جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا شرط عدم دخول در عقد نکاح، خلاف مقتضی عقد است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 9 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4349

    آیا شرط عدم دخول در عقد نکاح، خلاف مقتضی ذات عقد است؟




    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع) ، السلام علیک یا قمر بنی هاشم(ع) ، السلام علیک یا زین العابدین(ع)

    السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

    ****************


    با سلام خدمت تمامی دوستان و سروران گرامی

    ضمن تبریک اعیاد شعبانیه خدمت شما دوستان

    به نظر من این تایپیک ایراد دارد....(البته من تایپیک رو کامل نخوندم) اما متوجه شدم دوستان بحثشون فقط روی اذن پدر دختر متمرکز شده

    کارشناس های محترم و دوستان عزیز روی این موضوع بحث نداشتید که شرطی در عقد موقت این دختر ذکر شده چه وضعیتی دارد،

    نقل قول نوشته اصلی توسط ... نمایش پست ها
    این آقا اول به من گفت ما میتونیم یه صیغه ی محرمیت (ازدواج موقت) بخونیم
    نقل قول نوشته اصلی توسط ... نمایش پست ها
    و در حد لذت بردن و ارضا شدن البتهبدون دخول با هم دیگه باشیم و چون نمیخوایم دخول داشته باشیم نیازی به اجازه ی پدرت نداری.


    از نوشته های این خانم محترم این طور بر می آید که شرط مزبور ( شرط عدم دخول ) باشد.

    اصلا شرط عدم دخول صحیح می باشد؟

    اگر این شرط را در شروط باطل و شروط باطل و مبطل عقد بررسی کنیم :

    شرط باطل: 1.شرط نامقدور 2.شرط بی فایده 3.شرط نامشروع....(این دسته از شروط باطل اند اما مبطل عقد نیستند)

    شرط باطل و مبطل :
    1.شرط خلاف مقتضی ذات عقد 2.شرط مجهولی که جهلش به یکی از عوضین سرایت کند



    به نظر می رسد شرط عدم خول رو باید در شروط باطل و مبطل عقد ، آنهم شرط خلاف مقتضی ذات عقد بررسی کرد


    تا این جا جایگاه بررسی مشخص است ، با رنگ قرمز هم مشخص شد.

    سوال پس این می باشد که :

    آِیا شرط عدم دخول در عقد نکاح خلاف مقتضی ذات است؟

    یعنی مشخص کنید که این شرط اصلا صحیح بوده که ضمن عقد نکاح شده، آیا اصلا عقد نکاح صحیح بوده است یا خیر.


    به نظر می رسد مسئله اختلافی است ، بین فقها اختلاف است.


    ****************


    تکمیل:

    با توجه به این که داده های مورد نظر جمع شد اما تصمیم گیری و اعلام نظر در این مورد منوط به مطالعه بیشتر شد ، سایر پست هایی که بعد از این پست دادم رو حذف کردم


    پس لطفا کارشناس ها نظرشون رو در مورد این سوال من اعلام کنند

    این شرط ( شرط عدم دخول)


    سوال نخست) آیا شرط خلاف مقتضی ذات عقد است؟

    سوال دوم) اگر این شرط خلاف مقتضی ذات نیست، آیا اثری غیر قابل انفکاک از عقد نکاح است؟

    سوال سوم) مشروعیت این شرط به مصلحت جامعه است یا خیر؟




    وضعیت این سه سوال رو چه در این تایپیک و چه در تایپیک مستقل هر چه سریع تر مشخص کنید.



    تکمیلی 2: با تشکر از جناب طاهر که این پست رو به پست جدیدی انتقال دادند تا بحث شود و هم چنین از اساتیدی که در این تایپیک شرکت و پاسخ می دهند قدردانی می کنم.







    ویرایش توسط sayedali : ۱۳۹۳/۰۳/۱۴ در ساعت ۰۰:۲۱

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست






    آیا شرط عدم دخول در عقد نکاح، خلاف مقتضی عقد است؟








    کارشناس بحث: استاد شفا


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,117
    حضور
    52 روز 22 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11214



    نقل قول نوشته اصلی توسط sayedali نمایش پست ها
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع) ، السلام علیک یا قمر بنی هاشم(ع) ، السلام علیک یا زین العابدین(ع)

    السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

    ****************


    با سلام خدمت تمامی دوستان و سروران گرامی

    ضمن تبریک اعیاد شعبانیه خدمت شما دوستان

    به نظر من این تایپیک ایراد دارد....(البته من تایپیک رو کامل نخوندم) اما متوجه شدم دوستان بحثشون فقط روی اذن پدر دختر متمرکز شده

    کارشناس های محترم و دوستان عزیز روی این موضوع بحث نداشتید که شرطی در عقد موقت این دختر ذکر شده چه وضعیتی دارد،



    از نوشته های این خانم محترم این طور بر می آید که شرط مزبور ( شرط عدم دخول ) باشد.

    اصلا شرط عدم دخول صحیح می باشد؟

    اگر این شرط را در شروط باطل و شروط باطل و مبطل عقد بررسی کنیم :

    شرط باطل: 1.شرط نامقدور 2.شرط بی فایده 3.شرط نامشروع....(این دسته از شروط باطل اند اما مبطل عقد نیستند)

    شرط باطل و مبطل :
    1.شرط خلاف مقتضی ذات عقد 2.شرط مجهولی که جهلش به یکی از عوضین سرایت کند



    به نظر می رسد شرط عدم خول رو باید در شروط باطل و مبطل عقد ، آنهم شرط خلاف مقتضی ذات عقد بررسی کرد


    تا این جا جایگاه بررسی مشخص است ، با رنگ قرمز هم مشخص شد.

    سوال پس این می باشد که :

    آِیا شرط عدم دخول در عقد نکاح خلاف مقتضی ذات است؟

    یعنی مشخص کنید که این شرط اصلا صحیح بوده که ضمن عقد نکاح شده، آیا اصلا عقد نکاح صحیح بوده است یا خیر.


    به نظر می رسد مسئله اختلافی است ، بین فقها اختلاف است.


    ****************


    تکمیل:

    با توجه به این که داده های مورد نظر جمع شد اما تصمیم گیری و اعلام نظر در این مورد منوط به مطالعه بیشتر شد ، سایر پست هایی که بعد از این پست دادم رو حذف کردم


    پس لطفا کارشناس ها نظرشون رو در مورد این سوال من اعلام کنند

    این شرط ( شرط عدم دخول)


    سوال نخست) آیا شرط خلاف مقتضی ذات عقد است؟

    سوال دوم) اگر این شرط خلاف مقتضی ذات نیست، آیا اثری غیر قابل انفکاک از عقد نکاح است؟

    سوال سوم) مشروعیت این شرط به مصلحت جامعه است یا خیر؟




    وضعیت این سه سوال رو چه در این تایپیک و چه در تایپیک مستقل هر چه سریغع تر مشخص کنید.










    سلام عليكم

    طبق نظر رهبري:

    1-شرط مذكور خلاف مقتضاي عقد نيست.1
    2-
    اثر غير قابل انفكاك از عقد هم نيست،بلكه از حقوق محسوب مي شود كه با شرط ساقط مي شود .
    3-با كارشناسان مشاوره مطرح كنيد.



    پي نوشت:
    1- العروةالوثقي مع التعلیقة الامام خمینی،احكام نكاح،فصل فيما يتعلق باحكام الدخول علي الزوجة،مساله 7



    ویرایش توسط شفا : ۱۳۹۳/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۵:۰۴
    آیا شرط عدم دخول در عقد نکاح، خلاف مقتضی عقد است؟

    آیا شرط عدم دخول در عقد نکاح، خلاف مقتضی عقد است؟

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 9 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4349



    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع) ، السلام علیک یا قمر بنی هاشم(ع) ، السلام علیک یا زین العابدین(ع)

    السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

    ****************
    با سلام و درود به روح بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و آرزوی سلامتی و طول عمر برای رهبر عزیز انقلاب امام خامنه ای
    ****************




    با سلام و احترام خدمت استاد شفا، ضمن تشکر از پاسخ گویی شما لطف کنید که:


    1-فرمودید که طبق نظر مقام معظم رهبری خلاف مقتضی عقد نیست، منظورتون این است که خلاف مقتضی ذات عقد نیست یا خلاف مقتضی اطلاق عقد نیست؟

    2- این پی نوشت شما نظر سید یزدی رو می رساند؟

    اگه لطف کنید نظر سید یزدی رو با متن عربی و ترجه بنویسید ...

    منظورتون این متن است:

    ( مسألة ) : لا يجوز ترك وطء الزوجة أكثر من أربعة أشهر
    من غير فرق بين الدائمة والمتمتع بها ( 2 ) ولا الشابة ولا الشائبة ( 3 )
    على الأظهر ( 4 ) والأمة والحرة ، لإطلاق الخبر كما أن مقتضاه عدم
    الفرق ( 1 ) بين الحاضر والمسافر ( 2 ) في غير السفر الواجب ( 3 ) وفي
    كفاية الوطء في الدبر إشكال كما مر ( 4 ) وكذا في الإدخال ( 5 ) بدون
    الإنزال ( 6 ) لانصراف الخبر ( 7 ) إلى الوطء المتعارف وهو مع الإنزال .
    والظاهر عدم توقف الوجوب على مطالبتها ذلك . ويجوز تركه مع
    رضاها أو اشتراط ذلك حين العقد عليها ( 8 ) ومع عدم التمكن منه لعدم
    انتشار العضو ، ومع خوف الضرر عليه أو عليها ، ومع غيبتها باختيارها ،
    ومع نشوزها . ولا يجب أزيد من الإدخال والإنزال ، فلا بأس بترك سائر
    المقدمات من الاستمتاعات . ولا يجري الحكم في المملوكة الغير
    المزوجة فيجوز ترك وطئها ( 1 ) مطلقا .

    السید الیزدی؛العروه الوثقی،(6جلدی)،مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين بقم المشرف،قم،چاپ : الأولى، سال چاپ : 1420،ج5،ص499.



    اگه بشه ترجمه فارسیش رو کامل بفرمایید.


    3- مقتضی ذات در عقد نکاح چیست ؟ اثر اصلی عقد در عقد نکاح چه می باشد؟

    ویرایش توسط sayedali : ۱۳۹۳/۰۳/۱۴ در ساعت ۰۰:۳۲

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,117
    حضور
    52 روز 22 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11214



    نقل قول نوشته اصلی توسط sayedali نمایش پست ها
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع) ، السلام علیک یا قمر بنی هاشم(ع) ، السلام علیک یا زین العابدین(ع)

    السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

    ****************
    با سلام و درود به روح بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و آرزوی سلامتی و طول عمر برای رهبر عزیز انقلاب امام خامنه ای
    ****************




    با سلام و احترام خدمت استاد شفا، ضمن تشکر از پاسخ گویی شما لطف کنید که:


    1-فرمودید که طبق نظر مقام معظم رهبری خلاف مقتضی عقد نیست، منظورتون این است که خلاف مقتضی ذات عقد نیست یا خلاف مقتضی اطلاق عقد نیست؟

    2- این پی نوشت شما نظر سید یزدی رو می رساند؟

    اگه لطف کنید نظر سید یزدی رو با متن عربی و ترجه بنویسید ...

    منظورتون این متن است:

    ( مسألة ) : لا يجوز ترك وطء الزوجة أكثر من أربعة أشهر
    من غير فرق بين الدائمة والمتمتع بها ( 2 ) ولا الشابة ولا الشائبة ( 3 )
    على الأظهر ( 4 ) والأمة والحرة ، لإطلاق الخبر كما أن مقتضاه عدم
    الفرق ( 1 ) بين الحاضر والمسافر ( 2 ) في غير السفر الواجب ( 3 ) وفي
    كفاية الوطء في الدبر إشكال كما مر ( 4 ) وكذا في الإدخال ( 5 ) بدون
    الإنزال ( 6 ) لانصراف الخبر ( 7 ) إلى الوطء المتعارف وهو مع الإنزال .
    والظاهر عدم توقف الوجوب على مطالبتها ذلك . ويجوز تركه مع
    رضاها أو اشتراط ذلك حين العقد عليها ( 8 ) ومع عدم التمكن منه لعدم
    انتشار العضو ، ومع خوف الضرر عليه أو عليها ، ومع غيبتها باختيارها ،
    ومع نشوزها . ولا يجب أزيد من الإدخال والإنزال ، فلا بأس بترك سائر
    المقدمات من الاستمتاعات . ولا يجري الحكم في المملوكة الغير
    المزوجة فيجوز ترك وطئها ( 1 ) مطلقا .

    السید الیزدی؛العروه الوثقی،(6جلدی)،مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين بقم المشرف،قم،چاپ : الأولى، سال چاپ : 1420،ج5،ص499.



    اگه بشه ترجمه فارسیش رو کامل بفرمایید.


    3- مقتضی ذات در عقد نکاح چیست ؟ اثر اصلی عقد در عقد نکاح چه می باشد؟
    سلام علیکم


    1-خلاف ذات عقد نیست.
    2-كتاب عروة الوثقي نوشته سيد محمد كاظم طباطبائي يزدي مي باشد كه مجتهدين زيادي نظريات خودشان را با تعليقه(حاشيه زدن ومطرح كردن نظرات خود در صورتي كه مخالف با نظر سيد باشدودر صورتي كه مخالف نباشد همان عبارت سيد را مي آورند بدون حاشيه)بر اين كتاب بيان مي كنند از جمله مرحوم امام كه تعليقه اي بر اين كتاب دارند.
    ترجمه :
    ترك كردن نزديكي با همسر بيش از چهار ماه جايز نيستوفرقي نمي كند دائم باشد يا متعه ،جوان باشد يا جوان نباشد،......وجايز است ترك نزديكي در صورتي كه با رضايت او باشد يا شرط كردن عدم نزديكي در هنگام عقد وباعدم توانايي بر آن به خاطر عذر وباترس ضرر براي مرد يا زن و.....

    3-مقتضاى ذات عقد عبارت است از هر امرى كه عقد بدون آن محقق نمى‌گردد.
    به طورى كه اگر اين مقتضى منتفى شود، عقد لغة يا عرفا يا شرعا منتفى مى‌شود. مثل اينكه بيع عرفا نقل ملكيّت به نفر ديگر در مقابل عوض مى‌باشد. لذا اگر بيع از بايع به مشترى منتقل نشود و يا ثمن از مشترى به بايع منتقل نگردد، عرفا بيعى واقع نشده است.

    مقتضاى اطلاق عقد عبارت است از امرى است فرعى، كه هرگاه عقد به طور مطلق يعنى بدون قيد و شرط واقع شود عقد اقتضاى آن امر را مى‌نمايد.
    مقتضاى اطلاق عقد منظور مستقيم و اصلى متعاقدين نيست و بدين جهت آنان مى‌توانند با درج شرط و قيد در عقد اقتضاى مزبور را تغيير دهند.(1)


    پي نوشت:
    1-
    قواعد فقهيه (بجنوردى، سيد محمد)، ج‌2، ص: 472

    آیا شرط عدم دخول در عقد نکاح، خلاف مقتضی عقد است؟

    آیا شرط عدم دخول در عقد نکاح، خلاف مقتضی عقد است؟

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 9 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4349



    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع) ، السلام علیک یا قمر بنی هاشم(ع) ، السلام علیک یا زین العابدین(ع)

    السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    سلام علیکم


    1-خلاف ذات عقد نیست.
    2-كتاب عروة الوثقي نوشته سيد محمد كاظم طباطبائي يزدي مي باشد كه مجتهدين زيادي نظريات خودشان را با تعليقه(حاشيه زدن ومطرح كردن نظرات خود در صورتي كه مخالف با نظر سيد باشدودر صورتي كه مخالف نباشد همان عبارت سيد را مي آورند بدون حاشيه)بر اين كتاب بيان مي كنند از جمله مرحوم امام كه تعليقه اي بر اين كتاب دارند.
    ترجمه :
    ترك كردن نزديكي با همسر بيش از چهار ماه جايز نيستوفرقي نمي كند دائم باشد يا متعه ،جوان باشد يا جوان نباشد،......وجايز است ترك نزديكي در صورتي كه با رضايت او باشد يا شرط كردن عدم نزديكي در هنگام عقد وباعدم توانايي بر آن به خاطر عذر وباترس ضرر براي مرد يا زن و.....

    3-مقتضاى ذات عقد عبارت است از هر امرى كه عقد بدون آن محقق نمى‌گردد.
    به طورى كه اگر اين مقتضى منتفى شود، عقد لغة يا عرفا يا شرعا منتفى مى‌شود. مثل اينكه بيع عرفا نقل ملكيّت به نفر ديگر در مقابل عوض مى‌باشد. لذا اگر بيع از بايع به مشترى منتقل نشود و يا ثمن از مشترى به بايع منتقل نگردد، عرفا بيعى واقع نشده است.

    مقتضاى اطلاق عقد عبارت است از امرى است فرعى، كه هرگاه عقد به طور مطلق يعنى بدون قيد و شرط واقع شود عقد اقتضاى آن امر را مى‌نمايد.
    مقتضاى اطلاق عقد منظور مستقيم و اصلى متعاقدين نيست و بدين جهت آنان مى‌توانند با درج شرط و قيد در عقد اقتضاى مزبور را تغيير دهند.(1)


    پي نوشت:
    1-قواعد فقهيه (بجنوردى، سيد محمد)، ج‌2، ص: 472
    سلام

    1.لطفا اون متن عربی که در پست قبلی من یعنی پست چهارم آمده است را ترجمه کامل نمائید تا بتوانم از مفاهیمش استفاده کنم .


    نقل قول نوشته اصلی توسط sayedali نمایش پست ها
    ( مسألة ) : لا يجوز ترك وطء الزوجة أكثر من أربعة أشهر
    من غير فرق بين الدائمة والمتمتع بها ( 2 ) ولا الشابة ولا الشائبة ( 3 )
    على الأظهر ( 4 ) والأمة والحرة ، لإطلاق الخبر كما أن مقتضاه عدم
    الفرق ( 1 ) بين الحاضر والمسافر ( 2 ) في غير السفر الواجب ( 3 ) وفي
    كفاية الوطء في الدبر إشكال كما مر ( 4 ) وكذا في الإدخال ( 5 ) بدون
    الإنزال ( 6 ) لانصراف الخبر ( 7 ) إلى الوطء المتعارف وهو مع الإنزال .
    والظاهر عدم توقف الوجوب على مطالبتها ذلك . ويجوز تركه مع
    رضاها أو اشتراط ذلك حين العقد عليها ( 8 ) ومع عدم التمكن منه لعدم
    انتشار العضو ، ومع خوف الضرر عليه أو عليها ، ومع غيبتها باختيارها ،
    ومع نشوزها . ولا يجب أزيد من الإدخال والإنزال ، فلا بأس بترك سائر
    المقدمات من الاستمتاعات . ولا يجري الحكم في المملوكة الغير
    المزوجة فيجوز ترك وطئها ( 1 ) مطلقا .

    السید الیزدی؛العروه الوثقی،(6جلدی)،مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين بقم المشرف،قم،چاپ : الأولى، سال چاپ : 1420،ج5،ص499.


    2.مقصود من این بود که بیان فرمائید مقتضی ذات عقد نکاح چیست ، توضیحاتی که فرمودید تعریف مقتضی ذات هست که مفید بود ، سوال من این است که مقتضی ذات عقد نکاح چیست؟
    آیا رابطه زوجیت مقتضی ذات است؟


    ویرایش توسط sayedali : ۱۳۹۳/۰۳/۱۸ در ساعت ۰۱:۳۶

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,117
    حضور
    52 روز 22 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11214



    نقل قول نوشته اصلی توسط sayedali نمایش پست ها
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع) ، السلام علیک یا قمر بنی هاشم(ع) ، السلام علیک یا زین العابدین(ع)

    السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)



    سلام

    1.لطفا اون متن عربی که در پست قبلی من یعنی پست چهارم آمده است را ترجمه کامل نمائید تا بتوانم از مفاهیمش استفاده کنم .

    2.مقصود من این بود که بیان فرمائید مقتضی ذات عقد نکاح چیست ، توضیحاتی که فرمودید تعریف مقتضی ذات هست که مفید بود ، سوال من این است که مقتضی ذات عقد نکاح چیست؟
    آیا رابطه زوجیت مقتضی ذات است؟

    سلام عليكم
    1-جايز نيست ترك نزديكي با همسر بيش از چهار ماه وفرق هم نمي كند كه همسر متعه يا دائم باشد،جوان يا پير باشد؛آزاده يا كنيز باشد بخاطر اطلاق روايات در اين زمينه همچنانكه مقتضاي آن روايات عدم فرق بين مسافر وغير مسافر است البته غير از سفر واجب ؛آيا نزديكي از عقب كفايت مي كند؟كه بيان شد بنابر احتياط واجب كفايت نمي كندوهمچنين كفايت نمي كند نزديكي بدون خروج مني چون منظور از نزديكي؛ نزديكي متعارف است ونزديكي متعارف با خروج مني همراه است؛ووجوب متوقف بر درخواست از طرف زن نيست ؛
    جايز است ترك كردن نزديكي با رضايت زن يا با شرط كردن عدم نزديكي در حين عقد،يا با عدم توانايي مرد بر عدم نزديكي بخاطر عدم نعوظ در مرد،يا بخاطر ضرر داشتن نزديكي براي مرد يا زن ، يا بخاطر نبودن اختياري زن يا در صورتي كه زن ناشزه باشد؛
    در اين حكم بيش از نزديكي وخروج مني چيز ديگري از مقدمات نزديكي با انواع استمتاعات لازم نيست؛
    واين حكم در مورد همسر است ودر مورد كنيز جاري نيست پس اگر نزديكي با كنيز را ترك كند اشكالي ندارد.

    2-زوجيت مقتضاي ذات عقد است.

    آیا شرط عدم دخول در عقد نکاح، خلاف مقتضی عقد است؟

    آیا شرط عدم دخول در عقد نکاح، خلاف مقتضی عقد است؟

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 9 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4349



    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع) ، السلام علیک یا قمر بنی هاشم(ع) ، السلام علیک یا زین العابدین(ع)

    السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)




    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    2-زوجيت مقتضاي ذات عقد است.

    پس تا این جا نتیجه این شد که ایجاد رابطه زوجیت مقتضی ذات در عقد نکاح هست وشرط عدم دخول خلاف مقتضی ذات عقد نکاح نیست.


    ادامه می دهیم....


    لطفا در پاسخ به سوالات به کتب فقها
    استناد داشته باشید وعلاوه بر نقل نظر هرفقیه(موافق و مخالف)،استدلال و تحلیل ایشان را هم بیاورید،(تحلیل محور و نظر محور بحث رو پیش ببرید).متن عربی و ترجمه را نیز ارائه دهید.

    پاسخ هر سوال را جداگانه مرقوم فرمائید.

    ************************************************** *

    1.معنا و مفهوم رابطه زوجیت چه می باشد؟ مشخص نمایید؟

    2.آیا رابطه زوجیت مفهومی عام دارد؟ یا مفهمومی جدا از محرمیت،تناسل،دخول،انتفاع جنسی و ... است ؟


    3.آیا میان لفظ انتفاع جنسی و رابطه جنسی تمایز وجود دارد؟ آیا انتفاع/رابطه جنسی محدود به دخول در عقد نکاح می باشد؟

    5.شرط عدم دخول آيا اثري غير قابل انفکاک از عقد نکاح دارد؟

















    ویرایش توسط sayedali : ۱۳۹۳/۰۴/۰۷ در ساعت ۲۳:۴۳

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,117
    حضور
    52 روز 22 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11214



    نقل قول نوشته اصلی توسط sayedali نمایش پست ها
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع) ، السلام علیک یا قمر بنی هاشم(ع) ، السلام علیک یا زین العابدین(ع)

    السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)







    پس تا این جا نتیجه این شد که ایجاد رابطه زوجیت مقتضی ذات در عقد نکاح هست وشرط عدم دخول خلاف مقتضی ذات عقد نکاح نیست.


    ادامه می دهیم....


    لطفا در پاسخ به سوالات به کتب فقها
    استناد داشته باشید وعلاوه بر نقل نظر هرفقیه(موافق و مخالف)،استدلال و تحلیل ایشان را هم بیاورید،(تحلیل محور و نظر محور بحث رو پیش ببرید).متن عربی و ترجمه را نیز ارائه دهید.

    پاسخ هر سوال را جداگانه مرقوم فرمائید.

    ************************************************** *

    1.معنا و مفهوم رابطه زوجیت چه می باشد؟ مشخص نمایید؟

    2.آیا رابطه زوجیت مفهومی عام دارد؟ یا مفهمومی جدا از محرمیت،تناسل،دخول،انتفاع جنسی و ... است ؟


    3.آیا میان لفظ انتفاع جنسی و رابطه جنسی تمایز وجود دارد؟ آیا انتفاع/رابطه جنسی محدود به دخول در عقد نکاح می باشد؟

    5.شرط عدم دخول آيا اثري غير قابل انفکاک از عقد نکاح دارد؟


    سلام علیکم

    1-آنچه که با عقد ازدواج بین زوج وزوجه ایجاد می شود،علقه خاص اعتباری زوجیت می باشد که آثاری برآن مترتب است از جمله محرمیت و...

    2-میان لفظ انتفاع جنسی ورابط جنسی عموم خصوص مطلق می باشد.
    3-عدم دخول شرط غیر قابل انفکاک از عقد نیست.



    پی نوشت:
    1-مصطلحات الفقه،(میرزا علی مشگینی)

    ویرایش توسط شفا : ۱۳۹۳/۰۴/۱۲ در ساعت ۱۱:۲۳
    آیا شرط عدم دخول در عقد نکاح، خلاف مقتضی عقد است؟

    آیا شرط عدم دخول در عقد نکاح، خلاف مقتضی عقد است؟

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 9 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4349



    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع) ، السلام علیک یا قمر بنی هاشم(ع) ، السلام علیک یا زین العابدین(ع)


    السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)


    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    1-آنچه که با عقد ازدواج بین زوج وزوجه ایجاد می شود،علقه زوجیت می باشد که آثاری برآن مترتب است از جمله محرمیت و...
    2-میان لفظ انتفاع جنسی ورابط جنسی عموم خصوص من مطلق می باشد.
    3-عدم دخول شرط غیر قابل انفکاک از عقد نیست.
    سلام
    دوست گرامی و استاد بزرگوار

    محبت فرموده یک خطی جواب ندهید

    1.چه کسی چنین عقیده ای دارد؟ اسم فقیه بزرگوار را نام ببرید؟

    2.آیا نظر مخالف هم هست؟ آن نظر چیست و اسم اون فقیه رو هم نام ببرید؟

    3.تحلیل این فقها چه بوده، به چه دلیل می فرمایند مثلا عدم دخول غیر قابل انفکاک نیست؟ تحلیلشان چیست؟ با کدام دلیل عقلی یا نقلی چنین نظری داده اند؟

    متن عربی +ترجمه فارسی رو هم می خواهم

    متن عربی رو برای این می خواهم که حق مطلب در متن عربی موجود است و ممکن است در ترجمه ها خوب ادا نشود، لذا اگر فردا روزی من به سراغ یک استادی رفتم بگم متن عربی این است.

    ترجمه رو هم می خوام چون مسلط به زبان عربی نیستم تا با اتکا به این ترجمه سوالات بعدی را خدمت شما مطرح کنم.

    همان طوری که می دانید این مسئله اختلافی هست میان فقها ما ، چون بنده نتوانستم به خوبی این مسئله رو قبول کنم..شبهاتی داشتم ...این شبهات رو می خواهم داخل این تایپیک خدمت حضرت عالی ارائه بدهم...

    4.رابطه زوجیت به چه معناست؟مفهومش چیست؟

    ما می گوییم اثر اصلی عقد بیع مثلا مالکیت هست.....مالکیت یعنی چه؟ مثلا یعنی بایع مالک ثمن و مشتری مالک مبیع می گردد

    الان شما فرمودید اثر اصلی عقد ازدواج برابر است با رابطه زوجیت......مفهوم این رابطه زوجیت چیست؟ برای من نا مفهوم هست.

    5.من سوالم این است که آیا موارد (محرمیت.تناسل.رابطه جنسی و ...) که این موارد اثر رابطه زوجیت (هدف اصلی عقد ازدواج) هستند ؟

    یا نه این که رابطه زوجیت مفهومی عام دارد که شامل این ها(محرمیت.تناسل.رابطه جنسی و ...) هم می شود؟

    اگر رابطه زوجیت معنایی عام دارد نتیجه این می شود که شرط خلاف این ها مثلا شرط عدم دخول خلاف مقتضی ذات عقد می باشد لذا باطل و مبطل عقد است.


    6.شما می فرمایید محرمیت و .......اثار رابطه زوجیت اند.

    دلیل شما چیست؟

    کدام فقیه چنین نظری داده اند( ادرس کتاب و متن عربی + ترجمه) و این که دلیل این فقیه چه بوده است؟

    فرمودید که:


    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    2-میان لفظ انتفاع جنسی ورابط جنسی عموم خصوص من مطلق می باشد.

    سوال7: می توان نتیجه گرفت رابطه جنسی در عقد نکاح همان دخول هست؟ یعنی شرط عدم دخول همان شرطی مبنی بر عدم رابطه جنسی هست؟اما سایر انتفاعات جنسی را شامل می شود.

    با این تفاسیر

    8.چرا فقها در عقد موقت این شرط را حلال می دانند اما در عقد دائم شرط عدم دخول را حلال نمی دانند؟

    اگر این شرط یعنی شرط عدم دخول خلاف مقتضی عقد نکاح نیست....به چه دلیل در عقد دائم صحیح نیست؟ اما در عقد موقت صحیح است؟

    بنا به چه دلیلی در عقد دائم صحیح نمی دانند؟

    آیا به این معنا است که چون در عقد دائم مثلا تناسل هست باید دخول هم باشد؟



    ویرایش توسط sayedali : ۱۳۹۳/۰۴/۱۱ در ساعت ۱۹:۴۱

  21. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود