صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ارزش زن در اسلام

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    228
    حضور
    5 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    711

    ارزش زن در اسلام




    درود

    چند تا سوال از بعضی از روایات و احادیث و ایات قران داشتم که موضوع اصلی این روایات و ایات زنان هستند. و چیزی که برای من یه مقدار غیر منتظره و عجیب بود اینه که چرا این نوع نگاه از طرف پیشوایان وجود داشته ؟

    فکر میکنم برای تمام موارد و ایه های قران توضیح این باشه که این موارد شان نزول یا شرایط زمانی خاص داشتن ولی میدونیم که منابع احکام اسلامی سنت و قرآان هست و واجب و مستحب و مکروه و حلال و حرام از همین روایات و احادیث مشخص میشن بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی یا شان نزول .
    به اضافه اینکه برای اینکه دیدگاه اسلام رو نسبت به یک موضوع بدونیم نمیتوان فیلتری رو برای ایات و روایات و احادیث در نظر گرفت و قسمت های مهم و اساسی رو نادیده بگیریم.
    بعضی پاسخ ها به این سوالات این هست که وضعیت زنان در زمان گذشته ناگوار بوده و اعتقاد این است که اسلام نگاه خیلی بهتری به زن داشته و جایگاه زن رو نسبت به گذشته تغییر داده .که سوالی که مطرح میشه اینه : آیا وضعیت زنان امروز مشابه زنان قبل از ظهور اسلام است که قوانین و احکام در زمان ظهور اسلام برای حال استفاده میشه ؟ چرا در این باره با وجود تفاوت زیادی که بین زنان حال و گذشته وجود داشته تغییری در قوانین و احکام به وجود نیومده ؟
    چرا اسلام به صورت کامل حق زن رو ادا نکرده و به دادن حقوقی نصف حقوق مرد اکتفا کرده ویا ارزش و حقوق انسانی زن رو در بسیاری از امور نادیده گرفته ؟ چرا تاکیدی به حفظ شان و منزلت زن (چه در ایات و روایات و چه در احکام اسلامی به صورت واجب ) وجود نداشته ؟ و با گذشت زمان و فاصله گرفتن از زمان جاهلیت تغییری در قوانین و احکام دیده نشده ؟

    علاوه بر این بعضی ایات و احادیث و روایاتی هرچند خیلی اندک در باب احترام و با ارزش دونستن زنان وجود داره که برای این ایات و روایات هم میتوان شان نزول و شرایط خاص رو در نظر گرفت( مثل اینکه این روایات و ایات فقط برای برخی زنان (همسران و یا زنانی که از خانواده پیشوایان دین هستن) یا فقط در شرایط زمانی خاص صدق میکنن). حتی اگر شان نزول و شرایط خاص رو در نظر نگیریم محتوای اکثر این روایات و ایات حالت تاکیدی ندارن و ضرورتی برای حفظ شان و منزلت زن در این روایات و ایات دیده نشده (بیشتر ارزشگذاری و احترام به زن حالت مستحبی دارد یا به وضوح اشاره شده در چه شرایطی زن میتواند با ارزش باشد )


    لطفا در این بجث فقط کارشناسان شرکت داشته باشن (حداقل تا زمانی که تمام سوالاتم جواب داده بشه )..

    ممنون





    1)

    عن عبد الله بن الصامت، عن أبي ذر رضي الله عنه ، قال: قال رسولُ الله صلى الله عليه وسلم:
    يَقْطَعُ صَلاَةَ الرَّجُلِ؛ إِذَا لَمْ يَكُنْ بَيْنَ يَدَيْهِ قِيدُ آخِرَةِ الرَّحْلِ: الحِمَارُ، وَالكَلْبُ الأسْوَدُ، وَالمرْأةُ.فَقُلْتُ: ماَ بَالُ الأسْوَدِ، مِنَ الأحْمَرِ، مِنَ الأصْفَرِ، مِنَ الأبْيَضِ؟ قَالَ: يَا ابْنَ أخِي! سَألْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم كَمَا سَألْتَني، فَقَال: الكَلْبُ الأسْوَدُ شَيْطَانٌ. رواه مسلم (4/228)
    از عبدالله ابن صامت از ابوذر (روایت است که) فرستاده ی الله گفت:
    سه چیز نماز مرد را باطل میکند در صورتیکه جلوش چیزی به بلندی زین اسب(ستره) نباشد: خر، سگ سیاه، و زن. گفت: ای پسر برادرم! از رسول خدا (ص) پرسیدم همان پرسش که تو از من کردی(چه چیزی در سگ سیاه وجود دارد که او را از سگ قرمز و زرد متمایز میکند؟) پس گفت: سگ سیاه یک شیطان است.”

    در توضیح این قسمت از جایی که این مطلب رو برداشتم نوشته بود زن با سگ سیاه و چهارپا یکسان در نظر گرفته شده :

    در اینجا چون “و” بین موارد یاد شده “و” عطف می‎باشد؛ پس اثبات حکم یکی، بر دیگری نیز ثابت است. زیرا در اینجا پرسشگر تنها از تفاوت سگهای سیاه و سفید و …. پرسیده است


    ----------------------------------------------------------------------------------

    2)

    همانا خداوند عزوجل برای زن غیرت قرار نداده است زیرا به سوی زشتی می کشاند و خدا غیرت را برای مردان قرار داده است زیرا حلال کرده است برای مردان 4 زن و کنیز بی شمار و برای زن چیزی قرار نداده است مگر شوهرش و اگر زنی اراده کرد که با غیرت باشد مانند زناکار است. (وسائل الشیعه/حدیث شماره 25292/باب عدم جواز غیره من النساء)

    ان الله عزوجل لم يجعل الغيره للنساء وانما تغار المنكرات فاما المؤمنات فلا انما جعل الله الغيره للرجال لانه احل للرجال أربعا وماملكت يمينه ولم يجعل للمراه الا زوجها فاذا ارادت معه غيره كانت عند الله زانيه.

    ---------------------------------------------------------------------------------


    3)

    الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللاَّتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا (نساء/34 )

    مردان قیم زنانند به دليل آنكه خدا برخى از ايشان را بر برخى برترى داده و به دليل آنكه از اموالشان نفقه می‌دهند، پس زنان درستكار فرمانبردار (شوهر) هستند به پاس آنچه خداوند حفظ كرده اسرار را حفظ مى‏كنند و زنانى را كه از نافرمانى آنان بيم داريد پندشان دهيد و در بستر از ايشان دورى كنيد و آنها را بزنید، پس اگر شما را اطاعت كردند بر آنها هيچ مجوييد كه خداوند والاى بزرگ است.


    ---------------------------------------------------------------------------------

    4)


    در وسائل الشیعه بابی وجود دارد با عنوان "مستحب بودن زندانی کردن زن در خانه‌ی خودش یا خانه‌ی شوهرش و (زن) نباید بدون نیاز از خانه خارج شود و نزد او هیچ مردی نرود
    " استحباب حبس المرأه فی بیتها او بیت زوجها، فلا تخرج لغیر حاجه و لایدخل احد من الرجال (وسائل الشیعه/جلد 20/ ابواب مقدمات النکاح و آدابه، باب 24)


    -------------

    در حدیث شماره‌ی 25048 از قول علی ابن ابیطالب می‌گوید: مردان از زمین خلق شده‌اند همانا توجهشان به زمین است و زن از مرد خلق شده و همانان توجهش به مردان است، پس ای توده‌های مردان، زنانتان را زندانی کنید
    قال امير المؤمنين: خلق الرجال من الارض وانما همهم في الارض و خلقت المراه من الرجال و انما همها في الرجال فاحبسوا نساءكم يا معاشر الرجال.

    --------------

    حضرت علی (ع)
    همانا زنان سخن نفهم و عورت هستند پس عورت را با خانه بپوشانید و نفهمی‌شان را با سکوت (الکافی/جلد 5 صفحه 535)
    إنما النساء عی و عورة فاستروا العوره بالبيوت واستروا العی بالسكوت

    --------------------------------------------------------------------

    5)


    وَاللاَّتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَآئِكُمْ فَاسْتَشْهِدُواْ عَلَيْهِنَّ أَرْبَعةً مِّنكُمْ فَإِن شَهِدُواْ فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّىَ يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا (نساء/15) و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا می‌شوند چهار تن (مرد) از ميان خود بر آنان گواه گيريد پس اگر گواهی دادند آنان را در خانه‌ها نگاه داريد تا بمیرند يا خداوند راهى براى آنان قرار دهد.

    -------------------------------------------------------------------------------------


    6)

    مردی از یاران امیر المؤمنین از زنش به او شکایت برد، پس علی ایستاد و سخنرانی نمود، پس گفت: ای مردم، از زنان به هیچ عنوان پیروی نکنید و در مال به آنان اعتماد نکنید و مدیریت خانواده را به آنان وا مگذارید که ما را به نابودی می‌کشانند و از دستور شوهرسرپیچی می‌کنند، ما آنان را یافتیم که به هیچ عنوان توانائی خویشتن داری بر نیاز خویش را ندارند و توانائی کنترل شهوتشان را ندارند، درشتی در برابرشان لازم است، اگر خود را بزرگ دیدند غرور آنان را می‌گیرد، اگر ناتوان شدند، رضایتشان در واژنشان است، به هیچ عنوان شکر کارت را ندارند و اگر اندکی آنان را از کاری منع کنی خوبی‌ها را فراموش می‌کنند و بدی‌ها را یاد می‌کنند، با بهتان بستن سخن می‌گویند و شیطان را دنباله روی می‌کنند . (علل الشراتع / شیخ صدوق / جلد 2 / صفحه 512 ، جامع الاحادیث الشیعه / ایت الله بروجردی / جلد 20 / صفحه 258 ، وسائل الشیعه / حر عاملی / جلد 20 / صفحه 180)

    شكى رجل من اصحاب امير المؤمنين عليه السلام نسائه، فقام علی (ع) خطيبا، فقال: "معاشر الناس، لا تطيعوا النساء على حال و لا تأمنوهن على مال و لا تذروهن يدبرن امر العيال، فإنهن ان تركن و ما اردن اوردنا المهالک و عصين امر المالک فانا وجدناهن لا ورع لهن عند حاجتهن و لا صبر لهن عند شهوتهن البذخ لهن لازم و ان كبرن و العجب لهن لاحق و ان عجزن يكون رضاهن فی فروجهن لا يشكرن الكثير، اذا منعن القليل ينسين الخير ويذكرن الشر يتهافتن بالبهتان و يتمادين فی الطغيان و يتصدين للشيطان.

    ------------------------------------------------------------------------------------

    7)

    و بپرهیز از مشورت با زنان که رأیشان پوچ و عزمشان سست است. بر چشمانشان پرده(حجاب) بینداز که هر چه این پرده استوارتر باشد، آنها به عفاف پایبندترند. بیرون رفتن زنان از خانه آنگونه زشت نیست که تو کسی را به خانه آوری که شایسته‌ی اعتماد نباشد! اگر می‌توانی آنگونه رفتار کن که غیر از تو کس دیگری را نشناسد. زن در کاری که با مقام او سازگار نیست تسلط نده که زن همچون گلی است خوشبو نه قهرمان و کارفرما. در احترام گذاشتن به او زیادروی نکن و چنان امیدوارش مکن که به شفاعت از دیگران بپردازد. بپرهیز از بدگمانی بیجا نسبت به زن که این کار زن تندرست را به بیماری و زن پاکدامن را به فکر گناه کردن می‌کشاند. برای هریک از خدمتکاران خویش کاری را تعیین کن تا در برابر تو جوابگوی آن باشد و انجام خدمت تو را به دیگری(کنیز) واگذار نکند؛ وابستگانت را گرامی دار! پس آنها بال‌های تو برای پرواز هستند و اصل تو هستند که با آنان افتخار می‌کنی و دست تو هستند که با آن یورش می‌بری(می‌جنگی) (نهج البلاغه)

    -----------------------------------------------------------------------------------

    8)

    خطاب به همسر پیغمبر (ص) :

    (شما ای مردان!) سربازان زنی هستید!؟ و پیرو جانور زبان بسته‌ای(شتر عایشه) شدید..... .(خطبه‌ی شماره‌ی 13)

    ای مردنمایان نامرد! خَردتان مانند رؤیای کودکان و زنان پا به حجله گذاشته است. دلم می‎خواست که شما را نمی‌دیدم و نمی‌شناختم... . (خطبه‌ی 27)

    -------------------------------------------------------------------------------------

    9)

    هدف دام‌ها سیر کردن شکم‌هایشان است و هدف درندگان، دشمنی با دیگران! و مهمترین فکر زنان، زینت زندگانی دنیائی و فساد در آن است . همانا مؤمنین فروتن هستند و همانا مؤمینی از خدا ترسانند. (خطبه‌ی شماره‌ی 154)

    -------------------------------------------------------------------------------------
    بـزن بـاران بهــاران فصـلِ خـون اسـت
    بـزن بـاران که صحـرا لالـه گـون است
    بـــزن بـــاران کـــه دیــن را دام کردنــد
    شـــکار خـلـــق و صیــدِ خــام کردنــد
    بـــــزن بــــاران خــــدا بازیچـه ای شد
    که بـــا آن کســـب ننــگ و نـام کردند



  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,565
    حضور
    175 روز 15 ساعت نامشخص
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58351



    با نام و یاد دوست


    با سلام و عرض تسلیت و تعزیت سالروز شهادت مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام

    پاسخ سوال فوق در تاپیک های زیر توسط کارشناس محترم ارائه شده است:


    http://www.askdin.com/thread15991-4.html#post177644

    http://www.askdin.com/thread14781.html

    http://www.askdin.com/thread7811-9.html#post477830

    (پست های 85 و 86)

    http://www.askdin.com/thread20398-3.html#post450472

    http://www.askdin.com/thread4204-2.html

    http://www.askdin.com/thread27533.html

    http://www.askdin.com/thread139.html

    http://www.askdin.com/thread23533.html

    http://www.askdin.com/thread21201-8.html#post478316

    http://www.askdin.com/thread26366-11.html#post477759

    http://www.askdin.com/thread24629-30.html#post479120

    http://www.askdin.com/thread32326-17.html#post478770

    http://www.askdin.com/thread26043-4.html#post463111

    http://www.askdin.com/thread40873.html

    http://www.askdin.com/thread30405-39.html#post411270

    http://www.askdin.com/thread4714.html

    http://www.askdin.com/thread35003.html

    http://www.askdin.com/thread32712.html

    http://www.askdin.com/thread33632-9.html#post439928

    http://www.askdin.com/thread37264.html

    http://www.askdin.com/thread24047-2.html#post477128



    خواهشمندم تاپیک های فوق را به دقت مطالعه نمایید

    اگر سوالی داشتید با پیام خصوصی اطلاع دهید.

    در همین جا از کاربران محترم درخواست دارم قبل از ایجاد موضوع و طرح سوال ، حتما از گزینه جستجوی سایت استفاده کنند

    تا اگر بحث مشابهی قبلا در سایت وجود داشت مطالعه کنند

    و در صورتی که به پاسخ سوال خود نرسیدند نسبت به ایجاد موضوع جدید اقدام نمایند.

    با تشکر

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,565
    حضور
    175 روز 15 ساعت نامشخص
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58351




    با نام و یاد دوست


    با سلام

    با توجه به اینکه کاربر محترم اعلام کردند در تاپیکهای فوق به پاسخ سوالات شان نرسیدند

    لذا این تاپیک به کارشناس مربوطه ارجاع داده می شود:









    ارزش زن در اسلام








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170




    باسلام
    در مورد نگاه اسلام به مسئله زن و حقوق و جایگاه او در خانواده و اجتماع، تا کنون سخنهای زیادی گفته شده است. اما برای فهم بهتر مسئله و پیش از پاسخ گفتن به تک تک روایاتی که نقل شد، لازم است به چند نکته توجه شود.
    نکته اول: از نگاه اسلام، زن و مرد، دو رکن نهاد خانواده و دو فعال اجتماعی هستند. اسلام در شرایط عادی هیچ تبعیضی بین مردو زن قائل نیست. هر یک حق و حقوق و وظایفی در قبال دیگران دارند.
    نکته دوم: تفاوتهایی که در احکام زن و مرد وجود دارد، به خاطر شرایط خاص بدنی و جایگاه هر یک در اجتماع و نیز شرایط ویژه اجتماعی و اقتصادی است.
    مثلا تفاوت زن و مرد در مسئله دیه و قصاص، به خاطر نقش بیشتر مرد در آن زمان در اقتصاد خانواده و پیشرفت جامعه و مسئولیت او در جنگ و کارزار بوده است.
    نکته سوم: احکام و قوانین، بر اساس نوع افراد و موقعیت عمومی وضع میشود نه با توجه به موارد خاص و اختصاصی. مثلا شاید در آن زمان، زنی بوده که از چند مرد نیز قوی تر و نقش او در اقتصاد خانواده و حتی شرکت در میدان نبرد، بیشتر بوده، ولی اینگونه موارد استثنایی است.
    نکته سوم: احکام اسلام، بر اساس متون دینی، تا روز قیامت باقی است و تنها بر اساس ادله و منابع استنباط است که قابل فهم و دستیابی است. هرچند زمان و مکان، دو عنصر مهم در اجتهاد است که نباید با مصلحت اندیشی فردی و غیر شرعی اشتباه شود. فهم دخالت زمان و مکان در یک حکم شرعی و تغییر شرایط و موضوع برای تغییر حکم، تنها در اختیار فردی است که نسبت به دانش احکام و استنباط آگاهی دارد نه هیچ فرد دیگر.
    نکته چهارم: ممکن است برخی از احکام، مربوط به زمانی خاص بوده در حالیکه بر اساس منابع استنباط و ایات و روایات، فعلا این اختصاصی بودن قابل فهم نیست. در این موارد، نیاز به این است که کسی که از غیب خبر دارد(امام معصوم) حکم جدید را بیان کند. ولی این مربوط به زمان حضور امام است و در حال حاضر که زمان غیبت است، چاره ای نداریم که به همین ادله و منابع موجود اکتفا کنیم.
    نکته پنجم: دین اسلام و احکام آن، بر اساس سلیقه و احساسات وضع نشده است، بلکه از منبع لایزال الهی صادر شده است که خیر محض است و جز خیر بندگان هدفی دیگر از این دستورات ندارد. بنابراین، اگر حکمی جزیی به نظر ما توجیه عقلانی نداشت یا با احساسات ما سازگار نبود، نباید حکم شرعی را دستخوش تغییر قرار داد. زیرا دین را باید به عنوان یک بسته در نظر گرفت نه اینکه تک تک احکام وقوانین جزیی آنرا مورد بررسی قرار داد.
    نکته ششم: در مورد روایاتی که در زمینه زنان مطلبی را بیان کرده است، هم باید از نظر سندی بررسی شود که جعلی نباشد، هم باید محتوا و مفاد آن بررسی شود و هم شرایط اجتماعی آن روزگار نیز مورد توجه قرار گیرد.


  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    اما در مورد روایاتی که نقل شد. از آنجا که بررسی تک تک روایاتی که نقل شد، طول و تفصیل زیادی می طلبد و بنای این انجمن بر بررسی و مباحثه تخصصی در هر تاپیک است، بنابراین، صرفا به بررسی چند مورد از این روایات پرداخته میشود.
    هرچند نکاتی که بیان شد، میتواند در نگاه ابتدایی به چنین روایاتی کارگشا باشد.

    روایت اول: این روایت در منابع اهل سنت است و در کتابهای شیعه نیست و باید سند آنها بررسی شود.
    بعلاوه، مطلبی که در این روایت نقل شده، با روایات متواتر پیامبر اسلام که بیان میکند نباید نماز را به واسطه رفت و امد کسی از جلوی انسان، قطع کرد، منافات دارد:[1]
    «لَا يَقْطَعُ الصَّلَاةَ شَيْ‏ءٌ وَ ادْرَءُوا مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنَّمَا هُوَ الشَّيْطَانُ‏»[2]
    ملاصالح مازندرانی در شرح اصول کافی بیان کرده که این روایت که در کتابهای اهل سنت نقل شده، هم از نظر سندی ضعیف است و هم با روایات زیادی متعارض است و به همین جهت قابل استناد نیست.[3]
    چنانکه در چندین روایت از همسران پیامبر نقل شده است که هنگامی که رسول گرامی اسلام مشغول نماز بوده اند، آنان از پیش روی حضرت عبور میکردند ولی حضرت نماز خود را قطع نمیکرد. این مطلب نشان دهنده جعلی بودن این روایت است.
    حتی در روایتی، عایشه نقل میکند که هنگامی که پیامبر مشغول خواندن نماز شب بودند، او بین حضرت و قبله قرار گرفت. ولی در ادامه نقلی از اعتراض حضرت یا قطع کردن نمازشان نشده است.
    و في‏ المنتهى‏ عن عائشة، قالت: كان رسول اللَّه صلى الله عليه و آله يصلّي صلاته من الليل كلّها و أنا معترضة بينه و بين القبلة[4]

    اما روایت دوم: این روایت، مربوط به غیرت ورزیدن زنان در مورد شوهرانشان و ازدواج مجدد آنان است.
    این روایات و روایاتی با این مضمون، نگاهی آسیب شناسی در زمینه مسائل اجتماعی است. بر اساس نگاه اسلام که نگاهی واقع بینانه به شرایط جسمی مردان، وضعیت زنان بی سرپرست(مطلقه، بیوه یا مجرد مانده) دارد. این مسئله یکی از معضلات جوامع است که هر جامعه شناسی به دنبال ارائه راه حلی برای برون رفت از این بحران است. خصوصا در جوامعی که به واسطه کشته شدن مردان جنگی و از بین رفتن سرپرست خانواده ها، زنان بدون شوهر می ماندند و وجود آنان با غالبا با دو مشکل روبرو میشد. یا زمینه فساد اخلاقی آنان فراهم میشد یا باعث ضربه شدید روحی به آنان میشد. بنابراین یا بخشی از جامعه دچار فساد اخلاقی میشد که خود باعث رواج فساد اخلاقی در جامعه و بروز معضلات اخلاقی، بهداشتی و معنوی میشد یا سبب ایجاد مشکلات روانی میشد.
    دین اسلام، برای حل این معضل، راه حل ازدواج مجدد را ارائه میدهد ، البته با شرایط و ضوابطی که بیان میدارد. اما درمقابل جوامع غربی که داعیه دفاع از حقوق زنان را دارند، از این راه حل جلوگیری و ازواج مجدد را ممنوع میدانند. نتیجه این چه شده، جز بی بند و باری و گسترش فساد اخلاقی و از هم پاچیده شدن نظام خانواده و از بین رفتن امنیت روانی و اخلاقی.
    بنابراین، این دستورالعمل به خاطر حفظ جامعه و حفظ امنیت اخلاقی است نه صرفا ارضای نیاز جنسی مردان. اما روشن است که این دستورالعمل را نمیتوان در مورد زنان پیاده کرد، زیرا قطعا خود باعث فساد اخلاقی و پاچیده شدن نهاد خانواده و اخلاق در جامعه میشود.


    [1] . نهج الحق و كشف الصدق، ص: 434؛ الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم، ج‏3، ص: 202(جامع الاحادیث)

    [2] . التاج الجامع للأصول ج 1 ص 184

    [3] . شرح فروع کافی، ملاصالح مازندرانی، ج2، ص482(جامع الاحادیث)

    [4] . شرح فروع کافی، ملاصالح مازندرانی، ج2، ص482(جامع الاحادیث)


  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170




    مطالب دسته سوم: این مطالب مربوط به فضیلت مردان بر زنان است.
    از نگاه اسلام، جنس زن و مرد هیچ برتری وفضیلتی بر یکدیگر ندارند و همانقدر که مردان توان رسیدن به کمال وقرب الهی و علم و معنویت را دارند، زنان نیز دارند.
    اما تفاوتهای روحی و جسمی که میان زن و مرد وجود دارد، باعث شده است که هر یک کارکرد خاصی در اجتماع داشته باشد و به همین جهت، برخی وظایف و محدودیتها برای هر کدام ایجاد میشود.
    به عنوان مثال به جهت حساسیت روحی و لطافت روانی زنان، آنان عهده دار تربیت فرزندان و اداره امور داخل خانه شده اند و به جهت روحیه خشن و با انعطاف کمتر مردان، انان موظف شده اند عهده دار تامین نیازهای مالی و تامین امنیت خانواده و اجتماع باشند.
    این مسئله، یک اصل اساسی در بررسی مسائل مربوط به جنس زن و مرد است و بی توجهی منشأ بسیاری از سوالات و ابهامات در زمینه نگاه دین به حقوق زن و مرد شده و می شود.
    روایاتی که به مسئله استیلای مردان بر زنان پرداخته است، نیز به این نکته توجه می دهد که مردان به جهت خشونت رفتاری و لطافت روحی کمتر نسبت به زنان، ریاست خانواده را برعهده دارند و وظایف زیادی را برعهده دارد. وظایفی از جمله تامین هزینه های مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان، دفاع از خانواده در برابر حوادث و تعرض دیگران، و تنظیم روابط اجتماعی و خانوادگی اعضای خانواده در جهت رشد و تعالی معنوی و اخلاقی را بر عهده آنان قرار داده است. دلیل این مسئله نیز اختلافات روحی و جسمی مردان نسبت به زنان است.
    مردان از نظر توانایی و تحمل جسمی و قدرت مدیریت و سامان دهی امور کلان خانواده و قدرت تدبیر و برنامه ریزی، برای این مسئله شایستگی بیشتری دارد. چنانکه تصمیم های مرد بیشتر عقلانی و با تامل است و برخلاف زنان، تصمیم گیری های او کمتر تحت تاثیر احساسات است.[1]
    با توجه به این مسائل، مشخص میشود که خداوند متعال هر یک از زنان و مردان را به صورت خاصی افریده است. یکی را ظریف و دیگری را با روحیه سخت کوش و خشن تا هر یک بتواند نقش خود را در پیشرفت و تکامل مادی و معنوی خود و خانواده و اجتماع ایفا کنند.
    مراد از برتری مرد بر زن و استیلایی که مطرح شده نیز همین است که وقتی روحیه زن با مدیریت کلان خانواده و اجتماع سازگار نیست، خداوند مردان را بر زنان برتری داد و یکی را رئیس دیگری قرار داد. و این نظام، نظامی احسن است که هر کس بر اساس شایستگی ای که دارد در جایگاه خود قرار میگیرد.
    حال بیایم تصور کنیم، مدل کنونی که در برخی کشورهای زن سالار که فمینیسم بر انها و روابط اجتماعی شان حاکم است، اجرا شود، چه پیش می آید. یا همین خانواده قرار است ادامه بیابد ولی با تعویض نقش زن و مرد، یا ادامه آن غیر ممکن یا سخت خواهد شد.
    در ابتدا، مطالبه حقوق در حد مشارکت در اجتماع و آزادی خواهد بود. زنان به جای مردان به تصمیم گیری اجتماعی وارد میشوند و نقش آنان در بازار کار و سرمایه را میگیرند. وقتی مسئولیت زن با مرد عوض میشود، زنان تحمل سختی های بازار کار و درگیری های آن را ندارند، قدرت ان را ندارند که بار مسئولیت تامین هزینه های خانواده را بر عهده بگیرند. خب اعتراض ها شروع میشود. توان تصمیم گیری غیر قابل انعطاف در شرایط بحرانی اجتماعی را ندارند و درمواقعی که بین عقل و عاطفه تعارض ایجاد میشود، به سمت عاطفه و احساسات خود میروند. نظام خانواده از هم گسست می یابد. وقتی قرار است زن نقش مادی و همسری خود را ایفا کند از نقش اجتماعی جدید خود می ماند و اگر قرار باشد به نقش اجتماعی خود بپردازد از خانواده و نقش هایی که دیگر در توان مردان نیست(همانند تولید نسل و زایمان و تربیت فرزندان و ...) میمانند. در نهایت این اجتماع است که به مشکل می افتد. بنابراین، راه حل جدید این می شود که زنان و مردان از هم جدا شوند و مسئله طلاق رونق می یابد و در وهله بعد وقتی دوباره احساس تنهایی میکند و تجربه اشتباه بودن با جنس مخالف را داشته، به سمت جنس موافق تمایل مییابد. مشکلی که در حال حاضر، گریبان کشورهای غربی را گرفته است و راه بازگشتی نیز ندارند و هر روز بیشتر در این مشکلات فرو میروند.


    [1] . ر.ک: محمد حسین طباطبایی، المیزان، ج 4، ص343( نرم افزار جامع التفاسیر)


  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    مطالب دسته چهارم: زندانی کردن زن در خانه
    روایتی که از امام علی(ع) نقل شده است، روایتی است که ازنظر سندی ضعیف است. سند این روایت، چنین است:
    عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ وَهْبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع:
    در این روایت، وهب بن وهب القرشی قرار دارد که عامی(از اهل سنت) و ضعیف است و نه وثاقت او اثبات شده و نه وثاقت احادیث کتابهایش.[1]بنابراین این روایت معتبر و قابل استناد نیست.
    روایت دوم، گرچه از نظر سندی ایرادی ندارد ولی باید دلالت ومفاد آن مورد بررسی قرار گیرد.
    عورت چیزی است که باید مخفی شود و نباید در منظر دیگران نمایان شود. زن نیز از آنجا که تمام بدنش، مورد توجه مردان است و موجب شهوت آنان قرار می گیرد، در تعبیری جامع گفته شده که خودش عورت است، یعنی تمام بدنش باید پوشانده شود و چون عورت باید پوشانده شود، بنابراین، زن نیز باید از نگاه دیگران پوشانده شود. این کار نیز به خاطر سلامت اخلاقی جامعه است.
    هرچند این دستور به پوشاندن، دستوری الزامی نیست و صرفا حکمی ارشادی برای حفظ جامعه (که شامل خود این شخص نیز می‌شود) از فساد اخلاقی و نابهنجاری است.

    موفق باشید


    [1] . نرم افزار درایه النور، بررسی سندی روایات کافی، ج5، ص337


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    هم باید از نظر سندی بررسی شود که جعلی نباشد
    سلام
    نکته ای که بسیار مهم است و ما بعضا از آن غافل هستیم این است که ضعف سند الزاما به معنای جعلی بودن روایت نیست و صحت سند هم الزاما به معنای صدور از معصوم نیست.
    مثلا بسیاری از ادعیه و زیارات هستند که از لحاظ بررسی رجالی در مرتبه حدیث ضعیف قرار می گیرند اما متن این ادعیه گوهای بر صدور از معصوم دارد و چه بسیار روایاتی که از لحاظ سندی صحیح است اما این روایات طرد می شود و بدان عمل نمی شود مثلا به دلیل مخالفت با قرآن
    پس حرف اول و آخر در بررسی حدیث را رجال نمی زند که اگر دیدیم حدیثی ضعیف است فورا حکم به جعلی بودن آن کنیم و روایت را به این دلیل رد کنیم که مثلا یکی از راویان آن ضعیف است بلکه نهایت کار اگر روایتی ضعیف بود توقف در عمل به آن است (در بحث حجیت خبر واحد و ...) البته اگر روایتی هم ضعیف باشد و اصحاب بدان عمل کرده باشند خود این امر قرینه ای بر عمل به آن حدیث است
    عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَوْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا تُكَذِّبُوا الْحَدِيثَ‏ إِذَا أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌّ وَ لا قَدَرِيٌّ وَ لَا حَرُورِيٌّ يَنْسُبُهُ إِلَيْنَا فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَقِّ فَيُكَذَّبُ اللَّهُ فَوْقَ عَرْشِه‏
    المحاسن، ج‏1، ص: 230
    البته چیزی که می توان از این خبر استفاده نمود نفی ابتدایی استناد روایت صرفا به دلیل ضعف سند است نه تتبع و رد استدلالی روایت با توجه به ادله دیگر و یا حتی بعد از نقد و بررسی با استفاده از اصول و مبانی و علم به عدم صدور و یا علم به جهت صدور(مانند تقیه ای بودن روایت).
    در واقع اگر ما بخواهیم هر حدیثی را صرفا به دلیل ضعف سند کنار بگذاریم بسیاری از معارف عالیه را باید حذف نماییم در حالی که با تسامح در ادله سنن می توان آنها را پذیرفت.
    البته در این هم شکی نیست که اگر روایت خلاف قرآن و عقل سلیم و نه عقل در گرو احساسات و شهوات باشد یا روایات معتبره دیگر بود می توان روایات خلاف آن را رد کرد.






  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط _Member_ نمایش پست ها
    حضرت علی (ع)
    همانا زنان سخن نفهم و عورت هستند پس عورت را با خانه بپوشانید و نفهمی‌شان را با سکوت (الکافی/جلد 5 صفحه 535)
    إنما النساء عی و عورة فاستروا العوره بالبيوت واستروا العی بالسكوت
    روایاتی که دلالت دارند « زن عورت است» در منابع شیعه و اهل سنت به الفاظ گوناگون نقل شده است؛ در منابع روایی اهل سنت با الفاظی مانند «المرأة عورة»، «النساء عورة»و نظیر آن آمده است، اما مضمون آن در منابع حدیثی و فقهی شیعه آمده است؛ مانند این که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «إِنَّمَا النِّسَاءُ عِیٌّ وَ عَوْرَةٌ فَاسْتُرُوا الْعَوْرَةَ بِالْبُیُوتِ وَ اسْتُرُوا الْعِیَّ بِالسُّکُوت»؛ زنان در گفت‌وگوى با همسران خود نمی‌توانند مقصود خود را بیان کنند و موجودى لطیف هستند که نیاز شدید به حفظ و حراست دارند، لذا مردان ویژگی اوّل آنها را با سکوت و خاموشى خود و ویژگی دوّم را با نگهدارى آنان در منازل بپوشانند.
    از جهت سندی این روایت پذیرفته می‌شود؛ زیرا هم این دسته از روایات در منابع شیعه و اهل سنت –با اندک اختلاف در الفاظ- آمده و هم فقها بر دلالت و محتوای آن بر وجوب پوشش اتفاق نظر دارند.

    http://islamquest.net/fa/archive/question/fa22491


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط _Member_ نمایش پست ها
    در وسائل الشیعه بابی وجود دارد با عنوان "مستحب بودن زندانی کردن زن در خانه‌ی خودش یا خانه‌ی شوهرش و (زن) نباید بدون نیاز از خانه خارج شود و نزد او هیچ مردی نرود" استحباب حبس المرأه فی بیتها او بیت زوجها، فلا تخرج لغیر حاجه و لایدخل احد من الرجال (وسائل الشیعه/جلد 20/ ابواب مقدمات النکاح و آدابه، باب 24)
    مراد این احادیث از حبس زنان در خانه زندانی کردن نیست زیرا "حبس" در لغت عرب به معنی "اختصاص دادن" و مخصوص گردانیدن است.(العین،خلیل الفیومی،ج3، ص 150،لسان ‏العرب ج 6 ص 44)
    با توجه به اين توضيح معنای این روایات نیز روشن می شود که پیامبر اکرم (ص) می فرماید حتی المقدور زنان را برای وظایفی که در منزل برعهده دارند اختصاص بدهید و مسؤلیت های خارج از منزل بر عهده آنان نگذارید این در حالی است که در همان زمان پیامبر اکرم (ص) همسران خود را به همراه خود به جنگ می برد و یا وظیفه پرستاری و امداد رزمندگان را به زنان محول می کردند بنا بر این در مواقع ضرورت این سیره و روش پیامبر بهترین مفسر این حدیث است و بیانگر مراد و منظور پیامبر گرامی اسلام است. با توجه به این سیره پیامبر اسلام است امروزه همه فقیهان بر این عقیده اند که بسیاری از مشاغل نظیر پزشکی که با زنان سر و کار دارد برای زنانی که استعداد و توانایی آنجام آن را دارند، واجب کفایی است یعنی برای جلوگیری از هرگونه تماس با نامحرم لازم و واجب کفایی است که عده ای از زنان در رشته های مورد نیاز نظیر پزشک عمومی، دندان پزشکی، جراحی ، تخصص زنان ،رادیو لوژی، سونو گرافی و....تخصص لازم را کسب کنند تا زنان مجبور نباشند در این امور به پزشک مرد مراجعه نمایند. اما پس از تربیت افراد متخصص در حد کفایت و رفع نیاز جامعه است که زنان می توانند در منزل بنشینند و صرفاً به وظیفه همسر داری و مادری خود بپردازند يعنی این این روایات این مطلب برداشت می شود که اولویت برای زنان رسیدگی به امور خانه می باشد.


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود