صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالات من درباره ی معاد !!(کارشناس:فرقان)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    علاقه مندِ علاقه مندی هاش!
    نوشته
    6
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    65

    پرسش سوالات من درباره ی معاد !!(کارشناس:فرقان)




    السلام علیک یا سید الشهداء

    سلام علیکم
    تولد سایت جدید مبارک!!

    من در باره ی معاد سوالات زیادی دارم.
    خب شروع می کنم:

    1. فرض می کنیم قیامت شد، کارنامه ی اعمال را دادند، حالا بر فرض ما رفتیم بهشت!
    خب ما در بهشت چند سال زندگی می کنیم؟!
    هزار سال؟!
    دو هزار سال؟!
    دو میلیون سال؟!
    هزار میلیارد سال؟!
    چقدر؟!
    آخرش چقدر؟!
    تا ابدیت که نمی شه
    به نظر من که معنا نداره تا بی نهایت
    بالاخره باید یه پایانی باشه.


    2. توی بهشت ما چه کار می کنیم؟!
    فقط می خوریم و می خوابیم و می نوشیم؟!
    یا می ریم دید و بازدید؟!
    اونجا چه کار می کنیم؟!


    3. آیا همانطور که آقایون دارای حور العین هستند؛ خانم ها هم چیزی تو این مایه ها دارند یا نه؟!


    4. هدف ما از زندگی تو بهشت چیه؟!
    مثلا تو دنیا ما هدفمون اینه که توشه جمع کنیم و خوب زندگی کنیم و خودمون رو برای معاد حاضر کنیم.
    خب اون دنیا چی؟!
    هدفمون چیه؟!
    بدون هدف که معنا نداره!
    باید هدف و آخر و پایانی در کار باشه!


    ........


    لطفا با ذکر منبع پاسخ دهید.


    با تشکر
    یا علی

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    كار بهشتيان
    مردان بهشتي در دنيا كار بهشتيان را مي‌كنند. آن مطلبي كه خدا در قيامت درباره بهشتي‌ها انجام مي‌دهد، اين است كه: انساني كه در دنيا هست خاطرات تلخ و شيرين فراواني دارد. اصولاً دنيا از اين زشت و زيبايي‌ها پر است. بالاخره گل و خار، غم و شادي با هم‌اند، اين چنين نيست كه گل باشد و خار نباشد. شادي باشد ولي غم نباشد. مهر باشد ولي قهر نباشد. چراغ مصطفوي با شرار بولهبي است. اين تلخ و شيريني دنيا با هم است. انسان هردو را لمس مي‌كند. ولي وقتي وارد صحنه بهشت شد، تلخي‌ها كلاً از ياد او رخت برمي‌بندند. زيرا تلخي‌ها شامه جان را مي‌گزد. انسان را غمگين مي‌كند، نمي‌گذارد انسان فرحناك باشد. ولي وقتي تلخي رخت بربست، انسان هميشه در سرور است، خيلي از افراد بودند كه فرزندانشان، برادرانشان و بستگانشان كافر بودند و اين‌ها در جهنم مي‌سوزند ولي خودشان دربهشت متنعم‌اند. اينها اگر به ياد بستگانِ كافر باشند بايد غمگين باشند.
    از امام صادق(ع) سؤال كردند كه اگر دربهشت اندوهي نيست، پس نوح چه مي‌كند؟ اگر بگوييم فرزند نوح كافر نبود، با قرآن سازگار نيست. اگر بگوييم نوح به فكر فرزند نبود، اين هم با قرآن سازگار نيست. براي اينكه نوح به خدا عرض كرد: «اِنّ ابْني مِن اَهْلي وانّ وَعْدَكَ الْحق» واگر بگوييم كسي به فكر فرزندش نيست، با عاطفه انساني سازگار نيست. روي اين سه مطلب، شما آن نشاط دايم بهشتيان را توجيه كنيد. وجود مبارك امام صادق(ع) طبق آن نقلي كه در تفسير شريف نور‌الثقلين آمده فرموده است: «در بهشت ذات اقدس اله كاري مي‌كند كه اصلاً نوح و امثال نوح يادشان نيست كه فرزند گنهكاري داشته‌اند». اين كار، كار مغز و سلول مغز نيست. پس مي‌شود كه انساندر نشئه ملكوت فرا طبيعت طوري باشد كه حافظه او در يك سمت كار بكند. حال كه اين مطلب روشن شد كه بهشتيان اين چنين‌اند، به مطلب بعدي مي‌رسيم كه مؤمنان وارسته در دنيا طعم بهشتيان را دارند. نشانه اين طعم اين است كه ذات اقدس اله در قرآن كريم در اوصاف بهشتيان فرمود: «وَنَزَعْنا ما في صُدُورُهُمْ مِنْ غِلّ؛ كينه‌اي در دلهاي بهشتيان نسبت به هم نيست».
    چون كينه يك ويروس خورنده است. براي آدم عذاب آور است. و اين عذاب دروني را ذات اقدس اله برطرف كرده است. اگر راضي به عذاب تبهكاران هستند، نظير اين است كه فرشتگان به عذاب تبهكاران راضي‌اند و بالاتر از همه خود خدا به عذاب تبهكاران راضي است. آن رضا، رضاي انتقامي، كينه‌اي، حقدي و مانند آن نيست كه يك عارضه نفساني باشد و انسان را هم آسيب برساند. پس دربهشت دلهاي بهشتي‌ها منزه از كينه و حقد است. همين معنا را كه ذات اقدس اله در سوره مباركه اعراف براي بهشتي‌ها فرمود: «وَنَزَعْنا ما في صُدُورُهُمْ مِنْ غِلّ» درباره مردان مؤمن در سوره حشر چنين مي‌گويد كه اين‌ها در دنيا به خدا عرض مي‌كنند: «وَلاتَجْعل في قُلُوبِنا غلاّ للَّذينَ ءامَنوا؛ خدايا؛ توفيقي به ما بده كه كينه هيچ مسلماني را در دل نداشته باشيم». چنين انساني بهشتي است. پس مي‌شود، انساندر دنيا همانند بهشتيان زندگي كند. با دور كردن كينه از خود راحتي و خوشي را براي خود و ديگران فراهم كند.

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    پاداش زنان در بهشت در مقابل حورالعین برای مردان
    پرسش:
    در بهشت به مردان وعده حوریه داده شده، در این میان تکلیف خانم¬ها چیست؟

    پاسخ:

    این که پاداش زنان مومن در بهشت چیست؟ در منابع کلامی و روایی چنین آمده که در روز قیامت، اگر شوهر زن مؤمنه، اهل بهشت بود همو را به اختیار خود می­پذیرد و اگر از اهل جهنم بود مردی را از میان مردان بهشتی برمی‏گزیند. شاید بتوان گفت علت این که زنان بهشتی، چه از جنس حوران بهشتی و چه آنان که وارد بهشت شده­اند دارای یک همسر هستند، این است که چند شوهری علاوه بر ناسازگار بودن با طبیعت مرد با طبیعت زن نیز ناسازگار است.[i]

    اما گروهی دیگر از مفسرین در مقابل مدعی‏اند که حورالعین می‏تواند مذکر هم باشد، بر اساس این نظر شاید علت این که اوصاف حور به کار رفته در قرآن بر مؤنث دلالت می‏کنند نه بر مذکر، به این جهت بوده است که گفتگو و محاوره در آن آیات با طائفه مردان مؤمن بوده است نه با زنان مؤمن دنیوی، لذا اسلوب محاوره اقتضا داشت که اوصاف زنان بهشتی ذکر شود.

    اما باید توجه داشت با مراجعه به آیات، روایات و تفاسیر مربوطه این گونه استفاده می‌شود که زنان با ایمان در قیامت در کنار زنان بهشتی (حورالعین) با مردان مؤمن بهشتی قرین می‏باشند. و زنان با ایمان با همسران با ایمان خود وارد بهشت می‏شوند.

    1- «اُدْخُلُوا اَلْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُکُمْ تُحْبَرُونَ»[ii] (به آنها خطاب می‏شود:) «شما و همسرانتان در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید!» و منظور از ازواج، همان زنان با ایمانی هستند که در دنیا بودند[iii] و بودن در کنار همسران با ایمان و مهربان هم برای مردان لذت‏بخش است و هم برای زنانشان.

    2-«هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِی ظِلالٍ عَلَی اَلْأَرائِکِ مُتَّکِؤُنَ»[iv] آنها و همسرانشان در سایه‏های (قصرها و درختان بهشتی) بر تختها تکیه زده‏اند..

    و آیاتی که داخل شدن همسران صالح را به بهشت وعده داده شده است. از جمله:«رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ اَلَّتِی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ اَلْعَزِیزُ اَلْحَکِیمُ»[v] پروردگارا! آنها را در باغهای جاویدان بهشت که به آنها وعده فرموده‏ای وارد کن، همچنین از پدران و همسران و فرزندانشان هر کدام که صالح بودند، که تو توانا و حکیمی!..

    «جَنّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیّاتِهِمْ وَ الْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلّ‏ِ بابٍ»[vi]

    (همان) باغهای جاویدان بهشتی که وارد آن می‏شوند؛ و همچنین پدران و همسران و فرزندان صالح آنها؛ و فرشتگان از هر دری بر آنان وارد می‏گردند....

    از این آیات استفاده می‏شود که زنان و مردانی که در این دنیا همسر یکدیگرند هرگاه هر دو با ایمان و بهشتی باشند در آنجا به هم ملحق می‏شوند و با هم در بهترین شرایط و حالات زندگی می‏کنند.

    و حتی از روایات استفاده می‏شود که مقام این زنان برتر از حوریان بهشتی است؛ به خاطر عبادات و اعمال صالحی که در این جهان انجام داده‏اند، بنابراین لذت‏های بهشت مخصوص مردان بهشتی نیست، بلکه کسی که داخل بهشت می‏شود از نعمت‏ها و زیبایی‏ها لذت خواهد برد. چنان که قرآن می‏فرماید: «یُطافُ عَلَیْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَکْوابٍ وَ فیها ما تَشْتَهیهِ اْلأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اْلأَعْیُنُ وَ أَنْتُمْ فیها خالِدُونَ»[vii]

    "(این در حالی است که) ظرفها(ی غذا) و جامهای طلائی (شراب طهور) را گرداگرد آنها می‏گردانند؛ و در آن (بهشت) آنچه دلها می‏خواهد و چشمها از آن لذت می‏برد موجود است؛ و شما همیشه در آن خواهید ماند!"
    در این امر نیز بین مرد و زن بهشتی فرقی نیست هر کدام از آنها هر نوع لذتی بخواهند بر ایشان موجود است.

    [i] مجموعه آثار شهید مطهری، ج 19 ص 311.

    [ii] زخرف، آیه 70.

    [iii] تفسیر المیزان، ج 18، ص 182.

    [iv] یس، آیه 56 .

    [v]مؤمن، آیه 8 .

    [vi] رعد، آیه 23 .

    [vii] زخرف، آیه 71 .


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    پاسخ:
    سلام
    سؤالات مطروحۀ شما در چهار پاسخ جداگانه ارائه خواهد شد.
    در پاسخ به سؤال اول شما مبنی بر اینکه ما چه مدت در بهشت خواهیم ماند؟ یکسال؟ ده سال؟ صد سال؟ هزار سال؟ و یا بیشتر؟ ...
    باید عرض کنم، یکی از وجوه نعمت های مادی دنیوی، وجود نقص، و عدم دوام آن است به همین دلیل انسان با رسیدن به نعمت های دنیا هیچگاه به آرامش و کمال نمی رسد، دائم نگرانی زوال نعمت همراه اوست و همیشه به دنبال گمشده حقیقی اش در بین نعمت های عالم می گردد.
    انسان در قیامت و در بهشت و در همۀ نعمت های اخروی اعم از جسمانی و روحانی به آن آرامش و کمالی که فطرتاً به دنبال آن بوده دست پیدا می کند. از جمله ویژگی های برتری نعمت های بهشتی بر نعمت های دنیا احساس امنیت خاطر و دوام نعمت است صالحان در بهشت، هیچگاه نگران زوال نعمت نیستند، بیم و ترس قطع و پایان یافتن نعمت را ندارند و همین احساس امنیت در برابر احتمال زوال و فنا، لطف و شیرینی خاصی به نعمت ها می بخشد.
    آیات متعددی در قرآن کریم این حقیقت را یادآور می شود و به انسان ها بشارت می دهد که بدانید و آگاه باشید که این الطاف بیکران الهی، و نعمات بهشتی، جاودانگی و همیشگی است، شاد باشید و شاد زندگی کنید و از آن بهره ببرید. در آیه 35 سورۀ رعد می فرماید: "اکلها دائمٌ و ظلها؛ میوه های آن همیشگی و سایه هایش جاودانی است."
    در آیات بسیاری نیز به خلد و جاودانگی بهشتیان و جهنمیان اشاره شده است که همۀ اینها گویای جاودانگی و دائمی بودن حضور بهشتیان در سایۀ رحمت الهی خواهد بود.
    موفق باشید...

    - برای مطالعۀ بیشتر به کتاب دیدار یار اثر محقق مدقق، آیة الله مکارم شیرازی مراجعه کنید.
    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۸/۰۷/۲۹ در ساعت ۱۵:۳۳ دلیل: تغییر جزئی

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    معاد و برخورداری از نعمت های بهشتی




    سؤال دوم) توی بهشت ما چه کار می کنیم؟! فقط می خوریم و می خوابیم و می نوشیم؟! دید و بازدید می رویم؟! اونجا چه کار می کنیم؟!
    پاسخ:
    بنام خدا
    سلام- در پاسخ به سؤال دوم شما مبنی بر اینکه در بهشت چه می کنیم؟ آیا تنها خوردن و آشامیدن و اشتغالاتی از این دست است یاخیر؟ باید گفت: زندگی در بهشت اخروی نظیر زندگی دنیا نیست و به تبع آن، جنس نعمت های آن دو نیز متفاوت است، زندگی و نعمت های دنیا ظاهری و ناقص، غیرحقیقی و محدود و به تعبیر قرآن متاع قلیل است اما زندگی و نعمت های آخرت، حقیقی، اصیل و خیر بی انتها و پایان ناپذیر است.
    بعلاوه، دنیا محل گذار و حرکت به سوی مقصد و هدف نهائی، کمال مطلق و سعادت ابدی است از اینرو در تعابیر مختلف، دنیا محل کاشت و داشت است و آخرت، روز حساب و کتاب و محل برداشت، نه میدان کار و تلاش و انجام عمل صالح.
    بر اساس اندیشه های قرآنی معاد هم جسمانی است و هم روحانی، چون جسم و روح، دو همزاد به هم پیوسته اند و در این میدان حرکت به سوی کمال، باید هر دو به سرانجام و جزاء و پاداش کرده های خویش برسند. از اینرو نعمت های بهشت، هم جسمانی است و هم روحانی.
    در بهشت، نعمت های مختلف و دور از تصور و غیر قابل مقایسه با نعمت های بهشتی اعم از جسمانی و روحانی (معنوی) برای صالحان فراهم است که در آیات قرآن و روایات اهل البیت (ع) به آنها اشاره شده است که بدلیل پرهیز از اطناب، تنها به ذکر مصادیق آن بسنده می کنیم:
    الف) نعمت های جسمانی و مادی:
    • باغ های متنوع، پرمیوه و گوناگون بهشتی 2. لطیف ترین و زیباترین سایه های آرامش بخش بهشتی 3. قصرها، منزلگاه ها و عمارات مجلل بهشتی 4. فرش ها و تخت های زیبا، نفیس و دل انگیز 5. غذاها و میوه های رنگارنگ و دلچسب که سیری ناپذیرند 6. شراب های مختلف و متنوع طهور بهشتی جاری در نهرها 7. ظروف و جام های رنگین 8. لباس ها و زینت های جذاب 9. همسران پاک، طاهر و مروارید وار بهشتی 10. خادمان و ساقیان و پذیرائی کنندگان انبساط آور و نعمت هائی که در تصور نمی گنجد ...
    ب) نعمت های روحانی و معنوی: بدون شک، نعمت های روحانی و معنوی بهشت، به مراتب از نعمت های مادی و جسمانی برتر، والاتر و با شکوه تر است.
    1. احترام ویژه و مخصوص و توأم با سلام و صلوات 2. محیط صلح و صفا و کرامت و مهربانی توأم با امن و امان 3. احساس امنیت و آرامش حقیقی بدور از هرگونه خوف و نگرانی 4. دوستان موافق و رفیقان با وفا از انبیاء و صدیقین و شهدا و صالحین و حضور معنوی در محضر ائمۀ معصومین (ع) و بهره مندی معنوی 5. برخوردهای مملو از محبت و صفا توأم با کرامت 6. اوج طراوت و شادی و نشاط فوق العادۀ درون 7. احساس خشنودی و رضوان الهی که بزرگترین نعمت بهشتی است 8. نظر خدا به آنها و نظر آنها به وجه الله 9. هر آنچه بخواهند برایشان فراهم است 10. بقاء و ابدیت نعمت های بهشتی که آرامش خاصی به بهشتیان می بخشد.
    اینها نمونه هائی از جلوه ها و نعمت های بهشتی بود که تنها در تصور ما می گذرد و درک حقیقت حتی یکی از نعمت های برشمرده در ظرف اندیشه و فهم ما نخواهد گنجید و هر کدام از این نعمت ها در بهشت، کافی است که برای همیشۀ ابدیت انسان را به خویش مشغول سازد نعمت هائی که در نهایت کمال، هیچگاه دلزدگی و خستگی به همراه نمی آورند.
    پس در دار قرار و سرای امن و امان و در جوار رحمت الهی دیگر نیازی نیست که انسان صالح و پرهیزکار کاری کند بلکه میدان و فرصتی است که خداوند به رحمت واسعه اش، برای برخورداری و آسایش بندگان صالحش فراهم نموده است.
    در صورتیکه سؤال و یا توضیحات بیشتری در بارۀ هر یک از نعمت های بر شمرده داشتید، طرح کنید تا به لطف الهی و بر حسب وظیفه، پاسخ شایسته تقدیمتان کنیم.
    موفق باشید.
    پاورقی__________________
    1. در همۀ سوره های قرآن بخصوص سُوَر واقعه، طور، دخان، الرحمن، انسان و زخرف ... به نعمت های بهشتی اشاره شده است.
    2. ر.ک به: کتاب دیدار یار (بخش هایی از معاد در کلام وحی)، اثر استاد محقق آیة الله مکارم شیرازی.
    3. ر.ک به: کتب تفسیر قرآن، آیات مربوط به معاد و قیامت؛ کتاب معاد و عدل یا مراحل نهائی بشر، اثر آیة الله علم الهدی.

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    پاسخ به سؤالاتی در بارۀ معاد




    بنام خدا

    سلام- پاسخ سؤال سوم شما را با ذکر مقدمه ای تقدیم می کنیم:

    خداوند بهشت و نعمت های فراوان و جاویدان آن را برای بندگان صالح و شایستۀ خود قرار داده که البته چنانکه پیشتر هم گفتیم، رضا و خشنودی خداوند از آنها، بالاترین پاداش است. مراتب و درجات بندگان در بهشت متفاوت است و در این خصوص، فرقی میان زن و مرد نیست و هر انسانی می تواند به چنین مقاماتی برسد.

    در چندین آیه از قرآن مجید از همسران بهشتی تعبیر به «حورالعین» شده است.(1)

    حور جمع حوراء به معنای زنی است که سفیدی چشمش بسیار سفید و سیاهی آن نیز بسیار سیاه باشد و یا به معنای زنی است که دارای چشمان سیاه چون چشم آهو باشد، و «عین» جمع کلمه ی «عیناء» به معنی درشت چشم می باشد.

    قرآن، حورالعین را به مرواریدهایی در بهشت توصیف می کند.(2) و ظاهراً حور العین موجوداتی غیر از زنان دنیایند.(3) خداوند در مورد آنان می فرماید: «حور العین را به ازدواج آنها درمی آوریم.(4)

    آیات بسیاری (5) به توصیف همنشینان بهشتی پرداخته است: «فرشتگانی زیبا به صورت زن و مرد جوان در کمال زیبائی و طراوت.»

    بنابر تفسیر اغلب مفسّران، ازدواج به معنای دنیوی آن، در بهشت وجود ندارد. پس این جا، نزدیک کردن و عطا کردن حور العین از طرف خداوند به بندگان بهشتی اش مراد است.(6)

    همچنین باید توجه داشت که واژه ی حور و عین هم بر مذکر و هم بر مونث، هر دو اطلاق می گردد: از این رو مفهوم گسترده ای دارد که همه ی همسران بهشتی را شامل می شود؛ همسران زن برای مردان با ایمان، و همسران مرد برای زنان مؤمنه.(7)

    موفق باشید.

    پاورقی_______________

    1. دخان، 54؛ طور، 22؛ واقعه، 22 و 23.


    2. "و حور عین؛ کامثال اللؤلؤ المکنون" و حوران درشت چشم؛ همانند مرواریدهایی در صدف، الواقعة، آیه ی 23-24

    3. ترجمه ی المیزان، ج 18، ص 228.

    4. دخان، 54.

    5. صافات، 47؛ الرحمن، 58؛ رحمن، 70 و 72؛ انسان، 19؛ طور، 24.

    6. بحار الانوار ، ج 8، ص 99؛ ترجمه ی المیزان، ج 18، ص 228.

    7. دیدار یار (معاد در کلام وحی9)، همان.


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۸/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۵:۱۶ دلیل: تغییر فونت

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    هدف ما در قیامت و بهشت




    بنام خدا


    سؤال: (هدف ما از زندگی تو بهشت چیه؟!
    مثلا تو دنیا ما هدفمون اینه که توشه جمع کنیم و خوب زندگی کنیم و خودمون رو برای معاد حاضر کنیم.
    خب اون دنیا چی؟! هدفمون چیه؟! بدون هدف که معنا نداره! باید هدف و آخر و پایانی در کار باشه!)


    پاسخ:

    برای پاسخ به بخش چهارم سؤال شما ذکر مقدمه‏ای لازم است:

    انسان در زندگی دنیا برای هدفی آفریده شده، گمشده ای دارد و همیشه دنبال رسیدن به آن گمشده است، گمشدۀ انسان رسیدن به کمال مطلق است. چون روح انسان، از محدودیت که نقص و عدم است، تنفر دارد.

    اتومبیل، خانه، فلان مُد و هیچ یک از آرزوها و امیال و امور زودگذر مادی و دنیوی، روح انسان را اشباع نمی کند، هیچ چیز او را آرام و قرار نمی بخشد، چون اصولاً گمشدۀ انسان چیزی متفاوت با امور مادی است، گمشدۀ حقیقی انسان، کمال و وصال به حضرت حق است از اینروست که خداوند در قرآن، تنهاترین راه رسیدن به آرامش روح و روان را یاد خدا بر می شمارد و می فرماید: "الا بذکرالله تطمئن القلوب؛ آگاه باشید که یاد خدا آرام بخش دلها است."

    حال اگر این انسان، به چیزی یا جایی رسید که کمال مطلق است (یعنی به آنچه که در نهادش قرار داده شده)، همان گمشدۀ اصلی اش، قطعاً در آنجا آرام می‏گیرد، دلزدگی هم پیدا نمی‏کند، طالب تحول هم نیست. درست مانند رود خروشانی که وقتی به اقیانوس می‏رسد به یکباره از خروش می‏افتد.

    با ذکر این مقدمه روشن می شود که اگر آنچه در بهشت است از نوع آن چیزهایی است که در دنیاست، داستان از همین قرار است، سراسر دلزدگی و خستگی و آشوب و التهاب؛ اما در بهشت، انسان به چیزی می‏رسد که عین خواسته و هدف نهایی اوست و آن کمال مطلق است و بعد از آن و بالاتر از آن، دیگر کمالی نیست که انسان دچار بی هدفی، پوچی، خستگی و دلزدگی شود و در آرزوی مافوق آن باشد. قرآن هم ظاهراً برای همین نکته بوده است که این تعبیر را درباره بهشت ذکر می‏کند: "لایبغون عنها حولا" (1) یعنی بر عکس نعمت‏های دنیا که وقتی داشته باشد خسته و طالب تحول و تجدد می‏شود. اگر به انسان چیزی بدهیم که ماورای آن چیزی نیست و آن «همه چیز» باشد دیگر خستگی، پوچی و بی هدفی معنا ندارد.(2)

    کوتاه سخن اینکه، حقیقت قیامت، همچون حکایت دنیا نیست، دنیا نسبت به آخرت بمثابۀ جاده ای است که انسان را تا منزل و مقصد آخرت و هدف نهائی رهنمون می شود و لازمۀ آن هدفمندی و کوشش و تلاش است، اما آخرت پایان راه و سرانجام کار بشر است، به عبارتی بی هدفی یا هدفمندی انسان، در این جاده (دنیا) و سیر به سوی هدف پایانی و کمال مطلق الهی معنا پیدا می کند. وقتی انسان به کمال نهائی و مطلق رسید دیگر، احساس هدفمندی و یا بی هدفی جایگاه و معنای خود را از دست خواهد داد.

    التماس دعا

    پاورقی_________________

    1 . سوره کهف، آیه 108 .
    2 . معاد، استاد شهید مرتضی مطهری، ص 172- 170، با کمی تغییر و اضافات.
    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۸/۰۸/۰۲ در ساعت ۱۸:۲۸ دلیل: اصلاح جزئی در پاورقی
    سوالات من درباره ی معاد !!(کارشناس:فرقان)

  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    باسلام خدمت دوست عزیز
    درمورد سوال سوم شما شاید این مطلب هم به دردتان بخورد

    واژه حور از نظر لغت به معناى مطلق خروج از حالت سابق و تبديل به گونه جديد است.
    براى آگاهى بيشتر ر. ك: مصطفوى، حسن، التحقيق فى كلمات القرآن، ج 2، ص 335.
    اما در تبديل به گونه جديد دو نظر ميان مفسران است. گروهى از جمله علامه طباطبايى بر اين عقيده‏اند كه: دقت و توجه درباره اوصافى كه در قرآن مجيد براى حور بيان گرديده، چنين استفاده مى‏شود كه اين تبديل به گونه اوصاف زنانه است نه به موجودى كه آثار و اوصاف مردانه را در بر داشته باشد، به همين جهت به نظر مى‏رسد كه مراد از حور طائفه مونث باشد نه طائفه مذكر،(1).
    اما اين كه پس پاداش زنان مومن در بهشت چيست؟ در منابع كلامى و روايى چنين آمده كه در روز قيامت، اگر مرد زن مؤمن، اهل بهشت بود همو را اختيار مى‏كند و اگر از اهل جهنم بود مردى را از ميان مردان بهشتى برمى‏گزيند. شايد فلسفه اين كار اين باشد كه زن برخلاف مرد از نظر طبيعت تعددپذير نيست. به همين جهت مردى را انتخاب مى‏كند.
    اما گروهى در مقابل مدعى‏اند كه حورالعين مى‏تواند مذكر هم باشد، براساس اين نظر شايد علت اين كه اوصاف حورى به كار رفته در قرآن بر مؤنث دلالت مى‏كنند نه بر مذكر، به اين جهت بوده است كه گفتگو و محاوره در آن آيات با طائفه مردان مؤمن بوده است نه با زنان مؤمن دنيوى، لذا اسلوب محاوره اقتضا داشت كه چنين اوصافى براى موجودات فوق ذكر شود.
    پى‏نوشت‏
    (1) (ترجمه الميزان، ج 18، ص 240 و ج 19، ص 223 و 247)

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229

    فلسفه بهشت




    باسلام خدمت دوست عزیز

    در مورد سوال اول شما در کنار جواب های دیگر این جواب هم قابل تامل می باشد:

    شما زنده هستيد براى چه؟ هر گونه هدفى كه براى اين حيات شما آرمانى است، همان به صورت كامل در جهان ديگر محقق خواهد شد. اگر هدف كسى در محدوده همين ظواهر است (قصرها، تزئينات، باغ‏ها، منظره‏هاى دلكش، ملك بى‏انتها ) چنين چيزى فقط در آخرت مى‏تواند محقق گردد. اگر هدف كسى علم و درك است، آن نيز در آخرت ميسر است: لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ اَلْيَوْمَ حَدِيدٌ
    تو از اين روز در غفلت بودى تا آن كه ما پرده از برابرت كنار زديم و چشم تو بيناتر گرديد»،(1).
    حقايق در قيامت رخ خواهد نمود و راستى كه وصول به يقين و ديدن همه آنچه در اين جهان گذشته است، چيزى ديدنى و باشكوه است؟ در يك طرف پيامبران، اوليا و شهدا و قرار دارند و در سوى ديگر ظالمان، طاغيان، فرقه‏هاى مختلف و آن گاه ميان آنان قضاوت خواهد شد.
    آيا اين‏ها كم چيزى است؟ از سوى ديگر در بهشت علاوه بر نيل انسان به خواسته‏هاى مادى (به صورتى شگفت‏انگيز) باز مسيرى معنوى و كمالى روحانى را تجربه خواهد كرد و آن توجه به ذات و جمال حق تعالى و قدرت و عظمت او است همان گونه كه در اين جهان مجذوب اوئيد و در جذبه جمال و كمال او سر از پا نمى‏شناسند در آن جهان نيز چنين خواهيد بود. ازاين‏رو سخن بهشتيان اين خواهد بود: «در آن بهشت زبان شوق به تسبيح و تقديس خداوند مى‏گشايند كه: بارالها تو از هر نقص و آلايش پاك و منزهى و ثناى آنها در بهشت سلامت مى‏بخشد و آخرين سخنشان حمد پروردگار عالميان است»،(2). آرى
    عارفان هردمى دو عيد كنند عنكبوتان مگس قديد كنند
    اميد آن داريم كه دراين مقوله خوب بينديشيد تا حقيقت آشكار گردد.
    پى‏نوشت‏
    (1) (ق، آيه 5)
    (2) (يونس، آيه 10)

  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    3
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8



    سلام
    راستش چندتا سوال مختلف و جوابهای اونها گیجم کرد. کاش بحث مرتب تر پیش میرفت.
    در مورد اینکه عمر آخرت چقدره و حوصله بهشتیها سر میره یا نه , فکر میکنم به یه نکته مهم باید بیشتر توجه کنیم : همونطور که ذات و صفات خداوند نامحدوده بهشت و نعمتهایی که این خدای نامحدود برای آنها فراهم کرده هم پایان ناپذیر خواهد بود و گرفتار تکرار خسته کننده و دلزدگی نمیشوند. مدام نعمتها و رحمتهای جدیدی دریافت میکنند و غرق نور و تجلی تازه خداوندی میشوند. خوش به حالشون . یعنی میشه ما هم یکی از اونا باشیم؟
    ویرایش توسط Rezayi : ۱۳۸۸/۰۸/۰۸ در ساعت ۲۲:۵۶

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۸, ۰۲:۵۸ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود