صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حجیت شهود عرفانی، از کجا می آید و آیا قابل انتقال به غیر نیز هست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149

    اشاره حجیت شهود عرفانی، از کجا می آید و آیا قابل انتقال به غیر نیز هست؟




    با عرض سلام و خسته نباشید. سؤال من در مورد نقل قول ذیل از موضوع قفل شدۀ "فرق فلسفه با عرفان" است:

    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    اما فرق سوم:
    فرق سوم در روش است در فلسفه تنها روش پذیرفتنی روش عقلی وطریقه برهان است یعنی فیلسوف با دغدغه عقلانی با مسائل روبه رو شده در پی حل آن است اما مبنای اساسی و روش کلیدی در عرفان روش شهودی و دریافت های حضوری است
    ر. ک. حکمت عرفانی علی امین نژاد

    با توجه به توضیح فوق، من می پرسم، این شهود و دریافت نظری، حجیتش را از کجا می آورد؟

    و سؤال دیگر اینکه آیا شهود یک عارف(و نقلی که او از شهودی عرفانی خود می نماید) می تواند برای دیگران نیز حجیت داشته باشد؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۹/۰۲ در ساعت ۲۱:۰۳

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58322



    با نام و یاد دوست






    حجیت شهود عرفانی، از کجا می آید و آیا قابل انتقال به غیر نیز هست؟








    کارشناس بحث: استاد سمیع


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    با عرض سلام و خسته نباشید. سؤال من در مورد نقل قول ذیل از موضوع قفل شدۀ "فرق فلسفه با عرفان" است:




    با توجه به توضیح فوق، من می پرسم، این شهود و دریافت نظری، حجیتش را از کجا می آورد؟

    و سؤال دیگر اینکه آیا شهود یک عارف(و نقلی که او از شهودی عرفانی خود می نماید) می تواند برای دیگران نیز حجیت داشته باشد؟
    باسمه تعالی
    شهودات و مکاشفات عارف در صورتی حجت است که با میزان شریعت سنجیده شود اگر مطابق بود حجت است هم برای خود هم برای دیگران. و اگر مخالف با دستورات شریعت باشد مکاشفه شیطانی است و نه رحمانی و به هیچ وجه قابل اعتماد نیست
    موفق باشید

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    سلام
    ببخشید مکاشفه شیطانی دیگه چیه؟
    بنده شنیدم که برخی از مسیحیت یا بودایان هم ادعا های مکاشفه دارند آیا همه مکاشفاتشون شیطانیه؟
    یا حق

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید چمران نمایش پست ها
    سلام
    ببخشید مکاشفه شیطانی دیگه چیه؟
    بنده شنیدم که برخی از مسیحیت یا بودایان هم ادعا های مکاشفه دارند آیا همه مکاشفاتشون شیطانیه؟
    یا حق
    سلام
    مثلا افرادی بودند که در مکاشفات خود شنیدند که کسی به آنها می گوید : (ما از شما تکلیف را برداشتیم) آن شخص می گوید من با شنیدن این حرف کمی با خود فکر کردم و گفتم من که مکلفم و هیچ گاه تکلیف از دوش من تا زمانی که زنده ام برداشته نمی شود لذا فهمیدم این مکاشفه رحمانی نبوده بلکه چون دستوری بر خلاف شریعت بوده پس شیطانی است و به آن اعتنا نکردم

    مکاشفاتی هم که برخلاف عقل باشد نیز قابل اعتماد نیست مثلا اگر کسی در مکاشفات خود ببیند که 2+2 می شود 5 این مکاشفه چون برخلاف حکم عقل است رحمانی نیست

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    مثلا افرادی بودند که در مکاشفات خود شنیدند که کسی به آنها می گوید : (ما از شما تکلیف را برداشتیم) آن شخص می گوید من با شنیدن این حرف کمی با خود فکر کردم و گفتم من که مکلفم و هیچ گاه تکلیف از دوش من تا زمانی که زنده ام برداشته نمی شود لذا فهمیدم این مکاشفه رحمانی نبوده بلکه چون دستوری بر خلاف شریعت بوده پس شیطانی است و به آن اعتنا نکردم

    مکاشفاتی هم که برخلاف عقل باشد نیز قابل اعتماد نیست مثلا اگر کسی در مکاشفات خود ببیند که 2+2 می شود 5 این مکاشفه چون برخلاف حکم عقل است رحمانی نیست
    ممنون از پاسخ شما
    ریشه اینطور مکاشفات چیه؟ نگید شیطان میتونه این کار رو با آدم بکنه
    حالا اکر یک مسیحی ادعا کرد مکاشفه داشته و مثلا همونطور که عرفای ما ممکنه امام علی(علیه السلام) را ببیننند بگه من مسیح (علیه السلام) رو دیدم اون وقت چی؟ اونم شیطانیه؟
    یا حق

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید چمران نمایش پست ها
    ممنون از پاسخ شما
    ریشه اینطور مکاشفات چیه؟ نگید شیطان میتونه این کار رو با آدم بکنه
    حالا اکر یک مسیحی ادعا کرد مکاشفه داشته و مثلا همونطور که عرفای ما ممکنه امام علی(علیه السلام) را ببیننند بگه من مسیح (علیه السلام) رو دیدم اون وقت چی؟ اونم شیطانیه؟
    یا حق
    در قرآن کریم داریم «وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَآئِهِم »[1]و شياطين به دوستداران خويش الهام و پيام مى‏دهند؛ این وحی، وحی شیطانی است.

    اعتقادات نادرست، رفتار نادرست، پاکیزه نکردن قلب از هواهای نفسانی،انجام دادن ریاضت های غیر شرعی می تواند زمینه مکاشفات شیطانی را فراهم آورد.

    پی‌نوشت:
    [1].انعام 121


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    با عرض سلام و خسته نباشید.

    بنده گمان می کنم که بحث در مورد مکاشفات شیطانی، تاپیک مجزایی را می طلبد و در اینجا که بحث حجیتهاست، این مبحث باعث دور شدن ما از محور اصلی خواهد شد.



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    شهودات و مکاشفات عارف در صورتی حجت است که با میزان شریعت سنجیده شود اگر مطابق بود حجت است هم برای خود هم برای دیگران. و اگر مخالف با دستورات شریعت باشد مکاشفه شیطانی است و نه رحمانی و به هیچ وجه قابل اعتماد نیست
    موفق باشید
    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    مکاشفاتی هم که برخلاف عقل باشد نیز قابل اعتماد نیست مثلا اگر کسی در مکاشفات خود ببیند که 2+2 می شود 5 این مکاشفه چون برخلاف حکم عقل است رحمانی نیست
    با تشکر از کارشناس گرامی،

    1.لطفاً این دو معیار عقل و شریعت که فرمودید را مستند به سخنان عرفا نمایید.

    2.بعلاوه بفرمایید که اساس این دو معیار، عقل است یا نقل.

    متشکرم.




  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    با عرض سلام و خسته نباشید.

    بنده گمان می کنم که بحث در مورد مکاشفات شیطانی، تاپیک مجزایی را می طلبد و در اینجا که بحث حجیتهاست، این مبحث باعث دور شدن ما از محور اصلی خواهد شد.







    با تشکر از کارشناس گرامی،

    1.لطفاً این دو معیار عقل و شریعت که فرمودید را مستند به سخنان عرفا نمایید.

    2.بعلاوه بفرمایید که اساس این دو معیار، عقل است یا نقل.

    متشکرم.


    یکی از بحث های مهم هر علمی که از روش معرفتی خاص برای شناخت حقایق خارجی سود می جوید ، ملاک های لازم برای ارزیابی ادعاهای مطرح شده بر اساس آن روش ، و میزان قابل اعتماد بودن آن در دست یابی به دانشی مطابق با واقع است . علوم تجربی و عقلی برای رسیدن به واقع از حس و عقل سود می برند اما عرفان نظری ، از روش کشف و شهود قلبی برای مواجهه با حقایق هستی سود می برد. مسئله میزان و ملاک درباره این روش نیز به جد مطرح است.

    عارف بر چه اساسی می تواند به شهودهای خویش اعتماد کند ؟ آیا امکان خطا ، همان گونه که برای دیگر منابع شناخت انسان وجود دارد، در مورد روش شهودی نیز هست؟ اگر چنین است ، چه ملاکی برای تشخیص شهودهای صادق از شهودهای کاذب وجود دارد؟
    در بیان عارفان می توان سه میزان برای علم عرفان به دست آورد:

    الف:میزان عام یا شریعت
    ب:میزان خاص مبتنی بر تجربه های استاد و پیر سلوک
    این دو میزان مورد اتفاق همه محققان عرفان است
    ج:عقل ، که تنها در منابع متاخر عرفانی آمده است. برای روشن شدن چگونگی میزان قرار گرفتن این سه در مکاشفه های عرفانی توضیحی درباره هرکدام ارائه می دهیم


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428





    شریعت یا میزان عام:

    عارفان در طول تاریخ عرفان، همواره بر این مسئله تاکید داشته اند که مشاهده های عرفانی، برای هرکسی که رخ بدهد و در هر مرتبه ای که باشد اگر مطابق با شریعت نباشد، کاذب است و قابل اعتماد نمی باشد. بنابراین، شهودهای عرفانی همواره باید از ناسازگاری با حقایق دینی به دور باشند تا بتوان به عنوان حقایق بر آنها تکیه کرد. از این رو نباید هیچ گونه تعارضی میان معارف شریعت و حقایق مشهود عارف وجود داشته باشد .

    شریعت را نیز بدان سبب میزان«عام» نامیده اند که برای همه اشخاص و در تمام حالت ها و شرایط معیار تلقی می شود. بر خلاف میزان خاص که با توجه به حالت ها و استعدادهای افراد، معیارهای خاصی را برای محک زددن تجربه ارائه می دهد که لزوما بر تجربه های مشابه، در حالت ‌ها و اوقات متفاوت و افراد دیگر قابل انطباق نیست.

    آنچه عرفا را وا می دارد که شریعت را چونان میزانی عام برای ارزیابی شهودهای عرفانی مطرح کنند ، این قاعده کلی است که همواره باید کشف‌هایی را که در مراتب و مراحل سلوکی نازل تر رخ می دهند با محک تجربه ‌های عرفانی عالی تر سنجید. حال باید دید عالی ترین کشف ها و مشاهد ه های عرفانی از نظر عارفان ، از آن چه کسانی است؟

    از نظر عارفان ،بالاترین مقام های کشفی که با بالاترین مقامات سلوکی متناظر است و از آن به «کشف تام» یا «کشف اتم» تعبیر می شود، به رسول مکرم اسلام ، خاتم رسل صلی الله علیه و آله و سلم اختصاص دارد، زیرا پیوند وثیقی میان مراتب «طهارت » و مراتب و درجات «کشف» وجود دارد. هر چه جان انسان پاک تر و دورتر از کدورت های دنیوی و ظلمانی باشد ، کشف او منزه تر از انحراف ها خواهد بود. تعبیری که عارفان به ویژه در اشاره به طهارت معنوی انسان به کار می برند، «مزاج روحانی اعدل» است

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۵/۱۲ در ساعت ۰۵:۳۷

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۸/۱۸, ۰۹:۰۱
  2. برهان سینوی، اثباتی کاملاً عقلی در وجود خدا
    توسط علی.ا در انجمن براهین اثبات خدا
    پاسخ: 156
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۷, ۲۰:۱۱
  3. پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۰۱, ۲۱:۴۲
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۱۴, ۱۹:۳۹
  5. شخصیت امام خمینی، سرفصلهای عمده خط امام
    توسط دايي حسن در انجمن امام خمینی رحمة الله علیه
    پاسخ: 23
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۷/۱۲, ۱۷:۵۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود