صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نمی از بیکرانه ابوحمزه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,184
    حضور
    55 روز 23 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927

    نمی از بیکرانه ابوحمزه




    با عرض سلام و ادب خدمت همه سروران و همراهان گرامی ام.
    به توصیه یکی از کاربران ارجمند که خداوند خیر دنیا و اخرت نصیبشان فرماید عزم آن داریم در این ماه مبارک رمضان با تامل در فرازهایی از
    دعای شریف ابوحمزه ثمالی برخی از نکات عرفانی و معارف الهی این مناجات شیرین و پرسوز را تقدیم محضرتان نماییم .
    امید آنکه لایق تلقی و ابلاغ و انتقال معارف الهی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بوده و شما نیز از اشراقات معنوی سحرگاهی خود از این دعا ما را بهره مند سازید. الهی آمین



  2. صلوات ها 22


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,184
    حضور
    55 روز 23 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    در فراز آغازین دعای شریف ابوحمزه ثمالی آمده است:
    اِلهي لا تُؤَدِّبْني بِعُقوُبَتِكَ : خدايا مرا به مجازات و عقوبتت ادب مكن
    یکی از لطایفی که در همین جمله ابتدایی دعای ابوحمزه قابل ذکر است این است که این دعا بر خلاف بسیاری از دعاهای دیگر با کلمه یا که کلمه ندا است آغاز نشده است و امام نفرموده یا الهی و نیز نفرمود اللهم...
    کلمه «یا» در زبان عرب برای ندا است اعم از آنکه منادا (یعنی اسمی که مورد ندا قرار می‌گیرد) دور باشد یا نزدیک . اما وقتی در جایی این کلمه یا حذف شود و اسمی در مقام تخاطب بدون یا بیاید نشان از نزدیکی مفرط منادا است که صدا کردن او نیازی به «یا» ندارد. در حقیقت باید گفت وجود کلمه «یا» در مقام دعا مشیر به نوعی بُعد و دوری عبد با رب است همچنان که استفاده از کلمه «اللهم» در دعا نیز که عبارت دیگری از کلمه «یا الهی» است دلالت بر بُعد و دوری عبد و رب دارد. اما زمانی که یا از میان برداشته شود فاصله میان منادی و منادا برداشته میشود که دال قرب تام بنده است.
    از جمله اسراری که باعث شده است که حضرت سید الساجدین امام زین العابدین این دعا را بدون «یاء» ندا آغاز نمایند این بوده است که حضرتشان از سر شب تا به هنگام سحرگاه مشغول نماز بودند و در هنگام سحرگاه آنچنان قرب به حق یافته بودند که دیگر برای صدا کردن حضرت حق نیازی به گفتن کلمه «یا» نبوده است.
    بر این اساس می توان گفت روح این دعا نجوا است نه منادا. به عبارت دیگر این دعا، مناجات است نه منادات. منادات ندا دادن منادی با حفظ فاصله ای نسبت به منادا است اما مناجات نجواکردن درگوشی و بسیار نزدیک نجواگر است.
    معمولا آغاز همه ادعیه با منادات است که به تدریج تبدیل به مناجات می شود اما دعای ابوحمزه ثمالی یکی از نوادر دعاهای است که بدون منادات بلکه با مناجات آغاز گشته است. مناجات حاکی از شدت نزدیکی عاشق و معشوق است و دعای ابوحمزه در همین ابتدایی ترین فرازش حکایت از این شدت اتصال و نزدیکی رب و مربوب دارد.




  5. صلوات ها 23


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37598



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    در فراز آغازین دعای شریف ابوحمزه ثمالی آمده است:
    اِلهي لا تُؤَدِّبْني بِعُقوُبَتِكَ : خدايا مرا به مجازات و عقوبتت ادب مكن
    یکی از لطایفی که در همین جمله ابتدایی دعای ابوحمزه قابل ذکر است این است که این دعا بر خلاف بسیاری از دعاهای دیگر با کلمه یا که کلمه ندا است آغاز نشده است و امام نفرموده یا الهی و نیز نفرمود اللهم...
    کلمه «یا» در زبان عرب برای ندا است اعم از آنکه منادا (یعنی اسمی که مورد ندا قرار می‌گیرد) دور باشد یا نزدیک . اما وقتی در جایی این کلمه یا حذف شود و اسمی در مقام تخاطب بدون یا بیاید نشان از نزدیکی مفرط منادا است که صدا کردن او نیازی به «یا» ندارد. در حقیقت باید گفت وجود کلمه «یا» در مقام دعا مشیر به نوعی بُعد و دوری عبد با رب است همچنان که استفاده از کلمه «اللهم» در دعا نیز که عبارت دیگری از کلمه «یا الهی» است دلالت بر بُعد و دوری عبد و رب دارد. اما زمانی که یا از میان برداشته شود فاصله میان منادی و منادا برداشته میشود که دال قرب تام بنده است.
    از جمله اسراری که باعث شده است که حضرت سید الساجدین امام زین العابدین این دعا را بدون «یاء» ندا آغاز نمایند این بوده است که حضرتشان از سر شب تا به هنگام سحرگاه مشغول نماز بودند و در هنگام سحرگاه آنچنان قرب به حق یافته بودند که دیگر برای صدا کردن حضرت حق نیازی به گفتن کلمه «یا» نبوده است.
    بر این اساس می توان گفت روح این دعا نجوا است نه منادا. به عبارت دیگر این دعا، مناجات است نه منادات. منادات ندا دادن منادی با حفظ فاصله ای نسبت به منادا است اما مناجات نجواکردن درگوشی و بسیار نزدیک نجواگر است.
    معمولا آغاز همه ادعیه با منادات است که به تدریج تبدیل به مناجات می شود اما دعای ابوحمزه ثمالی یکی از نوادر دعاهای است که بدون منادات بلکه با مناجات آغاز گشته است. مناجات حاکی از شدت نزدیکی عاشق و معشوق است و دعای ابوحمزه در همین ابتدایی ترین فرازش حکایت از این شدت اتصال و نزدیکی رب و مربوب دارد.

    نمی از بیکرانه ابوحمزه


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    179
    حضور
    20 روز 19 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    17
    صلوات
    1140



    سلام خدمت همه مخصوصا استاد اویس بزرگوار

    کاش در پست اول,اشاره و توضیح مختصری در مورد دعای ابوحمزه میشد,تا تاپیک جامعتر باشه,البته میدونم که همه اعضا خودشون اطلاعاتی درمورد این دعا دارند,ولی شاید کسی هم پیدا بشه که آشنایی نداشته باشه,و اگه اشاره مختصری به این دعا بشه,فکر میکنم بهتر باشه

    سپاسگزارم
    لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,184
    حضور
    55 روز 23 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    نقل قول نوشته اصلی توسط سـاغر نمایش پست ها
    سلام خدمت همه مخصوصا استاد اویس بزرگوار

    کاش در پست اول,اشاره و توضیح مختصری در مورد دعای ابوحمزه میشد,تا تاپیک جامعتر باشه,البته میدونم که همه اعضا خودشون اطلاعاتی درمورد این دعا دارند,ولی شاید کسی هم پیدا بشه که آشنایی نداشته باشه,و اگه اشاره مختصری به این دعا بشه,فکر میکنم بهتر باشه

    سپاسگزارم
    با سلام
    دوستان گرامی انتظار نداشته باشید که همه بار یک تاپیک اینچنینی و بیان همه زوایای آن به عهده یک نفر باشد همچنان که در ابتدای این تاپیک نیز قرار گذاشتیم هرکسی به فراخور دانش و اندوخته های خویش در پیشبرد مطالب این تاپیک می تواند کمک کار و موثر باشد.



  11. صلوات ها 15


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    404
    حضور
    14 روز 5 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2543



    عرض سلام خدمت همه دوستان همراه و جناب اویس
    از جناب اویس گرامی بایت ایجاد این تاپیک سپاسگذاریم و امیدواریم با عنایت و توجه و همراهی دوستانِ آشنا و علاقه مند به معارف الهی، این تاپیک بی بیراهه کشیده نشود انشاالله

    حقیقتا بند بندِ دعای ابوحمزه به قدری زیبا و دلنواز هست که به سختی میتوان بندی را انتخاب و گلچین کرد اما افسوس که فرصت کوتاه است و ناگزیر از انتخاب هستیم.

    حقیر سوادی در معارف الهی ندارم و تنها مشتاق نوشیدن جرعه ای از دریای بی کرانه معارف الهی هستم، باشد که در خوان رحمت الهی از دست آن یگانه ایزد بی همتا به جرعه ای مهمان شوم...

    جناب اویس در همان شروع این دعا به این بند که رسیدم هضم معنی این بند برایم مشکل افتاد و از شما میخوام که مثل همیشه ما رو مهمان درک و ذوق عرفانی خود از عارفانه های الهی کنید.
    خطاب به خدای میگیم:

    · لو لا انت لم ادر ما انت
    اگر تو نبودی نمی دانستم تو که هستی
    یعنی چی که اگر تو نبودی نمیشناختمت؟
    تو رو، به تو شناختم! ؟ از درکش عاجزم...
    ویرایش توسط *گوهــر* : ۱۳۹۳/۰۴/۰۹ در ساعت ۰۲:۱۱

  13. صلوات ها 14


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,184
    حضور
    55 روز 23 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    نقل قول نوشته اصلی توسط *گوهــر* نمایش پست ها
    عرض سلام خدمت همه دوستان همراه و جناب اویس
    از جناب اویس گرامی بایت ایجاد این تاپیک سپاسگذاریم و امیدواریم با عنایت و توجه و همراهی دوستانِ آشنا و علاقه مند به معارف الهی، این تاپیک بی بیراهه کشیده نشود انشاالله

    حقیقتا بند بندِ دعای ابوحمزه به قدری زیبا و دلنواز هست که به سختی میتوان بندی را انتخاب و گلچین کرد اما افسوس که فرصت کوتاه است و ناگزیر از انتخاب هستیم.

    حقیر سوادی در معارف الهی ندارم و تنها مشتاق نوشیدن جرعه ای از دریای بی کرانه معارف الهی هستم، باشد که در خوان رحمت الهی از دست آن یگانه ایزد بی همتا به جرعه ای مهمان شوم...

    جناب اویس در همان شروع این دعا به این بند که رسیدم هضم معنی این بند برایم مشکل افتاد و از شما میخوام که مثل همیشه ما رو مهمان درک و ذوق عرفانی خود از عارفانه های الهی کنید.
    خطاب به خدای میگیم:

    · لو لا انت لم ادر ما انت
    اگر تو نبودی نمی دانستم تو که هستی
    یعنی چی که اگر تو نبودی نمیشناختمت؟ تو رو، به تو شناختم! ؟ از درکش عاجزم...
    با عرض سلام خدمت شما خواهر گرامی
    عبارت شریفی که مورد سوالتان است یکی از توحیدی ترین فرازهای این دعای پر اسرار است که می تواند کلیدی برای گشودن قفلهای فرازهای دیگر این دعای شریف باشد.
    فرمود: «بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلِیكَ وَ دَعوتَنِی إلَیكَ وَ لُولا أنْتَ لم أدْرِ مَا أنْت». یعنی خدايا تو را با خودت شناختم و تو مرا به سوي خودت راهنمايي كردي و كشاندي و اگر تو چنين وجودي نداشتي من چگونه مي‌توانستم تو را درك كنم؟!
    این عبارت شریف حضرت اشاره به برهان صدیقین برای اثبات پروردگار است. در برهان صديقين که بهترین براهين برای اثبات خداست، براى شناخت خدا تنها به ذات حق استناد مى‌شود، در حالى كه در براهين دیگر چون برهان نظم، حركت، حدوث و... از راه مخلوقات و آيات حق بر وجود حق استدلال مى‌شود.
    برهان صدیقین بر این اصل استوار است که خداى سبحان برتر و آشكارتر از آن است كه چيزى از مخلوقات و مصنوعاتش دلالت كننده بر او و آشكار كننده او باشد، بلكه او هستى‌بخش و خارج كننده اشيا از قوّه به فعل و از ظلمت عدم به نور وجود است، پس او مقدم بر هر‌چيزى در وجود و ظهور است و او برهان بر ذات خود و برهان بر هر چيزى است. اولين بار ابن‌سينا اين برهان را برهان صديقين ناميد.
    برهان صديقين با اين نام، در قرآن و منابع‌دينى نيامده است، امّا آياتى مانند «سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيدٌ» (فصلت/53) و «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ »(الحدید/3)بر آن تطبيق گرديده شده است
    اين مضمون توحیدی در منابع روايى و ادعيه امامان معصوم عليهم السلام نيز بسيار به چشم مى‌خورد؛ فرازهایی از دعاهای ایمه معصومین علبهم السلام همچون «يا من دل على ذاته بذاته» یا «أيكون لغيرك من الظهور ما ليس لك»یا اشاره به همین حقیقت دارند..
    در روايتى از اميرمؤمنان على عليه السلام به اين روش شناخت خداوند توصيه شده است: آنجا که فرموده است: اعرفوا اللّه باللّه (بحارالانوار، ج‌3، ص‌270)
    رسول خدا صلى الله عليه وآله نيز در پاسخ اين سؤال كه خدا را چگونه شناخته‌اى؟ فرموده‌اند: باللّه عرفت الأشياء یعنی با شناخت خدا اشيا را شناختم(وحدت از ديدگاه عارف و حكيم، ص‌115)
    در مورد این برهان سخن بسیار است اما چه کنم که نمی توان بیش از این، یک پست را طولانی کرد.



  15. صلوات ها 21


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    179
    حضور
    20 روز 19 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    17
    صلوات
    1140



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    دوستان گرامی انتظار نداشته باشید که همه بار یک تاپیک اینچنینی و بیان همه زوایای آن به عهده یک نفر باشد همچنان که در ابتدای این تاپیک نیز قرار گذاشتیم هرکسی به فراخور دانش و اندوخته های خویش در پیشبرد مطالب این تاپیک می تواند کمک کار و موثر باشد.
    با سلام و احترام

    با اجازه از استاد اویس بزرگوار ؛


    ابوحمزه ثمالی کیست؟


    ابوحمزه ثمالی در دوران امام سجاد(ع) شخصیتی مانند سلمان در زمان پیامبر اکرم(ص) بوده است . وی فردی مورد اعتماد و امانت دار بود و چهار نفر از امامان شیعه (امام سجاد، امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام کاظم (ع) ) را ملاقات کرده بود.

    ابوحمزه ثمالی یکی از اصحاب خاص امام سجاد(ع) بود که با ایشان انس خاصی داشت .

    دعای شریف امام سجاد(ع) که طولانی‌ترین دعای سحر ماه رمضان است، از طریق ابوحمزه روایت شده و به همین علت «دعای ابوحمزه ثمالی» نام گرفته است.

    امام رضا علیه‌السلام در مورد ابوحمزه ثمالی می‌فرماید: «ابوحمزه ثمالی در روزگار خود مانند لقمان حکیم بود. او به چهار نفر از ما(ائمه علیهم السلام) خدمت کرده است; علی بن الحسین، محمد بن علی، جعفر بن محمد علیهم السلام و اندکی هم در عصر امامت امام موسی بن جعفر علیه السلام.

    در بعضی از عبارات از ابوحمزه به عنوان «سلمان عصر» تعبیر شده است.

    این محدث بلند پایه و فقیه نام آور شیعه در طول عمر با برکت خویش، آثار متعددی را به عرصه فرهنگ و دوستداران معارف شیعی عرضه کرده‌اند. او احادیث بسیاری در موضوعات فقهی،تفسیری و عرفانی و در زمینه‌های آداب معاشرت، حقوق، اقتصاد اسلامی، حج، اصول دین و... را از ائمه علیهم السلام نقل کرده است.

    شاخص‌ترین آثار وی عبارت است از:

    1 - «تفسیر قرآن کریم »: ابن ندیم در فهرست خویش از آن یاد کرده است. اخیراً کتاب به شکلی زیبا، توسط یکی از محققین محترم به زیور طبع آراسته گشته است.
    2 - کتاب «نوادر»: موضوع آن حدیث است و حسن بن محبوب آن را از ابوحمزه نقل کرده است.
    3 - کتاب «زهد»
    4- رساله «حقوق امام زین‌العابدین علیه‌السلام »که در کتاب‌های آمالی و من لایحضره الفقیه آمده است.

    5 - «دعای ابوحمزه ثمالی » که دارای عبارت‌های عرفانی و ملکوتی و مورد توجه اهل نظر بوده و شرح‌های متعددی بر آن نوشته شده است.
    6 - سایر ادعیه و زیارات که زینت بخش صفحات کتب ادعیه می‌باشد.
    آثار زرین ابوحمزه در کتاب‌ها و منابع مهم شیعه و سنی، در موضوعات گوناگون دیده می‌شود. (من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 459 و قاموس الرجال، ج 2، ص 444.)
    ویرایش توسط سـاغر : ۱۳۹۳/۰۴/۰۹ در ساعت ۱۰:۲۲
    لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

  17. صلوات ها 16


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    179
    حضور
    20 روز 19 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    17
    صلوات
    1140



    دعای ابوحمزه ثمالی با صدای حاج مهدی سماواتی :


    لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

  19. صلوات ها 11


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهایی
    نوشته
    503
    حضور
    12 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3520



    سلام علیکم و رحمه الله
    تشکر از سرکار گوهر به خاطر دعوت از حقیر به این تاپیک و تشکر از سرورم استاد اویس که مثل همیشه ذوق خوندن صحبتاشون ذوق نوشتن رو از آدم میگیره
    اما به خاطر دستوری که دادند حقیر هم چند جمله ای میگم راجع به دعا و راجع به صحابی خاص و راجع به معارفی که میشه درک کرد...

    اهل بیت وقتی سوالی ازشون پرسیده میشد مجبور بودند سطح فهم طرف مقابل رو حتما در جوابی که می دهند در نظر داشته باشند... علت اینکه خیلی در احادیث اسرار گفته نشده همین بوده و علت اینکه بعضا بعضی از احادیث نقض کننده بعضی دیگر هست این هست که جوابی بوده به فراخور حال فرد سوال پرسنده و علت اینکه خیلی با احادیث نمیشه جلو رفت اما با دعا میشه تا بیکران معرفت پیش رفت همین هست...
    دعا جایی هست که معصوم در مقابل خودش فهم مقید و ناقص کسی رو بند دست و پای خودش نمی بینه و تمام اونچه که خودش درک میکنه رو بیرون میریزه پس در دعا اسراری بیان میشه که در حدیث به هیچ عنوان مجال بیانش وجود نداره...

    چون حقیر عادت به نوشتن طولانی در یک پست ندارم ادامه دارد انشالله...

    ویرایش توسط مفتقر : ۱۳۹۳/۰۴/۰۹ در ساعت ۱۸:۲۹
    زهی مصطفی (ص) که در عین صفا از همه ی خیال ها فارغ...

  21. صلوات ها 14


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود