صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا حضرت آدم (ع) از دستور خدا سرپیچی کرد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1
    حضور
    22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9

    اشاره چرا حضرت آدم (ع) از دستور خدا سرپیچی کرد؟




    با سلا و خسته نباشید
    حدود چهار سال هست که دنبال خدا شناسی و اثبات وجود خدا برای خودم هستم.تا الان تقریبا ایمان کافی اوردم ولی یه سری از مسائل واقعا منو اذیت میکنه جواب یک سری سوالامو نمیتونم بفهمم لطفا با دلیل و منطق کمکم کنید بتونم یقین پیدا کنم(در ضمن در فضای مجازی لاین هم اکانتی ترتیب دادم که بزای خودشناس و خداشناسی هست و دپستان زیادی سوالات و شبهات زیادی دارن خواهش میکنم بفکر باشید جوتب ماهارو بدبد تا از این سر در گمی نجات پیدا کنیم)
    سوال اولم :چرا حضرت ادم که خدا و بهشت و جهنم و شیطون دید از خدا سرپیچی کرد؟
    وقتی اون که جد همه ما و حضرت ادم بود اینکارو کرد
    از من چه توقعی هست وقتی چیزیو نمیبینم؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۷/۰۱ در ساعت ۰۳:۰۰

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست






    چرا حضرت آدم (ع) از دستور خدا سرپیچی کرد؟








    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,893
    حضور
    84 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6742



    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    از اینکه قدم در وادی خداشناسی گذاشتید خداوند را شکر می گوییم و توفیقات روز افزون را برای شما برادر عزیز مسئلت می کنم؛ ضمن اینکه همین سوالات و شبهاتی که حضرت عالی با آن ها درگیر هستید زمینه پیشرفت شما را فراهم می آورند لذا به محض ایجاد شبهه سعی کنید ان را برطف نمایید تا منفذی برای ورود شیطان باقی نماند.
    اما در پاسخ به پرسش شما دو نکته را یاداور می شوم:
    نکته اول: بهشتی که حضرت آدم علیه السلام سکونت داشت بهشت برزخی بود نه دنیوی (تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی ذیل آیه 36 سوره مبارکه بقره)، در بهشت برزخی تکلیف وجود ندارد لذا در چنین عالمی سرپیچی معنی ندارد.
    همانطور که حضرت عالی اشاره فرمودید حضرت ادم علیه السلام بهشت رو دیده بود، در حقیقت تمام انبیاء از طفولیت چشم برزخی داشتند لذا به هیچ عنوان فریفته دنیا نمی شوند چون لذات بهشت رو قابل قیاس با لذات دنیا نمی دانند.
    نکته دوم: حضرت ادم علیه السلام از ابتدا، برای سکونت در زمین خلق شده بود نه در بهشت، لذا حضرت آدم باید به زمین می آمد، اما اینکه چرا از ابتدا در زمین خلق نشد حکمتش این است که چون حضرت آدم علیه السلام اولین انسان بود با مفاهیمی همچون حیله, دروغ و نیرنگ و ... آشنا نبود، به همین خاطر خداوند محیطی آزمایشی برای وی ترتیب داد تا در این محیط خود را محک زده و کسب تجربه کند.
    لذا خداوند متعال او را خارج از محدوده ی تکلیف شرعی قرار داده و تکلیفی ارشادی به وی نمود ، تا از این طریق معنی تکلیف ، وسوسه ، دروغ ، فریب ، محرومیّت در اثر ترک طاعت و امثال آنها را عملاً به او آموزش دهد. به تعبیر دیگر ، خداوند متعال کنکوری آزمایشی از آدم (ع) گرفت تا برای کنکور حقیقی آمادگی لازم را داشته باشد. لذا در روایات آمده است که حضرت آدم(ع) فریب1 شیطان را خورد، چون نمی دانست که ممکن است کسی قسم دروغ یاد کند. لذا شیطان قسم خورد که خیر خواه اوست ؛ و او باور نمود. «وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحين‏ »( اعراف، 21) براي آنها قسم خورد و گفت كه من خيرخواه شما هستم.
    امام رضا عليه السلام فرمود: آدم و حوّا تا آن زمان سوگند دروغ به خدا را نشنيده بودند و به همين دليل به او اعتماد كردند و از آن شجره خوردند. البتّه همان طور که گفتیم این عمل در عالمی اتفاق افتاد که تکلیف وجود نداشت و نهى تحريمى و گناهی كه مستحقّ آتش باشد نبوده است(عيون الأخبار، ج 1، ص 19)
    در نتیجه حضرت آدم گناهی مرتکب نشد، بلکه در این کنکور آزمایشی متوجه شد که ممکن است موجودی همانند ابلیس قسم دروغ بخورد و همچنین متوجه شد که نتیجه گوش دادن به وعده های شیطان، محرومیت از بهشت است؛ لذا حضرت آدم بعد از هبوط به زمین هیچ گاه فریب شیطان را نخورد. این جریان می تواند درس خوبی برای ما باشد تا متوجه این خطر بزرگ باشیم و راه های فریب شیطان را شناخته و دچار فریب و نیرنگ او نشویم.


    .................................................. ....................................
    1. فریب در اینجا به معنی ارتکاب معصیت خداوند نیست، چون نه عالم، عالم تکلیف است و نه امر الهی امر مولوی بود، سکونت حضرت ادم علیه السلام در بهشت برزخی کنکوری آزمایشی بود تا حضرت ادم علیه السلام بر تجربیات خود بیافزاید و بداند که پیروی از شیطان یعنی محرومیت از نعمات الهی.

    برای مطالعه بیشتر توصیه می شود تفسیر تسنیم آیت الله جوادی املی را ملاحظه بفرمایید(ذیل آیه 36 سوره بقره)


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۳/۱۲/۱۵ در ساعت ۱۵:۱۸

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216

    دعوت




    با سلام. در تکميل مطلب، ثقة الإسلام کليني در فروع کافي حديثي از امام باقرچرا حضرت آدم (ع) از دستور خدا سرپیچی کرد؟ روايت کرده دالّ بر اينکه:

    علّت سرپيچي حضرت آدمچرا حضرت آدم (ع) از دستور خدا سرپیچی کرد؟ اين بود که وقتي خداوند نهي فرمود، حضرت آدم و حوّا عهد کردند ولي إن شاء الله نگفتند:

    مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ عَليُّ بْنُ إِبْراهيمَ عَنْ أَبيهِ جَميعاً عَنِ ابْنِ‌ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبي جَعْفَرٍ الْأَحْوَلِ عَنْ سَلّامِ بْنِ الْمُسْتَنيرِ عَنْ أَبي جَعْفَرٍ چرا حضرت آدم (ع) از دستور خدا سرپیچی کرد؟

    في قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ:
    وَ لَقَدْ عَهِدْنٰا إِلىٰ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً قَالَ: فَقَالَچرا حضرت آدم (ع) از دستور خدا سرپیچی کرد؟:

    إِنَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمّا قالَ لآِدَمَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قالَ لَهُ يَا آدَمُ لا تَقْرَبْ هٰذِهِ الشَّجَرَةَ؛ قالَ: وَ أَراهُ إِيّاها فَقالَ آدَمُ لِرَبِّهِ:

    كَيْفَ أَقْرَبُها وَ قَدْ نَهَيْتَني عَنْها أَنا وَ زَوْجَتي؟!! قَالَ: فَقالَ لَهُما: لا تَقْرَباها، يَعْني لا تَأْكُلا مِنْها، فَقالَ آدَمُ وَ زَوْجَتُهُ: نَعَمْ يَا رَبَّنَا لَا نَقْرَبُها وَ لا نَأْكُلُ مِنْها،

    وَ لَمْ يَسْتَثْنِيا في قَوْلِهِما «نَعَمْ»؛ فَوَكَلَهُما اللّهُ في ذٰلِكَ إِلىٰ أَنْفُسِهِما وَ إِلىٰ ذِكْرِهِما.


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315



    آدم اسم جمع است و اصلا بهشت را ندیده بودند بلکه در همین صحرای عرفات مراحل تکامل خود را گذارنده اند و عصیان آدم نیز عبارت از هم بستری قبل از تشریع این عمل بود و حضرت الله به آنها فرموده بودند که به شجره نزدیک نشوند همچنانکه به ما فرموده اند که به زنا نزدیک نشویم.

  11. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216

    دعوت




    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    آدم اسم جمع است و اصلا بهشت را ندیده بودند بلکه در همین صحرای عرفات مراحل تکامل خود را گذارنده اند و عصیان آدم نیز عبارت از هم بستری قبل از تشریع این عمل بود و حضرت الله به آنها فرموده بودند که به شجره نزدیک نشوند همچنانکه به ما فرموده اند که به زنا نزدیک نشویم.
    هر دم از اين باغ بري مي‌رسد! ه
    يچ قرينه‌اي بر اراده‌ي اين معاني که خلاف ظاهر آيات قرآنند، وجود ندارد.

    بنابراين ادّعايي است جزافي و بدون دليل. و الله يقول الحقّ و هو يهدي السّبيل.


  12. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315



    آدم و نوح در قران اسم جمع است و بر یک فرد خاص دلالت نمی کند : إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ . همانگونه که از این آیه برمی آید حضرت الله برای آدم و نوح از پیشوند آل یعنی خاندان استفاده نفرموده اند چرا که منظور از آنها خاندانشان بوده است. همانند شاه و تزار و خاقان که بر مجموعه ای از فرمانروایان دلالت می کنند.
    در قران آمده است که نوح 950 سال در میان قومش بود.

  13. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    آدم و نوح در قران اسم جمع است و بر یک فرد خاص دلالت نمی کند : إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ . همانگونه که از این آیه برمی آید حضرت الله برای آدم و نوح از پیشوند آل یعنی خاندان استفاده نفرموده اند چرا که منظور از آنها خاندانشان بوده است. همانند شاه و تزار و خاقان که بر مجموعه ای از فرمانروایان دلالت می کنند.
    در قران آمده است که نوح 950 سال در میان قومش بود.
    حضرت آقای جناب موحد
    هیچوقت از مفسرین بزرگوار که سالها در متون قرآنی تحقیق نموده اند فراتر نروید
    اکثریت قریب به اتفاق علمای اعلام و مفسرینکرام معنای آدم و نوح را بدین صورت نقل فرموده اند
    آدَم:
    كلمه ‏اى است غير عربى (دخيل) اين كلمه 25 بار در قرآن بكار رفته، 17 دفعه «آدم» و 8 دفعه (بنى آدم) اكثريت نزديك بتمام اهل لغت و تفسير آنرا عَلَم شخص گرفته و نام يك فرد گفته ‏اند بعضى هم آنرا مثل انسان و بشر نوع دانسته ‏اند. ما در ذيل اين لفظ مطالب متنوّعى خواهيم گفت كه نوعا احتمالات و نظرات است و علم واقعى را محوّل بخدا و رسول و ائمه عليهم السّلام ميداريم.
    [عَلَم شخص يا عَلَم نوع؟]
    گفتيم كه اكثريّت نزديك بتمام اهل لغت و تفسير كلمه آدم را علم شخص دانسته و آنرا فقط يكنفر ميدانند و بعضى آنرا مثل انسان و بشر عَلَم نوع ميدانند.
    ـــــــــــــــــــ
    قاموس قرآن، ج‏1، ص: 39

    (أدم)
    في الخبر" نعم الأدم الخل"
    الأدم جمع إدام بالكسر مثل كتب و كتاب، و يسكن.
    و روي" سيد إدامكم"
    مجمع البحرين، ج‏6، ص: 6

    نوح اسم نبيّ، و النَّوْح: مصدر ناح أي: صاح بعويل، يقال: ناحت الحمامة نَوْحاً و أصل النَّوْح: اجتماع النّساء في المَنَاحَة، و هو من التّناوح. أي: التّقابل، يقال: جبلان يتناوحان، و ريحان يتناوحان، و هذه الرّيح نَيْحَة تلك. أي:
    مقابلتها، و النَّوَائِح: النّساء، و المَنُوح: المجلس.

    جناب موحد اگر دقت بفرمائید معنای آدم از نظر لغوی جمع هست نه از نظر اصطلاحی که شما آنرا مغایر با علم نوع بدانید و همچنین که مشاهده فرمودید کلمه نوح مصدر است نه جمع (فتامل)
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  14. صلوات ها 3


  15. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,893
    حضور
    84 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6742



    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    آدم اسم جمع است و اصلا بهشت را ندیده بودند بلکه در همین صحرای عرفات مراحل تکامل خود را گذارنده اند و عصیان آدم نیز عبارت از هم بستری قبل از تشریع این عمل بود و حضرت الله به آنها فرموده بودند که به شجره نزدیک نشوند همچنانکه به ما فرموده اند که به زنا نزدیک نشویم.

    با سلام و عرض ادب

    همانطور که دوست عزیزم جناب رحیق مختوم به خوبی بیان فرمود «آدم» عَلَم شخص است و منظور شخص حضرت آدم علیه السلام می باشد.
    اما اینکه فرمودید آدم علیه السلام بهشت را ندیده بود، در مورد بهشت آدم(علیه السلام) سه نظر عمده وجود دارد عده اي معتقدند که آن بهشت ، بهشت اخروي بوده و عده اي ديگر گفته اند آن بهشت ، باغي از باغات همین دنيای مادّی بوده است ؛ و عده ی سومي معتقدند آن بهشت، بهشت برزخي بوده.
    قول اول ضعيف است چون اگر کسي وارد بهشت اخروي شود ديگر از آن خارج نخواهد شد علاوه بر این شیطان در بهشت اخروی راه ندارد. قول دوم نيز بعيد است که درست باشد چون اوّلاً برخی از اوصافي که براي بهشت آدم (علیه السلام) در قرآن آمده است با باغ هاي دنيوي سازگار نيست.بهشت مذکور بهشتي بوده است که در آن گرسنگي و تشنگي و گرما و سرما نبوده است.(ر.ک:سوره طه / 118 و 119 ) ثانیاً بنا به آنچه از روایات استفاده می شود ، هبوط از بهشت برای حضرت آدم (علیه السلام) بسیار ناگوار بوده است. لذا مدام از آن یاد می کرده و آرزوی آن را داشته است. در حالی که حضرت آدم (علیه السلام) پیامبر خدا بود ؛ و از پیامبر خدا بعید است به خاطر از دست دادن باغی دنیایی ــ هر چند بسیار زیبا ــ این همه ابراز اندوه کند ؛ تا آنجا که گفته اند آن حضرت در فراق بهشت بسیار گریه می کرد و اندک می خندید. بنا بر این ، به نظر می رسد که این بهشت ، بهشت عالم برزخ بوده است.


  16. صلوات ها 4


  17. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315



    جناب رحیق محتوم

    ما بر این باوریم که تورات آمیزه ای از کلام حضرت الله و بشر است و از این رو تنها قران را کلام حفاظت شده حضرت حق می دانیم.

    اگر آدم اسم خاص است پس چرا در مقام توبه می گویند 7|23|قالا ربنا ظلمنا أنفسنا وإن لم تغفر لنا وترحمنا لنكونن من الخاسرين و اگر ادعای مفسرین قرانی تورات محور درست بود باید به جای انفسنا گفته می شد نفسینا.


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود