جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ملاک شایستگی آدم برای خلافت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511

    پرسش ملاک شایستگی آدم برای خلافت




    خدا در قرآن می فرماید: « و علم آدم الاسماء كلها ثم عرضهم علي الملائكه فقال انبئوي باسماء هولاء ان كنتم صادقين»و خداوند به آدم همه نام‌ها را آموخت و آن‌گاه آنها را براي فرشتگان عرضه كرد و فرمود:مرا از نام‌هاي اينها خبر دهيد.
    از این آیه به خوبي بدست مي‌آيد كه ملاك شايستگي آدم براي خلافت خدا آگاهي از همة اسماء است كه اين مطلب در آية 33 سورة بقره نيز تاييد مي‌شود در آيات شريف قرآن صريحاً بيان شده كه مقصود از اين اسماء نام‌هاي چه موجوداتي است در روايات نيز با دو دسته مواجهه كه يك دسته نام موجودات و دسته ديگر نام‌هاي چهارده معصوم را مطرح كرده است ولي مقتضاي خلافت تكويني آدم و تاكيد قرآن بر اين كه خداوند همه نام‌ها را به آدم آموخت آن است كه مقصود هم نام‌هاي موجودات و واسطه‌هاي فيض خدا و هم اسماء خداوند باشد و از هيچ امري فروگذار نشده باشد .
    آگاهي آدم از اسماء مخلوقات اشراف بر قلمرو جانشيني و خلافت خدا را در اختيار او قرار مي‌دهد و آگاهي از اسماء خداوند توانمندي مظهر اسماء خدا شدن يعني ولايت تكويني را به او اعطا مي‌كند و دانستن اسماء وساط فيض شيوة تصرف در قلمرو خلافت را به او مي‌نماياند و با اين بيان ناسازگاري ظاهري بين دو دسته رواياتي كه بدان‌ها اشاره شده از بين مي‌رود.
    نكته شايان توجه آن است كه مقصود از اسماء اسم به مفهوم قراردادي آن كه از مصنوعات بشر نيست چنان كه تعليم آن هم به معناي انباشته شدن ذهن از اين الفاظ و كلمات نيست زيرا دانستن اين نامها به طريق ياد شده به هيچ وجه نمي‌تواند ملاك شايستگي خلافت از خدا باشد و در خلافت تكويني نقش داشته باشد و اگر مقصود ،یاد گرفتن نامهای اعتباری به صورت علم حصولی بود ، فرشتگان نیز با خبر دادن آدم ، از آنها آگاه و شایسته خلافت می شدند،بلکه مقصود پی بردن به اسماء خداوند است که با قدرت بر تصرف تکوینی و برتری وجودی آدم است.


    كتاب: انسان شناسي
    نويسنده: محمود رجبي
    صفحه: 152
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 2


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود