صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ما چه نیازی به حورالعین داریم؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    علاقه
    خدا-خودم-داداش علي جونم
    نوشته
    182
    حضور
    5 روز 13 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    912

    اشاره ما چه نیازی به حورالعین داریم؟؟




    سلام.باتوجه به آیات زیر:
    سورهٔ الواقعة
    ما آنها را آفرینش نوینی بخشیدیم. (۳۵) و همه را بکر قرار داده‌ایم. (۳۶)
    به ما گفته شده که در بهشت لذات مادی وجود نداره.پس این وسط وظیفه ی حورالعین چیه و چه نیازی به باکره بودن اون ها هست؟؟

    • سوره ۵۵: الرحمن
      در باغهای بهشتی زنانی هستند که جز به همسران عشق نمی‌ورزند و هیچ انس و جن قبلاً با آنها تماس نگرفته است. (۵۶)

    توی دنیا ما برای ادامه ی نسل و همراهی کردن همدیگه و... ازدواج می کنیم.چه نیازی باعث میشه ما در بهشت هم همسر داشته باشیم؟؟؟
    متشکرم از پاسختون
    ما چه نیازی به حورالعین داریم؟؟

    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۴/۱۵ در ساعت ۱۸:۵۳
    مکه برای شما.فکه برای من، بالی نمی‌خواهم با همین پوتین های کهنه
    هم می‌توانم به آسمان بروم
    (شهید سید مرتضی آوینی )





  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    ما چه نیازی به حورالعین داریم؟؟








    کارشناس بحث: استاد صدیقین



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط 313 نمایش پست ها
    سلام.باتوجه به آیات زیر:
    به ما گفته شده که در بهشت لذات مادی وجود نداره.پس این وسط وظیفه ی حورالعین چیه و چه نیازی به باکره بودن اون ها هست؟؟
    توی دنیا ما برای ادامه ی نسل و همراهی کردن همدیگه و... ازدواج می کنیم.چه نیازی باعث میشه ما در بهشت هم همسر داشته باشیم؟؟؟

    سلام به شما پرسشگر گرامی

    در کدام آیه یا روایت گفته شده که در بهشت نعمت های مادی وجود ندارد؟! اتفاقا بسیاری از نعمت های بهشتی _که در آیات قرآن به آن اشاره شده_ از نوع نعمت های مادی است. همین سوره واقعه که اشاره کردید، از سه دسته سابقون و اصحاب الیمین و اصحاب الشمال نام می برد و نعمت های بهشتی دو گروه اول را در قالب نعمت های مادی، و عذاب گروه سوم را هم در قالب عذاب های مادی ترسیم می کند. در بسیاری از آیات از باغ ها و قصرها و درختانی که نهرهای روان زیر آن جاری است و حتی از جزئیات زیادی از نعمات مادی _که نمونه ای از آنها، در سوره الرحمن آمده_ اشاره شده است.

    نمی خواهم بگویم ماده آن جهان از جنس همین ماده غلیظ و پست و در معرض فرسایش این دنیاست، بلکه عرضم اینست که یک مدل از نعمت های بهشتی، مشابه همین نعمت های مادی است، با حذف نقایص و عیب‌هایش!

    حورالعین یا همان همسران زیبای بهشتی که انیس و همدم و یار همیشگی همسرانشان هستند، یکی از این هزاران نعمت مادی بهشتیان است که در چندین آیه از قرآن کریم، و نیز در روایات متعدد از آنها یاد شده است. حور، جمع حوراء، به معنای زنی است که سفیدی چشمش بسیار سفید و سیاهی آن نیز بسیار سیاه باشد، و یا به معنای زنی است که دارای چشمان سیاه همچون چشم آهو باشد. «عین» در این جا جمع کلمه «عیناء»، به معنای درشت چشم می باشد. بنابراین، معنای لغوی «حور العین» مشخص است و مراد از آن، زنانی هستند که دارای چشمانی زیبا و جذاب هستند. (تفسير نمونه، ج ‏21، ص 212)

    در برخی روایات، برترین لذت [جسمی] دنیوی و اخروی، لذت زنان یاد شده، مانند:

    و في الكافي، و تفسير العياشي، عن الصادق (ع): ما تلذذ الناس في الدنيا و الآخرة بلذة أكبر لهم من لذة النساء، و هو قوله: زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنِينَ- الآية ثم قال: و إن أهل الجنة ما يتلذذون بشي‏ء من الجنة أشهى عندهم من النكاح، لا طعام و لا شراب. (الميزان في تفسير القرآن، ج‏3، ص 118)

    [در میان نعمت های مادی] مردم در دنیا و آخرت به لذتی بزرگتر از لذت زنان بهره نبرده اند و اینست معنای آیه زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنينَ...

    جالب اینکه خدای متعال لذت قرب خود _که از لذات بزرگ معنوی و برتر از لذات مادی بهشتیان است_ را بعد از ذکر لذات مادی یاد می کند؛ شاید یک علتش این باشد که نوع انسان ها با لذات مادی دمساز اند و در هنگام وعده، آن را آسان‌تر درک نموده، و به عمل نیک و دوری از بدی، شوق بیشتری پیدا می کنند:

    وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ (توبه/72)
    خداوند به مردان و زنان باايمان، باغهايى از بهشت وعده داده كه نهرها از زير درختانش جارى است جاودانه در آن خواهند ماند و مسكن‏ هاى پاكيزه ‏اى در بهشت هاى جاودان (نصيب آنها ساخته) و (خشنودى و) رضاى خدا، (از همه اينها) برتر است و پيروزى بزرگ، همين است

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۰۳/۱۵ در ساعت ۱۸:۰۵

  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    عالی ترین نعمت های دنیا، با حذف تمام نقص‌ها و آفت‌هایش، در بهشت موجود است




    سلام به شما پرسشگر گرامی

    نعمت های بهشتی حقیقتا به وصف در نمی آیند، زیرا بهشت عالمی دیگر است و نسبت آن به دنیا، مانند نسبت دنیا به عالم رحم می باشد. اگر فرض کنیم، جنینی قدرت درک و فهم می داشت و می خواستیم عالم دنیا و نعمتهایش را برایش تشریح کنیم، چگونه این کار را می کردیم؟! ناچار بودیم، دنیا و نعمت هایش را به تصویر عالم رحم تعریف و توصیف کنیم و زیباترین ذهنیاتی که جنین در عالم رحم درک می کند را برایش مثال زنیم، ولی وقتی جنین متولد می شود و حقیقت نعمات دنیوی را می بیند، آن ها را نه در قیاس با نعمت های عالم رحم، بلکه به مراتب فوق آن می یابد.

    تعریف و توصیف های قرآن از نعمت های بهشتی نیز متناسب با درک و فهم ما از دنیا و نعمتهای دنیاست که آنها را می شناسیم و با آنها انس گرفته ایم و غیر آن را درک و تجربه نکرده ایم، لذا در آیات قرآن، در توصیف نعمت های بهشتی، بیشتر درباره زیباترین جلوه های نعمتهای دنیایی مثال زده شده است، مانند:

    قصرهایی زیبا با درختانی که نهرها از زیر آن جریان دارد و از جهت کمیت و کیفیت خوردنی ها و نوشیدنی هایش، حد اعلی رعایت شده و نعمتهایش تمام نشدنی است و آنچه که بهشتیان هر لحظه اراده و اشتها نمایند برایشان حاضر و مهیا می شود و خدمتگزاران بانشاط و جوان و زیبارویانی که دائم ساقی و بر گرد آنان اند و همسران پاکی از حورعین که دست احدی بر آنان نخورده و در زیبارویی و نشاط، وصف ناپذیرند و لباس های فاخر و زیبا و زینت هایی که برایشان مهیا شده و ...

    هیچگونه تهدیدی از جهت زوال و کم شدن و از دست رفتن و فاسد شدن و کهنه گشتن و تکرار شدن و سایر آفات دنیوی، این نعمات را تهدید نمی کند و بهشتیان هرگز از فردوس برین اخراج نمی شوند و هیچگاه به آفت رنج و تکرار و خستگی و مانند آن دچار نمی شوند و به صورت ابدی و همیشگی غرق در بالاترین نعمتهای ممکن هستند. (1)

    کارهای دنیایی از قبیل کار و زحمت و رنج کسب حلال و مانند آن، طبیعتا در بهشت وجود ندارد زیرا در آنجا هر آنچه که بهشتیان اراده کنند، مهیا و حاضر می شود (2) و هیچ گونه رنج و ناراحتی از جهت کسب آنچه می خواهند ندارند. (3)

    لذات و نعمات عالی دنیوی، با حذف تمام آفات و نقص هایش، در بهشت موجود است، از این رو به لذت ازدواج و همسر داشتن در آیات متعدد اشاره شده است. (4) نیز قصرهای زیبایی که نهرهای روان در زیر آن جاری است و سایر نعمتهایی که اندکی از توصیفشان گذشت.

    مواردی که اشاره شد، همه از جنس توصیف زیباترین نعمت های دنیاست که در توصیفات بهشتی قرآن، در سوره های الرحمن، دهر، واقعه و آیات دیگر به آنها اشاره شده است و هر گونه آفت دنیوی از آنها نفی شده است، اما وقتی نوبت به توصیف نادیده ها و ناشنیده ها می رسد، قرآن به اشارتی اکتفا می کند زیرا ترسیم چنین فضایی و درک حقیقت آن، برای انسانی که به زمین و نعمت هایش انس گرفته، دور از ذهن می نماید:

    فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (5)
    هيچ كس نمى‏ داند چه چيز از آنچه روشنى ‏بخش ديدگان است به [پاداش‏] آنچه انجام مى‏ دادند براى آنان پنهان شده است

    تعبير به «هيچ كس نمى‏ داند» و نيز تعبير به «قُرَّةِ أَعْيُنٍ» (آنچه مايه روشنى چشمهاست)، بيانگر عظمت بي حساب اين مواهب و پاداش ها است، مخصوصا با توجه به اينكه «نفس» به صورت نكره در سياق نفى آمده و به معنى عموم است و شامل همه نفوس می شود، حتى فرشتگان مقرب خدا و اولياى پروردگار! (6)

    از پیامبر گرامی اسلام نقل شده که فرمود: ان اللَّه يقول اعددت لعبادى الصالحين ما لا عين رأت، و لا اذن سمعت، و لا خطر على قلب بشر؛ خداوند مى‏ فرمايد: من براى بندگان صالحم نعمتهايى فراهم كرده‏ ام كه هيچ چشمى نديده، و هيچ گوشى نشنيده، و به فكر كسى خطور هم نکرده است! (7)


    پی نوشت
    -------------------------------------
    1- به عنوان نمونه رجوع کنید به: سوره های
    الرحمن، دهر، واقعه.
    2- لَهُمْ فيها ما يَشاؤُنَ خالِدينَ كانَ عَلى‏ رَبِّكَ وَعْداً مَسْؤُلاً؛ جاودانه هر چه بخواهند در آنجا دارند. پروردگار تو مسئول [تحقق‏] اين وعده است (فرقان/16)
    3- لا يَمَسُّهُمْ فيها نَصَبٌ وَ ما هُمْ مِنْها بِمُخْرَجينَ؛ نه رنجى در آنجا به آنان مى‏ رسد و نه از آنجا بيرون رانده مى‏ شوند (حجر/48)
    4- ً وَ لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فيها خالِدُونَ؛ و در آنجا همسرانى پاكيزه خواهند داشت و در آنجا جاودانه بمانند (بقره/25)
    وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ نُدْخِلُهُمْ ظِلاًّ ظَليلاً؛ و به زودى كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده ‏اند، در باغهايى كه از زير [درختانِ‏] آن نهرها روان است درآوريم. براى هميشه در آن جاودانند، و در آنجا همسرانى پاكيزه دارند، و آنان را در سايه ‏اى پايدار درآوريم (نساء/57)
    و آیات بسیار دیگر که در سوره های الرحمن، دهر، واقعه و ... آمده است.

    5- سجده، 17
    6- تفسير نمونه، ج‏17، ص 148
    7- تفسير نمونه، ج‏17، ص 149 ؛ اين حديث را بسيارى از مفسران از جمله طبرسى در مجمع البيان و آلوسى در روح المعانى و قرطبى در تفسيرش نقل كرده‏ اند و محدثان مشهوری مانند بخارى و مسلم نيز آن را در كتب خود آورده‏ اند.


  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    84
    حضور
    5 روز 8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    353



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    هیچ گونه رنج و ناراحتی از جهت کسب آنچه می خواهند ندارند
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    لذات و نعمات عالی دنیوی، با حذف تمام آفات و نقص هایش، در بهشت موجود است
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    تهدیدی از جهت زوال و کم شدن و از دست رفتن و فاسد شدن و کهنه گشتن و تکرار شدن و سایر آفات دنیوی، این نعمات را تهدید نمی کند و بهشتیان هرگز از فردوس برین اخراج نمی شوند
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    تعبير به «قُرَّةِ أَعْيُنٍ» (آنچه مايه روشنى چشمهاست)، بيانگر عظمت بي حساب اين مواهب و پاداش ها است، مخصوصا با توجه به اينكه «نفس» به صورت نكره در سياق نفى آمده و به معنى عموم است
    با نام حق وبا سلام
    من مخالفت با لذات بهشتی ندارم اما چند مورد را میگویم تا دربارش بحث شود.ممنون

    همه اینها که فرمودین درست.اما چرا ممتد و آرام,بی سروصدا, وساکت, ساکن؟ تا کی؟تکرار ملال آور و خسته کننده است؟
    زمان حال وزمان حال وزمان حال تکراری نمیشود؟
    باید گفت بهشت هر لحظه اش تجربه ناتجربه هاست
    هر لحظه دیدن ندیده شده
    هر لحظه اتفاق نا دیده
    اما
    مثبت ومنفی که باشد تراکنش وفعالیت ایجاد میشود
    جایی که متضاد نیست پس علتی نیست که کرنش وفعالیت باشد و اتفاقی هم بیافتد که آدمی مشغول اش بشود وتکراری نباشد تا حادثه واتفاقی دیگر؟
    جوانمردی
    بینش واندیشه
    بهترین اعتماد به نفس
    افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد



  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط aAa71 نمایش پست ها
    با نام حق وبا سلام
    من مخالفت با لذات بهشتی ندارم اما چند مورد را میگویم تا دربارش بحث شود.ممنون

    همه اینها که فرمودین درست.اما چرا ممتد و آرام,بی سروصدا, وساکت, ساکن؟ تا کی؟تکرار ملال آور و خسته کننده است؟
    زمان حال وزمان حال وزمان حال تکراری نمیشود؟
    باید گفت بهشت هر لحظه اش تجربه ناتجربه هاست
    هر لحظه دیدن ندیده شده
    هر لحظه اتفاق نا دیده
    اما
    مثبت ومنفی که باشد تراکنش وفعالیت ایجاد میشود
    جایی که متضاد نیست پس علتی نیست که کرنش وفعالیت باشد و اتفاقی هم بیافتد که آدمی مشغول اش بشود وتکراری نباشد تا حادثه واتفاقی دیگر؟
    سلام علیکم مؤمن،
    نیازی به تضاد نیست و وجود تنوع کافیه. مثلاً در اسلام توصیه شده که سر سفره‌ای بنشینید که یک نوع غذا توش باشه، یکی از آفاتی که تنوع غذایی سر سفره در دنیا داره اینه که آدم وقتی سیر شد و در واقع یک قمه قبل از اینکه سیر بشه باید از سر سفره پا بشه، اما وقتی بیش از یک غذا سر سفره باشه وقتی از این غذا سیر میشه هنوز به غذای دیگه اشتها داره، میگه بگذار فقط یه لقمه هم از اون بکی بخورم، وقتی خورد چون جا نداره می‌تونه دیگه از اون نخوره ولی می‌بینه که اشتها به این غذای اولی که ازش سیر شده بود باز وجود داره و ... خلاصه اینکه گاهی با همین دو تا غذا اینقدر می‌خوره که به قول سعدی «چندان که در معده جای نفس نماند و بر سفره روزی کس».
    حالا برسیم به بهشت، آنجا ترکیدم معنی نداره، تا اشتها داشته باشی می‌توانی بخوری، البته تو بهشت آدم تنظیمه و اشتهای بیخودی هم نداره ...
    در نعمات بهشتی هم تنوعشان و اینکه هرچقدر هم بخوری تمامی ندارد و اینکه باعث دل‌درد و ... نمی‌شود همگی مطرح است ...
    یعنی حتی اگر هیچ تکاملی هم در بهشت نبود همین وجود تنوع خودش انسان را از حالت سکون و ملال‌آوری در می‌آورد ... اما در عین حال در بهشت هم تکامل وجود داره و انسان‌ها در یک مرحله متوقف نمی‌شوند، اگر اشتباه نکنم ...
       
    یک نکته‌ی خیلی سربسته، ظاهراً لذات مادی تا وقتی ادامه داره که «ما دامت السموات و الأرض» ...

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    84
    حضور
    5 روز 8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    353



    نقل قول نوشته اصلی توسط owari نمایش پست ها
    حالا برسیم به بهشت، آنجا ترکیدم معنی نداره، تا اشتها داشته باشی می‌توانی بخوری، البته تو بهشت آدم تنظیمه و اشتهای بیخودی هم نداره ...
    در نعمات بهشتی هم تنوعشان و اینکه هرچقدر هم بخوری تمامی ندارد و اینکه باعث دل‌درد و ... نمی‌شود همگی مطرح است ...
    یعنی حتی اگر هیچ تکاملی هم در بهشت نبود همین وجود تنوع خودش انسان را از حالت سکون و ملال‌آوری در می‌آورد ... اما در عین حال در بهشت هم تکامل وجود داره و انسان‌ها در یک مرحله متوقف نمی‌شوند، اگر اشتباه نکنم ...
    1-اگر کسی از چیزی سیر نشود که باز هم میلش میماند و باز هم دلش میخواهد تا الی آخر که طمعش همواره هست مثل میل جنسی که سیری ناپذیر است.

    2-اگر هم از چیزی سیر بشود که دیگر درآن لحظه میلش نکشد دو نقص دارد:
    الف) برای حالت بهشتی اشکال وارد است چون تمنا در آن در تمام نمیشود بلکه هر چیزی هرلحظه مطلوب است.
    ب ) اگر کسی سیر شد ودوباره دفعه بعد میلش تخلیه میشود تا دیگر بار آن میل را جواب دهد که میشود دنیای تکرار.هر لحظه در حال پر وخالی شدن میلی است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط owari نمایش پست ها
    در نعمات بهشتی هم تنوعشان و اینکه هرچقدر هم بخوری تمامی ندارد
    تنوع نعمات بسته به اعمال هرکس در این دنیا وجزایش درآنجاست.حال اگر کسی کمترین حد درجه از منزل بهشتی است که جایی وحد دارد تا به نسبت درجات بالا.ودر نتیجه از آن کیفیت درجات بالا محروم است اگر هم بگوییم خودش در آن خد راضیست یا خبر ندارد هم نقصان معنای بهشت میشود.



    نقل قول نوشته اصلی توسط owari نمایش پست ها
    در عین حال در بهشت هم تکامل وجود داره
    تکامل مال کسی یا مخلوقی است که به حد اعلای تعریفش وخلقتش نرسیده.چگونه در رنج نباشد کسی که هنوز هم ناقص است واین هم برای بهشتیان ظلمت معنی میدهد تا از جلوی آن پرده را بردارند تا کاملتر شوند.واین عبارت لازم است تا خلا هم حضور داشته باشد تا برای آن کمال ایجاد شود.
    جوانمردی
    بینش واندیشه
    بهترین اعتماد به نفس
    افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد



  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط aAa71 نمایش پست ها
    1-اگر کسی از چیزی سیر نشود که باز هم میلش میماند و باز هم دلش میخواهد تا الی آخر که طمعش همواره هست مثل میل جنسی که سیری ناپذیر است.

    2-اگر هم از چیزی سیر بشود که دیگر درآن لحظه میلش نکشد دو نقص دارد:
    الف) برای حالت بهشتی اشکال وارد است چون تمنا در آن در تمام نمیشود بلکه هر چیزی هرلحظه مطلوب است.
    ب ) اگر کسی سیر شد ودوباره دفعه بعد میلش تخلیه میشود تا دیگر بار آن میل را جواب دهد که میشود دنیای تکرار.هر لحظه در حال پر وخالی شدن میلی است.


    تنوع نعمات بسته به اعمال هرکس در این دنیا وجزایش درآنجاست.حال اگر کسی کمترین حد درجه از منزل بهشتی است که جایی وحد دارد تا به نسبت درجات بالا.ودر نتیجه از آن کیفیت درجات بالا محروم است اگر هم بگوییم خودش در آن خد راضیست یا خبر ندارد هم نقصان معنای بهشت میشود.



    تکامل مال کسی یا مخلوقی است که به حد اعلای تعریفش وخلقتش نرسیده.چگونه در رنج نباشد کسی که هنوز هم ناقص است واین هم برای بهشتیان ظلمت معنی میدهد تا از جلوی آن پرده را بردارند تا کاملتر شوند.واین عبارت لازم است تا خلا هم حضور داشته باشد تا برای آن کمال ایجاد شود.
    سلام علیکم،
    به اندازه‌ی وسع اندک خودم جواب می‌دهم و اصراری ندارم که درست باشند:
    قیامت یوم‌الحسرة است، همه حسرت خواهند خورد مگر اهل بیت علیهم‌السلام، آنجا همه هستند و همه می‌بینند که چه کسی چه جایگاهی دارد و سهم خودش چه قدر از رحمت الهی است و چقدر به نسبت دیگران در رنج است و یا در رحمت و ...
    بعد اهل جهنم وارد جهنم می‌شوند «وَ حِيلَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ مَا يَشْتَهُونَ» همانطور که در دنیا مرگ ایشان را از آنچه دوست داشتند و آرزویش را داشتند فاصله انداخته بود (مرگ قیامت صغری است): «فَضُرِ‌بَ بَيْنَهُم بِسُورٍ‌ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّ‌حْمَةُ وَظَاهِرُ‌هُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ»
    اما کسانی که وارد بهشت می‌شوند اگرچه دوره‌ی حسرت را دیده‌اند اما دیگر هرگز به آن وضعیت برنخواهند گشت به علت اشتغالی که به نعمات بهشتی مطابق با ظرفیت و فهم خودشان دارند. در این عالم به هر چه که اشتهایشان باشد می‌رسند و اشتهای بالاتری ندارند چون درکی از نعمات بالاتر ندارند، ولی وقتی در تکامل خود به آنها هم دست یافتند از آنچه به روزی ایشان اضافه شده شادمان خواهند بود و در نهایت رضایت.

    اینکه فرمودید تمنا در بهشت تمام نمی‌شود در کل درست است ولی در مورد مصادیق تمنا نمی‌تواند درست باشد چون در غیر اینصورت انسان باید تمام لذات بهشتی را با هم بخواهد و برخی از آنها با برخی دیگر تزاحم خواهد داشت، مثلاً خلوت با حوری را همزمان با تکیه زدن بر تختها کنار مؤمنان دیگر خواستن تزاحم دارد. در بهشت غلبه‌ی امیال وجود خواهد داشت، یعنی درست است که نشستن در کنار مؤمنان هرگز خسته‌اش نخواهد کرد و از آن حوصله‌اش سر نخواهد رفت ولی ممکن است بگوید الآن دلم چیز دیگری را بیشتر می‌خواهد و آن وقت آن چیز برایش فراهم خواهد شد ... و خود تنوع نعمت چیزی است که غلبه‌ی امیال را می‌تواند منجر شود، مثل بچه‌ای که به پارک برده می‌شود، از خوشحالی نمی‌داند اول سرسره بازی کند یا تاب بازی یا ... یک کم از این بازی می‌کند یک کم از آن و ... اما در این عالم خسته می‌شود و در آن عالم خستگی معنا ندارد و همیشه از تمام نعمات در نهایت لذت خواهد بود. مثال بهتر آن فکر کنم همان سر سفره‌ای نشستن باشد که تنوع غذایی دارد تماما از غذاهایی که شخص دوستشان دارد و خیلی هم دوستشان دارد ... فعلاً بحث سیر شدن را هم بگذاریم کنار، او از غذاهای متفاوت خواهد خورد و اینکه یک لقمه از این بخورد و یک لقمه از آن بخورد دلیل بر سیر شدن از این یا آن نیست ... این بحث خودش بحث تنوع‌طلبی به عنوان یک میل است که آن هم می‌خواهد ارضا شود و در بهشت هر تنوعی که به فکرش برسد برایش مهیاست، به طوریکه بیش از آن را نمیشناسد تا به آن برسد.

    اینکه نقص در درک طبقات بهشت و استفاده از نعمات بهشتی و تکامل انسان در بهشت را مساوی نقص بهشت دانستید درست نیست و مساوی وجود ظلمت هم نیست، حد بین ظلمت و رحمت همان حد واجبات و محرمات است که در قیامت صورت بهشت و جهنم به خود می‌گیرد. اما مستحبات و خلوص نیت و ... اینها از جنس حجاب هستند ولی نه حجاب‌های ظلمانی بلکه حجاب‌های نور. النور حجاب اکبر می‌دانید یعنی چه؟ شما در روز ستارگانی را نمی‌بینید که برخی از آنها چندین و چند مرتبه و شاید هزاران مرتبه از خورشید پرنورتز باشند، اما در نور خورشید در روز دیده نمی‌شوند، ولی در آسمان شب که خورشید نیست دیده می‌شوند. نور خورشید نور بالاتر از خود را پوشاند و دلیلش نزدیکی به محل وقوع شما بود، در قیامت هم نور رحمت خداوند و علم و نعمات خداوند مانع از دیدن انوار عظیم‌تر می‌شوند چون نزدیک‌تر هستند به مرتبه‌ی وجودی این شخصی که فعلا در این مرتبه است. در بهشت شبی هم وجود ندارد که کسی در نبود نور رحمت نزدیک بتواند نور رحمات دورتر و نورانی‌تر را ببیند و حسرت بخورد، شب فقط در قیامت است که علم هست و رحمت نزدیک چشیده نشده است و آنجا انسان حسرت بسیار خواهد خورد از کارهای خوبی که می‌توانست انجام دهد ولی انجام نداد. در بحث حجاب‌های نورانی داریم که اهل بیت علیهم‌السلام حجب نور هستند و ظاهراً دشمنان ایشان هم حجب ظلمانی هستند، طبقات بهشت هر کدام از نور خدا به اندازه‌ی سنخیت داشتن با اهل بیت علیهم‌السلام قابل استفاده است و طبقات جهنم هم در محرومیت از نور خدا مراتب دارد و در آنجا هم نور رحمت (رحمانیت و نه رحیمیت) می‌رسد تا اینکه به مرتبه‌ای برسد که نهایت ظلمت است (مرتبه‌ی دشمنی با خدا و خلفای خدا) و در آنجا رحمت به حداقل خود می‌رسد ... و صورت این رحمت هم اعوجاج پیدا کرده و به جای نعمت شبیه نغمت شده است و به جای رحمت شبیه زحمت.
    به عبارت دیگر اختلاف در بین طبقات بهشت بخاطر وجود حجاب‌های نورانی بین آنهاست، رحمت به اندازه‌ی ظرفیت هر طبقه به آن طبقه می‌رسد، یعنی شدت و ضعف نور تغییر می‌کند، اما اختلاف در طبقات جهنم بخاطر وجود حجاب‌های ظلمانی است یعنی مانع شدن از عبور بخشی از نور ... فرکانس‌هایی از نور انگار به جهنم برسند که با طبع انسانی سازگار نیستند و خوشایند نمی‌باشند ...

    یا علی

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    42
    حضور
    2 روز 11 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    119



    نقل قول نوشته اصلی توسط 313 نمایش پست ها
    سلام.باتوجه به آیات زیر:

    به ما گفته شده که در بهشت لذات مادی وجود نداره.پس این وسط وظیفه ی حورالعین چیه و چه نیازی به باکره بودن اون ها هست؟؟

    توی دنیا ما برای ادامه ی نسل و همراهی کردن همدیگه و... ازدواج می کنیم.چه نیازی باعث میشه ما در بهشت هم همسر داشته باشیم؟؟؟
    متشکرم از پاسختون
    ما چه نیازی به حورالعین داریم؟؟
    سوال این دوست ما این است که حالا چرا " با کره " ..چه فرقی می کند با کره باشد یانه ..مگه قرار است چه اتفاقی بیافتد که حالا باکره بودن یا نبودنش مهم است....بعد هم سوال دومش اینکه اصن چه لزومی هست که توی بهشت !! ما همسر داشته باشیم ..این تلذذ جسمانی در بهشت در دنباله کدام روند تکاملی انسان قرار داره....:)

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    کلا کارای هنری ....
    نوشته
    5,242
    حضور
    302 روز 1 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    356
    صلوات
    19632



    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    کی میتونه ثابت کنه باید در این دنیا تقوا پیشه کنیم تا توی اون دنیا به زنانی به اسم حوری برسیم که خیلی خوشگل هستند و باکره هستند و خوش اندام هستند و ....؟
    تا حالا کسی رفته ببینه اصلا اینا وجود داره یا خیر
    http://www.askdin.com/thread24134-2.html#post286209
    درستکار آسوده است، بی گناه بی باک، خیانتکار ترسان و بدهکار هراسان است.
    امام حسین (ع)

    *************************************************
    ما چه نیازی به حورالعین داریم؟؟

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. سایت بهتر است یا وبلاگ؟؟
    توسط عبدالرحیم در انجمن سایت و وبلاگ مذهبی
    پاسخ: 29
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۲۵, ۱۹:۴۷
  2. از انس تا انسان .. از انسان تا انسانها،معنی و منظورچیست؟؟
    توسط آینده در انجمن سؤالات و شبهات تفسیري
    پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۲, ۱۰:۲۰
  3. چرا شیعیان به حدیث ثقلین عمل نمی کنند؟؟!!
    توسط عمر فاروق در انجمن شیعه شناسی
    پاسخ: 79
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۴, ۱۹:۳۹
  4. به نظر شما برای شروع یک زندگی چی لازمه؟؟
    توسط m001 در انجمن مراحل ازدواج
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۱۲, ۰۹:۵۹
  5. روزه مستحبی و روزه قضا باهم ؟؟
    توسط H a n a در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۱, ۱۴:۰۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود