رساند. لازمه رسیدن به کمال شایسته خلقت عنصری است این دنیا فرودگاه پرواز به سوی ملکوت است تا انسان سختی راه را نچشد رسیدن به کمال شایسته انسانیت از محالات است، حکمت تمام سختی ها هم همین است، کودک یک سال تا زمانی که زمین نخورد،سرش آسیب نبیند و سختی نبیند نمی تواند راه برود! برای رسیدن به هر کمالی باید سختی راه را نیز تحمل کرد.

    معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
    هدف زندگی، استاد مرتضی مطهری، ص ۱ـ۴۴
    خودشناسی برای خودسازی، استاد مصباح یزدی، ص ۱ـ۷۸


  11. صلوات ها 11


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    116
    حضور
    13 روز 4 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    324



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    يكي از صفات خداوند تبارك تعالي خالقيت و فياضيت است، بنابراين بر خداست كه خلق كند؛ هر چيزي كه امكان وجود دارد بر خداوند لازم است كه آن را بيافريند،
    سلام!
    اینکه میگین بر خداوند لازم است ، یعنی واسه خدا جبر وجود داره؟ حالا شاید نخواست بیافرینه؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    خدا جامع جميع كمالات وجودیست؛ خلق مي كند چون خالق است رزق مي دهد چون رازق است؛ زنده می کند حی ّ و محیی است و ... اگر خدا خلق نمي كرد خدا نبود؛ چون اگر خلق نمي كرد خالق نبود؛ و اگر خالق نبود فاقد اين صفت كمالي بود؛ و اگر فاقد يكي از كمالات بود ناقص بود و اگر ناقص بود واجب الوجود نبود و موجودي كه واجب الوجود نيست خدا نيست. پس خدا مي آفريند چون آفريدن كمال اوست.
    من یه سوال واسم پیش اومد مجبورم با مثال بگمش ... در مقیاس خیلی خیلی خیلی کوچکتره ....
    یکی استعداد نویسندگی داره ... ولی نمینویسه ... استعدادش که از بین نرفته ... هنوز هست ...
    خدا هم خالق هست ولی خوب خلق نکنه ... فاقد صفت خالق بودن که نمیشه ...
    مگه خدا ناقصه که بخواد با مثلا افریدن به کمال برسه؟ مگه خدا هم کمال داره؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    ز نظر عقلی هر موجودی که امکان خلق شدن دارد، با زبان حال درخواست وجود و کمال می‌کند، آفرینش جهان در واقع پاسخ به این امکان و درخواست‌های طبیعی و ذاتی اشیاء است.
    میشه بیشتر توضیح بدین این مورد رو؟
    مگه همه چیز رو خدا خلق نمیکنه و افرینششون به خواست خدا نیست؟ پس چجوری خودش درخواست وجود و کمال میکنه؟

    سر زد به دل دوباره غم کودکانه ای
    آهسته می تراود از این غم ترانه ای
    باران شبیه کودکی ام پشت شیشه هاست
    دارم هوای گریه خدایا بهانه ای

    قیصر امین پور


  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    116
    حضور
    13 روز 4 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    324



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    نکته : امتحان همیشه برای تست کردن نیست زیرا یک معلم کاملا بر دانش آموزان خود مسلط است، می داند کدام یک شاگردانش در چه حدی از دانش و معلومات می باشد، امتحان در بسیاری از مواقع برای این است که شاگرد تلاش خود را برای درس و مطالعه مضاعف کند، چون سختی ها انسان را می سازد، هیچ انسانی بدون سختی و تلاش به مقامات عالیه (حتی مقامات دنیوی) نرسیده است، رسیدن به مقامات عالیه در نتیجه تلاش و کوشش بی وقفه است؛ نتیجه امتحان نیز همین است چون امتحان انسان را به تلاش وا می دارد و تلاش موجب شکوفایی استعدادهای درون شده و انسان را به کمال می رساند.
    مگه علم خداوند لدنی نیست؟ و همه چیز رو میدونه؟ پس باید میزان تلاش مارو هم بدونه ... وقتی این رو بدونه ... میدونه در نهایت استعداد هرکس تا چه حد شکوفا میشه و به چه درجه ای از کمال میرسه ... و در نهایت جایگاهش چی خواهد بود ... خوب وقتی میدونه چرا ما رو افرید؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    هدف از خلقت انسان عبودیت و رسیدن به مرتبه کمال و استفاده از رحمت بی‌پایان الهی است. دادن رحمت نیز، مقتضای ذات الهی است؛ یعنی ذات او این‌گونه فیاض است که رحمت از او صادر می‌شود و هر موجود را به کمال شایسته خویش می‌رساند
    خوب چرا خداوند همه رو به راه راست هدایت نکرد ...؟ همه رو در بهشت مورد رحمت قرار نداد؟

    سر زد به دل دوباره غم کودکانه ای
    آهسته می تراود از این غم ترانه ای
    باران شبیه کودکی ام پشت شیشه هاست
    دارم هوای گریه خدایا بهانه ای

    قیصر امین پور


  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    نقل قول نوشته اصلی توسط بانوی برفی نمایش پست ها
    اینکه میگین بر خداوند لازم است ، یعنی واسه خدا جبر وجود داره؟ حالا شاید نخواست بیافرینه؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط بانوی برفی نمایش پست ها
    من یه سوال واسم پیش اومد مجبورم با مثال بگمش ... در مقیاس خیلی خیلی خیلی کوچکتره ....
    یکی استعداد نویسندگی داره ... ولی نمینویسه ... استعدادش که از بین نرفته ... هنوز هست ...
    خدا هم خالق هست ولی خوب خلق نکنه ... فاقد صفت خالق بودن که نمیشه ...
    مگه خدا ناقصه که بخواد با مثلا افریدن به کمال برسه؟ مگه خدا هم کمال داره؟
    با سلام و عرض ادب ضمن تشکر از شما

    اینکه گفته می شود «بر خداوند لازم است» به معنی جبر و یا به معنی وجوب حکمی نیست، یعنی با بیان این جمله معاذ الله برای خداوند سبحان حکم صادر نمی کنیم؛ همان طور که می دانید برخی صفات برای برخی از اشیاء ذاتی است برای مثال شوری برای نمک ذاتی است، سوزاندن برای آتش ذاتی است نمی توان شوری را از نمک و گرما را از اتش جدا کرد تا زمانی که اتش هست گرما هم یقینا ملازم با اوست.
    خالقیت برای خداوند سبحان ذاتی است، خدا یعنی موجود واجب الوجودی که آفرینش در ذات اوست، خالق است، فیاض است، معطی است و ... .
    خداوند همه کمالات عالم هستی را به نحو اکمل داراست لذا نیازی به خلق ندارد اما آفرینش برای خدا ذاتی است، همچنانکه گرما برای آتش ذاتی می باشد. لذا حکمای الهی بر این باوراند که خداوند از ازل خالق بوده و تا ابد نیز خالق خواهد بود.
    کسی که استعداد نویسندگی دارد اما نمی نویسد، نمی گویند آن فرد نویسنده است بلکه می گویند استعداد نویسندگی دارد، اما اگر مقاله یاکتابی نوشت می گوینده نویسنده است. در ثانی مثالی که حضرت عالی مطرح کردید گویای مطلب بنده نیست. چون نویسندگی از ضروریات ذاتی افراد نیست اما خالقیت برای خداوند ذاتی است چنانکه گرما و نور برای خورشید ذاتی است. از خورشید نمی پرسند که چرا نور می دهی چون واضح است که اگر خورشید نور ندهد دیگر خورشید نخواهد بود علاوه بر این، پرتو افکنی برای خورشید ذاتی است، همیشه با خورشید بوده و خواهد بود (مگر اینکه خود خورشید نابود شود)


  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    نقل قول نوشته اصلی توسط بانوی برفی نمایش پست ها
    مگه علم خداوند لدنی نیست؟ و همه چیز رو میدونه؟ پس باید میزان تلاش مارو هم بدونه ... وقتی این رو بدونه ... میدونه در نهایت استعداد هرکس تا چه حد شکوفا میشه و به چه درجه ای از کمال میرسه ... و در نهایت جایگاهش چی خواهد بود ... خوب وقتی میدونه چرا ما رو افرید؟

    بله خداوند عالِم به همه وقایع است، خداوند از ازل می داند چه کسی بهشتی و چه کسی جهنمی خواهد شد، اما علم خدا مانع خالقیت نمی شود، چون خداوند علت تامه جهان هستی است؛ به محض اینکه علت تامه محقق شود معلول نیز تحقق خواهد یافت.
    در ثانی خداوند انسان را برای بهشت و یا جهنم خلق نکرده است؛ خداوند انسان را برای عبودیت و رسیدن به کمال نهایی انسانیت خلق فرمود، اما انسان با سوء اختیار خودش راه جهنم را در پیش می گیرد. به عبارت دیگر انسان بر طبق علم خدا عمل نمی کند بلکه طبق اختیار خود عمل می کند و علم خداوند به اعمال بندگان نیز باقید اختیار است. یعنی خداوند می داند فلان کس با سوء اختیار خود راه کج را انتخاب خواهد کرد، لذا چنین علمی مانع خالقیت خداوند نمی شود.
    وقی معلم از شاگردان امتحان می گیرد، می داند کدام یک از شاگردان نمره قبولی نمی اورد اما با این وصف، بازهم امتحان می گیرد چون امتحان موجب سلب تکلیف از معلم می گردد. خداوند نیز علم به اعمال انسان با وصف اختیار دارد اما این علم موجب نمی شود موجودی را که امکان وجود داشت نیافریند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط بانوی برفی نمایش پست ها
    خوب چرا خداوند همه رو به راه راست هدایت نکرد ...؟ همه رو در بهشت مورد رحمت قرار نداد؟
    خداوند در کتاب مبین، قران کریم فرمود «اگر می خواستیم همه را به راه راست هدایت می کردیم» (سجده 13) اما این هدایت دیگر ارزشی نداشت و کمالی برای انسان محسوب نمی شد، خلقت انسان همانند ملائک می شد و مزیتی نداشت،مزیت و مقام بالای انسان به احتیار اوست زمانی انسان از ملائک متمایز می شود که دارای صفت اختیار باشد و همیشه در حال مبارزه با نفس باشد در این صورت است که انسان از ملائک برتر می شود و الا اگر قرار بر این بود که از ابتدا همه را هدایت کند چه نیازی به خلق انسان بود! چون ملائک وجود داشتند ...



  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    سلام استاد هادی عزیز

    در کتابی با نام گفتگو با خدا می خواندم که خدا ما را افرید تا خودش را بصورت مادی تجربه کند

    نظرتان دراین باره چیست ؟

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۶/۰۱, ۱۶:۴۰ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود