جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ثوابهای عظیم و عجیب دعاها حقیقت دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    167
    حضور
    6 روز 22 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    77
    صلوات
    748

    پرسش آیا ثوابهای عظیم و عجیب دعاها حقیقت دارد؟




    سلام

    یه سوال از خدمت تون داشتم ، اون موقع که جون تر از این ها بودم یه زمانی حدیثی رو از
    امام صادق علیه السلام خوندم که به این صورت بود:

    "
    هر کس سوره نبا را یک سال همه روزه تلاوت نماید، آن سال را به پایان نمی رساند مگر اینکه بیت الله الحرام را زیارت کند. "
    (مجمع البیان ، ج 10 ، ص 420)

    من با توجه به حال و هوای اون زمانم به مدت یک سال و چند روز هر شب این سوره رو تلاوت کردم

    اما خب زیارت خانه خدا نصیب ما نشد ولی در عین حال همین خوندن مداوم کلام خدا تاثیر خوبی داشت

    به هر حال ، از اون جا که کلام
    معصومین علیه السلام حق مطلق هست ، امکانش هست یه واکاوی کنید در واقع کجای کارم لنگ میزد ؟

    یه موضوعی هم هست من هیچ تلاش عملی ای برای رفتن به خانه خدا نکرده بودم (یعنی با توجه به اینکه شرایطش رو نداشتم ثبت نام نکرده بودم) یعنی در واقع تمام اومیدم به لطف خدا بود

    با توجه به متن حدیث نقطه کوری که بنده بهش توجه نکردم به نظر شما مشاور محترم چی میتونه باشه ؟


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58317



    با نام و یاد دوست





    آیا ثوابهای عظیم و عجیب دعاها حقیقت دارد؟








    کارشناس بحث: استاد بصیر

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۴/۳۱ در ساعت ۰۹:۰۵ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط هاله نور نمایش پست ها
    یه سوال از خدمت تون داشتم ، اون موقع که جون تر از این ها بودم یه زمانی حدیثی رو از امام صادق علیه السلام خوندم که به این صورت بود:

    " هر کس سوره نبا را یک سال همه روزه تلاوت نماید، آن سال را به پایان نمی رساند مگر اینکه بیت الله الحرام را زیارت کند. " (مجمع البیان ، ج 10 ، ص 420)

    من با توجه به حال و هوای اون زمانم به مدت یک سال و چند روز هر شب این سوره رو تلاوت کردم

    اما خب زیارت خانه خدا نصیب ما نشد ولی در عین حال همین خوندن مداوم کلام خدا تاثیر خوبی داشت

    به هر حال ، از اون جا که کلام معصومین علیه السلام حق مطلق هست ، امکانش هست یه واکاوی کنید در واقع کجای کارم لنگ میزد ؟

    یه موضوعی هم هست من هیچ تلاش عملی ای برای رفتن به خانه خدا نکرده بودم (یعنی با توجه به اینکه شرایطش رو نداشتم ثبت نام نکرده بودم) یعنی در واقع تمام اومیدم به لطف خدا بود

    با توجه به متن حدیث نقطه کوری که بنده بهش توجه نکردم به نظر شما مشاور محترم چی میتونه باشه ؟
    باسلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی
    تمام احادیثی که اینگونه است و وعده ای بعد از قرائت آن دعا یا آیه به ما داده شده، همه موقعی محقق خواهد شد که ما به ملزومات آن دعاها و آیات عمل کرده باشیم و فقط به قرائتِ خالی نپرداخته باشیم، به عبارتی مخالفت عملی با مضامین آن آیات و روایات نکرده باشیم. مثلا کسی دعایی برای فرزنددار شدن می خواند، اما کارهایی می کند که اگر هم خدا می خواست به او بچه ای بدهد، آن فرزند سقط می شد. جواب دعا زوری نیست، اینطور نیست که ما دعا را بخوانیم ولو این که با هدف دعا مقابله و مبارزه داشته باشیم آنوقت خدا هم به اجبار به خاطر این که فقط دعا را خوانده ایم، مثلا فرزند را به ما بدهد.
    همچنین باید اعتقاد به مضامین آن داشته باشیم. مثلا کسی که سوره نبأ را می خواند باید به قیامت اعتقاد داشته باشد، چون بسیاری از آیات این سوره در مورد قیامت است، کسی که قیامت را قبول ندارد، هر چند این آیه را سالیان سال بخواند مطمئنا حج نصیبش نمی شود.
    در آخر این که برای رسیدن به مطلوبِ خود، حتما باید حرکتی هم بکنیم، و دست روی دست نگذاریم، و با اعمال و رفتار خود نشان بدهیم که حج رفتن را علاقه داریم، مثلا اگر می توانیم برای ثبت نام آن، اقدامی بکنیم، در این مسیر اگر گره ای در کار باشد خدا هم عنایت کرده، مشکل گشایی می کند و گره را باز می کند، نمی توان دست روی دست گذاشت تا کسی بیاید درب خانه را بزند و بگوید بفرمایید تشریف ببرید مکه.
    هیچ یک از احادیث ما که در مورد توکل بر خدا و دعا کردن سفارش کرده اند، اینگونه بیان نکرده اند که دست روی دست بزارید و ساکت باشید، همه سفارش به حرکت به سمت مطلوب نیز نموده اند. شما اقدامی بکنید اگر ایرادی در کار بود، خدا به خاطر دعا یا توکلی که داشتیم، گره را از سر راه بر می دارد.
    در روایاتِ ما، کسانی که فقط دعا می کنند و حرکتی نمی کنند خیلی مذمت شده و این را منافات با توکل می داند.
    عربى وارد مسجد پيغمبر شد حضرت بدو گفت شترت را بستى عرضكرد نه توكل‏ بر خدا كردم حضرت فرمود شتر را ببند و توكل بر خدا هم بكن خدا پيغمبر و يارانش را دستور توكل داده در آنجا كه مى‏فرمايد: «خُذُوا حِذْرَكُمْ» سلاح جنگى را با خود برداريد. و يكى از دروغهاى بزرگ اين است كه مرد بگويد توكل بخدا مى‏كنم ولى دلش در جاى ديگر باشد و از خدا خوشنود نباشد زيرا كه توكل تسليم بودن بخدا و قطع ارتباط از غير اوست.(إرشاد القلوب / ترجمه رضايى، ج‏1، ص: 291)


    آیا ثوابهای عظیم و عجیب دعاها حقیقت دارد؟

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    167
    حضور
    6 روز 22 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    77
    صلوات
    748



    سلام

    ممنون از پاسخ جامع تون

    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها
    باسلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی
    تمام احادیثی که اینگونه است و وعده ای بعد از قرائت آن دعا یا آیه به ما داده شده، همه موقعی محقق خواهد شد که ما به ملزومات آن دعاها و آیات عمل کرده باشیم و فقط به قرائتِ خالی نپرداخته باشیم، به عبارتی مخالفت عملی با مضامین آن آیات و روایات نکرده باشیم. مثلا کسی دعایی برای فرزنددار شدن می خواند، اما کارهایی می کند که اگر هم خدا می خواست به او بچه ای بدهد، آن فرزند سقط می شد. جواب دعا زوری نیست، اینطور نیست که ما دعا را بخوانیم ولو این که با هدف دعا مقابله و مبارزه داشته باشیم آنوقت خدا هم به اجبار به خاطر این که فقط دعا را خوانده ایم، مثلا فرزند را به ما بدهد.
    همچنین باید اعتقاد به مضامین آن داشته باشیم. مثلا کسی که سوره نبأ را می خواند باید به قیامت اعتقاد داشته باشد، چون بسیاری از آیات این سوره در مورد قیامت است، کسی که قیامت را قبول ندارد، هر چند این آیه را سالیان سال بخواند مطمئنا حج نصیبش نمی شود.
    در آخر این که برای رسیدن به مطلوبِ خود، حتما باید حرکتی هم بکنیم، و دست روی دست نگذاریم، و با اعمال و رفتار خود نشان بدهیم که حج رفتن را علاقه داریم، مثلا اگر می توانیم برای ثبت نام آن، اقدامی بکنیم، در این مسیر اگر گره ای در کار باشد خدا هم عنایت کرده، مشکل گشایی می کند و گره را باز می کند، نمی توان دست روی دست گذاشت تا کسی بیاید درب خانه را بزند و بگوید بفرمایید تشریف ببرید مکه.
    هیچ یک از احادیث ما که در مورد توکل بر خدا و دعا کردن سفارش کرده اند، اینگونه بیان نکرده اند که دست روی دست بزارید و ساکت باشید، همه سفارش به حرکت به سمت مطلوب نیز نموده اند. شما اقدامی بکنید اگر ایرادی در کار بود، خدا به خاطر دعا یا توکلی که داشتیم، گره را از سر راه بر می دارد.
    در روایاتِ ما، کسانی که فقط دعا می کنند و حرکتی نمی کنند خیلی مذمت شده و این را منافات با توکل می داند.
    عربى وارد مسجد پيغمبر شد حضرت بدو گفت شترت را بستى عرضكرد نه توكل‏ بر خدا كردم حضرت فرمود شتر را ببند و توكل بر خدا هم بكن خدا پيغمبر و يارانش را دستور توكل داده در آنجا كه مى‏فرمايد: «خُذُوا حِذْرَكُمْ» سلاح جنگى را با خود برداريد. و يكى از دروغهاى بزرگ اين است كه مرد بگويد توكل بخدا مى‏كنم ولى دلش در جاى ديگر باشد و از خدا خوشنود نباشد زيرا كه توكل تسليم بودن بخدا و قطع ارتباط از غير اوست.(إرشاد القلوب / ترجمه رضايى، ج‏1، ص: 291)
    بله ، دقیقا همین طوره

    اون موقع این طوری فکر نمیکردم ولی بعد ها متوجه این موضوع شدم

    اگه من یه جا بشینم ، بگم : خدا ، خدا ...

    که نمیشه ...

    خدا برای عالم یه قوانینی قرار داده ...

    خدا که نمیاد برای من قوانین عالم رو تغییر بده ...

    اون چیزی که من متوجه شدم دقیقا شبیه یه پازل هست

    یه قسمت پازل اینه که من با تمام وجودم تلاش بکنم

    یه قسمت دیکه اش توکل

    یه قسمت اش هم دعا

    ...

    این ها باید کنار هم باشند تا پازل ام درست بشه

    از اونجا که پازل ام نصف و نیمه بود امتیاز کامل اش رو بهم ندادند ...


    ویرایش توسط هاله نور : ۱۳۹۳/۰۵/۰۳ در ساعت ۲۲:۳۷

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 18 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815



    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها
    عربى وارد مسجد پيغمبر شد حضرت بدو گفت شترت را بستى عرضكرد نه توكل‏ بر خدا كردم حضرت فرمود شتر را ببند و توكل بر خدا هم بكن خدا پيغمبر و يارانش را دستور توكل داده در آنجا كه مى‏فرمايد: «خُذُوا حِذْرَكُمْ» سلاح جنگى را با خود برداريد. و يكى از دروغهاى بزرگ اين است كه مرد بگويد توكل بخدا مى‏كنم ولى دلش در جاى ديگر باشد و از خدا خوشنود نباشد زيرا كه توكل تسليم بودن بخدا و قطع ارتباط از غير اوست.
    سلام و عرض ادب

    ببخشید استاد میشه لطفا این قسمت حدیث ( قطع ارتباط از غیر اوست ) رو توضیح بفرمایید؟

    یعنی چی؟ چه ارتباطی منظور هست؟

    خداخیرتون بده

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحمت بیکران الهی نمایش پست ها
    ببخشید استاد میشه لطفا این قسمت حدیث ( قطع ارتباط از غیر اوست ) رو توضیح بفرمایید؟

    یعنی چی؟ چه ارتباطی منظور هست؟
    باسلام و احترام
    از آنجایی که بحث در مورد توکل است، و توکل یعنی امید بستن به خدا و قطع امید از دیگران؛ از این رو «قطع ارتباط از غیر خدا» بدین معناست که به این باور برسیم که همه کاره خداست و دیگران فقط می توانند وسیله باشند که خداوند متعال آنها را ایجاد کرده و در مسیر ما قرار داده است، پس منظور از قطع ارتباط، یعنی امید به غیر نداشتن، وسیله دانستن دیگران و دل نبستن به آنهاست.
    آیا ثوابهای عظیم و عجیب دعاها حقیقت دارد؟

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713

    جمع بندی




    سوال از خدمت تون داشتم ، اون موقع که جوان تر از این ها بودم یه زمانی حدیثی رو از امام صادق علیه السلام خوندم که به این صورت بود:

    " هر کس سوره نبا را یک سال همه روزه تلاوت نماید، آن سال را به پایان نمی رساند مگر اینکه بیت الله الحرام را زیارت کند. " (مجمع البیان ، ج 10 ، ص 420)

    من با توجه به حال و هوای اون زمانم به مدت یک سال و چند روز هر شب این سوره رو تلاوت کردم

    اما خب زیارت خانه خدا نصیب ما نشد ولی در عین حال همین خوندن مداوم کلام خدا تاثیر خوبی داشت

    به هر حال ، از اون جا که کلام معصومین علیه السلام حق مطلق هست ، امکانش هست یه واکاوی کنید در واقع کجای کارم لنگ میزد ؟

    یه موضوعی هم هست من هیچ تلاش عملی ای برای رفتن به خانه خدا نکرده بودم (یعنی با توجه به اینکه شرایطش رو نداشتم ثبت نام نکرده بودم) یعنی در واقع تمام اومیدم به لطف خدا بود

    با توجه به متن حدیث نقطه کوری که بنده بهش توجه نکردم به نظر شما مشاور محترم چی میتونه باشه ؟



    باسلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی
    تمام احادیثی که اینگونه است و وعده ای بعد از قرائت آن دعا یا آیه به ما داده شده، همه موقعی محقق خواهد شد که ما به ملزومات آن دعاها و آیات عمل کرده باشیم و فقط به قرائتِ خالی نپرداخته باشیم، به عبارتی مخالفت عملی با مضامین آن آیات و روایات نکرده باشیم. مثلا کسی دعایی برای فرزنددار شدن می خواند، اما کارهایی می کند که اگر هم خدا می خواست به او بچه ای بدهد، آن فرزند سقط می شد. جواب دعا زوری نیست، اینطور نیست که ما دعا را بخوانیم ولو این که با هدف دعا مقابله و مبارزه داشته باشیم آنوقت خدا هم به اجبار به خاطر این که فقط دعا را خوانده ایم، مثلا فرزند را به ما بدهد.
    همچنین باید اعتقاد به مضامین آن داشته باشیم. مثلا کسی که سوره نبأ را می خواند باید به قیامت اعتقاد داشته باشد، چون بسیاری از آیات این سوره در مورد قیامت است، کسی که قیامت را قبول ندارد، هر چند این آیه را سالیان سال بخواند مطمئنا حج نصیبش نمی شود.
    در آخر این که برای رسیدن به مطلوبِ خود، حتما باید حرکتی هم بکنیم، و دست روی دست نگذاریم، و با اعمال و رفتار خود نشان بدهیم که حج رفتن را علاقه داریم، مثلا اگر می توانیم برای ثبت نام آن، اقدامی بکنیم، در این مسیر اگر گره ای در کار باشد خدا هم عنایت کرده، مشکل گشایی می کند و گره را باز می کند، نمی توان دست روی دست گذاشت تا کسی بیاید درب خانه را بزند و بگوید بفرمایید تشریف ببرید مکه.
    هیچ یک از احادیث ما که در مورد توکل بر خدا و دعا کردن سفارش کرده اند، اینگونه بیان نکرده اند که دست روی دست بزارید و ساکت باشید، همه سفارش به حرکت به سمت مطلوب نیز نموده اند. شما اقدامی بکنید اگر ایرادی در کار بود، خدا به خاطر دعا یا توکلی که داشتیم، گره را از سر راه بر می دارد.
    در روایاتِ ما، کسانی که فقط دعا می کنند و حرکتی نمی کنند خیلی مذمت شده و این را منافات با توکل می داند.
    عربى وارد مسجد پيغمبر شد حضرت بدو گفت شترت را بستى عرضكرد نه توكل‏ بر خدا كردم حضرت فرمود شتر را ببند و توكل بر خدا هم بكن خدا پيغمبر و يارانش را دستور توكل داده در آنجا كه مى‏فرمايد: «خُذُوا حِذْرَكُمْ» سلاح جنگى را با خود برداريد. و يكى از دروغهاى بزرگ اين است كه مرد بگويد توكل بخدا مى‏كنم ولى دلش در جاى ديگر باشد و از خدا خوشنود نباشد زيرا كه توكل تسليم بودن بخدا و قطع ارتباط از غير اوست.(إرشاد القلوب / ترجمه رضايى، ج‏1، ص: 291)


    آیا ثوابهای عظیم و عجیب دعاها حقیقت دارد؟

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود