صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ادعای 2 تناقض در قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520

    ادعای 2 تناقض در قرآن




    2 تناقض در قرآن وجود دارد که میخواهم نظر کارشناس و کاربران را در این رابطه بدانم:

    1-خدا در سوره نجم آیات 45 و 46 میگوید از نطفه جنس های نر و ماده را میسازد اما در سوره قیامت آیات 37 تا 39 میگوید در مرحله خونبسته جنس های نر و ماده را میسازد.(البته در اینجا یک تناقض علمی را هم شاهد هستیم در جایی که خدا نطفه را از منی میداند اما علم امروز میگوید نطفه از منی و تخمک است)

    2-خدا در سوره آل عمران آیه 133 میگوید پهنای بهشت به اندازه آسمانها و زمین است اما در سوره حدید آیه 21 میگوید پهنای بهشت به اندازه آسمان و زمین است.


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    ادعای 2 تناقض در قرآن








    کارشناس بحث: استاد هدی



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    با سلام خدمت شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    تناقض در قرآن وجود دارد که میخواهم نظر کارشناس و کاربران را در این رابطه بدانم:

    1-خدا در سوره نجم آیات 45 و 46 میگوید از نطفه جنس های نر و ماده را میسازد اما در سوره قیامت آیات 37 تا 39 میگوید در مرحله خونبسته جنس های نر و ماده را میسازد.(البته در اینجا یک تناقض علمی را هم شاهد هستیم در جایی که خدا نطفه را از منی میداند اما علم امروز میگوید نطفه از منی و تخمک است)
    هيچ تناقضي در ميان اين آيات وجود ندارد :
    وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى ﴿نجم /۴۵﴾ و هم اوست كه دو نوع مى‏آفريند نر و ماده
    مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى ( نجم/46) از نطفه‏اى چون فرو ريخته شود
    أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِيٍّ يُمْنَى (قيامت/37) آيا او نطفه‏اى از منى كه در رحم ريخته مى‏شود نبود
    ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى(قيامت/38) سپس بصورت خون‏بسته در آمد و خداوند او را آفريد و موزون ساخت
    فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى(قيامت/39) و از او دو زوج مرد و زن آفريد
    در هيچ يك از دو آيه ، خلقت انسان را به مني صرف ، نسبت نداده است بلكه آنرا مقيد به "تمني " يا "يمني" نموده است يعني مني هنگامي كه در رحم ريخته مي شود .در تفسير الميزان آمده است :
    "(و امناء منى ) به معناى ريختن آن در رحم است، مى فرمايد: مگر او نطفه اى نبود از منى اى كه در رحمش مى ريزند."( 1)
    يعني نفرموده مگر او از مني نبود بلكه فرموده مگر او از مني ايي كه در رحم ريخته مي شود نبود . و اين يعني نطفه را حاصل مني و تخمك دانستن.
    در ثاني با توجه به مراحل خلقت انسان ، كه ابتدا نطفه ي حاصل از اسپرم و تخمك و سپس خون بسته يا علقه و سپس مضغه و ... است ، هر مرحله نسبت به مراحل بعديش حكم زير بنا و ساختار بنيادين را دارد و مي توان ساختار نهايي رابه اين اعتبار به هر يك از مراحل زير بنايي قبلي نسبت داد . يعني خلقت انسان را هم مي توان به نطفه ي حاصل از اسپرم و تخمك نسبت داد و هم به آن خون بسته ي پس از انعقاد نطفه و اين بيان مراحل ، با اعتبارات مختلف است و تناقض نيست . در امور روزمره هم از اين نوع بيانات زياد بكار مي بريم مثلا در ساخت يك سازه اي كه از يك آلياژ ويژه درست شده و آن آلياژ ، ماده اصليش فرضا الومينيوم است ، شما هم مي گوييد اين سازه از آلومينيم است و هم مي توانيد بفرماييد از فلان آلياژ است و اين تناقض گويي نيست بلكه در هر بار اعتبارات مختلفي لحاظ شده است كه صحيح هم مي باشد .

    (1)- الميزان ، ج 20، ص 184
    ادعای 2 تناقض در قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  7. صلوات ها 16


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    2-خدا در سوره آل عمران آیه 133 میگوید پهنای بهشت به اندازه آسمانها و زمین است اما در سوره حدید آیه 21 میگوید پهنای بهشت به اندازه آسمان و زمین است.
    در اين مورد هم تناقضي وجود ندارد بلكه يك معنا با دو اسلوب بيان شده است . در زبان عربي يك اسلوب جمع داريم و يك بيان جنس ، كه آن هم جمع است و افاده عموم يك جنس را مي كند مثلا كلمه ي " بحار" يعني درياها همچنين كلمه "البحر" كه داراي ال جنس باشد نيز همين معناي درياها را مي دهد يعني تمامي انواع دريا كه خود ، درياها مي شود .پس از اين مقدمه وارد سوال شما مي شويم : در آيه 133 سوره مباركه آل عمران از يكي از اسلوبهاي بيان جمع استفاده شده است يعني وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضهَا السمَوَت وَ الاَرْض أُعِدَّت لِلْمُتَّقِينَ
    شتاب كنيد براى رسيدن به آمرزش پروردگارتان ؛ و بهشتى كه وسعت آن ، آسمانها و زمين است ؛ و براى پرهيزگاران آماده شده است
    ودر آيه 21 سوره مباركه حديد ، اسلوب ديگر بيان جمع ، آمده است يعني كلمه "السماء" داراي "ال" جنس است و افاده ي عموم مي كند يعني تمام آسمانها را شامل مي شود : سابقوا الى مغفرة من ربكم و جنة عرضها كعرض السماء و الارض ؛ به پيش تازيد براى رسيدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتى كه پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمين است )).
    در تفسير نمونه آمده است :"در اين آيه ((سماء)) به صورت مفرد با الف و لام جنس آمده كه در اينجا معنى عموم مى دهد، و از ((كاف تشبيه )) استفاده شده است . به اين معنى كه در آيه مورد بحث صريحا مى گويد: ((وسعت بهشت همان وسعت آسمانها و زمين است )) ولى در آيه سوره حديد مى گويد: ((وسعت آن مانند وسعت آسمان و زمين مى باشد))، و هر دو تعبير يك معنى را مى رساند".(1)

    (1)-با تلخيص،ر.ك: تفسير نمونه ، ج 3، ص112
    ادعای 2 تناقض در قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  9. صلوات ها 13


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    هيچ تناقضي در ميان اين آيات وجود ندارد :
    وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى ﴿نجم /۴۵﴾ و هم اوست كه دو نوع مى‏آفريند نر و ماده
    مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى ( نجم/46) از نطفه‏اى چون فرو ريخته شود
    أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِيٍّ يُمْنَى (قيامت/37) آيا او نطفه‏اى از منى كه در رحم ريخته مى‏شود نبود
    ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى(قيامت/38) سپس بصورت خون‏بسته در آمد و خداوند او را آفريد و موزون ساخت
    فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى(قيامت/39) و از او دو زوج مرد و زن آفريد
    در هيچ يك از دو آيه ، خلقت انسان را به مني صرف ، نسبت نداده است بلكه آنرا مقيد به "تمني " يا "يمني" نموده است يعني مني هنگامي كه در رحم ريخته مي شود .در تفسير الميزان آمده است :
    "(و امناء منى ) به معناى ريختن آن در رحم است، مى فرمايد: مگر او نطفه اى نبود از منى اى كه در رحمش مى ريزند."( 1)
    يعني نفرموده مگر او از مني نبود بلكه فرموده مگر او از مني ايي كه در رحم ريخته مي شود نبود . و اين يعني نطفه را حاصل مني و تخمك دانستن.
    در ثاني با توجه به مراحل خلقت انسان ، كه ابتدا نطفه ي حاصل از اسپرم و تخمك و سپس خون بسته يا علقه و سپس مضغه و ... است ، هر مرحله نسبت به مراحل بعديش حكم زير بنا و ساختار بنيادين را دارد و مي توان ساختار نهايي رابه اين اعتبار به هر يك از مراحل زير بنايي قبلي نسبت داد . يعني خلقت انسان را هم مي توان به نطفه ي حاصل از اسپرم و تخمك نسبت داد و هم به آن خون بسته ي پس از انعقاد نطفه و اين بيان مراحل ، با اعتبارات مختلف است و تناقض نيست . در امور روزمره هم از اين نوع بيانات زياد بكار مي بريم مثلا در ساخت يك سازه اي كه از يك آلياژ ويژه درست شده و آن آلياژ ، ماده اصليش فرضا الومينيوم است ، شما هم مي گوييد اين سازه از آلومينيم است و هم مي توانيد بفرماييد از فلان آلياژ است و اين تناقض گويي نيست بلكه در هر بار اعتبارات مختلفي لحاظ شده است كه صحيح هم مي باشد .

    (1)- الميزان ، ج 20، ص 184
    اول اینکه تناقض در آیات مشخص است یکی تعیین جنسیت را بعد از نطفه شدن میداند و دیگری تعیین جنسیت را بعد از مرحله خونبسته میداند. البته همین خونبسته هم یک تناقض علمی است که از تفکر اشتباه یونانیان برگرفته شده است که میدیدند زن حامله دیگر عادت ماهانه ندارد و خونی از او خارج نمیشود پس فکر میکردند همان خونبسته ها در بدن زن نوزاد را شکل میدهد که این تفکر غلط است. نکته دیگر هم که تکمیل کننده تناقض های علمی قرآن است این است که قرآن در آیات 5 تا 7 سوره طارق میگوید آب منی از پشت سینه و ستوان فقرات میاید اما حقیقت این است که آب منی در جایی بسیار پایین تر در قسمتی از لگن خاصره شکل پیدا میکند.

    به فرض که خدا میدانسته که نطفه از منی و تخمک تشکیل شده و به قولی آلیاژ هست اما این آلیاژ شامل 10 ماده نیست که خدا فقط یکی را نام ببرد بلکه فقط از 2 ماده تشکیل شده و خدایی که فراتر از زمان هست و میداند روزی چنین شبهه ای شکل پیدا میکند چرا اسم هر 2 را نیاورده؟!

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    در اين مورد هم تناقضي وجود ندارد بلكه يك معنا با دو اسلوب بيان شده است . در زبان عربي يك اسلوب جمع داريم و يك بيان جنس ، كه آن هم جمع است و افاده عموم يك جنس را مي كند مثلا كلمه ي " بحار" يعني درياها همچنين كلمه "البحر" كه داراي ال جنس باشد نيز همين معناي درياها را مي دهد يعني تمامي انواع دريا كه خود ، درياها مي شود .پس از اين مقدمه وارد سوال شما مي شويم : در آيه 133 سوره مباركه آل عمران از يكي از اسلوبهاي بيان جمع استفاده شده است يعني وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضهَا السمَوَت وَ الاَرْض أُعِدَّت لِلْمُتَّقِينَ
    شتاب كنيد براى رسيدن به آمرزش پروردگارتان ؛ و بهشتى كه وسعت آن ، آسمانها و زمين است ؛ و براى پرهيزگاران آماده شده است
    ودر آيه 21 سوره مباركه حديد ، اسلوب ديگر بيان جمع ، آمده است يعني كلمه "السماء" داراي "ال" جنس است و افاده ي عموم مي كند يعني تمام آسمانها را شامل مي شود : سابقوا الى مغفرة من ربكم و جنة عرضها كعرض السماء و الارض ؛ به پيش تازيد براى رسيدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتى كه پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمين است )).
    در تفسير نمونه آمده است :"در اين آيه ((سماء)) به صورت مفرد با الف و لام جنس آمده كه در اينجا معنى عموم مى دهد، و از ((كاف تشبيه )) استفاده شده است . به اين معنى كه در آيه مورد بحث صريحا مى گويد: ((وسعت بهشت همان وسعت آسمانها و زمين است )) ولى در آيه سوره حديد مى گويد: ((وسعت آن مانند وسعت آسمان و زمين مى باشد))، و هر دو تعبير يك معنى را مى رساند".(1)

    (1)-با تلخيص،ر.ك: تفسير نمونه ، ج 3، ص112
    چرا انقدر قضیه را میپیچانید؟! با پیچوندن قضیه که نمیشود تناقض را از بین برد! خدایی که قرآن را برای همه و من بیسواد درست کرده چرا صریحا در هر 2 مورد حرف از آسمانها نزده؟!

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    اول اینکه تناقض در آیات مشخص است یکی تعیین جنسیت را بعد از نطفه شدن میداند و دیگری تعیین جنسیت را بعد از مرحله خونبسته میداند.

    سلام

    در آیه نخست:

    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى ﴿نجم /۴۵﴾ و هم اوست كه دو نوع مى‏آفريند نر و ماده
    مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى ( نجم/46) از نطفه‏اى چون فرو ريخته شود
    صحبت از این است که جنس نر و ماده از این نطفه ای که در رحم ریخته میشود خلق میگردد. آیا غیر از این هست؟
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  15. صلوات ها 9


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    چرا انقدر قضیه را میپیچانید؟! با پیچوندن قضیه که نمیشود تناقض را از بین برد! خدایی که قرآن را برای همه و من بیسواد درست کرده چرا صریحا در هر 2 مورد حرف از آسمانها نزده؟!
    قضیه پیچانده نشده که اینطور شما پریشان شده اید. لطفا پاسخ را دقیق بخوانید.

    هر چیزی قانون و قاعده ای دارد.

    اگر قرار باشد به روش شما دنبال تناقض در قرآن بگردیم بسیاری از صحبتهای انسانها هم متناقض هست. مثلا اگر ما گفتیم باران از آسمان میبارد به این معناست که بارش باران از آسمان با بارش باران از ابر مغایرت دارد و این سخنان ما با هم متناقض هست...
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  17. صلوات ها 14


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    قدم زدن زیر بارون
    نوشته
    1,578
    حضور
    61 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    50
    صلوات
    4213



    سلام و عرض ادب.

    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    اگر قرار باشد به روش شما دنبال تناقض در قرآن بگردیم بسیاری از صحبتهای انسانها هم متناقض هست. مثلا اگر ما گفتیم باران از آسمان میبارد به این معناست که بارش باران از آسمان با بارش باران از ابر مغایرت دارد و این سخنان ما با هم متناقض هست...
    احسنت برادر. حق مطلب همین بود که بیان کردید.
    اکثر ادعاهای تناقض در قرآن بر همین اسلوبند.

    از ثــری تا به ثــريّـــا به عبـــوديّــت او .............. همه در ذكر و مناجات و قيامند و قعود

  19. صلوات ها 12


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    این 2 تناقض بدیهی هستند ولی ظاهرا برای اینکه ایمان مومنین کم نشود باید روی بدیهیات هم بحث کنیم! ببینید اینکه قرآن به زبان ساده نوشته شده تا حتی بیسوادها (مثل خود پیامبر) اونو بفهمن یک چیزی هست که در خود قرآن هم آمده:

    و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرده‏ ايم پس آيا پندگيرنده‏ اى هست (سوره القمر آیات 17 و 22 و 32 و 40)

    4 بار توی یک سوره اش تکرار کرده این مسئله رو!!! متوجه شدید؟!

    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    صحبت از این است که جنس نر و ماده از این نطفه ای که در رحم ریخته میشود خلق میگردد. آیا غیر از این هست؟
    نگاهی به آیات میاندازیم:

    آیه 45 سوره نجم= و هم اوست كه دو نوع مى‏ آفريند نر و ماده.
    آیه 46 سوره نجم= از نطفه‏ اى چون فرو ريخته شود.

    خب این یعنی چی؟! یعنی خداست که نر و ماده را می آفریند. از چی؟! از نطفه.

    آیه 37 سوره قیامت= آيا او نطفه‏ اى از منى كه در رحم ريخته مى‏شود نبود؟
    آیه 38 سوره قیامت= سپس بصورت خون‏بسته در آمد و خداوند او را آفريد و موزون ساخت؟
    آیه 39 سوره قیامت= و از او دو زوج مرد و زن آفريد؟

    خب قدم به قدم پیش میریم! اینجور که خدا سوال میکنه انتظار داره بندش در جواب بگه بله!
    خدا میگه او نطفه ای از منی نبود؟! (کاری به تناقض علمیش نداریم اینجا تناقض ظاهری مد نظر هست) ما میگیم بله!
    سپس بصورت خونبسته در نیومد و خدا اون رو (همون چیزی که الان گفت یعنی خونبسته رو) آفرید و موزون ساخت؟! بازم میگیم بله!
    و از اون (دوباره همون چیزی که الان گفت یعنی خونبسته) نر و ماده را آفرید؟! بازم میگیم بله!

    یعنی چی؟! یعنی اول نطفه بوده بعدش خونبسته شده بعدش جنسیتش شده نر یا ماده. این دقیقا با افکار علم آن زمان هم تطابق داره.
    حالا کاری که شما میخواید بکنید تا این تناقض رو بپیچونید اینه که او را نه به خونبسته بلکه به نطفه ربطش بدید! ولی من مچتون رو میگیرم و میگم اگه قرار بود خدا این را بگوید حرفی از خونبسته نمیزد یا قبل از آیه قبلی یا بعد از آیه بعدی میگفت اما اینطور نیست!

    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    قضیه پیچانده نشده که اینطور شما پریشان شده اید. لطفا پاسخ را دقیق بخوانید.

    هر چیزی قانون و قاعده ای دارد.

    اگر قرار باشد به روش شما دنبال تناقض در قرآن بگردیم بسیاری از صحبتهای انسانها هم متناقض هست. مثلا اگر ما گفتیم باران از آسمان میبارد به این معناست که بارش باران از آسمان با بارش باران از ابر مغایرت دارد و این سخنان ما با هم متناقض هست...
    این قواعد و قوانین ساخته شده اند که سر شما را کلاه بگذارند عزیز! آنجایی که به نفعشان نیست حتی تفسیری متناقض با متن میکنند تا حرف خودشان را به کرسی بنشانند! خدایی که قرآن را برای من بیسواد آسان ساخته انقدر تو لفافه سخن نمیگه که من نیاز به یک آخوند محلل (منظور تحلیل گر هست!) پیدا کنم تا تفسیری متناقض با متن بهم ارائه بده!

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود