صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا می توانیم همه ی اعمال خود را به دیگران هدیه کنیم؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    علاقه
    خدا-خودم-داداش علي جونم
    نوشته
    182
    حضور
    5 روز 13 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    912

    اشاره آیا می توانیم همه ی اعمال خود را به دیگران هدیه کنیم؟




    سلام.اعمال واجب ما ثواب دارند؟؟؟اگه دارند اون ها(ثواب اعمال واجب)رو میتونیم به دیگران هدیه کنیم؟؟
    میگن ثواب اعمال مستحب رو به معصومین هدیه کنید.اگه بخوایم علاوه بر معصومینبه همه ی مردم صالح دنیا(چه زنده و چه مرده) هدیه کنیم اشکالی داره؟؟بی احترامی محسوب میشه؟؟؟

    آیا می توانیم همه ی اعمال خود را به دیگران هدیه کنیم؟

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۷/۱۵ در ساعت ۱۴:۳۸
    مکه برای شما.فکه برای من، بالی نمی‌خواهم با همین پوتین های کهنه
    هم می‌توانم به آسمان بروم
    (شهید سید مرتضی آوینی )





  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست






    آیا می توانیم همه ی اعمال خود را به دیگران هدیه کنیم؟








    کارشناس بحث: استاد اویس


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30881



    با عرض سلام خدمت شما خواهر گرامی
    در خصوص سوال شما باید بگویم مسلما انجام اعمال واجب ثواب داشته و موجب زیادتی استعداد کمال یابی و استحقاق نعمتهای اخروی برای انسان خواهد بود.
    در مورد امکان هدیه واجبات به دیگران نیز باید بگویم اگر چه در میان علما در این مورد اختلاف نظر دیده می شود ولی از ظواهر برخی از روایات می توان استفاده کرد که می توان به امید وصول ثواب به آنها ثواب اعمال واجب را به آنها هدیه کرد.
    مثلا در روایت است که امام صادق علیه السلام در مورد کسی که پدر و برادر و یا خویشاوند خود را در حج خود شریک سازد، فرمودند: إِذاً یکتَبَ لَک حَجٌّ مِثْلُ حَجِّهِمْ وَ تُزْدَادَ أَجْراً بِمَا وَصَلْتَ؛ یعنی در آن صورت، یک حج در نامه عمل تو ثبت می کنند و مانند آن را در نامه عمل آنان ثبت می کنند. و تو اجر و پاداش زائدی دریافت می کنی؛ بدین جهت که صله رحم کرده ای.»(الکافی، ج 4 ص 316)
    همچنین نقل است که راوی می گوید به امام کاظم علیه السلام گفتم: اگر کسی به حج برود و حج و عمره خود را و یا قسمتی از طواف خود را برای خویشاوند خود منظور کند، آیا اجر و پاداش خودش ناقص می شود؟ امام علیه السلام فرمود: نه، ثواب یک حج کامل برای خودش و ثواب یک حج کامل برای خویشاوند او منظور می شود. پاداش دیگری هم دارد که به خویشان و دوستان خود صله و خدمت کرده است. من گفتم: اگر آن شخص مرده باشد، باز هم ثواب حج به او می رسد و در موقعیت او تأثیر می گذارد؟ آن حضرت فرمود: آری. حتی ممکن است مورد خشم و غضب خدا باشد و به وسیله ثواب حج، مورد مغفرت قرار بگیرد، و یا اگر در تنگنا باشد، وسعت و گشایش یابد. من گفتم: مرده ای که در تنگنا بوده باشد، می فهمد که این گشایش و وسعت از کجا به او رسیده است؟ ایشان باز فرمودند: آری. من گفتم: اگر کسی باشد که با مذهب حق به دشمنی و ستیزه می پرداخته، باز هم ثواب حج برای او مفید واقع می شود؟ آن جناب فرمود: آری. عذاب او تخفیف می یابد.»(الکافی، ج ‏4، ص 315)


    نقل قول نوشته اصلی توسط 313 نمایش پست ها
    میگن ثواب اعمال مستحب رو به معصومین هدیه کنید.اگه بخوایم علاوه بر معصومینبه همه ی مردم صالح دنیا(چه زنده و چه مرده) هدیه کنیم اشکالی داره؟؟بی احترامی محسوب میشه؟؟؟
    هدیه ثواب اعمال مستحبی به صالحان بنابر روایتی که در بالا نقل گردید نه تنها اشکالی ندارد و بی احترامی نیست بلکه بدان توصیه بسیاری نیز از ناحیه ایمه معصومین علیهم السلام شده است.


  7. صلوات ها 14


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    علاقه
    خدا-خودم-داداش علي جونم
    نوشته
    182
    حضور
    5 روز 13 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    912



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    هدیه ثواب اعمال مستحبی به صالحان بنابر روایتی که در بالا نقل گردید نه تنها اشکالی ندارد و بی احترامی نیست بلکه بدان توصیه بسیاری نیز از ناحیه ائمه معصومین علیهم السلام شده است.
    بسیار سپاسگزارم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    امام صادق علیه السلام در مورد کسی که پدر و برادر و یا خویشاوند خود را در حج خود شریک سازد
    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    امام کاظم علیه السلام گفتم: اگر کسی به حج برود
    یعنی روایتی نیست که به صورت کلی این امر را سفارش کنند؟؟
    آخه این روایاتی که ذکر کردین فقط مختص به عمل حج بود!!!
    متشکرم...

    مکه برای شما.فکه برای من، بالی نمی‌خواهم با همین پوتین های کهنه
    هم می‌توانم به آسمان بروم
    (شهید سید مرتضی آوینی )





  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30881



    نقل قول نوشته اصلی توسط 313 نمایش پست ها
    یعنی روایتی نیست که به صورت کلی این امر را سفارش کنند؟؟
    آخه این روایاتی که ذکر کردین فقط مختص به عمل حج بود!!!
    متشکرم...
    اینکه امام فقط در خصوص حج این مطلب را اجازه فرمودند به دلیل سوال سائل از انجام این عمل برای دیگران بود وگرنه اجازه امام اختصاص به عمل حج نداشته و هر عمل واجب دیگری را نیز شامل می شود.


  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    111
    حضور
    4 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    343



    سلام
    من شنیده بودم هر عمل مستحبی که انجام دادیم ابتدا به 124000 پیامبر و بعد 14 معصوم و بعد کل شهیدان و بعد از دنیا رفتگان هدیه دهیم
    البته دقیقش رو یادم نمونده


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    علاقه
    خدا-خودم-داداش علي جونم
    نوشته
    182
    حضور
    5 روز 13 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    912



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    به دلیل سوال سائل از انجام این عمل برای دیگران بود
    خب آخه اگه کل اعمال واجب رو میتونستیم هدیه کنیم امامذکر می کردن!!یا حتی ائمه قبل و بعد از ایشون!پس ما فقط ثواب حج رو هدیه کنیم چون مطمئنیم!!

    حالا من یه سوال دیگه دارم.میشه از خداوند بخوایم ثواب اعمال مستحبمون رو
    چندین برابر(مثلا 10000برابر)کنه و به هرکدوم از افرادی که میخوایم به اون میزان هدیه کنه؟؟؟؟
    اگه این میزان(10000برابر)رو تغییر بدیم و بگیم به تعداد کلمات علم خدا چطور؟؟؟؟
    میشه؟؟
    ویرایش توسط 313 : ۱۳۹۳/۰۳/۲۴ در ساعت ۱۱:۰۲
    مکه برای شما.فکه برای من، بالی نمی‌خواهم با همین پوتین های کهنه
    هم می‌توانم به آسمان بروم
    (شهید سید مرتضی آوینی )





  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    ماهيگيري و شنا
    نوشته
    55
    حضور
    1 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    176



    نقل قول نوشته اصلی توسط 313 نمایش پست ها
    حالا من یه سوال دیگه دارم.میشه از خداوند بخوایم ثواب اعمال مستحبمون رو چندین برابر(مثلا 10000برابر)کنه و به هرکدوم از افرادی که میخوایم به اون میزان هدیه کنه؟؟؟؟
    اگه این میزان(10000برابر)رو تغییر بدیم و بگیم به تعداد کلمات علم خدا چطور؟؟؟؟

    بسمه تعالي
    می توان تعداد زیادی را در اهداء ثواب اعمال شریک نمود

    امام صادق علیه السلام می فرمایند: «لَوْ أَشْرَکتَ أَلْفاً فِی حَجَّتِک لَکانَ لِکلِّ وَاحِدٍ حَجَّةٌ مِنْ غَیرِ أَنْ تَنْقُصَ حَجَّتُک شَیئاً؛ اگر هزار نفر را در ثواب حجت شریک کنی، خداوند برای هر یک ثواب یک حج می دهد؛ بدون این که از ثواب حج شما چیزی کم شود.»[1]

    همچنین در اهداء ثواب، فرقی نمی کند که اقوام، دوستان، مؤمنین و یا ائمه اطهار علیهم السلام را به صورت مستقل یا مشترک شرکت دهیم.

    «مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام کمْ أُشْرِک فِی حَجَّتِی قَالَ کمْ شِئْتَ؛ محمد بن اسماعیل می گوید: از ابو الحسن الرضا علیه السلام پرسیدم: تا چند نفر را می توانم در حج خود شریک سازم؟ آن حضرت فرمود: هر چند نفر که مایل باشی.»[2]



    [1] (الکافی، ج ‏4، ص 317)
    [2] (الکافی، ج ‏4، ص 317)

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    ماهيگيري و شنا
    نوشته
    55
    حضور
    1 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    176



    نقل قول نوشته اصلی توسط 313 نمایش پست ها
    سلام.اعمال واجب ما ثواب دارند؟؟؟اگه دارند اون ها(ثواب اعمال واجب)رو میتونیم به دیگران هدیه کنیم؟؟
    میگن ثواب اعمال مستحب رو به معصومین هدیه کنید
    مرحوم «صدرالاسلام همدانى‏» در كتاب «تكالیف الانام فى غیبة الامام‏» یا «پیوند معنوى با ساحت قدس مهدوى‏» مى‏نویسد:

    «از جمله تكالیف بندگان در عصر غیبت امام عصر علیه‏السلام، هدیه كردن ثواب طاعات و عبادات اعم از واجب و مستحب به آن حضرت و پدران بزرگوار ایشان است؛ زیرا این كار باعث قبولى عبادات و ازدیاد طاعات زیاد بنده خواهد شد ».

    و در ادامه و به نقل از «سیدبن طاووس‏» روایتى را چنین مى‏آورد:

    كسى كه ثواب نماز خود را - چه واجب و چه مستحب - براى رسول خدا صلى‏الله علیه ‏و آله، امیرمؤمنان و اوصیاى گرامى او قرار بدهد، خداوند ثواب نمازش را چند برابر مى‏كند ... و پیش از جدا شدن روح از بدنش به او مى‏گویند: اى فلان! دلت ‏خوش و چشمت روشن باد بدانچه خداوند متعال براى تو مهیا كرده است ... . »[1]

    هدیه كردن پاداش اعمال به امام عصر و ديگر ائمه علیهم ‏السلام، منحصر به ثواب نماز نیست، ثواب و پاداش هر گونه اعمال خیر را مى‏توان مشمول این نكته قرار داد. چنانكه مرحوم «سید محمدتقى موسوى اصفهانى‏» ، قرائت قرآن و غیره را مشمول این نكته دانسته است .[2]

    همچنین مرحوم طبرسى در «النجم الثاقب‏» حج كردن به نیابت از سوى آن حضرت را عنوان نموده و این كار را از قدیم در میان شیعیان امرى مرسوم دانسته است[3].

    هدیه نمودن پاداش اعمال نیك به ساحت قدسى حضرت مهدى علیه‏السلام، امر پیچیده‏اى نیست و به مقدمات عریض و طویلى نیاز ندارد، همین كه انسان نیت كند ثواب این عمل نیك هدیه‏اى براى امام عصرعلیه‏السلام باشد، كفایت مى‏كند. چنان كه راوى از امام سؤال كرد چگونه نماز خود را هدیه كند؟ امام جواب داد: ثواب نماز خود را براى پیامبر صلى‏الله علیه ‏و آله، و یا هر كدام از ائمه علیهم ‏السلام، نیت مى‏كند و پس از سلام نماز بگوید: اللهم انت السلام و منك السلام یا ذا الجلال و الاكرام، صلى الله على محمد و آل محمد.» اینها ركعاتى بود هدیه به بنده‏ات محمد بن عبدالله ... .»[4]




    [1] صدرالاسلام همدانى، پیوند معنوى با ساحت قدس مهدوى، ص‏225
    [2] سید محمدتقى اصفهانى، در دوران غیبت امام مهدى علیه‏ السلام چه كنیم؟، ص‏11
    [3] النجم‏ الثاقب ترجمه ص 774
    [4] مهر محبوب، سید حسین حسینى، ص‏86 .



    نقل قول نوشته اصلی توسط 313 نمایش پست ها
    .اگه بخوایم علاوه بر معصومینبه همه ی مردم صالح دنیا(چه زنده و چه مرده) هدیه کنیم اشکالی داره؟؟بی احترامی محسوب میشه؟؟؟

    راوی می گوید به امام کاظم علیه السلام گفتم: اگر کسی به حج برود و حج و عمره خود را و یا قسمتی از طواف خود را برای خویشاوند خود منظور کند، آیا اجر و پاداش خودش ناقص می شود؟ امام علیه السلام فرمود: نه، ثواب یک حج کامل برای خودش و ثواب یک حج کامل برای خویشاوند او منظور می شود. پاداش دیگری هم دارد که به خویشان و دوستان خود صله و خدمت کرده است. من گفتم: اگر آن شخص مرده باشد، باز هم ثواب حج به او می رسد و در موقعیت او تأثیر می گذارد؟ آن حضرت فرمود: آری. حتی ممکن است مورد خشم و غضب خدا باشد و به وسیله ثواب حج، مورد مغفرت قرار بگیرد، و یا اگر در تنگنا باشد، وسعت و گشایش یابد. من گفتم: مرده ای که در تنگنا بوده باشد، می فهمد که این گشایش و وسعت از کجا به او رسیده است؟ ایشان باز فرمودند: آری. من گفتم: اگر کسی باشد که با مذهب حق به دشمنی و ستیزه می پرداخته، باز هم ثواب حج برای او مفید واقع می شود؟ آن جناب فرمود: آری. عذاب او تخفیف می یابد.»[1]

    از اين روايت چند نكته فهميده ميشود:

    1- اينكه ميتوان ثواب اعمال خود را نه تنها به پيامبران و ائمه اطهار عليهم السلام و اولياء الهي و مومنين و صالحان هديه نمود بلكه مي توان ثواب اعمال را حتي به بندگان گنهكار خدا كه گرفتار عذاب الهي هم هستند هديه نمود و آنها را با اين هدايا از عذاب رهانيد حتي اگر از مخالفين مذهب حق باشند. بنابراين اين هدايا مصداق بارز «إستوسِعْ رحمةَ الله»[2] (يعني رحمت الهي را بگسترانيد) مي باشد. و هديه كردن اعمال به غير اولياء معصوم هيچ گونه بي احترامي به آنان محسوب نميشود.

    2- اگر در ثواب اعمال، دیگران را شرکت دهیم، نه تنها اجر و ثواب ما کم نخواهد شد، بلکه اجرمان بیشتر می شود و باعث کمال اعمال و ثواب بیشتر برای فاعل می شود؛ زیرا فاعل عمل مستحبی دو پاداش می برد: 1- انجام عمل مستحبی 2- انجام صله رحم به واسطه هدیه اعمال.

    3- اينكه علاوه بر اينكه ميشود به اموات ثواب اعمال را هديه نمود ميشود كه زندگان را نيز در ثواب اعمال شريك نمود.

    [1] الکافی، ج ‏4، ص 315
    [2] اشارات، ج3، ص328: نمط هفتم، فصل 25 «ابن‌سینا» در آنجا در بیانی لطیف می‌گوید: «إستوسع رحمة الله» . مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی، در مقدمة منطق شرح اشارات می‌گوید: این عبارات به روایت شبیه‌تر است تا عبارات یک کتاب عادی. ابن سینا می‌گوید: وسیع کن رحمت خدا را، بگذار دیگران زیر پوشش این رحمت واسعه قرار گیرند. لذا از همين باب گسترش رحمت الهي است كه ازامام رضا (عليه السلام) رسيده است: «واغفر لمن في مشارق الأرض و مغاربها من المومنين والمومنات»: خدايا همه مردان و زنان با ايمان مشرق و مغرب عالم را بيامرز، ادامه همين مكتب است.بحار، ج12، ص23


    ادامه دارد
    ویرایش توسط امير1 : ۱۳۹۳/۰۳/۲۴ در ساعت ۱۹:۴۳

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    ماهيگيري و شنا
    نوشته
    55
    حضور
    1 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    176



    نقل قول نوشته اصلی توسط امير1 نمایش پست ها
    ادامه دارد
    «عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِیرَةِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ أَنَا بِالْمَدِینَةِ بَعْدَ مَا رَجَعْتُ مِنْ مَکةَ إِنِّی أَرَدْتُ أَنْ أَحُجَّ عَنِ ابْنَتِی قَالَ فَاجْعَلْ ذَلِک لَهَا الْآنَ»؛
    راوی از امام صادق علیه السلام می پرسد: از مکه به مدینه مراجعه کردم و می خواهم برای دخترم حج انجام دهم. حضرت فرمود: همین الان حجت را برای دخترت قرار بده.»[1]

    در روایتی آمده است که به امام صادق علیه السلام گفتم: می توانم پدر و مادرم را در حج خود شریک سازم؟ حضرت فرمودند: آری. من گفتم: می توانم برادرانم را در حج خود شریک سازم؟ فرمود: آری. خداوند - عزّ و جلّ - برای خودت ثواب یک حج منظور می کند و برای آنان نیز ثواب یک حج، و پاداش دیگری هم به تو عنایت خواهد کرد که صله رحم کرده ای. من گفتم: به نیابت از مردان و زنانی که در کوفه باشند می توانم طواف کنم؟ فرمود: آری. موقع شروع به طواف، نام او را می بری و می گویی: «بار خدایا این طواف را از فلانی بپذیر.»[2]

    ابراهیم خضرمی از پدرش روایت می کند که وقتی از مکه برگشت در مسجد النبی امام کاظم علیه السلام را زیارت کرد و پرسید: یابن رسول الله وقتی قصد تشرف به مکه را داشتم، کسی به من گفت: برای من طواف انجام بده و دو رکعت نماز بخوان و من یادم رفت. چه جواب او را بدهم؟ حضرت فرمود: هر وقت مکه مشرف شدی و اعمال خود را انجام دادی، یک طواف انجام بده و دو رکعت نماز بخوان و بگو: خدایا ثواب این طواف و نماز را قرار بده برای پدر، مادر، فرزند، همسر، خویشان و تمام همشهریانم. در این صورت اگر به هر کسی گفتی برایت طواف و نماز خواندم، دروغ نگفتی. در مورد زیارت قبور مطهر پیامبر و ائمه علیهم السلام هم همین طور است؛ وقتی زیارت می کنی و سلام می دهی، بگو: خدایا ثواب این زیارت مرا را برای پدر، مادر، فرزند، همسر، خویشان و تمام همشهریانم قرار بده. اگر به هر فردی گفتی، سلام تو را به پیامبر یا امام رساندم دروغ نگفتی.»[3]

    ازين چند روايت هويدا ميشود كه اهداء ثواب اعمال به غير پيامبران و ائمه اطهارعليهم السلام نه تنها جايز است بلكه سفارش شده است و به هيچ وجه بي احترامي به ساحت مقدس ائمه اطهار محسوب نميشود گرچه بهتر آنست كه اين اعمال ناقص خود را در حد بضاعت مزجاة و ناچيز خود به ساحت مقدس اولياء معصوم هديه نموده تا با اين هديه و انتساب ان به محضر مبارك و شريف ايشان اين اعمال نا چيز هم كمال و ارتقاء و ارزش يابند هچنانكه كه اين خاك بي ارزش با انتساب به حضرت سيد الشهداء شفا بخش شده است.

    [1] الکافی، ج ‏4، ص 316
    [2] الکافی، ج ‏4، ص 315
    [3] الکافی، ج ‏4، ص 316

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود