صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دیدگاه امام خمینی، درباره‌ی «حق رأی زنان»؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    تلاش برای کم‌گویی
    نوشته
    23
    حضور
    1 روز 20 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    61

    دیدگاه امام خمینی، درباره‌ی «حق رأی زنان»؟




    درود

    چندی است که در گوشه و کنار سخن‌هایی در مورد مخالفت امام خمینی با رای دادن زنان می‌شنویم.
    در این گفتار، اگر خدا بخواهد، پیرامون این موضوع، گفت و گو خواهد شد.

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    تلاش برای کم‌گویی
    نوشته
    23
    حضور
    1 روز 20 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    61



    در این گفتار، سخنانی بر پایه‌ی «صحیفه‌ی نور» گفته می‌شود تا در این‌باره (حق رأی) شفاف سازی شود.
    از کاربران خواهش می‌شود که اگر می‌خواهند سخنی بگویند، (1) کوتاه باشد (2) مستند باشد.
    هدف من، بیشتر گفت و گو با کارشناس است؛ ولی اگر کاربری هم در این زمینه آگاهی داشته باشد و سخنانی که کارشناس نگفته است را بزند، با وی نیز گفت و گو می‌شود.
    *****
    در مورد داشتن حق رأیِ زنان، در صحیفه‌ی نور، دو دیدگاه دیده می‌شود:
    نخست:
    امام، این حق را، حقی غیر مشروع می‌داند و به صراحت، آن‌را مخالف با شرع اسلام می‌داند: «(روحانیون) با صراحت مى‏گويند تصويبنامه اخير دولت راجع به شركت نسوان (=زنان) در انتخابات از نظر شرع بى‏اعتبار و از نظر قانون اساسى لغو است.» (ج1/ 149)
    دوم:
    امام، می‌گوید زنان می‌توانند در انتخابات شرکت کنند؛ اگرچه این موضوع، موضوعی بی اهمیت از دیدگاه ایشان است: «موضوع حق شركت دادن زنان در انتخابات مانعى ندارد؛ ولى حق انتخاب شدن آنها فحشا به بار مى‏آورد. موضوع حق رأى دادن زنان و غيره در درجه آخر اهميت قرار دارد» (ج1/ 191)

    در برخی از تارنماهای اسلامی نیز، این پرسش پرسیده شده است و کارشناسان گفته‌اند: «امام، برای اینکه با شاه مخالفت کند و نگذارد نقشه‌هایش را پیش ببرد، با همه‌ی اصول ششگانه‌ی «انقلاب سفید» مخالفت کرد».

    در پاسخ به این سخن، چند نکته باید پاسخ داده شوند:

    نخست:

    امام خود در گفت و گو با دانشجویان گفته است که روحانیون، با قانون اصلاح ارضی، هیچگاه مخالفت نکرده است: « حوزه علميه هرگز مخالف اصلاحات ارضى نبوده؛ آيا دولت به ما پيشنهاد كرد و از ما نظر خواست؟» (ج1/ 191).
    پس اینکه می‌گویند امام با همه‌ی اصول شش‌گانه مخالفت ورزیده است، نادرست است.

    دوم:

    امام، سخن خود را، برابر با سخن پیامبر و سخن پیامبر را، برابر با سخن خدا می‌دانست : «ما كه خودمان حرفى نداريم، ما هر چه مى‏گوييم «قالَ رسولُ اللَّه» مى‏گوييم، رسول اللَّه هم «قالَ اللَّه» مى‏فرمايد. اگر ما مرتجعيم، معلوم مى‏شود رسول اللَّه مرتجع است؛ اگر شما ما را مرتجع مى‏دانيد، ما را كهنه پرست مى‏دانيد- مردك امروز هم باز دست از حرفش برنمى دارد- اگر ما را كهنه پرست مى‏دانيد، ما كه از خودمان حرفى نداريم، ما مى‏گوييم «قال اللَّهُ تعالى»، ما مى‏گوييم «قالَ رسولُ اللَّه»؛ پس شما رسول اللَّه را كهنه پرست مى‏دانيد، اف بر اين تجدد!.» (ج1/ 287).

    اکنون باید گفت: «کجای اسلام، چنین فرمان داده است که اگر کسی کارهای خوب و بد دارد انجام می‌دهد، با همه‌ی کارهای وی، مخالفت کنیم و آن‌ کارهای خوب را، نامشروع بخوانیم؟»

    بدون شک، باید چنین آموزه‌ای در آموزه‌های اسلام باشد. کارشناس گفتار، لطف کنند و پایه‌ی این آموزه را، بیان کنند.
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ در ساعت ۱۱:۴۴ دلیل: ویرایش برخی از کلمات نامناسب

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    اقا من اخرش نفهمیدم
    زننده تاپیک میخواند بگند امام رحمه الله علیه با رای دادن زنان موافق ودند یا مخالف؟

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    تلاش برای کم‌گویی
    نوشته
    23
    حضور
    1 روز 20 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    61



    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    اقا من اخرش نفهمیدم
    زننده تاپیک میخواند بگند امام رحمه الله علیه با رای دادن زنان موافق ودند یا مخالف؟
    من از قصد سخنی یک‌طرفه نزدم تا کارشناس بیایند و با وی گفت و گویی بی‌طرفانه داشته باشیم؛ ولی گویا قرار نیست کسی به این گفتار پای گذارد!

    تا جایی که من در صحیفه‌ی امام خمینی دیده‌ام؛ ایشان پیش از اینکه قانون حق رأی زنان تصویب شود، مخالف سرسختی در این زمینه‌ بوده‌اند و نامه‌های فراوانی در غیرمشروع خواندن این قانون دارند. اما پس از اینکه این قانون تصویب می‌شود، و ایشان استقبال عمومی مردم برای داشتن چنین حقی را می‌بینند، عقب‌نشینی می‌کنند و جایگاهی کاملا برعکس اختیار می‌کنند.

    بسیاری می‌گویند: «اگر امام مخالف این قانون بود، چرا گذاشت زنان در انتخابات انقلاب (سال 57) شرکت کنند؟»
    پاسخ به این سخن، ساده است؛

    نخست:

    اگر نگاهی به صحیفه‌ی نور انداخته شود، دیده می‌شود که وی، چنان کاری را کرده‌اند، یا نه.

    دوم:

    نه‌تنها در سال (57 که پانزده سال از تصویب قانونی که مردم از آن استقبال کرده‌اند، گذشته است) بلکه در همان سال (41) هنگامی که ایشان می‌بینند عموم مردم از این قانون استقبال می‌کنند، دیگر سخنی از حرام بودن و نامشروع بودن آن نمی‌زنند! که این خود جای پرسشی ژرف را دارد:
    • اگر داشتن حق رأی به راستی نامشروع است؛ چرا ایشان و دیگر روحانیون ابتدا آن‌را به صراحت نامشروع می‌دانند؛ اما پس از اینکه استقبال عمومی از تصویب این قانون را می‌بینند، آن‌را بدون اشکال به شمار می‌آورند؟
    • اگر داشتن حق رأی، قانونی اسلامی و مشروع است؛ چرا ایشان و دیگر روحانیون، در یک بازه‌ی زمانی، آن‌را نامشروع خواندند.

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ در ساعت ۱۱:۴۵ دلیل: ویرایش برخی از کلمات

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست





    دیدگاه امام خمینی، درباره‌ی «حق رأی زنان»؟








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام خدمت تمامی دوستان انجمن و آرزوی قبولی طاعات.
    در مورد نظر امام خمینی در رابطه با حق رأی زنان، بهترین راه آن است که به صحیفه ایشان که مهمترین و متنق ترین مدرک در این زمینه است رجوع شود. در صحیفه ایشان، به دفعات نسبت به این موضوع بحث شده است. به نظر ایشان به عنوان یک مجتهد طراز اول و یک مرجع تقلید آگاه به متون دینی و نقش زمان و مکان در اجتهاد، زنان نیز مانند مردان از حق رای مساوی برخورداند.

    ایشان در پاسخ به سوالی در مصاحبه با نشریه امل، در تاریخ 16 آذر سال57، نقش زنان در نظام اسلامی را اینگونه توصیف میکنند:
    - هم اكنون زنان مسلمان ايران، در مبارزات سياسى و تظاهرات بر ضد شاه شركت دارند. به من اطلاع داده ‏اند كه در شهرهاى ايران زنان جلسات سياسى دارند. در نظام اسلامى، زن همان حقوقى را دارد كه مرد دارد، حق تحصيل، حق كار، حق مالكيت، حق رأى‏ دادن، حق رأى گرفتن. در تمام جهاتى كه مرد حق دارد، زن‏ هم حق دارد. لكن در مرد هم مواردى است كه چيزهايى به دليل پيدايش مفاسد بر او حرام است و هم در زن مواردى هست كه به دليل اينكه مفسده مى ‏آفريند حرام است. اسلام خواسته است كه زن و مرد، حيثيت انسانى ‏شان محفوظ باشد. اسلام خواسته است كه زن ملعبه دست مرد نباشد. اينكه در خارج منعكس كرده ‏اند كه در اسلام با زنها، با خشونت رفتار مى‏شود، امر غير صحيحى است و تبليغات باطلى است كه از مغرضين حاصل شده و الّا مرد و زن هر دويشان در اسلام اختيارات دارند. اگر اختلافاتى هست براى هر دو هست و آن مربوط به طبيعت آنان است.[1]


    ایشان در مصاحبه ای با خبرنگاران راديو و تلويزيون فرانسه درباره مسائل مختلف‏ که در 23 شهريور 1357 صورت گرفت، در توصیف علت مخالفتشان با رای دادن زنان بیان میکنند که علت این امر را هدف شوم و غیر اخلاقی شاه و حکومت پهلوی در به فساد کشاندن زنان و در نهایت جامعه بیان کرده است:
    اين شاه است كه به حسب نقل در مصاحبه با مخبر ايتاليايى گفته است: «درك من از زن آن است كه او بايد زيبا و فريبا باشد». اين شاه است كه زنها را به فساد مى‏ كشاند و آنها را عروسك‏ مى‏ خواهد بار بياورد. مذهب با اين فاجعه‏ ها و دردها مخالف است، نه با آزادى زن‏. شركت زنها در رفراندم اخير بيهوده بودن ادعاهاى پوچ شاه را براى تمام اقشار ثابت كرد. زنان همدوش مردان بپاخاستند و آزادى و استقلال خود را تقاضا كردند و شاه را محكوم نمودند و در «جمعه سياه» آنچه مشهور است ششصد نفر از زنان آزاده ما به دست عمال شاه كشته شدند. اين است درك شاه از آزادى زنان و تمدن بزرگ!.[2]

    همچنین در سخنانی در جمع ایرانیان نوفل لوشاتو در تاریخ 20 آذر 57 بر این مسئله تاکید میکنند.
    زن و مرد همه آزادند در اينكه دانشگاه بروند؛ آزادند در اينكه- عرض مى‏كنم- رأى‏ بدهند، رأى بگيرند. آنى كه مخالفند، اين است كه اين طورى كه اينها زن‏ را مى‏خواهند بار بياورند كه يك ملعبه‏اى در دست مردها باشد، به قول شاه: «زن خوب است فريبا باشد»! ما مى‏خواهيم اين كلمه را بگيريم، اين غلط را بگيريم. ما مى‏خواهيم زنْ آدم باشد مثل ساير آدمها، انسان باشد مثل ساير انسانها، آزاد باشد مثل ساير آزادها.[3]

    همانطور که مشاهده میشود، تاریخ تمامی این سخنان قبل از پیروزی انقلاب است. البته این امر در صحبتهای ایشان چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن به عیان مشاهده می‌شود و معلوم است که در حکومت دینی، زنان نیز مانند مردان حق دارند در تعیین سرنوشت خود دخیل باشند.



    [1]. صحيفه امام، ج‏5، ص: 189
    [2]
    . همان، ج3، ص472
    [3]. همان، ج5، ص217



  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    تلاش برای کم‌گویی
    نوشته
    23
    حضور
    1 روز 20 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    61



    پیش از آغاز، باید سخنی در مورد جناب طاهر و ویرایش نوشته‌ی سوم بگویم که ایشان ‌آمده‌اند سخن مرا ویرایش کرده و دلیلش را هم نوشته‌اند: «ویرایش برخی کلمات نامناسب»؛ که منظورشان از کلمات نامناسب، این جمله است که من در پرانتز گفته‌ بودم: (یعنی سخن امام خمینی = سخن خدا و پیامبر)
    جناب طاهر، کجای آن سخن من نامناسب بود؟ آن سخن من، چکیده‌ی این سخن امام خمینی بود:
    «ما كه خودمان حرفى نداريم، ما هر چه مى‏گوييم «قالَ رسولُ اللَّه» مى‏گوييم، رسول اللَّه هم «قالَ اللَّه» مى‏فرمايد. اگر ما مرتجعيم، معلوم مى‏شود رسول اللَّه مرتجع است؛ اگر شما ما را مرتجع مى‏دانيد، ما را كهنه پرست مى‏دانيد- مردك امروز هم باز دست از حرفش برنمى دارد- اگر ما را كهنه پرست مى‏دانيد، ما كه از خودمان حرفى نداريم، ما مى‏گوييم «قال اللَّهُ تعالى»، ما مى‏گوييم «قالَ رسولُ اللَّه»؛ پس شما رسول اللَّه را كهنه پرست مى‏دانيد، اف بر اين تجدد!.»
    من چکیده‌ی این سخن را در پرانتز چنین نوشتم (یعنی سخن امام خمینی = سخن خدا و پیامبر)؛ اگر نتیجه‌گیری من، ذره‌ای اشتباه است، بفرمایید کجایش اشتباه اشت.
    اگر هم آن‌را اشتباه نمی‌دانید، لطف بفرمایید وقتی سخنی را ویرایش می‌کنید، یا دلیل ننویسید، یا به‌گونه‌ای بنویسید که به آدم بر نخورد!
    ما قبول داریم که این حق قانونی، شرعی و منطقی شماست که هرگونه دلتان می‌خواهد سانسور می‌کنید؛ پس چه نیازی است دلیل بنویسید؟ اصلا سخن من، حریم شخصی من چه اهمیتی دارد که بخواهید برای ورود به آن دلیل بنویسید؟
    والله دلیل ننویسید خیلی بهتر از این دلیل‌هایی است که می‌نویسید! هرکس آن سخن جنابعالی را ببیند، گمان می‌کند که من فحش و ناسزا گفته‌ام!
    *****
    کارشناس گرامی
    درود

    گمان کنم شما سخن من را نخوانده‌اید!
    من خود نیز گفتم که امام، پس از تصویب قانون حق رأی زنان، دیدگاهی کاملا برعکس اختیار کردند.
    بسیاری می‌گویند: «اگر امام مخالف این قانون بود، چرا گذاشت زنان در انتخابات انقلاب (سال 57) شرکت کنند؟»
    پاسخ به این سخن، ساده است؛

    نخست:
    اگر نگاهی به صحیفه‌ی نور انداخته شود، دیده می‌شود که وی، چنان کاری را کرده‌اند، یا نه.
    دوم:
    نه‌تنها در سال (57 که پانزده سال از تصویب قانونی که مردم از آن استقبال کرده‌اند، گذشته است) بلکه در همان سال (41) هنگامی که ایشان می‌بینند عموم مردم از این قانون استقبال می‌کنند، دیگر سخنی از حرام بودن و نامشروع بودن آن نمی‌زنند!
    سخن من بر سر این است: «چرا ایشان در یک بازه‌ی زمانی (پیش از تصویب قانون) این حق را، حقی نامشروع؛ و در یک بازه‌ی زمانی (پس از تصویب و استقبال مردم)، آن‌را حقی اسلامی و مشروع می‌دانند؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    زنان جلسات سياسى دارند. در نظام اسلامى، زن همان حقوقى را دارد كه مرد دارد، حق تحصيل، حق كار، حق مالكيت، حق رأى دادن
    اگرچه در نوشته‌ی پیشین (سوم) سخنانی در مورد مخالفت امام خمینی با حق رأی گفته شد، اکنون نامه‌های دیگری نیز گذاشته می‌شود تا نشان داده شود که ایشان و دیگر روحانیون، به شدت مخالف چنان حقی برای زنان بوده‌اند:
    • نامه‌ی امام، به محمد رضا شاه: «حضور مبارك اعليحضرت همايونى.
      پس از اهداى تحيت و دعا، به طورى كه در روزنامه‏ها منتشر است، دولت در انجمنهاى ايالتى و ولايتى، «اسلام» را در رأى دهندگان و منتخبين شرط نكرده؛ و به زنها حق رأى داده است. و اين امر موجب نگرانى علماى اعلام و ساير طبقات مسلمين است‏ ...» (ج1/ 78)
    • «.. ان شاء اللَّه موضوع لغو شركت نسوان (=زنان) در انتخابات درست می‏شود؛ اگر درست نشد ما تنها نيستيم؛ تمام ملت ايران و عشاير و حتى ساير ملتهاى كشورهاى مسلمان و سنى پشتيبان ما هستند. ما باز هم اميدواريم كه دولت به اشتباه خود پى ببرد و جواب مساعد بدهد ...» (ج1/ 87)
    • «آنچه آقاى نخست وزير راجع به انتخاب زنها تلگراف نموده‏اند محل تعجب است. مى‏گويند اين انتخاب مشابه انتخاب شهرداريهاست كه دخالت زنها در آن تصويب شد و اعتراضى نشد. اولًا، انجمنهاى ايالتى و ولايتى قانون مستقل دارد، و زنها در آن قانون مستثنا هستند. آقاى نخست وزير قانون مجلس را نسبت به خود انجمنهاى ايالتى و ولايتى ناديده گرفته و به مشابه آن تشبث كرده‏اند! و خوب است خود ايشان اين را هم تفسير كنند ... لکن بايد به آقاى نخست وزير بگويم هيچ مجلسى و هيچ مقامى نمى‏تواند برخلاف شرع اسلام و مذهب جعفرى تصويبى كند يا قانونى بگذراند.» (ج1/ 112-111)
    • «... زنها را وارد كرديد در ادارات؛ ببينيد در هر اداره‏اى كه وارد شدند، آن اداره فلج شد. فعلًا محدود است؛ علما مى‏گويند توسعه ندهيد؛ به استانها نفرستيد. زن اگر وارد دستگاهى شد، اوضاع را به هم مى‏زند؛ مى‏خواهيد استقلالتان را زنها تأمين كنند؟! كسانى كه شما از آنها تقليد مى‏كنيد، دارند به آسمان می‌‏پرند، شما به زنهاور مى‏رويد؟» (ج1/ 118)
    • و ...

    جناب صدیقین!
    بفرمایید امام چرا در ابتدا با حق رأی زنان، مخالف بوده است؛ ولی پس از تصویب این قانون و استقبال مردم از این قانون، حکم خدا، کاملا برعکس شد؟ نه اینکه بگویید در سال (57) یا حتی (42)، پس از تصویب قانون و استقبال مردم (که راهی برای مخالفت نگذاشته بود) با حق رأی زنان موافقت کرد.

    فرموده‌اید: «امام خمینی با حق رأی گرفتن زنان (یعنی منتخب شدن و نماینده شدن در مجلس) نیز، موافق بوده‌اند»
    اتفاقا امام خمینی با این موضوع نیز، به شدت مخالف بودند و حضور زنان را در مجلس، باعث فحشا و فساد می‌دانستند (پیش از تصویب قانون).

    • «موضوع حق شركت دادن زنان در انتخابات مانعى ندارد؛ ولى حق انتخاب شدن آنها فحشا به بار می‌آورد. موضوع حق رأى دادن زنان و غيره در درجه آخر اهميت قرار دارد» (ج1/ 191)
    • «... دخالت زنان در انتخابات، يا اعطاى حق زنها، يا وارد نمودن نيمى از جمعيت ايران را در جامعه. و نظاير اين تعبيرات فريبنده، كه جز بدبختى و فساد و فحشا چيز ديگرى همراه ندارد ...» (ج1/ 149)


    که چون این موضوع، موضوع گفتار ما نیست، به آن بیش از این پرداخته نمی‌شود.
    ایشان در مصاحبه ای با خبرنگاران راديو و تلويزيون فرانسه درباره مسائل مختلف‏ که در 23 شهريور 1357 صورت گرفت، در توصیف علت مخالفتشان با رای دادن زنان بیان میکنند که علت این امر را هدف شوم و غیر اخلاقی شاه و حکومت پهلوی در به فساد کشاندن زنان و در نهایت جامعه بیان کرده است:
    اين شاه است كه به حسب نقل در مصاحبه با مخبر ايتاليايى گفته است: «درك من از زن آن است كه او بايد زيبا و فريبا باشد». اين شاه است كه زنها را به فساد مى‏ كشاند و آنها را عروسك‏ مى‏ خواهد بار بياورد. مذهب با اين فاجعه‏ ها و دردها مخالف است، نه با آزادى زن‏. شركت زنها در رفراندم اخير بيهوده بودن ادعاهاى پوچ شاه را براى تمام اقشار ثابت كرد. زنان همدوش مردان بپاخاستند و آزادى و استقلال خود را تقاضا كردند و شاه را محكوم نمودند و در «جمعه سياه» آنچه مشهور است ششصد نفر از زنان آزاده ما به دست عمال شاه كشته شدند. اين است درك شاه از آزادى زنان و تمدن بزرگ!
    اگر می‌شود بییشتر توضیح دهید؛ زیرا من متوجه نشدم که آن سخن محمدرضا شاه و قانون حق رأی زنان، چه فسادی در بر دارد؟

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط هــُــژبـــــر نمایش پست ها
    اگر می‌شود بییشتر توضیح دهید؛ زیرا من متوجه نشدم که آن سخن محمدرضا شاه و قانون حق رأی زنان، چه فسادی در بر دارد؟
    باسلام
    وقتی در مورد نظر یک فرد صحبت میشود، قرار نیست، نظر شخصی خود را به وی تحمیل کنیم.
    گاهی می شود که یک صحبتی را یک فردی دارد، ولی علت انرا بیان نمیکند، در اینجا ممکن است هر فردی بر اساس برداشت خود و حتی گاه بر اساس منش و مشی وی در موارد مشابه، برداشتی از آنرا بیان کند، این نظریات چندان یقینی و اطمینان بخش نیست.
    ولی وقتی خود ان فرد، علتش را بیان میکند، یا باید بگوییم که او دروغ گفته یا اگر او را راستگو می داریم باید دلیلی که ارائه کرده را قبول کنیم.
    همانطور که در پستهای قبل گفته شد، امام خمینی، علت این دیدگاه خود را بیان کرده و فرموده که کار کردن زن و رای دادن و رای اوردن زن فی نفسه هیچ اشکال شرعی ندارد و کسی با ان مخالف نیست.
    علت مخالفت ایشان، هدفی بوده که نظام پهلوی از این اقدامات در نظر داشته است.
    شاه و حکومت پهلوی به دنبال به فساد کشاندن زنان بوده است.
    اما اینکه این فساد چه بوده و چه فسادی در پی این قانون و تصویب ان به دنبال اورده میشده، باید این بند در کنار دو بند دیگر لایحه انجمن ایالتی ولایتی و شرایط ان زمان در نظر اورده شود.
    بر اساس ماده 7و9
    نظامنامه انجمن که دوره اول مجلس شورای ملی تصویب شد، شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان عبارت بودند از : تدین به دین اسلام، سوگند خوردن به قران مجید و نیز مرد بودن در رای دادن و انتخاب شدن.
    در لایحه انجمن ایالتی ولایتی، هیئت دولت تصویب کرد که این سه شرط برداشته شود. روشن است که با برداشته شدن دو شرط اول، راه برای انتخاب کسانی که اعتقادی به دین اسلام نداشتند و دارای عقیده فاسد و نادرست و نیت های باطل بودند، باز میشد. توجه کنید، نمایندگانی که قرار است برای مسلمانان و برای کشوری با دین رسمی اسلام و مذهب تشیع کار کنند، لازم نیست حتی مسلمان باشند.
    تا به ان روزگار که شرط اسلام بوده، چه ها نکرده بودند که حالا با برداشتن شرط اسلام، چه بر سر ایمان مردم نخواهند اورد.
    امام با بینش دقیق وروشن خود دید، اگر تنها با دو عقیده قبل مخالفت کنند، فایده ای ندارد، هرچند خود بند سوم این لایحه نیز هدف درستی در پشت سرش نبود. با اینحال، به تنهایی نمی توانست این حکم را قبول کند. بنابراین، لازم بود که با هر سه بند این لایحه مخالفت نماید.
    البته همانطور که عرض شد، بند سوم نیز زمینه را برای به فساد کشاندن بیشتر زنان فراهم می کرد.
    قطعا زنانی که به مجلس راه می یافتند، با توجه به این دو بند قبل، هیچ تدینی به اسلام نداشته و به راحتی میتوانستند خود خواسته یا به اجبار و تطمیع دیگران، قوانینی را تصویب کنند که در تضاد کامل با اسلام باشد و چون از طرف خود زنان بوده، انگیزه مخالفت با انها کمتر و کمتر میشد.





  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    تلاش برای کم‌گویی
    نوشته
    23
    حضور
    1 روز 20 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    61



    کارشناس گرامی!
    درود

    شما با اینکه زمان زیادی برای پاسخ‌گویی هزینه کردید، ولی بازهم به نوشته‌های من توجه نکرده‌اید؛ زیرا بیشتر سخنان شما را، من از دیگر کاشناسان شنیده بودم و پیش از اینکه شما نیز آن‌ها بگویید، من خود آن‌ها را بیان کردم؛ تا از طولانی شدن گفتار پیش‌گیری کنم. ولی نمی‌دانم چرا شما سخنان مرا نمی‌خوانید!
    این‌کار باعث به درازا کشیدن گفتار می‌شود؛ که این امر مرا از گفت و گو باز می‌دارد؛ زیرا احساس بیهوده‌گویی و بی‌رغبتی برم وارد می‌شود.
    لطف بفرمایید سخنان مرا مطالعه کنید، سپس به پاسخ‌گویی بپردازید.
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها

    همانطور که در پستهای قبل گفته شد، امام خمینی، علت این دیدگاه خود را بیان کرده و فرموده که کار کردن زن و رای دادن و رای اوردن زن فی نفسه هیچ اشکال شرعی ندارد و کسی با ان مخالف نیست.
    علت مخالفت ایشان، هدفی بوده که نظام پهلوی از این اقدامات در نظر داشته است.
    شاه و حکومت پهلوی به دنبال به فساد کشاندن زنان بوده است.
    اما اینکه این فساد چه بوده و چه فسادی در پی این قانون و تصویب ان به دنبال اورده میشده، باید این بند در کنار دو بند دیگر لایحه انجمن ایالتی ولایتی و شرایط ان زمان در نظر اورده شود.
    بر اساس ماده 7و9
    نظامنامه انجمن که دوره اول مجلس شورای ملی تصویب شد، شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان عبارت بودند از : تدین به دین اسلام، سوگند خوردن به قران مجید و نیز مرد بودن در رای دادن و انتخاب شدن.
    در لایحه انجمن ایالتی ولایتی، هیئت دولت تصویب کرد که این سه شرط برداشته شود. روشن است که با برداشته شدن دو شرط اول، راه برای انتخاب کسانی که اعتقادی به دین اسلام نداشتند و دارای عقیده فاسد و نادرست و نیت های باطل بودند، باز میشد. توجه کنید، نمایندگانی که قرار است برای مسلمانان و برای کشوری با دین رسمی اسلام و مذهب تشیع کار کنند، لازم نیست حتی مسلمان باشند.
    تا به ان روزگار که شرط اسلام بوده، چه ها نکرده بودند که حالا با برداشتن شرط اسلام، چه بر سر ایمان مردم نخواهند اورد.
    امام با بینش دقیق وروشن خود دید، اگر تنها با دو عقیده قبل مخالفت کنند، فایده ای ندارد، هرچند خود بند سوم این لایحه نیز هدف درستی در پشت سرش نبود. با اینحال، به تنهایی نمی توانست این حکم را قبول کند. بنابراین، لازم بود که با هر سه بند این لایحه مخالفت نماید.
    البته همانطور که عرض شد، بند سوم نیز زمینه را برای به فساد کشاندن بیشتر زنان فراهم می کرد.
    همانگونه که دیگر کارشناسان گفته‌اند، شما نیز فرموده‌اید: «امام چون با برخی از اصول شش‌گانه‌ی انقلاب سفید مخالف بود، با همه‌ی اصول شش‌گانه‌ی آن مخالفت کرد تا جلوی تصویب لایحه گرفته شود».
    این سخن را من خود نیز در نوشته‌ی دوم بیان کردم:
    در برخی از تارنماهای اسلامی نیز، این پرسش پرسیده شده است و کارشناسان گفته‌اند: «امام، برای اینکه با شاه مخالفت کند و نگذارد نقشه‌هایش را پیش ببرد، با همه‌ی اصول ششگانه‌ی «انقلاب سفید» مخالفت کرد».
    در پاسخ به این سخن، چند نکته باید پاسخ داده شوند:
    نخست:
    امام خود در گفت و گو با دانشجویان گفته است که روحانیون، با قانون اصلاح ارضی، هیچگاه مخالفت نکرده است: «
    حوزه علميه هرگز مخالف اصلاحات ارضى نبوده؛ آيا دولت به ما پيشنهاد كرد و از ما نظر خواست؟» (ج1/ 191).
    پس اینکه می‌گویند امام با همه‌ی اصول شش‌گانه مخالفت ورزیده است، نادرست است.

    اگر امام کلاً با انقلاب سفید مخالف بود، چرا با اصلاحات ارضی مخالفت نکرد؟
    و نکته‌ی دوم: امام گفتند: «سخن من، برابر با سخن خداست و من از خود چیزی نمی‌گویم» بفرمایید خداوند در کجا دستور داده است که: «اگر کسی چند قانون داشت که برخی از آنها خوب، و برخی ناخوب بود؛ با همه‌ی آن‌ اندیشه‌ها مخالفت ورزید». زیرا از نظر منطقی این سخن درست نمی‌نماید؛ ولی شاید خدا چنین سخنی را گفته باشد.
    یک دلیل دیگر:
    شما در نوشته‌ی پیشین گفتید که امام خمینی، گفته‌اند: «زنان می‌توانند (برای نماینده شدن) انتخاب شوند».
    حق كار، حق مالكيت، حق رأى‏ دادن، حق رأى گرفتن.

    اگر بگیریم که امام خمینی برای مخالفت با انقلاب سفید با همه‌ی اصول آن مخالفت کرده است، چرا پس از تصویب لایحه، «رأی دادن زنان» را حلال می‌داند؛ ولی همچنان «رأی گرفتن و منتخب شدن» زنان حرام می‌دانند؟
    چرا می‌گوید زنان می‌توانند رأی بدهند (موافقت با یکی از اصول) ولی نمی‌توانند رأی بگیرند (مخالفت با یکی دیگر؛ و نه همه‌ی آن)؟:
    «موضوع حق شركت دادن زنان در انتخابات مانعى ندارد؛ ولى حق انتخاب شدن آنها فحشا به بار مى‏آورد. موضوع حق رأى دادن زنان و غيره در درجه آخر اهميت قرار دارد» (ج1/ 191)
    این سخن، پس از تصویب قانون گفته شده است که بخواهیم بگوییم امام برای جلوگیری از تصویب چنان فتوایی داده‌ است.
    ویرایش توسط هــُــژبـــــر : ۱۳۹۳/۰۵/۱۰ در ساعت ۱۸:۰۵

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط هــُــژبـــــر نمایش پست ها
    امام گفتند: «سخن من، برابر با سخن خداست و من از خود چیزی نمی‌گویم» بفرمایید خداوند در کجا دستور داده است که: «اگر کسی چند قانون داشت که برخی از آنها خوب، و برخی ناخوب بود؛ با همه‌ی آن‌ اندیشه‌ها مخالفت ورزید». زیرا از نظر منطقی این سخن درست نمی‌نماید؛ ولی شاید خدا چنین سخنی را گفته باشد.
    امام خمینی نفرموده من هرچه گفتم مطابق سخن خداوند است.
    دقت کنید.
    ایشان منظورشان در مسائلی است که بحث فتوا و تشخیص حکم است.
    اصولا هیچ غیر معصومی نمیتواند کلام خود را عینا و در تمام موارد کلام خدا بداند.
    منظور ایشان این است که در مسائلی که مربوط به دین است، ایشان به عنوان یک فقیه، سخنی مخالف قران وعترت بیان نمیکنند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط هــُــژبـــــر نمایش پست ها
    اگر امام کلاً با انقلاب سفید مخالف بود، چرا با اصلاحات ارضی مخالفت نکرد؟
    اولا ایشان با تمام مواد این قانون مخالفت نکردند، بلکه با کلیت این قانون مخالف بودند.
    به اصطلاح، به صورت مطلق مخالف بودند نه به صورت عموم.
    ثانیا: برخی از این مواد مثل قانون اصلاح ارضی و مسائل مربوط به انتخاب زنان، گرچه فی نفسه ایرادی ندارد، ولی با توجه به قصد و منظور ایادی رژیم پهلوی، با ان مخالفت داشتند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط هــُــژبـــــر نمایش پست ها
    چرا می‌گوید زنان می‌توانند رأی بدهند (موافقت با یکی از اصول) ولی نمی‌توانند رأی بگیرند (مخالفت با یکی دیگر؛ و نه همه‌ی آن)؟:
    این مخالفت به جهت نیت رژیم پهلوی از تصویب این قانون بوده نه اینکه فی نفسه انتخاب شدن زنان ایرادی داشته باشد.


  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۲۰, ۱۷:۲۱
  2. برهان سینوی، اثباتی کاملاً عقلی در وجود خدا
    توسط علی.ا در انجمن براهین اثبات خدا
    پاسخ: 156
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۷, ۲۰:۱۱
  3. عمل یکی، نیت دوتا !!!!
    توسط amir al در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۱۸, ۱۶:۰۷
  4. پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۰۱, ۲۱:۴۲
  5. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۱۴, ۱۹:۳۹

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۱۲/۲۲, ۰۸:۱۵ : 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود