صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حجاب و نگاه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    169
    حضور
    28 روز 22 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    302

    حجاب و نگاه




    سلام به همه دوستان

    بنابر درخواست دوستمان تاپيكي جديد با عنوان حجاب و نگاه باز كردم تا حدود رعايت آنها مشخص باشه

    رعايت حجاب ضروري هست هم براي زن و هم براي مرد مقابل نامحرم
    ولي در مورد صحبت كردن و نگاه كردن ضرورتي نيست كه رعايت شود در حاليكه هم در قران و هم در احاديث گفته شده رعايت شود

    چرا در مورد حجاب الزامي هست ولي در مورد نگاه و حرف زدن با نامحرم الزامي وجود نداره؟

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    حجاب و نگاه








    کارشناس بحث: استاد سجاد



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط درستي نمایش پست ها
    سلام به همه دوستان

    بنابر درخواست دوستمان تاپيكي جديد با عنوان حجاب و نگاه باز كردم تا حدود رعايت آنها مشخص باشه

    رعايت حجاب ضروري هست هم براي زن و هم براي مرد مقابل نامحرم
    ولي در مورد صحبت كردن و نگاه كردن ضرورتي نيست كه رعايت شود در حاليكه هم در قران و هم در احاديث گفته شده رعايت شود

    چرا در مورد حجاب الزامي هست ولي در مورد نگاه و حرف زدن با نامحرم الزامي وجود نداره؟
    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    همان طور که قبلا هم در سؤالات دیگر شما توضیح دادم در اینجا نمی توان به صورت مفصل این مباحث را توضیح داد اما اجمالا عرض کنم که علل تفاوت ها ، در ادله این احکام شرعی و کیفیت و کمیت آنها نهفته است یعنی مثلا دلیل حکم حجاب که از قرآن و احادیث استنباط می شود اقتضاء می کند که حکم شرعی آن به این صورت یعنی ضرورت حجاب باشد و همین طور در مورد حکم نگاه کردن و حرف زدن با نامحرم ، ادله دیگری داریم که اصل حرف زدن با نامحرم را حرام نمی کند بلکه در شرایط خاصی مثل زمانی که مفسده ای ایجاد کند آن را حرام می داند .

    همیشه سلامت و موفق باشید


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    169
    حضور
    28 روز 22 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    302



    سلام

    خوب ببخشيد ما هم اومديم اينجا تا اين مسئله روشن بشه

    ميگين از احاديث و قران برداشت ميشه كه حجاب ضروري هست و بلعكس آن ميشه هم نگاه كرد و حرف زد بدون محدوديت فقط بدون قصد لذت بسيار خوب

    براي حجاب احاديثي كه هست در زير كپي كردم و در زير آن هم احاديث هست هم براي صحبت و هم براي نگاه كردن كه البته در مورد صحبت كردن خود خدا هم گفته ميتونيد صحبت كنيد كه در اين احاديث ذكر شده به مقدار ضرورت و حتي در بعضي موارد هم عذاب هم اومده پس چه فرقي داره بين اين دوتا لطفا نفرماييد كه نميشه به نامحرم نگاه نكرد كه اصلا قبول ندارم خودم چند بار در موقع صحبت كردن با نامحرم پيش اومده كه دفعه اول نگاه كردم ولي بعدش نگاه نكردم


    عن الفضیل بن یسار قال: سالتُ ابا عبدالله – علیه السّلام – عن الذّارِعینَ مِنَ المراةِ هما من الزّینةِ الّتی قالَ الله تبارکَ و تعالی و لایبدینَ زینتهن الاّ لبُعُولتهنّ؟ قالَ: نَعَم … .
    فضیل بن سیار می گوید: از امام صادق – علیه السّلام – سؤال کردم آیا ساعد (بین مچ و آرنج) از زینت هائی است که خداوند می فرماید: زینت هایتان را جز برای شوهران و محارم خویش آشکار نکنید؟ امام فرمودند: آری، همچنین زینت های زیر مقنعه (مثل گردن بند) و نیز النگو، از آن زینت ها هستند.
    «وسائل الشیعه، ج ۱۴، باب ۱۰۹، ح ۱»




    قال الامام الصادق – علیه السّلام – : فیما اخَذَ رسولُ اللهِ – صلّی الله علیه و آله – مِنَ البَیعَةِ عَلی النّساءِ أن لا یَحْتَبینَ و لا یَقْعُدْنَ مَعَ الرّجالَ فی الخَلَاء .
    امام صادق – علیه السّلام – فرمودند: از جمله پیمانهائی که رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – از زنان امت خود گرفته است،
    این است که چادرهای خود را در بین ساق پا و پشت خود جمع نکنند و بر بدن نچسبانند و با مردان نامحرم در محل خلوت ننشینند.«وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۸۵»



    قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : … و المَرْاةُ اذا خَرَجَتْ من بابِ دارِها مُتَزَیِّنَةً مُتَعَطِّرَةً و الزّوجُ بذلِکَ راضٍ یُبنی لِزَوجِها بکُلّ قَدَمٍ بیتٌ فی النّار.
    رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند: زن اگر از خانة خودش با آرایش و زینت و معطر خارج شود و شوهرش به این کار او راضی باشد، به هر قدمی که آن زن بر می دارد برای شوهرش خانه ای در جهنم بنا می گردد.«بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۴۹»




    قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : … لِلْابنِ و الاخِ ما فوقَ الدَّرعِ و لِغَیْرِ ذی مَحرمٍ ارَبَعة اثوابٍ: دِرعٌ وَ حمِارٌ وَ جِلْبابٌ وَ ازارٌ.رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند: زن در پیش برادر و فرزند خود اگر یک پیراهن بپوشد که تا زانوان یا ساق پای او مستور باشد کافی است ولی در نزد نامحرمان، زن باید چهار لباس داشته باشد: پیراهن، روسری یا مقنعه، چادر و شلوار.«تفسیر نور الثقلین، ج ۳، ص ۶۲۴»





    قال الامام علی – علیه السّلام – : قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : … و رایتُ اِمْراَةً تُقطَعُ لحمُ جَسَدِها مِنْ مُقَدِّمِها و مؤخّرِها بِمَقاریض من نارٍ … .
    امام علی – علیه السّلام – فرمودند: رسول خدا فرمودند: در شب معراج زنانی را دیدم که گوشت بدنشان توسط قیچی های آتشین از جلو و عقب بریده می شد … پس آنها کسانی هستند که خود را در معرض مردان نامحرم قرار می دهند و با رفتارهای مختلف توجه آنها را جلب نموده و به آنها اظهار تمایل می نمایند.
    «بحار الانوار، ج ۸، ص ۳۰۹»



    قال الامام علی – علیه السّلام – : قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : … و رایتُ اِمرَاةً تاکُلُ لحمَ جَسَدِها و النّار توقَدُ مِنْ تَحتِها … فاِنَّها کانَتْ تَزیّنُ بَدَنها للنّاس … .
    امام علی – علیه السّلام – فرمودند: رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند: در شب معراج زنانی را دیدم که گوشت بدن خود را می خوردند در حالیکه آتش جهنم از زیر آنها شعله ور بود … همانا آنها کسانی هستند که خود را برای مردم نامحرم زینت می کنند.«بحار الانوار، ج ۸، ص ۳۰۹»



    قال الامام علی – علیه السّلام – : دَخَلْتُ أنا و فاطمَةُ عَلی رسول الله – صلّی الله علیه و آله – … فقالَ، یا علیُّ، … رایتُ اِمرَاَةً معلَّقَةً بشَعْرِها یَغْلی دماغُ راسها … فانّها لا تُغَطّی شَعْرَها من الرّجالِ.
    امام علی – علیه السّلام – فرمودند: (روزی) من و فاطمه خدمت رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – رسیدیم، (دیدم که ایشان شدیداً گریه می کنند. عرض کردم: پدر و مادرم فدایت، ای رسول خدا، چه چیزی شما را به گریه انداخته است؟) حضرت فرمودند: ای علی شبی که مرا به آسمانها بردند. زنانی از امت خود را دیدم که در عذاب های بسیار سختی به سر می بردند، به یاد عذاب سخت آنها افتادم و گریه بر من غلبه نمود، زنانی را دیدم که از موهای سر خود آویزان هستند و از آتش جهنم مغز سرشان می جوشید … پس آنها کسانی هستد که در دنیا موهای سرشان را از مردان نامحرم نمی پوشانند.«بحار الانوار، ج ۸، ص ۳۰۹»




    قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : ایُّ اِمْرَاَةٍ تطیَّبتْ ثمَّ خَرَجَتْ من بَیتِها فَهِیَ تُلْعَنُ حتّی ترجَعَ الی بیتِها مَتَی ما رَجَعَتْ.رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند: هر زنی که خود را خوشبو نماید و از منزل خارج شود تا زمانی که بر می گردد مورد لعنتِ (خدا و ملائکه) قرار می گیرد.«بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۴۷»



    قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : مَنْ اطاعَ امْرأَتَهُ اکیَّهُ اللهُ عَلی وجهِهِ فی النّارِ فقال الامام علی – علیه السّلام – : و ما تلک الطاعة؟ قال: یاذن لها فی … و لبس الثیاب الرقاق.
    رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند: هر کس از زنش اطاعت کند خداوند او را با صورت در آتش خواهد افکند. امام علی – علیه السّلام – عرض کردند: منظور از اطاعت زن چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه به او اجازة رفتن به حمامهای عمومی، عروسی هایی که در آن گناه می شود و مجالس آوازه خوانی بدهد و نیز اجازه دهد تا در میان نامحرمان لباس نازک بپوشد.«بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۵۳»





    قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : اذا رأیْتُمُ اللاّتی القَیْنَ عَلی رئوسِهِنَّ مثلَ استَمَةِ البَعْرِ فَاعْلَموهنَّ انَّهُ لا یُقْبَلُ لَهُنَّ الصَّلوةُ.رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند: زمانی که دیدید زنانی موهای سر خود را مثل برآمدگی پشت شتر نموده و در میان نامحرمان ظاهر می شوند، به آنها بگوئید که نمازشان قبول نیست.
    «کنزالعمال، ج ۱۶، ص ۳۹۲»




    قال الامام علی – علیه السّلام – : یَظْهَرُ فی آخَرِ الزّمانِ و اقْتِرابِ السّاعَةِ – وَ هُوَ شرّ الازمِنَةِ – نِسْوَةٌ کاشِفاتٌ، عاریاتٌ مُتَبَرِّجاتُ … .امام علی – علیه السّلام – فرمودند: در آخر الزمان و نزدیکی های قیامت – که بدترین زمانها خواهد بود – زنان حجابهای خود را برخواهند داشت و بدنهایشان را به نامحرمان نشان خواهند داد و سرهای خود را زینت نموده در معرض دید نامحرمان قرار می دهند، اینها از دین خارج شده و در انواع فتنه ها داخل خواهند شد، به شهوات تمایل دارند و به سمت لذت های زود گذر شتاب می کنند، حرام های الهی را حلال خواهند شمرد و آنها جایگاه ابدیشان جهنم است.«من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۹۰»






    قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله علیها – : … إنْ لَمْ یَکُنْ یَرانی فَإنّی أراهُ، وَ هُوَ یَشُمُّ الریح ؛
    مرد نابینائی وارد منزل شد و حضرت زهراء (علیها السلام)پنهان گشت، وقتی رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) علّت آن را جویا شد؟ در پاسخ پدر اظهار داشت: اگر آن نابینا مرا نمی بیند، من او را می بینم، دیگر آن که مرد، حسّاس است و بوی زن را استشمام می کند.بحارالأنوار، ج ۴۳، ص ۹۱، ح ۱۶


    قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله علیها – :
    إنّی قَدِاسْتَقْبَحْتُ ما یُصْنَعُ بِالنِّساءِ، إنّهُ یُطْرَحُ عَلی الْمَرْئَةِ الثَّوبَ فَیَصِفُها لِمَنْ رَأی، فَلا تَحْمِلینی عَلی سَریر ظاهِر، اُسْتُرینی، سَتَرَکِ اللّهُ مِنَ النّارِ ؛ حضرت فاطمه زهرا – سلام الله علیها – در آخرین روزهای عمر پر برکتشان ضمن وصیّتی به اسماء فرمودند: من بسیار زشت و زننده می دانم که جنازه زنان را پس از مرگ با انداختن پارچه ای روی بدنش تشییع می کنند. و افرادی اندام و حجم بدن او را مشاهده کرده و برای دیگران تعریف می نمایند. مرا بر تختی که اطرافش پوشیده نیست و مانع مشاهده دیگران نباشد قرار مده ـ بلکه مرا با پوشش کامل تشییع کن ـ، خداوند تو را از آتش جهنّم مستور و محفوظ نماید.تهذیب الأحکام، ج ۱، ص

    در مورد صحبت ونگاه

    - پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

    هر کس با یک زن نامحرم دست بدهد، روز قیامت در غل و زنجیر به محشر وارد می‌شود و خداوند دستور می‌دهد که او را به آتش جهنم بیفکنند، و هر کس با یک زن نامحرم شوخی کند، در مقابل هر کلمه حرامی که به او گفته است، هزار سال حبس خواهد شد.
    2- امام صادق علیه السلام:

    رسول خدا فرمان داده بود که زن مسلمان با مردان نامحرم بیش از پنج کلمه – که آن هم در موضوعات ضروری باشد- سخن نگوید.

    6- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

    هر کس چشمان خود را از نگاه به زن نامحرم پرکند (و با خیال راحت به این نگاه خود ادامه دهد)، خداوند متعال در روز قیامت میخ‌های آتشین به چشمان او فرو خواهد برد و بعد از رسیدگی به کار مردم، دستور خواهد داد که او را به آتش جهنم بیندازند.
    7- یکی از راویان می‌گوید در کوفه به زنی قرآن می‌آموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیه‌السلام) شتافتم،
    امام باقر علیه السلام فرمود:

    آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهره‌ام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود:
    تکرار نکن.
    8- حضرت علی علیه‌السلام :

    اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دل‌ها را منحرف می‌سازد.
    9- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

    هر خانمی که خود را معطر و خوشبو کند (عطر بزند) و سپس از خانه خارج شود، همواره مورد لعنت خدا و ملائکه خواهد گرفت، تا وقتی که به خانه برگردد، هرچند برگشتش به خانه طول بکشد.

    12- امام باقر علیه‌السلام:

    سخن گفتن با زن نامحرم، از دام‌های شیطان است

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    372
    حضور
    7 روز 23 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    1271



    به نام خدا
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط درستي نمایش پست ها
    ولي در مورد صحبت كردن و نگاه كردن ضرورتي نيست كه رعايت شود در حاليكه هم در قران و هم در احاديث گفته شده رعايت شود

    چرا در مورد حجاب الزامي هست ولي در مورد نگاه و حرف زدن با نامحرم الزامي وجود نداره؟
    اتفاقا همانگونه که پیرامون حجاب الزام وجود دارد پق پیرامون نگاه به نامحرم هم الزام وجود دارد.
    مگر در شرایط خاص که ان هم در روایات آمده است. یکی از آنها اگر قصد ازدواج باشد ، مرد یا زن میتوانند چهره همدیگر را ببیند و ببینند یا میتوانند همیدگر را تحمل کنند یا خیر.

    بصورت کلی نگاه به نامحرم حرام است.

    آنکه چشمش را از نامحرم پر کند خدا در قیامت ، چشم هایش را از میخ های آتشین خواهد آکند. آنگاه درونش را از آتش پر میکند تا مردم از گورها برآیند و دوباره به آتش افند.
    وسایل الشیعه جلد چهارم صفحه 141



    یازهرا
    اللهم عجل لولیک الفرج
    باید گذشتن از دنیا به آسانی / باید مهیا شد از بهر قربانی
    با چهره خونین سوی حسین(ع) رفتن / زیبا بود این سان معراج انسانی
    از اینکه این مدت در خدمت دوستان عزیز اسک دینی بودم خوشحالم.
    خدا نگهدار همگی شما عزیزان.

    یازهرا

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    169
    حضور
    28 روز 22 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    302



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادم ولایت نمایش پست ها
    به نام خدا
    سلام


    اتفاقا همانگونه که پیرامون حجاب الزام وجود دارد پق پیرامون نگاه به نامحرم هم الزام وجود دارد.
    مگر در شرایط خاص که ان هم در روایات آمده است. یکی از آنها اگر قصد ازدواج باشد ، مرد یا زن میتوانند چهره همدیگر را ببیند و ببینند یا میتوانند همیدگر را تحمل کنند یا خیر.

    بصورت کلی نگاه به نامحرم حرام است.

    آنکه چشمش را از نامحرم پر کند خدا در قیامت ، چشم هایش را از میخ های آتشین خواهد آکند. آنگاه درونش را از آتش پر میکند تا مردم از گورها برآیند و دوباره به آتش افند.
    وسایل الشیعه جلد چهارم صفحه 141



    یازهرا
    سلام

    بله حرفهاي شما درسته ولي در احكام اين برداشت شما را نديدم

    در احكام آمده فقط نگاه لذت گونه و شهوت انگيز حرام هست (دستها و صورت) و چيز ديگري نديدم كه بگويند نگاهتان را كوتاه كنيد و ...

    حتي با بعضي كارشناسان هم كه صحبت ميكردم بهشون ميگفتم اگر نامحرمي داره به من صحبت ميكنه و من خيره به او نگاه ميكنم وچشمم را از او برنميدارم اين چه جوري هست

    غالبا جوابشون اين بوده كه اگر نگاه لذت گونه نباشه ايرادي نداره و يا اين جور نگاه كردن به دور از حيا و عفت هست

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    372
    حضور
    7 روز 23 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    1271



    به نام خدا
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط درستي نمایش پست ها
    سلام

    بله حرفهاي شما درسته ولي در احكام اين برداشت شما را نديدم

    در احكام آمده فقط نگاه لذت گونه و شهوت انگيز حرام هست (دستها و صورت) و چيز ديگري نديدم كه بگويند نگاهتان را كوتاه كنيد و ...

    حتي با بعضي كارشناسان هم كه صحبت ميكردم بهشون ميگفتم اگر نامحرمي داره به من صحبت ميكنه و من خيره به او نگاه ميكنم وچشمم را از او برنميدارم اين چه جوري هست

    غالبا جوابشون اين بوده كه اگر نگاه لذت گونه نباشه ايرادي نداره و يا اين جور نگاه كردن به دور از حيا و عفت هست
    حدیث آخری که نقل کرده ام به صراحت گفته است نباید به نامحرم نگاه کرد و سخنی از لذت و غیر لذت به میان نیاورده است.
    آیات 30 و 31 سوره نور هم در مقام یک حکم واجب از پرهیز نگاه به نامحرم سخن گفته اند.

    موضوع لذت یا عدم لذت به عکس نامحرم است.زیرا تمام علما و بزرگان بر این عقیده هستند نگاه کردن به عکس ، نگاه کردن به خود شخص نیست.
    و اگر در نگاه کردن به عکس لذت نفسانی و شهوت وجود نداشته باشد اشکال ندارد.
    عالمی نگفته است نگاه کردن مستقیم به زن نامحرم بدون لذت اشکال ندارد.فلذا نگاه کردن مستقیم به زن نامحرم اشکال دارد ، اگر کسی چشمش به نامحرم افتاد باید استغفار کند و سرش را به زیر افکند.




    کتب فتوایی » توضیح المسائل با آخرین اصلاحات ـ چاپ 1393

    احکام نگاه به نامحرم.

    مسأله ۲۴۵۱ ـ نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم، و همچنین نگاه کردن به موی آنان، چه با شهوت باشد چه بدون آن، چه با ترس از وقوع در حرام چه بدون آن، حرام است.



    اینکه میگویند نگاه کردن به صورت زن نامحرم اگر بدون قصد لذت باشد حرام نیست ، به این معنی نیست که کسی اجازه داشته باشد به زن نامحرم نگاه کند.بلکه به معنی یک نگاه اشکال ندارد است. البته یک نگاه هم نباید ممتد باشد.



    یازهرا
    اللهم عجل لولیک الفرج
    باید گذشتن از دنیا به آسانی / باید مهیا شد از بهر قربانی
    با چهره خونین سوی حسین(ع) رفتن / زیبا بود این سان معراج انسانی
    از اینکه این مدت در خدمت دوستان عزیز اسک دینی بودم خوشحالم.
    خدا نگهدار همگی شما عزیزان.

    یازهرا

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    169
    حضور
    28 روز 22 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    302



    اميدوارم كه كارشناس محترم تشريف بياورند و توضحيات مربوطه ارائه بفرمايند

    اما در مورد نگاه به عكس نامحرم كه فرمودين اشكالي نداره چون به صورت واقعي نيست

    اگر مردي عكس نامحرم رو ببيند (بدون حجاب) و صاحبش را هم بشناسد چه جوري هست؟


    يك سوال ديگر يك جايي خوندم كه نوشته بود اگر تصوير زن به صورت زنده پخش بشه مرد ميتواند او را ببيند كه در پاسخ اين گفته بود اشكال دارد و لي اگر پخش مستقيم نبود ايرادي نداره ميشود نظرتون رادر اين مورد بگوييد ؟
    ویرایش توسط درستي : ۱۳۹۳/۰۴/۰۲ در ساعت ۱۴:۲۹

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    372
    حضور
    7 روز 23 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    1271



    به نام خدا
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    سلام
    برادر من لطفا احکام دین اسلام رو به این صورت از ذهن خودتون خارج کنین
    به صورت کلی نگاه به نامحرم(مثلا صورت و کفین دست) مشکلی نداره مگر اینکه مفسده ، قصد لذت و .... وجود داشته باشد.
    دوست گرامی لطفا اگر میخواهید نقد بفرمایید تمام متن را نقد بفرمایید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط خادم ولایت نمایش پست ها
    بصورت کلی نگاه به نامحرم حرام است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط خادم ولایت نمایش پست ها
    مگر در شرایط خاص که ان هم در روایات آمده است.



    یازهرا
    اللهم عجل لولیک الفرج
    باید گذشتن از دنیا به آسانی / باید مهیا شد از بهر قربانی
    با چهره خونین سوی حسین(ع) رفتن / زیبا بود این سان معراج انسانی
    از اینکه این مدت در خدمت دوستان عزیز اسک دینی بودم خوشحالم.
    خدا نگهدار همگی شما عزیزان.

    یازهرا

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    372
    حضور
    7 روز 23 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    1271



    به نام خدا
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط درستي نمایش پست ها
    اگر مردي عكس نامحرم رو ببيند (بدون حجاب) و صاحبش را هم بشناسد چه جوري هست؟
    بصورت کلی چون دیدن عکس ، دیدن خود شخص نیست اشکال ندارد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط درستي نمایش پست ها
    يك سوال ديگر يك جايي خوندم كه نوشته بود اگر تصوير زن به صورت زنده پخش بشه مرد ميتواند او را ببيند كه در پاسخ اين گفته بود اشكال دارد و لي اگر پخش مستقيم نبود ايرادي نداره ميشود نظرتون رادر اين مورد بگوييد ؟
    امروز تمام برنامه های زنده صداوسیما نیز با تاخیر 7 ثانیه ای پخش میشود و بازهم دین مستقیم محسوب نمیشود.

    اما دیدن مستقیم به نامحرم اشکال دارد. مگر اینکه یک نگاه باشد آن هم بدون قصد لذت باشد.
    در این زمینه هم آیات وجود دارند و هم روایات.
    آیات 30 و 31 سوره نور آیات دستوری هستند. و این آیات در مقام یک حکم اعلام میکند به نامحرم نگاه نکنید و چشمهای خود را فروبندید.
    از آنجا که در جامعه نمی توان چشمها را بست که به نامحرم نگاه نکرد ، در احکام ثانویه آمدند و گفتند اگر نگاه به نامحرم بدون قصد لذت باشد اشکال ندارد.


    یک نکته در این احکام قابل تامل است:
    این حکم اجازه نمیدهد که به نامحرم نگاه کرد و او را برانداز کرد. این حکم فقط میگوید یک نگاه اشکال ندارد.
    مثلا اگر در خیابان چشمان کسی به نامحرم افتاد مرتکب گناه نشد. و این به آن معنا نیست که بتواند نگاهش را ادامه بدهد. بلکه باید سریعا نگاهش را از نامحرم بردارد.و آن یک نگاه در مقام گناه قرار ندارد.
    ولی اگر نگاه ادامه یابد چه به قصد لذت باشد و چه بدون قصد لذت حرام است.



    امیدوارم توانسته باشم حق مطلب را ادعا کنم و مطلب را برسانم.


    یازهرا
    اللهم عجل لولیک الفرج
    باید گذشتن از دنیا به آسانی / باید مهیا شد از بهر قربانی
    با چهره خونین سوی حسین(ع) رفتن / زیبا بود این سان معراج انسانی
    از اینکه این مدت در خدمت دوستان عزیز اسک دینی بودم خوشحالم.
    خدا نگهدار همگی شما عزیزان.

    یازهرا

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۴/۰۲, ۱۲:۴۲ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود