صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ذات انسان واحد است یا مرکب از چند بخش؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    84
    حضور
    5 روز 8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    353

    آیا ذات انسان واحد است یا مرکب از چند بخش؟




    بنام یگانه احد

    بدن که متشکل از اعضا است آیا امکان دارد روح انسان مانند آن متشکل از چندین بخش باشد.که در کنار هم فعالیت کرده و مانند بدن جمعآ چون عضوی از یک پیکر باشند؟
    و نفس مجرده آیا واخد است یا چند بخش دارد؟
    وآیا طرح چنین سوالاتی منافات با آیه قل الروح من امر ربی ندارد؟ یا واژه امر به بعد معنوی انسان اشاره دارد؟

    با تشکر
    جوانمردی
    بینش واندیشه
    بهترین اعتماد به نفس
    افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد



  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    آیا  ذات انسان واحد است یا مرکب از چند بخش؟








    کارشناس بحث: استاد صدیق



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام
    روح انسانی یا همان نفس ناطقه، موجودی مجرد است و موجودات مجرد دارای اجزاء نبوده و بخش پذیر نیستند. زیرا تجزیه و بخش پذیری از مباحث مربوط به امور مادی و جسمانی است و در مجردات راهی ندارد.
    انسان دارای چند روح است: روح و نفس دارای چند اطلاق و اصطلاح است. روح بخاری، روح نباتی، روح حیوانی و روح انسانی و در انتها در برخی موارد روح قدسی.
    نفس انسان در ابتدا، فقط نباتی است. یعنی فقط زندگی گیاهی دارد. بعد این روح تبدیل به روح حیوانی میشود. بعد از مدتی و در اثر تکامل، بدل به روح انسانی و نفس ناطقه میشود. در برخی موارد این نفس وروح با تکامل و سعه وجودی که در اثر اعمال اختیاری مثبت خود می یابد، تبدیل به روح قدسی میشود که توان ارتباط با عالم ماوراء ماده را می یابد. اما این روح ها همانند لایه های پوسته درخت نیستند، بلکه یک روح است که در سیر زندگی خود آن به آن، نو میشود و صورت جدیدی را می یابد و صورت قبلی اش به منزله ماده و استعداد پذیرش صورت جدید میشود.(1)
    بنابراین روح انسان، امر واحدی است نه امری مرکب.
    اما تفسیر امر در ایه شریفه و اینکه روح در ان، اشاره به کدام روح دارد، خود مقوله ای جداست و نیازمند بحث جدایی است. تا بعد برسیم به اینکه این امر منسوب به خدا، چگونه باید باشد. واحد یا کثیر و سایر مباحث.


    ــــــــــــــــــــــ
    1. درآمدی به نظام حکمت صدرایی، عبدالرسول عبودیت، تهران، انتشارات سمت، ج3، ص433و 434

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۳/۰۳/۲۰ در ساعت ۰۷:۱۲ دلیل: اصلاح فونت

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    84
    حضور
    5 روز 8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    353



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    در اثر تکامل، بدل به روح انسانی و نفس ناطقه میشود. در برخی موارد این نفس وروح ...
    با سلام و عرض تشکر

    اینکه فرمودید روح انسانی ونفس ناطقه آیا دو اسم متفاوت هستند ؟
    در این صورت کدامیک کلی تر است؟

    و تسلط با روح انسانی یا نفس ناطقه؟
    فکر کنم انواع روح از این تعداد که فرمودید بیشتر باشد آنها کدامند؟

    مثلآ انسان اکثرآ هنگام ترک روح از بدنش آن را میبیند و درک میکند. این بیننده خروج روح از بدن پس کیست؟نفس ناطقه است یا نه؟اگر نفس است پس چگونه تبدیل به مرتبه ای دیگر شده اما در عین حال خروج روح از بدن را میبیند؟(شاید گسترش یافته؟)
    ویرایش توسط aAa71 : ۱۳۹۳/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۰:۳۹
    جوانمردی
    بینش واندیشه
    بهترین اعتماد به نفس
    افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد



  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط aAa71 نمایش پست ها
    اینکه فرمودید روح انسانی ونفس ناطقه آیا دو اسم متفاوت هستند ؟
    در این صورت کدامیک کلی تر است؟

    و تسلط با روح انسانی یا نفس ناطقه؟
    فکر کنم انواع روح از این تعداد که فرمودید بیشتر باشد آنها کدامند؟؟
    باسلام
    روح، اصطلاحی است که در چند علم به کار رفته و در هر یک به معنایی و دارای اقسامی است.
    به عقیده برخی، نفس و روح به یک معنا هستند و مترادفند و به عقیده برخی دیگر، روح از نفس عام تر است و نفس جزء روح است.(1)
    بر اساس دیدگاه مشهور که نفس و روح به یک معنا هستند، در فلسفه، روح بر سه قسم نباتی، حیوانی و انسانی است و معادل هر یک از این اصطلاحات، نفس قرار دارد.
    بر اساس این اصطلاح، روح انسانی همان نفس انسانی است که قوه تعلق است و به نام نفس ناطقه خوانده میشود.

    بحث از روح ونفس، به علت ارتباط روح با بدن، بحثی است دو حیثیتی است. از حیثی مادی است و از حیثی مجرد.
    به همین دلیل، یکی از مباحث سنگین و دقیق فلسفی است که البته خیلی از مباحث ان حل شده نیست.
    به همین جهت است که عده ای قائل به فیزکالیسم هستند و کلا منکر امری مجرد به نام روح یا نفس هستند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط aAa71 نمایش پست ها
    مثلآ انسان اکثرآ هنگام ترک روح از بدنش آن را میبیند و درک میکند. این بیننده خروج روح از بدن پس کیست؟نفس ناطقه است یا نه؟اگر نفس است پس چگونه تبدیل به مرتبه ای دیگر شده اما در عین حال خروج روح از بدن را میبیند؟(شاید گسترش یافته؟)

    هنگام خروج روح از بدن، به صورت اختیاری یا اجباری، همان نفس انسانی یا روح انسانی است که بدن خود را می بیند. البته قبل از آن مرحله نیز روح در درون بدن نبوده است، بلکه به جهت اینکه پیوسته در حال تدبیر بدن بوده، هیچگاه ازان جدا نبوده است. چون همانطور که گفته شد، نفس و روح انسانی، موجودی مجرد است نه مادی.
    ـــــــــــــــــــ
    1. فرهنگ فلسفی، ج1، ص378(ن. ا. کتابخانه حکمت)


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    84
    حضور
    5 روز 8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    353



    با سلام وخسته نباشد

    1-چرا انسان را این دو جز بدن و روح میشناسند ؟(علم ماده ومعنا)درحالیکه تمایز قیاس می آورد و مانع اتحاد میشود.

    2-امکان ندارد روح تحت امر مافوقی باشد وآن هم تحت اوامر بالاتر تا در جمع کل اعضای این کشتی بر اقیانوس مواج در حرکت باشند همراه با اصفات تا به سیر و کلمه خلقت و رحمت مصادف بشوند. وهمگی سبح لله ما فی السموات والارض باشند و در کنارهم در عین حال با هم یک واحد.نه از هم جدا ونه درهم.

    3-آیا امکان دارد روح هم قسمی از این آب باشد یا غشایی باشد پیچیده در دریا و نموی در سیلان که میتازد و فرسوده یا خسته نمیشود.
    4-باز در این صورت چگونه تقدیرش می شود که روزی بر محکمه نشیند؟ زیرا اگر خطا کند میسوزد.
    جوانمردی
    بینش واندیشه
    بهترین اعتماد به نفس
    افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد



  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط aAa71 نمایش پست ها
    چرا انسان را این دو جز بدن و روح میشناسند ؟
    اینکه انسان را مرکب از دو جزء روح و جسم میدانند به این خاطر است که انسان علاوه بر این جسم، یک سری خصوصیات دارد که نمیتوان آنرا ناشی از جسم و ماده دانست. مانند وحدت شخصیت، علم، تعقل و سایر امور حیاتی. این امور چون نمیتواند از ماده تنها صادر شود، بنابراین موجود دیگری نیز هست که اینها را سامان میدهد و ان نفس است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط aAa71 نمایش پست ها
    درحالیکه تمایز قیاس می آورد و مانع اتحاد میشود.
    اما این تمایز موجب افتراق و جدایی این دو نیست. زیرا یکی از این دو، بدون دیگری امکان زندگی ندارد. بدن، گرچه میتواند بدون نفس حضور داشته باشد ولی نفس و روح، هیچگاه بدون بدن نمیتواند باشد. کار نفس و شأن آن، شأن تدبیر بدن و همراهی با بدن است و اگر این همراهی و تدبیر در کار نباشد، نفس توان وجود ندارد. پس این دو باید با هم باشند. اما این با هم بودن، نوع خاصی از با هم بودن است که نیازمند بحث مفصلی است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط aAa71 نمایش پست ها
    امکان ندارد روح تحت امر مافوقی باشد وآن هم تحت اوامر بالاتر تا در جمع کل اعضای این کشتی بر اقیانوس مواج در حرکت باشند همراه با اصفات تا به سیر و کلمه خلقت و رحمت مصادف بشوند. وهمگی سبح لله ما فی السموات والارض باشند و در کنارهم در عین حال با هم یک واحد.نه از هم جدا ونه درهم.
    روح و نفس انسان، بر اساس نظام فلسفی، مخلوق موجودی برتر است. حال یا بدون واسطه یا با واسطه موجودات برتر، مخلوق خداوند است. و همگی در یک نظامی قرار دارند و تسبیح حق تعالی میگویند. چنانکه خودش جل و علا می فرماید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط aAa71 نمایش پست ها
    آیا امکان دارد روح هم قسمی از این آب باشد یا غشایی باشد پیچیده در دریا و نموی در سیلان که میتازد و فرسوده یا خسته نمیشود.
    سوالتان مبهم است.
    ایا منظورتان وحدت موجودات به نحو وحدت وجودی عرفا است.




  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    84
    حضور
    5 روز 8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    353



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    سوالتان مبهم است.
    بسم حق
    با تشکر از پاسخگویی کارشناس محترم

    منظورم این است که چون بدن تحت امر روح است که همان طور که فرمودین
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    نفس و روح، هیچگاه بدون بدن نمیتواند باشد. کار نفس و شأن آن، شأن تدبیر بدن و همراهی با بدن است
    فرض بگیریم کل خلقت وسایلی باشند که در مجموع به یک هیکل هستند که مدبر آن هم یک روح است که
    جوانمردی
    بینش واندیشه
    بهترین اعتماد به نفس
    افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد



  17. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    اهلبیت و هر که آنها را دوست دارد
    نوشته
    36
    حضور
    2 روز 5 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    109



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    اما این تمایز موجب افتراق و جدایی این دو نیست. زیرا یکی از این دو، بدون دیگری امکان زندگی ندارد. بدن، گرچه میتواند بدون نفس حضور داشته باشد ولی نفس و روح، هیچگاه بدون بدن نمیتواند باشد. کار نفس و شأن آن، شأن تدبیر بدن و همراهی با بدن است و اگر این همراهی و تدبیر در کار نباشد، نفس توان وجود ندارد. پس این دو باید با هم باشند. اما این با هم بودن، نوع خاصی از با هم بودن است که نیازمند بحث مفصلی است.
    سلام علیکم در اینجا منظورتون رو متوجه نشدم آیا بدن میتواند بدون نفس و روح باشد؟چطور ممکنه در حالی که بعد جدایی این دو روح و نفس در عالم برزخ به حیات خودش ادامه میده ولی جسم پوسیده میشه پس روح نفس میتونه به حیات خودش بعد از جدا شدن از بدن ادامه بده ولی جسم بعد از جدا شدن از نفس و روح فانی میشه و پوسیده میشه این گفتتون رو یکم بیشتر توضیح بدید ممنون
    به کوری دو چشم آن حقیری که از فرط حقارت بد دهان است

    به هر دیوار این دنیا نوشتم نقی زیباترین نام جهان است

    اللهم صل علی محمد و آل محمد

    وبلاگ:http://drstimamnaghi.persianblog.ir

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط فدایی امام نقی نمایش پست ها
    سلام علیکم در اینجا منظورتون رو متوجه نشدم آیا بدن میتواند بدون نفس و روح باشد؟چطور ممکنه در حالی که بعد جدایی این دو روح و نفس در عالم برزخ به حیات خودش ادامه میده ولی جسم پوسیده میشه پس روح نفس میتونه به حیات خودش بعد از جدا شدن از بدن ادامه بده ولی جسم بعد از جدا شدن از نفس و روح فانی میشه و پوسیده میشه این گفتتون رو یکم بیشتر توضیح بدید ممنون
    باسلام
    منظور بنده این است که نفس، اصلا به صورت خلقت شده است که حتما باید همراه یک بدن باشد. اصلا امکان ندارد، حتی یک لحظه بدون بدن باشد ولی بدن مادی به تنهایی میتواند بدون روح و نفس باشد، هرچند این بودنش چند ماه بیشتر طول نمیکشد و پوسیده میشود. پس بالاخره میتواند بدون نفس نیز موجود باشد هرچند تغییر شکل می دهد و شکل خود را از دست میدهد.


  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود