جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: با وجود تقیه چگونه میتوان به صحت روایاتی که به ما رسیده اطمینان کرد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    5
    حضور
    2 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19

    با وجود تقیه چگونه میتوان به صحت روایاتی که به ما رسیده اطمینان کرد؟




    سلام. ببخشید یه شبهه ای رو یکی از برادران اهل تسنن مطرح کردن اینکه با توجه به اینکه امامان و شاگردانشان که اکثرا در حال تقیقه بودند چگونه احادیث درست را برای ما حفظ کرده اند. یعنی با توجه به وجود حکومت عباسی ها و بنی امیه که شیعه مجبور به تقیه میشد چگونه میتوانست فقهش را از امام دریافت کند و آن را برای ما هم به همان شکل صحیح نگه دارد.
    ویرایش توسط شروین : ۱۳۹۴/۰۸/۰۵ در ساعت ۰۶:۴۸

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست





    با وجود تقیه چگونه میتوان به صحت روایاتی که به ما رسیده اطمینان کرد؟








    کارشناس بحث: استاد محسن

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۴/۱۵ در ساعت ۰۴:۴۶ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521

    جمع‌بندی




    سؤال:
    با توجه به این که امامان (علیهم السلام) و شاگردان آنان، بیش‌تر مواقع، در حال تقیه بودند، چه گونه می‌توانستند احادیث را به صورت واقعی و درست به ما برسانند؟

    پاسخ:

    در همان زمان به جز در بعضی از مقاطع، روایاتی منسوب به امامان (علیهم السلام) صادر می‌شد که بعضا دست خوش تغییرات اساسی شده به مسلمانان و شیعیان به عنوان بیان امام ابلاغ می‌شد؛ اما خوش‌بختانه در این باره از سوی معصومین (علیهم السلام) معیارهایی تعریف و به شیعیان ابلاغ شده است.
    شیخ صدوق در "کتاب عیون اخبار الرضا" از قول معصوم وظیفه شیعیان را هنگام برخورد با روایاتی که با هم معارض هستند، تبیین کرده است آن جا که فرمود: "فَمَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ مِنْ خَبَرَيْنِ مُخْتَلِفَيْنِ فَاعْرِضُوهُمَا عَلَى كِتَابِ اللَّهِ فَمَا كَانَ فِي كِتَابِ اللَّهِ مَوْجُوداً حَلَالًا أَوْ حَرَاماً فَاتَّبِعُوا مَا وَافَقَ الْكِتَابَ وَ مَا لَمْ يَكُنْ فِي الْكِتَابِ فَاعْرِضُوهُ عَلَى سُنَنِ النَّبِيِّ ص فَمَا كَانَ فِي السُّنَّةِ مَوْجُوداً مَنْهِيّاً عَنْهُ نَهْيَ حَرَامٍ أَوْ مَأْمُوراً بِهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَمْرَ إِلْزَامٍ فَاتَّبِعُوا مَا وَافَقَ نَهْيَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَمْرَهُ...» (1)

    خلاصه ترجمه این روایت این است که اگر به دو حدیث برخوردیم که با هم مخالف است اولین وظیفه این است که آن دو را به کتاب خدا عرضه کنیم و آن روایتی که موافق با قرآن کریم و در کتاب خدا حلال و حرامش بیان شده باشد را گرفته و دیگری را رها می‌کنیم و اگر به پاسخ روایت در قرآن نرسیدیم آن را به سنت رسول خدا عرضه می‌کنیم و آن روایتی که موافق سخن پیامبر است را بر می‌گیریم و دیگری را رها می‌کنیم.
    پس با این روش و معیار، میراث گران‌بهای امامان معصوم (علیهم السلام) محفوظ ماند و دست به دست به ما رسید.
    علاوه فقهاء بزرگ با داشتن چنین معیاری از همان ابتدا با زحمت‌های فراوان به نتایج خوبی رسیدند و توانستند میراث دینی شیعیان را حفظ کنند.

    منبع:
    1. صدوق، محمد، عيون أخبار الرضا (علیه السلام)، انتشارات جهان، تهران، 1378 ش، چاپ اول، ج 2، ص 21.

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۴/۱۵ در ساعت ۱۵:۰۹ دلیل: .

  7. صلوات ها 6


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود