صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عین بودن در این جمله از ابن عربی: "یراه العارف عین کلّ شیء"

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369

    اشاره عین بودن در این جمله از ابن عربی: "یراه العارف عین کلّ شیء"




    با سلام. کلمه "عین" در این جمله ابن عربی که می گه "یراه العارف عین کلّ شیء" به چه معناست؟ عین به معنای یکی بودنه یا عین به معنای شبیه بودن؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۹/۰۲ در ساعت ۲۰:۴۱

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58343



    با نام و یاد دوست


    سلام

    پاسخ سوال فوق در تاپیک های زیر توسط کارشناس محترم ارائه شده است:



    http://www.askdin.com/thread33830-12.html#post475894

    (از پست 117 به بعد)

    http://www.askdin.com/thread29487-2.html#post376590

    (پست 11)

    http://www.askdin.com/thread29046-2.html

    http://www.askdin.com/thread29046-8.html

    http://www.askdin.com/thread25331-3.html


    خواهشمندم تاپیک های فوق را به دقت مطالعه نمایید

    اگر سوالی داشتید با پیام خصوصی اطلاع دهید.

    در همین جا از کاربران محترم درخواست دارم قبل از ایجاد موضوع و طرح سوال ، حتما از گزینه جستجوی سایت استفاده کنند

    تا اگر بحث مشابهی قبلا در سایت وجود داشت مطالعه کنند

    و در صورتی که به پاسخ سوال خود نرسیدند نسبت به ایجاد موضوع جدید اقدام نمایند.

    با تشکر

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید




    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۵/۱۱ در ساعت ۱۸:۵۱

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58343



    با نام و یاد دوست


    با توجه به اینکه کاربر محترم اعلام نموده اند که از زوایه دیگری سوال شان را مطرح نموده اند

    بنابراین سوال ایشان به کارشناس پاسخگوی انجمن اخلاق و عرفان ارجاع داده می شود





    عین بودن در این جمله از ابن عربی: "یراه العارف عین کلّ شیء"








    کارشناس بحث: استاد سمیع

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۵/۱۱ در ساعت ۱۸:۵۵

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    با سلام. کلمه "عین" در این جمله ابن عربی که می گه "یراه العارف عین کلّ شیء" به چه معناست؟ عین به معنای یکی بودنه یا عین به معنای شبیه بودن؟
    باسمه تعالی
    با توجه به نامتناهی بودن و نامحدود بودن حق تعالی از همه جهات، این جمله به معنای یکی بودن از حیث وجود است


  9. صلوات ها 3


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    با توجه به نامتناهی بودن و نامحدود بودن حق تعالی از همه جهات، این جمله به معنای یکی بودن از حیث وجود است
    با سلام. وقتی این عینیت جنبه یکی بودن دارد چرا در عرفان، تحت عنوان تشبیه از آن یاد می شود که تداعی گر شبیه بودن است؟

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  11. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    شاید این تاپیکی دیگر را بطلبد. اگر شما هم اینطور فکر میکنید، بفرمایید تا تاپیکی جدید ایجاد کنم: وقتی یکی بودن در وجود است، دوئیت بین خدا انسان در چیست؟

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  12. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    با سلام. وقتی این عینیت جنبه یکی بودن دارد چرا در عرفان، تحت عنوان تشبیه از آن یاد می شود که تداعی گر شبیه بودن است؟
    اتفاقا در عرفان اسلامی در کنار « تشبیه» از بحث « تنزیه» هم بحث می کنند و در واقع از جمع بین تشبیه و تنزیه سخن می گویند. چون حق تعالی به نفس نامحدودیت و نامتناهی بودن و احاطه و شمول در دل هر تعینی حاضر است و از سوی دیگر ، چون به نفس همین احاطه و شمول ورای آن تعین خاص است ، پس احکامش، ورای احکام آن موطن خاص است که تنزیه را بیان می کند . این بیان ، در لسان عارفان اسلامی به « جمع میان تشبیه و تنزیه» معروف است
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۵/۱۳ در ساعت ۱۲:۰۹

  13. صلوات ها 2


  14. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    شاید این تاپیکی دیگر را بطلبد. اگر شما هم اینطور فکر میکنید، بفرمایید تا تاپیکی جدید ایجاد کنم: وقتی یکی بودن در وجود است، دوئیت بین خدا انسان در چیست؟

    دوئیت در محدویت و نامحدویت است
    اگر فرض کنیم آب دریا نا محدود باشد موج دریا و آب دریا در اصل آب بودن یکی هستند و تفاوت آنها بین محدودیت موج و نامحدود بودن آب دریا ست


  15. صلوات ها 2


  16. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها

    دوئیت در محدویت و نامحدویت است
    اگر فرض کنیم آب دریا نا محدود باشد موج دریا و آب دریا در اصل آب بودن یکی هستند و تفاوت آنها بین محدودیت موج و نامحدود بودن آب دریا ست
    با عرض سلام. آیا با این نگاه می توان گفت که مخلوق و خدا، یک ذات مشترک دارند، زیرا مخلوق چیزی متمایز از خدا ندارد؟

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  17. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    با عرض سلام. آیا با این نگاه می توان گفت که مخلوق و خدا، یک ذات مشترک دارند، زیرا مخلوق چیزی متمایز از خدا ندارد؟

    باسمه تعالی
    مخلوق همینکه محدود و متناهی است متمایز از خالق می شود


  18. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود