صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اعجاز عددی و نتیجه جبری آن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520

    اشاره اعجاز عددی و نتیجه جبری آن




    با سلام

    برای اینکه اعجاز عددی شکل بگیرد باید جبر وجود داشته باشد وگرنه امکان این وجود ندارد که خدا یک سیستم عریض و طویل اعجاز عددی خلق کند در حالی که پیامبر و یاران و دشمنانش اختیار دارند چرا که در این حالت دست خدا بسته است.

    اما به فرض اینکه جبر وجود داشته باشد مسئله حل نمیشود چرا که سوالات جدیدی مطرح میشود مثل اینها:

    1- با وجود جبر خدا چگونه میخواهد انسانها را مجازات کند؟!
    2- خدا که میداند از اول تا آخر عمر دنیا چه اتفاقاتی رخ میدهد مگر بیکار است که دنیا را آفریده؟!

    جواب منطقی برای سوال اول این است که بهشت و جهنمی در کار نیست!
    جواب منطقی برای سوال دوم هم این است که حدیث قدسیی که خدا میگوید من گنجینه ای بودم و خلق کردم تا شناخته شوم باید صحیح باشد!

    جواب شما چیست؟!

    با تشکر
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۲۷ در ساعت ۰۲:۴۳

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله




    اعجاز عددی و نتیجه جبری آن








    کارشناس بحث: استاد رئوف



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,331
    حضور
    28 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3967



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    با سلام

    برای اینکه اعجاز عددی شکل بگیرد باید جبر وجود داشته باشد وگرنه امکان این وجود ندارد که خدا یک سیستم عریض و طویل اعجاز عددی خلق کند در حالی که پیامبر و یاران و دشمنانش اختیار دارند چرا که در این حالت دست خدا بسته است.

    اما به فرض اینکه جبر وجود داشته باشد مسئله حل نمیشود چرا که سوالات جدیدی مطرح میشود مثل اینها:

    1- با وجود جبر خدا چگونه میخواهد انسانها را مجازات کند؟!
    2- خدا که میداند از اول تا آخر عمر دنیا چه اتفاقاتی رخ میدهد مگر بیکار است که دنیا را آفریده؟!

    جواب منطقی برای سوال اول این است که بهشت و جهنمی در کار نیست!
    جواب منطقی برای سوال دوم هم این است که حدیث قدسیی که خدا میگوید من گنجینه ای بودم و خلق کردم تا شناخته شوم باید صحیح باشد!

    جواب شما چیست؟!

    با تشکر

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    بنده به جبر معتقد نیستم.
    با این حال برای ادامه بحث لطفا منظور خود را از "اعجاز عددی" و اینکه چگونه به جبر منتهی می شود را روشن بیان کنید.

    موفق باشید

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    برای ادامه بحث لطفا منظور خود را از "اعجاز عددی" و اینکه چگونه به جبر منتهی می شود را روشن بیان کنید.
    ببینید فرضیات اعجاز عددی در قرآن فراوان است اما بنده چند موردش را بررسی کردم و الان اعجاز عددی برای من نه یک فرضیه بلکه یک نظریه است و یکی از وجوه اعجاز آمیز قرآن از نظر من همین اعجاز عددی هست. شاید شما خیلی راحت از کنار این مسئله بگذرید و بگید چون پیامبر و ائمه و علما راجع به اعجاز عددی صحبتی نکردند پس مردوده یا اولین کسی که در این زمینه اظهار نظر کرده (رشاد خلیفه) کلاهبردار بوده پس مردوده یا اینکه بگید عدد 19 در بهاییت عدد مقدسی هست پس این اعجاز عددی کار بهاییان است پس مردوده اما این مسئله چیزی از ارزش های اعجاز عددی کم نمیکند و اگر لجاجتی در کار نباشد دانستن اینکه مثلا حرف "ط" قبل از سوره "طه" و بعد از آن به یک اندازه آمده باشد معجزه ای غیر قابل انکار است.

    اما شما میپرسید خب این چه ربطی به جبر دارد؟! ببینید نحوه چینش سوره ها و آیات و کلمات در کنار یکدیگر معجزه ای غیر قابل انکار را تشکیل میدهد حال آنکه قرآن در شرایط مختلفی نازل شده است! احادیثی هست که میگوید قرآن بطور کامل بر پیامبر در شب قدر نازل شده است حال آنکه هنوز دوران پیامبری محمد به اتمام نرسیده است! خب اینها انسان را به فکر فرو میبرد که خدا قبل از اینکه محمد به پیامبری برسد میدانسته است که در 23 سال پیامبری محمد چه اتفاقاتی روی میدهد! از نظر من که خدا قبل از خلقت هم میدانسته است که تا روز قیامت چه اتفاقاتی در دنیا روی میدهد حالا در قرآن چنین چیزی نیامده و در احادیث هم بنده مطلع نیستم که چنین چیزی آمده یا نه.

    هر چیزی که براساس محاسبات قابل پیش بینی باشد جبری است مثل مکانیک نیوتونی و اختیار چیزی هست که در لحظه روی میدهد پس قابل پیش بینی نیست مثل فیزیک کوانتوم. حال با وجود این مسائل 2 سوال پیش میاید و 2 جواب منطقی برای آن متصور هست که بنده آنها را ذکر کردم. حال از شما میخواهم این حالت استدلال کردن من را با پیدا کردن اشتباه در متن زیر سوال ببرید و نظر خودتان را دیکته کنید و نشان دهید که اختیار وجود دارد وگرنه این نظر من هست که صحیح است و اختیار هم منتفی.

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    گوش کردن آهنگ متال و رپ به طور مداوم هرشب قبل از خواب-بازی های کامپیوتری
    نوشته
    173
    حضور
    4 روز 8 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    333

    اعجاز عددی و نتیجه جبری آن




    همه چيز از جبر مياد و با جبر ثابت ميشه
    جالب اينجاست كه به هر طريقي ميشه به جبر رسيد!
    كل علم رياضيات از جبر مياد
    و هندسه و اشكال ريشه در رياضي جبري داره
    و اصلاً اعداد هم جبر هست!!
    «داوری نکنید تا بر شما داوری نشود. زیرا به همان‌گونه که بر دیگران داوری کنید، بر شما نیز داوری خواهد شد و با همان پیمانه که وزن کنید، برای شما وزن خواهد شد. (مَتّی 7:1, 2 NMV)

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    32
    حضور
    17 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    56



    با سلام
    دوست عزیز شما چرا لقمه رو اینقدر دور سر می گردونید، راحت سوالتون رو اینطورمطرح می کردید که با توجه به اینکه آینده انسان ها قبل از خلقت نزد خداوند معلوم بوده پس همه انسانها مجبور هستند.
    اما پاسخ روشن هست، خداوند علم به انتخاب انسانها دارد ؛ مثلا شما اگر رفیقت رو خوب بشناسی که مثلا از رنگ آبی و آستین کوتاه و یقه هفت خوشش میاد وقتی با هم برای خرید به مغازه ای برید انتخاب او را قبل از اینکه او انتخاب کند می دانید، چون شناخت خوبی نسبت به او دارید.
    به تعبیر دقیق، علم به علت موجب علم به معلول می شود، یک پزشک که از آینده بیمار خبر می دهد یا یک منجم که خسوف و کسوف را پیش بینی می کند چون علم به علت این وقایع دارد و وقتی انسان خوب از علت یک واقعه آگاه باشد، به راحتی معلول را پیش بینیخواهد کرد مانند مثالی که در انتخاب لباس زدم.
    خداوند خالق انسان ها است و کاملا انسان ها را از خودشان بهتر می شناسد به همین خاطر می داند در دنیا کدام مسیر را انتخاب خواهند کرد؛ علاوه بر این مسئله اختیار یک مسئله وجدانی است و هر کسی وجدانش بهترین گواه است که اختیار دارد.



  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    اما شما میپرسید خب این چه ربطی به جبر دارد؟! ببینید نحوه چینش سوره ها و آیات و کلمات در کنار یکدیگر معجزه ای غیر قابل انکار را تشکیل میدهد حال آنکه قرآن در شرایط مختلفی نازل شده است! احادیثی هست که میگوید قرآن بطور کامل بر پیامبر در شب قدر نازل شده است حال آنکه هنوز دوران پیامبری محمد به اتمام نرسیده است! خب اینها انسان را به فکر فرو میبرد که خدا قبل از اینکه محمد به پیامبری برسد میدانسته است که در 23 سال پیامبری محمد چه اتفاقاتی روی میدهد! از نظر من که خدا قبل از خلقت هم میدانسته است که تا روز قیامت چه اتفاقاتی در دنیا روی میدهد حالا در قرآن چنین چیزی نیامده و در احادیث هم بنده مطلع نیستم که چنین چیزی آمده یا نه.

    هر چیزی که براساس محاسبات قابل پیش بینی باشد جبری است مثل مکانیک نیوتونی و اختیار چیزی هست که در لحظه روی میدهد پس قابل پیش بینی نیست مثل فیزیک کوانتوم. حال با وجود این مسائل 2 سوال پیش میاید و 2 جواب منطقی برای آن متصور هست که بنده آنها را ذکر کردم. حال از شما میخواهم این حالت استدلال کردن من را با پیدا کردن اشتباه در متن زیر سوال ببرید و نظر خودتان را دیکته کنید و نشان دهید که اختیار وجود دارد وگرنه این نظر من هست که صحیح است و اختیار هم منتفی.
    يكي از انگيزه­هاي اعتقاد به جبر،‌ علم گسترده و پيشين خدا است كه بر كليه حوادث جهان، و از آن جمله افعال انسانها احاطه دارد و چنين علمي از نظر برخي، مايه سلب اختيار و مجبور بودن بشر در كارهاي اوست. اين شبهه را مي­توان مي­توان اين گونه بيان كرد:
    «علم خدا از نخست به كليه حوادث و رخدادهاي كه در جهان واقع مي­شود، تعلق گرفته است او از ازل مي­داند كه فلان پديده و فعل خاص در كدام روز و در چه شرايطي محقق و عملي خواهد بود، در اين صورت انسان ياد شده، از انجام آن كار ناچار و ناگزير است و ترك آن براي او ممكن نيست، زيرا انديشه امكان ترك، ملازم با اين است كه علم خدا صحيح و پا برجا نبوده و آميخته با جهل بوده باشد، و اين بر خلاف فرض ماست كه خدا بر همه چيز از ازل آگاه است.»

    بررسي
    براي پاسخ به اين پرسش چند راه طي شده است:
    1- پاسخ نقضي
    اگر علم ازلي و پيشين خداوند سرچشمه جبري بودن افعال انسانها باشد، خداوند نيز فاعل مختار نخواهد بود، زيرا همان­گونه كه خداوند از ازل بر افعال انسانها عالم و آگاه است، بر افعال خود نيز علم و آگاهي دارد و در اين صورت اگر علم ازلي مايه سلب اختيار و مجبور بودن فاعل است، بايد خدا را نيز فاعل و آفريدگار مجبور بدانيم. در حالي كه خود كساني كه اعتقاد به مجبور بودن انسان هستند، نيز خداوند را فاعل مختار مي‌داند.[1]
    2- پاسخ حلي
    الف) علم مقوله‌اي و اختيار و اراده مقوله‌اي ديگر است و ايندو با هم تزاحمي ندارند (تا بگوييم افعال اختياري يعني اختيار هر يك از فعل يا ترك چيزي، و چون خداوند مي‌داند ما يا فعل را انتخاب مي‌كنيم يا ترك آن را، پس مجبوريم واختياري در كار نيست) زيرا اگر دو راننده با اختيار تمام مشغول رانندگي يا دو شاگرد مدرسه مشغول درس خواندن باشند و شما روي محاسباتي بدانيد كه ايندو با سرعت و كيفيت درس خواندني كه دارند قطعا در ساعت خاصي در نقطه مشخص با يكديگر تلاقي خواهند كرد يا يكي از ديگري سبقت خواهد گرفت، آيا وقتي با يكديگر برخورد كردند يا يكي سبقت گرفت، علت آن علم شماست و با آن دو همچون دو فاعل بي­اختيار و اراده معامله مي‌شود؟! پس علم الهي نيز هرگز سلب اختيار از ما نمي‌كند.[2]
    ب) علم خداوند به افعال انسان، به صورت مطلق تعلق نمي­پذيرد، بلكه متعلق علم خداوند، عمل انسان با تمام خصوصيات آن است كه از جمله مي­توان به اختياري بودن آن و تاثير اراده و قدرت انسان در وقوع آن اشاره كرد. بنابراين خداوند از ازل مي­داند كه انسان با بهره­گيري از اختيار خود، اعمال خاصي را انجام مي­دهد و بديهي است كه در اين صورت، نه تنها علم خداوند با اختيار انسان منافاتي ندارد،‌ بلكه آن را تاكيد مي­كند. نتيجه آنكه علم خداوند به صدور فعل از فاعل آن، با حفظ تمام خصوصيات موجود در فاعل تعلق مي­گيرد. بنابراين اگر فاعلي فاقد شعور و اختيار باشد(مانند آتش كه منشا حرارت مي­شود) علم الهي به صدور فعل آن به نحو غيراختياري تعلق مي­پذيرد؛‌ يعني خداوند از ازل مي­داند كه فلان آتش در زمان و مكان خاصي، به صورت غيراختياري منشا ايجاد آتش مي­شود. اما اگر فاعلي داراي شعور و اختيار باشد (مانند انسان در افعال اختياري خويش)، متعلق علم الهي اين است كه فاعل مذكور با اختيار و گزينش آزاد خويش افعال خود را انجام دهد.[3]
    به عبارت ديگر، كساني كه علم ازلي الهي را نافي اختيار انسان مي­دانند تنها به اصل تحقق فعل انسان توجه نموده و از مبادي دور و نزديك آن غفلت ورزيده­اند، زيرا همان­طوري كه خدا از اصل صدور افعال فاعل­هاي بي­اختيار و داراي اختيار از ازل آگاه است، از خصوصيت آن فاعل­ها و مبادي آنها نيز آگاه مي­باشد،‌بنابراين خدا از ازل مي­داند كه آتش، فعل خود را بدون آگاهي و اختيار و انتخاب انجام مي­دهد همچنانكه مي­داند كه انسان آگاهانه و آزادانه به بخشي از كارهاي خود تحقق مي­بخشد و از سويي،‌چون علم خدا واقع­نما است و كوچكترين تخلف و خطايي به آن راه ندارد مقتضاي اين واقع­نمايي اين است كه آتش در فعل خود بي­اختيار، و انسان در كارهاي خود مختار و آزاد باشد و اين چنين علم پيشين درباره انسان نه تنها مايه مجبور بودن انسان نيست، بلكه به اختيار و آزادي او تحكيم مي­بخشد.[4]
    علامه طباطبايي در اين زمينه مي­نويسد:
    «خدا از هر پديده­اي با خصوصيات و وي‍‍ژگيهايي كه دارد،‌ آگاه است او از كارهاي اختياري انسان با همين ويژگي (اختياري بودن) از ازل آگاه است و در اين صورت ممكن نيست كارهاي اختياري به صورت غير­اختياري انجام شود. (زيرا لازمه آن انقلاب در علم خدا بوده و علم او واقع­نما نخواهد بود.)[5]


    [1] . سبحاني،‌ جعفر، جبر و اختيار، قم، موسسه امام صادق(ع)، چاپ اول، 1381، ص88

    [2] . غرويان، محسن، غلامي، محمدرضا، ميرباقري، سيد محمد باقر، بحثي مسبوط در آموزش عقايد، قم، اول، 1371، ج 1، ص 173-174.

    [3] . مصباح يزدي، محمدتقي، آموزش عقايد، تهران، سازمان تبليغات اسلامي هفتم، 1370، ج 1-2 ص 176، و عقايد استدلالي همان، و بحثي مسبوط همان، و محمد سعيدي مهر، آموزش كلام اسلامي (1)، خداشناسي، مركز جاني علوم اسلامي، قم، 1377، ج 1، ص 342 و 343

    [4] . جبر و اختيار،‌ همان، ص89و90‌

    .[5] طباطبايي،‌ محمد حسين، نهايه الحكمه،‌ مرحله 9، فصل 14

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم زمانیان نمایش پست ها
    با سلام
    دوست عزیز شما چرا لقمه رو اینقدر دور سر می گردونید، راحت سوالتون رو اینطورمطرح می کردید که با توجه به اینکه آینده انسان ها قبل از خلقت نزد خداوند معلوم بوده پس همه انسانها مجبور هستند.
    اما پاسخ روشن هست، خداوند علم به انتخاب انسانها دارد ؛ مثلا شما اگر رفیقت رو خوب بشناسی که مثلا از رنگ آبی و آستین کوتاه و یقه هفت خوشش میاد وقتی با هم برای خرید به مغازه ای برید انتخاب او را قبل از اینکه او انتخاب کند می دانید، چون شناخت خوبی نسبت به او دارید.
    به تعبیر دقیق، علم به علت موجب علم به معلول می شود، یک پزشک که از آینده بیمار خبر می دهد یا یک منجم که خسوف و کسوف را پیش بینی می کند چون علم به علت این وقایع دارد و وقتی انسان خوب از علت یک واقعه آگاه باشد، به راحتی معلول را پیش بینیخواهد کرد مانند مثالی که در انتخاب لباس زدم.
    خداوند خالق انسان ها است و کاملا انسان ها را از خودشان بهتر می شناسد به همین خاطر می داند در دنیا کدام مسیر را انتخاب خواهند کرد؛ علاوه بر این مسئله اختیار یک مسئله وجدانی است و هر کسی وجدانش بهترین گواه است که اختیار دارد.
    سلام

    بله اگر فردی علم به علت داشته باشد علم به معلول هم دارد اما شما این وسط این نکته را نادیده گرفته اید که این یعنی بنده علل بودن که یعنی جبر پس قضاوت نمیتوان کرد و دیگری مشخص بودن همه چیز از قبل که منتهی به بی ارزشی خلقت میشود که هر 2 موردی که من ذکر کردم جواب منطقیش همان چیزی هست که گفتم.

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    ببینید فرضیات اعجاز عددی در قرآن فراوان است اما بنده چند موردش را بررسی کردم و الان اعجاز عددی برای من نه یک فرضیه بلکه یک نظریه است و یکی از وجوه اعجاز آمیز قرآن از نظر من همین اعجاز عددی هست. شاید شما خیلی راحت از کنار این مسئله بگذرید و بگید چون پیامبر و ائمه و علما راجع به اعجاز عددی صحبتی نکردند پس مردوده یا اولین کسی که در این زمینه اظهار نظر کرده (رشاد خلیفه) کلاهبردار بوده پس مردوده یا اینکه بگید عدد 19 در بهاییت عدد مقدسی هست پس این اعجاز عددی کار بهاییان است پس مردوده اما این مسئله چیزی از ارزش های اعجاز عددی کم نمیکند و اگر لجاجتی در کار نباشد دانستن اینکه مثلا حرف "ط" قبل از سوره "طه" و بعد از آن به یک اندازه آمده باشد معجزه ای غیر قابل انکار است.

    اما شما میپرسید خب این چه ربطی به جبر دارد؟! ببینید نحوه چینش سوره ها و آیات و کلمات در کنار یکدیگر معجزه ای غیر قابل انکار را تشکیل میدهد حال آنکه قرآن در شرایط مختلفی نازل شده است! احادیثی هست که میگوید قرآن بطور کامل بر پیامبر در شب قدر نازل شده است حال آنکه هنوز دوران پیامبری محمد به اتمام نرسیده است! خب اینها انسان را به فکر فرو میبرد که خدا قبل از اینکه محمد به پیامبری برسد میدانسته است که در 23 سال پیامبری محمد چه اتفاقاتی روی میدهد! از نظر من که خدا قبل از خلقت هم میدانسته است که تا روز قیامت چه اتفاقاتی در دنیا روی میدهد حالا در قرآن چنین چیزی نیامده و در احادیث هم بنده مطلع نیستم که چنین چیزی آمده یا نه.

    هر چیزی که براساس محاسبات قابل پیش بینی باشد جبری است مثل مکانیک نیوتونی و اختیار چیزی هست که در لحظه روی میدهد پس قابل پیش بینی نیست مثل فیزیک کوانتوم. حال با وجود این مسائل 2 سوال پیش میاید و 2 جواب منطقی برای آن متصور هست که بنده آنها را ذکر کردم. حال از شما میخواهم این حالت استدلال کردن من را با پیدا کردن اشتباه در متن زیر سوال ببرید و نظر خودتان را دیکته کنید و نشان دهید که اختیار وجود دارد وگرنه این نظر من هست که صحیح است و اختیار هم منتفی.
    فکر می‌کنم اولین گامی که باید برای درک از موضوع جبر و اختیار بردارید این است که مدام به خود متذکر شوید که خداوند محدود به زمان نیست، برای خداوند گذر زمان معنا ندارد، برای خداوند آینده و حال و گذشته فرق ندارد. این بک بحث حکمی است که چرا ما فعلی داریم به نام فعل ماضی مستقبل؟ ماضی مستقبل مثل این است که از کسی بپرسند میای ناهار بخوری و او به جای اینکه بگوید خواهم آمد بگوید آمدم، فعلی ماضی است با معنای در آینده. کاربرد ماضی مستقبل برای نشان دادن قطعیت است، یعنی همانطور که گذشته هر طور بوده گذشته و دیگر ثابت است (البته خودش و نه اثرش)، آینده هم اگرچه مشروط است ولی از برخی جهات که مسلم است می‌توان آن را مانند گذشته توصیف نمود، آینده‌ای که با فعل ماضی توصیف شود هم به همین دلیل قطعیت را می‌رساند. در قرآن هم پر است از استفاده‌ی خداوند از افعال ماضی مستقبل، مثلاً در مورد احوال قیامت. اما یک فرق بین کاربرد این افعال توسط ما و کاربردشان توسط خداوند وجود دارد و آن اینکه برای خداوند تفاوتی میان گذشته و حال و آینده نیست و اگر تمامی افعال ماضی و مضارع و حال را هم به جای هم به کار ببرد تفاوتی برای خدا نخواهد داشت. با این وجود برای ما که شنونده‌ی قول خداوند هستیم وضع فرق دارد، برای ما آینده قطعی نیست مگر آنچه که خداوند در مورد خبر داده باشد و آنرا به صورت قطعی معرفی کرده باشد.
    اینکه می‌فرمایید خداوند آینده را می‌داند این فقط دانستن صرف نیست بلکه خداوند آینده را خلق کرده است همانطور که گذشته را خلق کرده است همانطور که زمان حال را خلق کرده است.
    معمولاً در این نقطه است که افراد گمان می‌کنند که پس ما باید قائل به جبر باشیم در حالیکه باز اشتباه می‌کنند. خداوند آینده را چطور خلق کرده است؟ به دلخواه خود؟ اگر اینطور باشد که صدها و هزاها مدل می‌تواند انتخاب کند، یکی اینکه سعید رضا را بکشد، یکی اینکه سعید رضا را نکشد و از لذت انتقام بگذرد و بی‌نهایت حالت دیگر. اما خداوند سناریو نویس نیست، خداوند عالم خلقت را به صورت یکتا خلق کرده است و این یکتایی از علم او نسبت به استفاده‌ی ما از اختیارمان است که نتیجه شده است. بنابراین اتفاقا وجود اختیار و نه جبر است که یکتا بودن سناریوی عالم خلقت را اثبات می‌کند و اگر جبر می‌بود این سناریو نمی‌توانست یکتا باشد و خداوند لاجرم باید دست به انتخاب یکی بر دیگری می‌زد که این هم ظلم بود، حتی قبل از اینکه جبر بخواهد ظلم را نتیجه دهد. اما خداوند ظالم نیست و او به احدی ظلم نمی‌کند و این خود انسان‌ها هستند که ممکن است به خود و دیگران ظلم کنند.
    ما که سگ و گربه نیستیم که مشغول بررسی انسان‌ها باشیم، خودمان هم انسان هستیم و از داخل میدان داریم شرایط انسان را بررسی می‌کنیم و نه به عنوان یک ناظر خارجی. بنده‌ی حقیر به عنوان یک انسان نمی‌توانم داشتن اختیار را در خودم منکر باشم. کسی که داشتن اختیار را منکر باشد مثل این است که در روز روشن بگوید هوا تاریک است. خوب این عیب از بینایی اوست، یا اینکه غرض و مرض دارد. با فرض اینکه شما دلتان پاک است و حقیقت‌جو هستید بحث را ادامه می‌دهیم.
    مثلاً شما در شرایط گرما و سرمای زیاد دیده‌اید که تمایلتان به یک انتخاب آنقدر زیاد است که انتخاب غیر آن برایتان ساده نیست، پس به لحاظ فیزیولوژیکی و روانی و ... خود را مجبور به انجام یک انتخاب می‌دانید. گرما و سرما، گرسنگی و سیری و سنگینی شکم، خشم و خوشحالی زیاد، تربیت خانوادگی و به قول خودتان در تاپیک‌های دیگر جبر فرهنگی و اجتماعی و تاریخی و جغرافیایی و ... اینها همگی می‌توانند عوامل مؤثری بر تصمیم‌گیری‌های ما باشد، اما اینها همه وزن انتخاب‌های ما را تغییر می‌دهند و اینطور نیست که کاملاً جبر را بر زندگی ما سایه‌انداز کنند، از ما سلب اختیار نمی‌کنند. با این وجود مثلاً توصیه شده که مزاجتان متعادل باشد، توصیه شده که در خشم تصمیم گیری نکنید، توصیه شده که در گرمای شدید نماز نخوانید و ... . اگر کسی در شرایط نرمال باشد آن وقت به وضوح به داشتن اختیار خود می‌تواند پی ببرد. این مثال‌هایی که مثلاً می‌توانم این دستم را ببرم بالا یا آن دستم را هم مثال‌های خوبی برای سنجش وجود یا عدم وجود اختیار نیستند، مثال خوب برای نشان دادن وجود اختیار این است که کسی در وضعیت نرمال جسمی و روانی به یک دوراهی در تصمیم‌گیری برسد، مزایا و معایب هر دو انتخاب را بسنجد و بعد عاقلانه یکی را انتخاب کند، مزیت‌ها و معایب انتخاب‌های خودش را هم با هم بپذیرد. در اینجا انتخابی رخ داده که قابل انکار نیست. تمامی افراد هم اگر عاقل و بالغ باشند حتماً در زندگی خود چنین شرایطی را به خاطر دارند. بنابراین به عنوان انسانی که از داخل گود به بررسی مختار بودن یا نبودن انسان می‌پردازد این معنی واضح است که انسان موجودی مختار است و عاقبت (و نه لزوماً آینده‌ی) خود را خودش رقم می‌زند. مثلاً می‌داند که چنین کاری کند عصبانی خواهد شد از آن دوری می‌کند، فلان چیز را بخورد مزاجش سودایی می‌شود و تعادلش در تصمیم‌گیری به هم می‌خورد آن چیز را با مصلحش می‌خورد، می‌داند که گرمای شدید روی روانش تأثیر دارد ووقتی عرصه بهش تنگ باشد روی تصمیم‌گیری‌هایش هم اثر می‌گذارد سعی می‌کند از تصمیم گیری در شرایط گرمای شدید و گرمازدگی خودداری کند و ... اینها همه تصمیماتی است که با اختیار خود می‌گیریم و نقش عقل را در انسان ترسیم می‌کند.

    سؤال و جواب در زمینه‌ی جبر و اختیار می‌تواند خیلی گسترده باشد ولی اگر همین موارد را در نظر بگیرید خواهید دید که زندگی انسانها نه بر مبنای جبر مطلق است و نه تفویض مطلق، و این نظر اسلام است. جزا و پاداش هم بر مبنای بخش‌های مختار بودن انسان در زندگی است و نه بخش‌های جبری آن.
    یا علی

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط Ezio نمایش پست ها
    همه چيز از جبر مياد و با جبر ثابت ميشه
    جالب اينجاست كه به هر طريقي ميشه به جبر رسيد!
    كل علم رياضيات از جبر مياد
    و هندسه و اشكال ريشه در رياضي جبري داره
    و اصلاً اعداد هم جبر هست!!
    بله ولی این علوم تنها حاکم بر پدیده‌های تکوینی عالم هستند که بر مبنای سنت‌های الهی کار می‌کنند، چون سنت‌های الهی هرگز تغییر و تبدیل ندارند، نه پدیده‌هایی منبعث از یک روح.
    آیا داشتن اختیار برای موجودات متکثر با توحید افعالی خداوند در تناقض است؟
    خیر! همینکه خداوند از وحدت وجود کثرت موجودات را ایجاد کرده است همزمان اثبات ایجاد کثرت اختیار از وحدت اختیار را هم در دل خود دارد چون داشتن اختیار از عوارض وجود داشتن است، درک کثرت وجود به مراتب صعب‌تر از کثرت اختیار است. اگر کسی بتواند کثرت وجود را نادیده بگیرد با وجود این همه تکثری که در اطرافش می‌بیند اجازه دارد کثرت اختیار را هم انکار کند، انکار کثرت وجود هم که برای یک شخص تجربه‌گرا ممکن نیست.
    یا علی

    ویرایش توسط باء : ۱۳۹۳/۰۳/۱۸ در ساعت ۲۱:۴۰
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود