صفحه 1 از 11 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خداوند بدون واسطه هم فیض می دهد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536

    اشاره آیا خداوند بدون واسطه هم فیض می دهد؟




    باسلام
    آیا خداوند بدون واسطه هم فیض میدهد؟
    زیرا در اینجا
    http://www.javabcity.ir/node/36

    بیان شده که

    فیض بی واسطه و سبب محال است، تنها کسی که به او فیض بی واسطه شد اوّل ما خلق الله است یعنی کسی که اول مخلوق خداوند متعال بود و الّا غیر از آن، همه از طریق وسائط فیض الهی استرزاق می شوند

    1- آیا این جمله درست است؟

    2- منظور از اول ما خلق الله کیست؟ چیست؟ آدم (ع)؟ ملائکه؟ زمین و اسمان؟

    3- آیا از این به بعد بدون واسطه به کسی فیض میرسد یا خیر؟

    در موضوع؛ ما از وسائلی که خدا قرار داده جهت دریافت فیوضات و رفع مشکلات استفاده میکنیم زیرا خداوند وسایل را قرار داده تا از طریق وسایل ما به فیض برسیم و مشکلاتمان حل شود زیرا بدون وسیله ممکن نیست و خداوند به جزء کسی که اول خلق کرد و به او بدون واسطه فیض رسانید دیگر به کسی این چنین نمیکند و همه باید از طریق واسطه باشد.

    4- آیا این جمله نیز درست است؟

    لطفا بیشتر روشن کنید.
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۶/۲۷ در ساعت ۰۲:۵۶

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    فیض بی واسطه و سبب محال است، تنها کسی که به او فیض بی واسطه شد اوّل ما خلق الله است یعنی کسی که اول مخلوق خداوند متعال بود و الّا غیر از آن، همه از طریق وسائط فیض الهی استرزاق می شوند
    1- آیا درست است؟
    سلام
    عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ صَغِيرٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ‏ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ‏ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً وَ جَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ شَرْحاً وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَرْحٍ عِلْماً وَ جَعَلَ لِكُلِّ عِلْمٍ‏ بَاباً نَاطِقاً عَرَفَهُ مَنْ عَرَفَهُ وَ جَهِلَهُ مَنْ جَهِلَهُ‏ ذَاكَ‏ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ نَحْن‏

    امام صادق (ع) فرمود: خدا خوددارى و امتناع فرموده كه كارها را بدون اسباب فراهم آورد و کار ها را بدون واسطه انجام دهد پس براى هر چيزى سبب و وسيله‏اى قرار داد و براى هر سبب شرح و گشايشى مقرر داشت و براى هر شرحى نشانه‏اى [دانشى‏] گذاشت و براى هر نشانه درى گويا نهاد، عارف حقيقى كسى است كه اين در را شناخت و نادان حقيقى كسى است كه باين در نادان گشت، اين در گويا رسول خدا (ص) است و ما.
    الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 183
    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    - منظور از اول ما خلق الله کیست؟ چیست؟ آدم (ع)؟ ملائکه؟ زمین و اسمان؟
    حقیقت محمدی یا نور محمدی یا صادر اول
    وَ عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِي فَفَتَقَ مِنْهُ نُورَ عَلِيٍّ ثُمَّ خَلَقَ الْعَرْشَ وَ اللَّوْحَ وَ الشَّمْسَ وَ ضَوْءَ النَّهَارِ وَ نُورَ الْأَبْصَارِ وَ الْعَقْلَ وَ الْمَعْرِفَةَ الْخَبَر

    و از جابر كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: نخست چيزى كه خدا آفريد نور من بود، و نور على را از آن برگشود، سپس آفريد عرش و لوح و خورشيد و روشنى‏ روز و نور ديده‏ها و خرد و شناسائى را
    بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏54، ص: 170
    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    3- آیا از این به بعد بدون واسطه به کسی فیض میرسد یا خیر؟
    لطفا بیشتر روشن کنید.
    می توانید به بحث های حکما در مورد قاعده الواحد و ... رجوع کنید و در روایات فوق هم جواب واضح آمده است.


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536



    باسلام و تشکر

    اگه ممکنه این سوال رو مختصرا جواب بدید: آیا از این به بعد بدون واسطه به کسی فیض میرسد یا خیر؟

    زیرا یکی از شبهاتی که وارد میکنند در توسل، آیه فتوکل علی الله فهو
    حسبه است؛ که عده ای میگن ما نباید توسل به غیر خدا کنیم و باید چشممون فقط به خدا باشه. میخوام ثابت کنم که قطعا باید چه در امور معنوی و چه مادی از وسیله و توسل کار بگیرید زیرا
    فیض بی واسطه و سبب محال است، تنها کسی که به او فیض بی واسطه شد اوّل ما خلق الله است یعنی کسی که اول مخلوق خداوند متعال بود و الا غیر از آن، همه از طریق وسائط فیض الهی استرزاق می شوند. پس در نتیجه همگان باید از طریق اسباب و وسائط فیض متوقع رسیدن فیوضات الهی بوده و چشم امید به اسباب الهیّه داشته باشند.


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    اگه ممکنه این سوال رو مختصرا جواب بدید: آیا از این به بعد بدون واسطه به کسی فیض میرسد یا خیر؟

    زیرا یکی از شبهاتی که وارد میکنند در توسل، آیه فتوکل علی الله فهو حسبه است؛ که عده ای میگن ما نباید توسل به غیر خدا کنیم و باید چشممون فقط به خدا باشه. میخوام ثابت کنم که قطعا باید چه در امور معنوی و چه مادی از وسیله و توسل کار بگیرید زیرا
    فیض بی واسطه و سبب محال است، تنها کسی که به او فیض بی واسطه شد اوّل ما خلق الله است یعنی کسی که اول مخلوق خداوند متعال بود و الا غیر از آن، همه از طریق وسائط فیض الهی استرزاق می شوند. پس در نتیجه همگان باید از طریق اسباب و وسائط فیض متوقع رسیدن فیوضات الهی بوده و چشم امید به اسباب الهیّه داشته باشند.
    سلام

    دلیل نقلی بر توسل در قرآن:
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [٥:٣٥]
    ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‌ای برای تقرب به او بجوئید! و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید!

    وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا [٤:٦٤]
    ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای این که به فرمان خدا، از وی اطاعت شود. و اگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم می‌کردند (و فرمانهای خدا را زیر پا می‌گذاردند)، به نزد تو می‌آمدند؛ و از خدا طلب آمرزش می‌کردند؛ و پیامبر هم برای آنها استغفار می‌کرد؛ خدا را توبه پذیر و مهربان می‌یافتند.

    قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ [١٢:٩٧]
    گفتند: «پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، که ما خطاکار بودیم!»

    فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا ۚ كَذَٰلِكَ يُحْيِي اللَّهُ الْمَوْتَىٰ وَيُرِيكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ [٢:٧٣]
    سپس گفتیم: «قسمتی از گاو را به مقتول بزنید! (تا زنده شود، و قاتل را معرفی کند.) خداوند این‌گونه مردگان را زنده می‌کند؛ و آیات خود را به شما نشان می‌دهد؛ شاید اندیشه کنید!»

    و ...


    دلیل عقلی هم همان قاعده الواحد است که فلاسفه مطرح می کنند که می توانید به این لینک رجوع کنید.

    و یا این لینک.


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    علاقه
    خواندن کتاب و خوردن غذا
    نوشته
    241
    حضور
    6 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    570



    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    باسلام
    آیا خداوند بدون واسطه هم فیض میدهد؟
    زیرا در اینجا
    http://www.javabcity.ir/node/36

    بیان شده که

    فیض بی واسطه و سبب محال است، تنها کسی که به او فیض بی واسطه شد اوّل ما خلق الله است یعنی کسی که اول مخلوق خداوند متعال بود و الّا غیر از آن، همه از طریق وسائط فیض الهی استرزاق می شوند

    1- آیا این جمله درست است؟

    2- منظور از اول ما خلق الله کیست؟ چیست؟ آدم (ع)؟ ملائکه؟ زمین و اسمان؟

    3- آیا از این به بعد بدون واسطه به کسی فیض میرسد یا خیر؟

    در موضوع؛ ما از وسائلی که خدا قرار داده جهت دریافت فیوضات و رفع مشکلات استفاده میکنیم زیرا خداوند وسایل را قرار داده تا از طریق وسایل ما به فیض برسیم و مشکلاتمان حل شود زیرا بدون وسیله ممکن نیست و خداوند به جزء کسی که اول خلق کرد و به او بدون واسطه فیض رسانید دیگر به کسی این چنین نمیکند و همه باید از طریق واسطه باشد.

    4- آیا این جمله نیز درست است؟

    لطفا بیشتر روشن کنید.

    بزرگوار ! برای ارتباط با خالق یکتا هیچ نیازی به واسطه و دیگران نیست و شما میتوانید مستقیم با خداوند تماس بگیرید و از او طلب کنید همان طورکه خداوند فرموده :



    وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

    چون بندگان من در باره من از تو بپرسند ، بگو که من نزديکم و به ندای کسی که مرا بخواند پاسخ می دهم پس به ندای من پاسخ دهند و به من ايمان آورند تا راه راست يابند

    سوره مبارکه البقره ایه 186


    و در ایه دیگر یکیفرماید :

    أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ

    کیست جز او که درمانده را زمانی که او را بخواند پاسخ دهد و غم های او را برطرف سازد ؟؟؟

    سوره مبارکه النمل ایه 62



    و در ایه دیگر میفرماید :

    الیس الله بکاف عبده

    آیا خدا برای بنده اش کافی نیست ؟؟

    سوره مبارکه الزمر ایه 36



    * همه این ایات نورانی که بسیار در کلام خدا دیده میشوند نشان این هست که هیچ نیازی به واسطه دیگری و چیزی از مخلوقات و .. نیست زیرا کسی که قرار است با او ارتباط برقرار کنید خدایی است که میفرماید : نحن اقرب الی من حبل الورید .... ما از رگ گردن هم به شما نزدیکتر هستیم ....

    لذا قران کریم و نبی مکرم اسلام و اهل بیت علیهم السلام همه عمر خود را صرف ان کردند که روح توحید در ما زنده شود و همه توجه و استغاثه خود را به سوی نیروی لا یزال عالم خلقت ببریم

    و اما وسیله قرار دادن با واسطه برای برقراری با خدا متفاوت است ! وسیله یعنی هر چیزی که باعث تقرب شما به خدای یکتا شود مانند نماز روه زکات احسان و ... همه اعمال صالح و هیچ ارتباطی به این ندارد که خداوند بخواهد به وسیله دیگری فیضی را برساند زیرا او قادر متعال و سلطان علی الاطلاق هست و سمیع و بصیر و خبیر و علیم است ....

    به ایه زیر توجه کنید :

    إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ

    در حقيقت ، كسانى را كه به جاى الله مى‏خوانيد ، بندگانى از جنس شما هستند. پس آنها را در گرفتاريها بخوانيد ، اگر راست مى‏گوييد بايد شما را اجابت كنند.

    سوره مبارکه الاعراف ایه 194


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536



    نقل قول نوشته اصلی توسط عالم مقدس ملکوت نمایش پست ها
    إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ

    در حقيقت ، كسانى را كه به جاى الله مى‏خوانيد ، بندگانى از جنس شما هستند. پس آنها را در گرفتاريها بخوانيد ، اگر راست مى‏گوييد بايد شما را اجابت كنند.
    1. به ارتباط آیه 194 سوره اعراف (إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ...) در تفسیر چنین آمده است که این آیه شرك در عبادت و پرستش غير خدا را عملى سفيهانه و دور از منطق و عقل معرفى مى‏نمايد.[1] که چگونه انسان با وجود عقل و منطق چیزی را بندگی و پرستش کند که نه لیاقت آن را دارد و نه توان بر آورده سازی حاجات را دارد. در تفسیر دیگر می‌خوانیم که ممکن مراد از «عِبادٌ»، انسان‏هايى باشند كه بعنوان خدا مطرح شده بودند، مثل حضرت عيسى عليه السلام، يا فرشتگان و ممكن است مراد، همان بت‏هايى باشند كه بت‏پرستان آنها را «اله» مى‏پندارند. و اگر به معناى مخلوقات بدانيم، شامل هر چيزى مى‏شود كه به جاى خدا پرستش مى‏شود.[2] این آیه عمل کسانی را که به جای خدا دیگری را به ربانیت میخوانند و مورد پرستش قرار می‌دادند نقد و سرزنش می‌کند و با مسئله توسل ربطی ندارد، زیرا کسانی که توسل می‌کنند، متوسَّل را به جای خدا به ربانیت قرار نمی‌دهند، برایش استقلالیت قائل نیستند. و اگر العیاذبالله چنین باشد (که نیست) خداوند فرموده اگر راستگوييد آنها را بخوانيد تا مشكلات و حوائج شما را روا كنند، چگونه است زمانیکه توسل می‌کنیم مشکلات ما را (به اذن خدا) برطرف می‌کنند؟ پس زمانیکه مشکلات ما برطرف می‌شود نتیجه گرفته می‌شود که مصداق این آیه توسل شیعیان نیست و اگر مصداقش می‌بود در توسل نباید نتیجه مثبت می‌گرفتیم.



    [1] اقتباس از تفسیر نمونه، ج7، ص56

    [2] اقتباس تفسیر نور، ج4، ص249


    با استفاده از این آیه ای که فرمودید افراطی ها به اهل تشیع تهمت شرک می زنند.
    هدف شما رو از آوردن این آیه متوجه نشدم!
    ویرایش توسط user : ۱۳۹۳/۰۴/۱۳ در ساعت ۲۳:۰۲

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536



    بزرگواران!

    در سوره انبیاء آیه 69 داریم که: [پس او را در آتش افكندند] گفتيم: اى آتش! برابر ابراهيم سرد و بى‏ آسيب باش!

    آیا این واسطه فیض مستقیم و بدون وسیله و واسطه بود؟؟ (چون در اول گفته شد اول ما خلق الله نوری)

    در سایت اسلام کوئست روایتی هست که قرار میدم

    http://islamquest.net/fa/archive/question/fa44826
    این‌که حضرت ابراهیم(ع) با توجه ویژه خداوند از آتش نجات یافت و این‌که زیتون، درخت پر ارزشی است، هر دو از مطالبی هستند که در قرآن کریم بدان‌ها اشاره شده است، اما در خود قرآن، ارتباطی میان این دو مطلب اعلام نشده است، ولی از برخی دعاها چنین استنباط می‌­‌شود که خداوند از راه انداختن برگ زیتونی که اسم اعظم در آن نگاشته شده بود در آتش، آن‌را خاموش ساخته و از این طریق، عنایت ویژه خود نسبت به ابراهیم(ع) را نمودار ساخت. دو دعای ذیل، ناظر به همین مطلب هستند:
    1. «أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی کُتِبَ عَلَى وَرَقِ الزَّیْتُونِ‏ وَ أُلْقِیَ فِی النَّارِ فَلَمْ یَحْتَرِق»؛[1]‏ تو را می‌خوانم با آن نامت که بر برگ زیتون نگاشته شده و در آتش افکنده شد و به دنبال آن، آتش از سوختن بازایستاد.
    2. «وَ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی کُتِبَ عَلَى‏ وَرَقِ‏ الزَّیْتُونِ‏ فَخَضَعَتِ النِّیرَانُ لِتِلْکَ الْوَرَقَة»؛[2] و تو را با نامی از تو می­‌خوانم که بر برگ زیتون نگاشته شده و به دنبال آن، آتش در مقابل این برگه سر تعظیم فرود آورد.


    آیا تأیید میکنید؟

    روایتی از اهل سنت در این بابت (وسیله خاموش شدن آتش ابراهیم نبی علیه السلام) لازم دارم؛ آیا هست؟



    ویرایش توسط user : ۱۳۹۳/۰۴/۱۳ در ساعت ۲۳:۵۲

  15. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    باسلام و تشکر

    اگه ممکنه این سوال رو مختصرا جواب بدید: آیا از این به بعد بدون واسطه به کسی فیض میرسد یا خیر؟

    زیرا یکی از شبهاتی که وارد میکنند در توسل، آیه فتوکل علی الله فهو
    حسبه است؛ که عده ای میگن ما نباید توسل به غیر خدا کنیم و باید چشممون فقط به خدا باشه. میخوام ثابت کنم که قطعا باید چه در امور معنوی و چه مادی از وسیله و توسل کار بگیرید زیرا
    فیض بی واسطه و سبب محال است، تنها کسی که به او فیض بی واسطه شد اوّل ما خلق الله است یعنی کسی که اول مخلوق خداوند متعال بود و الا غیر از آن، همه از طریق وسائط فیض الهی استرزاق می شوند. پس در نتیجه همگان باید از طریق اسباب و وسائط فیض متوقع رسیدن فیوضات الهی بوده و چشم امید به اسباب الهیّه داشته باشند.
    سلام علیکم،
    خیر نمی‌رسد مگر به رسول خدا و سپس اهل بیت او که کلهم نور واحد.
    احتجاجات ( ترجمه جلد 9 بحار الأنوار)، ج‏2، ص: 203
    كنز الفوائد كراجكى: نقل كرده‏اند كه ابو حنيفه با حضرت صادق عليه السلام غذا خورد وقتى امام عليه السلام دست از غذا كشيد گفت الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ* خدايا اين نعمت از تو و پيامبر تو است. ابو حنيفه گفت يا ابا عبد الله آيا با خدا شريك قرار مى‏دهى؟ فرمود: واى بر تو خداوند در قرآن مى‏فرمايد وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ و در جاى ديگر مى‏فرمايد وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ.
    ابو حنيفه گفت به خدا قسم گويا تاكنون در قرآن اين آيات را نخوانده بودم و نه شنيده بودم امام فرمود: من هم خوانده‏ام و هم شنيده‏ام ولى خداوند در باره تو و امثال تو نازل كرده أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها و در اين آيه مى‏فرمايد كَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ.
    خداوند به انسان نزدیک است ولی انسان به خدا نزدیک نیست، بخاطر همین برای اینکه کلام او را بفهمیم برایمان پیامبر فرستاده، انکار توسل با این توجیه که خداوند خودش به ما نزدیک است فرق چندانی ندارد با انکار لزوم نبوت (از اصول الدین شیعه و اهل سنت) با این ادعا که خداوند به انسان نزدیک است.
    منکران شیعه خیل زیادی از معارف حقیقی را از دست داده‌اند: «وَمَا تَفَرَّ‌قَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ / وَمَا أُمِرُ‌وا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّـهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ» [البینة، ۴ و ۵]
    یا علی

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    929
    حضور
    15 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    2409



    هوالعالم

    فکر میکنم که رویه پیش دستی در ارسال نظر قبل از ارسال کارشناس عادت نشه . خیلی بهتره ...
    ولی ازونجا که ارسالها زیادی داشتیم بنده حقیر نظر خودمو میگم

    به نظر من باید ببینیم مقاله از چی حرف میزده
    ازون طرف منظور از فیض چی بوده ؟

    ما قبول داریم که ظرف وجود موجوداتی مثل موسی کلیم الله بدون واسطه هم از سرچشمه هستی لبریز شده
    ما قبول داریم که خدا برای هر کاری تواناست و اوست که داناست و حکیم

    اما باز خود رو طوری بین جزییات و کلمات نارسا گم میکنیم که از اصل و کلیات دور میشیم
    و گاها برای جهان هستی قانونی وضع میکنیم که شاید نعوذبالله فرمان الهی رو محدود به درک و دانسته های خود کنیم .

    دیروزی که خداوند رقم زد, تا حدودی درک شده و به اثبات رسیده اما بخشی از فردای امروز که به خداوند مربوط میشه ممکنه به هر شکلی باشه ...
    البته اینکه بگیم فردا از عمل دیروز و امروز ما شکل میگیره چندان بیراه نیست اما مگر تا چه حد به دیروز و امروز توجه داشتیم که بخواییم فردا رو پیش بینی کنیم ...

    کلا باید گفت اینها دست خداست
    و ممکنه هر نا ممکنی ممکن بشه ...

    يا علی جان در بند دنیا نیستم ** بنده ی هر لبخند دنیا نیستم

    | با اذن خدای رحمان بشکن پیمان با شیط!ن
    برای دوری از زنا نه حمار را! عشق مرغ عشق و نجابت حیوان به ظاهر پست را مثال بزن که به حکم و حکمت خداوند خیانت به جفت نداشته و گاها در غم فراق یار دق می کنند.به حبشی ها بگو ! سحر نزدیک است وبانگ اذان عشق و بام مساجد دنیا برازنده شما!اگر امروز حرکت کنید!

    چشمي كه با طمع به خورشيد مي نگرد عاقبت كار كور مي شودحتي.دربرنورازودورميشود.

  18. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست






    آیا خداوند بدون واسطه هم فیض می دهد؟








    کارشناس بحث: استاد صادق


  19. صلوات ها 2


صفحه 1 از 11 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود