صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سئوال مورد آیه 18 سوره مبارکه زخرف

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    معرف دینی وقرآنی
    نوشته
    250
    حضور
    8 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    486

    اشاره سئوال مورد آیه 18 سوره مبارکه زخرف




    بسم الله الرحمن الرحیم

    أَوَمَن يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ وَ هُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ‌ مُبِين(زخرف-18)

    به ترجمه ها و تفاسیر تا آنجا که مراجعه کردم ، موضوع آیه مذکور را در مورد « زن » بیان کرده اند ؛ ولی الفاظ بکار رفته در این آیه مبارکه مانند « هو » مذکر می باشند ؛ و همین مورد است که سئوال برانگیز است که چگونه با توجه به الفاظ مذکر آیه مبارکه، مفاد آن را در مورد زن بیان کرد ه اند؟

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۲:۰۹

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله




    سئوال مورد آیه 18 سوره مبارکه زخرف








    کارشناس بحث: استاد میقات



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125

    جمع‌بندی




    سؤال:
    مورد سؤال در آیه 18 سوره زخرف چه است؟

    پاسخ:
    «أَ وَ مَنْ يُنَشَّؤُا فِي الْحِلْيَةِ وَ هُوَ فِي الْخِصامِ غَيْرُ مُبينٍ» (1)؛ آيا كسى را كه در لابه لاى زينت‌ها پرورش مى‌يابد و به هنگام جدال قادر به تبيين مقصود خود نيست (فرزند خدا مى‏‌خوانيد)؟!
    بله، این آیه دو صفت از صفات زنان را كه در غالب آن‌ها ديده مى‌شود بیان می‌فرماید؛ یکی علاقه زیاد آن‌ها به زينت ‏آلات، و ديگری قدرت كافى نداشتن بر اثبات مقصود خود به هنگام مخاصمه و جر و بحث، به خاطر شرم و حیا‏.
    البته از نظر ادبیات عرب، لازم به ذکر است «مَن» موصول است و برای مفرد و مذکر به کار می‌رود.
    و ضمیر «هو» به مناسبت لفظ «من»، مذکر آمده است.


    منابع:
    1. زخرف: 43/ 18.
    2. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 66.


    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۴/۰۳/۱۷ در ساعت ۰۳:۱۸ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندی‌ها
    سئوال مورد آیه 18 سوره مبارکه زخرف

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    «أَ وَ مَنْ يُنَشَّؤُا فِي الْحِلْيَةِ وَ هُوَ فِي الْخِصامِ غَيْرُ مُبينٍ»
    آيا كسى را كه در لابلاى زينتها پرورش مى ‏يابد و به هنگام جدال قادر به تبيين مقصود خود نيست (فرزند خدا مى‏ خوانيد)؟!(زخرف، 18)
    سلام
    منظور از این ایه چیست ؟ یعنی زن بدلیل ا نکه لابلای زینتها پرورش می یابد و به هنگام جدال نمی تواند مقصود خود را بیان کند
    نمی تواند فرزند خدا باشد ؟!!!!!!!!!!!!

    اگر اینطور نبود انگاه فرزند خدا می شد ؟

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    .....
    نوشته
    301
    حضور
    17 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    868



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    منظور از این ایه چیست ؟ یعنی زن بدلیل ا نکه لابلای زینتها پرورش می یابد و به هنگام جدال نمی تواند مقصود خود را بیان کند
    نمی تواند فرزند خدا باشد ؟!!!!!!!!!!!!

    اگر اینطور نبود انگاه فرزند خدا می شد ؟
    سلام
    نتیجه نمیدهد اگر اینطور نبود فرزند خدا میشد، فقط نتیجه میدهد اگر اینطور نبود میتوانست فرزند خدا باشد!
    قوّت و استحکامِ روحِ هر انسان احتمالاً بايد با اين اندازه گرفته شود که او قادر به تحمّلِ چقدر «حقيقت» است يا به‌بيانِ دقيق‌تر او تا چه حدنياز دارد حقيقت برايش رقيق شده، مبدّل، تلطيف‌شده، ملايم و دروغ‌آميز شود.
    قوت روح شما چقدر است؟؟

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214



    آيه کريمه در صدد ردّ پندار گروهي است که فرشتگان را دختران خداوند مي‌دانستند.

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط B-neshan نمایش پست ها
    سلام
    نتیجه نمیدهد اگر اینطور نبود فرزند خدا میشد، فقط نتیجه میدهد اگر اینطور نبود میتوانست فرزند خدا باشد!
    سلام

    پس یعنی هرکس اینطوری نباشد می تواند فرزند خدا باشد
    نتیجه اینکه مردان اینطوری نیستند پس می توانند فرزندان خدا باشند

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    آيه کريمه در صدد ردّ پندار گروهي است که فرشتگان را دختران خداوند مي‌دانستند.
    حرف شما یعنی اینکه

    فرشته ها دخترند
    پس چون فرشته ها که دختر هستند و دارای این خصوصیات می باشند پس نمی توانند فرزندان خدا باشند

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    حرف شما یعنی اینکه
    فرشته ها دخترند
    پس چون فرشته ها که دختر هستند و دارای این خصوصیات می باشند پس نمی توانند فرزندان خدا باشند
    اون شقّ ديگرش را آيه بعدش رد کرده و فرموده: «و جعلوا الملائکة الّذين هم عباد الرحمن إناثا، أ شَهِدوا خَلْقَهُم؟ سنکتب شهادتهم و يُسألون» (زخرف: 19)


  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    سلام
    منظور از این ایه چیست ؟ یعنی زن بدلیل ا نکه لابلای زینتها پرورش می یابد و به هنگام جدال نمی تواند مقصود خود را بیان کند
    نمی تواند فرزند خدا باشد ؟!!!!!!!!!!!!

    اگر اینطور نبود انگاه فرزند خدا می شد ؟


    با سلام و درود

    خیر، این گونه نیست.

    ابتدا دو نکته به عنوان مقدمه عرض می کنم:

    یکی این که بت پرستان، ملائکه را دختران خداوند دانسته و مورد پرستش قرار می دادند.

    دیگر این که از جمله تفکرات خرافی و باطل آنان این بود که جنس مرد را بر جنس زن ترجیح داده و اصولا دختر را ننگ خود مى ‏شمردند.

    خداوند در مقام رد این باور خرافی و براى محكوم كردن اين تفكر باطل، از مسلمات و ذهنيات خود بت پرستان استفاده کرده و می فرماید: آیا خداوند برای شما پسران و برای خودش دختران را برگزیده است؟! شما ملائکه را دختر و فرزند خدا می دانید ولی وقتی هر یک از شما را به فرزند دختر بشارت می دهند، صورتش (از فرط ناراحتى) سياه مى ‏شود و خشمگين مى ‏گردد! (زخرف، 16و17)

    آیا آيا كسى [دختران] را كه در لابلاى زينتها پرورش مى‏ يابد و به هنگام جدال قادر به تبيين مقصود خود نيست (فرزند خدا مى ‏خوانيد)؟!(زخرف، 18)؛ ولی برای خودتان پسران را می خواهید.

    یعنی اگر این موارد، نقص و عیب است ـ که نیست ـ چرا به خدا نسبت می دهید و چیزهایی که به نظرتان این عیب و نقص را ندارند، برای خودتان می خواهید.

    معنای دیگر این استدلال ـ با توجه به باور غلط بت پرستان ـ این است که شما که دختر را ننگ می دانید، چرا آن را به خدا نسبت می دهید. یعنی شما در این اعتقاد باطلتان نیز صادق نیستید و آن چرا خودتان هم نمی پسندید به خدا نسبت می دهید.

    مطلب دیگر؛ براى اثبات يک ادعا قبل از هر چيز مشاهده و رؤيت و حضور در صحنه لازم است، در حالى كه هيچ يک از بت ‏پرستان هرگز نمى ‏توانند مدعى شوند كه به هنگام آفرينش فرشتگان در آن صحنه شاهد و ناظر بوده ‏اند.

    لذا در ادامه خداوند در باطل و خرافی بودن این باور بت پرستان، به آن ها می فرماید مگر شما شاهد آفرینش ملائکه بوده اید که آنان را دختر می دانید. شما از این شهادتتان بازخواست خواهید شد. (زخرف، 19)


    پنابر این:

    اولا باید به توحید و یگانگی خداوند باور داشته و او را بدون شریک و همتا بدانند، لذا ملائکه را فرزند خدا دانستن و پرستیدن، باطل و غلط است.

    ثانیا اگر هم می خواهید چیزی به خدا نسبت بدهید، از اموری نباشد که خودتان هم نمی پسندید.

    ثالثا چرا چیزی را که نمی دانید و به آن علم و آگاهی ندارید، به خداوند نسبت داده و بر آن شهادت می دهید. بدانید که بر این شهادت، بازخواست می شوید.

    سئوال مورد آیه 18 سوره مبارکه زخرف

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود