جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اقسام آيات قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521

    راهنما اقسام آيات قرآن




    1- محكم: آياتي است كه معناي آن، خواننده و شنونده را بي نيازكند، و مراد و مقصود از ظاهرش فهميده شود، مانند: قٌلْ هُوَ الله اَحَدْ.
    2- متشابه: عبارت از آيات و الفاظي است كه با صورت واحد داراي معاني متعدد باشد، و ازظاهرآنها مقصود به دست نيايد، مثل: يَدُاللهِ فَوْقِ اَيْديهِمْ.
    3- ناسخ و منسوخ: نسخ يعني باطل كردن و ناسخ يعني باطل كننده و منسوخ يعني باطل شده، و در اصطلاح رفع و برداشتن حكم شرعي است. امام صادق (ع) مي فرمايند: ناسخ، آيات ثابت درعمل هستند و منسوخ آياتي كه قبلاً بر آن عمل مي شده و سپس آيه ديگري نازل و جايگزين آن گرديده است.
    4- خاص: آياتي است كه درباره شخص معين و يا مورد خاص نازل شده باشد، مانند:يا اَيُّهَا الرَّسُول بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَّبِّكَ.
    5-عام: برخلاف خاص، آياتي كه عموميت داشته و شامل تمام افراد باشد. مانند: يا اَيُّهَا النّاسْ…
    6- مجمـل: آيـاتي را مي گويند كه بدون تفصيل نازل شده، و ازظاهرآيـه مـراد و معني و تفسيــرآن به صورت مفصل معـلوم نباشد، بلكه محتاج به توضيح باشد. مانند:بيشتر آياتي كه مربـوط به احكام است، مانند: اَقيمْوا الصَّلوة (نماز را بپا داريد)
    7- ظاهر: منظور معاني ظاهري الفاظ آيات است، مثل: اِنَّ اللهَ بَصيرٌبِالْعِبادْ .
    8- باطِنْ: بر خلاف ظاهر عبارت از معنايي است كه متناسب با ظاهرآيه از آيات استنباط شد كه بعد از تعقّـل و تفكـّر و اجتهاد صورت پذيرد.
    9- مطلق: يعني رها شده، و در قرآن مجيد آياتي است كه بدون هيچ قيدي باشد، مانند: اِنَّ اللهَ عَلَي كُلِّ شَيْيٍ قَديرْ.
    10- مُقَيَد:آياتي است كه مقيّد به خصوصيتي باشند مانند: وَللهِ عَلَي النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مِنْ اسْتَطاعَ اِلَيْهِ سَبيلاً.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود