صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: لعن = توهین رسمی و عملی به عقاید دیگران

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464

    اشاره لعن = توهین رسمی و عملی به عقاید دیگران




    با سلام و احترام
    در اسلام ما لعن کردن رو داریم و اگر اشتباه نکنم لعن هم در قرآن هست هم در زیارت عاشورا و احتمالا جاهای دیگه و از مسلمات ما لعن می باشد حال سوال اینجاست که وقتی شما لعن می کنید عملا و رسما به عقاید عده ای توهین می کنید اگر اون موارد لعن برای کسی محترم نباشه شاید این ایرادی نداشته باشه اما وقتی شما به مقدسات دیگران توهین می کنید دیگر مسئله فرق دارد؟!
    ممکنه بعضی بگن لعن توهین محسوب نمیشه جوابشون ساده هست اگر کسی به والدین اونا بگه ملعون آیا ناراحت نمیشن؟!
    اگر میشن پس توهینه دیگه بنابرین گویا لعن کردن توهین رسمی به عقاید دیگران هست و اصلا درست نیست؟!
    حالا سوال اینه که با این توضیحات چه توجیهی برای توهین به عقاید دیگران داریم؟!
    نکته بعد اینکه لعن هیچ فایده ای به ظاهر برای مثلا حضرت علی(علیه السلام) نداره و دردی از ایشان دوا نمیکنه و ظلمی که به ایشان شده کم نمیشه بلکه اثر لعن فقط کشت و کشتار تفرقه و مرگ بیگناهان و کینه و... هست که هیچ کدام بنظرم توجیه عقلی نداره
    نمیدونم سوال رو در جای مناسبی قرار دادم یا نه اگر اشتباه هست شرمنده!
    یا حق
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۳/۱۲/۱۱ در ساعت ۲۰:۲۲

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    175 روز 2 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست






    لعن = توهین رسمی و عملی به عقاید دیگران








    کارشناس بحث: استاد صدرا


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام و عرض ادب

    الف) لعن در لغت به معناى طرد و دور كردن به همراه غضب می باشد. لعن اگر از جانب خدا باشد در آخرت به معناى عقوبت و در دنيا به معناى انقطاع از قبول رحمت و توفيق است. واگر از انسان باشد به معناى دعا و نفرين و درخواست بر ضرر غير است.[1]

    ب) خداوند متعال در قرآن كريم 37 بار واِژه ی«لعن» را با انتساب به خودش و نيز يك بار با انتساب به مردم به كار برده است. این امر فى حدّ ذاته دليل بر مشروعيت لعن از حيث اصل اوّلى است؛ لذا در قرآن کریم موردی مشاهده نمی گردد كه از لعن نهى شده باشد، در حالى كه از سبّ نهى شده است؛ آن جا كه مى‏ فرمايد:«وَلاتَسُبُّوا الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دوُنِ اللَّهِ فَيَسُّبُوا اللَّهَ عَدْواً»؛ (به معبود) كسانى كه غير خدا را مى‏ خوانند دشنام ندهيد، مبادا آنها (نيز) از روى (ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند!

    همچنين با مراجعه به سنت نبوى پى مى‏ بريم كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله تعبير «لعن» و مشتقات آن را در موارد متعددی بکار برده اند؛ چه لعن افراد و اشخاص خاص و چه لعن گروهی خاصی.


    ج) همچنین در روايات اسلامى به حبّ و بغض توجّه خاصی شده است؛ چه در سطح كلىّ، آنجا كه مى‏ فرمايد:
    «هل الإيمان إلّاالحبّ و البغض»؛[2]آيا دين غير از حبّ و بغض است، و چه در مورد و مصداق خاص، همانند آنكه رسول خدا صلى الله عليه و آله به علىّ عليه السلام مى ‏فرمايد:«يا علىّ‏ حبّك ايمان و بغضك نفاق»؛[3]اى على! حب تو ايمان و بغض تو نفاق است.

    علت این همه تاکید بر مساله حب و بغض را می توان اینگونه بیان نمود:

    1) مى‏ دانيم كه حبّ و بغض دو نيروى بسيار عظيمی است كه اگر در حدّ كمال در وجود انسان يافت شود، آثار بسيار ی خواهد داشت؛ مثلًا كسى كه محبّت شخصى را به جهت آن كه مظهر همه ی خوبى هاست در دل داشته باشد، اين در حقيقت بيانگر عشق و محبّت او به خوبى هاست و اين عشق و محبّت نيروى بزرگی است كه مى‏ تواند تمام قوا را در اختيار گرفته و به سوى محبوب اصلى- كه همان خداوند متعال است- سوق دهد. و اين همان كمال و سعادت مطلوب انسان است.

    2) از طرفى ديگر، بغض نيز در صورتى كه در دل انسان نسبت به يك نفر كه كاملًا شقى به وجود آيد، در حقيقت در وجود انسان تمام نفرت‏ها جمع مى‏ شود تا از آن شخص بيزار شود، و اين در حقيقت بيزارى از بدى‏ هاست و از هر چه كه انسان را از خدا دور مى‏ كند.

    3) اسلام بر خلاف برخى اديان، مانند سكه دو رويى است كه به لحاظ ضرورت اجتماعى به هر دو امر مهمّ (تولّى‏ و تبرّى‏) سفارش كرده است. انسان نمى تواند خوب و بد و يا مظهر خوبیها و بدیها، را با هم دوست داشته باشد، زيرا دو امرِ متضادند.

    4) حبّ و بغض تنها در قلب نمى‏ ماند، بلكه ظهور و بروز دارد و مادامى كه با منع شرعى و عقلى مزاحمت نكند اشكالى ندارد، بلكه رجحان هم دارد. اين مطلب از حيث روانى نيز قابل تأمل است، زيرا ابراز و اظهار يك مطلب سبب تلقين در نفس انسان و ملكه شدن آن مى‏ شود. از همين رو ابراز تبرّى‏ و تولّى‏ در ساختن شالوده روحى انسان‏ بسيار مؤثر است.

    5) تبرّى‏ و تولّى‏ و لعن كردن در حقيقت شعار دادن و اعلان خطر و بشارت است؛ اعلان خطر است به مردم كه ‏اى مردم! مواظب باشيد دشمنانى در كمين بوده و هستند تا دين شما را ضايع كرده و شما را از مسير مستقيم منحرف سازند، از آنان پيروى نكنيد. اعلان بشارت است به مردم در اين كه: ما الگوهايى بسيار كامل و خوب داريم كه اگر دنبال آنها رفته و از آنان پيروى كنيد، قطعاً به حقّ و حقيقت و لقاى الهى خواهيد رسيد و اين در حقيقت از مصاديق امر به معروف و نهى از منكر اجتماعى است.

    با اين وصف، به اين نتيجه مى‏رسيم كه مسئله تولّى‏ و تبرّى‏ و لعن از ضروريات اجتماعى و از راه‏هاى سوق دادن مردم به سوی حقّ و حقيقت و دورى از فساد و تباهى خواهد بود.

    و چگونه ممكن است كسى تبرّى را از مستحقّ آن مضايقه كند، در حالى كه خداوند متعال مى‏ فرمايد:«قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَداً »؛[4] قطعا برای شما در پیروی از ابراهیم و کسانی که با اویند سرمشقی نیکوست؛ آنگاه که به قوم خود گفتند: ما از شما و بت‏هاى شما كه به جاى خدا مى ‏پرستيد به كلّى بيزاريم.[5]

    6) نکته ای که در اینجا باقی می ماند آن است که لعن اگر با عنوان کلی مطرح گردد(همچون لعن بر ظالمان؛ دشمنان خدا؛ فاسدان؛ و...) عکس العملی را به همراه خویش نخواهد داشت؛ اما در صورتی که قصد ما لعن شخص خاصی از معاصرین اهل بیت علیهم السلام که به آنها ظلم نمودند باشدٰ، آیا مطلوب است که علاوه بر لعن پنهان آنرا نیز آشکار ساخت و در مجامع آنرا علنی ساخت؟

    در اینجا ما معتقدیم افرادی که در لسان پیامبر اکرم صلی الله علی وآله لعن شده اند و این امر نیز در متون اهل سنت آمده؛ همچون لعن بر ابوسفیان و معاویه و یزید و بنی امیه و بنی مروانٰ، در اینجا ما هیچ ابایی از لعن و ترویج آن نداریم، مگر در موارد تحقق تقیه.

    اما در مورد برخی دیگر همچون خلفا که اهل سنت به آنها معتقدند؛ از آنجا که اشاعه ی علنی چنین امری موجبات دشمنی اهل سنت با شیعه را فراهم می سازد، دلیلی بر انجام آن نداریم؛ بلکه از آن نهی شده ایم، هر چند که ما در اعتقاد از آنها بیزاریم و این امر نیز مبتنی بر اصول اعتقادیمان می باشد.

    http://www.askdin.com/thread40875.html
    موفق باشید.


    [1] .مفردات راغب اصفهانی؛ ص 471.

    [2] . كافى، ج 2، ص 125، ح 5؛ بحار الانوار، ج 66، ص 241، ح 16.

    [3] . معانى الأخبار، ص 206؛ بحار الانوار ج 30، ص 42، ح 13.

    [4] . ممتحنة( 60) آيه 4.

    [5] . برگرفته از کتاب شیعه شناسی و پاسخ به شبهات با تلخیص و اضافات، علی اصغر رضوانی، ج2،ص593.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۳/۰۴/۲۴ در ساعت ۲۳:۳۲
    لعن = توهین رسمی و عملی به عقاید دیگران
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    آیت الله بهجت می فرمایند:لعن تخلیه است و صلوات تهیه...اول جارو کن خانه را سپس مهمان بطلب...



    http://hn8.asset.aparat.com/aparat-video/10c2735730f03163241ebecadd7454cb1284407.mp4
    ویرایش توسط hoorshid : ۱۳۹۳/۰۴/۲۵ در ساعت ۰۲:۰۵
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شکار جاسوس!
    نوشته
    43
    حضور
    16 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    77



    لعن یا نفرین عملی مقدس هست که مخصوص خدا و مومنین و فرشتگان هست
    لعن فقط برای کسانی که شایسته نفرین باشند (مثل یزید و معاویه) هست
    لعن دشنام و فحش نیست که توهین آمیز باشه
    اما متاسفانه افرادی (معمولا مذهبی) وقتی عصبانی می‌شوند طرفشون رو با لعن و نفرین مزین می‌کنند
    لعن برای شیطان و دار و دسته‌اش هست
    هرکسی هم عقیده‌اش غلط بود باید به عقیده او فحش داد (و به خودش تا اطلاعات ثانوی نفرین نکرد)
    کسی که بیشعوره بیشعوره چه بگی چه نگی!

  11. صلوات ها 3


  12. #6

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    91
    حضور
    2 روز 9 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    57



    لازم به ذكر هست خود علماب اهل سنت خلفايشان را مورد لعن و طعن قرار داده اند من جمله ابن حزم اندلسي در كتاب المحلي

    ولعنت الله علي كل اجماع يخرج عنه علي بن ابي طالب لعنت بر اجماعي كه علي در ان نباش و از ان خروج و عدول كند

    و اف لكل اجماع يخرج عنه علي بن ابي طالب

    جالب اين هست از ان طرف خود عمر بن خطاب در بخاري مي گويد ان الانصار خالفونا و خحالف علي و زبير و من معهما علي و زبير در سقيفه با ما مخالفت كردند و حضور پيدا نكردند

    از ان طرف اينها مي گويند لعن بر كسي و اجماعي كه علي در ان نباشد از ان طرف عمر مي گويد در سقيفه به اصلاح اقايان اجماع سقيفه مولا علي ع نبوده است لذا مورد طعن و لعن به مصداق هستند


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    با سلام خدمت کارشناس محترم
    ممنون از پاسخ اما!
    بنده عرض کردم که لعن رو قبول دارم و اول حرفم هم گفتم که در قرآن و ادعیه هست بنابرین لازم به اثبات نبود!


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    حبّ و بغض تنها در قلب نمى‏ ماند، بلكه ظهور و بروز دارد و مادامى كه با منع شرعى و عقلى مزاحمت نكند اشكالى ندارد، بلكه رجحان هم دارد. اين مطلب از حيث روانى نيز قابل تأمل است، زيرا ابراز و اظهار يك مطلب سبب تلقين در نفس انسان و ملكه شدن آن مى‏ شود. از همين رو ابراز تبرّى‏ و تولّى‏ در ساختن شالوده روحى انسان‏ بسيار مؤثر است.
    دقیقا لعن مزاحمت عقلی داره توهین به عقاید دیگران اصلا منطقی نیست
    نکته بعد اینکه چرا شما تبری رو مساوی لعن کردن گرفتید! اصلا این طور نیست
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    تبرّى‏ و تولّى‏ و لعن كردن در حقيقت شعار دادن و اعلان خطر و بشارت است؛ اعلان خطر است به مردم كه ‏اى مردم! مواظب باشيد دشمنانى در كمين بوده و هستند تا دين شما را ضايع كرده و شما را از مسير مستقيم منحرف سازند، از آنان پيروى نكنيد. اعلان بشارت است به مردم در اين كه: ما الگوهايى بسيار كامل و خوب داريم كه اگر دنبال آنها رفته و از آنان پيروى كنيد، قطعاً به حقّ و حقيقت و لقاى الهى خواهيد رسيد و اين در حقيقت از مصاديق امر به معروف و نهى از منكر اجتماعى است
    بزرگوار آیا واقعا خودتان به این حرفی که فرمودید ایمان قلبی دارید! آیا اینکه شما یک توجیه برای معنی لعن آوردید و معنی را عوض کردید حقیقت را عوض میکند!شما نمیتوانید به طرف مقابل بگویید معنی لعن اون چیزی نیست که شما فکر می کنید لعن کردن یه معنی دیگه داره بهتون بر نخوره!!!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    در اینجا ما معتقدیم افرادی که در لسان پیامبر اکرم صلی الله علی وآله لعن شده اند و این امر نیز در متون اهل سنت آمده؛ همچون لعن بر ابوسفیان و معاویه و یزید و بنی امیه و بنی مروانٰ، در اینجا ما هیچ ابایی از لعن و ترویج آن نداریم، مگر در موارد تحقق تقیه.

    اما در مورد برخی دیگر همچون خلفا که اهل سنت به آنها معتقدند؛ از آنجا که اشاعه ی علنی چنین امری موجبات دشمنی اهل سنت با شیعه را فراهم می سازد، دلیلی بر انجام آن نداریم؛ بلکه از آن نهی شده ایم، هر چند که ما در اعتقاد از آنها بیزاریم و این امر نیز مبتنی بر اصول اعتقادیمان می باشد.
    در مورد تقیه که مشخصه جان افراد در خطره و حکم اینه که شما فرمودید اما اگر آن افراد اقلیت بودند و کاری از دستشان بر نمی آمد شما اجازه دارید به عقایدشان توهین کنید؟؟؟
    کسی که باید با استدلال عقایدش زیر سوال بره و هدایت بشه رو با لعن دشمن خودمون میکنیم لعن مخربه! چه نیازی هست محب اهل بیت(علیهم السلام) لعن کنه؟! مگه فقط به اعلام علنیه همین که شما جوری نماز میخونی که عثمان نخونده یعنی من این آقا رو قبول ندارم! وقتی صیغه رو قبول دارم یعنی عمر رو قبول ندارم وقتی میگم امام علی(علیه السلام) اول وصیه یعنی ابوبکر رو قبول ندارم و غاصب میدانم نیاز هست بازم بیام و لعن کنم که درگیری و نفرت پیش بیاد آخه چقدر سر یک مسئله باید کشته بشن؟!
    التماس دعا
    ویرایش توسط جوجه اردک زشت : ۱۳۹۳/۰۴/۲۶ در ساعت ۰۲:۰۵

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    آیت الله بهجت می فرمایند:لعن تخلیه است و صلوات تهیه...اول جارو کن خانه را سپس مهمان بطل
    سلام
    عرض شد بنده نگفتم قبول ندارم از اثبات حکم سوال نشد از فلسفه حکم سوال دارم اون هم با اینهمه جنبه منفی که داره
    نقل قول نوشته اصلی توسط Zillax نمایش پست ها
    لعن فقط برای کسانی که شایسته نفرین باشند (مثل یزید و معاویه) هست
    این نظر شماست که این افراد شایسته لعن هستند صحبتم اینه که مثلا عده ای مخالف نظر من و شما هستند چرا با لعن به عقیده آنها توهین بشه و دشمن تراشی بشه بلکه با استدلال برخورد کنیم


    نقل قول نوشته اصلی توسط Zillax نمایش پست ها
    لعن دشنام و فحش نیست که توهین آمیز باشه
    قطعا توهینه! چطور نمیپذیرید!
    نقل قول نوشته اصلی توسط Zillax نمایش پست ها
    هرکسی هم عقیده‌اش غلط بود باید به عقیده او فحش داد (و به خودش تا اطلاعات ثانوی نفرین نکرد)
    کسی که بیشعوره بیشعوره چه بگی چه نگی!
    من دیگه صحبتی ندارم! قضاوت با خواننده با وجدان

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    نقل قول نوشته اصلی توسط اهل سنت واقعي نمایش پست ها
    لازم به ذكر هست خود علماب اهل سنت خلفايشان را مورد لعن و طعن قرار داده اند من جمله ابن حزم اندلسي در كتاب المحلي

    ولعنت الله علي كل اجماع يخرج عنه علي بن ابي طالب لعنت بر اجماعي كه علي در ان نباش و از ان خروج و عدول كند

    و اف لكل اجماع يخرج عنه علي بن ابي طالب

    جالب اين هست از ان طرف خود عمر بن خطاب در بخاري مي گويد ان الانصار خالفونا و خحالف علي و زبير و من معهما علي و زبير در سقيفه با ما مخالفت كردند و حضور پيدا نكردند

    از ان طرف اينها مي گويند لعن بر كسي و اجماعي كه علي در ان نباشد از ان طرف عمر مي گويد در سقيفه به اصلاح اقايان اجماع سقيفه مولا علي ع نبوده است لذا مورد طعن و لعن به مصداق هستند
    سلام
    عزیز اهل سنت عقیده ای که شما فرمودید رو ندارن! این که در کتاب هایشان تناقضاتی هست یک بحث دیگس که البته صحیحه اما حرف من چیز دیگه ای است و دارم لعن رو عقلی بررسی می کنم و بحث عدم توهین به عقاید دیگران نه بیان برخی تناقضات حدیثی برخی فرق و ادیان!!!
    یا حق

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۵/۰۲, ۱۹:۴۴ : 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود