صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عذاب الهی و علل طبیعی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 22 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709

    اشاره عذاب الهی و علل طبیعی




    با سلام. خداوند در گذشته اقوامی را بخاطر گناهان عذاب کرده بوسیله طوفان زلزله رعد و برق 1- خواستم بدانم که حوادث به ظاهر طبیعی الان چه رابطه ای با عذاب الهی دارد.
    2- شنیده ام که علت باران نبایدن یا لا اقل یکی از علل ان گناه کردن است در حالی که ظاهر امر این را نشان میدهد که عوامل ان طبیعی است.خواستم بدانم که ایا عامل غیر طبیعی دارد؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ در ساعت ۰۴:۱۶


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58322



    با نام و یاد دوست






    عذاب الهی و علل طبیعی








    کارشناس بحث: استاد مشکور


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,514
    حضور
    34 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4016



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد132 نمایش پست ها
    با سلام. خداوند در گذشته اقوامی را بخاطر گناهان عذاب کرده بوسیله طوفان زلزله رعد و برق 1- خواستم بدانم که حوادث به ظاهر طبیعی الان چه رابطه ای با عذاب الهی دارد.
    2- شنیده ام که علت باران نبایدن یا لا اقل یکی از علل ان گناه کردن است در حالی که ظاهر امر این را نشان میدهد که عوامل ان طبیعی است.خواستم بدانم که ایا عامل غیر طبیعی دارد؟
    بنام خدا

    با عرض سلام و ادب و تشکر از روحیه پرسشگری شما

    در خصوص سؤال شما گفتنی است:

    اولاً آنچه بعنوان امر عذاب الهی در اقوام و ملت های گذشته صورت گرفته و در نصوص دینی ما ذکر شده مشخصاً بدلیل گناه و نافرمانی مردم بوده، اما در خصوص حوادث طبیعی (زلزله، سیل، طوفان و ...) که امروزه مشاهده می کنیم نمی توانیم بدون حجت و دلیل قطعی و یا تایید امام معصوم (علیه السلام) حکم به عذاب کنیم. و قوم ملتی را بدلیل مواجهه با آن حادثه و بلیه ی طبیعی گناهکار، و یا قوم و ملتی که در آسایش و رفاه و برخورداری از حیات مادی مطلوب هستند را بندگان خوب خدا بنامیم.

    زیرا فلسفه بروز حوادث ناگوار طبیعی؛ مثل سیل و زلزله و طوفان فقط عذاب نمودن نیست، بلکه آثار متعددی همچون یادآوری نعمت های الاهی، بیداری از خواب غفلت، شکوفایی استعدادها، استمرار حیات در کره خاکی، و از جمله عذاب ظالمان و گردنکشان و ... را به دنبال دارد. همچنین بسیاری از این حوادث، لازمه ذاتی و جزو لا ینفک عالم مادی است، بعبارتی اگر این شرور، محدودیتها، تزاحمات و تضادهایی که موجب پیدایش حوادث می شوند را از عالم خاکی حذف کنیم دیگر این جهان، جهان ماده نیست بلکه می شود عالم ملائکه که خداوند پیشتر آن را خلق نموده بود.

    اینها که برشمردیم همه می توانند از اهداف و فلسفه بروز حوادث طبیعی محسوب گردند.

    ثانیاً اگر بخواهیم بطور کلی باطن حوادث طبیعی را بررسی کنیم هیچ منافاتی وجود ندارد توأم با حوادث طبیعی و بشری، علل و عوامل معنوی آن را نیز ببینیم:

    1. بسیاری از حوادث طبیعی می تواند ریشه در گناه و نافرمانی مردم و فقدان تقوا داشته و نشانه ای از بلا و عذاب دنیوی باشد، چنانکه قرآن نیز به این معنا اشاره می کند:

    "ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ؛ فساد و تباهى (از زلزله و طوفان و قحطى و بيمارى و جنگ و قتل و ناامنى) در خشكى و دريا آشكار شد به واسطه آنچه دست‏هاى مردم (از گناهان بزرگ) فراهم آورده، تا (خداوند كيفر دنيوى) برخى از آنچه را كه انجام داده‏ اند به آنها بچشاند شايد بازگردند." روم/ آیه 41

    2. بسیاری از حوادث و ناگواری های طبیعی که در گوشه و کنار زندگی مردم دیده می شود ریشه در امتحان الهی دارد و از آنجائیکه بخشی از فلسفه آفرینش انسان و جهان، ابتلاء و امتحان انسان برای تشخیص سره از ناسره بوده، خداوند انسان را در مسیر ناگواری ها و مشکلات و سختی های بسیاری قرار می دهد تا روحش در بوته آزمایش بطور کامل آبدیده شود. چنانکه طلا را در کوره اتش وارد می کنند تا ناخالصی هایش جدا شود. و طلای ناب را از غیر آن تمیز دهند.

    چنانکه در این کریمه می فرماید: وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛ و قطعاً شما را به چيزى از [قبيلِ‏] ترس و گرسنگى، و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى‏ آزماييم و مژده ده شكيبايان را: بقره/ آیه 155.

    بدون شک، مصادیق حوادث و بلایایی که در آیه فوق ذکر شده همان حوادثی است که انسان امروزی با آن دست به گریبان است. خوف با همه مصادیقش، ترس از قحطی، ترس از جنگ و قتل و ناامنی، ترس از حوادث طبیعی و ... گرسنگی که در اثر فقر و قحطی و از بین رفتن محصولات و کشتزارها و نظائر آن حاصل می شود. از بین رفتن ثروتها و دارایی ها و خسارات مادی و جانی و نظائر آن که یا در اثر بلایا و حوادث طبیعی رخ می نماید و یا در اثر بلایای اخلاقی که بدست ابناء بشر و بر اثر زیاده خواهی ها و ظلم و تعدی ایشان بوجود می آید. همه و همه امتحان الهی برای آزمایش بندگان است.

    3. برخی حوادث طبیعی نظیر مشکلات و سختی ها و گرفتاری ها، همچون فقر و بیماری و نظائر آن ... می تواند بمنظور کفاره گناهان و یا ارتقاء درجه برای انسان باشد زیرا اراده خداوند نسبت به بندگان مؤمنش خیر است و مشیت خدا چنین است که بندگان مؤمنش را پاک و در بهترین موقعیت از لحاظ درجه ملاقات کند لذا بسیاری از سختی ها و ناگواری های زندگی همچون دستگاه های تصفیه و پاکسازی و سکوی پرتاب عمل می کنند تا انسان مؤمن در هنگام دیدار و ملاقات خدا پاک و وارسته باشد. در روایات به این معنا بسیار اشاره شده نظیر آنکه می فرماید: البلاء للولاء ؛ بلا و سختی و ناگواری برای دوستان است.

    4. برخی حوادث و بلایا و سختی ها و مشکلات زندگی، نقش هشداردهنده و بیدارگری دارند بعبارتی از جنس لطف خدای سبحان در حق بندگانش می باشد تا انسان را از میانه راه غفلت و تباهی و گناه و عصیان متنبه نموده به مسیر هدایت و کمال بازگرداند. چنانکه سختگیری استاد نسبت به دانشجویان شاید به ذائقه ی ایشان خوش نیاید اما این سختگیری از سر لطف ایشان را از غفلت و بی توجهی باز می دارد و نیز جریمه راننده توسط مأمور قانون که وی را از خطرات و حوادث بزرگتر و جبران ناپذیرتر حفظ می کند.

    5. بسیاری از حوادث و بلایای طبیعی و ناگواری های زندگی اعم از سیل و زلزله، جنگ و قتل و غارت و ناامنی ها ریشه در شرور اخلاقی دارد یعنی عامل آن، عمدتاً بی تدبیری و بی کفایتی و عدم وفاق و همدلی خود انسان است که موجب بروز این مشکلات و بلایا می شود، چنانکه اگر قومی بخوبی تدبیر کنند و سدها و آب بندهای محکم در مسیر رودخانه های بزرگ بسازند و یا خانه هاشان را محکم و اساسی بنا کنند می توانند با تدبیر از بسیاری صدمات و لطمات سیل ها و زلزله ها و دیگر حوادث طبیعی پیشگیری کنند. اگر با یکدیگر اتحاد و وفاق داشته باشند می توانند در برابر تهاجم و تعدی ظالمان و قتل و غارت زیاده خواهان بایستند و ناامنی ها را به امنیت تبدیل کنند و فقر و نداری که عمدتاً ریشه در روح استعمار و بردگی و ثمره از خودبیگانگی است را بطور کلی ریشه کن سازند.

    در پایان لازم بذکر است حوادث و اتفاقات طبیعی، همچنین می تواند توأماً همه مصادیق یاد شده را در خود داشته باشد، بعنوان مثال سختی ها و دشواری هایی که بر انسان وارد می شود(فقر و بیماری و ...) هم می تواند امتحان و ابتلاء برای انسان باشد، هم کفاره گناهان، هم نوعی عذاب موقتی نتیجه اعمال انسان، هم عاملی برای هشدار و بیداری و هم دستاورد بی تدبیری و نتیجه سوء انتخاب و اختیار انسان باشد.

    بعلاوه گفتنی است: تنها ناگواری ها، سختی ها و مرارت ها و حوادث و بلایای طبیعی نشان و گواه عذاب الهی نیستند بلکه عذاب الاهی گاهی با رفاه و برخورداری از امکانات دنیایی هم قابل جمع است، همان سنت املاء و استدراج که در آیات قرآن به آنها اشاره شده است:

    "وَلاَ یَحْسَبَن‌َّ الَّذِین‌َ کَفَرُوَّاْ أَنَّمَا نُمْلِی لَهُم‌ْ خَیْرٌ لاِ ّ ?َنفُسِهِم‌ْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُم‌ْ لِیَزْدَادُوَّاْ إِثْمًا وَلَهُم‌ْ عَذَاب‌ٌ مُّهِین‌"(آل‌عمران‌،178) "وَأُمْلِی لَهُم‌ْ إِن‌َّ کَیْدِی مَتِین‌"(اعراف‌،183 ـ قلم‌،45).

    "سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّن‌ْ حَیْث‌ُ لاَ یَعْلَمُون‌"(اعراف‌؛ 182 ـ قلم‌،44).

    بنابر این نباید گونه های عذاب الاهی را در سیل و زلزله و نظائر آن خلاصه کرد.
    بلکه گاهاً برخورداری از نعمات و رفاه، نشان عذاب تدریجی و مخفی است در حالیکه انسان غافل است.

    برای آگاهی بیشتر می توانید به کتاب عدل الهی استاد شهید مرتضی مطهری (ره) مراجعه کنید.

    موفق باشید ...

    لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم ...




    ویرایش توسط مشکور : ۱۳۹۳/۰۵/۱۱ در ساعت ۲۰:۳۴
    بنام حضرت دوست عذاب الهی و علل طبیعی

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561



    روزهای قدر هوا خیلی خوب است بعد که گناه شروع میکنه به کنتور انداختن هوا رفته رفته بد میشود.

    درست یادم نمیاد اید کدام ایه قران است استغفار یک امان بین مسلمانان است و یک طورایی جلو عذاب را گرفته.
    در این باره حضرت علی(ع) هم صحبت دارند.
    یک امان هم از بین خلق برداشته شد بعد از بعثت پیامبر(ص)

    یا کسی اربعین می آید
    یا نمی خواهد بیاید


    نتونستم و نشد و دلم میخواست اما نشد
    نداریم.


  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    70
    حضور
    8 روز 6 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    278



    سلام
    ما یک ییلاق خوش اب و هوایی داریم که هر تابستون ملت میریزن اونجا
    امسال تموم مدت ماه رمضون هوا گرم و عالی بود اما همین که عید فطر شد هوا بارون شدیدی گرفت تفریح همه رو خراب کرد !!!....می دونین چرا / چون ملت روزه خور خواستن برن عید فطر گوشت بگیرن برن ییلاقمون کباب کنن صفا کنن که خدا زد تو تفریحشون و خراب کرد رفت....این یعنی روزه رو تو گرمای تابستون یکی دیگه جونش در میره تا میگیره بغد شما عرازل و اوباش می دویین که برین تفریح!!...افرین ،دیگه چی!؟
    ویرایش توسط عزراییل : ۱۳۹۳/۰۵/۱۱ در ساعت ۲۱:۲۴


  11. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 22 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709



    نقل قول نوشته اصلی توسط عزراییل نمایش پست ها
    سلام
    ما یک ییلاق خوش اب و هوایی داریم که هر تابستون ملت میریزن اونجا
    امسال تموم مدت ماه رمضون هوا گرم و عالی بود اما همین که عید فطر شد هوا بارون شدیدی گرفت تفریح همه رو خراب کرد !!!....می دونین چرا / چون ملت روزه خور خواستن برن عید فطر گوشت بگیرن برن ییلاقمون کباب کنن صفا کنن که خدا زد تو تفریحشون و خراب کرد رفت....این یعنی روزه رو تو گرمای تابستون یکی دیگه جونش در میره تا میگیره بغد شما عرازل و اوباش می دویین که برین تفریح!!...افرین ،دیگه چی!؟
    ممکنه کار خدا بوده باشه!
    یعنی مردمی که سالای قبل روزه خواری میکردن توی روز عید این اتفاق براشون میفتاد؟


  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,514
    حضور
    34 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4016

    راهنما استغفار امان مردم از عذاب الهی




    نقل قول نوشته اصلی توسط BABY نمایش پست ها
    روزهای قدر هوا خیلی خوب است بعد که گناه شروع میکنه به کنتور انداختن هوا رفته رفته بد میشود.

    درست یادم نمیاد اید کدام ایه قران است استغفار یک امان بین مسلمانان است و یک طورایی جلو عذاب را گرفته.
    در این باره حضرت علی(ع) هم صحبت دارند.
    یک امان هم از بین خلق برداشته شد بعد از بعثت پیامبر(ص)
    سلام علیکم- با تشکر به نکته لطیفی اشاره فرمودید.

    امام باقر علیه السلام از جدش امیر مۆمنان(علیه السلام)چنین نقل مى‏ كند كه‏ فرمود: در روى زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهى بود كه یكى از آنها برداشته شد، دومى را دریابید و به آن چنگ زنید.اما امانى كه برداشته شد رسول الله بود،و اما امانى كه باقى مانده استغفار است،خداوند تعالى‏ مى‏ فرماید، «خدا آنها را عذاب نمى‏ كند تا تو در میانشان هستى و خداوند آنها را هرگز عذاب نمى‏ كند در حالیكه استغفارمى‏ كنند.» (1)

    به گفته سید رضی این کلام امام علی (علیه السلام) بهترین استفاده و لطیف ترین استنباط از آیه قرآن کریم است. هنگامی که به عقل وخرد خویش رجوع کنیم آنچه را که در این آیه مبارکه آمده و استنباطی را که امام(علیه السلام) از آن کرده در می یابیم. پیغمبر اسلام(صلی الله علیه و آله) مطابق آیه شریفه "وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ "(2) رحمتی برای تمام جهانیان بود چگونه ممکن است این کانون رحمت الهی در میان امت باشد و خدا آنها را عذاب کند.

    از سویی دیگر، استغفار یکی از وسایل جلب رحمت خداست، زیرا خودش بندگان را دعوت به استغفار کرده و وعده غفران و آمرزش داده و فرموده: " قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ "(3) بگو: "اى بندگان من- كه بر خویشتن زیاده‏روى روا داشته‏اید- از رحمت خدا نومید مشوید. در حقیقت، خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، كه او خود آمرزنده مهربان است‏."

    بنابراین بعد از رحلت پیغمبر خدا و رفتن آن حضرت به دیار باقی مسلمانان می توانند خود را به وسیله توبه و انابه و استغفار از عذاب الهی مصون دارند.

    موفق باشید ... ولاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم ...
    پاورقی______________________________________ _______________
    1. انفال، ایه33.
    2- انبیاء، آیه 107.
    3- زمر، آیه 53.

    بنام حضرت دوست عذاب الهی و علل طبیعی

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  14. صلوات ها 4


  15. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,514
    حضور
    34 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4016



    نقل قول نوشته اصلی توسط عزراییل نمایش پست ها
    سلام
    ما یک ییلاق خوش اب و هوایی داریم که هر تابستون ملت میریزن اونجا
    امسال تموم مدت ماه رمضون هوا گرم و عالی بود اما همین که عید فطر شد هوا بارون شدیدی گرفت تفریح همه رو خراب کرد !!!....می دونین چرا / چون ملت روزه خور خواستن برن عید فطر گوشت بگیرن برن ییلاقمون کباب کنن صفا کنن که خدا زد تو تفریحشون و خراب کرد رفت....این یعنی روزه رو تو گرمای تابستون یکی دیگه جونش در میره تا میگیره بغد شما عرازل و اوباش می دویین که برین تفریح!!...افرین ،دیگه چی!؟
    با سلام و با احترام به احساسات شما

    در این خصوص گفتنی است: هیچ دلیل و حجت شرعی نداریم که در باره حوادث طبیعی مثل نمونه ای که شما گفتید حکم و قضاوت کرده و تفسیر خودمان را بر آن حمل کنیم. گرچه ممکن است برخی حوادث طبیعی که در زمانهای نامتعارف و بصورت غیرعادی رخ می دهد ریشه در عوامل معنوی و اعمل و رفتار بشری داشته باشد اما ما به باطن ان علم نداریم و ظن و گمان ما بهره ای از علم و یقین ندارد. موفق باشید ...



    بنام حضرت دوست عذاب الهی و علل طبیعی

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  16. صلوات ها 3


  17. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561



    نقل قول نوشته اصلی توسط عزراییل نمایش پست ها
    سلام
    ما یک ییلاق خوش اب و هوایی داریم که هر تابستون ملت میریزن اونجا
    امسال تموم مدت ماه رمضون هوا گرم و عالی بود اما همین که عید فطر شد هوا بارون شدیدی گرفت تفریح همه رو خراب کرد !!!....می دونین چرا / چون ملت روزه خور خواستن برن عید فطر گوشت بگیرن برن ییلاقمون کباب کنن صفا کنن که خدا زد تو تفریحشون و خراب کرد رفت....این یعنی روزه رو تو گرمای تابستون یکی دیگه جونش در میره تا میگیره بغد شما عرازل و اوباش می دویین که برین تفریح!!...افرین ،دیگه چی!؟
    فکر کنم فقط در یکی از ایات قران صحبت از سوختن تر و خشک باهم در هنگام عذاب است.و درباقی اینگونه نیست و فقط عذاب شامل حال بدها میشود را بیان میکنند.
    هر چند با توجه به ایات قران عذاب فعلا شامل مسلمانان نمیشود تا وقتی استغفار میطلبند .
    بدترین کار با قران و نشانه های الهی تفسیر به رای است.
    این را هم بدانید که باد و باران و برف و بخصوص رنگین کمان نشانه رحمت الهی هستند نه نشانه عذاب الهی.
    اگر قرار باشد باران را عذاب بدانیم پس چرا بابت خشکسالی ناراحت میشویم و در قران از ان به عنوان عامل زنده کننده زمین مرده نام برده میشود؟؟؟
    نکته دیگر اینکه همین که در وسط تابستان باران امده خودش نشان دهنده قادریت خداست.
    کاش یکی ان وسط دنبال رنگین کمان میگشتای کاش
    سال گذشته حدود ماه رمضان(یا اواخرش یا بعد از لیالی قدر ) در اخبار دیدم که در سمنان بارندگی رخ داده و تازه اخبار رنگین کمانش را هم نشان داد.
    اهل فضل و کرامت معنی این رنگین کمان و باران وسط تابستان در ماه رمضان را میفهمند نه امثال من دون پایه

    یا کسی اربعین می آید
    یا نمی خواهد بیاید


    نتونستم و نشد و دلم میخواست اما نشد
    نداریم.


  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561



    خوبه این جمله را هم بگویم
    یک ارتباطی بین انسان و خدا و طبیعت وجود دارد

    همچنین که ایه الله حسن زاده املی میفرمایند رابطه ای بین طبیعت و شریعت وجود دارد.(البته مضمون جمله ایشان این است جمله را دقیق از بر نیستم)

    ......

    به نکاتی که کارشناس مشکور نوشته اند بحث ناشکری را هم باید اضافه کنم که ناشکری خودش باعث رفتن نعمت میشود.
    هرچند گاهی عدم نزول بلا و فراوان نعمت هم درش حکمتی است.
    مثلا الان در کشورهای اروپایی فت و فراوان باران میبارد ایا خدا دارد نعمت شامل حالشان میکند یا نکند اعمالشان را زیبا جلوه میدهد تا به دست خدا گمراه بشوند؟؟؟
    یا همین بحث بارانهای شمال کشور نسبت به سایر نقاط ایران ایا در انجا همش کارخیر انجام میدهند و گناهی رخ نمیدهد؟؟؟
    فکر کنم سالهایی پیش امده که در قم اصلا بارانی نبوده یا تا نزدیکی های قم باران بوده اما در خود قم باران نیامده ایا علتش گناه مردم قم ( که اکثرش را روحانی تشکیل میدهد ) است؟؟؟

    پشت بسیاری از پدیده های فیزیکی حکمت الهی است که فقط عارفی که بدنبال اگاهی از حکمت الهی است ممکن است سالی یک بار یا هر چند سال یکبار اشاره بسیار ریزی در مورد یکی از میلیاردها حکمت الهی بهش بشود و بسیار هم کیفور بشود.

    در بین پدیدهای فیزیکی در مورد رعد و برق هیچ شکی وجود ندارد که نشانه خشم الهی است.
    که بهتر است بعد از شنیدن رعد و برق دعای از صحیفه سجادیه که مرتبط با شنیدن صدای رعد و برق هست را خواند که بعید میدانم در هر شهری کلا 10 نفر بخوانند البته من همیشه اصل را بر برایت میگیرم و میگویم نخیر کل شهر خوبند و دارن این دعا را میخوانند. چون میدانم پشت این اصل برایت ( که از بندهای قانون اساسی است ) بسیار اندیشه بوده که توسط فقهای بلندپایه نوشته شده تا من دون پایه ظرف فکریم را تغییر دهم.
    فکر هم میکنم در سالهای اخر نزدیک به ظهور مهدی (عج ) نزول برکت از اسمان کمتر بشود زیرا در دعای فرج اشاره میشود به منعت السماء

    در اخر هم بگویم به علت همان استغفاری که در بین قوم نبی اکرم ( ص ) خداوند باقی گذاشته است بسیاری از عذاب های الهی دفع میشود .
    و علاوه بر ان دعا هم خودش باعث دفع بلا میشود . اگر اشتباه نکنم امام سجاد در این باره میفرمایند بسیار دعا کنید که دعا جلو نزول بلای نازل شده و نازل نشده را میگیرد

    ....
    *کارشناس محترم چنانچه در بیان احادیث و جمله ایه الله حسن زاده املی اشتباهی داشتم تصحیح بفرمایید

    یا کسی اربعین می آید
    یا نمی خواهد بیاید


    نتونستم و نشد و دلم میخواست اما نشد
    نداریم.


  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود