صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کارکرد ازدواج موقت در صدر اسلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    619
    حضور
    12 روز 13 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1766

    اشاره کارکرد ازدواج موقت در صدر اسلام




    بنام خدا
    کارکرد ازدواج موقت در صدر اسلام چگونه بوده است ؟
    چند سوال درباره ازدواج موقت دارم که ازدواج موقت برای چه تشریع شده است ؟ فرهنگ حاکم بر ازدواج موقت در صدر اسلام چگونه8 بوده است ؟
    فرضا بخاطر جنگ یا عوامل دیگر جمعیت مردها 30 درصد کمتر از زنها شود در اینصورت جمعیت مردها 43 درصد از زنها کمتر است . مفهوم اینست که به ازای هر 7 مرد فقط 3 زن اضافی وجود دارد که سه مرد از هفت مرد با آنها برای بار دوم ازدواج کنند و 4 مرد دیگر نمیتوانند ازدواج دوم نمایند .
    از طرفی ازدواج موقت با دختر باکره عاقلانه نیست و اون چیزی که تا حالا درباره ازدواج موقت شنیده ایم با زنان بیوه است .در واقع ازدواج موقت دختر هدف اسلام با تشکیل خانواده را زیر سوال میبرد.
    آیا در صدر اسلام ازدواج موقت دختر باکره برای نیازهای جنسی توسط پیغمبر و ائمه توصیه میشده است ؟


    با توجه به ارزشی که اسلام برای تشکیل خانواده قائل شده کارکرد ازدواج موقت چگونه میشود ؟
    ایا مطرح کردن ازدواج موقت برای اطفا غریزه جنسی نسل جوان درست است؟

    آیا ازدواج موقت برای مسائل متفرقه و حاشیه ای جامعه طراحی نشده تا مسائل متفرقه حل شود و منجر به مشکلات و فحشا نشود؟ مثلا مردان بتوانند به زنان بیوه و بچه هایشان رسیدگی کنند و برای دوری از منکر این در چهار چوب ازدواج موقت باشد . یا مردی اگر زنش مشکل داشت بتواند غرایزش را تعدیل کند بدون اینکه خانواده اش را با مشکل مواجه کند بدون اینکه وارث جدیدی بیاید و مشکلات بعدی درست شود و..... .
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۴/۱۵ در ساعت ۱۹:۴۹
    مادامیکه هزینه وارد کننده (‌قیمت دلار ) ثابت میماند و هزینه تولید کننده افزایش می یابد ( تورم جامعه ) تولید کننده ورشکست خواهد شد و بیکاری رشد میکند (‌این یعنی یارانه دادن به تولید کننده خارجی ) . تجربه نشان میدهد هر راهی غیر از این (‌ افزایش قیمت ارز همگام با تورم ) بیراهه است و نتیجه نخواهد داد و روز به روز تولید کنندگان ضعیف تر میشوند . بر اساس این منطق و با نگاهی به رویکرد دولت فعلی نتیجه گیری میشود مادامیکه این دولت سر کار باشد شرائط اشتغال جامعه بدتر خواهد شد .
    افتخار به افزایش فروش نفت !

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,516
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست






    کارکرد ازدواج موقت در صدر اسلام








    کارشناس بحث: استاد صدیقین

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۴:۳۳ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سؤال:
    کارکرد ازدواج موقت در صدر اسلام چه است؟

    پاسخ:

    ازدواج موقت همان طور که از نامش هم پیداست، یک راه حل موقت و محدود است. اگر مروری به آن چه که در آموزه‌های قرآنی و روایی و روش زندگی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیهم السلام) داشته باشیم به روشنی در می‌یابیم که در دین مبین اسلام، تلاش و تأکید ویژه‌ای بر تشکیل دائمی خانواده و توجه ویژه به همسر و فرزندان شده است و در این مسأله تردیدی وجود ندارد؛ اما به طور طبیعی، عده‌ای هم در جامعه وجود دارند که به هر دلیل ـ مثلا فوت همسر یا توان مالی نداشتن یا شرایط مناسب ازدواج دایم را نداشتن و ... ـ از دسترسی به همسر دائمی محروم هستند. با این افراد باید چه کار کرد؟ یا باید بگوییم: خویشتن‌داری کنید و عفاف بورزید! (که گفتنش آسان است اما غریزه سرکش، همیشه تاب این امر و نهی‌های زاهدانه را ندارد و طغیان‌ها می‌کند!) و یا باید بگوییم: شما معذور هستید و می‌توانید با انحراف اخلاقی، غریزه خود را تأمین کنید (که باطل بودن این پیشنهاد روشن است و نیاز به توضیح ندارد) یا این که یک راه محدود و موقت، فراروی این افراد قرار دهیم و مشکل آن‌ها را موقتا حل کنیم. این راهِ حلِ موقت و حلال، همان ازدواج موقت است که با شرایط معینی که احکامش در رساله‌های عملیه آمده، تجویز شده است. بسیاری از پرسش‌هایی که در این زمینه دارید را در لینک زیر ـ به نقل از بیان توانای استاد مطهری ـ پاسخ داده‌ام که ان شاء الله مطالعه می‌فرمایید:

    http://www.askquran.ir/thread28657.html

    مطالعه این نوشته هم مناسب است:
    #10

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۶/۳۰ در ساعت ۱۲:۱۲ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندی‌ها

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    علاقه
    همه موارد مخصوصا پاسخ گویی به شبهات . پاسخ گویی دینی و احکام
    نوشته
    82
    حضور
    1 روز 23 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    276



    سلام
    یکی از کارکردهای ازدواج موقت توی صدر اسلام این بوده که چون همسران زنان در جنگها شهید میشدن
    و چون زنان به دست افرادی که در ان زمان نبودن نیفتن این کار را رواج دادن


  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    619
    حضور
    12 روز 13 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1766



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    بسیاری از پرسش هایی که در این زمینه دارید را در لینک زیر _به نقل از بیان توانای استاد مطهری_ پاسخ داده ام که ان شاء الله مطالعه می فرمایید:
    http://www.askquran.ir/thread28657.html
    با سلام
    بنده مطلب شما در در اسک قرآن مطالعه کردم . اصل سوال بنده این بود که آیا دختران باکره نیز در چهار چوب ازدواج موقت هستند ؟
    که شما در قسمتهایی از اسک قرآن به ازدواج موقت دختران اشاره کردید .
    بنده از شما یک سوال دارم .
    آیا شما حاضرید دختر تان را اولین ازدواجش است به عقد موقت پسری در بیاورید ؟

    مطلب دیگرم اینست که وقتی دخترها اول ازدواج موقت کنند بعدا که ازدواج دائم کنند آیا این ازدواج دائم را تحت تاثیر قرار نمیدهد ؟

    بنده موافق هرچه که شرع گفته هستم اما بنظرم این موضوع مطرح شده ازدواج موقت بعنوان یک راه کار عمومی درست نیست .
    آیا در صدر اسلام ازدواج موقت جوانها و مخصوصا دخترها وجود داشته ؟ دلیل این پرسش عدم دریافت پاسخ است .
    مادامیکه هزینه وارد کننده (‌قیمت دلار ) ثابت میماند و هزینه تولید کننده افزایش می یابد ( تورم جامعه ) تولید کننده ورشکست خواهد شد و بیکاری رشد میکند (‌این یعنی یارانه دادن به تولید کننده خارجی ) . تجربه نشان میدهد هر راهی غیر از این (‌ افزایش قیمت ارز همگام با تورم ) بیراهه است و نتیجه نخواهد داد و روز به روز تولید کنندگان ضعیف تر میشوند . بر اساس این منطق و با نگاهی به رویکرد دولت فعلی نتیجه گیری میشود مادامیکه این دولت سر کار باشد شرائط اشتغال جامعه بدتر خواهد شد .
    افتخار به افزایش فروش نفت !

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام مجدد خدمت شما

    نقل قول نوشته اصلی توسط بپاخیزیم نمایش پست ها
    بنده از شما یک سوال دارم . آیا شما حاضرید دختر تان را اولین ازدواجش است به عقد موقت پسری در بیاورید ؟
    چند نکته خدمت شما دوست گلم عرض کنم:

    اول اینکه: من هر نظری داشته باشم، چه دخلی به حکم شرعی داره؟! من می گویم این حکم بد است. آیا این دلیلی می شود برای بد و نامشروع بودن این حکم؟! فلانی می گوید این حکم خوب است. آیا نظر او دلیلی می شود برای خوب و مشروع بودن این حکم؟! اصلا نظر شخصی ما دخلی به حکم شرعی و نظر خدای متعال داره؟! مگر خداوند متعال به ما یاد نداد که وقتی حکمی صادر کردم، حق چون و چرا و اما و اگر ندارید؟!

    وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبيناً(غافر/36)
    هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند، اختيارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشد و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند، به گمراهى آشكارى گرفتار شده است

    شما دوست گرامی، ناخواسته مغالطه ای در کلامتان ایجاد کرده اید و خواسته اید نظر شخصی بنده را ملاک حکم الهی قرار دهید، که البته این طریقی اشتباه است و هیچگاه استنباط احکام شرعی را نباید با احساسات شخصی قاطی کرد و الا دیگر آن حکم، حکم خدا نیست؛ حکم شخصی و دلخواه است!

    دوم اینکه در ازدواج دختر باکره _به نظر اکثر مراجع عظام_ اذن ولی شرط است. از سوی دیگر، معمولا هیچ ولیی راضی به ازدواج موقت دختر باکره اش نمی شود و خدای متعال هم حکیمانه این اذن را به ولی دختر داده (حالا اگر ولی ای شرایط خاصی مد نظرش بود و مصلحت خاصی منظور نظرش بود و به چنان ازدواجی راضی شد، خودش می داند، و قطعا من و شما از او نسبت به دخترش، باغیرت‌تر نیستیم و نخواهیم بود!)

    سوم اینکه (این سومش خیلی نکته ی نابیه،) عین این اشکال جنابعالی را شخصی نادان به امام باقر (علیه السلام) ایراد کرد و امام هم پاسخ بسیار زیبایی به او داد و او را قانع نمود؛ لطفا توجه فرمایید:

    كشف الغمة قَالَ الْآبِيُّ فِي كِتَابِ نَثْرِ الدُّرَرِ رُوِيَ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مَعْمَرٍ اللَّيْثِيَّ قَالَ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع- بَلَغَنِي أَنَّكَ تُفْتِي فِي الْمُتْعَةِ- فَقَالَ أَحَلَّهَا اللَّهُ فِي كِتَابِهِ- وَ سَنَّهَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَمِلَ بِهَا أَصْحَابُهُ- فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ فَقَدْ نَهَى عَنْهَا عُمَرُ- قَالَ فَأَنْتَ عَلَى قَوْلِ صَاحِبِكَ- وَ أَنَا عَلَى قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص- قَالَ عَبْدُ اللَّهِ فَيَسُرُّكَ أَنَّ نِسَاءَكَ فَعَلْنَ ذَلِكَ- قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَ مَا ذِكْرُ النِّسَاءِ هَاهُنَا يَا أَنْوَكُ- إِنَّ الَّذِي أَحَلَّهَا فِي كِتَابِهِ وَ أَبَاحَهَا لِعِبَادِهِ- أَغْيَرُ مِنْكَ وَ مِمَّنْ نَهَى عَنْهَا تَكَلُّفاً- بَلْ يَسُرُّكَ أَنَّ بَعْضَ حَرَمِكَ تَحْتَ حَائِكٍ مِنْ حَاكَةِ يَثْرِبَ نِكَاحاً- قَالَ لَا قَالَ فَلِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ قَالَ لَا أُحَرِّمُ- وَ لَكِنَّ الْحَائِكَ مَا هُوَ لِي بِكُفْوٍ- قَالَ فَإِنَّ اللَّهَ ارْتَضَى عَمَلَهُ وَ رَغِبَ فِيهِ وَ زَوَّجَهُ حُوراً- أَ فَتَرْغَبُ عَمَّنْ رَغِبَ اللَّهُ فِيهِ- وَ تَسْتَنْكِفُ مِمَّنْ هُوَ كُفْوٌ لِحُورِ الْجِنَانِ كِبْراً وَ عُتُوّاً- قَالَ فَضَحِكَ عَبْدُ اللَّهِ- وَ قَالَ مَا أَحْسَبُ صُدُورَكُمْ إِلَّا مَنَابِتَ أَشْجَارِ الْعِلْمِ- فَصَارَ لَكُمْ ثَمَرُهُ وَ لِلنَّاسِ وَرَقُهُ (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏46، ص: 357)

    روایت شده که: عبد الله بن معمر ليثى به امام باقر (علیه السلام) گفت: شنيده ‏ام شما به ازدواج موقت فتوا می دهی! امام فرمود: خدا در قرآن آن را حلال اعلام کرده و پيامبر سنت قرار داده و اصحاب نيز بدان عمل كرده‏ اند. عبدالله بن معمر گفت: عمر از آن نهى كرده! امام فرمود: تو به گفته رفیق خودت هستی [یعنی تو به جای پذیرش فرمان خداوند، دستور عمر را انجام می دهی!]، و من به فرمایش پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) هستم. عبدالله بن معمر گفت: مايلى زنان خويشاوندت چنين كارى بكنند؟! امام فرمود: نادان! زنان خويشاوند من چه ربطی به این مساله دارد؟! آن كسى كه اين كار را در قرآن براى بندگان خود حلال نموده و اجازه داده، از تو و آن كسى كه بي جهت از آن جلوگيرى كرده، غيرتش بيشتر است. حالا بگو ببينم مايلى يكى از بستگان نزديكت، با مردى از كولی هاى مدينه ازدواج کند؟ عبدالله بن معمر گفت: نه! امام فرمود: چرا چيزى كه خدا حلال كرده را حرام مي کنی؟! گفت: حرام نمي کنم اما كولى با من هم‌کفو نيست. امام فرمود: آیا از کسی که [مؤمن است و از این نظر] مورد توجه خداست رویگردانی، و از کسی که [خداوند به او پاداش حوريه می دهد و] هم‌کفو حوریان بهشتی است از روی سرکشی و تکبر پرهیز می کنی؟! عبد الله بن معمر [که گویی قانع شده بود] خندید و گفت: سينه‏ هاى شما كانون علم و دانش است كه ميوه آن نصيب شما، و برگش براى مردم است.

    خلاصه اینکه، حکم خدا را با احساسات شخصی تان قاطی نکنید! ازدواج دختر باکره با اذن ولی انجام می شود و معمولا هیچ ولی ای به ازدواج موقت دختر باکره اش اجازه نمی دهد مگر چند روز قبل از عقد دائم که توافقات ازدواج دائم قطعی شده و زوجین به همراه خانواده برای خرید جهیزیه ازدواج اقدام می کنند.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۰۷/۰۶ در ساعت ۰۵:۳۵

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط بپاخیزیم نمایش پست ها
    مطلب دیگرم اینست که وقتی دخترها اول ازدواج موقت کنند بعدا که ازدواج دائم کنند آیا این ازدواج دائم را تحت تاثیر قرار نمیدهد ؟
    اول اینکه توصیه ای به ازدواج موقت دختران باکره نداریم! در کدام دستور یا فتوا آمده که دوشیزگان را به ازدواج موقت سفارش نماید؟! توصیه اسلام، ازدواج دائم است.

    دوم اینکه اگر دختری با اذن ولیش تشخیص داد که مصلحتش اینست که ازدواج موقت کند، آن دیگر به من و شما ارتباطی ندارد و خودش مصلحتش را بهتر تشخیص می دهد و ولی‌اش نسبت به دخترش غیرت‌مند‌تر است از من و شمایی که نسبت به او غریبه هستیم.

    کسی که به هر دلیل به ازدواج موقت رو می آورد، آسیب های این ازدواج را هم باید بپذیرد. بخشی از حکمت تشریع ازدواج موقت را در پاسخ اول و هم در لینکی که ارجاع دادم، عرض کردم. اصلا به خاطر آسیب های موجود در ازدواج موقت است که دوشیزگان نوعا تمایلی به این نوع ازدواج ندارند و ولی‌شان هم نوعا اجازه و اذن چنین ازدواجی را نمی دهد (و درست هم هست).

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط بپاخیزیم نمایش پست ها
    بنده موافق هرچه که شرع گفته هستم اما بنظرم این موضوع مطرح شده ازدواج موقت بعنوان یک راه کار عمومی درست نیست
    اگر موافق دستورات شرعی هستید، باید به همه احکام الهی احترام بگذارید و پذیرا باشید. در روایتی از امام علی (علیه السلام) نقل شده که «فَلَوْلَاهُ مَا زَنَى إِلَّا شَقِيٌّ أَوْ شَقِيَّةٌ لِأَنَّهُ كَانَ يَكُونُ لِلْمُسْلِمِينَ غَنَاءٌ فِي الْمُتْعَةِ عَنِ الزِّنَا» اگر او [یعنی عمر] ازدواج موقت را منع نمی کرد، جز انسان های پست، كسی مرتكب زنا نمی شد، زیرا مسلمانان به واسطه ازدواج موقت، از زنا بی‌نیاز می شدند.

    معنای اضافه ای که بنده از این روایت استنباط می کنم اینست که هر زنایی که به واسطه منع ازدواج موقت رخ می دهد، یک گناهش را هم در نامه عمل خلیفه دوم ثبت می کنند! چون او بود که این بدعت منع حلال الهی را پایه ریزی کرد، و از پیامبر روایتی به این مضمون داریم که کسی که سنت بدی پایه گذاری کند، گناه کسانی که به آن سنت بد عمل کنند، را بر دوش خواهد کشید.

    دوست عزیز، در احکامی که مربوط به یک جامعه عظیم است و میلیون ها انسان مختلف در آن زندگی می کنند، نباید با احساسات عمل کرد و احکام الهی را زیر سؤال برد! زنا شوخی نیست! انحراف جنسی شوخی نیست! بدبختانه می شنویم یا می خوانیم افراد زیادی را که به هر دلیل نتوانسته اند ازدواج کنند، و بعد به استمنا یا زنا رو آورده اند! بیشتر از این توضیح نمی دهم چون اوضاع بدتر از چیزی است که تصور می کنید و مناسب نیست توضیح بدهم!

    شما که با ازدواج موقت مخالفید، بفرمایید با این همه همسر بیوه چکار باید کرد؟!
    برخی از بیوه ها، زنان جوانی هستند که همسرشان را در تصادف ها یا شغل ها یا حوادث از دست داده اند و هنوز در اوج غرایز جنسی بیدارشده‌شان هستند و ممکن است ازدواج دائم و سریع برای برخی از آنها میسر نباشد! با اینها باید چکار کرد؟! آمار طلاق در کشورمان خیلی وحشتناک شده! سری به آمار موجود در سایت ثبت احوال و سایت های مربوطه بزنید! آیا برای همه آنها شرایط ازدواج دائم مهیاست؟!

    نمی گویم تمام این افراد بروند ازدواج موقت کنند! قطعا اگر می توانند ازدواج دائم داشته باشند، یا با مقداری صبر ازدواج دائم برایشان مهیا می شود، حتما صبر کنند و به زندگی مشترک دائمی رو بیاورند، اما اگر به هر دلیل ازدواج دائم برای اینگونه افراد ممکن نباشد باید چکار کرد؟!

    یا باید زاهدانه به ایشان بگویید: "عفاف بورزید"! که گفتنش آسان است اما شهوت و غریزه همیشه به این حرف های زاهدانه گوش نمی دهد!

    یا باید بگویید: "بروید _خدای ناکرده و معاذ الله_ زنا و استمنا کنید"! که هر دو از گناهان کبیره است و بیراهه بدعاقبتی است.

    و یا اینکه راه ازدواج موقت را پیش رویشان قرار دهید. (البته با همسری هم‌کفو، مناسب، سالم، مؤمن، امین، راستگو، نه هر آدم پلیدی که به ناموس مردم نگاه کثیف دارد و به دنبال بی آبرو کردن این و آن است و فقط به دنبال کارهای حیوانی‌اش است؛ یک ازدواج شرافتمندانه و شرعی و قانونی اما موقت)

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط بپاخیزیم نمایش پست ها
    آیا در صدر اسلام ازدواج موقت جوانها و مخصوصا دخترها وجود داشته ؟ دلیل این پرسش عدم دریافت پاسخ است .
    در روایات وارد شده که ازدواج موقت در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بوده و اصحاب بدان عمل می کرده اند اما خلیفه دوم، با خودسری بدعت های عجیب و غریبی در احکام اسلامی وارد کرد که یک موردش همین منع ازدواج موقت بود و چون قدرت سیاسی و حکومتی داشت و مخالفینش را سرکوب می کرد، هیچکس نتوانست در مقابل بدعت هایش مبارزه کند!

    چند نمونه از روایات:
    در كتاب بداية المجتهد تاليف "ابن رشد اندلسى" آمده که كه جابر ابن عبد اللَّه انصارى مى‏ گفت: ازدواج موقت در ميان ما در عهد پيامبر و در خلافت ابوبكر و نيمى از خلافت عمر، معمول بود، سپس عمر از آن نهى كرد!

    در صحيح مسلم از جابر بن عبد اللَّه انصارى نقل شده كه مى‏ گفت: ما در زمان پيامبر به طور ساده اقدام به ازدواج موقت مى‏ كرديم و اين وضع ادامه داشت تا اينكه عمر در مورد عمرو بن حريث از اين كار (بطور كلى) جلوگيرى كرد!

    جالب اينكه در صحيح ترمذى كه از كتب صحاح معروف اهل تسنن است و همچنين از دارقطنى مى‏ خوانيم: كسى از اهل شام از عبد اللَّه بن عمر در باره حج تمتع سؤال كرد او در جواب صريحا گفت اين كار، حلال و خوب است. مرد شامى گفت: پدر تو از اين عمل نهى كرده است. عبد اللَّه بن عمر برآشفت و گفت: اگر پدرم از چنين كارى نهى كند و پيامبر آن را اجازه دهد، آيا سنت مقدس پيامبر را رها كنم و از گفته پدرم پيروى كنم؟ برخيز و از نزد من دور شو! نظير اين روايت در باره ازدواج موقت از عبد اللَّه بن عمر از صحيح ترمذى به همین صورت كه گفتیم نقل شده است.*

    --------------
    *برای منابع رجوع کنید به: تفسیر نمونه، ج 3، ص 328 به بعد.

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    619
    حضور
    12 روز 13 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1766



    همانطور که در پستهای قبلی کاملا مشخص است بنده هرگز با ازدواج موقت مخالف نیستم بلکه نسبت به ارائه آن بعنوان یک راهکار عمومی سوال دارم .
    اینکه ما به جوانها بگوییم برید ازدواج موقت کنید درست است ؟ دوشیزگان که به این کار تن نمیدهند و بقول شما پدرشان اجازه نمیدهد . تعداد زنان بیوه هم که قابل مقایسه با جوانان نیست . پس از کجا برن ازدواج موقت کنند؟
    بنظر میرسد همانطور که از پست های قبلی جناب صدیقین برداشت میشود ازدواج موقت یک راهکار جنبی است نه یک راهکار عمومی .
    مسئولین یک خراب کاری کردن و باعث عقب افتادن ازدواج جوانها شدن بعد اومن گفتن ازدواج موقت کنن . این راه حلشون هم مثل همون خراب کاری های قبلیشونه .
    مادامیکه هزینه وارد کننده (‌قیمت دلار ) ثابت میماند و هزینه تولید کننده افزایش می یابد ( تورم جامعه ) تولید کننده ورشکست خواهد شد و بیکاری رشد میکند (‌این یعنی یارانه دادن به تولید کننده خارجی ) . تجربه نشان میدهد هر راهی غیر از این (‌ افزایش قیمت ارز همگام با تورم ) بیراهه است و نتیجه نخواهد داد و روز به روز تولید کنندگان ضعیف تر میشوند . بر اساس این منطق و با نگاهی به رویکرد دولت فعلی نتیجه گیری میشود مادامیکه این دولت سر کار باشد شرائط اشتغال جامعه بدتر خواهد شد .
    افتخار به افزایش فروش نفت !

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود