صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رای دادن بدون علم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330

    اشاره رای دادن بدون علم




    786
    557

    سوالي رو در بخش احكام مطرح كردم كه كارشناس مربوطه عنوان نمود ، موضوع رو بايد رد مبحث اعتقادات بررسي كرد براي همين لينك اونو گذاشتم تا كارشناس محترم زحمت پاسخگويي بكشند:


    در زمان انتخاب حكومت جمهوري اسلامي كه مردم زحمت كشيدند و به آن راي دادند ، چند نفر از مردم موقع راي دادن ميدونستند جمهوري اسلامي ، واقعا" چيه ، كه با راي دادن به آن سرنوشت مابقي رو تعيين كردند و يا در مورد راي دادن به قانون اساسي و يا انتخاب رياست جمهوري و نمايندگان مجلسين و...

    پس چرا مرحوم امام با اينچنين حكمي در مواردي ، راي به اين دادند كه بايد حتما" شركت كنيد و يا در يكي از انتخاباتهاي مجلس عنوان نمودند كه بايد حتما" 30نفر آراي تهران را در برگه آن پر كنيم؟
    اگر بحث مصلحت رو مطرح بفرمائيد ، تقريبا" ديگه هر كاري رو ميشه تو چهارچوب مصلحت قرارداد ، حتي غصب حكومت اميرالمومنين ( ع ) ، پس خواهشا" از سر حقيقتجويي پاسخ بديد نه دفاع از نظريات


    با سپاس



    لینک سوال در بخش احکام:
    http://www.askdin.com/thread39836.html#post523337
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۷/۲۴ در ساعت ۱۷:۵۹

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58358






    با نام و یاد دوست






    رای دادن بدون علم








    کارشناس بحث: استاد کریم



  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    سوالي رو در بخش احكام مطرح كردم كه كارشناس مربوطه عنوان نمود ، موضوع رو بايد رد مبحث اعتقادات بررسي كرد براي همين لينك اونو گذاشتم تا كارشناس محترم زحمت پاسخگويي بكشند:


    در زمان انتخاب حكومت جمهوري اسلامي كه مردم زحمت كشيدند و به آن راي دادند ، چند نفر از مردم موقع راي دادن ميدونستند جمهوري اسلامي ، واقعا" چيه ، كه با راي دادن به آن سرنوشت مابقي رو تعيين كردند و يا در مورد راي دادن به قانون اساسي و يا انتخاب رياست جمهوري و نمايندگان مجلسين و...

    پس چرا مرحوم امام با اينچنين حكمي در مواردي ، راي به اين دادند كه بايد حتما" شركت كنيد و يا در يكي از انتخاباتهاي مجلس عنوان نمودند كه بايد حتما" 30نفر آراي تهران را در برگه آن پر كنيم؟
    اگر بحث مصلحت رو مطرح بفرمائيد ، تقريبا" ديگه هر كاري رو ميشه تو چهارچوب مصلحت قرارداد ، حتي غصب حكومت اميرالمومنين ( ع ) ، پس خواهشا" از سر حقيقتجويي پاسخ بديد نه دفاع از نظريات
    با سلام عرض ادب تبریک ولادت امام حسین علیه السلام
    در مورد سوال حضرتعالی باید عرض کنم کثیری از مردم مخصوصا افرادی که در مبارزات حضور داشتند ویا در شهرها زندگی می کردند می دانستند که مراد از جمهوری اسلامی همان حکومت اسلامی است وحکومت بر اساس موازین شرعی وادله دینی وآنچیزی بود که مردم ایران بخاطر مبارزات پانزده ساله ودادن هزاران شهید طالب آن بودند. سخن ما این نیست که همه مردم تفصیلا می دانستند جمهور یاسلامی چیست ولی چیزی هم نبود که کلا از آن بی خبر باشند.س رای دادنها بدون علم نبوده است غالبا.
    اینکه چر حضرت امام همه را موظف به شرکت می کردند از بابا ولایتی است که دارند واین حکم به این انتخابات مشروعیت می دهد واز طرف دیگر با توجه به فضای امروزی وبحث دموکراسی ومردم سالاری دینی لازم است که در تصمیم گیریهای کلی که با سرنوشت همه مردم سر وکار دارد همه مشارکت داشته باشند تا قانون تصویب شده ضمانت اجرایی ومقبولیت عامه داشته باشد واینها از جمله دلایلی است که حضرت امام دستور دادند تا همه در این انتخابات شرکت کنند.
    رای دادن بدون علم
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  6. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330



    عذر ميخام ، اما اين جواب يه مقدار شعاري بود و شبيه سخنران پيش از دستور مجلس هست
    بقول آقاي محسن رضايي اينجور جوابها چيزي نيست كه نتوان از مردم پرسيد ، والا ما هم از مردم ميپرسيم و قريب به اكثريت ميگويند جوگير بوديم و نه ميدانستيم جمهوري اسلامي چيست و نه فهميديم به چه راي داديم ، فقط يك اسم ديديم و شنيديم و راي داديم ، تقريبا" مثل راي دادن به كانديداهاي رياست جمهوري كه بعضيها تحت تاثير كلام بعضي منبريها و تحت عنوان آقا ميگن ، ميرن و به كسي راي ميدن كه نميشناسن و بعضي ديگه هم جوگير ميشن و تحت تاثير مخالفت جويي به مخالفش راي ميدن

    دوم اينكه پس از باب ولايي ، ولي ميتونه بگه برو تو دادگاه و بدون اينكه بدوني جريان پرونده چيه ، بر عليه فلاني شهادت يا راي بده و بيا بيرون ؟

  7. صلوات ها 2


  8. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    عذر ميخام ، اما اين جواب يه مقدار شعاري بود و شبيه سخنران پيش از دستور مجلس هست
    بقول آقاي محسن رضايي اينجور جوابها چيزي نيست كه نتوان از مردم پرسيد ، والا ما هم از مردم ميپرسيم و قريب به اكثريت ميگويند جوگير بوديم و نه ميدانستيم جمهوري اسلامي چيست و نه فهميديم به چه راي داديم ، فقط يك اسم ديديم و شنيديم و راي داديم ، تقريبا" مثل راي دادن به كانديداهاي رياست جمهوري كه بعضيها تحت تاثير كلام بعضي منبريها و تحت عنوان آقا ميگن ، ميرن و به كسي راي ميدن كه نميشناسن و بعضي ديگه هم جوگير ميشن و تحت تاثير مخالفت جويي به مخالفش راي ميدن
    پس بدون علم هم نبوده است. کسی که تحت تاثیر یک منبری قرار می گیرد پس شناختی هرچند اجمالی وتقلیدی دارد وبخاطر اعتمادی که به آن شخص دارد رای می دهد واین را رای بدون علم نمی گویند.مگر در حال حاضر هم چند درصد مردم شناخت تحلیلی واجتهادی دارند. یک زمانی بیشتر تحت تاثیر سخنرانان هستند وبستگی دارد که این سخنران ومنبری سخنش مستند وبا دلیل باشد یا نه؟ وقتی این منبری با توجه به دلایل قرآنی وروایات سخن می گوید وپا منبری این سخن را قبول می کند چرا باید آنرا بی سواد وبدون علم بدانیم؟
    الان هم اکثر مردمی که رای می دهند به کاندیداهای مختلف کاملا همه را نمی شناسند بلکه نوعا به لیست ها وافرادی که به آنها اعتماد دارند اعتماد م یکنند ورای می دهند مثلا لیست جامعه مدرسین وسایر لیست ها لذا بدون علم دانستن این نوع عملکردها درست به نظر نمی رسد. یا اینکه باید کلا رای دادن را جمع کرد که آنوقت فکر کنم خیلی از جمله خود شما داد سخن خواهید داد که دموکراسی پس چه شد وچرا حکومت استبدادی وجود دارد. ویا اینکه به علم اجمالی وفی الجمله بسنده کرد ودر خیلی مواقع با اعتماد به افرا خبره وعادل رای داد.
    شما بفرمایید کدام را انتخاب کنبم. همه چیز به دست ولی فقیه باشد حتی تعیین رئیس جمهور، اعضای مجلس، وسایر ارگانها ویا اینکه مردم انتخا بکنند ولی مسلم مردم همه حتی با سوادها وخبرها فرصت ندارند تک تک افرا را بررسی کنند ونسبت به آنها شناخت پیدا کنند ودر مثل تهرانی که 30 نماینده از بین قریب به نهصد کاندیدا انتخا بمی شوند چقدر فرصت لازم است تا زندگ یاین نهصد نفر را بررسی کنیم تا به شایستگان رای دهیم. به نظر شما در زندگی فعلی امکان این کار هست؟
    رای دادن بدون علم
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  9. صلوات


  10. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,536
    حضور
    222 روز 7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7886



    به نام خدا.

    البته کار درست و صحیح اینه که احزاب وجود داشته باشند و لیست ارائه بدن ، تا مردم با تکیه بر شناختی که از احزاب دارند و به پشتوانه ی اعتماد به اونها ، مثلا 30 نفر رو بنویسند. اما آیا از لحاظ شرعی لازم هست که حتما یک تهرانی 30 نماینده بفرسته به مجلس؟ خوب 5 تا رو که شناخت داره یا اصلا یکی رو که شناخت داره رای بده. اما رای ندادن ، بهتر از رای دادن از روی جهل و فقط برای پر کردن برگه ی رای هست!

    جناب کریم ، ممکن هست من هم یک سوالی بپرسم و اگر اینجا جاش بود شما جواب بدید و اگر جاش نیست ، بفرمایید کجا بپرسم؟ ( پیشاپیش ممنونم )

    جناب کریم ، شما میفرمایید مردم با علم به جمهوری اسلامی رای دادن و میدونستن که جمهوری اسلامی ، همون حکومت اسلامی هست. اما چیزی که هست اینه که گرچه حکومت اسلامی شناخته شده بود ، جمهوری اسلامی با هکومت اسلامی متفاوت هست. تنها نمونه های حکومت اسلامی در کل تاریخ ، حکومت پیامبر (ص) و حکومت امام امیرالمونین (ع) هست. در این حکومت ها ، گرچه یک شمایلی از رای مردم دیده میشه ( انتخاب مردم یثرب در زمان پیامبر(ص) و مدینه النبی در زمان امام امیرالمونین (ع) برای کل ممالک اسلامی در هر دو مورد! که من یه سوال دیگه هم اینجا دارم ولی میدونم که جاش اینجا نیست! ) اما شکل حکومت به صورت قوای سه گانه ی مستقل و زیر نظر رهبر دینی به عنوان رئیس حکومت نبوده! امام امیرالمونین (ع) در مدینه یک تنه هم قوه مجریه بودن هم در مواردی که خودشون جزو شکات و متهم نبودند ، قوه قضاییه و هم رهبری! و همچنین والیان ایشون در ممالک اسلامی همینطور. خلاصه اینکه شکل حکومت بسیار ساده و در حد همون زمان بوده و دیگه این پیچیدگی های امروز ما رو نداشته. جمهوری اسلامی ، حکومتی که به واسطه ی قانون اساسیش شناخته میشه ، تفاوت های زیادی با حکومت اسلامی داره و شاید مهم ترینش ، نقش مردم در تعیین مستقیم 30 درصد از مسئولین حکومتی هست که این نقش در حکومت اسلامی خیلی کمتر بوده. پس با توجه به تعیین قانون اساسی ، بعد از رای گیری 11 فروردین 1358 ، چطور میدونستند و رای دادند؟

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  11. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    البته کار درست و صحیح اینه که احزاب وجود داشته باشند و لیست ارائه بدن ، تا مردم با تکیه بر شناختی که از احزاب دارند و به پشتوانه ی اعتماد به اونها ، مثلا 30 نفر رو بنویسند. اما آیا از لحاظ شرعی لازم هست که حتما یک تهرانی 30 نماینده بفرسته به مجلس؟ خوب 5 تا رو که شناخت داره یا اصلا یکی رو که شناخت داره رای بده. اما رای ندادن ، بهتر از رای دادن از روی جهل و فقط برای پر کردن برگه ی رای هست!
    سلام عليكم
    آنچه در وهله اول مهم است شرکت در انتخابات می باشد که خود تحکیم انقلاب است. بله لزومی ندارد که مردم به همه رای دهند و می توانند به اندازه ای که شناخت دارند رای دهند ولی خود رهبر انقلاب فرمودند که مردم سعی کنند از حق رای خود استفاده کنند وبه سی نفر رای دهند وایشان در انتخابات شوراها فرمودند که من خود بعضی را می شناختم ولکن با اعتماد بر بعضی از لیستها وائتلاف ها به برخی دیگر رای دادم. لذا اگر ائتلاف ولیستی قابل اعتماد باشد وتشکیل دهندگان آن انسانهای عادل وخدمت گذاری باشند چه ایرادی دارد ما طبق آنرا رای دهیم چون می دانیم که آنها با توجه به معیارهای صحیح این لیست را تهیه کرده اند واین رای بدون علم نیست ودر واقع من به تشخیص آنها که از روی علم است اعتماد می کنم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    جناب کریم ، شما میفرمایید مردم با علم به جمهوری اسلامی رای دادن و میدونستن که جمهوری اسلامی ، همون حکومت اسلامی هست. اما چیزی که هست اینه که گرچه حکومت اسلامی شناخته شده بود ، جمهوری اسلامی با هکومت اسلامی متفاوت هست. تنها نمونه های حکومت اسلامی در کل تاریخ ، حکومت پیامبر (ص) و حکومت امام امیرالمونین (ع) هست. در این حکومت ها ، گرچه یک شمایلی از رای مردم دیده میشه ( انتخاب مردم یثرب در زمان پیامبر(ص) و مدینه النبی در زمان امام امیرالمونین (ع) برای کل ممالک اسلامی در هر دو مورد! که من یه سوال دیگه هم اینجا دارم ولی میدونم که جاش اینجا نیست! ) اما شکل حکومت به صورت قوای سه گانه ی مستقل و زیر نظر رهبر دینی به عنوان رئیس حکومت نبوده! امام امیرالمونین (ع) در مدینه یک تنه هم قوه مجریه بودن هم در مواردی که خودشون جزو شکات و متهم نبودند ، قوه قضاییه و هم رهبری! و همچنین والیان ایشون در ممالک اسلامی همینطور. خلاصه اینکه شکل حکومت بسیار ساده و در حد همون زمان بوده و دیگه این پیچیدگی های امروز ما رو نداشته. جمهوری اسلامی ، حکومتی که به واسطه ی قانون اساسیش شناخته میشه ، تفاوت های زیادی با حکومت اسلامی داره و شاید مهم ترینش ، نقش مردم در تعیین مستقیم 30 درصد از مسئولین حکومتی هست که این نقش در حکومت اسلامی خیلی کمتر بوده. پس با توجه به تعیین قانون اساسی ، بعد از رای گیری 11 فروردین 1358 ، چطور میدونستند و رای دادند؟
    کسی حتی رهبر ما هم ادعا ندارند که حکومت ما حکومت اسلامی ایده آل است یلکه نواقص زیاد دارد ولی هدف اصلی قدم بر داشتن در آن مسیر است.
    بله در عصر پیامبر(ص) وامام علی علیه السلام انتخاب شورایی وبا گزینش مردم نبوده است واین حاکم اسلامی بود که کارگزاران خود را در مناطق وشهرهای مختلف تعیین می کرد وآنها مشغول رفع وفتق امور بودند. وچون از دید شیعه پیامبر (ص) وامام منصوب از جانب خداوند متعال هستند لذا تشخیص آنها بهترین تشخیص است. اما در دنیای امروز شرایط فرق کرده است وما نمی توانیم الان بگوییم همه امور را ولی فقیه تعیین کنند به دلایلی:
    1- فضای حاکم بر دنیای امروز وتقسیم امور بین قوا ودخل دادن مردم به نام دموکراسی در امر مملکتی، واین مساله در دید اسلامی با عنوان مردم سالاری دینی قابل توجیه است. یعنی ما در اسلام چیزی به نام مردم سالاری نداریم اما مشروعیت دادن به این مساله از جانب خلیفه الهی با واسطه یا بدون واسطه مشروعیت این مساله را درست می کند وزمانی که ولی فقیه رای مردم را تایید وتنفیذ کردند این مساله مشروعیت هم پیدا می کند. وبرای جلوگیری از فشار علیه نظام اسلامی به نام دیکتاتوری واستبداد نیز علی الظاهر اجرای این رویه لازم است.
    2- قضاوت وحکوکت یعنی تدبیر واداره شؤون اجرایی جامعه از وظایف خلیفه الهی است ولی امروز این مساله به قدری گسترده شده است ومرافعات به قدری زیاد است که مسلم ولی فقیه نمی تواند همه اینها را رسیدگی کند لذا وقتی قضات ا زجانب ولی فقیه ونماینده او تایید شوند این مشروعیت درست خواهد شد. چنانچه در عصر ائم علیهم السلام نیز با اذن آنها برخی اصحاب به رفع مرافعات می پرداختند. واینطور نبود که تمام مرافعات را خود حضرات معصومین به عهده گیرند.
    اینکه شکل حکومت در دنیای امروزبا شکل حکومت در عصر پیامبر وامام علی علیهماالسلام تفاوت دارد حرف درستی است ولی این دلیل بر این نیست که این حکومت جمهوری اسلامی غیر مشروع است چون وقتی شکل حکومت توسط مجتهد جامع الشرایط مثل امام خمینی (ره) تایید شود حکومت اسلامی خواهد بود.

    رای دادن بدون علم
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  12. صلوات


  13. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,536
    حضور
    222 روز 7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7886



    به نام خدا.

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها

    سلام عليكم
    آنچه در وهله اول مهم است شرکت در انتخابات می باشد که خود تحکیم انقلاب است. بله لزومی ندارد که مردم به همه رای دهند و می توانند به اندازه ای که شناخت دارند رای دهند ولی خود رهبر انقلاب فرمودند که مردم سعی کنند از حق رای خود استفاده کنند وبه سی نفر رای دهند وایشان در انتخابات شوراها فرمودند که من خود بعضی را می شناختم ولکن با اعتماد بر بعضی از لیستها وائتلاف ها به برخی دیگر رای دادم. لذا اگر ائتلاف ولیستی قابل اعتماد باشد وتشکیل دهندگان آن انسانهای عادل وخدمت گذاری باشند چه ایرادی دارد ما طبق آنرا رای دهیم چون می دانیم که آنها با توجه به معیارهای صحیح این لیست را تهیه کرده اند واین رای بدون علم نیست ودر واقع من به تشخیص آنها که از روی علم است اعتماد می کنم.
    سلام علیکم.

    بله. عرض بنده هم نافی این که به سی نفر ، با اعتماد به چند نفر رای بدیم نبود. عرض بنده این بود که راه درست ، همونطور که امروز تقریبا همه متوجه شده اند ، وجود احزاب و فعالیت اونها هست تا اگر لیستی وارد مجلس شد و به فکر منافع ملی نبود و دلواپس منافع گروهی بود ، آدم بدونه یقه ی کی رو بگیره!
    هم بنده این رو میگم که آدم نباید بیش از شناختش و برای پر کردن برگ رای ، اسم بنویسه و هم شما. ( بالاخره ما با یکی از کارشناسان به یک نتیجه مشترک رسیدیم! مبارک باشه ان شاء الله )


    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها

    کسی حتی رهبر ما هم ادعا ندارند که حکومت ما حکومت اسلامی ایده آل است یلکه نواقص زیاد دارد ولی هدف اصلی قدم بر داشتن در آن مسیر است.
    بله در عصر پیامبر(ص) وامام علی علیه السلام انتخاب شورایی وبا گزینش مردم نبوده است واین حاکم اسلامی بود که کارگزاران خود را در مناطق وشهرهای مختلف تعیین می کرد وآنها مشغول رفع وفتق امور بودند. وچون از دید شیعه پیامبر (ص) وامام منصوب از جانب خداوند متعال هستند لذا تشخیص آنها بهترین تشخیص است. اما در دنیای امروز شرایط فرق کرده است وما نمی توانیم الان بگوییم همه امور را ولی فقیه تعیین کنند به دلایلی:
    1- فضای حاکم بر دنیای امروز وتقسیم امور بین قوا ودخل دادن مردم به نام دموکراسی در امر مملکتی، واین مساله در دید اسلامی با عنوان مردم سالاری دینی قابل توجیه است. یعنی ما در اسلام چیزی به نام مردم سالاری نداریم اما مشروعیت دادن به این مساله از جانب خلیفه الهی با واسطه یا بدون واسطه مشروعیت این مساله را درست می کند وزمانی که ولی فقیه رای مردم را تایید وتنفیذ کردند این مساله مشروعیت هم پیدا می کند. وبرای جلوگیری از فشار علیه نظام اسلامی به نام دیکتاتوری واستبداد نیز علی الظاهر اجرای این رویه لازم است.
    2- قضاوت وحکوکت یعنی تدبیر واداره شؤون اجرایی جامعه از وظایف خلیفه الهی است ولی امروز این مساله به قدری گسترده شده است ومرافعات به قدری زیاد است که مسلم ولی فقیه نمی تواند همه اینها را رسیدگی کند لذا وقتی قضات ا زجانب ولی فقیه ونماینده او تایید شوند این مشروعیت درست خواهد شد. چنانچه در عصر ائم علیهم السلام نیز با اذن آنها برخی اصحاب به رفع مرافعات می پرداختند. واینطور نبود که تمام مرافعات را خود حضرات معصومین به عهده گیرند.
    اینکه شکل حکومت در دنیای امروزبا شکل حکومت در عصر پیامبر وامام علی علیهماالسلام تفاوت دارد حرف درستی است ولی این دلیل بر این نیست که این حکومت جمهوری اسلامی غیر مشروع است چون وقتی شکل حکومت توسط مجتهد جامع الشرایط مثل امام خمینی (ره) تایید شود حکومت اسلامی خواهد بود.
    1- حاج آقا شرمنده ، اینکه شما فرمودید به این معنی هست که رای مردم تزئینی هست که برای جلوگیری از فشار داخل ، در قانون اساسی ما قرار داده شده باشه. در صورتی که حق مردم در تعیین سرنوشت خودشون ، اینکه چه کسی رو به ریاست خودشون انتخاب بکنند ، مبنای دینی داره. البته این به این معنی نیست که اگر مردم حکمیت رو بجای پیروی از امام امیرالمونین (ع) انتخاب کردند ، حکمیت درست هست ، اما حق انتخاب حکمیت رو دارند. پس مردم سالاری ، یکی از بنیان های مشروعیت حکومت هست و فقط برای جلوگیری از فشار خارجی و بستن دهن مردم نیست.

    2- بله. بنده هم نمیگم که نا مشروع هست. میگم مردم ندانسته ، رای دادند. نمیدانستند که حکومت آینده ی ایران ، سه قوه داره که زیر نظر رهبری هستند یا اینکه نه، سه قوه داره و رهبر نداره ، شورای نگهبان داره یا نداره و ... اینها رو که نمیدونستند. صرف اینکه از نظام شاهنشاهی ، به نظامی که "آزادی و استقلال" براشون به ارمغان بیاره حرکت بکنند ، به جمهوری اسلامی رای دادند نه اینکه بدونند جمهوری اسلامی چیه. چون جمهوری اسلامی تا اون موقع نبوده که بخوان بدونند!

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  14. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    بله. عرض بنده هم نافی این که به سی نفر ، با اعتماد به چند نفر رای بدیم نبود. عرض بنده این بود که راه درست ، همونطور که امروز تقریبا همه متوجه شده اند ، وجود احزاب و فعالیت اونها هست تا اگر لیستی وارد مجلس شد و به فکر منافع ملی نبود و دلواپس منافع گروهی بود ، آدم بدونه یقه ی کی رو بگیره! هم بنده این رو میگم که آدم نباید بیش از شناختش و برای پر کردن برگ رای ، اسم بنویسه و هم شما. ( بالاخره ما با یکی از کارشناسان به یک نتیجه مشترک رسیدیم! مبارک باشه ان شاء الله
    البته این مساله سلیقه ای واختلافی است ولی بندذه هم قبول دارم که در عرصه سیاسی اگر حزبی قوی وجود داشته باشد خوب است وایننکه چند حزب قوی باشند با توجه به منافع ملی رقابت کنند ولی اصل برای آنها منافع کشور وحرکت در چارچوب قانون اساسی کشور باشد. که البته کشور ما از داشتن چنین احزابی محروم است. حزب مشارکت سر کار می آید که بیشتر از منافع کشور علیه آن کار می کند وامروز سردمداران آن در قالب اپوزیسیون در خارج از کشور علیه کشو رخود برنامه ریزی می کنند. ویا اصولگرایان درست می شود ولی صدها شاخه از آن تولید می شود. ولی به هر حال بودن حزب قوی با اصل قرار دادن منافع کشور مفید وخوب است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    حاج آقا شرمنده ، اینکه شما فرمودید به این معنی هست که رای مردم تزئینی هست که برای جلوگیری از فشار داخل ، در قانون اساسی ما قرار داده شده باشه. در صورتی که حق مردم در تعیین سرنوشت خودشون ، اینکه چه کسی رو به ریاست خودشون انتخاب بکنند ، مبنای دینی داره. البته این به این معنی نیست که اگر مردم حکمیت رو بجای پیروی از امام امیرالمونین (ع) انتخاب کردند ، حکمیت درست هست ، اما حق انتخاب حکمیت رو دارند. پس مردم سالاری ، یکی از بنیان های مشروعیت حکومت هست و فقط برای جلوگیری از فشار خارجی و بستن دهن مردم نیست.
    ما هم خلاف این نمی گوییم. عرض ما این است که جمع به خودی خود مشروعیت ندارد ولی وقتی ولی فقیه ویا اما معصوم نظر این جمع را تایید کند مشروعیت پیدا خواهد کرد ومی شود مردم سالاری دینی.


    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    بله. بنده هم نمیگم که نا مشروع هست. میگم مردم ندانسته ، رای دادند. نمیدانستند که حکومت آینده ی ایران ، سه قوه داره که زیر نظر رهبری هستند یا اینکه نه، سه قوه داره و رهبر نداره ، شورای نگهبان داره یا نداره و ... اینها رو که نمیدونستند. صرف اینکه از نظام شاهنشاهی ، به نظامی که "آزادی و استقلال" براشون به ارمغان بیاره حرکت بکنند ، به جمهوری اسلامی رای دادند نه اینکه بدونند جمهوری اسلامی چیه. چون جمهوری اسلامی تا اون موقع نبوده که بخوان بدونند!
    ما از یک طرف می گوییم دموکراسی واحترام گذاشتن به رای مردم واز طرف دیگر می گوییم آنها ندانسته رای داده اند. پس چکار باید کرد؟ مردم در طول این 35 سال در بیش از 30 انتخابات که مربوط به همین قوای مختلف بوده شرکت کرده اند. وقتی شرکت می کنند پس آنها را قبول دارند والا شرکت کردن معنی ندارد.
    یک سوال دیگر، به کدامین دلیل می گویید مردم نمی دانستند که جمهوری اسلامی چیست؟
    رای دادن بدون علم
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  15. صلوات


  16. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,536
    حضور
    222 روز 7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7886



    به نام خدا.

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    ما از یک طرف می گوییم دموکراسی واحترام گذاشتن به رای مردم واز طرف دیگر می گوییم آنها ندانسته رای داده اند. پس چکار باید کرد؟ مردم در طول این 35 سال در بیش از 30 انتخابات که مربوط به همین قوای مختلف بوده شرکت کرده اند. وقتی شرکت می کنند پس آنها را قبول دارند والا شرکت کردن معنی ندارد.
    یک سوال دیگر، به کدامین دلیل می گویید مردم نمی دانستند که جمهوری اسلامی چیست؟
    بله درسته. دموکراسی و احترام گذاشتن به رای مردم. اما هر رای دادنی هم دلیل شناختن نیست. مثال مشخص براش دارم ولی بخاطر فضا و قوانین سایت والا نمیشه گفت.

    حاج آقا ، با اجازه تون بنده نمیتونم قبول کنم که شرکت در انتخابات یعنی قبول حکومت. چون چه قبول داشته باشید ، چه نداشته باشید ، اگر شرکت نکنید مجبور میشید یه مدت مدیدی رو با حاصل رای ندادنتون سر کنید. به عنوان مثال در یکی از انتخابات در سالهای گذشته ، تعداد افرادی که رای ندادن ، از تعداد افرادی که به فرد پیروز رای دادن یه مقداری بیشتر بودن. اما این باعث نشد که اونهایی که رای ندادن ، از تاثیرات تصمیم گیری های فرد منتخب در امان بمونن. پس این قضیه باعث میشه افراد اگر قبول هم ندارند ، بیان رای بدن تا اگر اونچه میخوان نمیشه ، لاقل اونچه نمیخوان نشه! یا در همین انتخابات پارسال ، رهبری حتی از اونهایی که جمهوری اسلامی قبول ندارند هم درخواست کردند که بیاید رای بدید. پس نمیشه گفت اینکه رای میدن یعنی قبول هم دارن. ( این رو باید به وسیله ی چیز های دیگه ای سنجید ) ( دقت بفرمایید که بنده عرضم این نیست که قبول ندارن ها! میگم این نتیجه گیری درست نیست )

    بنده دلیلم رو عرض کردم حاج آقا. دلیلم اینه که جمهوری اسلامی هنوز معلوم نبود چیه که! قانون اساسیش معلوم نبود! شکلش معلوم نبود! اصلا نمونه هم نداشته! اما ، در پاسخ به نبود "آزادی و استقلال" ، طبقه ی نخبه ی انقلاب ، قول داده بودند که با "جمهوری اسلامی" این دو مهم برآورده بشن. برای همین هم مردم شعار میدادن "استقلال، آزادی ، جمهوری اسلامی". در واقع اون انتخابات سال 58 ، بیششتر نه به شاهنشاهی بود تا آری به جمهوری اسلامی. الان بعد از 35 سالی که میگذره ، الان مردم ایران میدونن جمهوری اسلامی به چه معناست چون تجربه اش کردن. ولی اون موقع نمیدونستن چون حتی نمونه هم نداشته.

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  17. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود