جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ليلة القدر ..... يا مجيب دعوة المضطرين

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    علاقه
    تفسیر - علوم قرآنی - شعر - ترجمه -نویسندگی
    نوشته
    838
    حضور
    272 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3269

    ليلة القدر ..... يا مجيب دعوة المضطرين




    بسم الله الرحمن الرحيم
    سلام الله عليكم
    أن هنگام که خدا را از پشت حلقه های موج های چشمانتان بهتر شناختید
    کسانی که دستشان از دعاهای خالص کوتاه است یاد کنید باشد مرواریدی از موجهایش گنجی برای دیگران باشد
    از دهان غیر کی کردی گناه
    التماس دعا

    بسم الله الرحمن الرحیم
    شب قدری دیگر از ره رسید و در آستانه امتحانی دیگر برای اعمال و نفسهای خویشیم. و ناظران این امتحان که ملائکه و روح اند در هر هنگام بر اعمال این بندگان که آنرا با دستان خویش می نگاریم نظاره گرند.... در لحظه لحظه خواب و بیداری...بر سخن راندن و اعمال و باورهایمان و ....

    شب قدر شبی است عظیم... برتر از هزار ماه .... و ماه رمضان ....ماه عبادت و روزه و شب زنده داری ها و ماه خداست که در آن شبی است که اعمال و عمرهای (زندگی) ما در آن رقم می خورد ....شب مناجات با خالق کائنات تا تلالو سپیده و طلب بخشش و مغفرت ورحمت وبندگی....زیرا که خود به بیداری دعوتمان کرد ....برای هبوط فرشتگان و روشنی راهمان و تعیین سرنوشت تا سالی دیگر و زندگی و رحیلمان به خانه ابدی .... برای توبه و توجه به خویش انسانی مان تا راهی نیکو قبل از رحیل برگزیده و قلمی زیبا بر حیاتمان نگاریم .... و در دام ظلمتی تیره که بر خود تنیده ایم و غفلت از اشارات ربوبیتش اسیر نگردیم ....

    و این همان ماه پرفضیلت خالق یکتا،رمضان المبارک است برای پاک نمودن قلبها و قالبهایمان و آماده کردن آنها تا برای شب قدری دیگر برخیزیم با دوری گزیدن از هر آنچه معصیت را حاصل است و نگاهبانی خویش سرکش، از سحر تا غروب و نشستن بر سر و مائده ربانی اش و رهیدن از نفس دون صفت و اوج تا وصول به جایگاه و فطرتی که خدا ما را بر آن سرشته و بر زمین اش خلیفه خویش قرارمان داده که او مدبر کارها و گشاینده سختیها و دانا بر نادیده هاست....او مونس است ذاکران را .... و اصرار خواهندگان او را خسته (بیزار) نگرداند ....و پیوسته ندایش کنیم :

    بار پروردگارا جز تو خدایی برما نیست ..... و معبودی جز تو نشناسیم ....ای سرور همه امیدواران.... و راهنمای ره گم کرده گان و کفایت کننده همه چیز.... و ای پوشاننده عیوب ....ای پناه هر گریخته ..... ای روشنا بخش قلوب و راهنمای متحیران و....

    از آتش وجودمان که خود برافروخته ایم و از هر کبری رهایمان ساز تا فقط ترا بنده باشیم و از بندگان شکر گذار و صالحت قرارمان ده
    یا مجیب دعوة المضطرین

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۳/۰۴/۲۵ در ساعت ۰۵:۲۰
    ترسانم ،ترسان...

    از آن دمي كه... امواج خروشان زندگی ، وجودم را به صخره های شيطانی خود
    در هم كوبد
    و من... در رسيدن به ساحل آرامش تو سكان هدايتم را درغیر جویم

    اين نفس هر لحظه فرياد حبيبا ميزند**این سر اندر غمزه ات راه طبیبا می زند
    این سخن در پردهء اسرار می ماند که دل**بی سرود عشق تو ذکر مسیحا می زند

    "ز.الحسینی"


  2. صلوات ها 15


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    امام زمانم (عج).مجتهده بانو امین نادیدنی؛در خانه بودن ومطالعه طولانی مدت.باران.
    نوشته
    644
    حضور
    69 روز 18 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    9
    گالری
    128
    صلوات
    3511



    ليلة القدر ..... يا مجيب دعوة المضطرين
    شب قدر در نگاه علامه طباطبایى
    بحثى پیرامون شب قدر بر اساس نظرات مرحوم علامه طباطبایى در تفسیر شریف المیزان که در دو سوره « قدر» و «دخان‏» مطرح گردیده است.

    شب قدر یعنى چه؟
    مراد از قدر، تقدیر و اندازه ‏گیرى است و شب قدر شب اندازه ‏گیرى است و خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال را تقدیر می ‏کند و زندگى، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسانها و امورى ازاین قبیل را دراین شب مقدر می ‏گرداند.

    شب قدر کدام شب است؟

    در قرآن کریم آیه‏ اى که به صراحت ‏بیان کند شب قدر چه شبى است دیده نمی ‏شود.
    ولى از جمع‏ بندى چند آیه از قرآن کریم می ‏توان فهمید که شب قدر یکى از شب‏هاى ماه مبارک رمضان است.
    قرآن کریم از یک سو می ‏فرماید: « انا انزلناه فى لیله مبارکه‏.»( دخان / 3 )
    این آیه گویاى این مطلب است که قرآن یکپارچه در یک شب مبارک نازل شده است و از سوى دیگر می ‏فرماید:
    « شهررمضان الذى انزل فیه القرآن‏.»( بقره / 185)
    و گویاى این است که تمام قرآن در ماه رمضان نازل شده است.
    و در سوره قدر می ‏فرماید: «انا انزلناه فى لیله القدر.» (قدر/1)
    از مجموع این آیات استفاده می ‏شود که قرآن کریم در یک شب مبارک در ماه رمضان که همان شب قدر است نازل شده است.
    پس شب قدر در ماه رمضان است.
    اما این که کدام یک از شب‏هاى ماه رمضان شب قدر است، در قرآن کریم چیزى برآن دلالت ندارد.
    و تنها از راه اخبار می ‏توان آن شب(شب قدر) را معین کرد.


    در بعضى از روایات منقول از ائمه اطهار علیهم السلام شب قدر مردد بین نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است و در برخى دیگر از آنها مردد بین شب بیست و یکم و بیست و سوم و در روایات دیگرى متعین در شب بیست و سوم است. (1) وعدم تعین یک شب به جهت تعظیم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نکنند.

    پس از دیدگاه روایات ائمه اهل بیت علیهم السلام شب قدر از شب‏هاى ماه رمضان و یکى از سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم است. اما روایات منقول از طرق اهل سنت‏ به طورعجیبى با هم اختلاف داشته و قابل جمع نیستند ولى معروف بین اهل سنت این است که شب بیست و هفتم ماه رمضان شب قدر است (2) و در آن شب قرآن نازل شده است.

    تکرار شب قدر در هر سال


    شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالى که قرآن درآن نازل شد نیست ‏بلکه با تکرار سالها، شب قدر نیز تکرار می‏شود. یعنى درهر ماه رمضان شب قدرى است که درآن شب امور سال آینده تقدیر می ‏شود. دلیل براین امر این است که:

    اولا: نزول قرآن به طور یکپارچه در یکى از شب‏هاى قدر چهارده قرن گذشته ممکن است ولى تعیین حوادث تمامى قرون گذشته و آینده درآن شب بى‏ معنى است.

    ثانیا:
    کلمه «یفرق‏» در آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم‏.» (دخان / 6 ) در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را می‏رساند و نیز کلمه «تنزل‏» درآیه کریمه «تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر» (قدر / 4 ) به دلیل مضارع بودنش دلالت ‏بر استمرار دارد.


    ثالثا: از ظاهر جمله « شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن‏.»( بقره / 185 ) چنین برمی ‏آید که مادامى که ماه رمضان تکرار می ‏شود شب قدر نیز تکرار می ‏شود. پس شب قدر منحصر در یک شب نیست ‏بلکه درهر سال در ماه رمضان تکرار می ‏شود.

    در این خصوص در تفسیر برهان از شیخ طوسى از ابوذر روایت‏ شده که گفت: به رسول خدا (ص) عرض کردم یا رسول الله آیا شب قدر شبى است که درعهد انبیاء بوده و امر به آنان نازل می ‏شده و چون از دنیا می ‏رفتند نزول امر درآن شب تعطیل می ‏شده است؟ فرمود: « نه بلکه شب قدر تا قیامت هست.‏» (3)

    عظمت‏ شب قدر

    در سوره قدر می ‏خوانیم: «انا انزلناه فى لیله القدر وما ادریک ما لیله القدر لیله القدر خیر من الف شهر.» خداوند متعال براى بیان عظمت ‏شب قدر با این که ممکن بود بفرماید: «وما ادریک ما هى هى خیر من الف شهر» یعنى با این که می ‏توانست در آیه دوم و سوم به جاى کلمه «لیله القدر» ضمیر بیاورد، خود کلمه را آورد تا بر عظمت این شب دلالت کند. و با آیه « لیله القدر خیر من الف شهر» عظمت این شب را بیان کرد به این که این شب از هزار ماه بهتر است. منظور از بهتر بودن این شب از هزار ماه، بهتر بودن از حیث فضیلت عبادت است. چه این که مناسب با غرض قرآن نیز چنین است. چون همه عنایت قرآن دراین است که مردم را به خدا نزدیک و به وسیله عبادت زنده کند. و احیاء یا عبادت آن شب از عبادت هزار ماه بهتر است.

    ليلة القدر ..... يا مجيب دعوة المضطرين

    از امام صادق علیه السلام سؤال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ ( با این که در آن هزار ماه درهر دوازده ماهش یک شب قدر است).
    حضرت فرمود: « عبادت در شب قدر بهتر است از عبادت درهزار ماهى که در آن شب قدر نباشد.» (4)

    وقایع شب قدر

    الف- نزول قرآن در شب قدر

    ظاهر آیه شریفه « انا انزلناه فى لیله القدر» این است که همه قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبیر به انزال کرده که ظهور در یکپارچگى و دفعى بودن دارد نه تنزیل، که ظاهر در نزول تدریجى است.

    قرآن کریم به دو گونه نازل شده است:
    1- نزول یکباره در یک شب معین.

    2- نزول تدریجى در طول بیست و سه سال نبوت پیامبر اکرم (ص).

    آیاتى چون «قرانا فرقناه لتقراه على الناس على مکث ونزلناه تنزیلا.»( اسراء / 106 ) نزول تدریجى قرآن را بیان می‏ کند.
    در نزول دفعى (و یکپارچه)، قرآن کریم که مرکب از سوره ‏ها و آیات است ‏یک دفعه نازل نشده است ‏بلکه به صورت اجمال همه قرآن نازل شده است چون آیاتى که درباره وقایع شخصى و حوادث جزیى نازل شده ارتباط کامل با زمان و مکان و اشخاص و احوال خاصه‏اى دارد که درباره آن اشخاص و آن احوال و درآن زمان و مکان نازل شده و معلوم است که چنین آیاتى درست در نمی ‏آید مگر این که زمان و مکانش و واقعه‏اى که درباره ‏اش نازل شده رخ دهد به طورى که اگر از آن زمان‏ها و مکان‏ها و وقایع خاصه صرف نظر شود و فرض شود که قرآن یک باره نازل شده، قهرا موارد آن آیات حذف می ‏شود و دیگر بر آنها تطبیق نمی ‏کنند، پس قرآن به همین هیئت که هست دوبار نازل نشده بلکه بین دو نزول قرآن فرق است و فرق آن در اجمال و تفصیل است.

    همان اجمال و تفصیلى که درآیه شریفه «کتاب احکمت ایاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر.»( هود / 1) به آن اشاره شده است. و در شب قدر قرآن کریم به صورت اجمال و یکپارچه بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و در طول بیست و سه سال به تفصیل و به تدریج و آیه به آیه نازل گردید.

    ب- تقدیر امور در شب قدر

    خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال آینده را از قبیل مرگ و زندگى، وسعت ‏یا تنگى روزى، سعادت و شقاوت، خیر و شر، طاعت و معصیت و... تقدیر می ‏کند. در آیه شریفه «انا انزلناه فى لیله القدر»( قدر / 1 ) کلمه «قدر» دلالت‏ بر تقدیر و اندازه ‏گیرى دارد و آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم.‏» (دخان / 6 ) که در وصف شب قدر نازل شده است‏ بر تقدیر دلالت می ‏کند. چون کلمه «فرق‏» به معناى جدا سازى و مشخص کردن دو چیز از یکدیگر است. و فرق هر امر حکیم جز این معنا ندارد که آن امر و آن واقعه‏اى که باید رخ دهد را با تقدیر و اندازه‏ گیرى مشخص سازند. امور به حسب قضاى الهى داراى دو مرحله ‏اند، یکى اجمال و ابهام و دیگرى تفصیل. و شب قدر به طورى که از آیه «فیها یفرق کل امر حکیم.‏» برمی ‏آید شبى است که امور از مرحله اجمال و ابهام به مرحله فرق و تفصیل بیرون می ‏آیند.

    ج- نزول ملائکه و روح در شب قدر

    بر اساس آیه شریفه « تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر.»( قدر / 4) ملائکه و روح در این شب به اذن پروردگارشان نازل می ‏شوند. مراد از روح، آن روحى است که از عالم امر است و خداى متعال درباره ‏اش فرموده است « قل الروح من امر ربى‏.»( اسراء / 85 ) دراین که مراد از امر چیست؟ بحث‏هاى مفصلى در تفسیر شریف المیزان آمده است که به جهت اختصار مبحث ‏به دو روایت در مورد نزول ملائکه و این که روح چیست ‏بسنده می ‏شود. 1- پیامبر اکرم (ص) فرمود: وقتى شب قدر می ‏شود ملائکه‏اى که ساکن در «سدره المنتهى‏» هستند و جبرئیل یکى از ایشان است نازل می‏شوند در حالى که جبرئیل به اتفاق سایرین پرچم‏هایى را به همراه دارند. یک پرچم بالاى قبر من، و یکى بر بالاى بیت المقدس و پرچمى در مسجد الحرام و پرچمى بر طورسینا نصب می‏کنند و هیچ مؤمن و مؤمنه ‏اى دراین نقاط نمی‏ماند مگر آن که جبرئیل به او سلام میکند، مگر کسى که دائم الخمر و یا معتاد به خوردن گوشت ‏خوک و یا زعفران مالیدن به بدن خود باشد. (5)

    2- از امام صادق علیه السلام در مورد روح سؤال شد. حضرت فرمودند: روح از جبرئیل بزرگتر است و جبرئیل از سنخ ملائکه است و روح ازآن سنخ نیست. مگر نمى‏بینى خداى تعالى فرموده: «تنزل الملئکه والروح‏» پس معلوم مى‏شود روح غیر از ملائکه است. (6)


    د- سلام و امنیت در شب قدر

    قرآن کریم در بیان این ویژگى شب قدر می ‏فرماید: «سلام هى حتى مطلع الفجر.»( قدر / 5 ) کلمه سلام و سلامت ‏به معناى عارى بودن از آفات ظاهرى و باطنى است. و جمله «سلام هى‏» اشاره به این مطلب دارد که عنایت الهى تعلق گرفته است‏ به این که رحمتش شامل همه آن بندگان بشود که به سوى او روى می ‏آورند و نیز به این که در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد. به این معنا که عذابى جدید نفرستد. و لازمه این معنا این است که دراین شب کید شیطان‏ها هم مؤثر واقع نشود چنانکه در بعضى از روایات نیز به این معنا اشاره شده است. البته بعضى از مفسرین گفته ‏اند: مراد از کلمه «سلام‏» این است که در شب قدر ملائکه از هر مؤمن مشغول به عبادت بگذرند، سلام می ‏دهند.

    پی ‏نوشت‏ها:
    1- مجمع البیان، ج 10، ص‏519 .
    2- تفسیر الدرالمنثور، ج‏6 .
    3- تفسیر البرهان، ج‏4، ص‏488، ح‏26 .
    4- فروع کافى، ج‏4، ص‏157، ح‏4.
    5- مجمع البیان، ج‏10، ص‏520 . 6- تفسیر برهان، ج‏4، ص‏481

  5. صلوات ها 12


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مسايل ديني و اسلامي و سياسي
    نوشته
    2
    حضور
    1 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    14



    شب اول قدر هم گذشت
    امام علي (ع) ميفرمايد الفرصت تمرّ كَمَرّ الصحاب فرصتها مانند ابر در حال گذر هستند
    شب اول قدر هم گذشت؛ آيا قدرش را دانستيم.
    آگر بخواهي بداني كه چقدر قدرش را دانستي به درون خود بنگر و ببين كه چقدر تغيير كردي. اگر بعد از شب قدر درونت منقلب شده است بدان كه به آن اندازه كه منقلب شدي قدرش را دانستي.
    واي بر ما اگر ليالي قدر بگذرد و ما هنوز همان فرد سابق باشيم.
    غلامحسین جوان


    http://hoseynjavan.blogfa.com/
    ویرایش توسط رهرو ولايت : ۱۳۹۳/۰۴/۲۶ در ساعت ۰۷:۴۲

  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600

    اعمال شب بيست و هفتم ماه مبارک رمضان




    اين شب از شب‌هاي برجسته و متمايز ماه مبارك رمضان است و عبادت در آن، كامل كننده عبادات ساير شب‌هاي ماه رمضان، به ويژه ليالي قدر است.

    بدين جهت براي متدّينان، عبادت پيشه گان و عارفان، شب ويژه و با فضيلتي است.

    اعمال و عبادات اين شب عبارتند از:

    ۱. انجام أعمال مشترك شب‌هاي ماه رمضان، به ويژه اعمال مشترك دهه آخر.

    ۲. غسل كردن.

    ۳. خواندن ۳۰ ركعت نماز [۱۵ نماز دو ركعتي]. به اين صورت كه هشت ركعت بين نماز مغرب و عشا و بيست و دو ركعت ديگر، پس از نماز عشا به جا آورده شود.

    ۴. خواندن دعاي: اَلْحَمْدُ لِلّه الّذي خَلَقَ بَدايعَهُ بقُدْرتِهِ …

    ۵. خواندن دعاي: يا مادّ الظّلِ و لَو شِئتَ جَعَلْتَهُ ساكِناً …

    ۶. خواندن دعاي: اَللّهُمّ ارْزقني التّجافِي عَن دار الغرور …

    ۷. خواندن دعاي: رَبَّنا آمَنّا فَاغفرلنا ذنوبنا …


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  9. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۲۶, ۰۳:۰۷ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود