صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: امکان چند خدایی در قرآن!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 22 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709

    اشاره امکان چند خدایی در قرآن!




    اینکه وجود چند خدا بخاطر یکی بودن واجب الوجود ممتنع است مشخص است در ایه لو کان فیهما الهه الا الله لفسدتا فرض شده که اگر خدایانی باشند زمین و اسمان به فساد کشیده میشدند
    میتوان اینجا گفت که اگر چند خدا هم باشد در نظم عالم اشکالی بوجود نمی امد
    سوال: دلیل ایه شریفه بر به هم خوردن نظم عالم با انن فرض محال چیست؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۳ در ساعت ۱۸:۵۸


  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست






    امکان چند خدایی در قرآن!








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125




    «لَوْ كانَ فيهِما آلِهَةٌ إِلاَّ اللَّهُ لَفَسَدَتا فَسُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُون‏»

    اگر در آسمان و زمين، جز «اللَّه» خدايان ديگرى بود، فاسد مى ‏شدند (و نظام جهان به هم مى ‏خورد). منزه است خداوند پروردگار عرش، از توصيفى كه آنها مى‏ كنند. (انبیاء، 22)


    با سلام و درود

    بله، بت پرستان نیز به این که «الله» خالق و آفریدگار همه مخلوقات است، معتقد بودند؛ و قرآن به این مطلب تصریح دارد:

    «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُون‏»؛ و اگر از آنها بپرسى چه كسى آنان را آفريده، قطعاً مى ‏گويند: خدا پس چگونه از عبادت او منحرف مى‏ شوند؟! (زخرف، 87)

    «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ خَلَقَهُنَّ الْعَزيزُ الْعَليم»؛ هر گاه از آنان بپرسى: چه كسى آسمانها و زمين را آفريده است؟ مسلّماً مى ‏گويند: خداوند قادر و دانا آنها را آفريده است. (زخرف، 9)

    عقیده انحرافی و اشتباه بت پرستان این بود که قائل به ربّ و معبودهای متعدد بوده و معتقد بودند آن معبودها در رتبه پایین تر از «الله» قرار دارند و لذا می توانند آنان معبودها را مورد پرستش قرار دهند.

    آیه شریفه فوق (انبیاء، 22) این عقیده باطل را مردود می داند.

    علامه طباطبایی در این زمینه می آورد:

    نزاع ميان بت ‏پرستان و موحدين در يگانگى معبود و تعدد آن نيست. در اين كه واجب الوجود، موجود بالذات است كه وجودش از خودش، و وجود تمامى موجودات از او است و يكى است، هيچ اختلافى نيست، بت ‏پرستان نيز آن را قبول دارند.

    اختلاف و نزاعى كه هست در "إله" به معناى رب و معبود است، كه بت ‏پرست‏ ها بر آن شده‏ اند كه تدبير عالم با طبقاتى كه در اجزاى آن هست از ناحيه آفريدگار عالم به موجوداتى شريف و مقرب درگاه او واگذار شده، كه به همين جهت ما بايد آن ها را بپرستيم، تا براى ما شفيع درگاه خدا شوند، و ما را به درگاه او قدمى نزديک تر كنند، مانند ربّ آسمان ها، و ربّ زمين، و ربّ انسان، و هم چنين ارباب هاى ديگر، و اين ها "إله" مخلوقاتند، و خدا "إله" آن ها و آفريدگار همه موجودات. (ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏14، ص 374)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۳/۰۴/۱۹ در ساعت ۰۱:۳۱
    امکان چند خدایی در قرآن!

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 22 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709



    با سلام ببخشید منظورم رو درست منتقل نکردم.منظور من این بود که چرا با وجود چند معبود لزوما نظم باید بهم بخورد؟ممکن است معبودها با هم هماهنگ باشند و اختلافشان فقط در تعددشان باشد.


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد132 نمایش پست ها
    با سلام ببخشید منظورم رو درست منتقل نکردم.منظور من این بود که چرا با وجود چند معبود لزوما نظم باید بهم بخورد؟ممکن است معبودها با هم هماهنگ باشند و اختلافشان فقط در تعددشان باشد.

    با سلام و درود

    چنین چیزی نمی شود زیرا اولا با توحید و یگانگی خدا، سازگار نیست، و قرآن تصریح دارد که خداوند، یکتا و یگانه است:
    «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد»؛ بگو: خداوند، يكتا و يگانه است. (اخلاص، 1)

    هم چنین قرآن به صراحت مبی فرماید خداوند هیچ شبیه و شریکی ندارد:
    «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»؛ و براى او هيچگاه شبيه و مانندى نبوده است. (اخلاص، 4)

    در ثانی در علم فلسفه و کلام بیان شده که این دوئیت و دو تا بودن، لازمه اش تفاوت داشتن است، و الا دوئیت معنا ندارد. لذا این که چند معبود باشند که هیچ تمایز و تفاوتی با هم نداشته باشند، متصور نیست.

    پس لازمه تصور دو یا چند خدایی، تفاوت و تمایز داشتن آن ها است. و تفاوت داشتن، منجر به تفاوت اراده و تصمیم در اداره عالم می شود، و این موجب بی نظمی و فساد و تباهی است.

    در تفسیر نمونه آمده:
    دليلى كه براى توحيد و نفى آلهه در آيه فوق، آمده است، در عين سادگى و روشنى، يكى از براهين دقيق فلسفى در اين زمينه است كه دانشمندان از آن، به عنوان "برهان تمانع" ياد مى ‏كنند، خلاصه اين برهان را چنين مى‏ توان بيان كرد:

    ما بدون شك نظام واحدى را در اين جهان حكمفرما مى ‏بينيم، نظامى كه در همه جهات هماهنگ است، قوانينش ثابت و در آسمان و زمين جارى است، برنامه‏ هايش با هم منطبق، و اجزايش متناسب است.

    اين هماهنگى قوانين و نظامات آفرينش از اين حكايت مى ‏كند كه از مبدء واحدى سرچشمه گرفته است چرا كه اگر مبدء ها متعدد بود و دو يا چند اراده در عالم حاكم بود، هر يک اقتضايى داشت و هر كدام اثر ديگرى را خنثى مى ‏كرد، و سرانجام همان چيزى كه قرآن از آن تعبير به "فساد" مى ‏كند در عالم به وضوح ديده مى ‏شد.(ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏13، ص 381)

    بیانی دیگر:
    اگر با خداوند سبحان خداى ديگرى بود، هر دو قديم بودند، و صفت قِدم از اخص صفات است، و اشتراک در اين صفت موجب تماثل آن ها مى ‏شود. پس بايد هر دو عالم و قادر وحى باشند.
    و حق هر قادرى اين است كه بتواند ضد چيزى كه ديگرى اراده كرده است، اراده كند. مثل مرگ و حيات و حركت و سكون و فقر و ثروت و ...؛ (يعنى يكى مرگ كسى را و ديگرى حيات او را و ... اراده كند)
    در اين صورت يا مراد هر دو حاصل مى ‏شود، كه محال است.
    يا مراد هيچ يک حاصل نمي شود كه اين هم با قادر بودن منافات دارد.
    يا مراد يكى حاصل مى‏ شود و مراد ديگرى حاصل نمی شود، كه در اين صورت يكى از آن ها قادر نيست.
    بنا بر اين جايز نيست كه خدا بيشتر از يكى باشد. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص 70)

    امکان چند خدایی در قرآن!

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    روایت:


    "فِي حَدِيثِ الزِّنْدِيقِ الَّذِي أَتَى أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) فَكَانَ مِنْ قَوْلِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) لَهُ لَا يَخْلُو قَوْلُكَ إِنَّهُمَا اثْنَانِ مِنْ أَنْ يَكُونَا قَدِيمَيْنِ قَوِيَّيْنِ أَوْ يَكُونَا ضَعِيفَيْنِ أَوْ يَكُونَ أَحَدُهُمَا قَوِيّاً وَ الْآخَرُ ضَعِيفاً فَإِنْ كَانَا قَوِيَّيْنِ فَلِمَ لَا يَدْفَعُ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا صَاحِبَهُ وَ يَتَفَرَّدُ بِالتَّدْبِيرِ وَ إِنْ زَعَمْتَ أَنَّ أَحَدَهُمَا قَوِيٌّ وَ الْآخَرَ ضَعِيفٌ ثَبَتَ أَنَّهُ وَاحِدٌ كَمَا نَقُولُ لِلْعَجْزِ الظَّاهِرِ فِي الثَّانِي وَ إِنْ قُلْتَ إِنَّهُمَا اثْنَانِ لَمْ يَخْلُ مِنْ أَنْ يَكُونَا مُتَّفِقَيْنِ مِنْ كُلِّ جِهَةٍ أَوْ مُفْتَرِقَيْنِ مِنْ كُلِّ جِهَةٍ فَلَمَّا رَأَيْنَا الْخَلْقَ مُنْتَظِماً وَ الْفَلَكَ جَارِياً وَ اخْتِلَافَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ وَ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ دَلَّ صِحَّةُ الْأَمْرِ وَ التَّدْبِيرِ وَ ائْتِلَافُ الْأَمْرِ عَلَى أَنَّ الْمُدَبِّرَ وَاحِدٌ ثُمَّ يَلْزَمُكَ إِنِ ادَّعَيْتَ اثْنَيْنِ فَلَا بُدَّ مِنْ فُرْجَةٍ بَيْنَهُمَا حَتَّى يَكُونَا اثْنَيْنِ فَصَارَتِ الْفُرْجَةُ ثَالِثاً بَيْنَهُمَا قَدِيماً مَعَهُمَا فَيَلْزَمُكَ ثَلَاثَةٌ فَإِنِ ادَّعَيْتَ ثَلَاثَةً لَزِمَكَ مَا قُلْنَا فِي الِاثْنَيْنِ حَتَّى يَكُونَ بَيْنَهُمْ فُرْجَتَانِ فَيَكُونَ خَمْساً ثُمَّ يَتَنَاهَى فِي الْعَدَدِ إِلَى مَا لَا نِهَايَةَ فِي الْكَثْرَة"

    در حديث آمده، زنديقى(کافری) نزد امام صادق علیه السلام آمد. امام به او فرمود: آن دو خدا كه تو به آن ها معترفى از دو حال بيرون نيست يا هر دو قوى هستند، يا هر دو ضعيف، يا يكى قوى است و ديگرى ضعيف.
    اگر هر دو قوى هستند چرا با هم نبرد نمى ‏كنند تا يكى آن ديگرى را از فرمانروايى طرد كند و خود به تنهايى زمام امور را به دست گيرد.
    اگر مى ‏پندارى كه يكى قوى و ديگرى ضعيف است ثابت شد كه خدا يكى بيش نيست آن چنان كه ما مى‏گوييم، زيرا ناتوانى آن ديگر آشكار است و خدايى را نشايد.
    و اگر بگويى كه آن دو از هر نظر متفق ‏اند يا از هر نظر مختلف ‏اند پس وقتى كه آفرينش را منظم مى ‏بينيم و فلك را در رفتار و شب و روز را مى ‏بينيم و ماه و آفتاب را كه با نظمى خاص در آمد و شد و حركت ‏اند صحت امر و تدبير دلالت مى ‏كند كه مدبر يكى است.
    ولى اگر تو مدعى به دو تا شوى بايد ميان آن دو فرجه‏ اى باشد كه بتوان گفت آن ها دو تا هستند، پس آن فرجه هم كه ميان آن ها است بايد مانند آن ها قديم باشد، پس به جاى دو تا سه تا لازم مى ‏آيد.
    اگر بگويى سه تا هستند همان ايرادها كه در دو تا بودن خدا وارد بود باز هم وارد است و بايد ميان آن ها دو فرجه باشد، پس تعداد قديم ‏ها به پنج مى ‏رسد، و اين امر تا بى ‏نهايت تواند بود. (كافي، کلینی، ج ‏1، ص 80، ح 5؛ توحيد، صدوق، ص 243، ح 1)

    امکان چند خدایی در قرآن!

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125




    نکته:



    ممکن است گفته شود ما خدایان متعددی را فرض می کنیم که صاحب حکمت بوده و وقتی یکی چیزی را اراده کند، دیگران خلاف آن را اراده نمی کنند تا فساد پیش بیاید.

    به بیان دیگر؛ هر چه يكى از آن ها اراده كند، مطابق حكمت است و بنا بر اين خداى ديگر نيز همان را اراده می كند. لذا فساد پیش نمی آید.

    پاسخ این است که سخن ما در باره صحت تمانع است نه وقوع تمانع؛ و صحت تمانع در دلالت بر عدم جواز تعدد خدايان كافى است. زيرا دلالت دارد بر اين كه يكى از آن ها قدرتش محدود و متناهى است و نمی تواند خدا باشد.(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص 70)

    به بیانی ساده تر؛ حكيم بودن آن ها، تعدد آن ها را از بين نمى ‏برد، هنگامى كه بگوئيم آن ها متعددند، مفهومش اين است كه از هر نظر يكى نيستند، چرا كه اگر از تمام جهات يكى بودند، يک خدا مى‏ شدند، بنا بر اين هر جا تعدد است حتما تفاوت ها و اختلافاتى وجود دارد، كه خواه ‏نا خواه در اراده و عمل اثر مى ‏گذارد و جهان هستى را به هرج و مرج و فساد مى ‏كشاند.(تفسير نمونه، ج ‏13، ص 383)

    امکان چند خدایی در قرآن!

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    اهلبیت و هر که آنها را دوست دارد
    نوشته
    36
    حضور
    2 روز 5 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    109



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    «لَوْ كانَ فيهِما آلِهَةٌ إِلاَّ اللَّهُ لَفَسَدَتا فَسُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُون‏»
    اگر در آسمان و زمين، جز «اللَّه» خدايان ديگرى بود، فاسد مى ‏شدند (و نظام جهان به هم مى ‏خورد). منزه است خداوند پروردگار عرش، از توصيفى كه آنها مى‏ كنند. (انبیاء، 22)


    با سلام و درود

    بله، بت پرستان نیز به این که «الله» خالق و آفریدگار همه مخلوقات است، معتقد بودند؛ و قرآن به این مطلب تصریح دارد:

    «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُون‏»؛ و اگر از آنها بپرسى چه كسى آنان را آفريده، قطعاً مى ‏گويند: خدا پس چگونه از عبادت او منحرف مى‏ شوند؟! (زخرف، 87)

    «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ خَلَقَهُنَّ الْعَزيزُ الْعَليم»؛ هر گاه از آنان بپرسى: چه كسى آسمانها و زمين را آفريده است؟ مسلّماً مى ‏گويند: خداوند قادر و دانا آنها را آفريده است. (زخرف، 9)

    عقیده انحرافی و اشتباه بت پرستان این بود که قائل به ربّ و معبودهای متعدد بوده و معتقد بودند آن معبودها در رتبه پایین تر از «الله» قرار دارند و لذا می توانند آنان معبودها را مورد پرستش قرار دهند.

    آیه شریفه فوق (انبیاء، 22) این عقیده باطل را مردود می داند.

    علامه طباطبایی در این زمینه می آورد:

    نزاع ميان بت ‏پرستان و موحدين در يگانگى معبود و تعدد آن نيست. در اين كه واجب الوجود، موجود بالذات است كه وجودش از خودش، و وجود تمامى موجودات از او است و يكى است، هيچ اختلافى نيست، بت ‏پرستان نيز آن را قبول دارند.

    اختلاف و نزاعى كه هست در "إله" به معناى رب و معبود است، كه بت ‏پرست‏ ها بر آن شده‏ اند كه تدبير عالم با طبقاتى كه در اجزاى آن هست از ناحيه آفريدگار عالم به موجوداتى شريف و مقرب درگاه او واگذار شده، كه به همين جهت ما بايد آن ها را بپرستيم، تا براى ما شفيع درگاه خدا شوند، و ما را به درگاه او قدمى نزديک تر كنند، مانند ربّ آسمان ها، و ربّ زمين، و ربّ انسان، و هم چنين ارباب هاى ديگر، و اين ها "إله" مخلوقاتند، و خدا "إله" آن ها و آفريدگار همه موجودات. (ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏14، ص 374)
    سلام علیکم ایا ما شیعیان چنین عقیده ای نداریم؟
    به کوری دو چشم آن حقیری که از فرط حقارت بد دهان است

    به هر دیوار این دنیا نوشتم نقی زیباترین نام جهان است

    اللهم صل علی محمد و آل محمد

    وبلاگ:http://drstimamnaghi.persianblog.ir

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط فدایی امام نقی نمایش پست ها
    سلام علیکم ایا ما شیعیان چنین عقیده ای نداریم؟


    با سلام و درود

    مگر شیعیان، برای غیر خدا، عبودیت قائل بوده و غیر خدا را نیز می پرستند؟؟!!

    امکان چند خدایی در قرآن!

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد132 نمایش پست ها
    با سلام ببخشید منظورم رو درست منتقل نکردم.منظور من این بود که چرا با وجود چند معبود لزوما نظم باید بهم بخورد؟ممکن است معبودها با هم هماهنگ باشند و اختلافشان فقط در تعددشان باشد.
    سلام علیکم،
    به همین دلیل ساده که یک باغ با دو باغبان هرگز نظم یکنوانختی نخواهد داشت، اگر بفرمایید خوب ممکن است آنها با هم همکاری کنند خواهیم گفت این تنها در صورتی ممکن است که هر دو از یک نقشه تبعیت کنند برای گلکاری و درختکاری و در نهایت اراده‌ی مستقل یکی بیشتر نباید باشد ... نقشه باید یکی باشد ... دو باغبان اگر به معنای دو اراده و دو نقشه باشد ایجاد فساد می‌کند ... همانطور که دو آشپز آش را یا شور می‌کنند و یا بی‌نمک.
    واجب‌الوجود موجودی است که استقلال در وجودش دارد و اراده و مشیت و ... هم از شؤن وجودی هر وجودی است و دو واجب‌الوجود در مقیاس جهان خلقت ایجاد فساد می‌کند ... اگرچه در مقیاس خدایی خودشان هم تناقض دیگری پیش می‌آید ... کافی است ابتدا با توجه به تعریف واجب‌الوجود بودن بسیط بودن واجب‌الوجود را اثبات کنید (نفی هرگونه ماهیت از آنها) و سپس توجه کنید که واجب‌الوجود بستری برای وجود داشتن هم نمی‌تواند داشته باشد (مثل زمان و مکان) و در نتیجه هیچ دو واجب‌الوجودی نمی‌توانند وجود داشته باشند مگراینکه یکی باشند، چون ماهیتی ندارند و بستر متفاوتی هم ندارند و در نتیجه هیچ نقطه‌ی تمایزی بین آنها نمی‌شود سراغ پیدا کرد.

    یا علی

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 48
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۸, ۱۵:۰۷
  2. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۹, ۰۹:۴۴
  3. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۸, ۲۱:۴۲
  4. مقایسه ؛ بلایی خانمان سوز یا سکویی برای پرش؟؟؟؟؟
    توسط راهی در انجمن مهارت های زندگی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, ۲۲:۰۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود