صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حدیث قدسی یعنی چه؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    183
    حضور
    2 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1133

    حدیث قدسی یعنی چه؟




    عباره عما حکاه احد الانبیا او الاوصیامن الکلام المنزل لا علی وجه الاعجاز(مقباس الهدایه 1/70) انچه یکی از انبیا یا اوصیا از کلام نازل شده از خدا بدون اعجازنقل کنند.پس در حدیث قدسی کلام الهی نقل میشود البته بدون تحدی و غرض اعجاز و لذا در قران نیامده است.
    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۸۹/۰۱/۲۰ در ساعت ۲۳:۵۶

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511





    حديث قدسي، حديثي است که معنا و محتواي آن از ناحيه خداوند متعال مي‏باشد، ولي کلام و لفظ آن از زبان پيامبر(ص) مي‏باشد وه معنا و مفهوم آن را خدا سبحان به وسيله الهام يا در خواب به نبي و پيامبرش تفهيم کرده، سپس اين حديث را معصومان(ع) با عبارات و کلمات خودشان نقل مي‏کنند.

    بنا بر اين در حديث قدسي ، پيامبر به صورت مستقيم الفاظ را از جانب خدا دريافت نمي کند تا سوال شود که نحوه ديدن وشنيدن پيام ها به چه شکل بوده است چون خدا با چشم ظاهري قابل ديدن نيست نه براي پيامبر ونه براي هيچ شخص ديگري ونه در دنيا و نه در آخرت وهم چنين هيچ فردي نمي تواند با گوش ظاهري حرفي را از خدا بشنود.

    راه ارتباط پيامبران با خدا از سه طريق است:

    1)القاي به قلب:

    وحي الهي به قلب پيامبر الهام مي‏شود مثلاً: "ما به نوح وحي کرديم که کشتي را در حضور ما و مطابق فرمان ما بساز.(2)

    2) از وراي حجاب

    آن طور که خداوند در کوه طور باموسي(ع) سخن گفت.(3)

    3)از طريق فرستادن فرشتگان (رُسُل): آن گونه که در مورد پيامبر وارد شده است: "بگو کسي که دشمن جبرئيل باشد و دشمن خدا است" چرا که او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل کرد".(4))

    نتيجه اينکه: نزول وحي بر پيامبر(ص) غالباً از طريق فرشته وحي صورت مي گرفت.

    در مورد احاديث قدسي نيز يا به قلب پيامبر الهام شده يا توسط جبرئيل از طرف خدا آورده شده وبه ايشان گفته شده که قرآن نيست يا خود ايشان تفاوت بين اين دو را با علم لدني درک مي کرده اند.

    پي‏نوشت‏ها:

    1)سيد مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف، ج‏4، ص 431 – 432

    سوره مؤمنون (23) آيه 27.2)

    3) سوره نساء (4)، آيه 164

    4)سورهبقره (2) آيه 97


    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۱/۲۱ در ساعت ۰۴:۳۸
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    فرق‌های‌ بین‌ قرآن‌ و حدیث‌ قدسی‌ عبارتنداز: 1ـ الفاظ‌ قرآن‌ عین‌ وحی‌ است‌، ولی‌ در حدیث‌ قدسی‌ ممکن‌ است‌ نقل‌ به‌ مضمون‌ باشد؛ یعنی‌ پیامبر مطالب‌ قدسی‌ را به‌ الفاظی‌، خود گفته‌ باشد. 2ـ آیات‌ احکام‌ خود را دارد، مثلاً بی‌ وضو نمی‌توان‌ به‌ آنها دست‌ زد یا نمی‌توان‌ آن‌ را نجس‌ کرد و اگر نجس‌ شد، باید فوراً پاک‌ کرد، ولی‌ حدیث‌ قدسی‌ آن‌ احکام‌ را ندارد مگر این‌ که‌ کلمة‌ الله‌ یا سائر اسمای‌ مبارکه‌ در حدیث‌ قدسی‌ باشد.3ـ در الفاظ‌ حدیث‌ قدسی‌، تحدی‌ و اعجاز نیست‌، ولی‌ قرآن‌ معجزه‌ است‌ و به‌ تحدی‌ و مبارزه‌ طلبیدن‌ اصرار دارد."تهانوی‌" از "فوائد" امیر حمید الدین‌، شش‌ فرق‌ برای‌ قرآن‌ و حدیث‌ قدسی‌ نقل‌ کرده‌ است‌: 1ـ قرآن‌ معجزه‌ است‌ به‌ خلاف‌ حدیث‌ قدسی‌ .2ـ قرائت‌ نماز جز به‌ قرآن‌ صحیح‌ نیست‌ .3ـ منکر قرآن‌ کافی‌ شمرده‌ می‌شود، ولی‌ اگر کسی‌ منکر حدیث‌ قدسی‌ شود، کافر نیست‌.4ـ قرآن‌ به‌ وساطت‌ جبرئیل‌، وحی‌ می‌شود، به‌ خلاف‌ حدیث‌ قدسی‌.5ـ قرآن‌ به‌ الفاظ‌ مخصوص‌ از لوح‌ محفوظ‌ وحی‌ می‌شود، ولی‌ در حدیث‌ قدسی‌ ممکن‌ است‌ لفظ‌ از پیامبر باشد.6ـ مس‌ قرآن‌ بدون‌ طهارت‌ جائز نیست‌، به‌ خلاف‌ حدیث‌ قدسی‌. در کتاب‌ قواعد التحدیث‌ ص‌ 65 وجه‌ دیگری‌ برای‌ فرق‌ بین‌ قرآن‌ و حدیث‌ قدسی‌ یاد شده‌ و آن‌ این‌ که‌: در ایصال‌ آن‌ به‌ پیغمبر کیفیت‌ خاصی‌ شرط‌ نیست‌، چه‌ ممکن‌ است‌ در رؤیا به‌ پیغمبر القا شود یا به‌ لسان‌ ملک‌ در بیداری‌ یا به‌ القای‌ در خاطر (القای‌ در روع‌) .ابن‌ حجر هیثمی‌ گفته‌ است‌: مجموع‌ احادیث‌ قدسیه‌ای‌ که‌ از پیامبر نقل‌ شده‌، بالغ‌ بر صد حدیث‌ است‌ که‌ بعضی‌ آن‌ها را در مجموعه‌ای‌ جمع‌آوری‌ کرده‌اند.استاد محمد الصباغ‌ گفته‌: در سال‌ 1389 المجلس‌ الاعلی‌ للشئون‌ الاسلامیه‌ در مصر 400 حدیث‌ قدسی‌ از کتاب‌های‌ شش‌گانه‌ و موطأ اهل‌ سنت‌ جمع‌ آوری‌ کرده‌، ضمن‌ دو جلد به‌ نام‌ الاحادیث‌ القدسیه‌ انتشار داده‌ است‌ .از دانشمندان‌ شیعه‌، شیخ‌ حر عاملی‌ (1104) کتابی‌ به‌ نام‌ الجواهر السنیه‌ فی‌ الاحادیث‌ القدسیه‌ گردآوری‌ کرده‌ است‌
    http://www.porsojoo.com/fa/node/24893

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    علاقه
    حکمت،هنر
    نوشته
    330
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    2232



    نقل قول نوشته اصلی توسط reza نمایش پست ها
    الفاظ‌ قرآن‌ عین‌ وحی‌ است‌، ولی‌ در حدیث‌ قدسی‌ ممکن‌ است‌ نقل‌ به‌ مضمون‌ باشد؛ یعنی‌ پیامبر مطالب‌ قدسی‌ را به‌ الفاظی‌، خود گفته‌ باشد.
    حدیث قدسی با "قال الله "شروع میشه.و این نشون میده که الفاظ اون باید عین الفاظ خدا باشه(و نقل به مضمون در کار نیست)؛پس شباهت حدیث قدسی با قرآن اینه که لفظ از جانب خداست و تفاوتشون هم اینه که حدیث قدسی با غرض اعجاز و هماورد طلبی نازل نشده پس احکام قرآن هم بر اون بار نمیشه.


  9. صلوات ها 6


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    183
    حضور
    2 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1133



    با تشکر طبق تعریف دقیق مقباس که در ابتدا ذکر کرده ام ظاهرا بیان شما صحیح به نظر میرسد.

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    نقل قول نوشته اصلی توسط رزسفید نمایش پست ها
    حدیث قدسی با "قال الله "شروع میشه.و این نشون میده که الفاظ اون باید عین الفاظ خدا باشه(و نقل به مضمون در کار نیست)؛پس شباهت حدیث قدسی با قرآن اینه که لفظ از جانب خداست و تفاوتشون هم اینه که حدیث قدسی با غرض اعجاز و هماورد طلبی نازل نشده پس احکام قرآن هم بر اون بار نمیشه.
    در نقل از قرآن می گویند، «قال الله تبارک و تعالی» و در نقل حدیث قدسی قدما می گفتند، قال رسول الله « فیما یروی عن ربه »
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    قدس یعنی پاکی و حدیث قدسی از آن نظر که به ذات پاک خداوند نسبت داده می شود، حدیث قدسی است. البته وحی منزل نیست که رسول خدا از قول خداوند برای صحابه باز گوید. یعنی به عبارتی کلام قرآن نیست و حدیث هم نیست که از زبان پیامبر باشد، بلکه به واسطه جبرییل به وحی یا الهام و یا القاء ذهن، دریافت شده است. اسلوش هم با قرآن فرق دارد. در حدیث قدسی دمی از عالم قدس و نوری از ربوبیت الهی دیده می شود .
    قرآن را جبرییل به لفظ و معنی از لوح محفوظ دریافت داشته و به پیامبر وحی نموده و در هر عصر و زمان و طبقه ای، نسل بعد از نسل، متواترو قطعی بوده است.
    - قرآن معجزه است و حدیث قدسی چنین نیست.
    - قرآن از تغییر، تبدیل و تحریف مصون است و حدیث قدسی چنین خصیصه ای ندارد.
    - مس کردن قرآن بر عده ای در حالت بدون طهارت حرمت دارد در حالیکه در حدیث قدسی چنین نیست.
    - منکر حدیث قدسی کافر شمرده نمی شود.
    - با احادیث قدسیه نمی توان نماز خواند.
    - در نقل از قرآن می گویند، «قال الله تبارک و تعالی» و در نقل حدیث قدسی قدما می گفتند، قال رسول الله « فیما یروی عن ربه »
    قرآن، قطعی الصدور است; ولی احادیث قدسی، ظنی الصدور; یعنی نمی توان گفت: صددرصد از جانب خدا است; چرا که خبرِ واحد است.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۱/۲۹ در ساعت ۲۳:۲۵
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    علاقه
    حکمت،هنر
    نوشته
    330
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    2232



    ممنون میشم یک نمونه مصداق بیارین.

    لا إله إلا أنت سبحانک إنی کنت من الظالمین


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511

    مطلب




    نقل قول نوشته اصلی توسط رزسفید نمایش پست ها
    ممنون میشم یک نمونه مصداق بیارین.


    6. حديث قدسي
    به طوري كه علماي حدیث گفته‌اند: حديث قدسي به حديثي اطلاق مي‌گردد كه در آن رسول خدا(ص) يا امامان معصوم(ع) مطلبي را از قول خداي تبارك و تعالي نقل و حكايت كنند و اين نقل و حكايت مي‌تواند با استفاده از الفاظ و عبارات خود معصوم(ع) صورت پذيرد. به عبارت ديگر در حديث قدسي پيامبر(ص) و امام(ع) در حكم يك راوي به شمار رفته و مطلبي را با زبان خود از ناحيه خداي تعالي باز مي‌گويد همانند اين حديث: "قال رسول الله قال الله تعالي: الصوم لي و أنا أجزي به؛ خداوند فرموده است كه روزه متعلق به من است و من خود پاداش آن را مي‌دهم."23
    حديث قدسي با آنكه به خداوند انتساب پيدا مي‌كند اما از نظر سبك و اسلوب و عنصر اعجاز هرگز موقعيت آيات قرآن را ندارد، از اين جهت اين رشته از احاديث فاقد خاصيت تحدي بوده و غالباً ماهيتي جز خبر واحد ندارد، در صورتي كه آيات قرآن از جهت سبك و اسلوب از خاصيت اعجاز بهره‌مند بوده و از جهت كثرت نقل نيز از قيد تواتر برخوردار است.24



    6. وجيزه، شيخ بهايي، ص 2؛ به نقل از علم حديث و نقش آن در شناخت و تهذيب حديث، زين العابدين قرباني، ص 19.
    23. وجيزه، شيخ بهايي، ص 3؛ به نقل از: تاریخ عمومی حدیث، ص 28.

    24. جهت مطالعه بيشتر در باره تفاوت حديث قدسي با آيات قرآن بنگريد به: علوم الحديث و مصطلحه، صبحي صالح، ص 11؛ قواعد التحديث، ص 90 و تلخيص مقباس الهدايه مامقاني، ص13
    .

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    علاقه
    حکمت،هنر
    نوشته
    330
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    2232



    نقل قول نوشته اصلی توسط reza نمایش پست ها
    همانند اين حديث: "قال رسول الله قال الله تعالي: الصوم لي و أنا أجزي به؛ خداوند فرموده است كه روزه متعلق به من است و من خود پاداش آن را مي‌دهم."23 .
    دقیقا منظورم همین بود.
    پیامبر اکرم معصوم هستند.و حرف کذب و خطا نمی زنند.پس الفاظی که به نقل از خداوند و بعد از عبارت "قال الله"می آید باید دقیقا الفاظ حق تعالی باشد.
    ویرایش توسط رزسفید : ۱۳۸۹/۰۱/۳۰ در ساعت ۱۲:۴۴

    لا إله إلا أنت سبحانک إنی کنت من الظالمین


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود