صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا جمهوریت نظام هم برگرفته از ادله ی حکومت اسلامی است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658

    اشاره آیا جمهوریت نظام هم برگرفته از ادله ی حکومت اسلامی است؟




    سلام علیکم
    سوال بنده این است که آیا جمهوریت هم جزو حکومت اسلامی است؟
    یعنی آیا این هم مانند ولایت فقیه از اسلام برداشته شده یا اینکه جمهوری اسلامی ترکیبی از یک حکومت اسلامی و یک نظام دموکراسی غربی است؟
    آیا چنین چیزی در مبانی و ادله ی حکومت اسلامی وجود داشته یا صرفا به خاطر همراهی مردم و مصالح زمان آن را به نظام اسلامی اضافه کرده اند؟

    به عبارت دیگر:
    آیا جمهوریت نظام هم برگرفته از ادله ی حکومت اسلامی است؟
    یعنی میشه اونو از منابع دینی استخراج کرد یا جمهوری اسلامی ترکیبی از یک حکومت با مبانی اسلام و یک نظام دموکراسی غربی هست؟
    اصولا در اسلام و منابع شیعی چیزی به نام جمهوریت داریم؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۷/۲۸ در ساعت ۰۲:۲۴

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست


    سلام

    پاسخ سوال فوق در تاپیک های زیر توسط کارشناس محترم ارائه شده است:



    http://www.askdin.com/thread26270-3.html#post323027

    http://www.askdin.com/thread10948.html

    http://www.askdin.com/thread5200.html

    http://www.askdin.com/thread2783.html

    http://www.askdin.com/thread1010.html





    خواهشمندم تاپیک های فوق را به دقت مطالعه نمایید

    اگر سوالی داشتید با پیام خصوصی اطلاع دهید.

    در همین جا از کاربران محترم درخواست دارم قبل از ایجاد موضوع و طرح سوال ، حتما از گزینه جستجوی سایت استفاده کنند

    تا اگر بحث مشابهی قبلا در سایت وجود داشت مطالعه کنند

    و در صورتی که به پاسخ سوال خود نرسیدند نسبت به ایجاد موضوع جدید اقدام نمایند.

    با تشکر

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید


  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست


    با توجه به اینکه کاربر محترم بیان داشتند از مطالبی که در تاپیکهای پست قبلی بود، به پاسخ سوال شان نرسیدند

    لذا تاپیک به کارشناس ارجاع داده می شود:





    آیا جمهوریت نظام هم برگرفته از ادله ی حکومت اسلامی است؟








    کارشناس بحث: استاد کریم


  6. صلوات


  7. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه محله امام رضا نمایش پست ها
    سوال بنده این است که آیا جمهوریت هم جزو حکومت اسلامی است؟
    یعنی آیا این هم مانند ولایت فقیه از اسلام برداشته شده یا اینکه جمهوری اسلامی ترکیبی از یک حکومت اسلامی و یک نظام دموکراسی غربی است؟
    سلام علیکم
    جمهوریت جزو حکومت اسلامی است اما نه به این معنی که در شرع مقدس مانند بحث امامت وولایت فقیه روی آن بحث شده واحادیث صریحی وجود داشته باشد بلکه به این معنی که جمهوریت نشانگر مقبولیت یک نظام است. یعنی مشروعیت حاکم اسلامی که در دره اول امام معصوم ودر زمان غیبت ولی فقیه است از جانب خداوند است وتعیین امام به دست خداوند می باشد ومردم در تعیین آن نقشی ندارند. چون امام باید معصوم باشد وکسی غیر از خداوند نمی داند که این شخص می تواند معصوم باشد یا نه؟
    امام نیز در شیعه یعنی کسی که رئیس مردم در امورئ دنیا وآخرت است، واین معنی در کتابهای متعدد اعتقادی مثل باب حادی عشر، کشف المراد وغیره آمده است. پس مردم در تعیین امام ورهبر جامعه نقشی ندارند اما اگر این رهبر از جانب مردم مقبولیت نداشته وپذیرفته نشود نمی تواند رهبری جامعه را بر عهده گیرد. پس مقبولیت هم لازم است ومراد از جمهوری این است که این نظام مورد قبول وپذیرش جامعه می باشد.
    در دموکراسی غربی همه چیز توسط اکثریت مردم می باشد اما در نظام اسلامی اصل تعیین با خداوند متعال است وبقیه ارکان جامعه نیز توسط این رهبر تعیین می شود لذا اگر حکم رهبری نباشد رئیس جمهور وسایر ارکان جامعه مشروعیت نخواهند داشت.
    اصطلاح بهتر در این مورد همان مردم سالاری دینی است که از جانب رهبر بزرگوار بیان شد در قبال همین برداشتی که وجود داشت که این مردم سالاری دموکراسی است. چون مردم ما دیندار وپایبند به آرمانهای دینی هستند لذا می دانند که بدون حکم ولی فقیه که ولایت برآنها دارد رای آنها ارزشی ندارد واینطور نیست که مثل لیبرال دموکراسی رای مردم تاثیر مستقیم داشته باشد وانتخابها بر اساس رای مردم باشد.



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه محله امام رضا نمایش پست ها
    آیا چنین چیزی در مبانی و ادله ی حکومت اسلامی وجود داشته یا صرفا به خاطر همراهی مردم و مصالح زمان آن را به نظام اسلامی اضافه کرده اند؟
    آینچه در تاریخ اسلام سابقه دارد مساله اجماع است که مردم جمع شوند وکسی را به عنوان حاکم تعین کنند واهل سنت معتقد هستند که خلیفه اول توسط اجماع تعیین شده ویکی از راهها برای تعیین حاکم اسلامی اجماع می باشد. هرچند در اصل اجماعی بودن این انتخاب سخن بسیار است چون همه مردم در تعیین او حضور نداشتند وبر مردم تحمیل شد. اما این مبنا که امروزه مردم سالاری گفته می شود از آنجا بوجود آمد اما در فقه شیعه ومبانی دینی چنین چیزی وجود ندارد چون انتخاب رهبر وزعیم جامعه توسط خداوند می باشد. بله اگر مردم از او حمایت نکنند نمی تواند تاثیری داشته باشد چنانچه امام علی علیه السلام 25سال خانه نشین بودند ولی مشروعیت ایشان بر سر جای خود بود وعده ای حق ایشان را غصب کرده بودند واین هم بخاطر عدم حمایت قاطبه مردم بود.
    از نظر شیعه مردم سالاری دینی معتبر است که با تعیین مردم ومشرعیت یافتن حکم ولی فقیه می باشد. واین انتخاب مردم بدون تنفیذ رهبری هیچ مشروعیتی ندارد.
    آیا جمهوریت نظام هم برگرفته از ادله ی حکومت اسلامی است؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 22 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709




    سلام

    آیا برای اثبات جایگاه ولایت فقیه خصوصا ولایت امام خمینی میشه به ولایت امیر مومنان استدلال کرد؟
    اینکه حضرت علی ع بخاطر هجوم مردم خلیفه شد و امام خمینی هم بخاطر همین مطالبه گری؟



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۵/۱۳ در ساعت ۱۱:۰۸ دلیل: تغییر سایز فونت ، لطفا کمی درشت تر بنویسید!


  10. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    سلام علیکم
    جمهوریت جزو حکومت اسلامی است اما نه به این معنی که در شرع مقدس مانند بحث امامت وولایت فقیه روی آن بحث شده واحادیث صریحی وجود داشته باشد بلکه به این معنی که جمهوریت نشانگر مقبولیت یک نظام است. یعنی مشروعیت حاکم اسلامی که در دره اول امام معصوم ودر زمان غیبت ولی فقیه است از جانب خداوند است وتعیین امام به دست خداوند می باشد ومردم در تعیین آن نقشی ندارند. چون امام باید معصوم باشد وکسی غیر از خداوند نمی داند که این شخص می تواند معصوم باشد یا نه؟
    امام نیز در شیعه یعنی کسی که رئیس مردم در امورئ دنیا وآخرت است، واین معنی در کتابهای متعدد اعتقادی مثل باب حادی عشر، کشف المراد وغیره آمده است. پس مردم در تعیین امام ورهبر جامعه نقشی ندارند اما اگر این رهبر از جانب مردم مقبولیت نداشته وپذیرفته نشود نمی تواند رهبری جامعه را بر عهده گیرد. پس مقبولیت هم لازم است ومراد از جمهوری این است که این نظام مورد قبول وپذیرش جامعه می باشد.
    در دموکراسی غربی همه چیز توسط اکثریت مردم می باشد اما در نظام اسلامی اصل تعیین با خداوند متعال است وبقیه ارکان جامعه نیز توسط این رهبر تعیین می شود لذا اگر حکم رهبری نباشد رئیس جمهور وسایر ارکان جامعه مشروعیت نخواهند داشت.
    اصطلاح بهتر در این مورد همان مردم سالاری دینی است که از جانب رهبر بزرگوار بیان شد در قبال همین برداشتی که وجود داشت که این مردم سالاری دموکراسی است. چون مردم ما دیندار وپایبند به آرمانهای دینی هستند لذا می دانند که بدون حکم ولی فقیه که ولایت برآنها دارد رای آنها ارزشی ندارد واینطور نیست که مثل لیبرال دموکراسی رای مردم تاثیر مستقیم داشته باشد وانتخابها بر اساس رای مردم باشد.
    سلام علیکم و رحمة الله
    از پاسخ حضرتعالی بی اندازه متشکرم
    اینگونه که حقیر از صحبت های شما برداشت کردم جمهوریت نشانه مقبولیت است و از ادله برداشت نمی شود.
    اما حضرت آقا امسال در سخنرانی 14 خرداد فرمودند:
    افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردم‌سالارى و تکیه‌ى به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان میکرد. این جزو دین است.(khamenei.ir)
    اینکه ایشان فرمودند مردم سالاری جزو دین است و از شریعت استفاده می شود، به چه معناست؟

    ویرایش توسط بچه محله امام رضا : ۱۳۹۳/۰۵/۱۳ در ساعت ۱۱:۵۴

  11. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه محله امام رضا نمایش پست ها
    اما حضرت آقا امسال در سخنرانی 14 خرداد فرمودند:
    افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردم‌سالارى و تکیه‌ى به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان میکرد. این جزو دین است.(khamenei.ir)
    اینکه ایشان فرمودند مردم سالاری جزو دین است و از شریعت استفاده می شود، به چه معناست؟
    این مردم سالاری به این معنی نیست که ردم باید امام معصوم را هم خودشان تعیین کنند. بلکه آنچه در احادیث ما روی آن زیاد پافشار یشده خدمت به خلق خدا است وهیچ عبادتی بالاتر از این نیست که رضایت مردم را جلب کنی. وتمام هم وغم مسئول اسلامی باید این باشد که خدمت به مردم کند. پس اساس در مسئولیت اسلامی خدمت به مردم وحل مشکلات آنها است.
    در جامعه اسلامی مسئول باید آنچنان مردمی باشد که هر موقع بتوانند از او انتقاد کنند ومشکلات خود را با او مطرح کنند. در سیستم لیبرال دموکراسی درست است که مسئول با رای مردم انتخاب می شود ولی بعد از انتخاب شدن خیلی از آنها با مشکلات مردم وجامعه کاری ندارند وبه دنبال منافع خود هستند. ولی اسلام به همه مسئولین توصیه می کند که تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مردم به کار برند. اینها نمودهای واقعی مردم سالاری دینی است.
    آیا جمهوریت نظام هم برگرفته از ادله ی حکومت اسلامی است؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  12. صلوات


  13. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    این مردم سالاری به این معنی نیست که ردم باید امام معصوم را هم خودشان تعیین کنند. بلکه آنچه در احادیث ما روی آن زیاد پافشار یشده خدمت به خلق خدا است وهیچ عبادتی بالاتر از این نیست که رضایت مردم را جلب کنی. وتمام هم وغم مسئول اسلامی باید این باشد که خدمت به مردم کند. پس اساس در مسئولیت اسلامی خدمت به مردم وحل مشکلات آنها است.
    در جامعه اسلامی مسئول باید آنچنان مردمی باشد که هر موقع بتوانند از او انتقاد کنند ومشکلات خود را با او مطرح کنند. در سیستم لیبرال دموکراسی درست است که مسئول با رای مردم انتخاب می شود ولی بعد از انتخاب شدن خیلی از آنها با مشکلات مردم وجامعه کاری ندارند وبه دنبال منافع خود هستند. ولی اسلام به همه مسئولین توصیه می کند که تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مردم به کار برند. اینها نمودهای واقعی مردم سالاری دینی است.
    ممنون از پاسخ شما ولی این جواب سوال حقیر نبود من حس می کنم دارید بنده رو می پیچونید
    آقا فرمودند: اگر انتخابات و مردم‌سالارى و تکیه‌ى به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدى نداشت.
    سوال حقیر از حضرتعالی این است که انتخابات و تکیه به آراء مردم از کجای شرع استخراج می شود؟

    بابت وقتی که می ذارید از شما متشکرم.

  14. صلوات


  15. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه محله امام رضا نمایش پست ها
    ممنون از پاسخ شما ولی این جواب سوال حقیر نبود من حس می کنم دارید بنده رو می پیچونید
    آقا فرمودند: اگر انتخابات و مردم‌سالارى و تکیه‌ى به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدى نداشت.
    سوال حقیر از حضرتعالی این است که انتخابات و تکیه به آراء مردم از کجای شرع استخراج می شود؟
    بابت وقتی که می ذارید از شما متشکرم.
    در مورد مسائل دینی ومعارف ملاک قرآن واهل بیت هستند ودر عصر غیبت مجتهدان استخراج این امور را به عهده دارند. پس در امور اعتقادی واحکام ومعارف نظر ودیدگاه مردم تاثیری ندارد ول مردم این حق را دارند که در مورد متولیانی که برای آنها انتخاب می شود اظهار نظر کنند وبه حاکم شرع شکایت کنند واو وظیفه دارد کسی که در حق مردم اجحاف وظلم می کند برکنار ویا تادیب کند ودر عصر امیرالمومنین نیر این مساله بوده است. لذا می توان گفت که در امور مجریان امور که انتخاب می شوند دیدگاه مردم تاثیر گذار است واین دیدگاه در عصری می تواند با مراجعه به حاکم شرع وامام ورهبر جامعه وشکایت از مجریان امور وتغییر آنها باشد ودر عصری می تواند با رای مردم این متولیان اجرایی انتخاب شوند ولی شخص ولی که ولایت ب رمردم دارد ودر عصر معصوم خود ایشان ودر دوران غیبت به عهده علماء ربانی است نمی تواند با رای مستقیم مردم باشد. پس می توان گفت نقش مردم در امور اجرایی وانتخاب مسئولان اجرایی است.
    آیا جمهوریت نظام هم برگرفته از ادله ی حکومت اسلامی است؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  16. صلوات ها 2


  17. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    در مورد مسائل دینی ومعارف ملاک قرآن واهل بیت هستند ودر عصر غیبت مجتهدان استخراج این امور را به عهده دارند. پس در امور اعتقادی واحکام ومعارف نظر ودیدگاه مردم تاثیری ندارد ول مردم این حق را دارند که در مورد متولیانی که برای آنها انتخاب می شود اظهار نظر کنند وبه حاکم شرع شکایت کنند واو وظیفه دارد کسی که در حق مردم اجحاف وظلم می کند برکنار ویا تادیب کند ودر عصر امیرالمومنین نیر این مساله بوده است. لذا می توان گفت که در امور مجریان امور که انتخاب می شوند دیدگاه مردم تاثیر گذار است واین دیدگاه در عصری می تواند با مراجعه به حاکم شرع وامام ورهبر جامعه وشکایت از مجریان امور وتغییر آنها باشد ودر عصری می تواند با رای مردم این متولیان اجرایی انتخاب شوند ولی شخص ولی که ولایت ب رمردم دارد ودر عصر معصوم خود ایشان ودر دوران غیبت به عهده علماء ربانی است نمی تواند با رای مستقیم مردم باشد. پس می توان گفت نقش مردم در امور اجرایی وانتخاب مسئولان اجرایی است.
    این مطالبی رو که فرمودید می دونم، ولی بالاخره متوجه نشدم انتخابات از کجای شرع استخراج شد!
    شاید ایراد از عقل ناقص منه، ممنون برای وقتی که صرف کردید.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود