جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ساخت مزار در زمان پیامبر ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مناظره با اهل تسنن
    نوشته
    19
    حضور
    13 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    49

    ساخت مزار در زمان پیامبر ؟




    با سلام . یکی از اشکالاتی که اهل سنت بر شیعه وارد می کنند این است که می گویند شیعه بت پرست مدرن است یعنی به جای بت های سنگی و چوبی برای ائمه و فرزندانشان بتهایی از جنس فلز و ضریح می سازد . می خواستم بدانم آیا در زمان پیامبر اسلام نیز ساخت زیارتگاه و ... بوده است یا خیر ؟
    من مشتعل عشق علیم ، خدایا چه کنم ؟
    منتظر حضورتون هستم . وعده ی ما :
    http://aghidehsh.blogfa.com/

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    ساخت مزار در زمان پیامبر ؟








    کارشناس بحث: استاد صدیق



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام و تبریک به مناسبت عید فطر خدمت شما و تمامی دوستان انجمن
    بنای بر قبور، یکی از مسائل جنجالی میان وهابیت از یک طرف و سایر مسلمانان از سوی دیگر بوده است.
    گفتم سایر مسلمانان در طرف مقابل وهابیون قرار دارند، به این جهت که تقریبا هیچ یک از مسلمانان نسبت به این مسئله اعتراضی نداشته اند.
    پاسخ به شبهه این افراد، مستلزم فهم درست سوال آنان و در ادامه پاسخ متناسب است.
    ایراد آنان تنها این نیست که این عمل، در عصر پیامبر صورت نمیگرفته است، بلکه مدعی هستند که این عمل از سوی صحابه، چه در زمان پیامبر و چه بعد از ایشان، انجام نشده و این عمل از قرن پنجم هجری در جهان اسلام شروع شد و گسترش یافت.(1)
    از سوی دیگر، اشکال این افراد، صرفا در مورد ساخت بنای جدید نیست، بلکه حتی دفن جنازه در مسجد و داخل بنایی که قبلا ساخته شده بوده نیز ایراد دارد و هر دو مورد باید تخریب شود.
    بنابراین، بحث مربوط به هر نوع ساخت و ساز بر روی قبور از جمله قبّه، ضریح، مسجد و حتی به نظر برخی، قراردادن سنگ­ در اطراف قبر می­شود.(2) اين اصطلاح شامل بنای موجود پيش از دفن نیز می­گردد.(3)
    پس، برای بطلان اشکال این افراد لازم است شواهدی از عمل صحابه و تابعین صدر اسلام مبنی بر ساخت مسجد و ساختمان بر فراز قبور و نیز دفن اموات در ساختمان ها و مساجد آورده شود تا بطلان کلام این افراد روشن شود.

    ـــــــــــــــ
    1. روزنامه ام القری، جمادی الثانی 1435ق
    2. اعانه الطالبین، ج2، ص 137،(حاشية إعانة الطالبين، محمد شطا دمياطي،دار الفكر، بيروت)؛ تحفه الحبیب علی شرح الخطیب(سليمان بن محمد بجيرمي شافعي؛ دار الكتب العلمية، بيروت/ لبنان، 1417هـ -1996م؛چاپ اول)
    3. احیاء المقبور، ج1، ص43(
    إحياء المقبور من أدلة جواز بناء المساجد والقباب على القبور، السيد العلامة أحمد بن الصديق الغماري: نرم افزار الشامله)

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۳/۰۵/۱۰ در ساعت ۱۱:۵۱

  5. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    در زمان پیامبر این عمل دو مرتبه درتاریخ منعکس شده است.
    یک مرتبه، رسول گرامی اسلام، فاطمه بنت اسد را در قسمتی از مسجد به خاک سپردند که به قبر فاطمه معروف بوده است. (1)
    همزمان با صلح حدیبیه نیز، اولین بنا یا مسجد بر روی قبر، توسط ابوجندل بر روی قبر دوست مسلمانش،؛ ابوبصیر ساخته شد و رسول اکرم با وجود اینکه از این جریان مطلع شد، هیچ نهی یا منعی از آن ننمود و نه تنها دستور به تخریب آن نداد، بلکه حداقل در مذمت این کار نیز سخنی نفرمود.(2)
    بعد از رسول اکرم، ساخت ساختمان و مزار بر روی قبور مسلمانان توسط صحابه ادامه یافت و گسترش بیشتری یافت. مشهورترین این بناها که تا زمان حاضر نیز باقی مانده است و کسی در مذمت ان سخنی نگفته است، مرقد مطهر پیامبر اکرم است که در داخل مسجد قرار دارد. پيامبر اکرم پس از رحلت در خانه خود دفن شد و حفظ و تعمير اين بنا از همان سالهای ابتدایی وفات ایشان، مورد اهتمام مسلمانان و خلفا بوده است. عمر بن خطاب، دیواری بر روي قبر حضرت، ساخت.(3)وليد بن عبدالملک با هدف توسعه مدفن حضرت، خانه ایشان را خراب کرد و در تجدید بنا، محوطه اطراف قبر را به آن اضافه و حجره ایشان را با سنگ رخام تزئين نمود. در دوران متوکل و مستعصم عباسي نيز اين حجره تجديد بنا گرديد.
    در 656ق با مصالح ارسالی از سوی امیر مصر، ملک منصور ايبک صالحي، مرقد حضرت تعمير و تزئين شد و اولين قبه به نام «قبه الزرقا» بر حجره شريفه زده شد.
    در سال‌هاي 765، 852، 881، 886 و 891ق توسط خلفای بني عباس و عثماني‌ها تجديد بنا و قبه‌هايي به آن اضافه می­شد.(4) عدم اعتراض مسلمانان به این تجدید بناها و گسترش بناهای مرقد حضرت، نشان دهنده صحت عمل خلفا و اتصال سیره مسلمانان در بنای بر قبور است.(5)




    [1]. وفاء الوفا، ج3، ص3.
    [2] المغازی؛ نقل از إعلام الراكع الساجد، ج1، ص 17
    [3]. کشف الارتياب، ص314، وفاء الوفاء ، ج 2 ، ص109
    [4]. کشف الارتیاب، ص316-317؛ برای اطلاع بیشتر از سیر تاریخی بناهای ساخته شده بر قبور نک: http://www.hajij.com/fa/vahy-land-learning/1070
    [5]. صيانه الآثار، ص79-80

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۳/۰۵/۱۰ در ساعت ۱۱:۵۰

  6. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    جمع بندی




    پرسش:
    یکی از اشکالاتی که اهل سنت بر شیعه وارد می کنند این است که می گویند شیعه بت پرست مدرن است یعنی به جای بت های سنگی و چوبی برای ائمه و فرزندانشان بت هایی از جنس فلز و ضریح می سازد. می خواستم بدانم آیا در زمان پیامبر اسلام نیز ساخت زیارتگاه و ... بوده است یا خیر ؟

    پاسخ:
    بنای بر قبور، یکی از مسائل جنجالی میان وهابیت از یک طرف و سایر مسلمانان از سوی دیگر بوده است.
    گفتم سایر مسلمانان در طرف مقابل وهابیون قرار دارند، به این جهت که تقریبا هیچ یک از مسلمانان نسبت به این مسئله اعتراضی نداشته اند.
    پاسخ به شبهه این افراد، مستلزم فهم درست سوال آنان و در ادامه پاسخ متناسب است.
    ایراد آنان تنها این نیست که این عمل، در عصر پیامبر صورت نمی گرفته است، بلکه مدعی هستند که این عمل از سوی صحابه، چه در زمان پیامبر و چه بعد از ایشان، انجام نشده و این عمل از قرن پنجم هجری در جهان اسلام شروع شد و گسترش یافت.(1)
    از سوی دیگر، اشکال این افراد، صرفا در مورد ساخت بنای جدید نیست، بلکه حتی دفن جنازه در مسجد و داخل بنایی که قبلا ساخته شده بوده نیز ایراد دارد و هر دو مورد باید تخریب شود.
    بنا بر این، بحث مربوط به هر نوع ساخت و ساز بر روی قبور از جمله قبّه، ضریح، مسجد و حتی به نظر برخی، قرار دادن سنگ­ در اطراف قبر می­ شود.(2) اين اصطلاح شامل بنای موجود پيش از دفن نیز می­ گردد.(3)

    پس، برای بطلان اشکال این افراد لازم است شواهدی از عمل صحابه و تابعین صدر اسلام مبنی بر ساخت مسجد و ساختمان بر فراز قبور و نیز دفن اموات در ساختمان ها و مساجد آورده شود تا بطلان کلام این افراد روشن شود.

    در زمان پیامبر این عمل دو مرتبه در تاریخ منعکس شده است.
    یک مرتبه، رسول گرامی اسلام، فاطمه بنت اسد را در قسمتی از مسجد به خاک سپردند که به قبر فاطمه معروف بوده است.(4)
    همزمان با صلح حدیبیه نیز، اولین بنا یا مسجد بر روی قبر، توسط ابو جندل بر روی قبر دوست مسلمانش،؛ ابو بصیر ساخته شد و رسول اکرم با وجود این که از این جریان مطلع شد، هیچ نهی یا منعی از آن ننمود و نه تنها دستور به تخریب آن نداد، بلکه حداقل در مذمت این کار نیز سخنی نفرمود.(5)
    بعد از رسول اکرم، ساخت ساختمان و مزار بر روی قبور مسلمانان توسط صحابه ادامه یافت و گسترش بیشتری یافت. مشهورترین این بناها که تا زمان حاضر نیز باقی مانده است و کسی در مذمت ان سخنی نگفته است، مرقد مطهر پیامبر اکرم است که در داخل مسجد قرار دارد. پيامبر اکرم پس از رحلت در خانه خود دفن شد و حفظ و تعمير اين بنا از همان سال های ابتدایی وفات ایشان، مورد اهتمام مسلمانان و خلفا بوده است. عمر بن خطاب، دیواری بر روی قبر حضرت، ساخت.(6) وليد بن عبدالملک با هدف توسعه مدفن حضرت، خانه ایشان را خراب کرد و در تجدید بنا، محوطه اطراف قبر را به آن اضافه و حجره ایشان را با سنگ رخام تزئين نمود. در دوران متوکل و مستعصم عباسی نيز اين حجره تجديد بنا گرديد.
    در 656 ه ق با مصالح ارسالی از سوی امیر مصر، ملک منصور ايبک صالحی، مرقد حضرت تعمير و تزئين شد و اولين قبه به نام «قبه الزرقا» بر حجره شريفه زده شد. در سال‌هاي 765، 852، 881، 886 و 891 ه ق توسط خلفای بنی عباس و عثمانی ها تجديد بنا و قبه‌هايی به آن اضافه می­ شد.(7) عدم اعتراض مسلمانان به این تجدید بناها و گسترش بناهای مرقد حضرت، نشان دهنده صحت عمل خلفا و اتصال سیره مسلمانان در بنای بر قبور است.(8)

    ـــــــــــــــ
    (1) روزنامه ام القری، جمادی الثانی 1435ق
    (2) اعانه الطالبین، ج2، ص 137،(حاشية إعانة الطالبين، محمد شطا دمياطي،دار الفكر، بيروت) ؛ تحفه الحبیب علی شرح الخطیب (سليمان بن محمد بجيرمي شافعي؛ دار الكتب العلمية، بيروت/ لبنان، 1417هـ -1996م؛ چاپ اول)
    (3) احیاء المقبور، ج1، ص43 (نرم افزار الشامله )
    (4) وفاء الوفا، ج3، ص3 ( نرم افزار الشامله)
    (5) المغازی؛ نقل از إعلام الراكع الساجد، ج1، ص 17 (نرم افزار الشامله)
    (6)کشف الارتياب، ص314(نرم افزار کلام)؛ وفاء الوفاء ، ج 2 ، ص109 (نرم افزار الشامله)
    (7)کشف الارتیاب، ص316-317؛ برای اطلاع بیشتر از سیر تاریخی بناهای ساخته شده بر قبور نک:
    http://www.hajij.com/fa/vahy-land-learning/1070
    (8) صيانه الآثار، ص79-80 (نرم افزار کلام).

    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۵/۰۲/۰۲ در ساعت ۱۵:۵۵ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  7. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود