صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چهل سال هجران؛ سپس وصال؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قران
    نوشته
    183
    حضور
    9 روز 17 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    1455

    اشاره چهل سال هجران؛ سپس وصال؟




    به نام خدا
    سلام و عرض ادب

    آیت الله قاضی که از بزرگترین عارفان بوده اند و ایشان را کوه توحید می نامند در جایی میفرمایند: من چهل سال دم از پروردگار عالم زدم...در این مدت نه خوابی دیدم ونه مکاشفه ای،نه رفیقی و نه همدردی.چهل سال است که در را می کوبم و خبری نیست.

    چرا ایشان پس از چهل سال تلاش عبادت تازه به مطلوب خودشون می رسند در حالی که در حدیث داریم که اگر بنده ای چهل شبانه روز اعمالش را برای خدا خالص کند چشمه های حکمت به زبانش جاری میشود و درهای حکمت خداوند به رویش باز می شود؟

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۹/۰۲ در ساعت ۲۰:۵۷
    لطف خدا بیشتر از جرم ماست
    نکته ی سر بسته چه دانی؟؟؟ خموش!

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    چهل سال هجران؛ سپس وصال؟








    کارشناس بحث: استاد سمیع
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۴:۵۸ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط یا زهرا(س) نمایش پست ها
    به نام خدا
    سلام و عرض ادب

    آیت الله قاضی که از بزرگترین عارفان بوده اند و ایشان را کوه توحید می نامند در جایی میفرمایند: من چهل سال دم از پروردگار عالم زدم...در این مدت نه خوابی دیدم ونه مکاشفه ای،نه رفیقی و نه همدردی.چهل سال است که در را می کوبم و خبری نیست.

    چرا ایشان پس از چهل سال تلاش عبادت تازه به مطلوب خودشون می رسند در حالی که در حدیث داریم که اگر بنده ای چهل شبانه روز اعمالش را برای خدا خالص کند چشمه های حکمت به زبانش جاری میشود و درهای حکمت خداوند به رویش باز می شود؟
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید

    بله چنین حدیثی وجود دارد:
    (ما اخلص عبد الأيمان باللَّه اربعين يوما اوقال ما اجمل عبد ذكر اللَّه اربعين يوما الّا زهده اللَّه في الدّنيا و بصّره داءها و دوائها و اثبت الحكمة في قلبه و انطق بها لسانه‏)[1]

    هر آن بنده كه موفق شود تا چهل روز ايمان خود را خالص و پاك بدارد يا اينكه فرمود آن بنده‏اى كه تا چهل روز بطور نيكو صحيح در ياد خدا باشد خداوند بپاداش اين تمرين و مراقبت كامل حالت زهد در دنيا و شناخت كامل دنيا را باو عنايت فرمايد و تمام دردها و درمانهاى دنيا را با بصيرت كامل باو نشان ميدهد و دلش را منبع و سرچشمه حكمت و دانش مي سازد و زبانش را به حقائق و بيان مطالب حكمت آميز روان و گويا مي فرمايد


    ولی این حدیث منافاتی با آن فرمایشی که شما از مرحوم آقای قاضی(ره) نقل فرمودید ، ندارد.
    زیرا یکی از اصول اساسی در مسیر سیر و سلوک بحث مهم و حیاتی «استقامت» است و آن فرمایش جناب قاضی ناظر به این اصل است . که نباید در طی مسیر سیر و سلوک خسته شد بلکه باید استقامت به خرج داد. که فرموده اند : « هر چی دیر تر بدهند بهترش رو می دهند »
    حتی استاد استاد مرحوم آقاضی (ره) یعنی مرحوم ملا حسینقلی همدانی (ره) بعد از 22 سال خون جگر خوردن و استقامت در این مسیر نتیجه دید. و البته کار او به جایی رسید که 300 تن از اولیاء الهی را تربیت کرد که یکی از آنها آقا سید احمد کربلایی (ره) استاد عرفان مرحوم آقای قاضی (ره) بود.

    موفق باشید.
    [1]. کافی،ج2، ص16

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۵/۱۰ در ساعت ۱۰:۰۳

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قران
    نوشته
    183
    حضور
    9 روز 17 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    1455



    به نام خدا

    با سلام خدمت استاد گرامی و تشکر از توجه و پاسخ شما.
    شرمنده هنوز مسئله برای من حل نشده. آیت الله قاضی می فرمایند که حتی یه خواب معنوی هم ندیده اند. کسی که به سرچشمه ی حکمت برسه مسلما خیلی مسائل و افق های تازه براش باز میشه. چطور ایشان حتی یک خواب هم ندیده اند یا مکاشفه ای نداشته اند؟!
    یکی از دوستان می گفت انسان ها در طی مراحل سلوک با هم متفاوتن یکی زودتر به نتیجه می رسه و یکی دیرتر. آیا ممکنه برای ایشان هم به این دلیل باشه؟
    لطف خدا بیشتر از جرم ماست
    نکته ی سر بسته چه دانی؟؟؟ خموش!

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط یا زهرا(س) نمایش پست ها
    به نام خدا

    با سلام خدمت استاد گرامی و تشکر از توجه و پاسخ شما.
    شرمنده هنوز مسئله برای من حل نشده. آیت الله قاضی می فرمایند که حتی یه خواب معنوی هم ندیده اند. کسی که به سرچشمه ی حکمت برسه مسلما خیلی مسائل و افق های تازه براش باز میشه. چطور ایشان حتی یک خواب هم ندیده اند یا مکاشفه ای نداشته اند؟!
    یکی از دوستان می گفت انسان ها در طی مراحل سلوک با هم متفاوتن یکی زودتر به نتیجه می رسه و یکی دیرتر. آیا ممکنه برای ایشان هم به این دلیل باشه؟
    باسمه تعالی
    به سرچشمه حکمت رسیدن منافاتی با ندیدن خواب یا مکاشفه ندارد .بله فرمایش دوست شما صحیح است و همان طور که عرض کردم به نتیجه رسیدن در مراحل سلوک متفاوت است برای مرحوم ملا حسینقلی همدانی (ره) بعد از 22 سال نتیجه داد. و لذا عامل استقامت بسیار در این امر مهم است و نباید به زودی ناامید شد.
    موفق باشید.


  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهایی
    نوشته
    503
    حضور
    12 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3520



    سلام علیکم و رحمه الله

    یک مطلبی که باید در مورد این حدیث توجه داشت این هست که در این چهل روز فرد باید خالص باشه و خالص بمونه نه اینکه تمرین خلوص کنه...

    بسیاری از اولیا چله ها می گیرند که تا این چله ای که درش بشه خالص بود و خالص موند تحقق پیدا کنه...

    اخلاص هم مرتبه ای نیست که بنده به تنهایی به دستش بیاره یعنی قسمتی از عبد هست و قسمتی از رب...

    اما آدمی باید به چه حرفی توجه کنه؟ عزیزان اگر هدفتون سلوک هست حرفی رو توجه کنید که به کارتون بیاد حرفی که شما رو وادار به پا گذاشتن در این راه کنه و حرفی که شما رو در راه نگه داره ...
    در باب سلوک حرف بسیار هست اما خودتون رو با خوندن بسیاری از این حرفها خراب نکنید... زندگی اولیا رو خوندن همیشه خوب نیست یه وقت یه چیزی می بینید برای همیشه نامید میشید که ما کی به پای این ها برسیم... ما کی بشیم مثل این ها ... با این زندگی روزمره ای که دچارش هستیم.

    پس یه نکته ای رو یادتون می دم حرفی که شما رو گرم کنه خوب هست و حرفی که شما رو سرد کنه بد هست... عزیزان زندگی اولیا رو خوندن چون روش های مختلفی رو پیگیری کردن باعث میشه تشدید ایجاد بشه تو نفس آدمی پس اینم یه مضرت دیگه

    اما از زندگی عارف سترگ مرحوم قاضی همین نکته اش خوب هست که ایشون چهل سال کار کرد اما مطلب اونچنانی نصیبش نشد اما یه تعبیر دیگه خودشون دارند که خیلی فرق هست بین کسی که پشت یه دری نشسته و در به روش باز نمیشه با یکی که پشت اون در ننشسته ...
    اونکه پشت اون در نشسته یه همهمه هایی رو می شنوه از پشت در ... شاید خوابی و مکاشفه ی آنچنانی نداشتن اما پشت در بودن؟!!

    زهی مصطفی (ص) که در عین صفا از همه ی خیال ها فارغ...

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهایی
    نوشته
    503
    حضور
    12 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3520



    نکته ای دیگه که باید توجه کرد

    سیر یک سالک در ابتدای کارش در عالم مثال هست بعد عالم عقل و بعد عالم های مافوق اون ...

    عالم مثال همون صورت هایی هست که به شکل ضعیفش در خواب پیش میاد و به شکل قوی ترش در مکاشفات بروز پیدا میکنه...

    مربوط به قوه خیال هست و صور خیالی ...

    نفس آقای قاضی جوری بوده که سیر عالم مثالش دفعی اتفاق افتاده یعنی تدریجی نبوده...

    برای بسیاری از اولیا در معرفت تدریجا باز میشه برای بسیاری ناگهانی و به اصطلاح دفعتا، باز برای ایشون دفعتا اتفاق میفته...

    اما همین هست که سالک هایی که زود در خواب به روشون باز میشه باید خیلی مراقب باشند به اصطلاح میگیم این ها ریشه به هم نزده بالا رفتند اما سالکی که دیر خواب ببینه میگیم این چون پیشرفتش کند هست زمان ریشه به هم زدن رو خوب پیدا میکنه...

    اما یه نکته ای هست خیلی فرق هست بین کسی که در خواب به روش باز نیست اما در پیشرفت هست اما کسی هست که به واسطه گناه در خواب به روش بسته هست...


    زهی مصطفی (ص) که در عین صفا از همه ی خیال ها فارغ...

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 17 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815



    سلام و عرض ادب


    نقل قول نوشته اصلی توسط مفتقر نمایش پست ها
    . عزیزان زندگی اولیا رو خوندن چون روش های مختلفی رو پیگیری کردن باعث میشه تشدید ایجاد بشه تو نفس آدمی پس اینم یه مضرت دیگه
    میشه بفرمایید یعنی چی؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط مفتقر نمایش پست ها
    اما همین هست که سالک هایی که زود در خواب به روشون باز میشه باید خیلی مراقب باشند به اصطلاح میگیم این ها ریشه به هم نزده بالا رفتند اما سالکی که دیر خواب ببینه میگیم این چون پیشرفتش کند هست زمان ریشه به هم زدن رو خوب پیدا میکنه...
    اینکه فرمودین باید خیلی مراقب باشند این مراقبتشون یعنی باید چجور باشه ؟باید حواسشون به چی باشه؟باید چیکار کنند؟

    آیا ممکنه این افراد بابت ریشه نداشتن سقوط شدید داشته باشن؟ و یا اینکه کلا در به روشون بسته بشه؟و اگر این طور بود باید چکار کنند؟

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قران
    نوشته
    183
    حضور
    9 روز 17 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    1455



    نقل قول نوشته اصلی توسط مفتقر نمایش پست ها
    عالم مثال همون صورت هایی هست که به شکل ضعیفش در خواب پیش میاد و به شکل قوی ترش در مکاشفات بروز پیدا میکنه...

    مربوط به قوه خیال هست و صور خیالی
    سلام و عرض ادب و تشکر از پاسخ شما
    منظور شما اینه که مکاشفات عارفان مربوط به عالم خیال هست؟ ولی آقای قاضی وقتی براشون فتح باب میشه اون رو از خیال و صور خیالی جدا می دونن.
    لطف خدا بیشتر از جرم ماست
    نکته ی سر بسته چه دانی؟؟؟ خموش!

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    404
    حضور
    14 روز 5 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2543



    نقل قول نوشته اصلی توسط مفتقر نمایش پست ها
    عزیزان زندگی اولیا رو خوندن چون روش های مختلفی رو پیگیری کردن باعث میشه تشدید ایجاد بشه تو نفس آدمی پس اینم یه مضرت دیگه
    سلام
    با اجازه از جناب مفتقر
    و در جواب دوست خوبم سرکار رحمت بیکران الهی

    برداشت حقیر از مطلب فوق این هست که دونستن هرچیزی ولو راه و روش اولیا در مسیر سلوک که همگی خوب و خیر هستند برای نفس سودمند نیست. ممکن هست یکی از اولیا برای شاگردانشون یک توصیه ای رو داشته باشند اما دیگری اون دستورالعمل رو برای شاگرد خودش نه تنها مفید ندونه که مضر هم بدونه. چون نفس هرکسی یک مشکلی داره و همینطور که هر مریضی ای با یک دوا علاج پیدا میکنه و به همه بیماران یک نوع دارو تجویز نمیشه برای هر نفسی هم یک راهکار و دستورالعملی وجود داره...
    اینکه فرمودند تشدید میکنه یعنی اینکه نفس رو پریشون میکنه. سکون و آرامش رو از نفس میگیره. برای مثال من امروز در یک تاپیکی این مطلب رو خوندم و ناامید شدم و نفسم بهم ریخت
    یکی از شاگردان آقای قاضی می گوید:وقتی که بنده خدمت ایشان مشرف شدم فرمودند هر حقی که هر کس بر گردن تو دارد باید ادا کنی.
    خدمت ایشان عرض کردم مدتی قبل در بین شاگردهایم که نزد بنده درس طلبگی می خواندند یکی خوب درس نمی خواند بنده ایشان را تنبیه کردم در تربیت او اذن ولی او را هم داشتم .در ضمن این جا هم نیست که از او طلب رضایت کنم .
    می فرمودند :هیچ راهی نداری باید پیدایش کنی گفتم آدرس ندارم. گفتند باید پیدا کنی آقای قاضی فرمودند هر حقی که بر گردنت باشد تا ادا نکنی باب روحانیت ،باب قرب ،باب معرفت باز شدنی نیست .
    یعنی این ها همه مال حضرت احدیت است و حضرت احدیت رضایت خود را در راضی شدن مردم قرار داده است.


    خب این مطلب، مطلبِ درستی هست اما برای کسی که تصمیم داره قدم بزاره تو این مسیر دونستن این مطالب براش حکم سم رو داره که باید ازشون دوری کنه.


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود