جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بحثی در مورد برهان نطم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 22 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709

    اشاره بحثی در مورد برهان نطم




    بی شک برهان نظم مورد تاکیدترین برهانی است که در قرآن آمده و برای عموم مردم قابل دسترسی است و اگر درمورد عده ای از مردم تخلفپذیر می بود خداوند ان را در قرآن مطرح نمیکردسوال من این است که چه لزومی دارد برای اثبات وجود خدا از براهین دیگر استفاده کرد؛استفاده از براهین دیگر در اثبات وجود خدا ملتزم یکی از دوامر زیر است:

    1-برهان نظم اشکال دارد(اشکال برهان نظم چیست؟\در صورت فرض وجود اشکال برای این برهان خداوند نباید ان را در قران می اورد.
    2-برهان نظم کامل تعریف نشده( طوری این برهان را تعریف کنید که هیچ اشکالی به ان وارد نباشد
    ویا...


    لطفا کوتاه پاسخ دهید .ممنون از زحماتتون
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ در ساعت ۰۹:۵۷


  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست






    بحثی در مورد برهان نطم







    کارشناس بحث: استاد طاها



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۴/۱۹ در ساعت ۲۲:۵۹ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229

    جمع‌بندی




    پرسش:
    چه لزومی دارد که از براهین دیگری غیر از برهان نظم برای اثبات وجود خدا استفاده کنیم در حالی که این برهان، مورد تأکید فراوان قرآن کریم بوده است.؟

    پاسخ:
    برهان نظم «برای عموم مردم قابل دسترسی و استفاده است»؛ ولی لزوما برای همگان این گونه نیست از این رو است که می‌بینیم فلاسفه، توجه چندانی به این برهان ندارند. البته این، به معنای غلط بودن برهان نظم یا کامل تعریف نشدن آن نیست؛ بلکه صرفا دامنه استفاده از آن محدود است و به عبارت دیگر، رسالت برهان نظم محدود است و صفاتی همچون واجب الوجود بودن یا ازلی و ابدی بودن خداوند را نمی‌توان از برهان نظم استفاده کرد(1)؛ در حالی که برهان امکان و وجوب یا برهان صدیقین، همه صفات کمال الهی و از جمله صفات ذکر شده را اثبات می‌کند.


    ــــــــــــــــــــ
    (1) سبحانی، جعفر، محاضرات فی الإلهیات، ص 29.


    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۴/۱۲/۲۲ در ساعت ۱۹:۵۵ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  7. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود