صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند امر به جایز بودن ازدواج با همسر پسر خوانده نموده ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    21
    حضور
    16 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    20

    اشاره چرا خداوند امر به جایز بودن ازدواج با همسر پسر خوانده نموده ؟




    سلام علیکم
    عرب ازدواج با همسر فرزند خواند را بعد از طلاق یا فوت فرزند خوانده،ممنوع می دانستند
    حال چرا خداوند به پیامبر امر نموده اند که با همسر پسر خوانده خود ازدواج کند؟
    مگر این رسم چه اشکالی داشته؟ آیا رسم بدی بوده؟


    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۱۱/۰۳ در ساعت ۰۳:۲۵

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58323



    با نام و یاد دوست






    چرا خداوند امر به جایز بودن ازدواج با همسر پسر خوانده نموده ؟








    کارشناس بحث: استاد صادق


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,042
    حضور
    192 روز 16 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28777



    نقل قول نوشته اصلی توسط vahid نمایش پست ها
    سلام علیکم
    عرب ازدواج با همسر فرزند خواند را بعد از طلاق یا فوت فرزند خوانده،ممنوع می دانستند
    حال چرا خداوند به پیامبر امر نموده اند که با همسر پسر خوانده خود ازدواج کند؟
    مگر این رسم چه اشکالی داشته؟ آیا رسم بدی بوده؟

    باسلام وتشکر ا ز سوال خوب شما .
    روزه و نماز ها تان قبول باشد .
    در باره مسله بهتر است بحث را از این جا آغاز نمایم :

    حضرت خدیجه قبل از ازدواج با پیامبر غلامی داشت که جوان خوب و با ادب و متینی بود زید نام که بعد از ازدواج او را به همسرش محمد بخشید. خانواده این جوان که غلام پیامبر شده بود، از زنده بودن و حضور او در مکه مطلع شدند و به محضر پیامبر (که هنوز به نبوت مبعوث نشده بود)، رسیدند و آزادی او را طلب کردند و پیامبر او را بین ماندن و رفتن با خانواده مخیر کرد و او ماندن را به خاطر اخلاق و احسان مولایش پیامبر برگزید و خانوادهاش او را نفی کردند و پیامبر هم در جواب ، او را به عنوان پسرخوانده خود معرفی کرد تا این که با نزول آیه "ادعوهم لآبائهم" (1) او را به نام پدرش خواند و برادر خود نامید.(2)
    پیامبر عمه زاده خود زینب دختر جحش را که از اشراف قریش بود، به عقد این غلام آزاد شده خود درآورد و بعد از مدتی خداوند به او وحی کرد که تو با این زنان باید در فرصت مناسب ازدواج کنی و آنان همسران تو خواهند شد.
    یکی از این زنان زینب بود که در آن زمان همسر زید بود. پیامبر این خبر غیبی را در نفس خود پنهان کرد و ترسید که اگر مخالفان خبر دار شوند ، به او تهمت ها بزنند.و هم چنین پيامبر (ص) در نظر داشت، كه اگر كار صلح ميان دو همسر به انجام نرسد و كارشان به طلاق و جدايى بيانجامد پيامبر (ص) براى جبران اين شكست كه دامنگير دختر عمه‏اش زينب شده كه حتى برده‏اى آزاد شده او را طلاق داده، وى را به همسرى خود برگزيند، ولى از اين بيم داشت كه از دو جهت مردم به او خرده گيرند و مخالفان پيرامون آن جنجال بر پا كنند. از آن طرف هم زید به دلایل بد اخلاقی خودش و ناسازگاری های همسرش و ... ، بعد از مدتی که با او زندگی کرده و کام گرفته بود ، احساس می کرد زندگی اش استحکام و شیرینی لازم را ندارد و در صدد طلاق همسرش برآمد و با پیامبر هم مشورت کرد و پیامبر هم به جهت وظیفه ایمانی که به صلح و صفا و سازش دعوت می کنند، او را به صلح و سازش و خودداری از طلاق فراخواند و هم در صدد بود که تا بتواند طلاق زینب را به تاخیر اندازد تا زمینه ازدواج با زینب دیرتر فراهم شود و بهانه به دست منافقان و مخالفان نیفتد. زید بالاخره زینب را طلاق داد و با تمام شدن عده ، خداوند او را به همسری پیامبرش درآورد تا رسم حرام بودن ازدواج با مطلقه پسر خوانده که هیچ مبنای درستی نداشت، شکسته شود .
    با ازدواج پیامبر با زینب منافقان و مخالفان که برای سنت های جاهلی قداست قائل بودند و شکسته شدن این قداست ها توسط پیامبر را تاب نمی آوردند ، به داستانسرایی پیرامون این واقعه پرداختند و از آن یک رمان و مثلث عشقی ساختند که پیامبر عاشق همسر پسر خوانده اش شده و زید که خبر دار شده، همسر را طلاق داده تا پیامبر به هوای دلش برسد و ....
    آیه مربوط به ازدواج زید و زینب صراحت دارد که زید بعد از این که از زینب کام گرفت و حاجتش برآورده شد و دیگر در او رغبتی نداشت ، او را طلاق داد و خداوند بر خلاف میل پیامبرش که به خاطر سنت غلط جاهلی و ترس از دشمنی منافقان و ... ، از این ازدواج فراری بود، او را به عقد همسرش درآورد و هیچ عشق و دلدادگی در کار نبود:
    وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذي أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تُخْفي‏ في‏ نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْديهِ وَ تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ فَلَمَّا قَضى‏ زَيْدٌ مِنْها وَطَراً زَوَّجْناكَها لِكَيْ لا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ حَرَجٌ في‏ أَزْواجِ أَدْعِيائِهِمْ إِذا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَراً وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولاً (3)
    (به خاطر بياور) زمانى را كه به آن كس كه خداوند به او نعمت داده بود و تو نيز به او نعمت داده بودى [به فرزند خوانده‏ات «زيد»] مى‏گفتى: «همسرت را نگاه‏دار و از خدا بپرهيز!» (و پيوسته اين امر را تكرار مى‏كردى) و در دل چيزى را پنهان مى‏داشتى كه خداوند آن را آشكار مى‏كند و از مردم مى‏ترسيدى در حالى كه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسى! هنگامى كه زيد نيازش را از آن زن به سرآورد (و از او جدا شد)، ما او را به همسرى تو درآورديم تا مشكلى براى مؤمنان در ازدواج با همسران پسر خوانده‏هايشان- هنگامى كه طلاق گيرند- نباشد و فرمان خدا انجام شدنى است (و سنّت غلط تحريم اين زنان بايد شكسته شود).
    و تفاسیر هم حقیقت این واقعه و دروغ بودن این تهمت ها را با استدلال های محکم بیان کرده اند.(4)
    پس با این توضیحات این کار ایثارو دلسوزی پیامبر نسبت به دین را می رساند.او حاضر شد همه تهمت ها را با جان و دل بخرد. اما حکم واقعی و الهی برای مردم روشن شود.
    راستی چه کسی حاضر است در محیطی که همه مردم یک مساله ای را زشت می دانند به خاطر اطاعت از خدا،خلاف آن را عمل کند تا حکم واقعی و زمینه هدایت انسانها را روشن نماید ؟

    در مجموع آن سنت مرسوم میان عرب هیچ حکمت واثر معقول نداشته تنها یک بور غلط بوده که چه بسا پیآمد منفی نیز داشته است . لذا رسول خدا به دستور وحی عملا آن را باطل نمود .
    پی نوشت ها:
    1. احزاب (33) آیه 5.
    2. خطیب تبریزی، الاکمال فی اسماء الرجال، قم، مؤسسه اهل بیت،ص 73؛ ابن داود حلی، رجال، نجف، حیدریه، 1392، ص 49.
    3. احزاب (33) آیه 37.
    4. ر. ک: طباطبایی، المیزان، ترجمه موسوی همدانی، قم، انتشارات اسلامی، ج 16، ص 482 به بعد.

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    21
    حضور
    16 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    20



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    جوان خوب و با ادب و متینی بود زید نام
    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    زید به دلایل بد اخلاقی خودش

    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    بعد از مدتی خداوند به او وحی کرد که تو با این زنان باید در فرصت مناسب ازدواج کنی و آنان همسران تو خواهند شد.
    در کدام کتاب ذکر شده؟
    اگر اینگونه باشد ......پس چرا :
    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    پيامبر (ص) در نظر داشت، كه اگر كار صلح ميان دو همسر به انجام نرسد
    اگر کار صلح به انجام نرسد؟؟...............
    مگر وحی نشده که:
    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    تو با این زنان باید در فرصت مناسب ازدواج کنی

    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    پيامبر (ص) براى جبران اين شكست كه دامنگير دختر عمه‏اش زينب شده
    و همچنین وقتی وحی شده باشد پس باید عمل به دستور خدا شود و برای جبران شکست معنایی ندارد.

  9. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,042
    حضور
    192 روز 16 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28777



    نقل قول نوشته اصلی توسط vahid نمایش پست ها
    :Gig:

    در کدام کتاب ذکر شده؟
    اگر اینگونه باشد ......پس چرا :

    اگر کار صلح به انجام نرسد؟؟...............
    مگر وحی نشده که:




    و همچنین وقتی وحی شده باشد پس باید عمل به دستور خدا شود و برای جبران شکست معنایی ندارد.

    باسلام .
    وتقدیر از شما .
    روزه تان مقبول وسعی علمی تان مشکور .
    :Gol:
    ******
    منافا تی وجود ندارد .
    در این باب ممکن تحلیل های بسیار قابل طرح باشد .
    وآنچه اشاره شد یک رویکرد بود .
    رویکرد دیگر این که :
    پیامبر به دستور خدا با «زینب بنت حجش» که همسر مطلقه زیدبن حارثه، پسرخوانده پیامبر بود، ازدواج نمود، تا حکم جاهلی را در عمل باطل کند و مردم پذیرای نقض حکم جاهلی باشند.
    اگر این ازدواج صورت نمی گرفت، ممکن بود زیدبن حارثه، یا پسرش اسامه بن زید، بعد از رحلت پیامبر به عنوان پسر و وارث پیامبر مطرح می شد و مسیر امامت و وراثت خاندان پیامبر دگرگون می شد.
    افزون بر این امور ازدواج های پیامبر از اهداف و حکمت های دیگری برخوردار بود که به جهت رعایت اختصار از ذکر آنها خودداری می شود.


  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    21
    حضور
    16 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    20



    سلام علیکم
    و تشکر بابت پاسخ
    روزه شما نیز ان شاالله مقبول

    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    منافا تی وجود ندارد
    اگر کار صلح به پایان نرسد منافات با وحی ندارد؟؟

    ضمنا رویکرد باید منطقی باشد .

    وقتی پیامبر شخصا امام علی (ع) را بعنوان جانشین اعلام کند چه کسی میتواند ادعا کند که زید وارث مسیر امامت است؟

    و اگر به پیامبر آیه ای وحی شده که :
    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    تو با این زنان باید در فرصت مناسب ازدواج کنی و آنان همسران تو خواهند شد.
    چرا آیه آن در قران موجود نیست و اگر هست کدام آیه است؟

  12. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,042
    حضور
    192 روز 16 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28777



    نقل قول نوشته اصلی توسط vahid نمایش پست ها
    سلام علیکم
    و تشکر بابت پاسخ
    روزه شما نیز ان شاالله مقبول


    اگر کار صلح به پایان نرسد منافات با وحی ندارد؟؟

    ضمنا رویکرد باید منطقی باشد .

    وقتی پیامبر شخصا امام علی (ع) را بعنوان جانشین اعلام کند چه کسی میتواند ادعا کند که زید وارث مسیر امامت است؟

    و اگر به پیامبر آیه ای وحی شده که :

    چرا آیه آن در قران موجود نیست و اگر هست کدام آیه است؟
    باسلام .
    در پاسخ قبل دقت ننمودی که آیه به آن طولانی را ندیدی ؟؟؟!!!!!


  13. صلوات


  14. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    21
    حضور
    16 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    20



    مگر میشود که ندیده باشم
    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذي أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تُخْفي‏ في‏ نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْديهِ وَ تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ فَلَمَّا قَضى‏ زَيْدٌ مِنْها وَطَراً زَوَّجْناكَها لِكَيْ لا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ حَرَجٌ في‏ أَزْواجِ أَدْعِيائِهِمْ إِذا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَراً وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولاً
    منظورم آیه این جمله بود که شما نوشتید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    خداوند به او وحی کرد که تو با این زنان باید در فرصت مناسب ازدواج کنی و آنان همسران تو خواهند شد.


  15. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,042
    حضور
    192 روز 16 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28777



    نقل قول نوشته اصلی توسط vahid نمایش پست ها
    مگر میشود که ندیده باشم

    منظورم آیه این جمله بود که شما نوشتید:
    باسلام .
    آن نکته در همین آیه نهفته است .
    توجه دارید که روش قران نقل قصه نیست .
    در همه موارد آن نکته کلیدی اشاره می کند .
    در هر صورت از تلاش علمی تان تقدیر می شود .
    موفق باشید .


  16. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    21
    حضور
    16 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    20




    ضمنا سعی علمی بنده بی نتیجه بوده و جواب سوالات را دریافت نکردم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    آن نکته در همین آیه نهفته است .
    توجه دارید که روش قران نقل قصه نیست .
    در همه موارد آن نکته کلیدی اشاره می کند .
    در هر صورت از تلاش علمی تان تقدیر می شود .
    موفق باشید .
    چرا روش قران نقل قصه نیست؟ پس چرا قصه حضرت موسی و خذر ..........حضرت یوسف.......حضرت سلیمان و.....در قران آمده است
    در کدام قسمت آیه این نکته کلیدی وجود دارد:
    تو با این زنان باید در فرصت مناسب ازدواج کنی و آنان همسران تو خواهند شد.
    سپاسگزارم ولی تلاش کردن وقی که به پاسخ قانع کننده ای نرسم به نظر بنده بی فایده است.


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود