صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: گوش دادن اجباری به آهنگ های حرام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    english conversation
    نوشته
    44
    حضور
    17 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    145

    اشاره گوش دادن اجباری به آهنگ های حرام




    سلام .
    کلا گیج شدم !
    از طرفی اسلام می گه نباید خودتون را در موقعیت گناه قرار بدهید
    از طرفی گفته شده باید بین مردم باشید و به خاطر گناه مردم در انزوا نرید


    من خودم زیاد اهل آهنگ گوش دادن نیستم حداقل از نوع حرامش را گوش نمی کنم ولی با بعضی مردانی در ارتباط هستم (از نوع مسلمان ایرانی ! ) که به آهنگ خانم ها یا آهنگ های غنا هم در ماشین گوش می دهند ! و مشکل من اینجاست که بعضی از اینها اصلا نهی از منکر توجهی هم نمی کنند و من نمی دانم من در هنگامی که می دانم قرار است به احتمال زیاد داخل ماشین اهنگ حرام گوش کنم و احتمال می دهم نهی از منکر من هم تاثیر ندارد ( چه بسا واقعا هم تاثیر نداشته بنا به امتحانی که کردم) حالا کار درست از نظر اسلام چیست ؟

    کلا باید از چنین افرادی فاصله بگیرم ؟ یا حداقل در موقعی که می دانم قرار است در موقعیت گناه قرار بگیرند و نهی از منکر هم اثر نمی کند جایز هست فاصله بگیرم ؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۷/۱۵ در ساعت ۱۴:۴۳

  2. صلوات ها 18


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست





    گوش دادن اجباری به آهنگ های حرام








    کارشناس بحث: استاد اویس


  5. صلوات ها 12


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30890



    با عراض سلام و ادب خدمت همه دوستان گرامی ام خصوصا جناب bahman69 و با تشکر از شما بخاطر سوال خوبی که مطرح نمودید.
    خلوت کردن و گوشه دوری گزیدن از مردمانی که اهتمام به ترک حرام ندارند از لوازم اصلی سالک الی الله است. در حقیقت ترک معاشرت انسانهای بی مبالات به محرمات شرط نخست قرب به قبله حاجات و نیل به غایه الغایات، حضرت رب الارباب است.
    اگر چه خلوتی که مورد تاکید ائمه کرام برای دست یابی به غایه المرام است اعم از تقلیل طعام و قلت منام و صوم ایام و ترک مخالطت انام و مدامت ذکر ملک علام و نفی خواطر است.
    دوست خوبم! برای راهیابی به مدارج عالی قرآنی و معارج رفیع انسانی راهی نداری جز آنکه از حجاب اغیار و پرده ضلال اشرار رهایی یابی و آن جز به ترک معاشرت دنیا طلبان و عقبا غفتان میسر نشود. عزلت به معنای دوری گزیدن از نااهلان و نامحرمان از اسرار الهی و پرهیز از اهل عصیان و گناهان کبیره و طالبین بی مهابای دنیا نه تنها مورد مذمت شریعت الهی نیست بلکه مجموعه آیات و روایات به عنوان متقن ترین دستور العمل انسان سازی، تاکید بر چنین خلوت و عزلتی دارند. چنان که حضرت امام صادق علیه السلام در مصباح الشریعه در باب فواید عزلت و خلوت فرموده است:
    گوشه نشین در صحن خداوندگار متحصن و در حفظ و حمایت او محفوظ است پس خوشا به حال او اگر در ظاهر و باطن از همه کس جدا و بیگانه باشد.(لب الباب ص 35)
    آنچه در شریعت مورد مذمت است «
    رهبانیت» است به معنای آنکه به طور کلی از دنیا و لذائذ مشروع آن دست شسته و ازدواج نکرده و به دنبال کسب و کار نرفته و تمام اوقات را در گوشه دیری صرف نماز و ذکر و زیارت و عبادت نماییم اما هم آغوشی با جماعت دنیا زده ای که مرتکب گناه و معصیتند نه تنها مورد خواست دین الهی نیست بلکه به کرات به ترک و پرهیز از آن تاکید شده است. آری این قرآن کریم است که می فرماید: «فاعرض عن من تولی عن ذکرنا و لم یرد الا الحیاه الدنیا» (نجم، آیه 29)
    برو گنجی گزین و توشه ای گیر
    ز مردم تا توانی گوشه ای گیر
    چو خو کرده به تنها مانده ای دوست
    شوی آگه که تنهایی چه نیکوست

    برادرم! خلاصه آنکه اسلام دین اعتدال است بدین معنا که نه ترک کامل از خلق الله و قطع ارتباط با ایشان را مطلوب می انگارد و نه به طور کلی تاکید بر انس و دوستی و معاشرت با همه مردمان دارد. عمده آن است که در مواجهه با خَلق با خُلق حَسَن و بدون پندار برتری از آنان از عملکرد ناروایشان دوری گزینی و همواره درصدد تقویت توجه به حضرت حق باشی و بر مدار شریعت الهیه گام نهی که رستگاران آنانند که با همه مهربان و از نامحرمان گریزان و از نااهلان رویگردان و به نیکو خصلتان گرویدگانند.
    چون مردمک دیده ما گوشه نشین شو
    در زاویه چشم درآو و همه بین شو




    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۳/۰۴/۰۳ در ساعت ۰۱:۴۳

  7. صلوات ها 25


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    179
    حضور
    20 روز 19 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    17
    صلوات
    1140



    سلام خدمت همه مخصوصا کارشناس بحث

    ببخشید استاد اویس,یه سوال داشتم:
    خب بحث در مورد کسی هست که گوش به آهنگ میده و شما هم نظرتون,بر دوری از این فرد هست,ولی چرا با این قاطعیت باید سخن بگیم و بگیم فلانی چون توی ماشینش آهنگ با صدای خواننده زن گوش داده,پس به درد دوستی نمیخوره!!!یا باعث دوری از خدا میشه. چه بسا این فرد,در خلوت خودش نزدیکتر به خدا باشه تا کسیکه ادعای خداشناسی و خدادوستی داره.
    در کل,به نظر من,صرفا گوش دادن آهنگ,نمیتونه مشخص کنه که اون فرد,از خدا دور هست یا معاشرت باهاش,صددرصد غلطه

    ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید

    باتشکر
    لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

  9. صلوات ها 15


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30890



    نقل قول نوشته اصلی توسط سـاغر نمایش پست ها
    سلام خدمت همه مخصوصا کارشناس بحث

    ببخشید استاد اویس,یه سوال داشتم:
    خب بحث در مورد کسی هست که گوش به آهنگ میده و شما هم نظرتون,بر دوری از این فرد هست,ولی چرا با این قاطعیت باید سخن بگیم و بگیم فلانی چون توی ماشینش آهنگ با صدای خواننده زن گوش داده,پس به درد دوستی نمیخوره!!!یا باعث دوری از خدا میشه. چه بسا این فرد,در خلوت خودش نزدیکتر به خدا باشه تا کسیکه ادعای خداشناسی و خدادوستی داره.
    در کل,به نظر من,صرفا گوش دادن آهنگ,نمیتونه مشخص کنه که اون فرد,از خدا دور هست یا معاشرت باهاش,صددرصد غلطه

    ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید

    باتشکر
    با عرض سلام خدمت خواهر گرامی خانم ساغر
    با تشکر از شما بخاطر مطلب بجایی که مطرح فرمودید
    راستش را بخواهید من در عبارات فوق قصدم آن نبود که بگویم به صرف دیدن هر کار ناشایستی از دیگران باید ارتباطمان را با آنها قطع نموده و خلوت اختیار کنیم بلکه سحرگاه دیشب که مشغول نگارش متن فوق بودم در این اندیشه بودم که بسیاری از انحرافات و قساوتهای قلبی ما معلول بی مبالاتی و بی توجهی نسبت به معاشرت و ارتباط با دیگران است. سخن این نبود که به صرف دیدن انجام حرامی ، به کل ارتباط خود را با او قطع نموده و یا گمان کنیم که از جهت معنوی به مراتب از آن فرد بالاتر و قوی تریم لذا در اواخر متن فوق تاکید نمودم و گفتم: « بدون پندار برتری از آنان از عملکرد ناروایشان دوری گزین»
    البته که ما حق نداریم به صرف دیدن اشت
    باهی از دیگران خود را که موفق به عدم انجام آن فعل هستیم برتر از دیگران بدانیم اما این نباید بدان معنی باشد که خود نیز در هنگام اشتباه و فعل حرام دیگران بی مبالات بوده و در آن جمع حضور داشته باشیم. سخن دیشب من در محوریت همین نکته بود که اگر کمی رابطه خود را با افرادی که نسبت به انجام حرام بی مبالاتند بیشتر مورد مداقه و کاوش قرار دهیم به قطع و یقین، حالی بهتر از آنچه اکنون شاهدش هستیم خواهیم داشت.


    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۳/۰۴/۰۳ در ساعت ۱۱:۰۴

  11. صلوات ها 19


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    2,612
    حضور
    71 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    218
    صلوات
    6003



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    البته که ما حق نداریم به صرف دیدن اشتباهی از دیگران خود را که موفق به عدم انجام آن فعل هستیم برتر از دیگران بدانیم
    سلام استاد گرامی
    اینکه میگن اگر در جایی باشی که موسیقی در آن پخش میشه ،‌همین که بگی خدایا راضی نیستم بشنوم ، خدا قبول میکنه؟
    یعنی همین کافیه؟
    با تشکر


  13. صلوات ها 11


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    علاقه
    رمان
    نوشته
    29
    حضور
    1 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    184



    استفتائات آیت الله سیستانی دربارۀ موسیقیگوش دادن اجباری به آهنگ های حرام

    سؤال :
    لطفا نظر خود را در مورد غنا بيان بفرمائيد ؟
    جواب :
    مقصود از غنا سخن باطلى است که با اوازى خوانده مى شود که مناسب مجالس لهو و لعب و اهل عيش و نوش باشد و بنا بر احتياط واجب سخنانى غير از انچه گفته شد نيز به اينگونه صدا نخوانند و همچنين گوش دادن به غنا حرام است .

    سؤال :
    آيا آواز خواندن زن حرام است ؟
    جواب :
    آواز خواندن زن حرام نيست مگر اينكه مشتمل بر ترقيق و تحسين که عادت مهيج شهوت شنونده باشد. بر مردان هم حرام است و منظور از آن سخن باطلي است که با آوازي خوانده مي شود که مناسب مجالس لهو ولعب باشد.

    سؤال :
    آيا گوش دادن به موسيقى مجاز (كه مناسب مجالس لهو و لعب و خوشگذرانى نيست) كه توسط زن خوانده مى شود براى مردان جايز است؟ براى زنان چطور ؟
    جواب :
    اگر موجب تهيج شهوت باشد جايز نيست و براى زنها اشكال ندارد .

    سؤال :
    مى خواستم بدانم موسيقى كه در تنهايى گوش داده مى شود و انسان را به فساد ( غنا و شهوت و … ) مبتلا نسازد چه حكمى دارد ؟
    جواب :
    اگر لهوى باشد جايز نيست .

    سؤال :
    من يك دختر هستم اگر قرآن ، شعر يا سرود را با صوت در جلوى مرد نامحرم بخوانم آيا جايز است؟
    جواب :
    اگر موجب تهييج شهوت باشد جايز نيست .

    سؤال :
    نظر حضرتعالى در مورد صداى زنى كه آواز مى خواند چيست؟ با اين فرض كه مناسب مجالس لهو ولعب نباشد . در واقع آيا مطلق صداى زن حرام است يا حكم آن مانند مرد به شرايط (لهوى بودن و غيره …) بستگى دارد ؟
    جواب :
    زن جايز نيست صداى خود را نازك كند به نحوى كه نوعا مهيج باشد .

    سؤال :
    آيا تشخيص حالت غنا به عهده مقلد است؟
    جواب :
    تشخيص اينكه او از مناسب مجالس لهو ولعب و خوشگذارنى است به عهده عرف مى باشد ودر صورت شك جايز است.

    سؤال :
    آيا شنيدن صداى خواننده زن بدون قصد لذت اشكال دارد؟
    جواب :
    اگر موجب تلذذ شهوى نشود حلال است.

    سؤال :
    شنيدن آهنگ در صورتى كه تأثيرى بر روى شخص نگذارد و براى او عادى باشد چه حكمى دارد ؟
    جواب :
    اگر مناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است ولو اين كه تأثير بر او نگذارد .

    سؤال :
    حكم دقيق موسيقى به هر صورت يا انواع اصوات اعم از سرودهاى بدون موسيقى يا نوحه ها يا مداحى ها به سبك جديد را خواستارم ؟
    جواب :
    آوازهايى كه مخصوص اهل لهو و لعب نيست اشكال ندارد و اما آنچه از الحان اهل لهو و لعب است اگر با كلام باطل باشد حرام است و اگر با نوحه و مداحى و امثال آن باشد به احتياط واجب جايز نيست و موزيك اگر مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است وگرنه حرام نيست.

    سؤال :
    با توجه به آنچه كه در روايات آمده ، غناء را چگونه تعريف مى كنيد ؟
    جواب :
    غنا خوانندگيست كه از نظر مضمون لهوى و از نظر وزن داراى آهنگهاى مناسب مجالس عيش وطرب و رقص باشد البته خواندن قرآن مجيد و ادعيه و اذكار مباركه به اين نوع آهنگها نيز حرام است و همچنين است بنابراحتياط لازم خواندن ديگر مضامين غير لهوى باينگونه آهنگها و استماع آنها نيز همين حكم را دارد .

    سؤال :
    آيا الف و لام (الغنا) در روايات الف و لام عهد است ؟
    جواب :
    خير .

    سؤال :
    آيا غنا به عنوان اولى حرام است يا بعنوان ثانوى مثل لهو الحديث و امثال اينها ؟
    جواب :
    بله بعنوان اولى حرام است ، و دليل بر حرمت ذاتى او وجود دارد .

    سؤال :
    چنانچه غنا داراى موارد محلله و محرمه باشد ، شاخصهاى آنرا بيان فرمائيد ؟
    جواب :
    غنا به همه نوعش حرام است .

    سؤال :
    ترانه هائى كه موجب تحريك شهوت نشود همان غناست ؟
    جواب :
    بله و غنا به همه نوعش حرام است .

    سؤال :
    آيا در اصطلاح فقهى موسيقى مترادف با غناست ؟
    جواب :
    غنا آواز طرب انگيز است كه مخصوص مجالس لهو و عياشى است و موسيقى صداى آلات مخصوص است .

    سؤال :
    مرجع در تشخيص غنا و موسيقى محرم كيست ؟
    جواب :
    ملاك تشخيص مكلّف است .

    سؤال :
    آيا با لحن اهل فسوق كه همانا غنا است مى شود قرآن يا اشعار مذهبى را خواند ؟
    جواب :
    جائز نيست با اين لحن قرآن يا اشعار مذهبى خوانده شود بلكه احتياط واجب آن است كه سخن غير مذهبى نيز با اين لحن خوانده نشود و تشخيص اينگونه لحن با خود مكلف است .

    سؤال :
    معيارى كه براى حرمت غنا و موسيقى بيان شده آنست كه متناسب با مجالس لهو وفسق باشد لطفا مقصود از مناسب را بيان فرمائيد ؟
    جواب :
    مقصود ما از مناسب بودن با مجالس لهو و فسق آنست كه شنونده بالخصوص اگر آشنايى به اين امور داشته باشد، بتواند اين سبك و يا كيفيت را از موارد مجالس معصيت و فسق يا مشابه آنها تشخيص دهد، اما نسبت به موسيقى و سبك غنائى كه موجب آرامش و تغيير حالتهاى روحى مى گردد مانند موسيقى آرام، مارش عزا و نظامى مانعى نمى باشد .

    سؤال :
    گوش دادن به نوار ترانه مرد چنانچه موجب برانگيختن شهوت نشود و اثر نكند چه حكمى دارد ؟
    جواب :
    جائز نيست .

    سؤال :
    كسى كه عادت به گوش دادن به ترانه دارد و ترك آن بسيار مشكل است آيا مى تواند گوش كند يا خير ؟
    جواب :
    نمى تواند .

    سؤال :
    آيا عرفانى بودن اشعار كه با غنى خوانده شده سبب از بين رفتن حرمت غنى مى باشد ؟
    جواب :
    فرقى نمى كند و غنى حرام است .

    سؤال :
    غنائى كه شب زفاف و عروسى استثناء كرده اند ايشان قبول دارند يا خير ؟
    جواب :
    به نظر ايشان مورد اشكال است .

    سؤال :
    اگر غنا حرام است پس چرا در مراسم عروسى زنانه جائز مى شود ؟
    جواب :
    كسى كه جائز مى داند با شرط اينكه مفسده نداشته باشد و مرد نشنود و سخن باطل نباشد جائز دانسته است.

    سؤال :
    استماع شعر خوانى زن يا دختر همراه با پخش تصوير پسرى نوجوان به نحوى كه تماشاچى خيال كند خواننده پسر است براى شنونده و بيننده زن و مرد چه حكمى دارد ؟
    جواب :
    تصوير دخالت ندارد . و جائز نيست زن صداى خود را بطورى نازك و زيبا اداء كند كه معمولا تحريك كننده باشد حتى اگر شنونده محرم باشد و اگر چنين نباشد و لحن غنا نباشد حرام نيست .

    سؤال :
    آيا بانوان در شب زفاف و عروسي مي توانند با هر نوع آهنگي آواز خواني كنند حتي با آهنگ هاي متناسب مجالس لهو و لعب؟ و آيا آنان مي توانند از آلات و ابزار موسيقي استفاده كنند؟ و آيا آن وضع را مي توان در مجلس عقد خواني، شب حنابندان و يا مناسبت هاي ديگر، تكرار كرد يا مخصوص شب عروسي است؟
    جواب :
    بنابر احتياط واجب، چنان آواز خواني ها حتي در شب زفاف و عروسي هم ترك شود تا چه رسد به شبها و مناسبت هاي ديگر و حكم موسيقي و آواز خواني حلال و حرام در مسائل قبل توضيح داده شد.

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37597



    نقل قول نوشته اصلی توسط محدثه022 نمایش پست ها
    استفتائات آیت الله سیستانی دربارۀ موسیقی
    سلام علیکم

    دوست گرامی این مبحث شما مربوط به انجمن فقه و احکام میشه .

    استاد اویس از منظر اخلاقی به این موضوع نگاه کردند و مطالبی بیان فرمودند .


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  17. صلوات ها 10


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30890



    نقل قول نوشته اصلی توسط رایحهٔ بهشت نمایش پست ها
    سلام استاد گرامی
    اینکه میگن اگر در جایی باشی که موسیقی در آن پخش میشه ،‌همین که بگی خدایا راضی نیستم بشنوم ، خدا قبول میکنه؟
    یعنی همین کافیه؟
    با تشکر
    با عرض سلام خدمت شما خواهر گرامی
    گفتن جمله فوق در صورتی سنگینی بار گناه شنیدن موسیقی حرام را متوجه انسان نمی کند که یکی از شرایط ذیل نیز مهیا باشد:
    1- نهی منکر از پخش موسیقی حرام کرده باشید و طرف مقابل بدان توجه نکرده باشد و امکان رفتن به جایی که موسیقی پخش نمی شود ندارید.
    2- صددر صد مطمان هستید که نهی منکر شما تاثیر مثبتی ندارد.
    3- نهی منکر شما موجب عسر و هرج بسیاری برای شما می شود.
    4-مجبور به شنیدن موسیقی حرام هستید.
    در مواردی که ذکر شد اگر موسیقی حرام به گوشتان برسد و در درون اظهار نارضایتی بدان داشته باشید انشاالله مورد قبول حق واقع می شود.


  19. صلوات ها 18


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    116
    حضور
    12 روز 6 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    64
    صلوات
    914



    سلام وعرض ادب خدمت استاد اویس
    افرادی هستن که متوجه تاثیری که موسیقی حرام میگذارد نیستن،مطمینا اگر تا حدودی حاضر به پذیرش بشوند،دیگر به آن گوش نمی دهند
    حالا اگر بارها هم نه به جد اما خواستی که گوش ندهند،اما این گوش دادن را شوخی گرفته باشند
    اگر بخوایم به نحوی براشون این موضوع را جدی کنیم ،یه جوری که متوجه اثرش بشوند،چه میشه کرد؟

  21. صلوات ها 8


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود