صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قاضی در تشخیص تحدی قرآن کیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330

    قاضی در تشخیص تحدی قرآن کیست؟




    786
    557


    تحدي نوعي قضاوت بين دو يا چند نفر يا چند چيز است ، پس براي قضاوت در مورد برتري كلامي قرآن ، قاضي و حكم ، بايد كه باشد ؟ اينكه ما مسلمانان كه طرفدار كتاب الهي خود هستيم خدمان از برتري آن تعريف كنيم ، كه ملاك برتري نميشود ، بلكه ملاك زماني قابل اعتناست كه از طرف يك قاضي بيطرف صورت پذيرد

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست






    قاضی در تشخیص تحدی قرآن کیست؟








    کارشناس بحث: استاد هدی


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,714
    حضور
    29 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    با سلام و عرض ادب
    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    تحدي نوعي قضاوت بين دو يا چند نفر يا چند چيز است ، پس براي قضاوت در مورد برتري كلامي قرآن ، قاضي و حكم ، بايد كه باشد ؟
    در مورد سوال شما بايد چند نكته مورد مداقه قرار گيرد زيرا بدون توجه به اين نكات ، نمي توان درك درستي از قضاوت در خصوص قران يا قاضي در تحدي قران داشت كه ذيلا بعرض مي رسانم :

    1. قاضي در تحدي قرآن بايد به وجوه اعجاز - حداقل وجوه ادعايي اعجاز در متن ارائه شده و بر ساخته شده- تسلط داشته و در آن حوزه متبحر باشد تا بتواند قضاوت درستي در مورد متن ادعايي داشته باشد .
    2. گاه در برخي وجوه اعجاز قرآن ،حتي نيازي به وجود قاضي نيست و هر كسي با داشتن اطلاعات اندكي در آن زمينه به راحتي مي تواند به عدم سنخيت و يكي بودن متن برساخته ي ادعايي و قرآن كريم ، حكم كند. مانند وجوهي از اعجاز كه در تمامي آيات و حتي حروف قرآن كريم ، ساري و جاري است اما در متون ادعايي خبري از آنها نيست ، مانند نورانيت كلمات و حروف قرآن كريم (1)آيا نوشته هاي بر ساخته شده و ادعايي در تحدي قرآن نيز چنين ويژگي اي دارند ؟يا مانند روابط اعجاب آور عددي كه در آيات و حروف قرآن كريم وجود دارد ، تاثيرات موسيقايي و نفساني حاصل از استماع آيات شريفه قرآن كريم ، اثرات وضعي حاصل از تكرار عدد مشخصي از ايات يا سور( فضيلت ايات و سور)( 2) ... كه با وجود اينكه از وجوه مشترك اعجاز در آيات قرآن هستند اما در متون بر ساخته شده ابدا وجود ندارند . در موارد فوق تشخيص اينكه آيا متن برساخته شده در اين وجوه مذكور در بالا ، مانند قرآن هست يا خير اصلا نيازي به قاضي يا داور خاصي ندارد بلكه هر كس به راحتي مي تواند از راه مقايسه ويژگي هاي موجود در آيات قرآن عزيز خود به قضاوت در اين موارد بنشيند . در واقع شايد بتوان اينگونه گفت كه برخي وجوه اعجاز در قرآن، مشترك ميان تمامي سور و آيات و حروف است و برخي وجوه اعجاز مختص به برخي ايات يا سور است . مثلا وجوه مذكور در بالا از وجوه اعجاز مشترك در آيات و سور و حتي حروف قرآن عزيز است اما مثلا اعجاز علمي قرآن كريم - البته تا جايي كه علوم امروزي برد دارد و ما فعلا مي فهميم - مختص برخي آيات است نه تمامي آيات يا فرضا اعجاز اخبار غيبي مختص برخي آيات است نه تمامي ايات لذا قاضي حداقل بايد در اين وجوه اختصاصي ، تبحر كافي داشته باشد اما آن وجوه مشترك را غالبا هر كسي با اندك اطلاعاتي كه از وجوه مشترك دارد خود مي تواند به قضاوت بنشيند و نياز به قاضي خاصي نيست مثلا اينكه آيا متون برساخته ي ادعايي هم خواص و تاثيراتي مانند فضايل و خواص آيات قرآن دارند كه فرضا با خواندن تعداد مشخص آن ، تاثير و خاصيت مشخصي بدنبال داشته باشد را هر كسي به راحتي مي تواند از مقايسه قران و متون بر ساخته بفهمد .




    (1)- مانند آنچه در جريان حفظ كربلايي كاظم ساروقي واقع شد . وي كه پير مردي بي سواد بود و در يك شب قرآن كريم از غيب به حفظ او رسيد در آزموني كه علماي معاصرش از او بعمل آوردند ، بخشهايي از آيات قرآن را از سور مختلف كنار هم قرار دادند و آنها را با يك "واو" به هم متصل كردند بعد آن را جلوي كربلايي كاظم قرار دادند و به او گفتند كه اين آيه از كدام سوره است ؟او نگاهي به آن نوشته نموده و گفت اين بخشي از فلان آيه از فلان سوره است و آن بخشي از فلان آيه و سوره و ... اما اينها را از جيبتان در آورده ايد و گذاشته ايد ( و اشاره به واوهاي افزوده شده نمود).به او گفتند تو كه سواد نداري از كجا مي داني اين "واوها" از قرآن نيست ضمن اينكه اين هم "واو" است آن "واو" قرآن هم "واو" است؟ كربلايي كاظم گفت كلمات قرآن نور دارد و من نور آنها را مي بينم اما اين "واو"ها تاريكند [ دقت كنيد كه يك "واو" بكار رفته در يك نوشته كه قرآني باشد و به نيت آيه قرآن نوشته شود ، نورانيت ذاتي دارد اما همان حرف اگر غير قرآني باشد ، تاريك و بي نور است .]
    (2)- آيات قرآن كريم و همچنين سور مختلف قرآن عزيز ، هر يك داراي ، خواص ، فضيلت و اثرات وضعي معيني است كه برخي از آنها از طريق روايات صحيح به ما رسيده است كه فرضا خواندن فلان آيه يا فلان سوره به تعداد مشخص فلان اثر را دارد مثلا قرائت يكساله سوره نباء منجر به تشرف به حج مي شود يا قرائت هر شب آيه آخر سوره كهف قبل از خواب ، نتيجه اش بيداري در وقتي است كه فرد نيت آن را دارد ؛چنين اثراتي در تمامي آيات و سور قرآن وجود دارد -البته روايات جعلي نيز در اين باب كم نيستند اما مراد ما آن خواص اصيل و دقيقي است كه از طريق روايات صحيح از معصوم عليه السلام در باب تاثير و فضائل و خواص آيات و سور به ما رسيده است – اما در متون برساخته و ادعايي وجود ندارد .
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۳/۰۴/۱۹ در ساعت ۱۱:۲۸
    قاضی در تشخیص تحدی قرآن کیست؟

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,714
    حضور
    29 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    3- چنين قضاوتي كه مد نظر شماست واقع شده آنهم از سوي يك حرفه اي كه دست بر قضا از بزرگترين دشمنان اسلام هم بود .قرآن كريم در خصوص شرايط داور و قاضي در تحدي مطلبي نفرموده است اما گزارش قضاوتي در اين خصوص در قرآن كريم بيان شده است كه بررسي اين گزارش ، مي تواند ما را به شرايط و ويژگي هاي قاضي در تحدي ، رهنمون شود . اين قضاوت توسط وليد بن مغيره كه اديب بزرگ و توانمند عرب بود صورت پذيرفته .
    وليد بن مغيره- كه خود ادعا مي كرد به اشعار جن و انس آگاه است – و از مخالفان سرسخت پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم ) بود به قضاوت در خصوص قرآن نشست (1)، اعتراف به غير بشري بودن قرآن نمود و اين مساله را با ساير سردمداران مشركان نيز مطرح كرد و جالب اينكه توصيفي كه نهايتا چنين فردي از قرآن نمود چنين بود :"«إِنَّ لَهُ لَحَلَاوَةً وَ إِنَّ عَلَیْهِ لَطَلَاوَةً وَ إِنَّ أَعْلَاهُ لَمُثْمِرٌ وَ إِنَّ أَسْفَلَهُ لَمُغْدِقٌ وَ إِنَّهُ لَیَعْلُو وَ لَا یُعْلَى»،( 2)؛ «گفتار او شیرینى خاصى دارد، و زیبایى و طراوت مخصوصى، شاخه‏‌هایش پرمیوه، و ریشه‏‌هایش قوى و نیرومند، سخنى است ‌كه از هر سخن دیگر برتر مى‌‏رود و هیچ سخنى بر آن برترى نمى‌‏یابد.» اما با تحريك و تاثير ابوجهل بر او ، آنچه در خصوص قران بيان كرد با آنچه در نهاني به ياران خويش گفت متفاوت بود .او پس از اينكه فرصتي براي فكر كردن خواست - و گزارش اين تفكر او در آيات 18- 24 سوره مدثر موجود است - در خصوص قران گفت سخن او "سحر يوثر " است . " سحر يوثر" يعني سحري كه اثر مي گذارد . يعني به محض شنيدن ، اثر مي كند . اين چه توصيفي بود ؟ وليدي كه استاد سخن سرايي و اديبترين فرد عرب بود چرا چنين توصيفي از قرآن نمود ؟



    (1)- يكى از دانايان معروف و فصيحان و بليغان قريش وليد بن مغيره مخزومى پدر خالد بن وليد و عموى ابوجهل مشهور بود كه مردى سخن سنج و انديشمند به شمار مى ‏رفت.به طورى كه او را حكيم عرب مى ‏دانستند. امين الدين طبرسى مفسر بزرگ شيعه در تفسير قرآن مى ‏گويد: وليد بن مغيره پيرى كهنسال بود و از حكام عرب به شمار مى ‏رفت. عرب در محاكمات خود به وى مراجعه مى ‏كردند و اشعار خود را براى اظهار نظر بر او مى ‏خواندند. هر شعرى را او مى ‏پسنديد، شعر برگزيده بود. روزى بزرگان قريش نزد وى آمدند و پرسيدند: سخنانى كه محمد مى ‏گويد چيست؟ آيا سحر است، يا جادو است، يا خطابه است؟ وليد بن مغيره گفت: بگذاريد بروم از نزديك سخن او را بشنوم سپس اظهار نظر كنم. سپس برخاست و آمد در حجر اسماعيل و نزديك به پيغمبر نشست و به پيغمبر گفت:اى محمد! قسمتى از شعرت را براى من بازگو كن. پيغمبر فرمود: شعر نيست، بلكه كلام خداوندى است كه پيغمبران را برانگيخته است. وليد گفت:پاره‏ اى ازآن را بر من بخوان. پيغمبر شروع كرد به خواندن سوره «حم سجده‏» تا به اين آيه شريفه رسيد: «اگر از شنيدن اين آيات روى برتافتند اى پيغمبر بگو من شما را از صاعقه‏ اى مانند صاعقه‏ اى كه بر قوم عاد و ثمود فرود آمد بيم مى‏ دهم‏»( فان اعرضوا فقل انذرتكم صاعقة مثل صاعقة عاد و ثمود. سوره فصلت آيه 130) همين كه وليد اين را شنيد به سختى لرزيد و موى بر بدنش راست‏ شد، سپس برخاست و به خانه‏ اش رفت، و به سوى قريش بازنگشت.قريش به ابوجهل گفتند: وليد عمويت دين محمد را پذيرفته است. ديدى كه به طرف ما نيامد. سخن محمد را شنيد و به خانه‏ اش رفت. قريش از اين واقعه سخت غمگين شدند. روزبعد ابوجهل به نزد وليد رفت و گفت، عمو! ما را سرشكسته و رسوا ساختى! وليد گفت: چطور برادر زاده؟
    ابوجهل: براى اينكه به دين محمد گرويده‏ اى.
    وليد بن مغيره: نه، من به دين محمد نگرويده ‏ام، و همچنان بر آئين قوم خود و پدرانم (بت پرستى) باقى هستم، ولى من سخن كوبنده ‏اى از وى شنيدم كه بدنها را به لرزه مى ‏آورد.
    ابوجهل: آيا آن سخن شعر بود؟
    وليد: نه، آنچه من شنيدم شعر نبود.
    ابوجهل: خطابه بود؟
    وليد: نه، زيرا خطابه كلامى پيوسته است، ولى سخنان محمد كلام پراكنده است كه شبيه به هم نيست و داراى زيبائى خاصى است.
    ابوجهل: پس همان خطابه است.
    وليد: نه، خطابه نيست.
    ابوجهل: پس چيست؟
    وليد: بگذار درباره آن درست فكر كنم.
    فرداى آن روز سران قريش وليد بن مغيره را ملاقات نموده و پرسيدند:خوب، به نظرت آنچه محمد مى ‏گويد چيست؟ وليد گفت: بگوييد: سحر است. زيرا دلهاى مردم را به سوى خود جذب كرده است!
    طبرسى سپس از «عكرمه‏» مفسر معروف روايت مى‏ كند كه گفت: وليد بن مغيره به حضور پيغمبر رسيد و گفت: چيزى بر من قرائت كن. پيغمبر اين آيه را قرائت فرمود:«خداوند امر به عدل و احسان مى‏كند و دستور داده كه حق نزديكان را ادا نماييد، و از فحشا و منكر و ظلم بپرهيزيد. خدا بدين گونه شما را پند مى‏دهد، تا مگر آن را به ياد داشته باشيد.»( ان الله يامر بالعدل و الاحسان و ايتاء ذى القربى و ينهى عن الفحشاء والمنكر و البغى يعظكم لعلكم تذكرون.سوره نحل آيه 89)
    وليد چون آن را شنيد گفت: اى محمد! بار ديگر آن را بخوان. پيغمبر هم دوباره آيه مذكور را قرائت فرمود.در اين جا وليد گفت:به خدا قسم اين سخن شيرينى خاصى دارد و زيبائى مخصوصى از آن مى‏ درخشد. درختى است كه شاخه آن پرميوه و تنه آن پربركت است. اين سخنى است كه بشر نمى ‏تواند آن را به زبان آورد.( اعلام الورى صفحه 41)
    (2)- تفسير نمونه ، ج 25 ، ص 22
    قاضی در تشخیص تحدی قرآن کیست؟

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,714
    حضور
    29 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    توضيح اينكه وقتي نبي مكرم اسلام ( صلي الله عليه و آله و سلم ) قرآن را تلاوت مي كردند ، مردم با شنيدن اين آيات كريمه و نوراني ، تاثيرات آن را در جان خويش وجدان مي كردند ( 1 ) و اين چيزي نبود كه آنرا بتوانند منكر شوند حتي وليد بن مغيره خود تاثير اين آيات را - در مسجد الحرام ،آنجا كه از پيامبر اكرم ( صلي الله عليه و آله و سلم ) خواست آنچه بر او وحي مي شود را بر وي برخواند – دريافت ، سايرين نيز اين تاثير را در جان خود مي يافتند لذا وليد براي اينكه سخن و اتهامش نسبت به پيامبر ( صلي الله عليه و آله و سلم) مورد تكذيب قرار نگيرد مناسب ديد ، قرآن را "سحر يوثر" معرفي كند .يعني گفت قرآن كريم سحر است منتها از نوعي كه به محض شنيدن اثر مي كند ، در واقع ، اثري كه مردم از شنيدن اين آيات الهي در جان خود مي يافتند را تاثير سحر سخنان رسول خدا ( صلي الله عليه و آله و سلم ) معرفي نمود همچنين ادعا كردند كه سخنان آن حضرت ( صلي الله عليه و آله و سلم )موجب جدايي ميان پدر و فرزند ، برادر و خويشان و ... مي شود زيرا كساني كه ايمان مي آوردند در خانواده دچار اختلاف نظر با اعضاي خانواده مي شدند و وليد اين تاثيرات غير قابل اجتناب را به سحر بودن قران منتسب نمود.وي با اين توصيف در واقع عجز خود و سايرين را از آوردن مثل قرآن را به سحر بودن قرآن نسبت داد والا توصيفات ديگري مي توانست از قران كريم ارائه دهد .


    (1)- نكته: اعجاز تاثير نفساني آيات قرآن كه اين تاثير گذاري و اين وجه اعجاز را علاوه بر اين توصيف و اين آيه مي توانيد به وضوح در ايه 26 فصلت و توصيه كفار به يكديگر بيابيد: وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ و كسانى كه كافر شدند گفتند به اين قرآن گوش مدهيد و سخن لغو در آن اندازيد شايد شما پيروز شويد
    قاضی در تشخیص تحدی قرآن کیست؟

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,714
    حضور
    29 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    لذا همانگونه كه مي بينيد قران كريم گروه مشخصي را براي قضاوت و داوري مشخص نكرده و داور تحدي مطلقا هر كسي مي تواند باشد حتي دشمن ترين افراد نسبت به قرآن . منتها در اين ميدان داوري هر فردي خود با بياني كه دارد اعتبار حرفه اي و تخصص خود را اظهار مي كند . مثلا وليد به دليل اينكه از بزرگترين ادبا و سخندانان بود ، هر گز اقدام به پاسخ به تحدي قرآن نكرد زيرا مي دانست اين ميداني نيست كه بتواند در آن پيروز شود و فقط در خصوص اين كتاب شريف قضاوت نمود - آنهم در حاليكه قضاوتش در ميان هم كيشانش با آنچه اعلام نمود كاملا متفاوت بود ، به هم كيشانش گفت "ماهذا قول بشر" "اين سخن بشر نيست" و به ديگران گفت "هذا سحر يوثر""اين سحري است كه اثر مي كند" – اما برخي افرادي كه از ادب و سخنوري بهره چنداني نداشتند مفتضحانه وارد اين ميدان شدند و جالب اينكه هرگز از وليد و امثال وليد،نقلي وجود ندارد كه بربافته هاي آنان را تاييد و گفته باشند كه بله اينها هم مثل قرآن است زيرا در اينصورت اعتبار حرفه اي خود را از ميان مي بردند .مثل وليد كه اولا قضاوتش در مورد خود قرآن بسيار قابل تامل است ( حتي اينكه قرآن كريم را"سحر يوثر" ناميد) و ثانيا هرگز اقدام به تاييد متون سخيفي كه در معارضه با قرآن ارائه مي شد ننمود زيرا درست است كه او دشمن سرسخت اسلام بود اما اعتبار حرفه اي اش برايش مهم بود ، او را در تاريخ بسيار زيرك معرفي مي كنند (1 ) لذا مي انديشيد كه چرا بايد اعتبار حرفه ايش را خرج افرادي نمايد كه كوچكترين مايه اي از ادبيات و شعر ندارند او مي توانست از طرق ديگري هم به مخالفت با اسلام برخيزد چرا بايد اعتبارش را خرج افراد بي ارزش كند و با تاييد متوني كه در معارضه با كتابي - كه خودش آنرا غير بشري ناميده بود – سطح حرفه اي خود را تنزل دهد ؟


    (1)- ر.ك: فروغ ابدیت ،جعفر سبحانی؛زندگانی حضرت محمد، سید هاشم رسولي محلاتی
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۳/۰۴/۱۹ در ساعت ۱۱:۳۹
    قاضی در تشخیص تحدی قرآن کیست؟

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,714
    حضور
    29 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    جريان قضاوت و داوري وليد در قرآن و در تاريخ ، شامل نكات بسيار ظريف و گوياي حقيقتي است كه دقت در آنها حقايق بسياري را معلوم مي نمايد فقط بايد دقت كرد تا به آنها دست يافت .
    مثلا با وجود اينكه وليد در خصوص قرآن - برخلاف اينكه در نهاني به ابوجهل گفت كه اين كلام ، سخن بشر نيست - ادعا كرد اين سخن بشر است و با وجود اينكه خودش مدعي بود كه به اشعار جن و انس آگاه است و با وجود اينكه در سخنوري و ادب شايد بتوان او را فرد شماره يك عرب ناميد ، اما هرگز به تحدي قرآن پاسخ نداد و هرگز برساخته هاي مهمل و بي مايه اي را كه در پاسخ به تحدي قرآن كريم ساخته شد را تاييد نكرد ؛ راهي كه وليد براي معارضه با قرآن در پيش گرفت ، بسيار زيركانه و ماهرانه بود و هيچ كس جز او از اين راه استفاده نكرد و آن اين بود كه تاثيري را كه مردم از شنيدن كلام وحي از زبان پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم ) در جان خويش وجدان مي كردند را به سحر نسبت داد و گفت قرآن "سحر يوثر" است يعني سحرش از نوعي است كه به محض شنيدن اثر مي كند . اين مطلب و اين اتخاذ شيوه براي معارضه با قرآن از جانب فردي كه اديب شماره يك عرب بود و عدم ورود او در وادي پاسخ به تحدي قرآن گوياي يك واقعيت است كه هر چند كمتر از آن سخن رفته اما از پس 1400 سال همچنان قابل تشخيص و رويت است . براي معارضه با قرآن ، راحت ترين راه براي شخصي مانند وليد اين بود كه يك سوره سه آيه اي بياورد و ادعاي تحدي با قرآن را پاسخ دهد - همين كاري كه برخي افراد بي مايه ، امروزه انجام مي دهند و نامش را پاسخ به تحدي قرآن مي گذارند - چرا وليد اين كار را نكرد ؟ اين سوال بسيار مهمي است كه ابدا قابل كتمان نيست .اين سوال را نمي توان بي پاسخ ، رها كرد كه چرا فرد شماره يك عرب در ادب و سخنوري حتي يك سوره سه آيه اي يك و نيم سطري در پاسخ به تحدي قرآن نياورد ؟ چرا او كه از همه در اين وادي توانمند تر بود در اين عرصه وارد نشد اما در عوض اقدام به اتخاذ شيوه هاي ديگري براي معارضه با قرآن نمود ؟!
    علتش واضح است و آن اين كه يك متخصص ماهر فقط در يك وجه از وجوه قران - فصاحت و بلاغت- به دليل فهمي كه از عمق اعجاز اين وجه از قران داشت ، مي دانست كه ورود در اين عرصه اعتبار علمي و حرفه اي اش را زير سوال مي برد لذا به اين عرصه حتي نزديك هم نشد .


    قاضی در تشخیص تحدی قرآن کیست؟

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب

    در مورد سوال شما بايد چند نكته مورد مداقه قرار گيرد زيرا بدون توجه به اين نكات ، نمي توان درك درستي از قضاوت در خصوص قران يا قاضي در تحدي قران داشت.


    تعيين اين نكات كه بعنوان وجه مشترك بررسي قاضي تحدي خواهد بود ( و قطعا" بعنوان پيشنهاد خوبي براي سريعتر رسيدن به جواب است ) ، بايد توسط چه كس يا كساني صورت پذيرد؟
    چون اينكه يكصرف براي طرف ديگر تعيين شرايط كند عملا" سوق دادن پاسخ به مسير دلخواه است

    لطفا" اين مورد را پاسخ بفرمائيد تا پس از به نتيجه رسيدن معترضه خود را به ساير ايرادات نوشته شما عرض كنم

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,714
    حضور
    29 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    تعيين اين نكات كه بعنوان وجه مشترك بررسي قاضي تحدي خواهد بود ( و قطعا" بعنوان پيشنهاد خوبي براي سريعتر رسيدن به جواب است ) ، بايد توسط چه كس يا كساني صورت پذيرد؟
    تعيين اين نكات بر اساس دو مساله صورت گرفته است : 1- گزارشي كه در قرآن كريم و نيز تاريخ صحيح از قضاوت يكي از سرسخت ترين دشمنان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم موجود است - كه در زمينه ي يكي از وجوه اعجاز قران يعني وجه فصاحت و بلاغت و وجه ادبي متبحر بود صورت گرفته است . يقينا وجود چنين گزارشي و بررسي وضعيت علمي وليد بن مغيره و نيز نوع اتخاذ واژه هايي كه در توصيف قران بكار برده است و همچنين برخورد او با برساخته هاي ادعايي در جريان تحدي - اينكه آيا آنها را تاييد كرده يا خير - واقعياتي را در خود دارد كه با دقت نظر و بررسي دقيق ، قابل كشف و دريافتند كه در بخش استبعاد از بكارگيري قاضي غير مسلمان ، بسيار پر كاربرد و راهگشا مي تواند باشد . يعني اينكه ادعا مي شود قاضي در تحدي چه كسي باشد اگر غير مسلمان باشد ، مسلمانان قضاوت او را نمي پذيرند ، چنين واقعيت گزارش شده اي در قرآن و تاريخ صحيح نشان مي دهد كه قاضي حتي اگر يك فرد غير مسلمان هم باشد اگر واجد وجوه ديگري مانند تبحر و ذكاوت باشد حتي اگر تعصبات اعتقاديش او را به انكار آنچه مي داند هم وادار كند اما از وراي توصيفي كه از قرآن مي كند - مثلا وليد توصيف "سحر يوثر" را با وسواس و دقت بسيار در توصيف قران انتخاب كرد و توضيحات او در اين خصوص كه در تاريخ موجود است گوياي واقعيات ارزشمندي است - باز مي شود به باور اصليش در خصوص قران كريم پي برد .
    2- تعيين اين وجوه مشترك بر اساس شيوه هاي كاملا منطقي و علمي است .شما براي مثل آوري يك اثر در گام اول نياز به شناخت دقيق و كامل ويژگي هاي آن اثر داريد تا بتوانيد مثلش را بياوريد مگر راه ديگري هم هست تا ارائه شود؟
    برخي از اين وجوه مشترك ، اساسا نيازي به تبحر در قضاوت ندارند زيرا وجوهي مشترك هستند كه وجهي تاثير گذار دارند و متن بر ساخته شده هم بايد عينا واجد اين وجه باشد مانند خواص آيات و سور - البته خواص صحيح و معتبري كه از طريق روايات صحيح به ما رسيده و نيز به تجربه شاهد اين خواص از آيه يا سوره خاصي هستيم - يا مانند وجوه تاثير گذار نفساني و موسيقايي ايات ، يا روابط عددي شگفتي كه از آيات و كلمات و حروف قرآن كريم بر مي آيد يا نورانيت ذاتي آيات .
    طبيعي است كه بايد متوقع باشيم متن برساخته تمامي وجوه و ويژگيهاي قران كريم را داشته باشد مگر راه ديگري هم داريم ؟
    تعيين اين نكات و شروط منطقي مي تواند توسط هر كسي صورت گيرد . اگر اين شروط غير منطقي است مي توانيد با استدلال آنها را رد كنيد و دلايلتان را بياوريد .

    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    اينكه يكصرف براي طرف ديگر تعيين شرايط كند عملا" سوق دادن پاسخ به مسير دلخواه است
    اگر شرايط تعريف شده غير منطقي باشد يا ما راههاي مختلف كه به نتايج متفاوتي منتهي مي شود در پيش رو داشته باشيم تعيين يك مسير و شرايط خاص از سوي يكطرف ، مي تواند منجر به مسيري دلخواه شود اما آيا جز شروط و مسير فوق براي مماثلت يك اثر با اثر ديگر شما راه ديگري مي شناسيد يعني راهي جز شناخت ويژگي هاي دقيق يك اثر و انطباق ويژگي هاي اثر برساخته بر اثر اصلي ؟
    لطفا اگر راه ديگري مي شناسيد بفرماييد و نيز معترضاتتان را به نوشته هاي بنده بيان كنيد .
    قاضی در تشخیص تحدی قرآن کیست؟

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    بحثی قدیمی به قدمت ورود من به انجمن :)
    فکر میکنم نیازی نبود این تاپیک ایجاد بشه
    در مورد اینکه آیا تحدی صحیحه و اگر من تحدی کردم کی قضاوت میکنه و .... رو تقریبا بارها توی انجمن بحث شده

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 9

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود