صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: الهيات تطبيقي2: توحيد يا تثليث

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    نجوم - فيزيك - الهيات - مكانيك
    نوشته
    538
    حضور
    3 روز 5 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    350

    الهيات تطبيقي2: توحيد يا تثليث




    با سلام
    يكي از عمده ترين اختلافات و ابهامات در نقد و بررسي اديان بحث خداشناسي است مسلمي با شعار لااله الاالله خدا را يگانه ميدانند و همه روزه در نمازهاي خود با خواندن سوره توحيد اين خداي يگانه كه احد است به آن اعتراف ميكنند
    در مسيحيت نيز همه هفته و در نمازهاي كليسائي اعتراف نامه مسيحي قرائت و به خداي يگانه اعتراف ميشود كه تثليث است يعني پدر و پسر و روح القدس
    بي شك شناخت هر يك از اين معارف از دو ديدگاه ميتواند ما را در رسيدن به حقيقت كمك كند
    قبلا و در همين انجمن بحث تثليث طرح شده است كه براي مطالعه بيشتر ميتوانيد به

    www.askdin.com/thread9531.html‏

    مراجعه كنيد اما در اين موضوع قصد ما بررسي دو ديدگاه تثليث مسيحي و احد بودن اسلامي است و اينكه هر يك از دو ديدگاه تا چه حد عقلاني است و تا چه حد ميتواند با طبيعت انساني ما سازگار و قانع كننده باشد
    و الحال اين سه چيز باقی است:
    ايمان و اميد و محبت
    اما بزرگتر اينها محبت است
    ((( پولس رسول )))

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست





    الهيات تطبيقي2:  توحيد يا تثليث








    کارشناس بحث: استاد مبشر


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    323
    حضور
    4 روز 11 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1436



    با سلام خدمت دوستان گرامی
    بسیار از مطرح شدن این بحث خوشحالیم و امیدواریم بتوانیم با بحثی مناسب و مفید فایده در خدمت دوستان باشیم .
    البته با توجه به مهم بودن این مبحث و تجربیات گذشته بحث با برخی از دوستان گرامی لازم می دانم ابتدا چند نکته را خدمت دوستان عرض کنم
    اگر دوستان تمایل به بحث داشته باشند بیاییم چند شرط را رعایت نماییم :
    اول : احترام به طرف مقابل ( هیچگونه توهین به شخصیت ها نباید صورت بگیرد)
    دوم : استناد به کتابها و نظریات مورد قبول طرف مقابل ( علیرغم محترم بودن سایر مذاهب لطفا از نظریات شیعه نقل کنید . دوستان دقت کنند مسیحیان گرامی نیز کاتولیک هستند )
    سوم : عدم خروج از موضوع بحث
    با عرض شرمندگی از هم اکنون هشدار می دهم هر کدام از دوستان شروط را رعایت نکنند پستشان را حذف می کنم .
    با تقدیم احترام


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    323
    حضور
    4 روز 11 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1436



    با سلام خدمت دوستان گرامی
    پیشنهاد بنده این است که ابتدا دوستان تعریفی از توحید و از تثلیث ارائه دهند تا بحث شروع شود .
    با تقدیم احترام و تشکر


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    نجوم - فيزيك - الهيات - مكانيك
    نوشته
    538
    حضور
    3 روز 5 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    350



    با سلام
    ضمن تشكر از كارشناس محترم
    همانگونه كه در بحث تثليث www.askdin.com/thread9531.html‏ بيان شد -
    تثليث به معني سه خدايي و شرك نيست - در اعتقادنامه مسيحي كه بين همه مسيحيان اعم از كاتوليك و پروتستان و ارتكسي مشترك است و در واقع مرز و معيار مسيحي بودن يك فرد محسوب ميشود با جمله :
    من ايمان دارم به خداوند يكتا .....
    شروع ميشود لذا بي هيچ عذر و بهانه اي اتهام شرك از مسيحيان دور است - مسيحيت كه در امتداد يهوديت و تعاليم موسي است بر يگانه بودن خداوند معترف و مومن است كما اينكه در اولين فرمان از ده فرمان موسي امده است :
    اي اسرائيل بشنو يهوه خداوند تو خداي واحد است
    لذا دوستان گرامي يكتا بودن و واحد بودن خدا شرط ايمان مسيحي است اما تثليث:
    تثليث در واقع توضيح و تكميلي است بر توحيد - بر خلاف اسلام كه توحيد را در احد بودن خدا ميداند مسيحيت توحيد را در تثليث بيان ميكند
    تثليث يعني يك خدا در سه شخصيت و نه سه خدا - در واقع خدا سه چيز نيست كه اگر سه باشد بگوئيم سه تاست و سه خدا
    بلكه تثليث بيان شخصيت خداست كه با تعدد تكثر در ذات خدا نمي يابد

    انچه در اين بحث مطلوب اين حقير است رد توحيد نيست بلكه رد عقلاني بودن خداي احد است
    توحيد به معني يكتائي است و البته رد ان و تكثر در ان شرك است اما احد بودن قائم به شخص است و خلاف تثليث

    لذا با فرض توحيدي بودن اسلام و مسيحيت بحث را معطوف به احد بودن و تثليث بودن ميكنيم
    اميدوارم كارشناس محترم و ساير دوستان با بيان نعريف خود از توحيد و احديت الله - خداي اسلام - باب بحث را شروع كنند
    و الحال اين سه چيز باقی است:
    ايمان و اميد و محبت
    اما بزرگتر اينها محبت است
    ((( پولس رسول )))

  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    323
    حضور
    4 روز 11 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1436



    با سلام خدمت دوستان گرامی
    ابتدا خدمت دوستان عرض می کنم که بر اساس تعالیم قرآن کریم ، مسیحیان اهل کتاب هستند بنابراین ما قصد تهمت به آنها را نداریم .
    اما دوستان بنده پیشنهادی دارم که اگر آن را بپذیرید از شما ممنون خواهم شد .
    با توجه به اینکه هم مسلمانان و هم مسیحیان معتقد به کتابهای مقدس هستند لطفا بیاییم ابتدا توصیف توحید و تثلیث را از کتابهای مقدس خود بیان کنیم به این معنا که بگوییم قرآن کریم توحید را و کتاب مقدس مسیحی تثلیث را چگونه تعریف کرده اند . سپس به بقیه مباحث خواهیم پرداخت زیرا مهم ترین مطلب آن دیدگاهی است که کتابهای مقدس هر دین بیان می کنند و سپس تفسیر و شرح آنها در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد .
    زیرا پایه اعتقادی همه ما آن چیزی است که کتاب های مقدس ما بیان کرده اند .
    و بنده بحث را از قرآن کریم آغاز می کنم که توحید را اینگونه تعریف می کند :
    بسم الله الرحمن الرحيم
    بگو: حقیقت این است که خدا یکتاست. (۱) آن خدایی که (از همه عالم) بی نیاز (و همه عالم به او نیازمند) است. (۲) نه کسی فرزند اوست و نه او فرزند کسی است. (۳) و نه هیچ کس مثل و مانند و همتای اوست. (۴)
    و همانگونه که برادران گرامی مطلع هستند این آیات سوره توحید است که مسلمانان روزانه 10 بار در نمازهای پنجگانه خود آن را تلاوت می کنند .
    از دوستان مسیحی خواهشمندم آیات کتاب مقدس درباره تثلیث را بیان نمایند . تا انشالله بحث را آغاز نماییم .
    با تشکر و تقدیم احترام


  12. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    1,957
    حضور
    95 روز 18 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    126
    آپلود
    6
    گالری
    8
    صلوات
    5458

    بسم الله الرحمن الرحیم




    سلام علیکم و رحمه الله

    نقل قول نوشته اصلی توسط sina178s نمایش پست ها
    با توجه به عدم اعتبار ادله نقلي طرفين منطقي است كه به ادله عقلي بپردازيم
    نقد مطالب فوق الذکر را شاید استاد مایل باشند پاسخ دهند ولی بنده دو عرض دارم

    اول اینکه : مطلب علمی حتی الامکان لازم است که با سند ارائه شود تا اعتبار لازمه را بیابد .
    و دوم اینکه دلیل عقلی صرف و بدون استناد به کتاب طرف مخالف در موضوع توحید عاقلانه نیست . چراکه شما باید به کتاب و احادیث مسلمین استناد کنید و بحث کلامی و اعتقادی بکنید
    مسلمین هم باید به کتاب شما استناد کنند و بحث کلامی بکنند.

    یعنی وقتی که تثلیث در کتاب مقدس موضوع بحث است نمیتوان به کتاب مقدس استناد نکرد . این عاقلانه نیتس و بحث بی فایده ای است.

    پس هم عقل و هم نقل در قالب یک بحث کلامی .

    اما بعد
    یک سوال استاد مبشر پرسیدند که فکر میکنم باب بحث علمی خوبی است و کلامیون مسیحی و مسلمان بر این روال گفتمان هائی داشته اند

    نقل قول نوشته اصلی توسط مبشر نمایش پست ها
    پیشنهاد بنده این است که ابتدا دوستان تعریفی از توحید و از تثلیث ارائه دهند تا بحث شروع شود .
    برای شروع , شما تعریفی از توحید در عقاید مسیحیت بفرمائید . و بفرمائید چگونه تثلیث در قالب توحید میگنجد و قابل پذیرش است.

    یاحق
    قال الله سبحانه و تعالي : اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى ( مائده / 8 )

    قال النبي : بالعدل قامت السموات و الارض (تفسير صافي ذيل آيه 7 سوره الرحمن)
    و قال :
    اياكم و الظلم فان الظلم عند الله هو الظلمات يوم القيامة ( سفينة البحار ماده "ظلم" )

    مسئوليت قرآني مردم در قبل عدل

  13. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    323
    حضور
    4 روز 11 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1436



    با سلام خدمت دوستان گرامی
    از مطالب مفید دوستان بسیار تشکر می کنم اما دوستان گرامی ما هنوز حتی مقدمات بحث را نیز شروع نکرده ایم و متأسفانه دوستان با مطالب طولانی بحث را به سوی دیگری هدایت کرده اند . دوستان گرامی ابتدا اجازه دهید مبانی اولیه بحث مطرح و روشن شوند آنگاه به سراغ نقد نظریه های یکدیگر خواهیم پرداخت . (نیازی به عجله نیست چون هدف ما ارائه بحث علمی و مستدل می باشد).
    اما اجازه بدهید مطلبی را عرض نمایم
    برادر مسیحی ما آیات درباره تثلیث را ارائه دادند نه آیاتی درباره تعریف تثلیث
    آیات سوره توحید که بنده عرض کردم به طور کامل حدود توحید را مشخص می کنند یعنی چهارچوب های توحید را مشخص می نمایند .
    اما مایلم برادران مسیحی گرامی ما آیاتی که حدود و تعاریف تثلیث را بیان می کنند برای ما نقل نمایند .
    بنده هنوز در انتظار پاسخ سؤال خودم هستم .
    از دوستان گرامی تقاضای صبوری دارم.
    با تقدیم احترام و تشکر از همه خواهران و وبرادران و دوستان گرامی


  14. صلوات ها 2


  15. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام علیکم و رحمه الله

    عزیزان به سیر گفتمانی که استاد بحث میفرمایند توجه کنند . ابتداعا به مساله توحید و تعریف آن در مسیحیت

    و مساله تثلیث

    از بحث جلو نزنید چون پاسخی ارائه نشده و عقب هم نمانید.

    با سپاس

    یاحق

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۴:۰۲
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  16. صلوات


  17. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069

    بسم الله الرحمن الرحیم




    سلام علیکم و رحمه الله

    جناب سینا لطفا از پست بعدی ای که میگذارید پاسخ گوی موضوع طرح شده خودتان و سوال استاد باشید
    و این عرض را هم داشته باشم که دوستان با طرح موضوعات و اتفاقات غیر مرتبط بنده را مجبور به حذف گفتار حاشیه ای نفرمایند.


    با سپاس

    یاحق

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۵/۰۵ در ساعت ۱۷:۰۹
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود