صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علت نبود پیامبر در ایران

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    کامپیوتر ، والیبال ، فوتبال
    نوشته
    219
    حضور
    1 روز 4 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    15
    صلوات
    1505

    علت نبود پیامبر در ایران




    چرا در ایران پیامبری نبوده یا پیامبر شناخته شده ای نبوده؟
    من فکر می کنم جواب اینه:
    اصولا وجود پیامبر برای هدایت مردم است. هدایت به سوی خدای یکتا. مردم ایران از هزاران سال پیش یکتا پرست بوده اند. خدای ایرانیان باستان همان خدای ما است. شاید با نامی متفاوت.
    به زمان و منطقه جغرافیایی پیامبرانی که می شناسیم دقت کنید. در میان مردمی جاهل.

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482

    پيامبران در ايران




    دوست عزيز خدمت شما عارضم كه در ايران بيش از بيست پيامبر دفن شده اند . كه بعضي از آنان بسيار معروفند ،‌از جمله مي توان به دانيال ،‌حيقوق ، اشموئيل ،‌مردخاي ،‌انوش ،‌حجي ،‌خالد ،‌سلام ،‌سلوم ،‌سهولي و ... اشاره كرد . بيشتر اين پيامبران مبلغان كيش حضرت موسي بوده اند .اما در اين بين افرادي مانند حضرت انوش پسر شيث بن آدم ،‌حضرت قيدار ، و شايد بعضي ديگر مبلغان دين ديگري بودند . قيدار از پسران حضرت اسماعيل و از اجداد حضرت رسول است . زرتشت هم پيامبري ايراني بود كه در فاصله زماني حدود سه هزار سال پيش د رايران مي زيسته است . پيروانش او را به قتل رسانده كتابش را سوزاندند . بعدها كتابش جمع آوري شد . كتاب او مانند كتاب حضرت داود ،داراي دعاست .

    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  5. صلوات ها 14


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    کامپیوتر ، والیبال ، فوتبال
    نوشته
    219
    حضور
    1 روز 4 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    15
    صلوات
    1505



    حضرت دانیال را می دانم
    ام فکر می کنم زرتشت پیامبر الهی نبوده هر چند من دین زرتشتیان را دینی الهی می دانم
    اما در مورد سایر پیامبرانی که نام بردید:
    فکر می کنم تعدادی از آنها ایرانی نیستند.

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    4
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    30

    علت نبودن پیامبر در ایران




    با سلام

    این درست هست که ما ایرانی ها تنها مللی بودیم که یکتا پرست و بر اصول دینی خود به شدت متعصب بودیم چون اصولاً ما ایرانی ها یا بهتر بگم پارسیان مردمی اهل دین و آیین هستیم این رو هم تاریخ شاهد و ناظر هست و در همین دوران هم تنها مللی هستیم که حکومت و آیین آن اسلام هست درست شاید بگین کشور های عربی چی
    نگاه کنید شیعه یا در تاریخ الویان اکثراً در ایران و عراق و قسمتی هم در ترکیه ساکن می باشند ولی بیشتر الویان در ایران هستند.
    اگه توجه کنید بیشتر بزرگان و دانشمندان در ایران وجود داشته اند و دارن این یعنی بیشتر تولیدات علمی مذهبی در کشور ما بوده مثل شیخ مفید ، توسی ،آیت الله طباطبایی و .... پس ایرانی ها در گذشته و حال انسانهای مذهبی بودن

    برسیم به سئوال شما
    1- یعنی باید در تمام جهان برای تمام کشور ها خدا باید یک پیامبر جداگانه بفرستد ؟
    2- این قسمت از جهان از مصر گرفته و فلسطین ،لبنان ، عربستان قبول دارم و خودتان هم شاید به این نتیجه رسیده باشید که بیشترین پیامبران در این کشور ها ظهور کرده اند.
    این درست است که در این مناطق اکثراً مردمانی که از لحاظ سواد و علم در درجات پاینی بودن و فقر و اکثراً هم بت پرست بوده اند شاید شما خیال کرده باشید به خاطر این است بله من هم تا چند سال پیش همین نظر رو هم داشتم . شاید یکی از علت هاش همین باشه پس چرا به قسمت شرق و جنوب شرقی آسیا مثل هند که از لحاظ علمی در طول تاریخ هم نگاه کنی سطح بالایی بودن الان هم همین طور هندی ها اکثراً به چند زبان صحبت می کنند و در برنامه نویسی کامپیوتر دست خودامریکا یی ها رو از پشت بستن پس چرا هزاران سال دارن بت پرستی می کنند ولی حتی یه پیامبر هم براشون فرستاده نشده شاید من اطلاع نداشته باشم که در قرن اتم ، ماهواره و کامپیوتر هم میشه بت پرست بود؟
    چون هر چی دانایی و اطلاعات انسان بیشتر می شود ....
    چون این مناطق منظورم لبنان و فلسطین و مصر و عربستان از جمله جاهایی روی زمین هستن که مقدس هستند هم برای انسانها هم برای خداوند مثل سرزمین مقدس برای یهودیان و مسجد القصی ، مکه
    اگه خوب دقت کنی مسیر معراج پیامبر رو نگاه کنی بهتر متوجه می شی اگه تو گوگل جستجو کنی به نتایج خیلی بهتری مرسی و می تونی بهتر جمع بندی کنی
    من هم با شما دوست عزیز موافقم که ایرانی ها انسانهای مذهبی و با خدای هستن که کتاب زرتشت یکی از افتخارات و مایعه بالندگی ما پرشین ها هست

    قابل توجه بعضی از کشورها که ایران رو محور شرارت و ایرانی رو بی فرهنگ و خودشون که تازه شاید اون هم اگه من اشتباه نکنم 400 یا کمتر از 200 سال هست که تازه کشورشونو کشف کردن
    اگه تو کتابا خوانده باشی اکثراً در بدو به وجود آمدن امریکا محل یا بهتر بگم تبعید گاه دزدها و آدم کش ها و دزدان دریائئ بوده بعدها مهاجرین وارد امریکا شدن
    حالا هیچ کس ندونه خودشون بهتر می دونن
    پس اینا با 400 سال سابقه اومدن به کشوری که مهد تمدن هست این انگارو می زدنن

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    نقل قول نوشته اصلی توسط persianboy نمایش پست ها
    چرا در ایران پیامبری نبوده یا پیامبر شناخته شده ای نبوده؟
    من فکر می کنم جواب اینه:
    اصولا وجود پیامبر برای هدایت مردم است. هدایت به سوی خدای یکتا. مردم ایران از هزاران سال پیش یکتا پرست بوده اند. خدای ایرانیان باستان همان خدای ما است. شاید با نامی متفاوت.
    به زمان و منطقه جغرافیایی پیامبرانی که می شناسیم دقت کنید. در میان مردمی جاهل.
    سلام
    دوسته گرامی درسته که زرتشت آدمه موحدی بوده !!
    اما فراموش نکن که خیلی از بادشاهانه ایران خدا رو بنده نبودن!!
    و در ضمن زرتشت که پیامبر نبوده!!
    و همان طور که دوسته گرامیمون گفت خیلی از پیامبران در ایران دفن شدن
    موفق باشد

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۱/۲۴ در ساعت ۰۵:۱۸
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    43
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    244



    نقل قول نوشته اصلی توسط reza نمایش پست ها
    سلام
    دوسته گرامی درسته که زرتشت آدمه موحدی بوده !!
    اما فراموش نکن که خیلی از بادشاهانه ایران خدا رو بنده نبودن!!
    و در ضمن زرتشت که پیامبر نبوده!!
    و همان طور که دوسته گرامیمون گفت خیلی از پیامبران در ایران دفن شدن
    موفق باشد

    اولا يكي از بزرگترين پيامبران دوران تاريخ كوروش كبير بوده.يادتون نرفته كه!!! ذوالقرنين!!!

    دوما پادشاهان ايران خدا رو بنده نبودن يا كسايي كه بخاطر تحميل عقايدشون به ديگر كشورها بهشون حمله ميكردن و با زور و شمشير دينشون رو عرضه ميكردن؟

    زرتشت هم از بزرگترين پيامبرها بوده !!!
    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۱/۲۴ در ساعت ۲۱:۱۶
    كساني كه مي فهمند عذاب مي كشند و كساني كه نمي فهمند عذاب مي دهند

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    علاقه
    معارف قرآن
    نوشته
    1,420
    حضور
    130 روز 15 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    23607



    نقل قول نوشته اصلی توسط آراس نمایش پست ها
    اولا يكي از بزرگترين پيامبران دوران تاريخ كوروش كبير بوده.يادتون نرفته كه!!! ذوالقرنين!!!

    دوما پادشاهان ايران خدا رو بنده نبودن يا كسايي كه بخاطر تحميل عقايدشون به ديگر كشورها بهشون حمله ميكردن و با زور و شمشير دينشون رو عرضه ميكردن؟

    زرتشت هم از بزرگترين پيامبرها بوده !!!
    دوست خوبم جناب آراس
    سلام
    ضمن خوش آمدگويي مجدد به شما

    در مباحث انجمن ها سعي كنيد مستند و با ادله و مدارك كافي مباحث را پي

    گيري نماييد .


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    43
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    244



    نقل قول نوشته اصلی توسط مدیر سایت نمایش پست ها
    دوست خوبم جناب آراس

    سلام
    ضمن خوش آمدگويي مجدد به شما

    در مباحث انجمن ها سعي كنيد مستند و با ادله و مدارك كافي مباحث را پي

    گيري نماييد .
    حرف بي سندي نزدم مدير جان.

    در مورد كوروش كبير كه قرآن خودش گفته و همه ميدونن.

    مسئله ي دوم كه تاريخ خودمونه ديگه!!

    در مورد زرتشتم كه آموزه هاش و حرفاي ديگران در موردش چيزي غير از عظمتش رو اثبات نميكنه
    كساني كه مي فهمند عذاب مي كشند و كساني كه نمي فهمند عذاب مي دهند

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    نقل قول نوشته اصلی توسط آراس نمایش پست ها
    حرف بي سندي نزدم مدير جان.

    در مورد كوروش كبير كه قرآن خودش گفته و همه ميدونن.

    مسئله ي دوم كه تاريخ خودمونه ديگه!!

    در مورد زرتشتم كه آموزه هاش و حرفاي ديگران در موردش چيزي غير از عظمتش رو اثبات نميكنه
    سلام
    نه این
    درست نیست دوست عزیز !
    زرتشت پیامبر نبود!!!
    دوست عزیز گفتم درست که زرتشت آدم موحدی بود!!
    اما بزگترین فرق پیامبران حق !از نا
    حق!!
    مخالفت با سلطنت و طاغوت بود!!در صورت که پیامبران غیر حقیقی‌ مستقیم جذب سلطنتو طاغوت می‌شدن
    با کمی‌ تحقیق از تاریخ به راحتی‌ به این موضوع می‌شه پی برد
    پیروزو موفق باشید

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۱/۲۴ در ساعت ۲۱:۵۱
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    در مورد شخصيت‎ها و چهره‎هاي تاريخي كمتر كسي را مي‎توان يافت كه مانند زرتشت چهرة معمائي و مبهمي داشته باشد.
    شخصيت حقيقي او آن قدر تاريك و مبهم است كه برخي از پژوهش‎گران او را اختلافي‎ترين چهرة تاريخ مي‎دانند چرا كه هم در تاريخ تولد و هم در محل تولد او، اختلافات هاي فراواني به چشم مي‎خورد كه اصلاً قابل جمع نيستند و هم در شخصيت واقعي او مباحث و داستان‎ها و اقوال متفاوت و متضادي وجود دارد به همين جهت گروهي از محققان و نويسندگان در تاريخي بودن شخصيت وي، ‎شك و ترديد دارند و شخصيت او را نيز مانند جمعي از بزرگان و قهرمانان ادوار باستاني، افسانه‎اي دانسته‎اند، ولي غالب محققان و دانشمندان معتقدند كه زرتشت وجود تاريخي داشته و مولود افسانه و يا زائيدة فرهنگ ساساني نيست.
    در مورد تاريخ پيدايش زرتشت اختلاف آراء و روايات تاريخي به قدري شديد است كه اصلاً نمي‎شود بين آنها جمع كرد اين اقوال از 600 سال قبل از ميلاد مسيح تا 6000 سال پيش از ميلاد، دور مي‎زند. امّا بر اساس نظرية مشهور، وي در سال 660 قبل از ميلاد به دنيا آمد و در 630 قبل از ميلاد (در سن 30 سالگي) به پيامبري مبعوث شد. وي در سال 583 ق. م در سن 77 سالگي در آتشكده‎اي در بلخ (افغانستان)، توسط لشكر قومي مهاجم به شهادت رسيد.[1]
    امّا در مورد شخصيت حقوقي زرتشت از باب نمونه به اين اقوال، اشاره مي‎شود:
    اغلب مورخان اسلامي مانند: طبري،[2] بلعمي،[3] ابن اثير[4] و ميرخواند[5] زرتشت را پيامبر ندانسته، بلكه او را شاگرد ارمياي نبي يا عزير نبي، دانسته‎اند.
    برخي از مورخان اسلامي مانند مسعودي،[6] دينوري،[7] حمزه اصفهاني،[8] بيروني[9] و مؤلف تبصرة العوام بر اين اعتقادند كه زرتشت پيغمبر مجوس بوده است.
    بعضي از نويسندگان فرهنگ فارسي، زرتشت را همان ابراهيم خليل دانسته‎اند.[10]
    يكي از محققين معاصر بعد از ذكر اقوال مختلف و آراء متضاد مي‎گويد: علت اين همه تضاد و تناقض در تاريخ زرتشت اين است كه وي تاريخ درستي ندارد و ردپاي اين شخصيت ايراني در تاريخ گم شده است و در هيچ يك از روايات اسلامي و قرآن مجيد و همچنين در كتاب مقدسي چون انجيل و تورات ذكري از شخص زرتشت و كتاب اوستا به ميان نيامده است، بلكه هر جا كه خواسته‎اند از ديانت كهن ايراني نامي به ميان آورند، تنها به لفظ مجوس اكتفا كرده‎اند.[11]
    به هر حال در قرآن مجيد هيچ جا سخني از زرتشت و پيامبري او و يا كتاب اوستا كه منسوب به اوست نيامده است. لكن تنها يك بار لفظ «مجوس» در قرآن آمده است و واژة المجوس در زبان عربي به زرتشتيان اطلاق مي‎شود. آية هفدهم سورة حج آنها را در كنار پيروان اديان ديگر قرار داده و مي‎فرمايد: «ان الذين آمنوا و الذين هادوا والصابئين والنصاري و المجوس والذين اشركوا ان الله يفصل بينهم يوم القيامة: آنان كه ايمان آوردند و آنان كه يهودي شدند و صابئان و نصاري و مجوس و آنان كه شرك ورزيده‎اند، خداوند روز قيامت ميان آنان حكم مي‎كند.»
    در اين آية مردم به سه فرقه تقسيم شده‎اند:

    اين سه فرقه با ذكر اسم موصول «الذين» از هم جدا شده‎اند؛ ولي چهار گروه اهل كتاب، با حروف وصل «و» به هم پيوسته‎اند. بنابراين «مجوس» از مشركان مجزا شده و در رديف يهود، نصاري و صابئان قرار گرفته است.
    البتّه آية ديگري[13] هم در قرآن هست كه هر چند، به صورت صريح در آن از مجوس نام برده نشده است، ولي طبق شأن نزولي كه نقل گرديده، آيه دربارة مجوس مي‎باشد.
    در حديثي به اين شأن نزول آيه اشاره مي‎شود؛ از امام صادق ـ عليه السّلام ـ از «مجوس» سؤال گرديد كه آيا پيامبري داشته‎اند يا نه؟ امام ـ عليه السّلام ـ فرمود: آيا به تو نرسيده نامه‎اي كه پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ به مردم مكه نوشتند و آنان را به اسلام دعوت كرده بود و اگر اسلام نپذيرفتند، آمادة جنگ شوند و مردم مكه در پاسخ نوشتند از ما هم جزيه بگير و ما را به حال خود بگذار تا همچنان بت‎ها را بپرستيم. پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ در پاسخ آنها نوشت من غير از اهل كتاب از كس ديگري جزيه نمي‎گيرم. در جواب دوباره نوشتند آيا تو گمان مي‎كني جزيه را فقط از اهل كتاب دريافت مي‎داري، در صورتي كه از مجوسيان «هجر» نيز جزيه گرفته‎اي؟
    پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ پاسخ داد: مجوسيان پيغمبري داشتند كه او را كشتند و كتابي نيز داشتند كه آن را سوزاندند. پيغمبر آنان كتاب خود را بر روي دوازده هزار پوست گاو نوشته بود.[14]
    در روايت ديگر آمده: «اشعث بن قيس كندي، از امام علي ـ عليه السّلام ـ سؤال كرد: چرا با «مجوس» مانند اهل كتاب معامله مي‎كنيد و از آنها جزيه مي‎گيري و حال آن كه نه براي آنها كتابي نازل شده و نه پيغمبري براي آنها مبعوث شده است؟ امام علي ـ عليه السّلام ـ فرمود: ‌آنها كتابي داشته‎اند، خداوند پيامبري در ميان آنها مبعوث فرمود و...»[15]
    برخي از مفسران شيعه هم قائلند كه مجوسيان اهل كتاب هستند، مرحوم علامه طباطبائي در الميزان تصريح دارند كه مجوسيان داراي كتاب بوده‎اند.[16] لكن در جاي ديگر احتياط مي‎كند و مي‎فرمايد: روايات هر چند مجوس را اهل كتاب خوانده كه لازمه‎اش آن است كه اين ملت نيز براي خود كتابي داشته باشد... لكن قرآن هيچ متعرض وضع مجوس نشده و كتابي براي آنها نام نبرده و كتاب اوستا كه فعلاً در دست مجوسيان است، نامش در قرآن نيامده... و كلمه اهل كتاب هر جا در قرآن ذكر شده مراد از آن يهود و نصاري است كه خود قرآن براي آنان كتابي نام برده كه خداي تعالي براي ايشان نازل كرده است.[17]
    جمعي از بزرگان و فقها از روي مدارك معتبر «مجوس» را اهل كتاب دانسته‎اند.[18]
    شيخ طوسي در كتاب خلاف مي‎نويسد: «المجوس كان لهم كتاب ثم رفع عنهم... دليلنا اجماع الفرقه و أخبارهم.»[19]
    بنابر آنچه گذشت جاي شك و ترديد باقي نمي‎ماند كه مجوس از نظر فقها و صاحب نظران يا به طور مسلم اهل كتابند يا لااقل محتملاً اهل كتاب بوده‎اند. امّا اين‎كه آيا پيامبر مجوس همان زرتشت است يا خير؟ در اين مسئله اختلاف است آنچه معروف و مشهور است آن است كه اكثر محققين و مورخين بر اين عقيده‎اند كه زرتشت همان پيامبر مجوس است و هر جا سخن از قوم مجوس گفته اند زرتشت را قرين آن كرده‎اند و ادعا نموده ‎اند كه بنيان‎گذار اين دين و پيغمبر اين آئين، زرتشت بوده است، لكن برخي ديگر از محققين[20] به اين نظريه به ديدة شك نگريسته‎ و حتي منكر اين شده‎اند كه پيامبر مجوسيان «زرتشت» بوده است و گفته اند اولاً: زردشتيان فرقه‎اي كوچك از مجوسيان بوده است، مجوسي‎ها به چهار فرقه تقسيم مي شدند:

    پس زردشت بنيان‎گذار آئين مجوس و پيامبر همة مجوسيان نبوده است.
    ثانياً: بر فرض وجود چنين شخصيت تاريخي، او به عنوان يك مصلح و اصلاح‎گري در دين قوم خود كه يك سري آئين و مراسم و عقائدي را وارد كرده است، مي‎باشد.
    زنديقي از امام ـ عليه السّلام ـ سؤال مي‎كند كه آيا براي مجوسيان از طرف خداوند پيامبري مبعوث شده است يا نه؟ امام فرمود: «هيچ امتي نيست، مگر اين‎كه از طرف خداوند منذري براي آنها مبعوث شده است و بر قوم مجوس هم از طرف خداوند پيغمبري با كتاب آسماني فرستاده شده است، منتهي مجوسيان او را تكذيب كردند و كتابش را انكار نمودند. سپس زنديق پرسيد: پيغمبر آنها كيست؟ بعضي‎ها گمان كرده‎اند «خالد بن سنان» است. حضرت فرمود: خالد يك نفر عرب بدوي بوده و پيغمبر نبوده و اين سخني است كه مردم بي‎اطلاع مي‎گويند.
    آن مرد گفت: آيا پيامبر مجوس زردشت است؟ امام ـ عليه السّلام ـ فرمود: زردشت در ميان مجوس سر و صدايي به راه انداخت و ادعاي پيغمبري كرد، عدّه‎اي دعوتش را پذيرفتند و عدّه‎اي ديگر او را تكذيب كردند و از شهر بيرون نمودند و در بيابان طعمه درندگان شد.[21]
    1. مؤمنان (مسلمانان)؛ 2. اهل كتاب؛ كه عبارتند از: يهود، نصاري (مسيحيان)، صابئان[12] و مجوس؛ 3. مشركان. 1. كيومرثيه؛ 2. زروانيه؛ 3. مسخيه؛ 4. زردشتيه.
    معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
    1. مطهري، مرتضي، خدمات متقابل اسلام و ايران.
    2. الهامي، داود، ايران و اسلام.
    3. حكمت، علي اصغر، تاريخ اديان.
    4. ناس، جان بي، تاريخ جامع اديان، ترجمه: علي اصغر حكمت.
    5. آيت الله مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج 14.





    [1] . توفيقي، حسين، آشنايي با اديان بزرگ، سمت، مؤسسة فرهنگي طه و مركز جهاني علوم اسلامي، چاپ اوّل، 1379، ص 63.
    [2] . تاريخ طبري، چاپ قاهره، ج اول، ص 282 و 402 و 403.
    [3] . تاريخ بلعمي، چاپ كيان پور نسخة دهخدا، ص 206.
    [4] . ابن اثير، الكامل في التاريخ، چاپ مصر، ج 1، ص 145 و 146.
    [5] . روضة الصفاء شرح حال گشتاسب.
    [6] . مسعودي، مروج الذهب، چاپ مصر، ج 1، ص 229.
    [7] . دينوري، الاخبار الطّول، ص 28.
    [8] . تسني ملوك الارض و الانبياء، ص 27.
    [9] . ابوريحان بيروني، ترجمه الآثار الباقيه، ص 25.
    [10] . اسدي، لغت فرس، چاپ تهران، ص 7.
    [11] . الهامي، داود، ايران و اسلام، قم، انتشارات مكتب اسلام، 1374.
    [12] . صائبان در قرآن مجيد در سه مورد ذكر شد. مرحوم علامه در الميزان ج 14، ص 394 مي‎گويد: آنها قومي هستند بين يهود و مجوس و كتابي دارند كه آن را به يحيي بن زكريان نسبت مي‎دهند.
    [13] . مائده/105.
    [14] . حر عاملي، محمد بن حسن، وسائل الشيعه، تهران، چاپ آل البيت، ج 11، ص 96، ج 15، ص 126.
    [15] . حر عاملي، وسائل‎الشيعه، كتاب الجهاد، باب 49، حديث 7؛ توحيد صدوق، چاپ مكتبية الصدوق، ص 306.
    [16] . طباطبايي، الميزان (ترجمه)، ج 14، ص 505.
    [17] . همان، ج 3، ص 481 و 482.
    [18] . طوسي، خلاف، ج 9، ص 199 كتاب الجزيه.
    [19] . همان.
    [20] . الهامي، داود، مقاله‎آية از مجلة تخصصي كلام اسلامي، شمارة 32؛ ص 60 ـ 63.
    [21] . احتجاج طبرسي، چاپ نجف، ج 2، ص 91 و 92.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۱/۲۴ در ساعت ۲۲:۰۷
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 8


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود