صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا موت بر حیات مقدم است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    179
    حضور
    20 روز 19 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    17
    صلوات
    1140

    آیا موت بر حیات مقدم است؟




    با سلام و احترام


    در آیه 2 سوره ملک میخوانیم: " الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ " ... آن که مرگ و زندگی را بيافريد ، تا بيازمايدتان که کدام يک از شما به عمل نيکوتر است و اوست پيروزمند و آمرزنده

    دقیقا منظور از خلق مرگ و زندگی چی هست؟ و چه دلیلی برای تقدیم "مرگ" بر "زندگی" وجود داره؟


    با تشکر

    لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58287



    با نام و یاد دوست






    آیا موت بر حیات مقدم است؟








    کارشناس بحث: استاد هدی


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    با سلام و عذر خواهي بابت تاخير در حضور در بحث
    نقل قول نوشته اصلی توسط سـاغر نمایش پست ها
    دقیقا منظور از خلق مرگ و زندگی چی هست؟
    ((مرگ )) اگر به معنى فنا و نيستى باشد مخلوق نيست ، چرا كه خلقت به امور وجودى تعلق مى گيرد، ولى مى دانيم كه حقيقت مرگ انتقال از جهانى به جهان ديگر است ، و اين قطعا يك امر وجودى است كه مى تواند مخلوق باشد.(1)

    قرآن كريم صرف اين انتقال[ ازمرحله اي به مرحله ديگر] را موت خوانده با اينكه منتقل شونده شعور و اراده خود را از دست نداده ،... بنا بر ديگر نبايد پرسيد: چرا در آيه مورد بحث فرموده : ((خدا موت و حيات را آفريده )) مگر مرگ هم آفريدنى است ؟ چون از تعليم قرآن برمى آيد كه مرگ به معناى عدم حيات نيست ، بلكه به معناى انتقال است . امرى وجودى كه مانند حيات خلقت پذير است .
    علاوه بر اين اگر مرگ را امر عدمى بگيريم ، همانطور كه عامه مردم هم چنين مى پندارند، باز خلقت پذير هست ، چون اين عدم با عدمهاى صرف فرق دارد و مانند كورى و تاريكى ، عدم ملكه است ، كه حظى از وجود دارد.(2)

    (1)- تفسير نمونه ، ج 24، ص316
    (2)- با تلخيص ، ر.ك: الميزان ، ج 19، ص585

    آیا موت بر حیات مقدم است؟

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    و چه دلیلی برای تقدیم "مرگ" بر "زندگی" وجود داره؟
    اگر مرگ در اينجا قبل از حيات ذكر شده به خاطر تاءثير عميقى است كه توجه به مرگ در حسن عمل دارد. (1)

    (1)- تفسير نمونه ، همان


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۳/۰۳/۱۱ در ساعت ۰۵:۳۹
    آیا موت بر حیات مقدم است؟

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    179
    حضور
    20 روز 19 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    17
    صلوات
    1140



    با سلام و احترام و تشکر از پاسختون

    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    مرگ به معناى عدم حيات نيست ، بلكه به معناى انتقال است . امرى وجودى كه مانند حيات خلقت پذير است .
    مرگ رو انتقال هم در نظر بگیریم، بازهم باید حیات باشه تا انتقال معنی پیدا کنه،ولی چرا در آیه باید اول موت (انتقال) بیاد ، بعد حیات؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    اگر مرگ در اينجا قبل از حيات ذكر شده به خاطر تاءثير عميقى است كه توجه به مرگ در حسن عمل دارد
    خب پس چرا نباید از این بُعد در نظر بگیریم که تاکید آیه روی آزمایش هست، و قطعا آزمایش در زمان حیات ما هست و نه مرگ!؟ مسلما وقتی صحبت از آزمایش هست،تاثیر حیات بیشتره و باید تاکید روی حیات باشه...


    با تشکر
    لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط سـاغر نمایش پست ها
    مرگ رو انتقال هم در نظر بگیریم، بازهم باید حیات باشه تا انتقال معنی پیدا کنه،ولی چرا در آیه باید اول موت (انتقال) بیاد ، بعد حیات؟
    بله درست مي فرماييد .
    اما در تقديم و تاخير در آيات بويژه اگر بر خلاف معمول باشد ، بايد علتي براي تقديم وجود داشته باشد .
    البته در برخي كتب علوم قرآني در باب تقديم و تاخير ، به علل برخي از تقديم و تاخيرات در قرآن كريم اشاره شده است مانند كتاب علوم قرآن سيوطي. در خصوص آيه شريفه مورد بحث ما انچه از تفاسير بر علت تقديم موت بر حيات مي توان يافت يكي به خاطر تاءثير عميقى است كه توجه به مرگ در حسن عمل دارد و از تفسير نمونه عرض شد و دوم اينكه مرحوم علامه طباطبايي معتقدند كه آيه نمى‏ خواهد مساله خلقت مرگ و زندگى را براى آزمايش، در دلها تلقين كند. بلكه مقدمه اى بديهى و يا نزديك به بديهى است كه به لزوم و ضرورت بعث براى جزا حكم مى‏ كند.(1) و اين مي تواند دليل تقديم ذكر موت بر حيات در اين آيه شريفه در نظر گرفته شود هر چند در واقع ،حيات در ابتدا بوده و جزا و بعث پس از آن است اما همانگونه كه عرض شد ، تاثير مرگ در حسن عمل و يا ضرورت بعث بر جزا ، مي تواند دليل خوبي براي تقديم مرگ بر حيات در اين آيه شريفه باشد . والله اعلم


    (1)- ر.ك:الميزان ، ج 19، ص586
    آیا موت بر حیات مقدم است؟

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    نقل قول نوشته اصلی توسط سـاغر نمایش پست ها
    خب پس چرا نباید از این بُعد در نظر بگیریم که تاکید آیه روی آزمایش هست، و قطعا آزمایش در زمان حیات ما هست و نه مرگ!؟ مسلما وقتی صحبت از آزمایش هست،تاثیر حیات بیشتره و باید تاکید روی حیات باشه...
    بله هدف از خلقت موت و حيات ، آزمايش است اما تاثير مرگ و ياد آن و اهميت بعث و جزا در تحقق اين هدف ، مي تواند علت تقديم مرگ بر حيات در اين آيه كريمه در نظر گرفته شود . ضمن اينكه توجه داشته باشيد كه آيه اينگونه نازل شده است و ما نهايتا مي توانيم علت تقديم و تاخير ها را با توجه به ترتيب ذكر شده ، بيابيم و بيان كنيم .
    در واقع آنچه از تفاسير بر مي ايد اين است كه در اين آيه كريمه هم هدف خلقت موت و حيات بيان شده است و هم با تقديم موت بر حيات ، تاثير آن- يعني مرگ- را در رسيدن به اين هدف بيان نموده است . (1)

    (1)- ر.ك: تفسير نمونه ، ج 24 ، ص 316؛ الميزان ،ج 19، ص586
    آیا موت بر حیات مقدم است؟

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    619
    حضور
    12 روز 13 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1766



    یا بعبارتی تقدم موت بر حیات نشان میدهد که اسل زندگی بعد از این دنیا است
    مادامیکه هزینه وارد کننده (‌قیمت دلار ) ثابت میماند و هزینه تولید کننده افزایش می یابد ( تورم جامعه ) تولید کننده ورشکست خواهد شد و بیکاری رشد میکند (‌این یعنی یارانه دادن به تولید کننده خارجی ) . تجربه نشان میدهد هر راهی غیر از این (‌ افزایش قیمت ارز همگام با تورم ) بیراهه است و نتیجه نخواهد داد و روز به روز تولید کنندگان ضعیف تر میشوند . بر اساس این منطق و با نگاهی به رویکرد دولت فعلی نتیجه گیری میشود مادامیکه این دولت سر کار باشد شرائط اشتغال جامعه بدتر خواهد شد .
    افتخار به افزایش فروش نفت !

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    179
    حضور
    20 روز 19 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    17
    صلوات
    1140



    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    دوم اينكه مرحوم علامه طباطبايي معتقدند كه آيه نمى‏ خواهد مساله خلقت مرگ و زندگى را براى آزمايش، در دلها تلقين كند. بلكه مقدمه اى بديهى و يا نزديك به بديهى است كه به لزوم و ضرورت بعث براى جزا حكم مى‏ كند.(
    ببخشید،در آیه دقیقا ذکر شده "آن که مرگ و زندگی را بيافريد ، تا بيازمايدتان که کدام يک از شما به عمل نيکوتر است" اونوقت چطوری باید بگیم آیه نمیخواد مسئله خلقت مرگ و زندگى رو براى آزمايش، در دلها تلقين كنه؟ اگه امکانش هست در مورد نقل قول بالایی،توضیحات بیشتری رو بفرمایید

    با تشکر
    لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط سـاغر نمایش پست ها
    ببخشید،در آیه دقیقا ذکر شده "آن که مرگ و زندگی را بيافريد ، تا بيازمايدتان که کدام يک از شما به عمل نيکوتر است" اونوقت چطوری باید بگیم آیه نمیخواد مسئله خلقت مرگ و زندگى رو براى آزمايش، در دلها تلقين كنه؟ اگه امکانش هست در مورد نقل قول بالایی،توضیحات بیشتری رو بفرمایید
    منظور علامه اين است كه همين آزمايش هم هدف خلقت نيست بلكه بايد ديد مراد از اين آزمايش و هدف غايي و نهايي از آن چيست .
    در توضيح مفصل تري كه ايشان بيان مي كنند مي فرمايند :" آن صفتى كه بر وجود هر چيزى مترتب مى شود، و در غالب افراد سريان دارد، غايت و هدف آن موجود به شمار مى رود، هدفى كه منظور آفريننده آن از پديد آوردن آن همان صفت است ، مثل حيات نباتى فلان درخت كه غالبا منتهى مى شود به بار دادن درخت ، پس فلان ميوه كه بار آن درخت است هدف و غايت هستى آن درخت محسوب مى شود، و معلوم مى شود منظور از خلقت آن درخت همان ميوه بوده ، و همچنين حسن عمل و صلاح آن ، غايت و هدف از خلقت انسان است ، و اين نيز معلوم است كه صلاح و حسن عمل اگر مطلوب است براى خودش ‍ مطلوب نيست ، بلكه بدين جهت مطلوب كه در به هدف رسيدن موجودى ديگردخالت دارد. آنچه مطلوب بالذات است حيات طيبه اى است كه با هيچ نقصى آميخته نيست ، و در معرض لغو و تاءثيم قرار نمى گيرد، بنابر اين بيان ، آيه شريفه در معناى آيه زير است كه مى فرمايد: ((كل نفس ذائقه الموت و نبلوكم بالشر و الخير فتنه ))."(1)
    به عبارت ساده تر ، علامه مي فرمايند كه همين آزمايش هم هدف خلقت نيست بلكه انسانها آزموده مي شوند تا به هدف نهايي كه حيات طيبه است نائل شوند و نيل به اين هدف - يعني حيات طيبه و جزا و پاداش - نيز جز با وجود ضروري بعث- حيات بعد از مرگ- تحقق نخواهد يافت . لذا خلقت مرگ، نقش كليدي در رسيدن به حيات طيبه از راه آزمايش انسانها دارد . مثل خلقت درختي كه خودش هدف نيست بلكه ثمره و ميوه ي او هدف بوده و به دليل آن ميوه ،اين درخت خلق شده است .آزمايش انسانها هم هدف نيست بلكه براي آن جزا كه حيات طيبه است و جز با مرگ محقق نمي شود ، آزمايش انسانها مفهوم مي يابد .

    (1)- الميزان ، ج 19، ص 587
    آیا موت بر حیات مقدم است؟

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود