صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علت نقص دین زنان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    موسیقی / شعر / فلسفه / علوم اجتماعی
    نوشته
    34
    حضور
    5 روز 9 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    95

    اشاره علت نقص دین زنان




    عرض درود و احترام خدمت کاربران و کارشناسان و با آرزوی قبولی طاعات

    یک سوال برای بنده با مطالعه ی یکی از تاپیک های انجمن پیش آمد.
    در جایی، کارشناس محترم در پاسخ به سوالی مربوط به "محروم بودن زنان از نماز و روزه در ایام حیض"، پاسخ زیر را داده اند:


    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب

    همان طور که نماز خواندن در ایام پاکی دستور خداوند سبحان است نماز نخواندن بانوان در ایام حیض نیز اطاعت از امر خداست در فرهنگ قرآن کریم نیز اطاعت پذیری از خدا و رسولش بالاترین عبادت ها محسوب می شود، لذا هر کسی اطاعت پذیری محض از شرع مقدس اسلام داشته باشد مقرب عند الله است.
    از دیدگاه قرآن کریم ایام عادت برای زنان بیماری است؛ «يسئلونك عن المحيض قل هو اذي فاعتزلوا النساء في المحيض»(بقره 222) از تو درباره حيض سؤال مي كنند بگو نوعي بيماري است، در حال اين بيماري با زنان نزديكي نكنيد.
    همانند دو گروه از مرداني را مي ماند كه وظايفي متفاوت دارند، يكي به روزه داري، شركت در جهاد، پرداخت زكات و انفاق به محرومين موظف است و ديگري به دليل بيماري و ناداري از آن معاف مي باشد، آيا مي توان گفت كه گروه دوم از دست يابي به كمال معنوي محروم اند؟
    در این جا نیز خانم حائص به دلیل بیماری از خواندن نماز معاف می باشد به همین جهت است که به شأن و منزلت بانوان خدشه ای وارد نمی شود .
    درثانی خونريزي ماهانه زنان زمينه ساز بارداري است،‌ كه به واسطه بارداري، زايمان و شيردهي، زنان از ارزش و مقام والايی برخوردار مي گردند، پيامبر(ص) در روايتي فرمودند: «اجر زنان باردار چون مجاهد في سبيل الله است. زايمان زنان موجب آمرزش گناهان آنان مي گردد و شيردهي بانوان ثواب آزاد كردن مكرر بنده در راه خدا را دارد.»( علامه مجلسي، بحارالانوار، ج 100، ص 235)
    ثالثا: به زنان حائص توصیه شده است در مواقع نماز سجاده نماز را در مصلّای خود پهن کرده ذکر خدا را بگویند، ذکر خدا در مواقع نماز جبران نماز است . شبيه اين جبران عبادت در توصيه پيامبر(ص) نيز وجود دارد:
    ابوسعيد خدري گويد به پيامبر(ص) گفتم:‌«اگر كسي به جهت بيماري و يا ضعف و يا زني به واسطه حيض نتوانست روزه مستحبي ماه رجب به جا آورد چگونه مي تواند اجر و ثواب روزه اين ماه را به دست آورد؟ پيامبر(ص) فرمودند: به ازاء هر روز به فقيري صدقه دهد، به خدا قسم كه اگر چنين كند به تمام ثوبي كه براي روزه دار ماه رجب گفته ام مي رسد و چه بسا بيش از آن مستوجب ثواب گردد»(علامه مجلسي، بحارالانوار، ج 94، ص 31)
    پهن کردن سجاده در مواقع نماز و ذکر خدا گفتن جبران عبادت محسوب شده و ان شاء الله ثواب کامل نماز را خواهد داشت لذا زنان با اطاعت پذیری خود از فیض اطاعت الهی محروم نمی مانند.
    حال یک مسئله مطرح می شود، و آن اینکه اگر نماز نخواندن در این ایام، به دستور خداوند و موجب نزدیکی به اوست، چگونه حضرت علی (ع) در نهج البلاغه، علت نقص دین زنان را نماز نخواندن در ایام حیض می دادند؟
    مگر کمال دین، عمل به دستور خداوند نیست؟ و مگر نماز نخواندن بانوان در ایام حیض نیز به دستور خداوند نمی باشد؟ پس چگونه است که موجب نقصان دین می گردد؟

    با سپاس فراوان

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۴/۰۱/۰۷ در ساعت ۰۸:۴۷

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست






    علت نقص دین زنان








    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,893
    حضور
    84 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6742



    با سلام و عرض ادب و تشکر از دقت نظر حضرت عالی

    آنچه از متون دینی ما مسلم و یقینی است اینه که زن و مرد در رسیدن به کمالات انسانی هیچ تفاوتی ندارند، و هر دو جنسیت بدون هیچ تفاوتی قادر هستند به نقطه اوج انسانیت که وصول به حقیقت مطلقه است نائل بشوند، در تاریخ نیز نمونه های فراوانی از این قبیل زنان وجود داشته است؛ حضرت فاطمه سلام الله علیها، حضرت مریم سلام الله علیها و ... از نمونه ای بارز این زنان هستند. بنابراین یقینا منظور امیر المومنین علی علیه السلام از نقصان دین زنان، بدین معنی نیست که زنان چون عادت می شوند از جهت ایمان نسبت به مردان ناقص می باشند چرا که این نوع تفسیر از فرمایش مولای متقیان، مخالف قرآن و روایات می باشد.
    ثانیا باید مد نظر داشته باشیم این خطبه را کسی ایراد می کند که همسرش بهترین زنان عالم است و دخترش زینب کبری سلام الله علیها عالمه غیر معلمه است، کنیزی به نام فضّه در خانه که دارد که 1000 عالم را تعلیم می دهد حال چگونه این شخصیت در مورد زنان اینگونه صحبت می کند.
    فلذا باید به نوعی این فرمایش را تفسیر کرد که به تناقض نیانجامد .
    با توجه به این که خطبه 80 نهج البلاغه بعد از جنگ جمل و آن همه خونریزى‏ هایى که توسط «عایشه» رخ داد، از امام صادر شده، درباره دسته خاصى از زنان است که در این گونه مسیرها گام بر مى‏ دارند.
    و با در نظر گرفتن مطالب بالا حضرت علی(ع) در این خطبه گویا به مردم می خواهد بفرماید که زن و مرد هر کدام روحیات و صفات مخصوص به خود را دارند و جایگاه هر کدام باید حفظ گردد، پس عایشه را که یک زن است، سوار بر شتر، فرمانده خود قرار ندهید که شورش بصره را به پا کند و ان همه خون مسلمانان را بر زمین بریزد. (طبق این تفسیر نقص به معنی تفاوت است چنانکه این معنی در قران کریم نیز بکار رفته است «ما تَرى‏ في‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُت‏»(ملک آیه 3)یعنی نقص و کاستی)
    بنابراین اینکه حضرت در این خطبه ایمان زنان را ناقص الایمان می داند، اولا در مورد خاص یعنی عایشه و امثال ان است . ثانیا نقص به معنی تفاوت است؛ یعنی حیض یک جریان طبیعی است برای بقای نسل آدمی و ارتباطی با عقوبت‌های الهی ندارد و اگر شکل خاصی از عبادات، در این حال ممنوع است نشان‌دهنده نقص ایمان زن حایض نیست بلکه به عکس با توجه به اینکه زنان زودتر از مردان به سن تکلیف می رسند، اگر از ابتدای تکلیف تسلیم محض باشند و دستورات خداوند را اطاعت کنند زود تر از مردان به کمال انسانیت نائل می شود.
    ایمان چیزی جز تسلیم محض در برابر دستورات خداوند نیست؛ در صورت خوب‌بودن متعلق ایمان، لازمه‌اش حاکم گرداندن خدا و پیامبر و تسلیم محض به دستورات آنها همراه رضایت است. «وَ مَا کَانَ لِمُؤمِنٍ وَ لامُؤمِنَه اذَا قَضَی اللهُ وَ رَسُولُهُ أمراً أن یَکُونَ لَهُمُ الخِیَرَهُ مِن أمرهِمْ وَ مَن يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا»(احزاب، 36) هيچ مرد مؤمن و زن مؤمنى را نرسد كه چون خدا و پيامبرش در كارى حكمى كردند آنها را در آن كارشان اختيارى باشد. هر كه از خدا و پيامبرش نافرمانى كند سخت در گمراهى افتاده است‏. همچنان که مشاهده می فرمایید ایمان سلیم محض است در این جا جنسیت مطرح نیست لذا هر انسانی اعم از زن و مرد تسلیم محض باشد ایمانش کامل است.

    برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به:

    علايی رحمانی ،فاطمه ،زن از دیگاه نهج البلاغه
    مریم معین الاسلام - ناهید طیبی ،روان شناسی زن در نهج البلاغه




    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۳/۰۴/۱۵ در ساعت ۱۸:۲۲

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    انگاری پاسخ کارشناس با پست شماره 1 نمیخوند یا اینکه من نفهمیدم

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    موسیقی / شعر / فلسفه / علوم اجتماعی
    نوشته
    34
    حضور
    5 روز 9 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    95



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    با در نظر گرفتن مطالب بالا حضرت علی(ع) در این خطبه گویا به مردم می خواهد بفرماید که زن و مرد هر کدام روحیات و صفات مخصوص به خود را دارند و جایگاه هر کدام باید حفظ گردد، پس عایشه را که یک زن است، سوار بر شتر، فرمانده خود قرار ندهید که شورش بصره را به پا کند و ان همه خون مسلمانان را بر زمین بریزد. (طبق این تفسیر نقص به معنی تفاوت است چنانکه این معنی در قران کریم نیز بکار رفته است «ما تَرى‏ في‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُت‏»(ملک آیه 3)یعنی نقص و کاستی)

    درود

    متاسفانه بنده قانع نشدم و شاید هم پاسخ رو متوجه نشدم. شما سعی دارید بفرمایید که اینطور نیست و حیض باعث نقص دین زنان نیست. خب من هم این رو قبول دارم. ولی از کلام صریح حضرت علی (ع)، این مطلب برداشت نمیشه. در ضمن ربط آیه ی اشاره شده را نیز متاسفانه متوجه نشدم. مگر در این آیه، واژه ی "نقص" آمده است؟
    ایشان دقیقاً فرمودن دین زنان ناقص است چون نمی توانند در ایام حیض نماز بخوانند. حال شاید برداشت ها متفاوت است ولی به نظر بنده برداشتی که از این کلام می شود، بسیار واضح و روشن است

    با توجه به این که خطبه 80 نهج البلاغه بعد از جنگ جمل و آن همه خونریزى‏ هایى که توسط «عایشه» رخ داد، از امام صادر شده، درباره دسته خاصى از زنان است که در این گونه مسیرها گام بر مى‏ دارند.
    یعنی شما می فرمایید این سخن اطلاق ندارد؟ ولی متن خطبه به دسته ی خاصی از زنان اشاره نمی کند. تازه، این مسئله (حیض) برای تمام زنان است نه برخی از زنان که بگوییم اطلاق ندارد!
    ویرایش توسط Darkness : ۱۳۹۳/۰۴/۱۵ در ساعت ۲۱:۳۲

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    موسیقی / شعر / فلسفه / علوم اجتماعی
    نوشته
    34
    حضور
    5 روز 9 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    95



    درود
    بنده همچان منتظر پاسخ هستم.

    سپاس فراوان

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    سلام
    می توانید به این سایت رجوع نمایید:

    آيا زنان ناقص العقل هستند؟


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    موسیقی / شعر / فلسفه / علوم اجتماعی
    نوشته
    34
    حضور
    5 روز 9 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    95



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    سلام
    می توانید به این سایت رجوع نمایید:

    آيا زنان ناقص العقل هستند؟
    درود و سپاس

    ولی متاسفانه قانع کننده نیست. چرا که این مطلب بدون هیچ دلیلی، نقص رو به تفاوت ترجمه کرده! چگونه همچین چیزی ممکنه؟
    و دو اینکه توجه به موقعیت تاریخی و زمانی خطبه، تاثیری در برداشت نداره. به خاطر اینکه (حیض) فقط برای برخی زنان نیست که بگوییم این "نقص دین" مختص زنان آن قضیه است!

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط Darkness نمایش پست ها
    ولی متاسفانه قانع کننده نیست. چرا که این مطلب بدون هیچ دلیلی، نقص رو به تفاوت ترجمه کرده! چگونه همچین چیزی ممکنه؟
    درود
    نفصان به معنای کاستی است اما گاهی کاستی کاهش ارزشی است و گاهی کاهش ارزشی نیست که می توان آن مواردی که کاهش ارزشی نیست را به معنای تفاوت گرفت تا بار منفی کلمه نقص از آن برداشته شود.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Darkness نمایش پست ها
    و دو اینکه توجه به موقعیت تاریخی و زمانی خطبه، تاثیری در برداشت نداره. به خاطر اینکه (حیض) فقط برای برخی زنان نیست که بگوییم این "نقص دین" مختص زنان آن قضیه است!
    ما هم چنین چیزی را مقصود نداریم و می دانیم که مورد مخصص نيست.مورد يعني جزء معانی تطبيق يك مفهوم كلی و مورد در اصطلاح اصول يعني بيان به آن مناسبت وارد شده باشد كه در قرآن شأن نزول و در روایات شان صدور مي گوييم. و مورد مخصص نیست.
    اما مورد می تواند به ما در فهم آیات و روایات کمک کند و اشاره به مورد هم از آن جهت بوده است.
    بنده علاقه ای به بحث پیرامون این خطبه ندارم قبلا به کرات در این مورد در این سایت بحث شده و این سخنان تکرار مکررات است.

    ویرایش توسط ملاصدرا : ۱۳۹۳/۰۴/۱۸ در ساعت ۱۸:۰۶

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,893
    حضور
    84 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6742



    نقل قول نوشته اصلی توسط Darkness نمایش پست ها
    متاسفانه بنده قانع نشدم و شاید هم پاسخ رو متوجه نشدم. شما سعی دارید بفرمایید که اینطور نیست و حیض باعث نقص دین زنان نیست. خب من هم این رو قبول دارم. ولی از کلام صریح حضرت علی (ع)، این مطلب برداشت نمیشه. در ضمن ربط آیه ی اشاره شده را نیز متاسفانه متوجه نشدم. مگر در این آیه، واژه ی "نقص" آمده است؟
    ایشان دقیقاً فرمودن دین زنان ناقص است چون نمی توانند در ایام حیض نماز بخوانند. حال شاید برداشت ها متفاوت است ولی به نظر بنده برداشتی که از این کلام می شود، بسیار واضح و روشن است
    با سلام و عرض ادب خدمت شا برادر عزیز و تقدیر و تشکر از دقت نظر حضرت عالی

    «پیشاپیش از طولانی بودن پاسخ عذرخواهی می کنم»

    همانطور که خود شما نیز واقف هستید علم فقه عهده دار بررسی روایات فقهی است و فقها با فراگیری این علم روایات فقهی را بررسی کرده و بر اساس ان فتوا می دهند، لذا غیر فقیه نمی تواند روایتی را (هر چند با سند صحیح و معتبر) جلوی خود گذاشته و به معنی ظاهری ان عمل کند چون با علم فقه آشنا نیست لذا حق اظهار نظر ندارد. بلکه باید به فتوای فقیه عمل کند و از سر خود نمی تواند به ظاهر روایت اکتفا کند.
    در کتب روایی ما احادیث بی شماری در موضوعات مختلف وجود دارد که هر یک از این موضوعات را باید متخصصین در ان زمینه روایت را مورد مداقّه قرار داده و نظر خود را بیان کنند مثلا در ارتباط با روایات کلامی غیر متکّلم حق اظهار نظر ندارد و نمی تواند بر اساس ظاهر روایت حکمی را صادر کند.
    این روایت که در نهج البلاغه و سایر کتب روایی آمده است نیز از این قاعده مستثنی نیست، غیر متکلم حق اظهار نظر به ظاهر فرمایش مولی علی علیه السلام را ندارد و باید کسی در این رابطه اظهار نظر کند که متکلم،فیلسوف، حدیث شناس و ... باشد. برای مثال در روایتی از رسول خدا صل الله علیه و آله آمده است «یک روز قاعدگی برای شما زنان بهتر است از عبادتِ سالانه‌ای که روزهایش روزه باشید و شبهایش را به نماز و عبادت بگذرانید» (زیبایی نژاد، محمدرضا و محمدتقی سبحانی؛ درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام، بررسی مقایسه‌ای دیدگاه اسلام و غرب، قم، دارالنور، 1381 ) آیا در این نوع روایت اثری از نقص ایمان دیده می شود؟ لذا برای تفسیر و تبیین این فرمایش گهربار اکتفا نمودن به ظاهر روایت صحیح نیست.
    حضرت امیر علیه السلام فرمود زنان ناقص الایمان هستند. صرف نظر از اینکه این فرمایش امیرالومنین خطاب به عایشه بوده، این کلام یکی از گهربارترین جملاتی است که در وادی روانشناسی گفته شده؛ ولی متأسفانه به خاطر تأسیس نشدن علم روانشناسی اسلامی، این جملات دست افراد عادی افتاده، و افراد عادی نیز کلام حضرت امیر را دلبخواه تفسیر می کنند.


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود