صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: داستان اصحاب کهف و چند سوال

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    6
    حضور
    4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3

    اشاره داستان اصحاب کهف و چند سوال




    در مورد داستانی که در اینجا بیان شده: http://www.askdin.com/thread17164.html
    نمیخوام در مورد تعداد اصحاب کهف سوال بپرسم اما میخوام دلیل این اختلاف رو بدونم. سوال اول اینکه همانطور که گفته شده وزیران 6 نفر بودند. هنگام رفتن به کوه، چوپانی با آنان همراه شده که میشود 7 نفر. سگی دنبال آنان آمده که میشود 8 نفر. این با آیه قران اختلاف دارد:
    گروهی خواهند گفت: «آنها سه نفر بودند، که چهارمین آنها سگشان بود!» و گروهی می‌گویند: «پنچ نفر بودند، که ششمین آنها سگشان بود.» -همه اینها سخنانی بی‌دلیل است- و گروهی می‌گویند: «آنها هفت نفر بودند، و هشتمین آنها سگشان بود.» بگو: «پروردگار من از تعدادشان آگاهتر است!» جز گروه کمی، تعداد آنها را نمی‌دانند. پس درباره آنان جز با دلیل سخن مگو؛ و از هیچ کس درباره آنها سؤال مکن! (۲۲)
    و در مورد تعدادشان نظری دارم که یک عدد را رد میکند. میخواستم ببینم این نظر درست هست؟
    طبق آیه 19 :
    وَكَذَٰلِكَ بَعَثْنَاهُمْ لِيَتَسَاءَلُوا بَيْنَهُمْ ۚ قَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ ۖ قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ ۚ قَالُوا رَ‌بُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُم بِوَرِ‌قِكُمْ هَـٰذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ‌ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا فَلْيَأْتِكُم بِرِ‌زْقٍ مِّنْهُ وَلْيَتَلَطَّفْ وَلَا يُشْعِرَ‌نَّ بِكُمْ أَحَدًا ﴿١٩﴾
    در اواخر آیه گفته شده که "یک نفر ار خودتان را بفرستید تا بنگرد کدام یک از آنها غذای پاکیزه‌تری دارند، و مقداری از آن برای روزی شما بیاورد." برای کلمه شما در اینجا از کم استفاده شده نه کما ! یعنی اگر آن مرد برود به شهر حداقل تعداد نفرات باقی 3 است. حال آنکه حداقل تعداد کل میشود 4 نفر. پس نظریه 2 مرد + 1 سگ رد میشود.
    سوال دوم:
    و (اگر به آنها نگاه می‌کردی) می‌پنداشتی بیدارند؛ در حالی که در خواب فرو رفته بودند! و ما آنها را به سمت راست و چپ میگرداندیم (تا بدنشان سالم بماند). و سگ آنها دستهای خود را بر دهانه غار گشوده بود (و نگهبانی می‌کرد). اگر نگاهشان می‌کردی، از آنان می‌گریختی؛ و سر تا پای تو از ترس و وحشت پر می‌شد! (۱۸)
    اما در داستان گفته شده که دقیانوس آن ها را دیده و گفته شکنجه ای از این سخت تر نیست که در غار محبوس باشند.

    سوال سوم:
    در داستان گفته شده:
    آيا مي دانيد چقدر در اين غار بودەايد؟
    گفتند: يك روز يا پارەاي از روز. تلميخا گفت: بلكه 309 سال درنگ داشته ايد.
    سپس حضرت علي(ع) فرمود: ايشان سيصد و نه سال در آن جا ماندند.
    اگر این داستان توسط حضرت علی (ع) قل شده پس علت اختلاف بر سر 309 سال چیست؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در ساعت ۰۸:۰۵

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58322



    با نام و یاد دوست






    داستان اصحاب کهف و چند سوال








    کارشناس بحث: استاد عماد

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۴/۲۷ در ساعت ۱۱:۲۷ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 21 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10548



    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdyfo نمایش پست ها
    سوال اول اینکه همانطور که گفته شده وزیران 6 نفر بودند. هنگام رفتن به کوه، چوپانی با آنان همراه شده که میشود 7 نفر. سگی دنبال آنان آمده که میشود 8 نفر
    لطف می فرمائید حدیث را بگذارید تا بر مبنای آن بحث کنیم
    تناقض در کجاست؟ منظورتان بین حدیث حضرت علی علیه السلام و قران است؟

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۳/۰۴/۳۰ در ساعت ۱۰:۲۰

  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    6
    حضور
    4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3



    منبع رو نمیدونم از کجا هست با استناد به مطلب پاسخیار رضامطلب( http://www.askdin.com/thread17164.html ) پرسیدم.
    منظورتان بین حدیث حضرت علی علیه السلام و قران است؟
    بله در مورد تعداد. خدا گفته به تعدادشان آگاه تر است. اگر ما تعداد آن ها را بدانیم و خدا هم بداند هر دو به تعدادشان آگاهیم. پس زمانی که گفته شده آگاهتر، احتمالا تعدادشان فرق میکند. گروهی می‌گویند: «آنها هفت نفر بودند، و هشتمین آنها سگشان بود.» بگو: «پروردگار من از تعدادشان آگاهتر است!»

  8. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    دین اسلام,علم مدیریت,نجوم و کشفیات ناسا,ویدئوگیم,فوتبال سالن و کمی هم فیلم
    نوشته
    151
    حضور
    10 روز 15 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    509



    سلام علیکم.
    جسارتا در ابتدا باید بگم
    حق تعالی داده در قران پیام
    هر کلامی باید آغازش سلام
    و اما من این حدیث رو در کتاب حیوه القلوب مرحوم علامه مجلسی جلد دوم 1270 دیدم.هم چنین این روایت را ابن بابویه و قطب الدین راوندی رحمته الله علیهما به سند خود از ابن عباس روایت کرده.
    و این روایت بعلاوه در قصص الانبیا راوندی صفحه 255 و عرائس المجالس ص 413 (البته نامهای غلامها با کمی تفاوت) بیان شده است.
    در ضمن توی بیشتر روایات معتبر من دیدم که چوپان با آنها همراه نشد ولی سگ او ناگهان از پی او رفت و دعوتشان را پذیرفت.
    یا علی.



    ویرایش توسط سید : ۱۳۹۳/۰۴/۳۱ در ساعت ۰۱:۳۴
    گفتم کلید سرای ابدی چیست###فریاد برآوردو بفرمود نماز است

  9. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    علاقه
    خواندن کتاب و خوردن غذا
    نوشته
    241
    حضور
    6 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    570



    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdyfo نمایش پست ها
    منبع رو نمیدونم از کجا هست با استناد به مطلب پاسخیار رضامطلب( http://www.askdin.com/thread17164.html ) پرسیدم.

    بله در مورد تعداد. خدا گفته به تعدادشان آگاه تر است. اگر ما تعداد آن ها را بدانیم و خدا هم بداند هر دو به تعدادشان آگاهیم. پس زمانی که گفته شده آگاهتر، احتمالا تعدادشان فرق میکند. گروهی می‌گویند: «آنها هفت نفر بودند، و هشتمین آنها سگشان بود.» بگو: «پروردگار من از تعدادشان آگاهتر است!»
    دوست بزرگوار ! الله تبارک و تعالی نظریات مردم را رد نکرده است بلکه ان ها را بازگو کرده است و فرموده من اگاه تر هستم ! اگاه تر بودن خداوند بدین منظور نیست که خداوند نظریاتی را که از مردمان نقل کرده رد کند بلکه منظور از اگاه تر بودن علم دقیق به این است که کدام یک از نظرات فوق درست است .... خداوند نفرموده بگو که فقط من میدانم . بلکه فرموده بگو من اگاه تر هستم و اگاه تر بودن بدین معنی هست که ان چه خداوند در مورد تعداد ان ها میداند بی شک و شبهه هست حال انکه نظریات مردمان به قول کلام الله در همین ایه : رجما بالغیب : تیری در تاریکی انداختن هست .....

    لذا فرضا که حدیث سندیت صحیحی داشته باشد منافاتی با ایه مبارکه ندارد .....


  10. صلوات


  11. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 21 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10548



    سلام علیکم

    درست است که در قران گفته سه گروه نقل شده و سپس فرموده خدواند به تعداشان آگاهتر است
    ولی در تفسیر این آیه علامه طباطبایی به دو دلیل قول سوم را ترجیج می دهند
    اول
    اینکه بعد از دو قول اول یعنی ثلاثه رابعهم کلبهم و خمسه سادسهم کلبهم جمله رجما بالغیب آمده يعنى بدون علم و اطلاع سخن مى‏گفتند
    ولی قول سوم بدون این جمله است این خود نشان از ترجیج این قول بر دو قول قبل است (1)

    و دوم آمدن واو در احتمال سوم بین سبعه و ثامنهم کلبهم که در دو قول قبلی این واو نیامده ،
    همين واو است كه در جمله سوم به ما مى‏فهماند كه اين حرف صحيح است، زيرا مى‏رساند گويندگان اين سخن از روى علم و ثبات و اطمينان نفس سخن گفته‏اند، نه چون آن دو طائفه كه رجم به غيب كرده بودند. دليل بر اين استفاده اين است كه خداى تعالى بعد از دو جمله اول فرمود:" رَجْماً بِالْغَيْبِ" و بعد از جمله سوم فرمود:" ما يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ" ابن عباس هم گفته در دو جمله اول واو نيامد چون هنوز جاى شمردن بود، زيرا يك قول ديگر باقى مانده بود، ولى در جمله سوم واو آورد تا بفهماند قول ديگرى در دنبال نيست، همين روايت هم خود دليل قاطع و ثابت است بر اينكه عدد اصحاب كهف هفت نفر بوده، و هشتمى آنان سگشان بوده است(2)

    1.ترجمه الميزان، ج‏13، ص: 373
    2. همان ص 374

  12. صلوات ها 2


  13. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    6
    حضور
    4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3



    عالم مقدس ملکوت:
    خداوند نفرموده بگو که فقط من میدانم . بلکه فرموده بگو من اگاه تر هستم و اگاه تر بودن بدین معنی هست که ان چه خداوند در مورد تعداد ان ها میداند بی شک و شبهه هست حال انکه نظریات مردمان به قول کلام الله در همین ایه : رجما بالغیب : تیری در تاریکی انداختن هست .....
    عماد:
    درست است که در قران گفته سه گروه نقل شده و سپس فرموده خدواند به تعداشان آگاهتر است
    ولی در تفسیر این آیه علامه طباطبایی به دو دلیل قول سوم را ترجیج می دهند
    صحیح. پس برای فرضیه سوم اونطوری که متوجه شدم نتیجه میگیریم احتمالا تعدادشان هفت نفر بوده و هشتمین آنها سگشان است. چون فقط خدا و تعداد کمی بدون هیچ شک و تردید تعداد آن ها را میدانند.
    اگر با درست بودن حدیث موافقید لطفا به سوال دوم هم پاسخ دهید.
    با تشکر
    ویرایش توسط mahdyfo : ۱۳۹۳/۰۵/۰۲ در ساعت ۰۰:۲۳

  14. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdyfo نمایش پست ها
    داستان اصحاب کهف و چند سوال
    در مورد داستانی که در اینجا بیان شده: داستان اصحاب كهف كه حضرت علي(ع) از قول پيامبر نقل فرمودi!
    نمیخوام در مورد تعداد اصحاب کهف سوال بپرسم اما میخوام دلیل این اختلاف رو بدونم. سوال اول اینکه همانطور که گفته شده وزیران 6 نفر بودند. هنگام رفتن به کوه، چوپانی با آنان همراه شده که میشود 7 نفر. سگی دنبال آنان آمده که میشود 8 نفر. این با آیه قران اختلاف دارد:
    گروهی خواهند گفت: «آنها سه نفر بودند، که چهارمین آنها سگشان بود!» و گروهی می‌گویند: «پنچ نفر بودند، که ششمین آنها سگشان بود.» -همه اینها سخنانی بی‌دلیل است- و گروهی می‌گویند: «آنها هفت نفر بودند، و هشتمین آنها سگشان بود.» بگو: «پروردگار من از تعدادشان آگاهتر است!» جز گروه کمی، تعداد آنها را نمی‌دانند. پس درباره آنان جز با دلیل سخن مگو؛ و از هیچ کس درباره آنها سؤال مکن! (۲۲)
    و در مورد تعدادشان نظری دارم که یک عدد را رد میکند. میخواستم ببینم این نظر درست هست؟
    طبق آیه 19 :
    وَكَذَٰلِكَ بَعَثْنَاهُمْ لِيَتَسَاءَلُوا بَيْنَهُمْ ۚ قَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ ۖ قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ ۚ قَالُوا رَ‌بُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُم بِوَرِ‌قِكُمْ هَـٰذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ‌ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا فَلْيَأْتِكُم بِرِ‌زْقٍ مِّنْهُ وَلْيَتَلَطَّفْ وَلَا يُشْعِرَ‌نَّ بِكُمْ أَحَدًا ﴿١٩﴾
    در اواخر آیه گفته شده که "یک نفر ار خودتان را بفرستید تا بنگرد کدام یک از آنها غذای پاکیزه‌تری دارند، و مقداری از آن برای روزی شما بیاورد." برای کلمه شما در اینجا از کم استفاده شده نه کما ! یعنی اگر آن مرد برود به شهر حداقل تعداد نفرات باقی 3 است. حال آنکه حداقل تعداد کل میشود 4 نفر. پس نظریه 2 مرد + 1 سگ رد میشود.
    از سياق آيات قرآن كريم مي توان فهميد كه قصة اصحاب كهف ميان مردم در گذشته به صورت اجمالي مطرح بوده است، چنان كه قرآن كريم مي فرمايد: اَمْ حَسِبْتَ اَنّ اَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالْرَّقِيمِ كانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَباً(1)
    آيا گمان كردي اصحاب كهف و رقيم از آيات عجيب ما بودند؟!.
    هم چنين آيات قرآن كريم دلالت دارد كه در كيفيت داستان اصحاب كهف به خصوص در تعداد آن‌ها، بين مردم آن زمان اختلاف وجود داشته و قرآن كريم قول صحيح و نظر حق را بيان كرده است چنان‌كه مي‌فرمايد: نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَق...(2) ما داستان آنان را براي تو به حق بازگو مي‌كنيم…» اين آيه دلالت دارد كه خداوند قول صحيح را در تعداد آنان ذكر فرموده و باز در آية ديگر مي‌فرمايد: قُلْ رَبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِمْ ما يَعْلَمُهُمْ إِلاَّ قَلِيل….(3) بگو: «پروردگار من از تعدادشان آگاه‌تر است، جز گروه كمي تعداد آن‌ها را نمي دانند….». (4)
    بنابراين، با توجه به نكات مذكور، اگر قرآن كريم، نظريه صحيح و حق را ـ كه نظر خودش بود ـ نقل مي كرد، با توجه به اين كه آن‌ها مي‌خواستند پاسخ مطابق علم آنان باشد، به طور يقين قول پيامبر ـ كه همان نظريه حق مي باشد ـ را تكذيب مي كردند و نسبت جهل به آن حضرت مي دادند و از طرفي، اگر قرآن كريم، تنها نظريه آن ها را نقل مي كرد ـ كه البته خلاف واقع و بي‌اساس بود ـ بعدها به عنوان نظريه قرآن معروف مي‌شد و آثار و پي‌آمدهاي منفي در پي داشت كه ساحت مقدس قرآن كريم از آن منزه و مبراست. به همين دليل، قرآن كريم ابتدا نظريه آن ها ( مردم) را به عنوان ترديد بيان كرده و سپس به عنوان «رجم به غيب» بي‌اساس بودن آن را روشن ساخته تا آنان بدانند كه قرآن كريم از نظريه آن‌ها خبر دارد و سپس قول حق و نظريه صحيح را بيان داشت.(5)
    بهترين نوع تاريخ و شيوة بيان آن، وحي الهي مي باشد، زيرا هيچ‌گاه بر خلاف تاريخ‌نويسان فرمايشي، دستخوش تحريف، دروغ پردازي و مورد اغراض سياستمداران قرار نمي‌گيرد و از طرفي، احاطه و تسلط علم الهي به تمام جوانب و جزئيات تاريخ ـ كه نقش مؤثري در هدايت، رشد و تكامل جامعه دارد ـ مسلم است و ارادة الهي بر اساس انگيزه‌هاي توحيدي است كه همواره در مقابل اراده‌هاي طاغوتي و شيطاني قرار دارد و سرانجام آن پيروزي و سعادت است، افزون بر اين، تنظيم، ترسيم و نقل حوادث تاريخي كه مي تواند داراي انگيزه باشد، سخت تأثير هواي نفس و غرايز نفساني نويسنده و فشار فرهنگ محيط، قرار نمي‌گيرد.

    _________________
    1 . كهف: 9.
    2. كهف: 13.
    3. كهف: 22.
    4. الميزان في تفسير القرآن، ج 13، 14، ص 244 تا 299.
    5. الميزان، همان صفحات .


    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  15. صلوات ها 3


  16. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 21 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10548



    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdyfo نمایش پست ها
    اما در داستان گفته شده که دقیانوس آن ها را دیده و گفته شکنجه ای از این سخت تر نیست که در غار محبوس باشند.
    متن عربی سوال دوم شما این است

    دَقْيَانُوسُ ... ظَنَّ أَنَّهُمْ نِيَامٌ فَقَالَ لِأَصْحَابِهِ لَوْ أَرَدْتُ أَنْ أُعَاقِبَهُمْ بِشَيْ‏ءٍ مَا عَاقَبْتُهُمْ بِأَكْثَرَ مِمَّا عَاقَبُوا بِهِ أَنْفُسَهُمْ فَائْتُونِي بِالْبَنَّائِينَ فَأُتِيَ بِهِمْ‏ «6» فَرَدَمُوا «1» عَلَيْهِمْ بَابَ الْكَهْفِ بِالْكِلْسِ وَ الْحِجَارَةِ ثُمَّ قَالَ لِأَصْحَابِهِ قُولُوا لَهُمْ يَقُولُوا لِإِلَهِهِمُ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِنْ كَانُوا صَادِقِينَ أَنْ يُخْرِجَهُمْ مِنْ هَذَا الْمَوْضِع‏

    این روایت در کتابهایی از جمله برهان آمده
    در سند این روایت در البرهان چنین گفته شده
    الحسن بن أبي الحسن الديلمي: بحذف الإسناد، مرفوعا إلى ابن عباس (رضي الله عنه)،(1)
    یعنی مرفوعه است، حدیث مرفوعه قابل استناد نیست مخصوصا اگر با قرآن تطبیق نداشته باشد
    البته در صدد رد روایت نیستم و آنچه درباره روایت مرفوعه نیز گفت شد کلی است نه این روایت ، هر روایتی با قران ناساگاری داشته باشد کنار گذاشته می شود مگر اینکه قابل جمع باشد
    در این نیز می توان جمعی بین این روایت و قرآن پیدا نمود



    1.البرهان في تفسير القرآن، ج‏3، ص: 621

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۳/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۷:۰۱

  17. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۶/۲۴, ۰۳:۵۷ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود