جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علت رفع ضمیر «علیه» در آیه 10 سوره فتح

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مداحی
    نوشته
    23
    حضور
    1 روز 12 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    70

    علت رفع ضمیر «علیه» در آیه 10 سوره فتح




    علت ضمه ها درکلمه علیه درسوره فتح ایه10چیست بااینکه طبق قانون جارومجروربایدمکسورباشد

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58353



    با نام و یاد دوست





    علت رفع ضمیر «علیه» در آیه 10 سوره فتح








    کارشناس بحث: استاد هدی


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    با سلام و عرض ادب
    نقل قول نوشته اصلی توسط hj1372hj نمایش پست ها
    علت ضمه ها درکلمه علیه درسوره فتح ایه10چیست بااینکه طبق قانون جارومجروربایدمکسورباشد
    در خصوص مرفوع بودن ضمير "ه" در كلمه "عليه" در آيه 10 سوره مباركه فتح چند علت ذكر شده است :
    1- برخي آنرا از باب اعراب به جوار در قرآن كريم دانسته اند . توضيح اينكه التقاء ساكنين در "عليه الله " موجب مي شود كه ضمير "ه" حركت بپذيرد اما اينكه چرا حركت كسره نمي پذيرد بايد گفت كه کسره اجباري نيست، بلکه بايد حرکت بدهيم. منتها چون «الله» مرفوع است به اعتبار مجاورت، ضمه دارد. البته نه اين‌که همه جا، علت، مجاورت باشد، اين در جايي است که دليل ديگري موجود نباشد.(1)
    2- اما غالبا علت اين موضوع را تفخيم بيان مي كنند و مي گويند ضمير- يعني ضمير "ه" در "عليه" - قبل از نام «اللّه‏» قرار گرفته و در ثاني موضوع مورد بحث آيه نيز بحث از عهد خداوند و وفاي او به عهد خويش است. هر دو موضوع اقتضاي تفخيم دارد و بدان جهت كه ضمه با تفخيم مناسبت داردلذا ضمير"ه" مرفوع گرديده است . (2)


    (1)- منبع مطلب
    (2)- شيخ عبدالحسين فاضل گرّوسي ، تجويد استدلالي ، ص 220
    علت رفع ضمیر «علیه» در آیه 10 سوره فتح

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216



    با سلام. مرحوم شيخ الطائفه در تبيان در اين زمينه فرموده:

    ومن ضمّ الهاء في " عليه " وهو حفص ، فلأنها الأصل . ومن كسرها فللمجاورة للياء

    (کسي که ضمير «ه» را با ضمّه قرائت کرده -که عبارت باشد از حفص- به اين دليل است که ضمّه در «ه» اصل است، و کسي که کسره داده به خاطر مجاورتش با «ي» مي‌باشد)

    البته آيه 63 سوره کهف هم که دارد: «و ما أنسانيه» اين ضمير «ه» توسّط حفص با ضمّه قرائت شده، بر خلاف سائر قرّاء.


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706

    جمع بندي




    اعراب مرفوع در ضمير"ه" در "عليه"
    پرسش: علت ضمه "ها " درکلمه "علیه" درسوره فتح آیه10چیست بااینکه طبق قانون جارومجرورباید مکسورباشد.


    پاسخ: در خصوص مرفوع بودن ضمير "ه" در كلمه "عليه" در آيه 10 سوره مباركه فتح چند علت ذكر شده است :
    1- برخي آنرا از باب اعراب به جوار در قرآن كريم دانسته اند . توضيح اينكه التقاء ساكنين در "عليه الله " موجب مي شود كه ضمير "ه" حركت بپذيرد اما اينكه چرا حركت كسره نمي پذيرد بايد گفت كه کسره اجباري نيست، بلکه بايد حرکت بدهيم. منتها چون «الله» مرفوع است به اعتبار مجاورت، ضمه دارد. البته نه اين‌که همه جا، علت، مجاورت باشد، اين در جايي است که دليل ديگري موجود نباشد.(1)
    2- ولي غالبا علت اين موضوع را تفخيم بيان مي كنند و مي گويند ضمير- يعني ضمير "ه" در "عليه" - قبل از نام «اللّه‏» قرار گرفته و در ثاني موضوع مورد بحث آيه نيز بحث از عهد خداوند و وفاي او به عهد خويش است. هر دو موضوع اقتضاي تفخيم دارد و بدان جهت كه ضمه با تفخيم مناسبت داردلذا ضمير"ه" مرفوع گرديده است . (2)

    اما شيخ طوسي در تبيان ، ضمه را در ضمير"ه" اصل مي داند :" کسي که ضمير «ه» را با ضمّه قرائت کرده -که عبارت باشد از حفص- به اين دليل است که ضمّه در «ه» اصل است، و کسي که کسره داده به خاطر مجاورتش با «ي» مي‌باشد"(3)


    (1)-
    منبع مطلب
    (2)- شيخ عبدالحسين فاضل گرّوسي ، تجويد استدلالي ، ص220 (3)-تفسير تبيان ، ج 9، ص 319


    كليد واژه ها :اعراب ضمير عليه،آيه 10 سوره فتح
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۳/۰۴/۰۷ در ساعت ۱۰:۱۹
    علت رفع ضمیر «علیه» در آیه 10 سوره فتح

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  11. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود