جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ماجراي متفاوت «ضرب زيدٌ عمرواً»

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214

    اشاره ماجراي متفاوت «ضرب زيدٌ عمرواً»




    با عرض سلام به محضر دوستان گرامي و آرزوي قبولي طاعات

    بنده امروز به مطلب جالب توجّهي برخوردم و خواستم نظر دوستان و اساتيد را هم بپرسم و آن اينکه:

    طبق روايتي که مرحوم رئيس المحدّثين در کتاب أمالي و همچنين معاني الأخبار ذکر کرده است، نام اصلي أميرالمؤمنين صلوات الله عليه «زيد» مي‌باشد!

    و اين نام «علي» اسم آن حضرت نيست بلکه لقب شريفش مي‌باشد که بر اسمش غلبه يافته.

    بعد يکي از اعاظم شيعه از اين مطلب، نکته شريفي را استفاده نموده و آن اينکه:

    احتمال مي‌رود در مثال معروف نحوي «ضرب زيدٌ عمرواً» مراد از زيد همان أميرالمؤمنين(ع) و مراد از «عمرو» عمرو بن عبد ودّ باشد،

    و مراد از ضرب همان ضربتي باشد که حضرت در غزوه‌ي خندق بر سر او فرود آورد و أفضل من عبادة الثّقلين شد!

    متن روايت ياد شده هم به قرار زير است:

    عَنِ الْحَسَنِ الْبَصْرِيِّ قَالَ صَعِدَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مِنْبَرَ الْبَصْرَةِ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ انْسُبُونِي فَمَنْ عَرَفَنِي فَلْيَنْسُبْنِي وَ إِلَّا فَأَنَا أَنْسُبُ نَفْسِي أَنَا زَيْدُ بْنُ عَبْدِ مَنَافِ بْنِ عَامِرِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ زَيْدِ بْنِ كِلَابٍ ‌فَقَامَ إِلَيْهِ ابْنُ الْكَوَّاءِ فَقَالَ لَهُ يَا هَذَا مَا نَعْرِفُ لَكَ نَسَباً غَيْرَ أَنَّكَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ بْنِ هَاشِمِ بْنِ عَبْدِ مَنَافِ بْنِ قُصَيِّ بْنِ كِلَابٍ فَقَالَ لَهُ يَا لُكَعُ إِنَّ أَبِي سَمَّانِي زَيْداً بِاسْمِ جَدِّهِ قُصَيٍّ وَ اسْمُ أَبِي عَبْدُ مَنَافٍ فَغَلَبَتِ الْكُنْيَةُ عَلَى الِاسْمِ وَ إِنَّ اسْمَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ عَامِرٌ فَغَلَبَ اللَّقَبُ عَلَى الِاسْمِ وَ اسْمُ هَاشِمٍ عَمْرٌو فَغَلَبَ اللَّقَبُ عَلَى الِاسْمِ وَ اسْمُ عَبْدِ مَنَافٍ الْمُغِيرَةُ فَغَلَبَ اللَّقَبُ عَلَى الِاسْمِ وَ إِنَّ اسْمَ قُصَيٍّ زَيْدٌ فَسَمَّتْهُ الْعَرَبُ مُجَمِّعاً لِجَمْعِهِ إِيَّاهَا مِنَ الْبَلَدِ الْأَقْصَى إِلَى مَكَّةَ فَغَلَبَ اللَّقَبُ عَلَى الِاسْمِ‌.


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293

    پرسش




    با نام و یاد دوست






    ماجراي متفاوت «ضرب زيدٌ عمرواً»








    کارشناس بحث: استاد عماد

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۴/۱۲ در ساعت ۱۰:۰۶ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    سلام علیکم
    مرحوم میرزا حبیب الله خویی این حدیث را مرسل می داند(1) بر فرض صحت روایت، حمل این روایت بر ضرب زید عمرا نیاز به سند و مدرک دیگری دارد و با اثبات اینکه برفرض اسم حضرت علی علیه السلام زید بوده نمی توان گفت پس این قضیه نیز درست است، شما مدرکی بر این فرمایش دارید؟

    1.منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج‏1، ص:220


  6. صلوات ها 4


  7. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    از طرفی در روایت شیعه و اهل سنت آمده که نام علی را خداوند برای حضرت علی علیه السلام انتخاب نمود
    روایات اهل سنت:
    1.حافظ گنجی ،«کفایه الطالب، ص406»
    2.قندوزی حنفی «ینابیع المودة، ج2، ص306»

    و نیز در مناب شیعی آمده:
    «وقتی ابوطالب (ع) قنداقه امیرالمومنین (ع) را به دست گرفت، عرضه داشت:
    یا رب ذا الغسق الدجى / و القمر المبتلج المضی
    بین لنا من حکمک المقضى / ما ذا ترى فی اسم الصبی
    یک چیزی شبیه ابر در آسمان پدیدار شد و تا نزدیک سینه ابوطالب (ع) قرار گرفت و وقتی این ابر کنار رفت، دید یک لوح سبزی است که در او نوشته شده است:
    خصصتما بالولد الزکی / و الطاهر المنتجب الرضی
    فإسمه من شامخ العلی / علی اشتق من العلی
    این لوح را از کعبه آویزان کردند. تا اینکه هشام بن عبدالملک (با آن عداوتی که نسبت به اهل بیت (ع) داشت آن را برداشت و بعد از او دیگر کسی این لوح را مشاهده نکرد».(1)
    این روایات با روایت مورد نظر شما نمی تواند جمع شود.
    1.ابن شهر آشوب «مناقب آل ابیطالب، ج2، ص23 »


  8. صلوات ها 4


  9. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    سلام علیکم،
    این موضوع آیا می‌تواند به اینکه نام امام حسن و امام حسین علیهماالسلام هم شبر و شبیر بوده است ربط پیدا کند؟
    همچنین در مورد حضرت زهراء سلام‌الله هم حدود بیست اسم را دیده‌ام که به ایشان نسبت دهند و البته اگرچه آنها جنبه‌ی صفت و کنیه هم داشته باشند ولی باز لفظ اسم هم برایشان به کار رفته است.
    مثال دیگر هم اسماء الحسنی است که گاهی از آنها به عنوان «اسماء و صفات الهی» یاد می‌شود و باز صفت جانشین اسم از آن فهمیده می‌شود.

    تفاوت اسم با صفت فکر کنم در این باشد که اسم باید همه‌جانبه باشد و در واقع تعریف جامع و مانع از مسمی خود باشد، در حالیکه صفت می‌تواند تک‌بعدی باشد، در این صورت می‌توان علی و زید و مرتضی و حیدر و غضنفر و امیرالمؤمنین و ابوتراب و ... را همگی صفت بگیریم که دلالت کننده‌ی به وجود مبارک حضرت هستند و از این بین نام علی یا زید جامعیت بیشتری داشته باشد و نام ایشان باشد؟

    کسی که دو اسم داشته باشد، آیا اسم شناسنامه‌ای مهم است یا اسمی که به آن نام صدا زده می‌شود؟ اگر در میان نزدیکان به نامی صدا زده شود و در خارج خانه به نامی دیگر کدام نام واقعاً نام او خواهد بود؟

    یا علی

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214

    دعوت




    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
    مرحوم میرزا حبیب الله خویی این حدیث را مرسل می داند
    با سلام و تشکر از بذل توجّه‌تان.

    حديث که مسند هستش، اونجا هم بنده نگاه کردم تعبير مرحوم خويي اينچنينه: «روی في غاية المرام عن الصّدوق مسنداً»؛

    تازه قبل از ذکر اين حديث، اينچنين گفته: «و يُستفاد من الرّواية الآتية أنّ اسمَه زيدٌ، و لا منافاة، لأنّ تعدّد الأسماء دليلٌ علی کمال المسمّی»

    لطفاً شما هم تطبيقش کنيد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
    شما مدرکی بر این فرمایش دارید؟
    مدرک روايي موجود نيست، همونطور که اشاره کردم صرفاً احتمال است که فرزند وحيد بهبهاني در پاسخ سؤال 513 از کتاب «مقامع الفضل» مطرح کرده؛

    ولي انصافاً نظريّه‌ي بکري هست. والله أعلم.


  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    با سلام و تشکر از بذل توجّه‌تان.
    حديث که مسند هستش، اونجا هم بنده نگاه کردم تعبير مرحوم خويي اينچنينه: «روی في غاية المرام عن الصّدوق مسنداً»؛
    تازه قبل از ذکر اين حديث، اينچنين گفته: «و يُستفاد من الرّواية الآتية أنّ اسمَه زيدٌ، و لا منافاة، لأنّ تعدّد الأسماء دليلٌ علی کمال المسمّی»
    لطفاً شما هم تطبيقش کنيد.
    بله فرمایش شما درست است، بنده اشتباه کردم، به دلیل روزه بودن مسند را مرسل دیدم !

  14. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود