صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برهانی از خودم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    80
    حضور
    1 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    137

    برهانی از خودم




    سلام علیکم
    من سالها در مورد خداشناسی تفکر کرده ام در این باره به برهانی به نظر جدید رسیدم که شاید تصور آن کمی مشکل باشد ولی کسی که آن را بفهمد دیگر هیچ گونه مشکلی در مورد خداشناسی ندارد
    شرح برهان:
    طبق این برهان ما هر چیزی که در اطراف خود می بینیم دارای تعریف خاص به خود است به طور مثال بر چوب تعریفی وجود دارد که چوب ماده ای سخت و... است و اینکه تعریفی برای آن وجود دارد نشان دهنده این است که دارای یک تعریف کننده است و اگر این تعریف کننده نباشد این تعریف از بین می رود و این چیز نیز از بین می رود و این برهان همه چیز را در برگرفته و هیچ نقطه شک و خللی ندارد از اعضایی که این موضوع را می خوانند می خواهم اگر شکی در این برهان دارند آن را بنویسند واگر کسی خلاف یا رد آن را می داند بنویسد چون این برهان را در هیچ کجا ندیده ام و هر کس این برهان را فهمیده لطفا در پست خود تایید را بنویسد


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط moein252 نمایش پست ها
    اگر این تعریف کننده نباشد این تعریف از بین می رود
    سلام زوال تعريف چه ارتباطي به زوال شيء دارد؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    اولا این چه برهانیه ؟

    تعريف برهان
    منطق‌دانان برهان را چنين تعريف کرده‌اند:
    "قياسي است مرکب از مقدمات يقيني که ذاتا نتيجه يقيني به دست مي‌دهد."

    اگر مقدمات يک قياس يقيني باشد، (البته در اين‌که از کدام يک از اقسام بديهيات شش‌گانه باشد يا اين‌که مستنتج از آن‌ها باشد تفاوتي نمي‌کند) چنين قياسي را "برهان" مي‌نامند. از چينش دو مقدمه يقيني ضرورتا يک نتيجه يقيني به دست مي‌آيد. تخلف نتيجه از مقدمات ممتنع است. بگذريم از برخي فرقه‌هاي کلامي مسلمان که رابطه مقدمات و نتايج را ضروري نمي‌دانند، بلکه به دليل انکار اصل عليت، همه چيز را به عادت الاهي بر مي‌گردانند. به نظر آن‌ها عادت الاهي بر اين جاري است که از مقدمات يقيني نتيجه يقيني را ايجاد کند، ولي ميان خود مقدمات و نتايج چنين رابطه وجود ندارد. ولي چنين نگرش مورد قبول اکثر متکلمان مسلمان از جمله معتزله و شيعه واقع نشده است.

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط moein252 نمایش پست ها
    شرح برهان: طبق این برهان ما هر چیزی که در اطراف خود می بینیم دارای تعریف خاص به خود است به طور مثال بر چوب تعریفی وجود دارد که چوب ماده ای سخت و... است و اینکه تعریفی برای آن وجود دارد نشان دهنده این است که دارای یک تعریف کننده است و اگر این تعریف کننده نباشد این تعریف از بین می رود و این چیز نیز از بین می رود و این برهان همه چیز را در برگرفته و هیچ نقطه شک و خللی ندارد از اعضایی که این موضوع را می خوانند می خواهم اگر شکی در این برهان دارند آن را بنویسند واگر کسی خلاف یا رد آن را می داند بنویسد چون این برهان را در هیچ کجا ندیده ام و هر کس این برهان را فهمیده لطفا در پست خود تایید را بنویسد


    با سلام

    بزرگوار بنده چند بارمطالعه کردم ولی چیزی بدست ام نیامد

    اگر میشود توضیح بیشتری بدهید؟؟؟ البته شاید مشکل از من است.

    ولی خوب برهان که با چند سطر تقریر نمی شود کمی تقریر بیشتر


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما بنظر این برهان چیزی جز اصل علیت نیست




    نقل قول نوشته اصلی توسط moein252 نمایش پست ها
    سلام علیکم
    من سالها در مورد خداشناسی تفکر کرده ام در این باره به برهانی به نظر جدید رسیدم که شاید تصور آن کمی مشکل باشد ولی کسی که آن را بفهمد دیگر هیچ گونه مشکلی در مورد خداشناسی ندارد
    شرح برهان:
    طبق این برهان ما هر چیزی که در اطراف خود می بینیم دارای تعریف خاص به خود است به طور مثال بر چوب تعریفی وجود دارد که چوب ماده ای سخت و... است و اینکه تعریفی برای آن وجود دارد نشان دهنده این است که دارای یک تعریف کننده است و اگر این تعریف کننده نباشد این تعریف از بین می رود و این چیز نیز از بین می رود و این برهان همه چیز را در برگرفته و هیچ نقطه شک و خللی ندارد از اعضایی که این موضوع را می خوانند می خواهم اگر شکی در این برهان دارند آن را بنویسند واگر کسی خلاف یا رد آن را می داند بنویسد چون این برهان را در هیچ کجا ندیده ام و هر کس این برهان را فهمیده لطفا در پست خود تایید را بنویسد

    با سلام


    بنظر می رسد این برهان، با کمی تغییر در ادبیات آن، برگرفته از همان اصل علت و معلول است، که هر پدیده ای (البته امکانی) پدید آورنده ای دارد.

    شاید مقصود این بزرگوار از هر چیزی همان پدیده و معلول امکانی باشد و مقصودشان از تعریف کننده همان پدید آورنده و علت موجدۀ آن شی باشد.

    زیرا علت و پدید آورنده، بهترین معرف و مبین معلول و پدیده است، در مثل هر اختراع، یک مخترعی دارد و آن مخترع که علت و پدیدآورندۀ آن شیء است بهترین معرف و مبین آن نیز هست.

    اما این برهان بصورتی که دوست عزیزمان گفته اند؛ و بر قید "هر چیزی که در اطراف ماست" تأکید کرده اند، با اصل علیت کمی مخالفت دارد.

    زیرا مطابق اصل علیت نیازمندی معلول به علت تنها در بارۀ موجودات ممکن الوجود صادق است؛ نه آنگونه ای که برخی از منحرفین و اشکال کنندگان از قدما برای هر چیزی علت و پدید آورنده و معرف و مبینی قائل شده اند و از آن نتیجه گرفته اند که خدا هم محتاج علت است، در حالیکه در فلسفه ثابت شده، خداوند واجب الوجود بالذات و علت العلل و بی نیاز مطلق است و در شمول این قاعده در نمی آید.

    موفق باشید ...


    برهانی از خودم

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    عقاید اسلامی
    نوشته
    2,154
    حضور
    1 روز 4 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    190
    صلوات
    19406



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها


    با سلام

    بزرگوار بنده چند بارمطالعه کردم ولی چیزی بدست ام نیامد

    اگر میشود توضیح بیشتری بدهید؟؟؟ البته شاید مشکل از من است.

    ولی خوب برهان که با چند سطر تقریر نمی شود کمی تقریر بیشتر
    شما که کلام خوندید متوجه نشدید چه برسه به من که تازه منطق3 رو میخونم
    بابا در حد ماها حرف بزنید
    [SIGPIC][/SIGPIC]

    مقربان

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    نقل قول نوشته اصلی توسط moein252 نمایش پست ها
    سلام علیکم
    من سالها در مورد خداشناسی تفکر کرده ام در این باره به برهانی به نظر جدید رسیدم که شاید تصور آن کمی مشکل باشد ولی کسی که آن را بفهمد دیگر هیچ گونه مشکلی در مورد خداشناسی ندارد
    شرح برهان:
    طبق این برهان ما هر چیزی که در اطراف خود می بینیم دارای تعریف خاص به خود است به طور مثال بر چوب تعریفی وجود دارد که چوب ماده ای سخت و... است و اینکه تعریفی برای آن وجود دارد نشان دهنده این است که دارای یک تعریف کننده است و اگر این تعریف کننده نباشد این تعریف از بین می رود و این چیز نیز از بین می رود و این برهان همه چیز را در برگرفته و هیچ نقطه شک و خللی ندارد از اعضایی که این موضوع را می خوانند می خواهم اگر شکی در این برهان دارند آن را بنویسند واگر کسی خلاف یا رد آن را می داند بنویسد چون این برهان را در هیچ کجا ندیده ام و هر کس این برهان را فهمیده لطفا در پست خود تایید را بنویسد
    :ealam:

    با عرض سلام و خوشامد
    از اینکه می بینم به این مباحث علاقه مندید خوشحالم ، ولی بزرگوار استدلال شما کاملا عقیمه ،شما بین تعریف شی در ذهن و آنچه آن تعریف داره از اون حکایت می کنه خلط کردید. اولا اینکه از چیزای اطراف ما میشه تعریفی بدست داد ، دلیل نمیشه که اون تعریف بالفعل هم در ذهن کسی تحقق داشته باشه . ثانیا فرض کنیم که تعریفی از چیزی در ذهن کسی تحقق داره ،از بین رفتن اون شخص و تعریفی که از اون چیز در ذهن داره ، چه ربطی به از بین رفتن اون چیز داره؟ ، ثالثا به فرض محال هم که مطلب از این قرار باشه ، آخر سربه یک یا چند ذهن می رسیم که تعریف یا تعریفایی در ذهنشون دارن ، این کجا خداوند رو ثابت می کنه؟(گذشته از اینکه میشه در خود این اذهان هم نقل کلام کرد که خود اونا هم تعریفی دارن و ... ، و اگه هم بگین در نهایت به موجودی می رسیم که نمیشه توصیفش کرد گرفتار تعطیل میشین که بحثش مفصله)(در کلام شما ظاهرا رگه های اصالت ماهیتی هم هست که فعلا نیازی به بحثش نیست) ...

    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۸۹/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۷:۳۸

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    80
    حضور
    1 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    137



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    سلام زوال تعريف چه ارتباطي به زوال شيء دارد؟
    سلام
    اگر تعریفی برای شی نباشد وجود شی معنا ندارد چون هر چیزی با تعریفش شناخته می شود و موجودیت پیدا می کند

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    80
    حضور
    1 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    137



    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها
    اولا این چه برهانیه ؟

    تعريف برهان
    منطق‌دانان برهان را چنين تعريف کرده‌اند:
    "قياسي است مرکب از مقدمات يقيني که ذاتا نتيجه يقيني به دست مي‌دهد."

    اگر مقدمات يک قياس يقيني باشد، (البته در اين‌که از کدام يک از اقسام بديهيات شش‌گانه باشد يا اين‌که مستنتج از آن‌ها باشد تفاوتي نمي‌کند) چنين قياسي را "برهان" مي‌نامند. از چينش دو مقدمه يقيني ضرورتا يک نتيجه يقيني به دست مي‌آيد. تخلف نتيجه از مقدمات ممتنع است. بگذريم از برخي فرقه‌هاي کلامي مسلمان که رابطه مقدمات و نتايج را ضروري نمي‌دانند، بلکه به دليل انکار اصل عليت، همه چيز را به عادت الاهي بر مي‌گردانند. به نظر آن‌ها عادت الاهي بر اين جاري است که از مقدمات يقيني نتيجه يقيني را ايجاد کند، ولي ميان خود مقدمات و نتايج چنين رابطه وجود ندارد. ولي چنين نگرش مورد قبول اکثر متکلمان مسلمان از جمله معتزله و شيعه واقع نشده است.
    سلام
    اگر منظور شما این است که این برهان مقدمات یقینی ندارد با توجه به اینکه وجود یک تعریف ملزوم داشتن معرف است رد می شود حال اگر منظور دیگر دارید لطفا به طور واضح بیان کنید

  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط moein252 نمایش پست ها
    اگر تعریفی برای شی نباشد وجود شی معنا ندارد چون هر چیزی با تعریفش شناخته می شود و موجودیت پیدا می کند
    اشكال كار همينجاست درست است كه هرچيزي با تعريفش شناخته مي شود اما هرچيزي با تعريفش موجوديت پيدا نميكند واين يك امر بديهي است.اگر استدلال شما درست باشد تمام اموري كه تعريفي براي آنها موجود نيست معدومند كه اين فرض بالبداهه باطل است.
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود