صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اثبات عصمت 14 معصوم با یک آیه قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    قرآن و تاریخ اسلام
    نوشته
    58
    حضور
    4 روز 14 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    117

    اشاره اثبات عصمت 14 معصوم با یک آیه قرآن




    بسمه تعالی برادران و دوستان گرامی سلام علیکم در این موضوع به اثبات عصمت 14 معصوم از دیدگاه قرآن میپردازیم امیدوارم با نظرات خود بنده را در این بحث یاری کنید (خصوصا برادران اهل سنت) آیه‌ی32 سوره‌ی فاطر: « ثم اورثنا الكتاب الّذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابقٌ بالخیراتِ باذن الله ذالك هو الفضل الكبیر».این آیه پس از آیه قبلی «والّذ ی اوحینا إلیك من الكتاب هو الحق مصدقاً لما بین یدیه إن الله بعباده لخبیر بصیر» وراثت ویژه‌ی قرآن را بر عهده‌ی گروهی خاص نهاده و از آنجا که این عمل را خدای متعال انجام داده، که او « بعباده لخبیر بصیر» است؛ پس این وارثان کسانی هستند که شایستگی این وراثت را دارند. و اگر این وارثان از محور قرآن عدول داشته‌باشند چگونه شایستگی وراثت آنرا دارند؟ که این وراثت بُعد عصمت قرآن را هم شامل است. لذا این بزرگواران ذره‌ای از قرآن عدول ندارند و بنابرین در بُعد عصمت همچون قرآن معصومند که ادامه‌ی آیه این موضوع را کاملا تصریح می‌کند.
    در ادامه‌ی آیه خدای متعال آنها را با توصیفی دوگانه بر کلّ معصومان تاریخ غیر از رسول خدا برتری داده .
    اول: «الّذین اصطفینا من عبادنا...» كه "اصطفی" در كل قرآن گزینشی ربانی است یعنی آنچه نزد خدا انتخاب ‌شده بر ادیان یا بندگانی که عمل انتخاب در بین آنها صورت گرفته برتری دارد. مانند :«ان الله اصطفی لكم الدّین…»(بقره/132). و در اینجا «اصطفی» در بین «عبادنا» صورت گرفته، پس این بزرگواران بر همه‌ی عباد خدا از زمان آدم (علیه‌السلام) تا قیامت کبرا که همه‌ی پیامبران و معصومین پیشین - غیر از پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وس ّم) - را شامل می‌شود، در نزد خدا برتری دارند. و باز لازمه‌ی این برتری عصمت است، عصمتی برتر و والاتر از عصمت همه‌ی آنها.
    دوم: خداوند در ادامه‌ی این آیه ملاک انتخاب را تبیین کرده و «عبادنا» را به سه دسته تقسیم نموده‌اند:
    1- «فمنهم ظالم لنفسه» كه شخص ظالم هرگز شایستگی انتخاب شدنِ معصومانه را ندارد.
    2- «و منهم مقتصد» كه منظور عادلانند. باز عادلان منهای عصمت شایسته‌ی این انتخاب نیستند.
    3- «و منهم سابق بالخیرات» كه الخیرات کلّ خیرات در تاریخ تکلیف است که این بزرگواران معصوم پس از رسول گرامی (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسل م) در کلّ خیرات بر دیگران حتی معصومان پیشین چون حضرت نوح، ابراهیم، موسی و عیسی (علیهم‌السلام) سبقت گرفته‌اند لذا آنان معصومند و عصمتشان برتر و والاتر از عصمت همه‌ی آنهاست.
    تا اینجا معلوم می‌شود که بعد از پیامبر گرامی اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وس ّم) کسانی هستند که اولاً معصومند . ثانیاً بر همه‌ی انبیا و اولیای پیشین و پسین برتری دارند و ثالثاً کتاب خدا (قرآن) را به ارث می‌برند که لازمه‌ی این وراثت آن است که خود اولین عاملان به آن و حجتی بر دیگران باشند.
    حال این معصومان و این وارثان و حجتهای بعد از نبی مکرم اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وس ّم) چه کسانی هستند؟
    اگر اینان خلفای سه‌گانه‌اند؛ نه خود آنها ادعای عصمت داشتند و نه علمای سنّی آنان را معصوم می‌دانند و همین علما تصریح کرده‌اند که خلفای سه‌گانه هر کدام اعمالی بر خلاف شریعت انجام داده‌اند.
    و یا اگر اینان ائمه‌ی اربعه‌ی فقه سنّی‌اند که باز آنها هم مانند خلفای سه‌گانه‌ اختلاف و اشتباه دارند.
    حال که در میان اهل سنّت چنین کسانی نیستند، آیا در بین شیعیان هم نیستند؟ این معاذ‌الله نسبت دروغ دادن به آیه‌ی مبارکه است.بنابرین این افراد همان خاندان معصوم پیامبرند که در غدیر خم و حدیث ثِقلَین یک یک با نامهای مبارکشان معرفی شده‌اند.
    یعنی همان دوازده نور پاك به اضافه‌ی صدّیقه‌ی طاهره (علیهاالسّلام)؛ و این آیه دیگر به حدیث نیازی ندارد (نقل از وبگاه انقلاب قرآنی -جواب آیت الله صادقی تهرانی برای اثبات عصمت و امامت اهل بیت و 14 معصوم)با تشکر

    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۴/۰۸ در ساعت ۲۲:۲۸

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315



    خداوند در قران می فرمایند که پیامبران را بر دیگر افراد بشر برتری داده اند ولی نفرموده اند که غیر پیامبران را بر پیامبران برتری داده اند.

    هیچ کس به جز خداوند معصوم نیست و هر کس که بر این باور باشد که یکی از پیامبران معصوم بوده است مشرک است و هیچ عملی از او پذیرفته نمی شود.


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    خداوند در قران می فرمایند که پیامبران را بر دیگر افراد بشر برتری داده اند ولی نفرموده اند که غیر پیامبران را بر پیامبران برتری داده اند.

    هیچ کس به جز خداوند معصوم نیست و هر کس که بر این باور باشد که یکی از پیامبران معصوم بوده است مشرک است و هیچ عملی از او پذیرفته نمی شود.

    معلم حضرت موسی علیه‌السلام (حضرت خضر علیه‌السلام) پیامبر بودند؟ چطور آواره‌ی شهرها و خارج شهرها بودند و کسی ایشان را نمی‌شناخت و قومی نداشتند که بر ایشان به رسالت فرستاده شده باشند؟

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315



    خضر چون متصل به عالم غیب بود از این رو نمی توانست برای مردم پیامبر باشد. معلم موسی حضرت الله بودند نه خضر. داستان موسی و خضر در قران مبین این حقیقت است که موسی معصوم نبودند چرا که یکی از پیش شرطهای معصومیت ادعایی پیامبران اتصال به عالم غیب است که موسی فاقد این خصوصیت بود.

  9. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    خداوند در قران می فرمایند که پیامبران را بر دیگر افراد بشر برتری داده اند ولی نفرموده اند که غیر پیامبران را بر پیامبران برتری داده اند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    خضر چون متصل به عالم غیب بود از این رو نمی توانست برای مردم پیامبر باشد. معلم موسی حضرت الله بودند نه خضر.
    خداوند به خضر علیه‌السلام چیزی داده بود که به پیامبرش نداده بود، این فضیلت نیست بر آن پیامبر اولوالعزم؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    داستان موسی و خضر در قران مبین این حقیقت است که موسی معصوم نبودند چرا که یکی از پیش شرطهای معصومیت ادعایی پیامبران اتصال به عالم غیب است که موسی فاقد این خصوصیت بود.
    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    هیچ کس به جز خداوند معصوم نیست و هر کس که بر این باور باشد که یکی از پیامبران معصوم بوده است مشرک است و هیچ عملی از او پذیرفته نمی شود.
    پس حضرت خضر علیه‌السلام که به عالم غیب متصل بود معصوم بود یا نبود؟



    این بیان شما که مقام عصمت را فقط برای خدا می‌دانید دو اشکال دارد:
    ۱. شما معنای عصمت مد نظر شیعه را نمی‌دانید.
    ۲. خداوند هیچ شبیهی ندارد. بنده گاهی در سر دو راهی خیر و شر خیر را انتخاب می‌کنم و مرتکب گناه نمی‌شوم، کس دیگری سر دوراهی دیگری که بنده درش گیر کردم گیر نمی‌کند ... هر گناهی که ما انجام دهیم وجود دارد کسی که لااقل مبتلا به آن یک گناه نباشد، حالا آیا عقلاً غیرممکن است که کسی باشد که در هر دو راهی شبیه یکی از افراد عمل کند که راه خیر را انتخاب کرده و مرتکب گناه نشده است؟ اگر کسی اینطوری باشد او فقط خداست در این صورت خداوند را در هر کاری شبیه یکی از مخلوقاتش کرده‌اید که اتفاقا این شرک است. برای خداوند عصمت بی‌معناست ... عصمت جایگاه مقربان خداست و کسی که به خداوند نسبت عصمت بدهد او را شبیه مخلوقاتش شمرده است و این کفر است.

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  10. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    قرآن و تاریخ اسلام
    نوشته
    58
    حضور
    4 روز 14 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    117



    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    خضر چون متصل به عالم غیب بود از این رو نمی توانست برای مردم پیامبر باشد. معلم موسی حضرت الله بودند نه خضر. داستان موسی و خضر در قران مبین این حقیقت است که موسی معصوم نبودند چرا که یکی از پیش شرطهای معصومیت ادعایی پیامبران اتصال به عالم غیب است که موسی فاقد این خصوصیت بود.
    بسمه تعالی دوستان عزیز سلام علیکم آقایی که نام خود را موحد گذاشته ای و با کامنت اولت تمامی مسلمانان را مشرک دانستی(مسلمانان معتقدند که انبیا معصوم اند حال چه در کل عمرشان یا از زمانی که به پیامبری رسیدند)اگر مسلمانی بدان که رسول الله فرمود هر کس مسلمانی را کافر بداند خود او کافر است (کنز العمال متقی هندی از علمای اهل سنت)در جواب کامنت اولت که گفتی خداوند غیر پیامبران را بر پیامبران برتری نداده:1-جواب از متن آیه 32 فاطر کاملا مشخص بود فقط کمی دقت بدون تعصب!میخواهد که امیدوارم داشته باشی2-آیه 61 سوره آل عمران خداوند متعال امام علی سلام الله علیه را نفس پیامبر نامیده و نه چیز دیگر و نفس به معنی وجود و ذات رسول الله است و در اینکه پیامبر اسلام افضل از همه انبیاست را مسلمین هیچ شکی ندارند(البته شما را نمیدانم)و وجود و نفس او که امام علی است هم از همه انبیا بالاتر است مگر آنکه بگوییم نفس پیغمبر از خود پیغمبر جداست!که این دیگر اصلا ارزش صحبت و گفتگو را ندارد!!!!و امام فخر رازی از بزرگترین علما و مفسرین اهل سنت در تفسیر کبیرش گفته است که شیعیان با استناد به این آیه می توانند مدعی افضلیت علی بر همه انبیا به جز پیامبر اسلام شوند و این از یک عالم و مفسر بزرگ سنی بسیار عجیب است!!!!!!!!اما اینکه گفتی اگر پیامبری معصوم باشد این شرک است این گفته شما اگر به معنای رد قرآن باشد شرک است چون مخالف قرآن است مگر خداوند متعال در قرآن نفرمود (لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه))و((و ما ءاتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا))و((اطیعوا الله و اطیعوا الرسول))اگر از این ها عصمت بیرون نمی آید و فهمیده نمی شود پس بفرمایید معنای این ها چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شما گفتی اگر کسی متصل به عالم غیب باشد نمیتواند پیامبر شود پس میشه بفرمایید پیامبران این مطالب را از کجا می آوردند؟؟؟آیه 3 و 4 سوره نجم به صراحت میگوید که پیامبر اسلام با وحی الهی در ارتباط بود و به وسیله همین وحی از غیب هم مطلع میشد چنان که در چندین حدیث در صحیح بخاری درباره غیب گویی ها و پیش گویی های پیامبر مطلب آمده پس بخاری هم مشرک است؟؟؟؟؟؟!!!!!!!و همچنین خداوند متعال در آیاتی دیگر میفرماید که نه تنها خداوند و پیامبر اسلام بلکه بعضی مومنین هم غیب میدانند پس همه این افراد مشرک اند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ا ما درباره حضرت موسی و حضرت خضر حضرت موسی از کجا میدانست که باید دنبال کسی برود و از او علم آموزد؟و از کجا میدانست که حضرت خضر از او در بعضی مسائل داناتر است؟آیا این ها از روی علم غیب نبود؟؟؟؟؟!!!!!!!!از طرفی این جریان بنا بر نظر آیت الله العظمی صادقی تهرانی شاید قبل از رسالت رسمی حضرت موسی باشد و همچنین دلایل دیگری که مفسرین در این باره نقل کرده اند بنده فکر میکنم یا شما وهابی هستی یا تحت تاثیر شدید عقاید وهابیت هستی که در این صورت توصیه میکنم قرآن و منابع اهل سنت را با دقت مطالعه کنید و این گونه همه را متهم به شرک نکنید آقای محترم لطفا کامل و دقیق نوشته ها و کامنت های بنده و دوست گرامی owari را بخوان و بیندیش و وجدان و عقلت را قاضی کن با تشکر و السلام علی من تبع الهدی

  11. صلوات


  12. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    علاقه
    خداوند و علم
    نوشته
    114
    حضور
    4 روز 9 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    133



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    هیچیک از کتاب های اسمانی به عصمت اشاره نداره بلکه تمامی کتب نازل شده توسط الله اشاره میکنه که هیچ کسی معصوم از گناه نیست و حتی قران... عصمت دست ساخته مذاهب هست...

    وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لاتَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظّالِمينَ (002 | البقرة - 35)و گفتيم: «اى آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن; و از (نعمتهاى) آن، از هرجا مى خواهيد، در كمال فراوانى بخوريد; (ولى) نزديك اين درخت نشويد; كه از ستمكاران خواهيد شد.»

    قالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (028 | قصص - 16)(سپس) عرضه داشت: «پروردگارا! من به خويشتن ستم كردم; مرا بيامرز.» خداوند او را آمرزيد، كه او آمرزنده مهربان است.

    وَ الَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ (026 | شعراء - 82)و كسى كه اميد دارم خطايم را در روز جزا بيامرزد.

    اصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْكارِ (040 | غافر - 55)پس (اى پيامبر!) صبر و شكيبايى پيشه كن كه وعده خدا حق است، و براى گناه خود استغفار كن، و هر صبح و شام تسبيح و حمد پروردگارت را به جا آور.

    فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا اللهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ اللهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَ مَثْواكُمْ (047 | محمد - 19)پس بدان كه معبودى جز «خداوند يگانه» نيست; و براى گناه خود و مردان و زنان با ايمان آمرزش بخواه. و خداوند گذرگاه و قرارگاه شما را مى داند.


  13. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    إِنَّ الَّذِینَ یجَادِلُونَ فِی آیاتِ اللَّهِ بِغَیرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ إِنْ فِی صُدُورِهِمْ إِلَّا كِبْرٌ مَا هُمْ بِبَالِغِیهِ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ«56»
    در حقیقت آنان که در باره نشانه‏های خدا بی‏آنکه حجتی برایشان آمده باشد به مجادله برمی‏خیزند در دلهایشان جز بزرگنمایی نیست [و] آنان به آن [بزرگی که آرزویش را دارند] نخواهند رسید پس به خدا پناه جوی زیرا او خود شنوای بیناست

    خدایا مرا آن ده که آن به

  14. صلوات


  15. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    معرف دینی وقرآنی
    نوشته
    250
    حضور
    8 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    486



    نقل قول نوشته اصلی توسط عقل و فطرت نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    هیچیک از کتاب های اسمانی به عصمت اشاره نداره بلکه تمامی کتب نازل شده توسط الله اشاره میکنه که هیچ کسی معصوم از گناه نیست و حتی قران... عصمت دست ساخته مذاهب هست...

    وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لاتَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظّالِمينَ (002 | البقرة - 35)و گفتيم: «اى آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن; و از (نعمتهاى) آن، از هرجا مى خواهيد، در كمال فراوانى بخوريد; (ولى) نزديك اين درخت نشويد; كه از ستمكاران خواهيد شد.»

    قالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (028 | قصص - 16)(سپس) عرضه داشت: «پروردگارا! من به خويشتن ستم كردم; مرا بيامرز.» خداوند او را آمرزيد، كه او آمرزنده مهربان است.

    وَ الَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ (026 | شعراء - 82)و كسى كه اميد دارم خطايم را در روز جزا بيامرزد.

    اصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْكارِ (040 | غافر - 55)پس (اى پيامبر!) صبر و شكيبايى پيشه كن كه وعده خدا حق است، و براى گناه خود استغفار كن، و هر صبح و شام تسبيح و حمد پروردگارت را به جا آور.

    فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا اللهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ اللهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَ مَثْواكُمْ (047 | محمد - 19)پس بدان كه معبودى جز «خداوند يگانه» نيست; و براى گناه خود و مردان و زنان با ايمان آمرزش بخواه. و خداوند گذرگاه و قرارگاه شما را مى داند.
    إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ (8 | الأنفال - 22)
    بدترین جنبندگان نزد خدا، افراد کر و لالی هستند که اندیشه نمی‌کنند.
    باسمه تعالی شأنه
    سلام علیکم
    اگر معنا و مفهوم معصوم و حد و حدود معصومیت مشخص، و به تعریف مشترکی برسیم آنگاه راحتر می توانیم وجود یا عدم وجود معصوم در عالم را اثبات کنیم .
    اولین نکته ای که برای کاربر محترم جناب عقل و فطرت به آن اشاره می کنم و نکته اساسی هم می باشد این است که فرد معصوم خدا نیست که ما به طور مطلق در مورد او بگوییم و به طور مطلق انتظار داشته باشیم . خداوند خدایی میکند و مطلق ها مربوط به اوست و معصوم علیه السلام بندگی می کند و اقتضای این بندگی محدودیت هایی است که در مراتب نوری او است . و مسلما مقایسه این مراتب نسبت به مراتب فوق آن استغفار می خواهد چون به هر جهت کاستی و لغزش است هر چند نسبت به مراتب مادون هدایت است و قرب . و این مراتب با آنچه که ما لغزش وگناه مستوجب عقوبت میدانیم ، تفاوتشان از زمین است تا ما فوق تصوراتمان . وجود مراتب در عالم و یکسان نبودن مراتب کمال و رشد انسانها را هم عقل پذیرا است و هم منافاتی با فطرت پاک ندارد . اگر پیامبران در انجام کناه مثل ما بودند که خداوند دستور به اطاعت بی چون چرا از آنان را نمیداد . « اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم....» آیا عقل می پذیرد که ما از کسی اطاعت بی چون چرا کنیم که مثل خود ما دچار لغزش وگناه است؟؟؟ اگر چنین است چرا او از ما اطاعت نکند؟؟؟


  16. صلوات


  17. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    نقل قول نوشته اصلی توسط عقل و فطرت نمایش پست ها
    وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لاتَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظّالِمينَ (002 | البقرة - 35)و گفتيم: «اى آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن; و از (نعمتهاى) آن، از هرجا مى خواهيد، در كمال فراوانى بخوريد; (ولى) نزديك اين درخت نشويد; كه از ستمكاران خواهيد شد.»

    قالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (028 | قصص - 16)(سپس) عرضه داشت: «پروردگارا! من به خويشتن ستم كردم; مرا بيامرز.» خداوند او را آمرزيد، كه او آمرزنده مهربان است.

    وَ الَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ (026 | شعراء - 82)و كسى كه اميد دارم خطايم را در روز جزا بيامرزد.

    اصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْكارِ (040 | غافر - 55)پس (اى پيامبر!) صبر و شكيبايى پيشه كن كه وعده خدا حق است، و براى گناه خود استغفار كن، و هر صبح و شام تسبيح و حمد پروردگارت را به جا آور.

    فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا اللهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ اللهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَ مَثْواكُمْ (047 | محمد - 19)پس بدان كه معبودى جز «خداوند يگانه» نيست; و براى گناه خود و مردان و زنان با ايمان آمرزش بخواه. و خداوند گذرگاه و قرارگاه شما را مى داند.
    بحث این جاست برادر گرامی به الفاظ خوب دقت نمی کنیم ما دو نوع امر داریم اول :1-ترک اولی 2-ترک مولوی
    ترک اولی گناهی محسوب نمی شود مثلا کاری که حضرت ادم انجام داد این گناه نیست
    واژه ظلم به چه معناست؟؟
    الظُّلْمَةُ: عدمُ النّور، وجمعها: ظُلُمَاتٌ. قال تعالى: أَوْ كَظُلُماتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍ
    وَالظُّلْمُ عند أهل اللّغة وكثير من العلماء: وضع الشيء في غير موضعه المختصّ به، إمّا بنقصان أو بزيادة، وإمّا بعدول عن وقته أو مكانه، ومن هذا يقال: ظَلَمْتُ السِّقَاءَ: إذا تناولته في غير وقته، ويسمّى ذلك اللّبن الظَّلِيمَ.
    کتاب المفردات ج1ص573
    ظلم نزد بیشتر علما :وضع شدن چیزی در غیر از جایگاه مختص انا چه به کمی چه به زیادی
    ظلمه به معنی عدم نور است
    خود ترک اولی ظلم نامیده می شود بر اساس این فرهنگ و دامنه لغت ترک اولی هیچ وقت گناه نیست مثلا دکتری می گوید این شیرینی نخورحالا اگر اون شخص بخوره خدا عذابش می کنه؟؟!!یا نه یک مثال ساده تر یک نفر هست دو راه دارد اگر از راه سمت چپ بری دیر می رسی اگر راست بری زودتر می رسی حالا اگر کسی سمت چپ بره خدا عذابش می کنه؟؟
    دوم :
    اگر در برخي ظواهر آيات قرآن گناهي به بعضي از پيامبران الهي نسبت داده شده، از قبيل«ترك اولي » است (يعني در ميان دو كار خوب، آن را كه خوبي كمتري داشته انتخاب كرده اند در حالي كه سزاوار بوده خوبتر را برگزينند) يا به تعبير ديگر از قبيل «حسنات الابرار سيئات المقربين، كارهاي خوب نيكان (گاهي) گناه مقربان محسوب مي شود.»
    مرحوم مجلسي در بحار الانوار، اين جمله را از بعضي معصومين نقل كرده بي آن كه نام ببرد (بحار، جلد 25، صفحه 205).
    منظور از «گناه» در تعريف «عصمت»، كاري است كه در كتب فقهي «حرام» ناميده مي شود، همچنين ترك عملي كه در فقه، «واجب»شمرده مي شود. اماواژه«گناه» و معادل هاي آن مانند «ذنب» و «عصيان» كاربرد وسيع تري دارد كه شامل «ترك اولي» و «مكروه» نيز مي شود و انجام دادن چنين اعمالي منافاتي با عصمت ندارد


    محمدتقي مصباح، آموزش عقايد، تهران، مركز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي، 1372، درس 24.

    در مورد ایات دیگری که فرمودید:
    طبق سخنی که از علامه مجلسی برای شما اوردیم گاهی گناه نیکان گناه حساب می شود این هم از قبیل همان ها است به ما وظیفه داده شده است که به این صورت عمل کنیم که همین صورت هم عمل می کنیم اما اگر بحث این است که وهابی ای بیاید و چنین ایاتی بزند از طریق دیگر جواب می دهیم !!

    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  18. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 12

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود