جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا کفاره افطار عمدی روزه با مهربانی و عدالت خدا و آیات قرآن و با عقل و منطق سازگاری دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947

    اشاره آیا کفاره افطار عمدی روزه با مهربانی و عدالت خدا و آیات قرآن و با عقل و منطق سازگاری دارد؟




    بسم الله الرحمن الرحیم با سلام....همیشه این سوال برای من بوده و اکنون وقتش رسیده که مطرح کنم....چنین حکمی از کجا امده ایا احادیث یا غیره....طبق قران محاله بپذیرم چنین حکمی رو چون خدا فرموده به ازای هر بدی یک بدی قصاص میشید و به ازای هر خوبی ده برابر پاداشه.....اصلا این ایاه هم نبود واقعا با عقل سازگار نیست از خدای مهربان که یک روز نگیری 60 روز بگیری اصلا میگیم خدا گفته 60 روز باید بگیری در قران هم اومده مثلا به ازای هر یک روز 60 روز بگیرید....سوال و تعجب اینجاست محاله کسی بتونه فقط برای یک ماه رمضونش 1800 روز روزه بگیره یا 1800 نفرو غذا بده....به جای این حکم می گفت بره جهنم راحتتر بود....لذا بنظر من چنین حکمی محال و غلط است...درسته ما باید بفهمیم و درک کنیم روزی 40000 هزار نفر از گرسنگی مردن در جهان یعنی چی و هر روز تکرار میشه این فاجعه دردناک اما واقعا طبق قران بعیده چنین حکمی برای مثال پسر عمه من 26 سالشه کلا روزه نگرفته کاملا بعمد....خب این تمام عمرشو باید روزه بگیره...نمیشه که..تازه کسی که بخواد سمت اسلام گرایش پیدا کنه با دیدن چنین حکمی احتمال فرارش زیاده
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۶/۲۷ در ساعت ۰۶:۲۸

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست





    آیا کفاره افطار عمدی روزه با مهربانی و عدالت خدا و آیات قرآن و با عقل و منطق سازگاری دارد؟








    کارشناس بحث: استاد شعیب


  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    در این خدا ارحم الراحمین است و لطف و کرم و بخشش شامل حال بندگانش می شود هیچ شکی نیست
    اما همین خدا رب بندگان است مربی آنهاست چه تکوینا و چه تشریعا.
    خدای تعالی با علم به مصالح و مفاسد احکام و موضوعات و تمامی افعال و اعمال بندگان قوانینی را برای رشد و تعالی آنها وضع کرده و توسط انزال کتب و ارسال رسل این احکام را به بندگانش رسانیده است.
    خدای متعال روزه ماه رمضان را بر بندگانش واجب ساخت چرا که در آن نفع و مصلحتی برای آنها در روزه داری این ماه مقرر داشته و آنها را برای دست یابی به این منافع ملزم به روزه داری فرمود.
    همین خدایی که روزه ماه مبارک را واجب کرده یک روز روزه این ماه را برابر 61 روز روزه ماه های دیگر می داند و اگر کسی یک روز از این ماه را عمدا از دست بدهد باید مساوی آن را در ماه های دیگر جبران کند.
    به عبارت دیگر یک عمل خاص در موقعیت های مختلف و زمان های متفاوت اثرات مختلفی دارد و گاه جریمه یک عمل در دو موقعت متفاوت است مثلا افطار عمدی یک روز روزه در ماه مبارک جزای آن 61 روز روزه در غیر ماه مبارک است.
    برای تقریب به ذهن یک مثال می زنم ( این فقط یک مثال است) : شخصی از روی تعدی و خراب کاری یک عمل کوچک انجام می دهد و آن این که کنتور برق یک تالار عروسی را قطع می کند و با این عمل کوچک او که همان قطع برق کنتور باشد زحمت کشی چند ماهه دو خانواده و زندگی مشترک دو جوان را به از بین می برد آیا می توان گفت که کار این فرد همان قطع کنتور برق است و جزای او این است که او را مجبور کنیم که خراب کاری خود که قطع کنتور است را جبران کند یعنی برود ادوات و لوازم وصل برق را بیاورد و آن را وصل کند؟؟؟!!!!!! و هیچ تنبیه دیگری برای او در نظر نگرفت؟؟
    هرگز! هرگز!!!!!
    قطع برق او باعث قطع منافع کثیری به او و دیگران بوده است او باید این خسارت ها را هم جبران کند.
    روزه ماه مبارک هم همین گونه است ماه رمضان ماه رحمت الهی است که بستر و زمینه دریافت این رحمت ، روزه داری است و ممانعت از گرفتن روزه ممانعت از دریافت این رحمت واسعه است. حال کسی که با دست خود مانع از روزه دار بودنش می شود مانع از دریافت این رحمت ویژه در این ماه نیز می شود حال نمی توان گفت که با یک روزه در ماه دیگر جزای این کارش را داده است بلکه آن رحمت فوت شده دیگر قابل تدارک نخواهد بود.
    حال خدا برای تخفیف کسی که از روی عمد روزه ای از روز ماه مبارک را افطار کند بین سه چیز را جبران کننده آن روزه قرار داده است: 61 روزه که 31 تای آن پی در پی باشد ، به 60 فقیر غذا بدهد یا یک برده آزاد کند .
    هرگاه هیچ یك از این سه كار ممكن نشود باید به هر تعداد فقیر كه قادر است غذا بدهد و احتیاط (واجب) آن است كه استغفار نیز بكند و اگر به هیچ وجه قادر به دادن غذا به فقرا نیست فقط كافی است كه استغفار كند یعنی با دل و زبان بگوید «استغفرالله» (از خداوند بخشایش می‌طلبم).(اجوبه الاستفتاءات، س 811 و 812 و. استفتا از دفتر معظم له، باب روزه،‌م 59)
    اما کسی که تازه دارد وارد دین می شود طبق قاعده " الایمان یجب ما قبله" تمام گذشته او او پوشیده شده و از موقع ایمان برای او پرونده اعمال گشوده خواهد شد.
    پس خصال کفاره عمدی ماه مبارک رمضان هم تایید عقلی دارد و هم با عدل الهی منافات ندارد.


  6. صلوات ها 3


  7. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    شایدم این سختی برای اینه که روزی 40000 چهل هزار نفر از گرسنگی در دنیا می میرند و مثل مثال کنتور برق...اگر ما باهم روزه نباشیم و همگی طعم گرسنگی رو نچشیم ظلم بسیار بزرگی کردیم و عواقب وحشتانکش همین روزی 40000 نفر شهید مظلومه که ظالمان حقشونو می خورند

  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    297
    حضور
    11 روز 7 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    1873



    به نظر من باید به یه چیز دیگه هم توجه کرد و اونم عمدی بودن خوردن روزه است. (کفار غیر عمد فرق می کنه)
    وقتی کسی عمدا روزه اشو میخوره یه جورایی داره با خدا عملا و علنا مخالفت میکنه!

    خوب! این فرد بعد اینکه متوجه اشتباهش شد یک روزش که بخاطر جبران خوردن روزه اشه، شصت روز دیگه اش برای جبران مخالفتش با خداست که به نظرم واقعا چیز زیادی نیست که با خدا عملا مخالفت کنی و بعد به عنوان جریمه فقط شصت روز روزه بگیری!

    تازه میشه گفت خیلی هم کمه و خدا خوب و ساده از حقش گذشته! (در مقابل عذابی که باید بعدا بکشه در قیامت، هیچه!) تازه اونم به نفع بنده های دیگه اشه!

    تازه اونم خدا توش باز تخفیف داده: اگر نمیتونی اطعام کن (یه کار خیر که هم به دیگران خیر میرسه و یه عده آدم نیازمند اطعام و سیر میشن و هم جبران گناهش میشه!)
    اونم اگر نتونست بازم تخفیف داده و بازم تخفیف داده اینقدر که آخرش میگه اگر هیچکدومو نمیتونی انجام بدی استغفار کن!

       
    یعنی خدایی داریما! آخر لطف و رحمت! (کاش همه گناها همینقدر راحت و ساده میشد جبران بشن!)

    ویرایش توسط shirinbanoo : ۱۳۹۳/۰۵/۱۳ در ساعت ۰۲:۰۵

    میخانه اگر ساقی صاحب نظری داشت، میخواری و مستی ره و رسم دگری داشت.
    پیمانه نمیداد به پیمان شکنان باز، ساقی اگر از حالت مجلس خبری داشت.
    بیدادگری شیوه مرضیه نمیشد، این شهر اگر دادرس و دادگری داشت…

  10. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود