جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عالم اظله و اشباح

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658

    اشاره عالم اظله و اشباح




    سلام علیکم
    می خواستم بدونم ماهیت «عالم اظلّه و اشباح» چیه و اینکه قبل و بعد کدام یک از عوالم قرار دارد؟

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۱۱/۰۲ در ساعت ۰۰:۲۳

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست






    عالم اظله و اشباح








    کارشناس بحث: استاد صادق


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28784



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه محله امام رضا نمایش پست ها
    سلام علیکم
    می خواستم بدونم ماهیت «عالم اظلّه و اشباح» چیه و اینکه قبل و بعد کدام یک از عوالم قرار دارد؟
    باسلام ووآرزوی قبولی روزهای تان .
    امید است در شب عید شیرین ترین عیدانه را دریافت نماید وپاداش یک ماه سلوک بندگی را داشته باشید .
    این واژه بشتر به عنوان یک اصطلاح در برخی روایات ودر گفته های فلسفی وعرفانی کار برد دار .
    نه این خود عالم خاص در مقابل عوالم دیگر باشد .
    بدین بیان که در آموزه های عرفانی وفلسفی وبرخی روایات از بعض عوالم به ظل =سایه
    شبح =دور نما .
    تعبیر شده
    اظله، اشباح،
    مثلا آدم وعالم در ابتدای ایجاد نظیر سایه ای بود که در عربی به آن«ظل» می گویند.
    در مرحله بعد این سایه به صورتی مجسم شد که در روایات از آن به «شبح» تعبیر شده .
    توضیحی درباره عالم اظله
    «اظله» جمع«ظل» یعنی: سایه ها، سایه وجودش از آن دیگریست. یعنی اگر صاحب سایه نباشد، سایه ای وجود ندارد. این سایه در عالم اظله وابسته حق تعالی (منوط به اراده حق تعالی) بود.
    دیگر اینکه سایه، مظلم بالذات است، یعنی به ذات تاریک است. در نخصتین مرحله پیدایش به این صورت بوده .
    مثلا در روایتی جابربن یزید جعفی از امام باقر(ع) روایت کرده که فرمودند: ای جابر نخستین موجودی که خداوند آفرید محمد(ص) و عترت رهنما و ره یافته او بودند. آنها اشباح نوری بودند(تصویرهای نورانی) در برابر خداوند.
    جابر گفت: اشباح چیست ؟ فرمود: سایه نور، ابدان نوری بدون روح،که موید بودند به روح واحدی از روح القدس( روح اعظم که مقامش بالاتر از فرشتگان است).او (محمد) و عترتش خدا را می پرستیدند. خداوند آنها را بردبار، دانشمند، نیکوکار و برگزیده افرید.
    در مجموع این دو تعبیر علمی است ونه پد یده عینی .



  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    بدین بیان که در آموزه های عرفانی وفلسفی وبرخی روایات از بعض عوالم به ظل =سایه
    شبح =دور نما .
    تعبیر شده
    این تعبیر برای کدام عوالم به کار رفته؟

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28784



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه محله امام رضا نمایش پست ها
    این تعبیر برای کدام عوالم به کار رفته؟
    باسلام وتشکر از شما گرامی.
    این تعبیر نوعا بر اعیان ثابته اطلاق می شود اعیان ثابته از دیدگاه عرفا صور علمیه را گویند. مقصود از صور علمیه، صور ذهنیه است. یعنی حقایقی که در خارج می باشد، در صورت ذهنی انسان ثابت شود. برخی دیگر از عرفا و فلاسفه اشراق (مثل سهرودی)، قائلند که مراد از اعیان ثابته، مُثُل نوریه است. یعنی هر یک از حقایق خارجی، یک مثال نوری درعالم مثال دارد. (1)
    اعیان ثابته از دیدگاه فلاسفه و حکما : ایشان می گویند اعیان صور اسماء الهیّه اند. (یعنی این اشیا و موجودات خارجی نشانی از نشان های اسم خداوند هستند.) و ارواح این موجوات، مظاهر اعیانند. اشباح، مظاهر ارواحند. حقیقت انسان، اول در اعیان ثابته تجلی کرد، و بعد از آن، در ارواح مجرّده تجلی کرد. (2)

    پی نوشت :
    1. فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، سید جعفر سجادی،ص104
    2. شرح گلشن، محقق لاهیجی،ص254

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    800
    حضور
    30 روز 17 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2619



    با سلام و عرض ادب

    ولی بنده که یک زمانی از سر کنجکاوی وارد علوم ماورا شده بودم متوجه شدم که یکسری موجودات سازمان نیافته[غیرارگانیک] هم وجود دارند دور بر ما یا حتی در عالم خواب که بصورت شکل انسان هستند

    نمیدونم اسم اینهارو هم میشه اشباح یا ارواح یا اجنه گذاشت یا نه ولی میخوام بدونم ایا اینها وجود دارند و برای چی هستن؟
    الهی :
    مرا از غیر خودت , سخت ناامید گردان

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    127
    حضور
    10 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    183



    حاضر

    سلام علیکم

    عالم اظله و اشباح، عالمی در طول عوالم دیگر نیستند تا این که گفته شود که قبل آن چه عالمی بوده و بعد آن چه عالمی بوده است. عالم اظله و اشباح، بعدی از ابعاد این عالم دنیایی است که یک عالم مستقل به شمار نمی رود. پس اگر گفته می شود، عالم اظله و اشباح، یک تسامح است و به صورت دقیق، عالم نیست. بنابراین، در عرض عوالم دیگر وجود ندارد و مقصود از عالم در این تعبیر، وادی و عرصه و بخش و حوزه است.
    موفق باشید.


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28784

    جمع بندی




    سوال:
    ماهیت"عالم اظلّه و اشباح" چیست؟


    پاسخ:
    این واژه بیشتر به عنوان یک اصطلاح در برخی روایات ودر بیان های فلسفی وعرفانی کاربرد دارد.
    نه اینکه این خود عالم خاصی در مقابل عوالم دگر باشد .
    بدین بیان که در آموزه های عرفانی وفلسفی وبرخی روایات از بعض عوالم به ظل (سایه)
    وشبح (دور نما )تعبیر شده "اظله، اشباح" این واژه بیشتر به عنوان یک اصطلاح در برخی روایات ودر بیان های فلسفی وعرفانی کاربرد دارد.

    نه اینکه این خود عالم خاصی در مقابل عوالم دگر باشد .

    بدین بیان که در آموزه های عرفانی وفلسفی وبرخی روایات از بعض عوالم به ظل (سایه)

    وشبح (دور نما )تعبیر شده "اظله، اشباح"
    مثلا آدم وعالم در ابتدای ایجاد نظیر سایه ای بود که در عربی به آن«ظل» می گویند.
    در مرحله بعد این سایه به صورتی مجسم شد که در روایات از آن به «شبح» تعبیر شده .
    توضیحی درباره عالم اظله
    «اظله» جمع«ظل» یعنی: سایه ها، سایه وجودش از آن دیگریست. یعنی اگر صاحب سایه نباشد، سایه ای وجود ندارد. این سایه در عالم اظله وابسته حق تعالی (منوط به اراده حق تعالی) بود.
    دیگر اینکه سایه، مظلم بالذات است، یعنی به ذات تاریک است. در نخستین مرحله پیدایش به این صورت بوده .
    مثلا در روایتی جابربن یزید جعفی از امام باقر(ع) روایت کرده که فرمودند: ای جابر نخستین موجودی که خداوند آفرید محمد(ص) و عترت رهنما و ره یافته او بودند. آنها اشباح نوری بودند(تصویرهای نورانی) در برابر خداوند.
    جابر گفت: اشباح چیست ؟ فرمود: سایه نور، ابدان نوری بدون روح،که موید بودند به روح واحدی از روح القدس( روح اعظم که مقامش بالاتر از فرشتگان است).او (محمد) و عترتش خدا را می پرستیدند. خداوند آنها را بردبار، دانشمند، نیکوکار و برگزیده افرید. (1)
    در مجموع این دو تعبیر علمی است ونه پدیده عینی .



    1- بحار الانوار ج 2 ص 123

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۳:۰۳
    عالم اظله و اشباح

  17. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۵/۳۱, ۱۸:۰۶ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود